|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | iHjernedøde iPhoto? Fra : Axel Hammerschmidt
 | 
 Dato :  24-09-07 21:54
 | 
 |  | Kan det virkelig passe, at jeg skal hente alle 144 billeder fra cameraet
 med iPhoto for at få de sidste fem - som er dem jeg skal bruge?
 
 Kan man ikke bare mounte cameraets SD modul som et USB drev og trække de
 billedfile man vil ha' over på HDDen?
 
 
 |  |  | 
  Martin Ammentorp (24-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Ammentorp
 | 
 Dato :  24-09-07 22:21
 | 
 |  | 
 
            Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote:
 > Kan man ikke bare mounte cameraets SD modul som et USB drev og trække de
 > billedfile man vil ha' over på HDDen?
 Er der ikke et symbol for en disk/kamera på dit skrivebord?
 Dobbeltklik på dette - så er der (højst sandsynligt) et par mapper, i en
 avf dem finder du dine billeder. Nu kan du trække dem over på din hd...
 simple, dear Watson
 Ønsker du mere avanceret styring er Aperture en mulighed.
 (for øvrigt mener jeg man kan holde alt nede, når man klikker import i
 iPhoto - så får man thumbs af alle billeder, og kan vælge dem, man
 ønsker til import. Men jeg bruger selv en kombi af Aperture og
 LightRoom)
 -- 
 MA @ 55.01.46N/11.50.38E www.ammentorp.org  - fjern xyz fra mailadresse
 -- and don't forget to boogie
            
             |  |  | 
  Axel Hammerschmidt (24-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Axel Hammerschmidt
 | 
 Dato :  24-09-07 23:42
 | 
 |  | Martin Ammentorp <martinx@yzammentorp.org> wrote:
 
 > Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote:
 >
 > > Kan man ikke bare mounte cameraets SD modul som et USB drev og trække de
 > > billedfile man vil ha' over på HDDen?
 >
 > Er der ikke et symbol for en disk/kamera på dit skrivebord?
 
 Intet.
 
 > Dobbeltklik på dette - så er der (højst sandsynligt) et par mapper, i en
 > avf dem finder du dine billeder. Nu kan du trække dem over på din hd...
 > simple, dear Watson
 
 Ja, hvis den var der.
 
 > Ønsker du mere avanceret styring er Aperture en mulighed.
 
 Det er en HP. Jeg vil helst undgå at installere deres møg.
 
 > (for øvrigt mener jeg man kan holde alt nede, når man klikker import i
 > iPhoto - så får man thumbs af alle billeder, og kan vælge dem, man
 > ønsker til import. Men jeg bruger selv en kombi af Aperture og
 > LightRoom)
 
 Takker. Jeg prøver med Alt.
 
 
 |  |  | 
   Axel Hammerschmidt (25-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Axel Hammerschmidt
 | 
 Dato :  25-09-07 00:22
 | 
 |  | hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) wrote in
 news:1i4z0c7.2vt3gprs23oaN%hlexa@hotmail.com:
 
 > Martin Ammentorp <martinx@yzammentorp.org> wrote:
 >
 >> Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote:
 >>
 >> > Kan man ikke bare mounte cameraets SD modul som et USB drev og
 >> > trække de billedfile man vil ha' over på HDDen?
 >>
 >> Er der ikke et symbol for en disk/kamera på dit skrivebord?
 >
 > Intet.
 
 Den dukker ellers fint op i Windows Xp. Det skulle den vel osse i OS X?
 Mærkeligt.
 
 
 --
 Oops!... I did it again
 
 
 |  |  | 
  Henrik Muenster (24-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik Muenster
 | 
 Dato :  24-09-07 22:32
 | 
 |  | On Mon, 24 Sep 2007 22:53:59 +0200, Axel Hammerschmidt wrote
 (in article <1i4yvcx.17qrhmri5ayieN%hlexa@hotmail.com>):
 
 > Kan det virkelig passe, at jeg skal hente alle 144 billeder fra cameraet
 > med iPhoto for at få de sidste fem - som er dem jeg skal bruge?
 >
 > Kan man ikke bare mounte cameraets SD modul som et USB drev og trække de
 > billedfile man vil ha' over på HDDen?
 
 I iPhoto 7 kan du godt. Der ser man et preview, som det hedder på nudansk, af
 alle billeder på hukommelseskortet. Her kan man vælge de billeder, man vil
 importerer og derefter vælge "Importer valgte" frem for "Importer alt...".
 Hvis jeg husker ret, er funktionen først kommet i iPhoto 7, som er den, der
 følger med iLife '08.
 Ellers mener jeg da ikke, det er noget problem at mounte hukommelseskortet i
 Finder, se preview af billederne og derefter manuelt trække dem over. Jeg kan
 da sagtens se billederne i Finder, hvis jeg sætter kortet i min kortlæser.
 Skal de ligge i iPhoto, skal man naturligvis importere dem til iPhoto. Jeg
 vil tro, man blot kan trække dem over i iPhotos vindue ligesom med iTunes.
 --
 Med venlig hilsen
 Henrik Münster
 Esbjerg
 
 
 
 |  |  | 
  Axel Hammerschmidt (24-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Axel Hammerschmidt
 | 
 Dato :  24-09-07 23:42
 | 
 |  | 
 
            Henrik Muenster <spam@muenster.dk> wrote:
 > On Mon, 24 Sep 2007 22:53:59 +0200, Axel Hammerschmidt wrote
 > (in article <1i4yvcx.17qrhmri5ayieN%hlexa@hotmail.com>):
 > 
 > > Kan det virkelig passe, at jeg skal hente alle 144 billeder fra cameraet
 > > med iPhoto for at få de sidste fem - som er dem jeg skal bruge?
 > > 
 > > Kan man ikke bare mounte cameraets SD modul som et USB drev og trække de
 > > billedfile man vil ha' over på HDDen?
 > 
 > I iPhoto 7 kan du godt.
 Det er version 2.0.1    Jeg har lige kørt Software Update og den siger ikke noget om iPhoto.
 > Der ser man et preview, som det hedder på nudansk, af alle billeder på
 > hukommelseskortet. Her kan man vælge de billeder, man vil importerer og
 > derefter vælge "Importer valgte" frem for "Importer alt...". Hvis jeg
 > husker ret, er funktionen først kommet i iPhoto 7, som er den, der følger
 > med iLife '08.
 >       Ellers mener jeg da ikke, det er noget problem at mounte hukommelseskortet i
 > Finder, se preview af billederne og derefter manuelt trække dem over. Jeg kan
 > da sagtens se billederne i Finder, hvis jeg sætter kortet i min kortlæser.
 > Skal de ligge i iPhoto, skal man naturligvis importere dem til iPhoto. Jeg
 > vil tro, man blot kan trække dem over i iPhotos vindue ligesom med iTunes.
 Den dukker desværre ikke op. Jeg skal prøve med at holde Alt tasten nede
 mens jeg trykker på Import.
            
             |  |  | 
   Henrik Muenster (27-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik Muenster
 | 
 Dato :  27-09-07 10:19
 | 
 |  | 
 
            On Tue, 25 Sep 2007 00:41:50 +0200, Axel Hammerschmidt wrote
 (in article <1i4z0f8.rv0hxldixoiN%hlexa@hotmail.com>):
 > Henrik Muenster <spam@muenster.dk> wrote:
 > 
 >> On Mon, 24 Sep 2007 22:53:59 +0200, Axel Hammerschmidt wrote
 >> (in article <1i4yvcx.17qrhmri5ayieN%hlexa@hotmail.com>):
 >> 
 >>> Kan man ikke bare mounte cameraets SD modul som et USB drev og trække de
 >>> billedfile man vil ha' over på HDDen?
 >> 
 >> I iPhoto 7 kan du godt.
 > 
 > Det er version 2.0.1    > 
 > Jeg har lige kørt Software Update og den siger ikke noget om iPhoto.
 iPhoto er et købeprogram, så man skal betale for nye versioner. Version 7 er 
 den, der følger med iLife '08. Jeg ved ikke, hvor version 2 stammer fra, men 
 det må være en ældre iLife.
 
 >> Ellers mener jeg da ikke, det er noget problem at mounte 
 >> hukommelseskortet i Finder, se preview af billederne og derefter manuelt 
 >> trække dem over. Jeg kan da sagtens se billederne i Finder, hvis jeg 
 >> sætter kortet i min kortlæser. Skal de ligge i iPhoto, skal man 
 >> naturligvis importere dem til iPhoto. Jeg vil tro, man blot kan trække 
 >> dem over i iPhotos vindue ligesom med iTunes. 
 > 
 > Den dukker desværre ikke op. Jeg skal prøve med at holde Alt tasten nede
 > mens jeg trykker på Import.
 Hvis hukommelseskortet ikke engang dukker op i Finder, så kan computeren slet 
 ikke se det. Det er i hvert fald ikke iPhoto's skyld. Virker din kortlæser 
 ordentligt? Jeg er nogle gange ude for, at jeg skal prøve flere gange at 
 sætte kortet i, før computeren kan se det.
 -- 
 Med venlig hilsen
 Henrik Münster
 Esbjerg
            
             |  |  | 
    Morten Reippuert Knu~ (28-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Reippuert Knu~
 | 
 Dato :  28-09-07 20:22
 | 
 |  | 
 
            Henrik Muenster <spam@muenster.dk> wrote:
 > Hvis hukommelseskortet ikke engang dukker op i Finder, så kan computeren slet 
 > ikke se det. Det er i hvert fald ikke iPhoto's skyld. Virker din kortlæser 
 > ordentligt? Jeg er nogle gange ude for, at jeg skal prøve flere gange at 
 > sætte kortet i, før computeren kan se det.
 chkfs processen kan godt hænge på en fat disk der er blevet afmonteret
 urent. mounfs insistere på at tjekke et fat filsystem før det monteres.
 De fleste memory kort er fat formateret da formatet bruges i næsten
 alle kamerarer.
 -- 
 Morten Reippuert Knudsen                   <http://blog.reippuert.dk> Merlin Works CR-3/2.5 & Campagnolo Chorus 2007.
            
             |  |  | 
    Morten Reippuert Knu~ (28-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Reippuert Knu~
 | 
 Dato :  28-09-07 20:18
 | 
 |  | 
 
            Henrik Muenster <spam@muenster.dk> wrote:
 > iPhoto er et købeprogram, så man skal betale for nye versioner. Version 7 er 
 > den, der følger med iLife '08. Jeg ved ikke, hvor version 2 stammer fra, men 
 > det må være en ældre iLife.
 v2.0 blev distribueret sammen med 10.3.
 v.3.0 og fremefter blev distribueret sammen med iLife
 -- 
 Morten Reippuert Knudsen                   <http://blog.reippuert.dk> Merlin Works CR-3/2.5 & Campagnolo Chorus 2007.
            
             |  |  | 
     Henrik Muenster (28-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik Muenster
 | 
 Dato :  28-09-07 22:58
 | 
 |  | On Fri, 28 Sep 2007 21:18:21 +0200, Morten Reippuert Knudsen wrote
 (in article <tk00t4-0d5.ln1@wm.reippuert.dk>):
 
 > Henrik Muenster <spam@muenster.dk> wrote:
 >
 >> iPhoto er et købeprogram, så man skal betale for nye versioner. Version 7
 >> er den, der følger med iLife '08. Jeg ved ikke, hvor version 2 stammer
 >> fra, men det må være en ældre iLife.
 >
 > v2.0 blev distribueret sammen med 10.3.
 >
 > v.3.0 og fremefter blev distribueret sammen med iLife.
 
 Tak. Det er lidt svært at finde rundt i, når versionsnumre og iLife-numre
 ikke følges ad. Tænk alligevel, at de er så længe siden, at Mac OS X 10.3 var
 ny. Vi har jo haft iLife '05 og '06 siden, og nu er '08 så lige kommet. Men
 det er vel også 3-4 år siden, Mac OS X 10.3 kom.
 Nogle gange kommer jeg til at se på reolen nede i kælderen og bliver helt
 nostalgisk ved at se på det gamle software. Forleden faldt jeg over en Eudora
 e-mail på cd! I dag henter man bare sådan noget på nettet.
 --
 Med venlig hilsen
 Henrik Münster
 Esbjerg
 
 
 
 |  |  | 
      Erik Richard Sørense~ (28-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Erik Richard Sørense~
 | 
 Dato :  28-09-07 23:45
 | 
 |  | 
 Henrik Muenster wrote:
 >    Nogle gange kommer jeg til at se på reolen nede i kælderen og bliver helt 
 > nostalgisk ved at se på det gamle software. Forleden faldt jeg over en Eudora 
 > e-mail på cd! I dag henter man bare sådan noget på nettet.
 Du skulle vel ikke tilfældigvis have en WorldWrite 3.x/4.x eller en 
 WriteNow 3.5, du så vil sælge - gerne med dansk sprogpakke til?
 mvh. Erik Richard
 -- 
   ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
   Rgds. Grüße, Mvh. Erik Richard Sørensen, Member of ADC
   <mac-man_NOSP@M_stofanet.dk>  <http://www.nisus.com>   NisusWriter - The Future In Multilingual Textprocessing
   ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
            
             |  |  | 
  Morten Reippuert Knu~ (24-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Reippuert Knu~
 | 
 Dato :  24-09-07 22:25
 | 
 |  | 
 
            Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote:
 > Kan det virkelig passe, at jeg skal hente alle 144 billeder fra cameraet
 > med iPhoto for at få de sidste fem - som er dem jeg skal bruge?
 > Kan man ikke bare mounte cameraets SD modul som et USB drev og trække de
 > billedfile man vil ha' over på HDDen?
 sikkert, har du kigget i /Volumes/ ?
 -- 
 Morten Reippuert Knudsen                   <http://blog.reippuert.dk> Merlin Works CR-3/2.5 & Campagnolo Chorus 2007.
            
             |  |  | 
  Axel Hammerschmidt (24-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Axel Hammerschmidt
 | 
 Dato :  24-09-07 23:42
 | 
 |  | Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:
 
 > Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote:
 > > Kan det virkelig passe, at jeg skal hente alle 144 billeder fra cameraet
 > > med iPhoto for at få de sidste fem - som er dem jeg skal bruge?
 >
 > > Kan man ikke bare mounte cameraets SD modul som et USB drev og trække de
 > > billedfile man vil ha' over på HDDen?
 >
 > sikkert, har du kigget i /Volumes/ ?
 
 Jeg kigger. Tak.
 
 
 |  |  | 
   Morten Reippuert Knu~ (25-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Reippuert Knu~
 | 
 Dato :  25-09-07 17:32
 | 
 |  | 
 
            Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote:
 > Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:
 > > Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote:
 > > > Kan det virkelig passe, at jeg skal hente alle 144 billeder fra cameraet
 > > > med iPhoto for at få de sidste fem - som er dem jeg skal bruge?
 > > 
 > > > Kan man ikke bare mounte cameraets SD modul som et USB drev og trække de
 > > > billedfile man vil ha' over på HDDen?
 > > 
 > > sikkert, har du kigget i /Volumes/ ?
 > Jeg kigger. Tak.
 Hvis du stadig ikke kan hitte det menupunkt der lader dig importere
 enkelt billeder i din iphoto kan du jo bar e bruge Image Capture til
 at nappe billederne fra kameraet.
 -- 
 Morten Reippuert Knudsen                   <http://blog.reippuert.dk> Merlin Works CR-3/2.5 & Campagnolo Chorus 2007.
            
             |  |  | 
  Erik Richard Sørense~ (25-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Erik Richard Sørense~
 | 
 Dato :  25-09-07 02:21
 | 
 |  | 
 Axel Hammerschmidt wrote:
 > Kan det virkelig passe, at jeg skal hente alle 144 billeder fra cameraet
 > med iPhoto for at få de sidste fem - som er dem jeg skal bruge?
 > 
 > Kan man ikke bare mounte cameraets SD modul som et USB drev og trække de
 > billedfile man vil ha' over på HDDen?
 Hvilket kamera drejer det sig om? - Nogle digicams vil ikke mounte i 
 iPhoto, hvis du ikke har den store version, der er i iLife.
 Men du kan prøve flg.. Sæt USB kablet i, tænd for kameraet og hold øje 
 med, hvad der dukker op på displayet. - Hvis der kommer noget op om 
 opsætning, skal du finde 'connect via' og vælge en af flg. muligheder: - 
 'Connect via USB', 'External Connection', 'connect to PC', 'PC Mode'. 
 Der kan være flere valgmuligheder. 'Navnet' på, hvordan der tilsluttes, 
 afhænger af fabrikat og model...
 Brug navigeringsknapperne til at vælge en af de eksterne muligheder og 
 tryk på OK (centerknappen), og det skulle nu gerne dukke op på 
 skrivebordet som en ekstern HD.
 Dobbeltklik på symbolet på harddisken og naviger dig frem til den mappe, 
 der indeholder billederne.
 Ovennævnte gælder for HP, Medion, Canon Ixus, Canon A Series og S 
 Series, Olympus, Nikon og Fuji, samt de helt billige Traveller 
 digitalkameraer. - På fx. min egen Olyumpus står der 'Camera Mode' og PC 
 Mode', - vælger jeg 'Camera Mode', vil den automatisk åbne iPhoto uden 
 at jeg kan gøre noget. Vælger jeg 'PC Mode', dukker den op som en 
 ekstern HD....
 mvh. Erik Richard
 -- 
   ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
   Rgds. Grüße, Mvh. Erik Richard Sørensen, Member of ADC
   <mac-man_NOSP@M_stofanet.dk>  <http://www.nisus.com>   NisusWriter - The Future In Multilingual Textprocessing
   ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
            
             |  |  | 
  Axel Hammerschmidt (25-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Axel Hammerschmidt
 | 
 Dato :  25-09-07 12:21
 | 
 |  | 
 
            Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote in news:46f86281$0$4156
 $ba624c82@nntp02.dk.telia.net:
 <snip>
 > Hvilket kamera drejer det sig om? - Nogle digicams vil ikke mounte i 
 > iPhoto, hvis du ikke har den store version, der er i iLife.
 HP. Jeg er gået over til Xp    -- 
 Oops!... I did it again
            
             |  |  | 
   Erik Richard Sørense~ (25-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Erik Richard Sørense~
 | 
 Dato :  25-09-07 14:33
 | 
 |  | 
 Axel Hammerschmidt wrote:
 > Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote in news:46f86281$0$4156
 > $ba624c82@nntp02.dk.telia.net:
 > 
 > <snip>
 > 
 >> Hvilket kamera drejer det sig om? - Nogle digicams vil ikke mounte i 
 >> iPhoto, hvis du ikke har den store version, der er i iLife.
 > 
 > HP. Jeg er gået over til Xp    Deres kameraer er slet ikke så tossede, men det er jo også Kyocera, der 
 laver dem.   - Så hedder indstillingen sjvh. 'External Connection' 
 eller 'Connect via USB''. - Ellers skulle der meget gerne ligge drivere 
 til både Mac OS 9.x, og X på den medfølgende CD, - hvis altså du stadig 
 har den...
 Du kan finde drivere her:
http://welcome.hp.com/country/us/en/support.html?pageDisplay=drivers mvh. Erik Richard
 -- 
   ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
   Rgds. Grüße, Mvh. Erik Richard Sørensen, Member of ADC
   <mac-man_NOSP@M_stofanet.dk>  <http://www.nisus.com>   NisusWriter - The Future In Multilingual Textprocessing
   ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
            
             |  |  | 
    Thomas von Hassel (25-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas von Hassel
 | 
 Dato :  25-09-07 14:52
 | 
 |  | 
 
            Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
 > Deres kameraer er slet ikke så tossede, men det er jo også Kyocera, der
 > laver dem.   Kyocera stoppede sådan set med at lave kameraer i 2005 mener jeg. Link ?
 /thomas
            
             |  |  | 
     Erik Richard Sørense~ (25-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Erik Richard Sørense~
 | 
 Dato :  25-09-07 15:52
 | 
 |  | 
 Thomas von Hassel wrote:
 > Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
 > 
 >> Deres kameraer er slet ikke så tossede, men det er jo også Kyocera, der
 >> laver dem.   > 
 > Kyocera stoppede sådan set med at lave kameraer i 2005 mener jeg. Link ?
 DET kan jeg godt garantere dig for, de ikke gjorde.  ! - Kyocera er 
 verdens største producent af digitale kameraer med fabrikker i både 
 Japan, Sydkorea, Vietnam, Malaysia, Thailand, Taiwan og ikke mindst Kina.
 Men du har så meget ret, at de stoppede omk. 2005/2006 med at sende 
 kameraer på markedet under eget navn. Kyocera er en del af det 
 konklomerat 'monsterfirma', der bla. omfatter Rollei, Yashica/Contax, 
 Minolta, SUNkyo og ikke mindst Sony. Det er et rent produktionsselskab, 
 der nu kun laver på bestilling fra enten moderfirmaet eller, hvis du nu 
 fx. kunne tænke dig at blive kameraproducent og lancere et nyt kamera, 
 så kunne du bestille de færdige produkter hos Kyocera. Udover kameraer 
 laver de bl.a. også laser- og inkjet printere til fx. Minolta, scannere 
 til mange, mange forskellige - inkl. Acer, HP, Mustec, LiAn, Amitech, 
 Medion, - medicinsk måle- og scanningsudstyr(MR og CT scannere), 
 digitalt måleudstyr til industribrug o.m.m....
 Hvad angår link, så vil det være lidt svært, da producenten kun står 
 enten direkte på eller indeni produktet.   mvh. Erik Richard
 -- 
   ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
   Rgds. Grüße, Mvh. Erik Richard Sørensen, Member of ADC
   <mac-man_NOSP@M_stofanet.dk>  <http://www.nisus.com>   NisusWriter - The Future In Multilingual Textprocessing
   ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
            
             |  |  | 
      Thomas von Hassel (25-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas von Hassel
 | 
 Dato :  25-09-07 22:01
 | 
 |  | 
 
            Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
 > Thomas von Hassel wrote:
 > > Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
 > > 
 > >> Deres kameraer er slet ikke så tossede, men det er jo også Kyocera, der
 > >> laver dem.   > > 
 > > Kyocera stoppede sådan set med at lave kameraer i 2005 mener jeg. Link ?
 > 
 > DET kan jeg godt garantere dig for, de ikke gjorde.  ! - Kyocera er 
 > verdens største producent af digitale kameraer med fabrikker i både 
 > Japan, Sydkorea, Vietnam, Malaysia, Thailand, Taiwan og ikke mindst Kina.
 > 
 > Men du har så meget ret, at de stoppede omk. 2005/2006 med at sende 
 > kameraer på markedet under eget navn. Kyocera er en del af det 
 > konklomerat 'monsterfirma', der bla. omfatter Rollei, Yashica/Contax,
 > Minolta, SUNkyo og ikke mindst Sony. Det er et rent produktionsselskab,
 > der nu kun laver på bestilling fra enten moderfirmaet eller, hvis du nu
 > fx. kunne tænke dig at blive kameraproducent og lancere et nyt kamera,
 > så kunne du bestille de færdige produkter hos Kyocera. Udover kameraer
 > laver de bl.a. også laser- og inkjet printere til fx. Minolta, scannere
 > til mange, mange forskellige - inkl. Acer, HP, Mustec, LiAn, Amitech,
 > Medion, - medicinsk måle- og scanningsudstyr(MR og CT scannere), 
 > digitalt måleudstyr til industribrug o.m.m....
 > 
 > Hvad angår link, så vil det være lidt svært, da producenten kun står 
 > enten direkte på eller indeni produktet.   Det kan godt være at de er underleverandører til hinanden, men jeg har
 svært ved at gennemskue det "monsterfirma" du hentyder til ... Især
 fordi de nævnte er "public traded companies" og klart skal gøre rede for
 deres ejerforhold.
 /thomas
            
             |  |  | 
       Erik Richard Sørense~ (26-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Erik Richard Sørense~
 | 
 Dato :  26-09-07 10:23
 | 
 |  | 
 Thomas von Hassel wrote:
 > Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
 >> Thomas von Hassel wrote:
 >>> Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
 >>>
 >>>> Deres kameraer er slet ikke så tossede, men det er jo også Kyocera, der
 >>>> laver dem.   >>> Kyocera stoppede sådan set med at lave kameraer i 2005 mener jeg. Link ?
 >> DET kan jeg godt garantere dig for, de ikke gjorde.  ! - Kyocera er 
 >> verdens største producent af digitale kameraer med fabrikker i både 
 >> Japan, Sydkorea, Vietnam, Malaysia, Thailand, Taiwan og ikke mindst Kina.
 >>
 >> Men du har så meget ret, at de stoppede omk. 2005/2006 med at sende 
 >> kameraer på markedet under eget navn. Kyocera er en del af det 
 >> konklomerat 'monsterfirma', der bla. omfatter Rollei, Yashica/Contax,
 >> Minolta, SUNkyo og ikke mindst Sony. Det er et rent produktionsselskab,
 >> der nu kun laver på bestilling fra enten moderfirmaet eller, hvis du nu
 >> fx. kunne tænke dig at blive kameraproducent og lancere et nyt kamera,
 >> så kunne du bestille de færdige produkter hos Kyocera. Udover kameraer
 >> laver de bl.a. også laser- og inkjet printere til fx. Minolta, scannere
 >> til mange, mange forskellige - inkl. Acer, HP, Mustec, LiAn, Amitech,
 >> Medion, - medicinsk måle- og scanningsudstyr(MR og CT scannere), 
 >> digitalt måleudstyr til industribrug o.m.m....
 >>
 >> Hvad angår link, så vil det være lidt svært, da producenten kun står 
 >> enten direkte på eller indeni produktet.   > 
 > Det kan godt være at de er underleverandører til hinanden, men jeg har
 > svært ved at gennemskue det "monsterfirma" du hentyder til ... Især
 > fordi de nævnte er "public traded companies" og klart skal gøre rede for
 > deres ejerforhold.
 Hm, normalt forstår man nu en 'underleverandør' som et 
 trediepartsselskab, der leverer til produktionsselskabet. Kyocera _er_ 
 et rent produktionsselskab ejet af dem, jeg nævner. Men udover det er de 
 så også underleverandør til fx. handelsselskaber som Medion, Traveller, 
 Asahi m.fl..
 Prøv du lige, om du kan gennemskue et japanskejet firmas ejerforhold. 
 Det er noget af en jungle at komme igennem. Reelt set skal du først 
 vide, hvilken gank, det egentlig er, der ejer moderfirmaet, før du kan 
 begynde at finde ud af det, og du skal endda vide præcis, hvem der _er_ 
 moderfirmaet, før du kan finde banken.
 Japansk og dansk ret er så meget forskellig fra hinanden, at du 
 overhovedet ikke kan sammenligne noget som helst.
 Bare et lille eksempel... - Hvem ejer fx. Toyota? - Er det Toyo 
 Industries eller er det Shimsumi Kogaku? - eller er det ShiniunSa 
 Kogaku? - eller er det Toyo Industries, der ejer de to banker? - 
 Herhjemme ville det være meget enkel. - Du slår op i CVR registret og 
 ser, at firmaet hedder Toyota Danmark A/S, - og så er den ikke længere.
 mvh. Erik Richard
 -- 
   ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
   Rgds. Grüße, Mvh. Erik Richard Sørensen, Member of ADC
   <mac-man_NOSP@M_stofanet.dk>  <http://www.nisus.com>   NisusWriter - The Future In Multilingual Textprocessing
   ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
            
             |  |  | 
  Thomas von Hassel (25-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas von Hassel
 | 
 Dato :  25-09-07 13:28
 | 
 |  | Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
 
 > Hvilket kamera drejer det sig om? - Nogle digicams vil ikke mounte i
 > iPhoto, hvis du ikke har den store version, der er i iLife.
 
 Jeg vidste ikke der var forskel på iPhoto ....  ?
 
 /thomas
 
 
 |  |  | 
   Erik Richard Sørense~ (25-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Erik Richard Sørense~
 | 
 Dato :  25-09-07 14:43
 | 
 |  | 
 Thomas von Hassel wrote:
 > Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
 > 
 >> Hvilket kamera drejer det sig om? - Nogle digicams vil ikke mounte i 
 >> iPhoto, hvis du ikke har den store version, der er i iLife.
 > 
 > Jeg vidste ikke der var forskel på iPhoto ....  ?
 Den version, der følger med systemet, er en meget skrabet version - uden 
 fx. mulighederne for at sende billeder som 'greeting cards' - oprette og 
 producere greeting cards til print, lave previews, så du kan se, hvilke 
 billeder, der er på kameraet, inden du importerer osv....
 Hvis du kigger her, kan du fx. se, hvad iPhoto 6 kan i forhold til 
 systemets version. http://www.apple.com/support/downloads/iphoto604.html Jeg har ikke selv iLife, så min ver. er også en 2.0.1...
 mvh. Erik Richard
 -- 
   ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
   Rgds. Grüße, Mvh. Erik Richard Sørensen, Member of ADC
   <mac-man_NOSP@M_stofanet.dk>  <http://www.nisus.com>   NisusWriter - The Future In Multilingual Textprocessing
   ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
            
             |  |  | 
    Thomas von Hassel (25-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas von Hassel
 | 
 Dato :  25-09-07 14:47
 | 
 |  | 
 
            Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
 > Thomas von Hassel wrote:
 > > Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
 > > 
 > >> Hvilket kamera drejer det sig om? - Nogle digicams vil ikke mounte i
 > >> iPhoto, hvis du ikke har den store version, der er i iLife.
 > > 
 > > Jeg vidste ikke der var forskel på iPhoto ....  ?
 > 
 > Den version, der følger med systemet, er en meget skrabet version - uden
 > fx. mulighederne for at sende billeder som 'greeting cards' - oprette og
 > producere greeting cards til print, lave previews, så du kan se, hvilke
 > billeder, der er på kameraet, inden du importerer osv....
 > 
 > Hvis du kigger her, kan du fx. se, hvad iPhoto 6 kan i forhold til 
 > systemets version. http://www.apple.com/support/downloads/iphoto604.html > 
 > Jeg har ikke selv iLife, så min ver. er også en 2.0.1...
 > 
 > mvh. Erik Richard
 Du er klar over at hvis iPhoto 6 fulgte med computeren så _har_ man
 iLife ? .. der har aldrig være forskel på bundlede og "løse" iLife
 pakker. Der er kommet nye versioner engang imellem, men det er jo et
 andet problem.
 /thomas
            
             |  |  | 
     Erik Richard Sørense~ (25-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Erik Richard Sørense~
 | 
 Dato :  25-09-07 15:35
 | 
 |  | 
 Thomas von Hassel wrote:
 > Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
 > 
 >> Thomas von Hassel wrote:
 >>> Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
 >>>
 >>>> Hvilket kamera drejer det sig om? - Nogle digicams vil ikke mounte i
 >>>> iPhoto, hvis du ikke har den store version, der er i iLife.
 >>> Jeg vidste ikke der var forskel på iPhoto ....  ?
 >> Den version, der følger med systemet, er en meget skrabet version - uden
 >> fx. mulighederne for at sende billeder som 'greeting cards' - oprette og
 >> producere greeting cards til print, lave previews, så du kan se, hvilke
 >> billeder, der er på kameraet, inden du importerer osv....
 >>
 >> Hvis du kigger her, kan du fx. se, hvad iPhoto 6 kan i forhold til 
 >> systemets version. http://www.apple.com/support/downloads/iphoto604.html >>
 >> Jeg har ikke selv iLife, så min ver. er også en 2.0.1...
 > 
 > Du er klar over at hvis iPhoto 6 fulgte med computeren så _har_ man
 > iLife ? .. der har aldrig være forskel på bundlede og "løse" iLife
 > pakker. Der er kommet nye versioner engang imellem, men det er jo et
 > andet problem.
 Jep, du kan få iLife på 3 måder...
 1, bundled sammen med en ny computer
 2, købe den seperat
 3, købe den i en 'udvidet' "OS X Bundled Retail Edition", hvor pakken 
 består af OS X, iLife og iWorks.
 Men går du bare hen og køber en OS X Retail Edition, følger iLife ikke 
 med...
 mvh. Erik Richard
 -- 
   ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
   Rgds. Grüße, Mvh. Erik Richard Sørensen, Member of ADC
   <mac-man_NOSP@M_stofanet.dk>  <http://www.nisus.com>   NisusWriter - The Future In Multilingual Textprocessing
   ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
            
             |  |  | 
      Thomas von Hassel (25-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas von Hassel
 | 
 Dato :  25-09-07 15:45
 | 
 |  | 
 
            Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
 > Thomas von Hassel wrote:
 > > Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
 > > 
 > >> Thomas von Hassel wrote:
 > >>> Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
 > >>>
 > >>>> Hvilket kamera drejer det sig om? - Nogle digicams vil ikke mounte i
 > >>>> iPhoto, hvis du ikke har den store version, der er i iLife.
 > >>> Jeg vidste ikke der var forskel på iPhoto ....  ?
 > >> Den version, der følger med systemet, er en meget skrabet version - uden
 > >> fx. mulighederne for at sende billeder som 'greeting cards' - oprette og
 > >> producere greeting cards til print, lave previews, så du kan se, hvilke
 > >> billeder, der er på kameraet, inden du importerer osv....
 > >>
 > >> Hvis du kigger her, kan du fx. se, hvad iPhoto 6 kan i forhold til
 > >> systemets version. http://www.apple.com/support/downloads/iphoto604.html > >>
 > >> Jeg har ikke selv iLife, så min ver. er også en 2.0.1...
 > > 
 > > Du er klar over at hvis iPhoto 6 fulgte med computeren så _har_ man
 > > iLife ? .. der har aldrig være forskel på bundlede og "løse" iLife
 > > pakker. Der er kommet nye versioner engang imellem, men det er jo et
 > > andet problem.
 > 
 > Jep, du kan få iLife på 3 måder...
 > 1, bundled sammen med en ny computer
 > 2, købe den seperat
 > 3, købe den i en 'udvidet' "OS X Bundled Retail Edition", hvor pakken
 > består af OS X, iLife og iWorks.
 > 
 > Men går du bare hen og køber en OS X Retail Edition, følger iLife ikke
 > med...
 Jeg tror du blander iPhoto og Image Capture sammen ... og iPhoto har
 aldrig være med en alm. OS X retail.
 /thomas
            
             |  |  | 
       Erik Richard Sørense~ (25-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Erik Richard Sørense~
 | 
 Dato :  25-09-07 16:04
 | 
 |  | 
 Thomas von Hassel wrote:
 > Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
 >> Thomas von Hassel wrote:.
 >>> Du er klar over at hvis iPhoto 6 fulgte med computeren så _har_ man
 >>> iLife ? .. der har aldrig være forskel på bundlede og "løse" iLife
 >>> pakker. Der er kommet nye versioner engang imellem, men det er jo et
 >>> andet problem.
 >> Jep, du kan få iLife på 3 måder...
 >> 1, bundled sammen med en ny computer
 >> 2, købe den seperat
 >> 3, købe den i en 'udvidet' "OS X Bundled Retail Edition", hvor pakken
 >> består af OS X, iLife og iWorks.
 >>
 >> Men går du bare hen og køber en OS X Retail Edition, følger iLife ikke
 >> med...
 > 
 > Jeg tror du blander iPhoto og Image Capture sammen ... og iPhoto har
 > aldrig være med en alm. OS X retail.
 Nej, ikke i Danmark, - hvorfor aner jeg ikke, - men i USA kan man flere 
 steder købe bundled versions bestående af enten OS X+iLife, OS X+iWorks, 
 eller OS X+iLife+iWorks. Typisk ligger prisen for en bundle bestående af 
 2 dele på $129-149USd og for alle 3 på $169-199USd.
 mvh. Erik Richard
 -- 
   ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
   Rgds. Grüße, Mvh. Erik Richard Sørensen, Member of ADC
   <mac-man_NOSP@M_stofanet.dk>  <http://www.nisus.com>   NisusWriter - The Future In Multilingual Textprocessing
   ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
            
             |  |  | 
        Morten Reippuert Knu~ (25-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Reippuert Knu~
 | 
 Dato :  25-09-07 17:28
 | 
 |  | 
 
            Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:
 > Thomas von Hassel wrote:
 > > Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
 > >> Thomas von Hassel wrote:.
 > >>> Du er klar over at hvis iPhoto 6 fulgte med computeren så _har_ man
 > >>> iLife ? .. der har aldrig være forskel på bundlede og "løse" iLife
 > >>> pakker. Der er kommet nye versioner engang imellem, men det er jo et
 > >>> andet problem.
 > >> Jep, du kan få iLife på 3 måder...
 > >> 1, bundled sammen med en ny computer
 > >> 2, købe den seperat
 > >> 3, købe den i en 'udvidet' "OS X Bundled Retail Edition", hvor pakken
 > >> består af OS X, iLife og iWorks.
 > >>
 > >> Men går du bare hen og køber en OS X Retail Edition, følger iLife ikke
 > >> med...
 > > 
 > > Jeg tror du blander iPhoto og Image Capture sammen ... og iPhoto har
 > > aldrig være med en alm. OS X retail.
 > Nej, ikke i Danmark, - hvorfor aner jeg ikke, - men i USA kan man flere 
 > steder købe bundled versions bestående af enten OS X+iLife, OS X+iWorks, 
 > eller OS X+iLife+iWorks. Typisk ligger prisen for en bundle bestående af 
 > 2 dele på $129-149USd og for alle 3 på $169-199USd.
 Træls at du som altid har en søforklaring parrart som du kan afspore
 en diskussion med. Øvenstående er noget vrøvl. At en forhandler vælger
 at sælge en sampak betyder ikke at der ikke er tale om individuelle
 licenser.
 Dit lille sidespor betyder iøvrigt ej heller at der findes "udvidede"
 eller ikke udvidede versioner af "iPhoto".
 Iøvrigt har iPhoto versionen intet at gøre med hvorledes USB kamerarer
 eller memory kort håndteres af Mac OS X. Understøttede enheder og
 hvorledes de opfører sig håndteres af ICA*.framework'ene og
 device beskrivelserne befinder sig nedenstående mappe. Device
 beskrivelserne distribueres sammen med OS opdateringer, ikke sammen
 med iPhoto.
 /System/Library/Image\ Capture/Devices
 -- 
 Morten Reippuert Knudsen                   <http://blog.reippuert.dk> Merlin Works CR-3/2.5 & Campagnolo Chorus 2007.
            
             |  |  | 
      Morten Reippuert Knu~ (25-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Reippuert Knu~
 | 
 Dato :  25-09-07 17:18
 | 
 |  | 
 
            Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:
 > Thomas von Hassel wrote:
 > > Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
 > > 
 > >> Thomas von Hassel wrote:
 > >>> Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
 > >>>
 > >>>> Hvilket kamera drejer det sig om? - Nogle digicams vil ikke mounte i
 > >>>> iPhoto, hvis du ikke har den store version, der er i iLife.
 > >>> Jeg vidste ikke der var forskel på iPhoto ....  ?
 > >> Den version, der følger med systemet, er en meget skrabet version - uden
 > >> fx. mulighederne for at sende billeder som 'greeting cards' - oprette og
 > >> producere greeting cards til print, lave previews, så du kan se, hvilke
 > >> billeder, der er på kameraet, inden du importerer osv....
 > >>
 > >> Hvis du kigger her, kan du fx. se, hvad iPhoto 6 kan i forhold til 
 > >> systemets version. http://www.apple.com/support/downloads/iphoto604.html > >>
 > >> Jeg har ikke selv iLife, så min ver. er også en 2.0.1...
 > > 
 > > Du er klar over at hvis iPhoto 6 fulgte med computeren så _har_ man
 > > iLife ? .. der har aldrig være forskel på bundlede og "løse" iLife
 > > pakker. Der er kommet nye versioner engang imellem, men det er jo et
 > > andet problem.
 > Jep, du kan få iLife på 3 måder...
 > 1, bundled sammen med en ny computer
 > 2, købe den seperat
 > 3, købe den i en 'udvidet' "OS X Bundled Retail Edition", hvor pakken 
 > består af OS X, iLife og iWorks.
 > Men går du bare hen og køber en OS X Retail Edition, følger iLife ikke 
 > med...
 iPhoto følger slet ikke med en retail version af Mac OS X.
 Der er ikke forskellige iphoto varianter - kun forskellige versioner.
 Fat det det nu så vi slipper for en potentielt pinlig diskussion.
 -- 
 Morten Reippuert Knudsen                   <http://blog.reippuert.dk> Merlin Works CR-3/2.5 & Campagnolo Chorus 2007.
            
             |  |  | 
       Palle Jensen (25-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Palle Jensen
 | 
 Dato :  25-09-07 21:26
 | 
 |  | On 2007-09-25 18:18:09 +0200, Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> said:
 
 >> Men går du bare hen og køber en OS X Retail Edition, følger iLife ikke
 >> med...
 >
 > iPhoto følger slet ikke med en retail version af Mac OS X.
 
 
 Forstår ikke helt? Er det ikke også det han skriver?
 
 
 --
 Venlig hilsen / Best regards
 Palle Jensen
 If you want to E-mail me then please remove the US President.
 
 
 
 |  |  | 
        Morten Reippuert Knu~ (26-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Reippuert Knu~
 | 
 Dato :  26-09-07 01:22
 | 
 |  | 
 
            Palle Jensen <laboratoriexGEORGE.W.BUSH@gmail.com> wrote:
 > On 2007-09-25 18:18:09 +0200, Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> said:
 > >> Men går du bare hen og køber en OS X Retail Edition, følger iLife ikke
 > >> med...
 > > 
 > > iPhoto følger slet ikke med en retail version af Mac OS X.
 > Forstår ikke helt? Er det ikke også det han skriver?
 Erik? nej
 -- 
 Morten Reippuert Knudsen                   <http://blog.reippuert.dk> Merlin Works CR-3/2.5 & Campagnolo Chorus 2007.
            
             |  |  | 
    Henrik Muenster (27-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik Muenster
 | 
 Dato :  27-09-07 10:24
 | 
 |  | 
 
            On Tue, 25 Sep 2007 15:43:23 +0200, Erik Richard Sørensen wrote
 (in article <46f91082$0$4160$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>):
 > Hvis du kigger her, kan du fx. se, hvad iPhoto 6 kan i forhold til 
 > systemets version. http://www.apple.com/support/downloads/iphoto604.html > 
 > Jeg har ikke selv iLife, så min ver. er også en 2.0.1...
 Hvad er nu det? Kan man hente iPhoto gratis? Det er da et købeprogram. Er det 
 fordi, der nu er kommet en ny version, at man kan hente den gratis?
 -- 
 Med venlig hilsen
 Henrik Münster
 Esbjerg
            
             |  |  | 
     Thomas von Hassel (27-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas von Hassel
 | 
 Dato :  27-09-07 10:53
 | 
 |  | 
 
            Henrik Muenster <spam@muenster.dk> wrote:
 > On Tue, 25 Sep 2007 15:43:23 +0200, Erik Richard Sørensen wrote
 > (in article <46f91082$0$4160$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>):
 > 
 > > Hvis du kigger her, kan du fx. se, hvad iPhoto 6 kan i forhold til 
 > > systemets version. http://www.apple.com/support/downloads/iphoto604.html > > 
 > > Jeg har ikke selv iLife, så min ver. er også en 2.0.1...
 > 
 > Hvad er nu det? Kan man hente iPhoto gratis? Det er da et købeprogram. Er det
 > fordi, der nu er kommet en ny version, at man kan hente den gratis?
 Version 2 kunne/kan hentes gratis. Og så er der nogen der påstår det
 følger med 10.4 retail pakker ...
 /thomas
            
             |  |  | 
     Erik Richard Sørense~ (27-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Erik Richard Sørense~
 | 
 Dato :  27-09-07 12:17
 | 
 |  | 
 Henrik Muenster wrote:
 > Erik Richard Sørensen wrote:
 >> Hvis du kigger her, kan du fx. se, hvad iPhoto 6 kan i forhold til 
 >> systemets version. http://www.apple.com/support/downloads/iphoto604.html >>
 >> Jeg har ikke selv iLife, så min ver. er også en 2.0.1...
 > 
 > Hvad er nu det? Kan man hente iPhoto gratis? Det er da et købeprogram. Er det 
 > fordi, der nu er kommet en ny version, at man kan hente den gratis?
 Det er skam et købeprogram. Det blev det fra og med ver 3.0. Linket her 
 henviser blot til en ver. 6.0.4, der kræver en anden ver. 6.x for at 
 virke. Jeg henviste blot til linket for at vise, hvor stor forskel der 
 er mellem systemets ver. 2.0.1 og så de ver., der er/har været i iLife.
 mvh. Erik Richard
 -- 
   ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
   Rgds. Grüße, Mvh. Erik Richard Sørensen, Member of ADC
   <mac-man_NOSP@M_stofanet.dk>  <http://www.nisus.com>   NisusWriter - The Future In Multilingual Textprocessing
   ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
            
             |  |  | 
    Henrik Muenster (27-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik Muenster
 | 
 Dato :  27-09-07 22:49
 | 
 |  | 
 
            On Tue, 25 Sep 2007 15:43:23 +0200, Erik Richard Sørensen wrote
 (in article <46f91082$0$4160$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>):
 > Den version, der følger med systemet, er en meget skrabet version - uden 
 > fx. mulighederne for at sende billeder som 'greeting cards' - oprette og 
 > producere greeting cards til print, lave previews, så du kan se, hvilke 
 > billeder, der er på kameraet, inden du importerer osv....
 > 
 > Hvis du kigger her, kan du fx. se, hvad iPhoto 6 kan i forhold til 
 > systemets version. http://www.apple.com/support/downloads/iphoto604.html > 
 > Jeg har ikke selv iLife, så min ver. er også en 2.0.1...
 Nå ja, det står der også under systemkravene. Det er altså en opdatering til 
 de, der har iLife '06. Jeg kunne heller ikke forstå, at det skulle være 
 muligt at hente iPhoto gratis. 
 -- 
 Med venlig hilsen
 Henrik Münster
 Esbjerg
            
             |  |  | 
  Thomas Bjorn Anderse~ (25-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas Bjorn Anderse~
 | 
 Dato :  25-09-07 16:10
 | 
 |  | Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:
 
 >> Jeg tror du blander iPhoto og Image Capture sammen ... og iPhoto har
 >> aldrig være med en alm. OS X retail.
 >
 > Nej, ikke i Danmark, - hvorfor aner jeg ikke, - men i USA kan man
 > flere steder købe bundled versions bestående af enten OS X+iLife, OS
 > X+iWorks, eller OS X+iLife+iWorks. Typisk ligger prisen for en bundle
 > bestående af 2 dele på $129-149USd og for alle 3 på $169-199USd.
 
 Men pointen er stadigvæk, at der kun findes en udgave af iPhoto,
 uanset hvordan du så anskaffer dig den. For tiden hedder den nyeste
 version 7.0.2, og er inkluderet i iLife '08.
 
 --
 Thomas Bjorn Andersen
 +++ATH
 
 
 |  |  | 
  Erik Richard Sørense~ (25-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Erik Richard Sørense~
 | 
 Dato :  25-09-07 16:18
 | 
 |  | 
 Thomas Bjorn Andersen wrote:
 > Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:
 > 
 >>> Jeg tror du blander iPhoto og Image Capture sammen ... og iPhoto har
 >>> aldrig være med en alm. OS X retail.
 >> Nej, ikke i Danmark, - hvorfor aner jeg ikke, - men i USA kan man
 >> flere steder købe bundled versions bestående af enten OS X+iLife, OS
 >> X+iWorks, eller OS X+iLife+iWorks. Typisk ligger prisen for en bundle
 >> bestående af 2 dele på $129-149USd og for alle 3 på $169-199USd.
 > 
 > Men pointen er stadigvæk, at der kun findes en udgave af iPhoto,
 > uanset hvordan du så anskaffer dig den. For tiden hedder den nyeste
 > version 7.0.2, og er inkluderet i iLife '08.
 Der findes _2_, - den der følger med systemet, og den, der følger med 
 iLife. Systemversionen har kun de basale funktioner, mens du får alle 
 ekstra features i købeversionen gennem den i iLife.
 mvh. Erik Richard
 -- 
   ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
   Rgds. Grüße, Mvh. Erik Richard Sørensen, Member of ADC
   <mac-man_NOSP@M_stofanet.dk>  <http://www.nisus.com>   NisusWriter - The Future In Multilingual Textprocessing
   ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
            
             |  |  | 
  Thomas Bjorn Anderse~ (25-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas Bjorn Anderse~
 | 
 Dato :  25-09-07 17:13
 | 
 |  | Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:
 
 > Der findes _2_, - den der følger med systemet, og den, der følger med
 > iLife. Systemversionen har kun de basale funktioner, mens du får alle
 > ekstra features i købeversionen gennem den i iLife.
 
 Nope, der er kun een udgave. Jeg har den bundlede, og den indeholder
 alle de features du mener der kun findes i "retail" udgaven.
 
 --
 Thomas Bjorn Andersen
 +++ATH
 
 
 |  |  | 
  Erik Richard Sørense~ (25-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Erik Richard Sørense~
 | 
 Dato :  25-09-07 21:16
 | 
 |  | 
 Thomas Bjorn Andersen wrote:
 > Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:
 > 
 >> Der findes _2_, - den der følger med systemet, og den, der følger med
 >> iLife. Systemversionen har kun de basale funktioner, mens du får alle
 >> ekstra features i købeversionen gennem den i iLife.
 > 
 > Nope, der er kun een udgave. Jeg har den bundlede, og den indeholder
 > alle de features du mener der kun findes i "retail" udgaven.
 OK, for at undgå videre misforståelser, så er det en iPhoto 2.0.1, der 
 installeres med systemet, og en ver. 7.x, der følger med iLife 08. iLife 
 versionen _er-''retail' versionen.
 mvh. Erik Richard
 -- 
   ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
   Rgds. Grüße, Mvh. Erik Richard Sørensen, Member of ADC
   <mac-man_NOSP@M_stofanet.dk>  <http://www.nisus.com>   NisusWriter - The Future In Multilingual Textprocessing
   ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
            
             |  |  | 
   Thomas von Hassel (25-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas von Hassel
 | 
 Dato :  25-09-07 22:01
 | 
 |  | Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
 
 > Thomas Bjorn Andersen wrote:
 > > Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:
 > >
 > >> Der findes _2_, - den der følger med systemet, og den, der følger med
 > >> iLife. Systemversionen har kun de basale funktioner, mens du får alle
 > >> ekstra features i købeversionen gennem den i iLife.
 > >
 > > Nope, der er kun een udgave. Jeg har den bundlede, og den indeholder
 > > alle de features du mener der kun findes i "retail" udgaven.
 >
 > OK, for at undgå videre misforståelser, så er det en iPhoto 2.0.1, der
 > installeres med systemet, og en ver. 7.x, der følger med iLife 08. iLife
 > versionen _er-''retail' versionen.
 >
 
 Den vil jeg gerne se nogen screen shots af ... og hvor gammelt er det
 system ? .. 10.2 eller 10.3 ?
 
 /thomas
 
 
 
 |  |  | 
    Erik Richard Sørense~ (26-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Erik Richard Sørense~
 | 
 Dato :  26-09-07 09:39
 | 
 |  | 
 Thomas von Hassel wrote:
 > Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
 > 
 >> Thomas Bjorn Andersen wrote:
 >>> Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:
 >>>
 >>>> Der findes _2_, - den der følger med systemet, og den, der følger med
 >>>> iLife. Systemversionen har kun de basale funktioner, mens du får alle
 >>>> ekstra features i købeversionen gennem den i iLife.
 >>> Nope, der er kun een udgave. Jeg har den bundlede, og den indeholder
 >>> alle de features du mener der kun findes i "retail" udgaven.
 >> OK, for at undgå videre misforståelser, så er det en iPhoto 2.0.1, der
 >> installeres med systemet, og en ver. 7.x, der følger med iLife 08. iLife
 >> versionen _er_ 'retail' versionen.
 > 
 > Den vil jeg gerne se nogen screen shots af ... og hvor gammelt er det
 > system ? .. 10.2 eller 10.3 ?
 Hold nu op Thomas! - Hvis du ikke selv har iLife, så gå ind i din 
 programmappe og tag en 'vis info' på den iPhoto, der ligger dér, så vil 
 du se, at den ver., der ligger i OS X 10.4.10 _er_ en ver. 2.0.1!!! - Og 
 nej, det er ikke et system, der re opgradret oveni og oveni, jeg kører 
 med, men en forholdsvis nyinstalleret 10.4 installeret fra original DVD!
 mvh. Erik Richard
 -- 
   ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
   Rgds. Grüße, Mvh. Erik Richard Sørensen, Member of ADC
   <mac-man_NOSP@M_stofanet.dk>  <http://www.nisus.com>   NisusWriter - The Future In Multilingual Textprocessing
   ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
            
             |  |  | 
     Thomas von Hassel (26-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas von Hassel
 | 
 Dato :  26-09-07 11:31
 | 
 |  | Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
 
 > Thomas von Hassel wrote:
 > > Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
 > >
 > >> Thomas Bjorn Andersen wrote:
 > >>> Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:
 > >>>
 > >>>> Der findes _2_, - den der følger med systemet, og den, der følger med
 > >>>> iLife. Systemversionen har kun de basale funktioner, mens du får alle
 > >>>> ekstra features i købeversionen gennem den i iLife.
 > >>> Nope, der er kun een udgave. Jeg har den bundlede, og den indeholder
 > >>> alle de features du mener der kun findes i "retail" udgaven.
 > >> OK, for at undgå videre misforståelser, så er det en iPhoto 2.0.1, der
 > >> installeres med systemet, og en ver. 7.x, der følger med iLife 08. iLife
 > >> versionen _er_ 'retail' versionen.
 > >
 > > Den vil jeg gerne se nogen screen shots af ... og hvor gammelt er det
 > > system ? .. 10.2 eller 10.3 ?
 >
 > Hold nu op Thomas! - Hvis du ikke selv har iLife, så gå ind i din
 > programmappe og tag en 'vis info' på den iPhoto, der ligger dér, så vil
 > du se, at den ver., der ligger i OS X 10.4.10 _er_ en ver. 2.0.1!!! - Og
 > nej, det er ikke et system, der re opgradret oveni og oveni, jeg kører
 > med, men en forholdsvis nyinstalleret 10.4 installeret fra original DVD!
 >
 > mvh. Erik Richard
 
 Du vrøvler, eller ser syner ... jeg har lige chekket en maskine jeg har
 stående som mailserver (installeret med 10.4 Klient, DVD, orginal) og
 der er _ikke_ iphoto med, så hvordan du få en iPhoto 2 på din maskine må
 være et mysterie. Den er ikke på nogen af de retail 10.4 dvd'er jeg har
 haft med at gøre.
 
 
 /thomas
 
 
 |  |  | 
      Erik Richard Sørense~ (26-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Erik Richard Sørense~
 | 
 Dato :  26-09-07 13:59
 | 
 |  | 
 Thomas von Hassel wrote:
 > Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
 > 
 >> Thomas von Hassel wrote:
 >>> Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
 >>>> Thomas Bjorn Andersen wrote:
 >>> Den vil jeg gerne se nogen screen shots af ... og hvor gammelt er det
 >>> system ? .. 10.2 eller 10.3 ?
 >> Hold nu op Thomas! - Hvis du ikke selv har iLife, så gå ind i din 
 >> programmappe og tag en 'vis info' på den iPhoto, der ligger dér, så vil
 >> du se, at den ver., der ligger i OS X 10.4.10 _er_ en ver. 2.0.1!!! - Og
 >> nej, det er ikke et system, der re opgradret oveni og oveni, jeg kører
 >> med, men en forholdsvis nyinstalleret 10.4 installeret fra original DVD!
 > 
 > Du vrøvler, eller ser syner ...
 Det kan jeg garantere dig for, jeg _IKKE_ gør.  !
 > jeg har lige chekket en maskine jeg har
 > stående som mailserver (installeret med 10.4 Klient, DVD, orginal) og
 > der er _ikke_ iphoto med, så hvordan du få en iPhoto 2 på din maskine må
 > være et mysterie. Den er ikke på nogen af de retail 10.4 dvd'er jeg har
 > haft med at gøre.
 Den her QuickSilver Dual 1ghz, jeg sidder med lige nu er installeret fra 
 grunden af med en orig. 10.4.0 DVD og opdateret med samtlige 
 comboupdates til og med ver. 10.4.10, og jeg ejer og har aldrig hverken 
 ejet eller lånt en iLife og installeret den på nogen af mine 
 tilbageværende 2 QS. Begge har en iPhoto 2.0.1. - Jeg beklager Thomas, 
 men that's the fact!
 mvh. Erik Richard
 -- 
   ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
   Rgds. Grüße, Mvh. Erik Richard Sørensen, Member of ADC
   <mac-man_NOSP@M_stofanet.dk>  <http://www.nisus.com>   NisusWriter - The Future In Multilingual Textprocessing
   ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
            
             |  |  | 
       Thomas von Hassel (26-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas von Hassel
 | 
 Dato :  26-09-07 14:33
 | 
 |  | 
 
            Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
 > Thomas von Hassel wrote:
 > > Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
 > > 
 > >> Thomas von Hassel wrote:
 > >>> Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
 > >>>> Thomas Bjorn Andersen wrote:
 > >>> Den vil jeg gerne se nogen screen shots af ... og hvor gammelt er det
 > >>> system ? .. 10.2 eller 10.3 ?
 > >> Hold nu op Thomas! - Hvis du ikke selv har iLife, så gå ind i din 
 > >> programmappe og tag en 'vis info' på den iPhoto, der ligger dér, så vil
 > >> du se, at den ver., der ligger i OS X 10.4.10 _er_ en ver. 2.0.1!!! - Og
 > >> nej, det er ikke et system, der re opgradret oveni og oveni, jeg kører
 > >> med, men en forholdsvis nyinstalleret 10.4 installeret fra original DVD!
 > > 
 > > Du vrøvler, eller ser syner ...
 > 
 > Det kan jeg garantere dig for, jeg _IKKE_ gør.  !
 > 
 > > jeg har lige chekket en maskine jeg har
 > > stående som mailserver (installeret med 10.4 Klient, DVD, orginal) og
 > > der er _ikke_ iphoto med, så hvordan du få en iPhoto 2 på din maskine må
 > > være et mysterie. Den er ikke på nogen af de retail 10.4 dvd'er jeg har
 > > haft med at gøre.
 > 
 > Den her QuickSilver Dual 1ghz, jeg sidder med lige nu er installeret fra
 > grunden af med en orig. 10.4.0 DVD og opdateret med samtlige 
 > comboupdates til og med ver. 10.4.10, og jeg ejer og har aldrig hverken
 > ejet eller lånt en iLife og installeret den på nogen af mine 
 > tilbageværende 2 QS. Begge har en iPhoto 2.0.1. - Jeg beklager Thomas,
 > men that's the fact!
 Det var da utroligt. Men ok, hvad er varenummeret på din magiske OS X
 retail box ?
 Og undrer det dig ikke når to personer uahfhængitgt af hinanden
 fortæller dig at iphoto ikke er bundled med Retail OS X pakker ?
 Derudover, hvorfor skulle apple bundle et program som er fra ca.
 2002/2003 ?!
 /thomas
 /thomas
            
             |  |  | 
        Erik Richard Sørense~ (26-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Erik Richard Sørense~
 | 
 Dato :  26-09-07 15:00
 | 
 |  | 
 Thomas von Hassel wrote:
 > Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
 >> Thomas von Hassel wrote:
 >>> Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
 >>>> Thomas von Hassel wrote:
 >>>>> Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
 >>>>>> Thomas Bjorn Andersen wrote:
 >>>>> Den vil jeg gerne se nogen screen shots af ... og hvor gammelt er det
 >>>>> system ? .. 10.2 eller 10.3 ?
 >>>> Hold nu op Thomas! - Hvis du ikke selv har iLife, så gå ind i din 
 >>>> programmappe og tag en 'vis info' på den iPhoto, der ligger dér, så vil
 >>>> du se, at den ver., der ligger i OS X 10.4.10 _er_ en ver. 2.0.1!!! - Og
 >>>> nej, det er ikke et system, der re opgradret oveni og oveni, jeg kører
 >>>> med, men en forholdsvis nyinstalleret 10.4 installeret fra original DVD!
 >>> Du vrøvler, eller ser syner ...
 >> Det kan jeg garantere dig for, jeg _IKKE_ gør.  !
 >>
 >>> jeg har lige chekket en maskine jeg har
 >>> stående som mailserver (installeret med 10.4 Klient, DVD, orginal) og
 >>> der er _ikke_ iphoto med, så hvordan du få en iPhoto 2 på din maskine må
 >>> være et mysterie. Den er ikke på nogen af de retail 10.4 dvd'er jeg har
 >>> haft med at gøre.
 >> Den her QuickSilver Dual 1ghz, jeg sidder med lige nu er installeret fra
 >> grunden af med en orig. 10.4.0 DVD og opdateret med samtlige 
 >> comboupdates til og med ver. 10.4.10, og jeg ejer og har aldrig hverken
 >> ejet eller lånt en iLife og installeret den på nogen af mine 
 >> tilbageværende 2 QS. Begge har en iPhoto 2.0.1. - Jeg beklager Thomas,
 >> men that's the fact!
 > 
 > Det var da utroligt. Men ok, hvad er varenummeret på din magiske OS X
 > retail box ?
 Nu er du jo heldig med, jeg altid gemmer div. kasser til original 
 software.   På æsken står der: "M9839DK/A" og lige nedenunder "Mac OS X v10.4 RETAIL".
 > Og undrer det dig ikke når to personer uahfhængitgt af hinanden
 > fortæller dig at iphoto ikke er bundled med Retail OS X pakker ?
 Det undrer mig faktisk mere, at der ikke er nogen, der har kigget efter, 
 hvilke versioner, de har liggende på deres maskiner - vel at mærke uden 
 at have installeret iLife...
 > Derudover, hvorfor skulle apple bundle et program som er fra ca.
 > 2002/2003 ?!
 iPhoto 2.0.1 er fra 11. dec. 2004. Vis info siger "©2004 11. Dec. by 
 Apple Computers Inc.".... - men hvorfor de har den med i OS X 10.4, tør 
 jeg så ikke sige...
 mvh. Erik Richard
 -- 
   ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
   Rgds. Grüße, Mvh. Erik Richard Sørensen, Member of ADC
   <mac-man_NOSP@M_stofanet.dk>  <http://www.nisus.com>   NisusWriter - The Future In Multilingual Textprocessing
   ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
            
             |  |  | 
         Thomas von Hassel (26-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas von Hassel
 | 
 Dato :  26-09-07 15:06
 | 
 |  | Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
 
 > På æsken står der: "M9839DK/A" og lige nedenunder "Mac OS X v10.4 RETAIL".
 
 Hvad nr. står der på selve skiven ? Jeg har en 10.4 - 2Z691-5305-A, og
 der er den _ikke_ med.
 
 /thomas
 
 
 |  |  | 
          Erik Richard Sørense~ (26-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Erik Richard Sørense~
 | 
 Dato :  26-09-07 15:24
 | 
 |  | 
 Thomas von Hassel wrote:
 > Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
 >> På æsken står der: "M9839DK/A" og lige nedenunder "Mac OS X v10.4 RETAIL".
 > 
 > Hvad nr. står der på selve skiven ? Jeg har en 10.4 - 2Z691-5305-A, og
 > der er den _ikke_ med.
 Det kan jeg faktisk ikke se. teksten er sort på næsten sort baggrund.   - Jeg får lige den næste, der kommer her til at sige mig det... - Men 
 hvis det er samme nr., der står på stregkoden på æsken, så er det 
 "18988-37889-B".
 mvh. Erik Richard
 -- 
   ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
   Rgds. Grüße, Mvh. Erik Richard Sørensen, Member of ADC
   <mac-man_NOSP@M_stofanet.dk>  <http://www.nisus.com>   NisusWriter - The Future In Multilingual Textprocessing
   ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
            
             |  |  | 
         Mich Ottosen (29-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mich Ottosen
 | 
 Dato :  29-09-07 22:07
 | 
 |  | Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
 
 > Det undrer mig faktisk mere, at der ikke er nogen, der har kigget efter,
 > hvilke versioner, de har liggende på deres maskiner - vel at mærke uden
 > at have installeret iLife...
 
 Jamen, det har jeg. Jeg har Photo ver. 6.0.6 på en maskine med MaOS X
 10.4.10, men ingen iLife.
 
 --
 v.h.,
 Mich.
 
 
 |  |  | 
          Erik Richard Sørense~ (30-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Erik Richard Sørense~
 | 
 Dato :  30-09-07 00:34
 | 
 |  | 
 Mich Ottosen wrote:
 > Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
 >  
 >> Det undrer mig faktisk mere, at der ikke er nogen, der har kigget efter,
 >> hvilke versioner, de har liggende på deres maskiner - vel at mærke uden
 >> at have installeret iLife...
 > 
 > Jamen, det har jeg. Jeg har Photo ver. 6.0.6 på en maskine med MaOS X
 > 10.4.10, men ingen iLife.
 Hm, så har du den fra en model-specifik installer CD/DVD eller en tidl. 
 iPhoto købt licens...
 mvh. Erik Richard
 -- 
   ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
   Rgds. Grüße, Mvh. Erik Richard Sørensen, Member of ADC
   <mac-man_NOSP@M_stofanet.dk>  <http://www.nisus.com>   NisusWriter - The Future In Multilingual Textprocessing
   ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
            
             |  |  | 
           Mich Ottosen (30-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mich Ottosen
 | 
 Dato :  30-09-07 22:16
 | 
 |  | Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
 
 
 > Hm, så har du den fra en model-specifik installer CD/DVD eller en tidl.
 > iPhoto købt licens...
 
 Jo, jeg har da vist installeret den fra de dvd'er der fulgte med MB'en i
 januar.
 
 
 --
 v.h.,
 Mich.
 
 
 |  |  | 
  Thomas Bjorn Anderse~ (25-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas Bjorn Anderse~
 | 
 Dato :  25-09-07 17:58
 | 
 |  | Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200508@gen-v.net> writes:
 
 > Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:
 >
 >> Der findes _2_, - den der følger med systemet, og den, der følger med
 >> iLife. Systemversionen har kun de basale funktioner, mens du får alle
 >> ekstra features i købeversionen gennem den i iLife.
 >
 > Nope, der er kun een udgave. Jeg har den bundlede, og den indeholder
 > alle de features du mener der kun findes i "retail" udgaven.
 
 Jeg tror at nogle har vildledt dig, ved at vise dig en iPhoto hvor de
 nævnte funktioner var slået fra i Indstillinger. Eftersom Apple
 alligevel er blandt de dyreste på markedet hvad trykte papirbilleder
 angår, så er det vist heller ikke det store tab...
 
 --
 Thomas Bjorn Andersen
 +++ATH
 
 
 |  |  | 
  Thomas Bjorn Anderse~ (25-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas Bjorn Anderse~
 | 
 Dato :  25-09-07 22:05
 | 
 |  | Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:
 
 > OK, for at undgå videre misforståelser, så er det en iPhoto 2.0.1, der
 > installeres med systemet, og en ver. 7.x, der følger med iLife
 > 08. iLife versionen _er-''retail' versionen.
 
 Nope, jeg skriver jo netop til dig, at jeg har den der følger med
 systemet, og det er en iPhoto 7.0.2.
 
 Hvis der nu var forskel, hvorfor i alverden skriver Apple så på deres
 egen webstore, at iLife '08 følger med iMac?
 
 iPhoto 2.x var jo helt tilbage fra 2003.  Det var vist i øvrigt den
 sidste version, der var gratis download.
 
 --
 Thomas Bjorn Andersen
 +++ATH
 
 
 |  |  | 
  Erik Richard Sørense~ (26-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Erik Richard Sørense~
 | 
 Dato :  26-09-07 10:30
 | 
 |  | 
 Thomas Bjorn Andersen wrote:
 > Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:
 >> OK, for at undgå videre misforståelser, så er det en iPhoto 2.0.1, der
 >> installeres med systemet, og en ver. 7.x, der følger med iLife
 >> 08. iLife versionen _er-''retail' versionen.
 > 
 > Nope, jeg skriver jo netop til dig, at jeg har den der følger med
 > systemet, og det er en iPhoto 7.0.2.
 Så har du enten en bundled version af iLife eller har købt iLife seperat.
 > Hvis der nu var forskel, hvorfor i alverden skriver Apple så på deres
 > egen webstore, at iLife '08 følger med iMac?
 Fordi iLife følger med som en bundled version, der indeholder ver. 7 af 
 iPhoto.
 > iPhoto 2.x var jo helt tilbage fra 2003.  Det var vist i øvrigt den
 > sidste version, der var gratis download.
 iPhoto 2.x er stadig den ver., der følger med OS X Retail Edition - 
 enten 10.3.5, 10.4.0, 10.4.3 ellr 10.4.6. - Jeg har som skrevet ikke 
 iLife, kun en OS X 10.4 Retail Edition, og i den ligger altså kun en 
 iPhoto 2.0.1! - Til gengæld får jeg nu med MacPro'en en iLife, - véd 
 dog ikke endnu, om det bliver en 07 eller 08, der kommer med, men det 
 vil vise sig i morgen eller på fredag...
 mvh. Erik Richard
 -- 
   ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
   Rgds. Grüße, Mvh. Erik Richard Sørensen, Member of ADC
   <mac-man_NOSP@M_stofanet.dk>  <http://www.nisus.com>   NisusWriter - The Future In Multilingual Textprocessing
   ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
            
             |  |  | 
   Morten Reippuert Knu~ (26-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Reippuert Knu~
 | 
 Dato :  26-09-07 17:25
 | 
 |  | 
 
            Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:
 > Thomas Bjorn Andersen wrote:
 > > Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:
 > >> OK, for at undgå videre misforståelser, så er det en iPhoto 2.0.1, der
 > >> installeres med systemet, og en ver. 7.x, der følger med iLife
 > >> 08. iLife versionen _er-''retail' versionen.
 > > 
 > > Nope, jeg skriver jo netop til dig, at jeg har den der følger med
 > > systemet, og det er en iPhoto 7.0.2.
 > Så har du enten en bundled version af iLife eller har købt iLife seperat.
 > > Hvis der nu var forskel, hvorfor i alverden skriver Apple så på deres
 > > egen webstore, at iLife '08 følger med iMac?
 > Fordi iLife følger med som en bundled version, der indeholder ver. 7 af 
 > iPhoto.
 > > iPhoto 2.x var jo helt tilbage fra 2003.  Det var vist i øvrigt den
 > > sidste version, der var gratis download.
 > iPhoto 2.x er stadig den ver., der følger med OS X Retail Edition - 
 > enten 10.3.5, 10.4.0, 10.4.3 ellr 10.4.6
 Fis i en hornlygte - mon ikke Thomas har håndteret og indkøbt flere
 10.4 retail pakker end dig?
 -- 
 Morten Reippuert Knudsen                   <http://blog.reippuert.dk> Merlin Works CR-3/2.5 & Campagnolo Chorus 2007.
            
             |  |  | 
  Kell Christensen (26-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kell Christensen
 | 
 Dato :  26-09-07 12:15
 | 
 |  | Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote:
 
 > Kan det virkelig passe, at jeg skal hente alle 144 billeder fra cameraet
 > med iPhoto for at få de sidste fem - som er dem jeg skal bruge?
 >
 > Kan man ikke bare mounte cameraets SD modul som et USB drev og trække de
 > billedfile man vil ha' over på HDDen?
 
 Smid det skodprogram ned i papirkurven og træk i snoren.
 Jeg hader det som en PC....
 
 Næste gang du så tilslutter dit cam viser OSX det som en alm. disk.
 
 
 
 |  |  | 
  Thomas von Hassel (26-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas von Hassel
 | 
 Dato :  26-09-07 13:02
 | 
 |  | Kell Christensen <4200slet@c.dk> wrote:
 
 > Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote:
 >
 > > Kan det virkelig passe, at jeg skal hente alle 144 billeder fra cameraet
 > > med iPhoto for at få de sidste fem - som er dem jeg skal bruge?
 > >
 > > Kan man ikke bare mounte cameraets SD modul som et USB drev og trække de
 > > billedfile man vil ha' over på HDDen?
 >
 > Smid det skodprogram ned i papirkurven og træk i snoren.
 > Jeg hader det som en PC....
 >
 > Næste gang du så tilslutter dit cam viser OSX det som en alm. disk.
 
 Der er nemmere og bedre måder. Åbn Image Capture og under preferencer
 vælg hvilket program der skal håndtere digitale kameraer ?
 
 /thomas
 
 
 
 |  |  | 
   Kell Christensen (26-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kell Christensen
 | 
 Dato :  26-09-07 13:13
 | 
 |  | 
 
            Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:
 > Kell Christensen <4200slet@c.dk> wrote:
 > 
 > > Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote:
 > > 
 > > > Kan det virkelig passe, at jeg skal hente alle 144 billeder fra cameraet
 > > > med iPhoto for at få de sidste fem - som er dem jeg skal bruge?
 > > > 
 > > > Kan man ikke bare mounte cameraets SD modul som et USB drev og trække de
 > > > billedfile man vil ha' over på HDDen?
 > > 
 > > Smid det skodprogram ned i papirkurven og træk i snoren.
 > > Jeg hader det som en PC....
 > > 
 > > Næste gang du så tilslutter dit cam viser OSX det som en alm. disk.
 > 
 > Der er nemmere og bedre måder. Åbn Image Capture og under preferencer
 > vælg hvilket program der skal håndtere digitale kameraer ?
 > 
 > /thomas
 Nej, det nemmeste er vel blot kameraet i usb'en og disken med indhold
 popper strax op på skrivebord - eller oversigt - og man kopierer blot
 til sit billedelager.
 Hvorfor et program til at "håndtere" dette?
 Kell
www.infopod.dk/photo |  |  | 
    Thomas von Hassel (26-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas von Hassel
 | 
 Dato :  26-09-07 13:26
 | 
 |  | Kell Christensen <4200slet@c.dk> wrote:
 
 > Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:
 >
 > > Kell Christensen <4200slet@c.dk> wrote:
 > >
 > > > Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote:
 > > >
 > > > > Kan det virkelig passe, at jeg skal hente alle 144 billeder fra cameraet
 > > > > med iPhoto for at få de sidste fem - som er dem jeg skal bruge?
 > > > >
 > > > > Kan man ikke bare mounte cameraets SD modul som et USB drev og trække de
 > > > > billedfile man vil ha' over på HDDen?
 > > >
 > > > Smid det skodprogram ned i papirkurven og træk i snoren.
 > > > Jeg hader det som en PC....
 > > >
 > > > Næste gang du så tilslutter dit cam viser OSX det som en alm. disk.
 > >
 > > Der er nemmere og bedre måder. Åbn Image Capture og under preferencer
 > > vælg hvilket program der skal håndtere digitale kameraer ?
 > >
 > > /thomas
 >
 > Nej, det nemmeste er vel blot kameraet i usb'en og disken med indhold
 > popper strax op på skrivebord - eller oversigt - og man kopierer blot
 > til sit billedelager.
 >
 > Hvorfor et program til at "håndtere" dette?
 
 Du kan også sætte i Image Capture at du _ikke_ vil starte noget program.
 Mit argument var bare at der er bedre måder at sættte disse ting på end
 at smide iPhoto ud.
 
 /thomas
 
 
 |  |  | 
  Thomas Bjorn Anderse~ (26-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas Bjorn Anderse~
 | 
 Dato :  26-09-07 15:10
 | 
 |  | Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:
 
 >> Nope, jeg skriver jo netop til dig, at jeg har den der følger med
 >> systemet, og det er en iPhoto 7.0.2.
 >
 > Så har du enten en bundled version af iLife eller har købt iLife seperat.
 
 Nope, det var den der fulgte med en iMac.
 > Til gengæld får jeg nu med MacPro'en en iLife, - véd
 > dog ikke endnu, om det bliver en 07 eller 08, der kommer med, men det
 > vil vise sig i morgen eller på fredag...
 
 Det lyder da som en god måde at starte weekenden på. Jeg håber da, at
 du vil melde tilbage om, hvilken version af iPhoto du fik med. Jeg kan
 næsten love dig, at det er en version der er væsenligt nyere end 2.
 
 --
 Thomas Bjorn Andersen
 +++ATH
 
 
 |  |  | 
  Erik Richard Sørense~ (26-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Erik Richard Sørense~
 | 
 Dato :  26-09-07 15:30
 | 
 |  | 
 Thomas Bjorn Andersen wrote:
 > Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:
 >>> Nope, jeg skriver jo netop til dig, at jeg har den der følger med
 >>> systemet, og det er en iPhoto 7.0.2.
 >> Så har du enten en bundled version af iLife eller har købt iLife seperat.
 > 
 > Nope, det var den der fulgte med en iMac.
 Hm, det her bliver mystiskere og mystiskere.   - En mulig forklaring 
 kan være, at en 'bundled' system DVD er anderledes i indhold end en 
 'retail', men det betyder jo så også, at du ikke kan bruge din DVD til 
 fx. at installere 10.4 på en G4 eller G5 Tower...
 >> Til gengæld får jeg nu med MacPro'en en iLife, - véd
 >> dog ikke endnu, om det bliver en 07 eller 08, der kommer med, men det
 >> vil vise sig i morgen eller på fredag...
 > 
 > Det lyder da som en god måde at starte weekenden på. Jeg håber da, at
 > du vil melde tilbage om, hvilken version af iPhoto du fik med. Jeg kan
 > næsten love dig, at det er en version der er væsenligt nyere end 2.
 DET er jeg klar over.-) Men om det bliver en ver. 6.x eller 7.x afhænger 
 af, hvornår MacPro'en er pakket hos Apple... - Men bortset fra det, så 
 glæder jeg mig næsten som var man barn igen lige før juleaften.   mvh. Erik Richard
 -- 
   ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
   Rgds. Grüße, Mvh. Erik Richard Sørensen, Member of ADC
   <mac-man_NOSP@M_stofanet.dk>  <http://www.nisus.com>   NisusWriter - The Future In Multilingual Textprocessing
   ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
            
             |  |  | 
   Thomas von Hassel (26-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas von Hassel
 | 
 Dato :  26-09-07 15:35
 | 
 |  | 
 
            Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
 > Thomas Bjorn Andersen wrote:
 > > Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:
 > >>> Nope, jeg skriver jo netop til dig, at jeg har den der følger med
 > >>> systemet, og det er en iPhoto 7.0.2.
 > >> Så har du enten en bundled version af iLife eller har købt iLife seperat.
 > > 
 > > Nope, det var den der fulgte med en iMac.
 > 
 > Hm, det her bliver mystiskere og mystiskere.   - En mulig forklaring
 > kan være, at en 'bundled' system DVD er anderledes i indhold end en 
 > 'retail', men det betyder jo så også, at du ikke kan bruge din DVD til
 > fx. at installere 10.4 på en G4 eller G5 Tower...
 Sådan har det altid været. Normalt standser den installationen så snart
 den er bootet fra disken, men en "this software cannot be installed on
 this machine"
 > 
 > >> Til gengæld får jeg nu med MacPro'en en iLife, - véd
 > >> dog ikke endnu, om det bliver en 07 eller 08, der kommer med, men det
 > >> vil vise sig i morgen eller på fredag...
 > > 
 > > Det lyder da som en god måde at starte weekenden på. Jeg håber da, at
 > > du vil melde tilbage om, hvilken version af iPhoto du fik med. Jeg kan
 > > næsten love dig, at det er en version der er væsenligt nyere end 2.
 > 
 > DET er jeg klar over.-) Men om det bliver en ver. 6.x eller 7.x afhænger
 > af, hvornår MacPro'en er pakket hos Apple... - Men bortset fra det, så
 > glæder jeg mig næsten som var man barn igen lige før juleaften.   > 
 Du kan få en iLife 07 gratis eller næsten gratis hvis du har
 købt/bestilt efter at '07 er frigivet. Det er det de satans kuponer er
 til for.
 /thomas
            
             |  |  | 
    Erik Richard Sørense~ (26-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Erik Richard Sørense~
 | 
 Dato :  26-09-07 17:41
 | 
 |  | 
 Thomas von Hassel wrote:
 > Du kan få en iLife 07 gratis eller næsten gratis hvis du har
 > købt/bestilt efter at '07 er frigivet. Det er det de satans kuponer er
 > til for.
 Så må de kuponer nok også kunne bruges fra en iLife 07 til en iLife 08...
 mvh. Erik Rcihard
 -- 
   ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
   Rgds. Grüße, Mvh. Erik Richard Sørensen, Member of ADC
   <mac-man_NOSP@M_stofanet.dk>  <http://www.nisus.com>   NisusWriter - The Future In Multilingual Textprocessing
   ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
            
             |  |  | 
     Thomas von Hassel (26-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas von Hassel
 | 
 Dato :  26-09-07 18:19
 | 
 |  | Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
 
 > Thomas von Hassel wrote:
 > > Du kan få en iLife 07 gratis eller næsten gratis hvis du har
 > > købt/bestilt efter at '07 er frigivet. Det er det de satans kuponer er
 > > til for.
 >
 > Så må de kuponer nok også kunne bruges fra en iLife 07 til en iLife 08...
 >
 > mvh. Erik Rcihard
 
 
 sorry, der skulle have stået '08 ... :)
 
 
 /thomas
 
 
 |  |  | 
  Thomas Bjorn Anderse~ (26-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas Bjorn Anderse~
 | 
 Dato :  26-09-07 15:59
 | 
 |  | 
 
            Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:
 > Hm, det her bliver mystiskere og mystiskere.   - En mulig forklaring
 > kan være, at en 'bundled' system DVD er anderledes i indhold end en
 > 'retail', men det betyder jo så også, at du ikke kan bruge din DVD til
 > fx. at installere 10.4 på en G4 eller G5 Tower...
 > Men om det bliver en ver. 6.x eller 7.x
 > afhænger af, hvornår MacPro'en er pakket hos Apple... - 
 Opsummeret siger du:
 Når man køber Mac OS X i løs vægt, får man ingen iPhoto med, da iPhoto
 er en del af iWorks.
 Når man køber en ny iMac får man iPhoto 7 som en del af iLife '08.
 Når man køber iLife '08 i løs vægt, får man iPhoto 7 med.
 > Men bortset fra det, så glæder jeg mig næsten som var man barn igen
 > lige før juleaften.   Der er nu ikke materielle goder, der er bedre end spritnyt hardware...
 -- 
 Thomas Bjorn Andersen
                                                 +++ATH
            
             |  |  | 
  Erik Richard Sørense~ (26-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Erik Richard Sørense~
 | 
 Dato :  26-09-07 17:53
 | 
 |  | 
 Thomas Bjorn Andersen wrote:
 > Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:
 >> Hm, det her bliver mystiskere og mystiskere.   - En mulig forklaring
 >> kan være, at en 'bundled' system DVD er anderledes i indhold end en
 >> 'retail', men det betyder jo så også, at du ikke kan bruge din DVD til
 >> fx. at installere 10.4 på en G4 eller G5 Tower...
 > 
 >> Men om det bliver en ver. 6.x eller 7.x
 >> afhænger af, hvornår MacPro'en er pakket hos Apple... - 
 > 
 > Opsummeret siger du:
 > Når man køber Mac OS X i løs vægt, får man ingen iPhoto med, da iPhoto
 > er en del af iWorks.
 Nej, det, jeg siger, er, at iPhoto 2.0.1 er en del af Mac OS X 10.4 
 Retail Edition.
 Den iWorks, der følger med en OS X 10.4.x Retail Edition er kun en demo, 
 og den indholder ikke noget som helst fra iLife pakken.
 > Når man køber en ny iMac får man iPhoto 7 som en del af iLife '08.
 > Når man køber iLife '08 i løs vægt, får man iPhoto 7 med.
 Ja, men kun iPhoto, når man køber iMac. Køber man en MacPro, følger hele 
 iLife pakken med.
 >> Men bortset fra det, så glæder jeg mig næsten som var man barn igen
 >> lige før juleaften.   > 
 > Der er nu ikke materielle goder, der er bedre end spritnyt hardware...
 Enig, men andre goder kunne da nu også være rart - fx., hvis man nu 
 havde syn nok til at kunne købe sig en ny bil.   - OK, jeg kunne jo 
 købe mig en racer simulator...   mvh. Erik Richard
 -- 
   ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
   Rgds. Grüße, Mvh. Erik Richard Sørensen, Member of ADC
   <mac-man_NOSP@M_stofanet.dk>  <http://www.nisus.com>   NisusWriter - The Future In Multilingual Textprocessing
   ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
            
             |  |  | 
   Thomas von Hassel (26-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas von Hassel
 | 
 Dato :  26-09-07 18:19
 | 
 |  | Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
 
 > Ja, men kun iPhoto, når man køber iMac. Køber man en MacPro, følger hele
 > iLife pakken med.
 
 
 eh, nej alle mac'er fra macmini til macpro incl. imac leveres med den
 fulde iLife pakke som nu engang er gældende, dvs. 08 ligenu
 
 /thomas
 
 
 |  |  | 
    Erik Richard Sørense~ (26-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Erik Richard Sørense~
 | 
 Dato :  26-09-07 18:52
 | 
 |  | 
 Thomas von Hassel wrote:
 > Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
 >> Ja, men kun iPhoto, når man køber iMac. Køber man en MacPro, følger hele
 >> iLife pakken med.
 > 
 > eh, nej alle mac'er fra macmini til macpro incl. imac leveres med den
 > fulde iLife pakke som nu engang er gældende, dvs. 08 ligenu
 Hvis iLife er med på en seperat CD/DVD, og du kun installerer Mac OS X 
 10.4.x, så vil den iPhoto version, der bliver installeret være en ver. 
 2.0.1. Den overskrives selvfølgelig med installering af iLife.
 mvh. Erik Richard
 -- 
   ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
   Rgds. Grüße, Mvh. Erik Richard Sørensen, Member of ADC
   <mac-man_NOSP@M_stofanet.dk>  <http://www.nisus.com>   NisusWriter - The Future In Multilingual Textprocessing
   ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
            
             |  |  | 
     Thomas von Hassel (26-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas von Hassel
 | 
 Dato :  26-09-07 18:59
 | 
 |  | Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
 
 > Thomas von Hassel wrote:
 > > Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
 > >> Ja, men kun iPhoto, når man køber iMac. Køber man en MacPro, følger hele
 > >> iLife pakken med.
 > >
 > > eh, nej alle mac'er fra macmini til macpro incl. imac leveres med den
 > > fulde iLife pakke som nu engang er gældende, dvs. 08 ligenu
 >
 > Hvis iLife er med på en seperat CD/DVD, og du kun installerer Mac OS X
 > 10.4.x, så vil den iPhoto version, der bliver installeret være en ver.
 > 2.0.1. Den overskrives selvfølgelig med installering af iLife.
 >
 
 
 stop stop stop ... hvis du installerer det medføldende system til en ny
 maskine så får du enten hele iLife eller intet, alt efter hvad du vælger
 under installationen. Der følger ikke en gammel iPhoto med systemet.
 Slet ikke med nye intelmaskiner ... hvorfor skulle der det ?!?
 
 /thomas
 
 
 
 |  |  | 
      Thorkil Olesen (26-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thorkil Olesen
 | 
 Dato :  26-09-07 22:43
 | 
 |  | Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:
 
 > Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
 >
 > > Hvis iLife er med på en seperat CD/DVD, og du kun installerer Mac OS X
 > > 10.4.x, så vil den iPhoto version, der bliver installeret være en ver.
 > > 2.0.1. Den overskrives selvfølgelig med installering af iLife.
 > >
 > stop stop stop ... hvis du installerer det medføldende system til en ny
 > maskine så får du enten hele iLife eller intet, alt efter hvad du vælger
 > under installationen. Der følger ikke en gammel iPhoto med systemet.
 > Slet ikke med nye intelmaskiner ... hvorfor skulle der det ?!?
 
 Jeg sidder her med iPhoto 2.0.1 i en Tiger installation. Den er
 oprindeligt opgraderet fra Panther. Jeg sidder også med begge pakker, og
 iPhoto 2 følger med Panther. Mon ikke det er derfor?
 
 --
 Thorkil Olesen,
 Hanstholm.
 
 
 |  |  | 
       Erik Richard Sørense~ (26-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Erik Richard Sørense~
 | 
 Dato :  26-09-07 22:53
 | 
 |  | 
 Thorkil Olesen wrote:
 > Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:
 > 
 >> Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
 >>
 >>> Hvis iLife er med på en seperat CD/DVD, og du kun installerer Mac OS X
 >>> 10.4.x, så vil den iPhoto version, der bliver installeret være en ver.
 >>> 2.0.1. Den overskrives selvfølgelig med installering af iLife.
 >>>
 >> stop stop stop ... hvis du installerer det medføldende system til en ny
 >> maskine så får du enten hele iLife eller intet, alt efter hvad du vælger
 >> under installationen. Der følger ikke en gammel iPhoto med systemet.
 >> Slet ikke med nye intelmaskiner ... hvorfor skulle der det ?!?
 > 
 > Jeg sidder her med iPhoto 2.0.1 i en Tiger installation. Den er
 > oprindeligt opgraderet fra Panther. Jeg sidder også med begge pakker, og
 > iPhoto 2 følger med Panther. Mon ikke det er derfor?
 Ikke i mit tilfælde. Begge mine QS er installeret med 10.4 fra grunden 
 og har aldrig kørt 10.3.x, - så den må altså indgå i 10.4.x Retail 
 pakken som en del af selve systemet.
 mvh. Erik Richard
 -- 
   ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
   Rgds. Grüße, Mvh. Erik Richard Sørensen, Member of ADC
   <mac-man_NOSP@M_stofanet.dk>  <http://www.nisus.com>   NisusWriter - The Future In Multilingual Textprocessing
   ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
            
             |  |  | 
    Mich Ottosen (29-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mich Ottosen
 | 
 Dato :  29-09-07 22:07
 | 
 |  | Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:
 
 
 > eh, nej alle mac'er fra macmini til macpro incl. imac leveres med den
 > fulde iLife pakke som nu engang er gældende, dvs. 08 ligenu
 >
 
 Min MacBook fra januar har da vist ikke noge iLife med - eller har jeg
 bare valgt _ikke_ at indstille den? Det kunne skam godt tænkes.
 
 --
 v.h.,
 Mich.
 
 
 |  |  | 
     Thomas von Hassel (29-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas von Hassel
 | 
 Dato :  29-09-07 22:41
 | 
 |  | Mich Ottosen <Mich@noget.invalid> wrote:
 
 > Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:
 >
 >
 > > eh, nej alle mac'er fra macmini til macpro incl. imac leveres med den
 > > fulde iLife pakke som nu engang er gældende, dvs. 08 ligenu
 > >
 >
 > Min MacBook fra januar har da vist ikke noge iLife med - eller har jeg
 > bare valgt _ikke_ at indstille den? Det kunne skam godt tænkes.
 
 Du kan fravælge den ved installation ... den ligger på DVD 2.
 
 
 /thomas
 
 
 |  |  | 
      Mich Ottosen (29-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mich Ottosen
 | 
 Dato :  29-09-07 23:03
 | 
 |  | 
 
            Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:
 > Du kan fravælge den ved installation ... den ligger på DVD 2.
 Det har jeg så sikkert valgt fra, kan ikke huske det. Sådan noget med,
 at jeg (måske) har en holdning med, at det får jeg ikke brug for? Men nu
 er jeg blevet nysgerrig, måske skulle jeg installere den?
 Jeg har i hvert fald Garageband, bare sådan af nysggerighed, men jeg har
 ikke engang prøvet den endnu    Det er selvfølgelig bare mig.
 Med hensyn til iPhoto, for nu at blive ved udgangspunktet på tråden, jeg
 bryder mig ikke meget om den. Føler, at jeg har meget bedre styr på mine
 billeder, hvis de ligger i mapper med sigende titler (distribuerer en
 del billeder til andre).
 Og, jeg bruger, som jeg vist har skrevet i en anden tråd,
 Billedoverførsel (når jeg sætter kameraet til puteren). Det giver den
 efterlyste kontrol over overførslen. 
 -- 
 v.h.,
 Mich.
            
             |  |  | 
  nospamtoMike [8000 C~ (30-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : nospamtoMike [8000 C~
 | 
 Dato :  30-09-07 22:18
 | 
 |  | 
 
 > Kan det virkelig passe, at jeg skal hente alle 144 billeder fra cameraet
 > med iPhoto for at få de sidste fem - som er dem jeg skal bruge?
 
 Nu er denne diskussion løbet af sporet for længe siden, men jeg har den
 erfaring, at når jeg tilslutter et digitalt kamera til min Mac, så åbner
 iPhoto.
 
 Derefter spørger iPhoto venligt om jeg vil importere fotos.
 
 Jeg kan vælge at iPhoto sletter fotos fra kameraets memorykort efter import,
 men p.gr.a. almindelig mistillid fravælger jeg altid dette. Det foregår
 v.hj.a. flueben, og iPhoto husker det naturligvis til næste gang.
 
 Efter et øjeblik finder iPhoto typisk et foto i kameraet, som allerede er
 importeret - nu spørges om jeg ønsker at importere foto igen? Jeg siger nej,
 og lader dette nej gælde alle dubletter.
 
 Med andre ord: iPhoto virker bare, og er ikke særlig hjernedødt.
 Har endnu ikke mødt et kamera som ikke virkede out of the box sammen med OS
 X og iPhoto eller Aperture...
 
 mvh. Mikael Kern
 
 
 
 |  |  | 
  Axel Hammerschmidt (02-10-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Axel Hammerschmidt
 | 
 Dato :  02-10-07 13:37
 | 
 |  | nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:
 
 > > Kan det virkelig passe, at jeg skal hente alle 144 billeder fra cameraet
 > > med iPhoto for at få de sidste fem - som er dem jeg skal bruge?
 >
 > Nu er denne diskussion løbet af sporet for længe siden, men jeg har den
 > erfaring, at når jeg tilslutter et digitalt kamera til min Mac, så åbner
 > iPhoto.
 >
 > Derefter spørger iPhoto venligt om jeg vil importere fotos.
 >
 > Jeg kan vælge at iPhoto sletter fotos fra kameraets memorykort efter import,
 > men p.gr.a. almindelig mistillid fravælger jeg altid dette. Det foregår
 > v.hj.a. flueben, og iPhoto husker det naturligvis til næste gang.
 
 Ja, men vi er flere om at bruge det kamera og med hver sin Mac. Og der
 kan være over 800 billeder.
 
 > Efter et øjeblik finder iPhoto typisk et foto i kameraet, som allerede er
 > importeret - nu spørges om jeg ønsker at importere foto igen? Jeg siger nej,
 > og lader dette nej gælde alle dubletter.
 >
 > Med andre ord: iPhoto virker bare, og er ikke særlig hjernedødt.
 > Har endnu ikke mødt et kamera som ikke virkede out of the box sammen med OS
 > X og iPhoto eller Aperture...
 
 Det vil ta' en helvedes tid i forhold til hvis kameraet bare dukkede op
 på skrivebordet som en disk. Så jeg brugte en Windows PC. Og tænk, jeg
 skulle klikke på "ekspert" der, for at kameraet optræder som en disk. Du
 har sikkert ret, at det ikke er iPhoto der er hjernedød, det er sgu' en
 helt anden, der må regnes for at være det. Godt jeg har min Rollei 35
 med Tessar 3,5/40 optik.
 
 Jeg prøver med Image Capture næste gang. Tak for tippet!
 
 
 |  |  | 
 |  |