|
| Simpel matematik, men hjælp mig. :-) Fra : nana sørensen |
Dato : 04-09-07 20:30 |
|
Hej gruppe...
Jeg har matematik på HF for første gang siden folkeskolen, og der var
matematik mit suveræne hadefag. Jeg forstår virkelig ikke ret meget af det,
men har dog fattet noget.
Jeg har brug for lidt hjælp med et par opgaver. Hvis der findes en bedre
gruppe til det, så dig endelig til.
Bogstavregning:
2a-3a(2+2a) =
Jeg kan ikke helt finde ud af om jeg skal hæve parentesen, eller om jeg skal
gange ind i den. Altså om jeg skal gøre sådan her:
2a-6a-6a = 2a
Eller om jeg skal hæve parentesen, fordi jeg kan gå ud fra at den er
positiv, og gøre sådan her:
2a-3a+2+2a= 2+1a
Eller skal jeg gøre noget helt andet?
Denne her har jeg også problemer med:
(x+2) (3-2x) =
Sådan her:
x+2 * 3-2x = x+6-2x = 6-1x ?
Hvis nogen kan hjælpe, så skær det HÅBLØST ud i pap. På forhånd tak for
hjælpen.
Mvh. Nana
| |
Michael Haase (04-09-2007)
| Kommentar Fra : Michael Haase |
Dato : 04-09-07 21:14 |
|
nana sørensen skrev dette den 04-09-2007 21:29:
>
> Bogstavregning:
>
> 2a-3a(2+2a) =
>
> Jeg kan ikke helt finde ud af om jeg skal hæve parentesen, eller om jeg skal
> gange ind i den. Altså om jeg skal gøre sådan her:
>
> 2a-6a-6a = 2a
>
> Eller om jeg skal hæve parentesen, fordi jeg kan gå ud fra at den er
> positiv, og gøre sådan her:
>
> 2a-3a+2+2a= 2+1a
>
Du skal gange ind i parentesen, så det er den første der er tættest på
det rigtige. Du skal dog også huske at 3a * 2a *IKKE* er 6a
>
>
>
> Denne her har jeg også problemer med:
>
> (x+2) (3-2x) =
>
> Sådan her:
>
> x+2 * 3-2x = x+6-2x = 6-1x ?
>
Nej. Hvert led i første parentes skal ganges med hvert led i 2.
parentes. Altså bliver de enkelte led 3*x, -2x*x, 2*3 og -2x*2.
Regner med du selv kan finde ud af rækkefølgen og hvornår der skal
lægges sammen og trækkes fra
--
Michael Haase
| |
nana sørensen (04-09-2007)
| Kommentar Fra : nana sørensen |
Dato : 04-09-07 22:08 |
|
"Michael Haase" <micvans@netscape.invalid> wrote in message
news:37d97$46ddbcad$5518759d$23929@news.arrownet.dk...
> nana sørensen skrev dette den 04-09-2007 21:29:
>
>>
>> Bogstavregning:
>>
>> 2a-3a(2+2a) =
>>
>> Jeg kan ikke helt finde ud af om jeg skal hæve parentesen, eller om jeg
>> skal gange ind i den. Altså om jeg skal gøre sådan her:
>>
>> 2a-6a-6a = 2a
>>
>> Eller om jeg skal hæve parentesen, fordi jeg kan gå ud fra at den er
>> positiv, og gøre sådan her:
>>
>> 2a-3a+2+2a= 2+1a
>>
>
> Du skal gange ind i parentesen, så det er den første der er tættest på det
> rigtige. Du skal dog også huske at 3a * 2a *IKKE* er 6a
>>
Hvorfor er 3a*2a ikke lig 6a? Gider du ikke lige at skære den ud i
pap/skrive den rigtigt op?
>>
>>
>> Denne her har jeg også problemer med:
>>
>> (x+2) (3-2x) =
>>
>> Sådan her:
>>
>> x+2 * 3-2x = x+6-2x = 6-1x ?
>>
>
> Nej. Hvert led i første parentes skal ganges med hvert led i 2. parentes.
> Altså bliver de enkelte led 3*x, -2x*x, 2*3 og -2x*2.
> Regner med du selv kan finde ud af rækkefølgen og hvornår der skal lægges
> sammen og trækkes fra
> Michael Haase
Resultatet skal jo ikke give noget med x*x, så hvordan skal jeg skrive det
op? forstår slet ikke.
| |
Michael Zedeler (04-09-2007)
| Kommentar Fra : Michael Zedeler |
Dato : 04-09-07 22:46 |
|
nana sørensen wrote:
> "Michael Haase" <micvans@netscape.invalid> wrote in message
> news:37d97$46ddbcad$5518759d$23929@news.arrownet.dk...
>> nana sørensen skrev dette den 04-09-2007 21:29:
>>
>>> Bogstavregning:
>>>
>>> 2a-3a(2+2a) =
>>>
>>> Jeg kan ikke helt finde ud af om jeg skal hæve parentesen, eller om jeg
>>> skal gange ind i den. Altså om jeg skal gøre sådan her:
>>>
>>> 2a-6a-6a = 2a
>>>
>>> Eller om jeg skal hæve parentesen, fordi jeg kan gå ud fra at den er
>>> positiv, og gøre sådan her:
>>>
>>> 2a-3a+2+2a= 2+1a
>>>
>> Du skal gange ind i parentesen, så det er den første der er tættest på det
>> rigtige. Du skal dog også huske at 3a * 2a *IKKE* er 6a
>
> Hvorfor er 3a*2a ikke lig 6a? Gider du ikke lige at skære den ud i
> pap/skrive den rigtigt op?
a repræsenterer jo et tal, så prøv at sætte a til et tilfældigt tal (0
og 1 er ikke specielt gode valg) og se om det passer:
F. eks. a = 7. Når der så står 3a, betyder det 3*7 og så fremdeles:
3a*2a = 3*7*2*7 = 3*2*7*7 = 3*2*a*a.
Du skrev at
3a*2a = 3*2a = 3*2*7
Men det er tydeligvis forkert med dette eksempel.
>>> Denne her har jeg også problemer med:
>>>
>>> (x+2) (3-2x) =
>>>
>>> Sådan her:
>>>
>>> x+2 * 3-2x = x+6-2x = 6-1x ?
>>>
>> Nej. Hvert led i første parentes skal ganges med hvert led i 2. parentes.
>> Altså bliver de enkelte led 3*x, -2x*x, 2*3 og -2x*2.
>> Regner med du selv kan finde ud af rækkefølgen og hvornår der skal lægges
>> sammen og trækkes fra
>
> Resultatet skal jo ikke give noget med x*x, så hvordan skal jeg skrive det
> op? forstår slet ikke.
Du kan ikke undgå at resultatet giver noget med x*x. Er du klar over at
x*x skrives som x² (x og et lille 2-tal)?
I hvert fald ganger man paranteser sammen sådan her:
(x+2) (3-2x) = (x+2) * (3-2x)
(x+2) * (3-2x) = x * (3-2x) + 2 * (3-2x)
Så kan du regne de to led ud hver for sig:
x * (3-2x) = x*3 + x*(-2x) = 3x - 2x²
2 * (3-2x) = 2*3 + 2*(-2x) = 6 - 4x
....og så lægge det hele sammen:
3x - 2x^2 + 6 - 4x = -2x² - x + 6
Bemærk venligst at jeg laver en forfærdelig masse regnefejl, så
resultatet er sikkert forkert men principperne er rigtige nok, så du bør
regne det efter selv.
Mvh. Michael.
| |
N. Foldager (05-09-2007)
| Kommentar Fra : N. Foldager |
Dato : 05-09-07 05:46 |
|
Nana Sørensen:
>Hvorfor er 3a*2a ikke lig 6a? Gider du ikke lige at skære den ud i
>pap/skrive den rigtigt op?
3a er jo en skrivemåde for 3 * a
og 2a en skrivemåde for 2 * a
Derfor er
3a * 2a =
3 * a * 2 * a =
3 * 2 * a * a =
6 * a^2 ( = 6 gange a i anden)
>>> Denne her har jeg også problemer med:
>>>
>>> (x+2) (3-2x) =
>>>
>>> Sådan her:
>>>
>>> x+2 * 3-2x = x+6-2x = 6-1x ?
>>>
>>
>> Nej. Hvert led i første parentes skal ganges med hvert led i 2. parentes.
>> Altså bliver de enkelte led 3*x, -2x*x, 2*3 og -2x*2.
>> Regner med du selv kan finde ud af rækkefølgen og hvornår der skal lægges
>> sammen og trækkes fra
>
>> Michael Haase
>
>Resultatet skal jo ikke give noget med x*x, så hvordan skal jeg skrive det
>op? forstår slet ikke.
Hvorfor mener du ikke det?
Eet af de 4 gangestykker mellem de to parenteser er jo:
x * -2x
Helt som jeg viste ovenfor, er
x * -2x =
X * -2 * x =
-2 * x * x =
-2 * x^2 =
-2x^2
Venlig hilsen
Niels Foldager
| |
Bertel Lund Hansen (04-09-2007)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 04-09-07 21:25 |
|
nana sørensen skrev:
> Bogstavregning:
> 2a-3a(2+2a) =
En parentes skrevet på den måde er altid en gangeparentes. Det
skal altså tolkes som:
2*a -3*a*(2+2*a)
> Jeg kan ikke helt finde ud af om jeg skal hæve parentesen, eller om jeg skal
> gange ind i den.
Du skal gange ind i den. Jeg kalder det i øvrigt at hæve
parentesen uanset hvilken operation det kræver.
> Altså om jeg skal gøre sådan her:
> 2a-6a-6a = 2a
Tæt på. Det giver:
2a-6a-6a^2
> Denne her har jeg også problemer med:
> (x+2) (3-2x) =
Man ganger to parenteser ved at gange hvert led i den ene med
hvert led i den anden.
(x+2) (3-2x) = 3x - 2x^2 + 6 - 4x
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/
| |
nana sørensen (04-09-2007)
| Kommentar Fra : nana sørensen |
Dato : 04-09-07 22:15 |
|
"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> wrote in message
news:fqngcx3fvaud$.w8a97f3wpdqq$.dlg@40tude.net...
> nana sørensen skrev:
>
>> Bogstavregning:
>
>> 2a-3a(2+2a) =
>
> En parentes skrevet på den måde er altid en gangeparentes. Det
> skal altså tolkes som:
>
> 2*a -3*a*(2+2*a)
>
Ja ja da, men det bringer mig ikke tættere på at forstå det. Det er jo ikke
en ligning.
> Du skal gange ind i den. Jeg kalder det i øvrigt at hæve
> parentesen uanset hvilken operation det kræver.
>
>> Altså om jeg skal gøre sådan her:
>
>> 2a-6a-6a = 2a
>
> Tæt på. Det giver:
>
> 2a-6a-6a^2
Tegnet mellem 6a og 2 kender jeg slet ikke og det har vi i hvertfald klart
ikke lært hvad betyder. 2a-6a-6a^2 skulle være det samlede resultat?
>
>> Denne her har jeg også problemer med:
>
>> (x+2) (3-2x) =
>
> Man ganger to parenteser ved at gange hvert led i den ene med
> hvert led i den anden.
>
> (x+2) (3-2x) = 3x - 2x^2 + 6 - 4x
>
> --
> Bertel
> http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/
| |
Bertel Lund Hansen (04-09-2007)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 04-09-07 22:52 |
|
nana sørensen skrev:
>> 2*a -3*a*(2+2*a)
> Ja ja da, men det bringer mig ikke tættere på at forstå det. Det er jo ikke
> en ligning.
Hvad er opgaven? Hvis du skal reducere et udtryk, er der slet
ingen ligning.
Hvis det er en ligning der skal løses, mangler du at skrive noget
af opgaven.
>> 2a-6a-6a^2
> Tegnet mellem 6a og 2 kender jeg slet ikke
Det er det vi bruger her i gruppen til potenser. 6a^2 betyder
"seks a i anden" eller 6*a*a.
> og det har vi i hvertfald klart ikke lært hvad betyder.
Vi kan ikke særlig nemt skrive med små forhøjede tal i
debatgrupperne. Derfor bruger vi ^ som symbol for potens
(opløftet).
> 2a-6a-6a^2 skulle være det samlede resultat?
Nej. Du må selv reducere det i bund.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/
| |
N. Foldager (05-09-2007)
| Kommentar Fra : N. Foldager |
Dato : 05-09-07 22:27 |
|
>>> 2a-6a-6a^2
>> Tegnet mellem 6a og 2 kender jeg slet ikke
Bertel Lund Hansen:
>Det er det vi bruger her i gruppen til potenser. 6a^2 betyder
>"seks a i anden" eller 6*a*a.
Nana, det er ikke bare her i gruppen, men mange steder. Også på mange
lommeregnere. Og det betyder altså bare "opløftet i potensen..."
X^5 = x opløftet i 5. potens.
Venlig hilsen
Niels Foldager
| |
N. Foldager (05-09-2007)
| Kommentar Fra : N. Foldager |
Dato : 05-09-07 22:29 |
|
>> Jeg kan ikke helt finde ud af om jeg skal hæve parentesen, eller om jeg skal
>> gange ind i den.
Bertel Lund Hansen:
>Du skal gange ind i den. Jeg kalder det i øvrigt at hæve
>parentesen uanset hvilken operation det kræver.
Hvorfor gør du det? Parentesen hæves da ikke af, at man ganger ind i
den?
Venlig hilsen
Niels Foldager
| |
Bertel Lund Hansen (07-09-2007)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 07-09-07 10:45 |
|
N. Foldager skrev:
> Hvorfor gør du det? Parentesen hæves da ikke af, at man ganger ind i
> den?
Hvordan vil du notere en indgangning med to parenteser hvor
parenteserne ikke hæves?
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/
| |
N. Foldager (07-09-2007)
| Kommentar Fra : N. Foldager |
Dato : 07-09-07 11:57 |
|
>> Hvorfor gør du det? Parentesen hæves da ikke af, at man ganger ind i
>> den?
Bertel Lund Hansen:
>Hvordan vil du notere en indgangning med to parenteser hvor
>parenteserne ikke hæves?
Der var ikke to parenteser i det eksempel, du kommenterede.
Du skrev:
> En parentes skrevet på den måde er altid en gangeparentes. Det
> skal altså tolkes som:
>
> 2*a -3*a*(2+2*a)
>> Jeg kan ikke helt finde ud af om jeg skal hæve parentesen, eller om jeg skal
>> gange ind i den.
>Du skal gange ind i den. Jeg kalder det i øvrigt at hæve
> parentesen uanset hvilken operation det kræver.
Venlig hilsen
Niels Foldager
| |
Glenn Møller-Holst (04-09-2007)
| Kommentar Fra : Glenn Møller-Holst |
Dato : 04-09-07 21:26 |
| | |
nana sørensen (05-09-2007)
| Kommentar Fra : nana sørensen |
Dato : 05-09-07 19:57 |
|
"nana sørensen" <nanatorsk@phobia.dk> wrote in message
news:46ddb22b$0$2119$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Hej gruppe...
>
> Jeg har matematik på HF for første gang siden folkeskolen, og der var
> matematik mit suveræne hadefag. Jeg forstår virkelig ikke ret meget af
> det, men har dog fattet noget.
>
> Jeg har brug for lidt hjælp med et par opgaver. Hvis der findes en bedre
> gruppe til det, så dig endelig til.
>
Jeg fandt ud af hvor problemet lå. Problemet er simpelthen at vi ikke har
lært noget om det med at opløfte og sådan overhovedet. Derfor forvirrede det
mig totalt.
Jeg siger tak til alle for hjælpen. Jeg fik en til at forklare mig det irl i
stedet kombineret med jeres anvisninger og forstod det faktisk nogenlunde
til sidst.
| |
N. Foldager (06-09-2007)
| Kommentar Fra : N. Foldager |
Dato : 06-09-07 21:16 |
|
Nana Sørensen:
> Problemet er simpelthen at vi ikke har lært noget om det med at opløfte og sådan overhovedet.
Betyder det, at man kan nå til HF uden at have lært at opløfte i
potenser?
Venlig hilsen
Niels Foldager
| |
nana sørensen (07-09-2007)
| Kommentar Fra : nana sørensen |
Dato : 07-09-07 01:19 |
|
"N. Foldager" <nfoldager-takethisaway@yahoo.com> wrote in message
news:rrn0e3hf7hkgvr7erns3dsm882i8oi48lr@4ax.com...
> Nana Sørensen:
>
>> Problemet er simpelthen at vi ikke har lært noget om det med at opløfte
>> og sådan overhovedet.
>
> Betyder det, at man kan nå til HF uden at have lært at opløfte i
> potenser?
>
> Venlig hilsen
>
> Niels Foldager
>
Hvad skal det betyde? Mener du om man kan starte på HF (som er en gymnasiel
uddannelse) og tage matematik på C-niveau som enkeltfag, med folkeskolens
afgangseksamen som det eneste adgangskrav?
Ja, det kan man. Hvorfor skulle man ikke kunne det? Jeg har haft matematik i
to uger nu og vi er igang med at lære det. Hvad skulle pointen med at gå der
være, hvis man kunne det hele i forvejen? Et helt års repetition eller?
Nu var det jo nærmest heller ikke fordi jeg ikke ved hvad potens er. Jeg var
bare ikke klar over det i forhold til algebra og hvad reglerne var. Det
gjorde det så heller ikke nemmere at tegnet ^ bruges for noget der ser
anderledes ud i virkeligheden.
| |
N. Foldager (07-09-2007)
| Kommentar Fra : N. Foldager |
Dato : 07-09-07 12:01 |
|
>>> Problemet er simpelthen at vi ikke har lært noget om det med at opløfte
>>> og sådan overhovedet.
>> Betyder det, at man kan nå til HF uden at have lært at opløfte i
>> potenser?
Nana Sørensen:
>Hvad skal det betyde? Mener du om man kan starte på HF (som er en gymnasiel
>uddannelse) og tage matematik på C-niveau som enkeltfag, med folkeskolens
>afgangseksamen som det eneste adgangskrav?
>Ja, det kan man. Hvorfor skulle man ikke kunne det?
Nej. Det var ikke det, jeg skrev.
Jeg spurgte om man kan nå til HF uden at have lært at opløfte i
potenser. Da man har adgang til HF fra folkeskolen, kan spørgsmålet
omskrives til:
Lærer man ikke at opløfte i potenser i folkeskolen - mere?
Venlig hilsen
Niels Foldager
| |
nana sørensen (07-09-2007)
| Kommentar Fra : nana sørensen |
Dato : 07-09-07 12:26 |
|
Klip
>
> Nej. Det var ikke det, jeg skrev.
>
> Jeg spurgte om man kan nå til HF uden at have lært at opløfte i
> potenser. Da man har adgang til HF fra folkeskolen, kan spørgsmålet
> omskrives til:
>
> Lærer man ikke at opløfte i potenser i folkeskolen - mere?
>
> Venlig hilsen
>
> Niels Foldager
>
Det lærer man sikkert, men da jeg åbenlyst ikke fulgte specielt godt med i
folkeskolen skal jeg ikke kunne sige om man lærte at bruge det i forbindelse
med algebra. Almindelig potensregning har man lidt af.
Jeg selv gik ud af folkeskolen for snart 10 år siden, og jeg havde sikkert
glemt alt om algebra, selvom jeg havde lært det dengang. Det hold jeg går på
består af meet forskellige aldersgrupper. Halvdelen af kursisterne er over
30. Dvs. at det nok er mere end 10 år siden de gik ud af fokeskolen, så
repetition er klart nødvendigt.
| |
Bertel Lund Hansen (07-09-2007)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 07-09-07 18:54 |
| | |
Kim Ludvigsen (07-09-2007)
| Kommentar Fra : Kim Ludvigsen |
Dato : 07-09-07 19:40 |
|
Den 07-09-07 19.53 skrev Bertel Lund Hansen følgende:
> N. Foldager skrev:
>
>> Lærer man ikke at opløfte i potenser i folkeskolen - mere?
>
> Der bliver undervist i det.
Spørgsmålet er, om alle elever lærer den gyldne huskeregel, at det er
det modsatte af impotent:
http://ordforklaring.dk/ordforklaring.php?forklaring=impotent
--
Mvh. Kim Ludvigsen
Sådan bruger og skræddersyr du proceslinjen. Få for eksempel et praktisk
søgefelt til Google i proceslinjen.
http://kimludvigsen.dk
| |
Michael Zedeler (07-09-2007)
| Kommentar Fra : Michael Zedeler |
Dato : 07-09-07 19:46 |
|
Kim Ludvigsen wrote:
> Den 07-09-07 19.53 skrev Bertel Lund Hansen følgende:
>> N. Foldager skrev:
>>
>>> Lærer man ikke at opløfte i potenser i folkeskolen - mere?
>>
>> Der bliver undervist i det.
>
> Spørgsmålet er, om alle elever lærer den gyldne huskeregel, at det er
> det modsatte af impotent:
> http://ordforklaring.dk/ordforklaring.php?forklaring=impotent
Dette er så et af de begreber, der imho ingen værdi har og højest kan
tjene til at give en enkelt folkeskolelærer i ny og næ en følelse af
bedrevidenhed.
Mvh. Michael.
| |
Michael Zedeler (07-09-2007)
| Kommentar Fra : Michael Zedeler |
Dato : 07-09-07 22:56 |
|
Michael Zedeler wrote:
> Kim Ludvigsen wrote:
>> Den 07-09-07 19.53 skrev Bertel Lund Hansen følgende:
>>> N. Foldager skrev:
>>>
>>>> Lærer man ikke at opløfte i potenser i folkeskolen - mere?
>>>
>>> Der bliver undervist i det.
>>
>> Spørgsmålet er, om alle elever lærer den gyldne huskeregel, at det er
>> det modsatte af impotent:
>> http://ordforklaring.dk/ordforklaring.php?forklaring=impotent
>
> Dette er så et af de begreber, der imho ingen værdi har og højest kan
> tjene til at give en enkelt folkeskolelærer i ny og næ en følelse af
> bedrevidenhed.
Nu fandt jeg så siden hvor der står om kildekritik. Alletiders sted.
Det kommer jeg sikkert til at henvise til.
Mvh. Michael.
| |
Erik Olsen DK (07-09-2007)
| Kommentar Fra : Erik Olsen DK |
Dato : 07-09-07 20:11 |
| | |
Peter Loumann (07-09-2007)
| Kommentar Fra : Peter Loumann |
Dato : 07-09-07 22:08 |
| | |
Kim Ludvigsen (07-09-2007)
| Kommentar Fra : Kim Ludvigsen |
Dato : 07-09-07 23:06 |
|
Den 07-09-07 23.07 skrev Peter Loumann følgende:
> On Fri, 7 Sep 2007 21:11:20 +0200, Erik Olsen DK wrote:
>
>> Jeg kiggede efter en forklaring på "halvnegative tal", men den kunne jeg
>> desværre ikke finde.
>
> Surprise! Se forsiden
> http://ordforklaring.dk/index.php
> med bl.a.:
>
> Dos
> Styresystem opkaldt efter ordet dosmer [...]
Det kan han ikke nødvendigvis se, der vælges en tilfældig ordforklaring
på forsiden.
--
Mvh. Kim Ludvigsen
Sunbird: gratis kalender som du kan dele med andre.
http://kimludvigsen.dk
| |
Martin Andersen (07-09-2007)
| Kommentar Fra : Martin Andersen |
Dato : 07-09-07 23:24 |
|
Kim Ludvigsen wrote:
> Den 07-09-07 23.07 skrev Peter Loumann følgende:
>> On Fri, 7 Sep 2007 21:11:20 +0200, Erik Olsen DK wrote:
>>
>>> Jeg kiggede efter en forklaring på "halvnegative tal", men den kunne
>>> jeg desværre ikke finde.
>>
>> Surprise! Se forsiden
>> http://ordforklaring.dk/index.php
>> med bl.a.:
>>
>> Dos
>> Styresystem opkaldt efter ordet dosmer [...]
>
> Det kan han ikke nødvendigvis se, der vælges en tilfældig ordforklaring
> på forsiden.
>
Godt han skrev "med bl.a.:" så :)
| |
Erik Olsen DK (08-09-2007)
| Kommentar Fra : Erik Olsen DK |
Dato : 08-09-07 10:42 |
| | |
N. Foldager (08-09-2007)
| Kommentar Fra : N. Foldager |
Dato : 08-09-07 17:50 |
|
>> Lærer man ikke at opløfte i potenser i folkeskolen - mere?
Bertel Lund Hansen:
>Der bliver undervist i det.
Godt. Tak.
Niels Foldager
| |
Poul E Hansen (05-09-2007)
| Kommentar Fra : Poul E Hansen |
Dato : 05-09-07 20:45 |
|
On 4 Sep., 21:29, "nana sørensen" <nanato...@phobia.dk> wrote:
> Hej gruppe...
>
> Jeg har matematik på HF for første gang siden folkeskolen, og der var
> matematik mit suveræne hadefag. Jeg forstår virkelig ikke ret meget af det,
> men har dog fattet noget.
>
> Jeg har brug for lidt hjælp med et par opgaver. Hvis der findes en bedre
> gruppe til det, så dig endelig til.
>
> Bogstavregning:
>
> 2a-3a(2+2a) =
>
> Jeg kan ikke helt finde ud af om jeg skal hæve parentesen, eller om jeg skal
> gange ind i den. Altså om jeg skal gøre sådan her:
>
> 2a-6a-6a = 2a
>
> Eller om jeg skal hæve parentesen, fordi jeg kan gå ud fra at den er
> positiv,
Der er tradition for at regne produkterne ud før sum og differencer.
Derfor er fx. 5-2*7 lig med 5-14 og ikke 3*7.
3a(2+2a) er et produkt af tre faktorer: 3, a og (2+2a). Vi kan også
betragte det som et produkt of faktorerne 3a og (2+2a). Lad os regne
det ud:
Der ganges ind i parentesen:
3a(2+2a)= 3a*2+3a*2a .
Da faktorernes orden er ligegyldig, er det lig med
2*3a+2*3*a*a = 6a + 6a*a. a*a kan skrives som et a med et to tal
øverst til højre for a, eller hvis tekstprogrammet ikke kan det, som
a^2. Det læses 'a i anden'. Dermed er
2a-3a(2+2a) = 2a - (6a+6a^2 ) =2a-6a-6a^2 =-4a-6a^2
Hvis man husker at der står minus foran 3a og at der derfor skal minus
foran ledene kan man springe den særskilte udregning af 3a(2+2a) over.
> Denne her har jeg også problemer med:
>
> (x+2) (3-2x) =
>
(x+2)(3-2x) er produktet af (x+2) og (3-2x). Det er lig med x gange
(3-2x), plus 2 gange (3-2x):
(x+2)(3-2x)= x(3-2x) + 2(3-2x) = 3x-x*2x + 6 - 4x = 2x^2 - x + 6.
Læg mærke til at det vi har gjort er at gange hvert led i den ene
parentes med hvert led i den anden og lagt ledene sammen ( hvor vi
altså betragter 3-2x som 3+(-2)x ) .
| |
|
|