/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Overdragelse af reparation
Fra : NDAN


Dato : 23-10-07 18:47

Har en speciel aftale med min mekaniker for reparation af bilen, men sidste
gang den var på værksted kunne han åbenbart ikke finde fejlen ( elektroniske
boks defekt) og derfor valgte han uden min viden at tilkalde en elektro
mekaniker. Denne kunne heller ikke finde fejlen på trods af alverdens
måleudstyr. Denne elektronik mekaniker arbejde dog alligevel 5 timer på
bilen.
Nu er spørgsmålet: Denne elektronik mekaniker tager 3 gange så meget i timer
som den aftale jeg havde med min lokale mekaniker, hænger jeg derfor på
denne ekstra regning, rent juridisk?
( Min egen mekaniker prøver sig efterfølgende frem og finder fejlen efter at
han har skiftet 2 forskellige ting inden han skiftede den elektroniske boks)
--
Med venlig hilsen/Best regards

NDAN

GPS - Længde : 8,960398 / Bredde : 56,136734



 
 
Codexx (23-10-2007)
Kommentar
Fra : Codexx


Dato : 23-10-07 19:13

NDAN wrote:
> Har en speciel aftale med min mekaniker for reparation af bilen,

Hvad går den ud på?

/Bacher



NDAN (24-10-2007)
Kommentar
Fra : NDAN


Dato : 24-10-07 03:50

Fast time pris der ligger meget lavt i forhold til den pris elektronik
mekanikeren forlanger


"Codexx" <jensbacher@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:471e39b0$0$1963$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> NDAN wrote:
>> Har en speciel aftale med min mekaniker for reparation af bilen,
>
> Hvad går den ud på?
>
> /Bacher
>



S. Hansen (24-10-2007)
Kommentar
Fra : S. Hansen


Dato : 24-10-07 13:34

On Tue, 23 Oct 2007 19:46:44 +0200, "NDAN" <kni@kabelogmail.dk> wrote:

>Har en speciel aftale med min mekaniker for reparation af bilen, men sidste
>gang den var på værksted kunne han åbenbart ikke finde fejlen ( elektroniske
>boks defekt) og derfor valgte han uden min viden at tilkalde en elektro
>mekaniker. Denne kunne heller ikke finde fejlen på trods af alverdens
>måleudstyr. Denne elektronik mekaniker arbejde dog alligevel 5 timer på
>bilen.
>Nu er spørgsmålet: Denne elektronik mekaniker tager 3 gange så meget i timer
>som den aftale jeg havde med min lokale mekaniker, hænger jeg derfor på
>denne ekstra regning, rent juridisk?
>( Min egen mekaniker prøver sig efterfølgende frem og finder fejlen efter at
>han har skiftet 2 forskellige ting inden han skiftede den elektroniske boks)


Hvis elektronikmekanikeren ikke har kunnet finde fejlen, skal han da
heller ikke have penge og så er hans timepris samt forbrugte antal
timer uvæsentlig.

Jeg forstå da heller ikke at din mekaniker tilkalder en anden når han
faktisk selv er langt bedre til at fejlfinde

Steen.


jan@bygteknik.dk (27-10-2007)
Kommentar
Fra : jan@bygteknik.dk


Dato : 27-10-07 15:15

S. Hansen <skidt_fjern_dette@tele2adsl.dk> skrev :

>Hvis elektronikmekanikeren ikke har kunnet finde fejlen, skal han da
>heller ikke have penge og så er hans timepris samt forbrugte antal
>timer uvæsentlig.

om det hjalp er en sag, men det udførte arbejde er da ikke gratis - så
du vrøvler vist


--
Jan_stevns

S. Hansen (29-10-2007)
Kommentar
Fra : S. Hansen


Dato : 29-10-07 08:58

On Sat, 27 Oct 2007 16:14:58 +0200, jan@bygteknik.dk wrote:

>S. Hansen <skidt_fjern_dette@tele2adsl.dk> skrev :
>
>>Hvis elektronikmekanikeren ikke har kunnet finde fejlen, skal han da
>>heller ikke have penge og så er hans timepris samt forbrugte antal
>>timer uvæsentlig.
>
>om det hjalp er en sag, men det udførte arbejde er da ikke gratis - så
>du vrøvler vist

Hvis det udførte arbejde bevisligt ikke har løst problemet, ja så vil
jeg da helt klart ikke betale for det. Jeg tror heller ikke du får
medhold ret mange steder hvis du mener du skal have penge for et
stykke arbejde der ikke har lyst det problem man er bedt om at lave.

Steen

Per Christoffersen (29-10-2007)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 29-10-07 09:07


"S. Hansen" <skidt_fjern_dette@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
news:fg4bi3hc1vgal552fletqb5tq95uhbetqm@4ax.com...
> Hvis det udførte arbejde bevisligt ikke har løst problemet, ja så vil
> jeg da helt klart ikke betale for det. Jeg tror heller ikke du får
> medhold ret mange steder hvis du mener du skal have penge for et
> stykke arbejde der ikke har lyst det problem man er bedt om at lave.

Det gør man nu tit.
Uanset om problemet løses eller ej, så er man pligtig til at betale hvis man
har bedt om en ydelse, og ydelsen er leveret i rigtig kvalitet (altså at den
fejlslagne fejlfinding er udført professionelt og som man kunne forvente).
Det er ikke sælger, der skal stå inde for, at et problem kan løses,
medmindre han giver garanti for det.

/Per



S. Hansen (29-10-2007)
Kommentar
Fra : S. Hansen


Dato : 29-10-07 10:26

On Mon, 29 Oct 2007 09:06:51 +0100, "Per Christoffersen"
<pc@NIXcomonto.dk> wrote:

>
>"S. Hansen" <skidt_fjern_dette@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
>news:fg4bi3hc1vgal552fletqb5tq95uhbetqm@4ax.com...
>> Hvis det udførte arbejde bevisligt ikke har løst problemet, ja så vil
>> jeg da helt klart ikke betale for det. Jeg tror heller ikke du får
>> medhold ret mange steder hvis du mener du skal have penge for et
>> stykke arbejde der ikke har lyst det problem man er bedt om at lave.
>
>Det gør man nu tit.
>Uanset om problemet løses eller ej, så er man pligtig til at betale hvis man
>har bedt om en ydelse, og ydelsen er leveret i rigtig kvalitet (altså at den
>fejlslagne fejlfinding er udført professionelt og som man kunne forvente).
>Det er ikke sælger, der skal stå inde for, at et problem kan løses,
>medmindre han giver garanti for det.
>
>/Per
>

Hvis ydelsen er at få et problem løst, og problemet ikke er løst, så
forventer du altså at man skal betale for ingenting, den tvivler jeg
stærkt på holder i byretten.

Men kan du komme med et eksempel hvor du mener jeg skal betale
tiltrods for at jeg ikke har fået den ønskede ydelse.

Steen

alexbo (29-10-2007)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 29-10-07 12:56


"S. Hansen" skrev

> Men kan du komme med et eksempel hvor du mener jeg skal betale
> tiltrods for at jeg ikke har fået den ønskede ydelse.

Hos lægen og advokaten f.eks.
For øvrigt hos stort set alle reparatører, det er en gammel skrøne at der
findes en generel, no cure no pay, bestemmelse i dansk ret.

Hvis lægen, advokaten, mekanikeren, har gjort hvad man kan forvente af en
professionel, er det uden betydning om man er blevet rask, vundet retssagen
eller bilen kan køre, en rimelig betaling er forfalden.

mvh
Alex Christensen



S. Hansen (29-10-2007)
Kommentar
Fra : S. Hansen


Dato : 29-10-07 14:38

On Mon, 29 Oct 2007 12:56:01 +0100, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

>
>"S. Hansen" skrev
>
>> Men kan du komme med et eksempel hvor du mener jeg skal betale
>> tiltrods for at jeg ikke har fået den ønskede ydelse.
>
>Hos lægen og advokaten f.eks.
>For øvrigt hos stort set alle reparatører, det er en gammel skrøne at der
>findes en generel, no cure no pay, bestemmelse i dansk ret.
>
>Hvis lægen, advokaten, mekanikeren, har gjort hvad man kan forvente af en
>professionel, er det uden betydning om man er blevet rask, vundet retssagen
>eller bilen kan køre, en rimelig betaling er forfalden.
>
>mvh
>Alex Christensen
>

Ved læge og advokat må jeg selfølgelig give dig/jer ret, men ellers
ikke.

Steen

Hans Kjaergaard (29-10-2007)
Kommentar
Fra : Hans Kjaergaard


Dato : 29-10-07 16:05

On Mon, 29 Oct 2007 14:37:44 +0100, S. Hansen
<skidt_fjern_dette@tele2adsl.dk> wrote:

>On Mon, 29 Oct 2007 12:56:01 +0100, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:
>
>>
>>"S. Hansen" skrev
>>
>>> Men kan du komme med et eksempel hvor du mener jeg skal betale
>>> tiltrods for at jeg ikke har fået den ønskede ydelse.
>>
>>Hos lægen og advokaten f.eks.
>>For øvrigt hos stort set alle reparatører, det er en gammel skrøne at der
>>findes en generel, no cure no pay, bestemmelse i dansk ret.
>>
>>Hvis lægen, advokaten, mekanikeren, har gjort hvad man kan forvente af en
>>professionel, er det uden betydning om man er blevet rask, vundet retssagen
>>eller bilen kan køre, en rimelig betaling er forfalden.
>>
>>mvh
>>Alex Christensen
>>
>
>Ved læge og advokat må jeg selfølgelig give dig/jer ret, men ellers
>ikke.
>
Jo da, mange værksteder skriver også på div. opslag at der betales
ikke for resultatet, men derimod for det udførte arbejde.

Nogle steder er de så også et fastprissystem på div. standard opgaver,
der kan du som reglen regne med prisen. Og disse fastpriser gælder
oftes kun nyere biler.
Men driller opgaven betydeligt mere end hvad man normalt kunne
forvente, ja så resikerer du at du må betale ekstra, da opgaven så
skifter karakter fra en standardopgave til noget helt andet.

Det betaler sig at læse værkstedets betingelser inden man sætter sin
bil på værksed.

Udskiftning af udstødning/bremser er klassikere inden for
"fastprisopgaver", driller det og de må igang med at løsne fastgroede
bolte/møltrikker, så så er det ekstrabetaling.

/Hans

S. Hansen (29-10-2007)
Kommentar
Fra : S. Hansen


Dato : 29-10-07 16:27

On Mon, 29 Oct 2007 16:04:48 +0100, Hans Kjaergaard
<hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote:

>On Mon, 29 Oct 2007 14:37:44 +0100, S. Hansen
><skidt_fjern_dette@tele2adsl.dk> wrote:
>
>>On Mon, 29 Oct 2007 12:56:01 +0100, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:
>>
>>>
>>>"S. Hansen" skrev
>>>
>>>> Men kan du komme med et eksempel hvor du mener jeg skal betale
>>>> tiltrods for at jeg ikke har fået den ønskede ydelse.
>>>
>>>Hos lægen og advokaten f.eks.
>>>For øvrigt hos stort set alle reparatører, det er en gammel skrøne at der
>>>findes en generel, no cure no pay, bestemmelse i dansk ret.
>>>
>>>Hvis lægen, advokaten, mekanikeren, har gjort hvad man kan forvente af en
>>>professionel, er det uden betydning om man er blevet rask, vundet retssagen
>>>eller bilen kan køre, en rimelig betaling er forfalden.
>>>
>>>mvh
>>>Alex Christensen
>>>
>>
>>Ved læge og advokat må jeg selfølgelig give dig/jer ret, men ellers
>>ikke.
>>
>Jo da, mange værksteder skriver også på div. opslag at der betales
>ikke for resultatet, men derimod for det udførte arbejde.
>
>Nogle steder er de så også et fastprissystem på div. standard opgaver,
>der kan du som reglen regne med prisen. Og disse fastpriser gælder
>oftes kun nyere biler.
>Men driller opgaven betydeligt mere end hvad man normalt kunne
>forvente, ja så resikerer du at du må betale ekstra, da opgaven så
>skifter karakter fra en standardopgave til noget helt andet.
>
>Det betaler sig at læse værkstedets betingelser inden man sætter sin
>bil på værksed.
>
>Udskiftning af udstødning/bremser er klassikere inden for
>"fastprisopgaver", driller det og de må igang med at løsne fastgroede
>bolte/møltrikker, så så er det ekstrabetaling.
>
>/Hans

Nu er det helle ikke fastpris princippet vi diskutere, men det at
sende en ting til repration, ting som vitterligt har en fejl, og så få
tingen retur med samme fejl og så ydermere få en regning til trods for
at fejlen ikke er fundet og rettet.

Steen

Hans Kjaergaard (29-10-2007)
Kommentar
Fra : Hans Kjaergaard


Dato : 29-10-07 16:43

On Mon, 29 Oct 2007 16:27:12 +0100, S. Hansen
<skidt_fjern_dette@tele2adsl.dk> wrote:


>
>Nu er det helle ikke fastpris princippet vi diskutere, men det at
>sende en ting til repration, ting som vitterligt har en fejl, og så få
>tingen retur med samme fejl og så ydermere få en regning til trods for
>at fejlen ikke er fundet og rettet.
Du betaler for det udførte arbejde, uanset om dette måtte føre til det
af dig ønskede resultat.

/Hans

Codexx (30-10-2007)
Kommentar
Fra : Codexx


Dato : 30-10-07 18:24

Hans Kjaergaard wrote:
> On Mon, 29 Oct 2007 16:27:12 +0100, S. Hansen
> <skidt_fjern_dette@tele2adsl.dk> wrote:
>>
>> Nu er det helle ikke fastpris princippet vi diskutere, men det at
>> sende en ting til repration, ting som vitterligt har en fejl, og så
>> få tingen retur med samme fejl og så ydermere få en regning til
>> trods for at fejlen ikke er fundet og rettet.
> Du betaler for det udførte arbejde, uanset om dette måtte føre til det
> af dig ønskede resultat.

Enig. Udgangspunktet, når intet andet er aftalt, er at når man hyrer en
håndværker/tekniker til en reparation er der tale om en indsatsforpligtelse,
hvor der blot skal gøres en "god faglig indsats". Skal gerne finde kilder
hvis det ønskes.

/Bacher



S. Hansen (31-10-2007)
Kommentar
Fra : S. Hansen


Dato : 31-10-07 10:51

On Tue, 30 Oct 2007 18:24:00 +0100, "Codexx" <jensbacher@hotmail.com>
wrote:

>Hans Kjaergaard wrote:
>> On Mon, 29 Oct 2007 16:27:12 +0100, S. Hansen
>> <skidt_fjern_dette@tele2adsl.dk> wrote:
>>>
>>> Nu er det helle ikke fastpris princippet vi diskutere, men det at
>>> sende en ting til repration, ting som vitterligt har en fejl, og så
>>> få tingen retur med samme fejl og så ydermere få en regning til
>>> trods for at fejlen ikke er fundet og rettet.
>> Du betaler for det udførte arbejde, uanset om dette måtte føre til det
>> af dig ønskede resultat.
>
>Enig. Udgangspunktet, når intet andet er aftalt, er at når man hyrer en
>håndværker/tekniker til en reparation er der tale om en indsatsforpligtelse,
>hvor der blot skal gøres en "god faglig indsats". Skal gerne finde kilder
>hvis det ønskes.
>
>/Bacher
>

Ja tak

Steen

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408929
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste