/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
straffelovens paragraf 224
Fra : Peter Loumann


Dato : 12-09-07 08:21

http://www.dr.dk/nav/tekstttv/indexx.htm side 118:

"en skuespiller i julekalenderen og
DR's dramaserie er idømt betinget
fængsel og samfundstjeneste for
overtrædelse af straffelovens paragraf
224, der handler om "anden kønslig
omgang end samleje"."

Tv 2' tekst-tv har en tilsvarende formulering.

Det giver ikke mening hos mig. Hvis den slags var strafbart, ville vi vist
være mange der ruskede tremmer som uforbederlige vaneforbrydere. Så hvad
handler det i virkeligheden om?

Det er hverken navn eller detaljer jeg spørger om.

--
hilsen pl (peloda hos tiscali her i landet)
http://huse-i-naestved.dk

 
 
Christian R. Larsen (12-09-2007)
Kommentar
Fra : Christian R. Larsen


Dato : 12-09-07 08:29

"Peter Loumann" <loumann@nospam.invalid> wrote in message
news:qjr9ah7j41ox$.3crzu4r45z36$.dlg@40tude.net...
> http://www.dr.dk/nav/tekstttv/indexx.htm side 118:
>
> "en skuespiller i julekalenderen og
> DR's dramaserie er idømt betinget
> fængsel og samfundstjeneste for
> overtrædelse af straffelovens paragraf
> 224, der handler om "anden kønslig
> omgang end samleje"."
>
> Tv 2' tekst-tv har en tilsvarende formulering.
>
> Det giver ikke mening hos mig. Hvis den slags var strafbart, ville vi vist
> være mange der ruskede tremmer som uforbederlige vaneforbrydere. Så hvad
> handler det i virkeligheden om?

§ 224 handler om, at det, der er ulovligt iflg. en række andre paragraffer
(om voldtægt mv.), også gældder "anden kønslig omgang end samleje". Det er
m.a.o. ikke til at afgøre, hvad han helt nøjagtigt har gjort.



Peter Loumann (12-09-2007)
Kommentar
Fra : Peter Loumann


Dato : 12-09-07 08:45

On Wed, 12 Sep 2007 09:28:46 +0200, Christian R. Larsen wrote:

> § 224 handler om, at det, der er ulovligt iflg. en række andre paragraffer
> (om voldtægt mv.), også gældder "anden kønslig omgang end samleje". Det er
> m.a.o. ikke til at afgøre, hvad han helt nøjagtigt har gjort.

Tak! Så havde en ordentlig nyhedsformidling vel været fx.
"for seksuel tvang" eller
"for seksuel udnyttelse af mindreårig".

--
hilsen pl (peloda hos tiscali her i landet)
http://huse-i-naestved.dk

Per H. Nielsen (12-09-2007)
Kommentar
Fra : Per H. Nielsen


Dato : 12-09-07 09:31

Peter Loumann wrote:
> Tak! Så havde en ordentlig nyhedsformidling vel været fx.
> "for seksuel tvang" eller
> "for seksuel udnyttelse af mindreårig".

Ja. Paragraf 224 kan ikke stå alene.


--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>
My Danish Scanner Pages: http://www.dkscan.dk
To reply to this change .dkx to .dk in my address.



Peter Knutsen (12-09-2007)
Kommentar
Fra : Peter Knutsen


Dato : 12-09-07 15:50

Peter Loumann wrote:
> On Wed, 12 Sep 2007 09:28:46 +0200, Christian R. Larsen wrote:
>>§ 224 handler om, at det, der er ulovligt iflg. en række andre paragraffer
>>(om voldtægt mv.), også gældder "anden kønslig omgang end samleje". Det er
>>m.a.o. ikke til at afgøre, hvad han helt nøjagtigt har gjort.
>
> Tak! Så havde en ordentlig nyhedsformidling vel været fx.
> "for seksuel tvang" eller
> "for seksuel udnyttelse af mindreårig".

Nå er det *der* vi er henne? Den tanke havde slet ikke faldet mig ind...

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Wilstrup (15-09-2007)
Kommentar
Fra : Wilstrup


Dato : 15-09-07 16:12


"Peter Loumann" <loumann@nospam.invalid> skrev i meddelelsen
news:2tk3qcjbol8l$.1xhnq2904oqzf.dlg@40tude.net...
> On Wed, 12 Sep 2007 09:28:46 +0200, Christian R. Larsen
> wrote:
>
>> § 224 handler om, at det, der er ulovligt iflg. en række
>> andre paragraffer
>> (om voldtægt mv.), også gældder "anden kønslig omgang end
>> samleje". Det er
>> m.a.o. ikke til at afgøre, hvad han helt nøjagtigt har
>> gjort.
>
> Tak! Så havde en ordentlig nyhedsformidling vel været fx.
> "for seksuel tvang" eller
> "for seksuel udnyttelse af mindreårig".

Ifølge pressen er det ikke en mindreårig, der er i spil
her,men en jævnaldrende.



Per (12-09-2007)
Kommentar
Fra : Per


Dato : 12-09-07 08:37

Peter Loumann wrote:
> http://www.dr.dk/nav/tekstttv/indexx.htm side 118:
>
> "en skuespiller i julekalenderen og
> DR's dramaserie er idømt betinget
> fængsel og samfundstjeneste for
> overtrædelse af straffelovens paragraf
> 224, der handler om "anden kønslig
> omgang end samleje"."
>
> Tv 2' tekst-tv har en tilsvarende formulering.
>
> Det giver ikke mening hos mig. Hvis den slags var strafbart, ville vi
> vist være mange der ruskede tremmer som uforbederlige vaneforbrydere.
> Så hvad handler det i virkeligheden om?

Anden kønslig omgang end samleje = analsex og oralsex mv.

Dvs. det er alt andet end et egentligt samleje mellem mand og kvinde.

Mvh. Per






Peter Loumann (12-09-2007)
Kommentar
Fra : Peter Loumann


Dato : 12-09-07 09:02

On Wed, 12 Sep 2007 09:37:16 +0200, Per wrote:

> Anden kønslig omgang end samleje = analsex og oralsex mv.

Ja, og andre fornøjelige ting

> Dvs. det er alt andet end et egentligt samleje mellem mand og kvinde.

Det er jeg med på - men ikke at det sku' være strafbart. I gamle dagde
fandtes vist en straffelovsbestemmelse om "Omgjængelse imod Naturen", men
det er heldigvis længe siden.

--
hilsen pl (peloda hos tiscali her i landet)
http://huse-i-naestved.dk

Allan F (12-09-2007)
Kommentar
Fra : Allan F


Dato : 12-09-07 12:31


"Peter Loumann" <loumann@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
news:iezzw6hbrd62
>
> Det er jeg med på - men ikke at det sku' være strafbart. I gamle dagde
> fandtes vist en straffelovsbestemmelse om "Omgjængelse imod Naturen", men
> det er heldigvis længe siden.
>


Det springende punkt er nok her, at der var tale om tvang.

Allan F



Peter Knutsen (12-09-2007)
Kommentar
Fra : Peter Knutsen


Dato : 12-09-07 15:48

Peter Loumann wrote:
> On Wed, 12 Sep 2007 09:37:16 +0200, Per wrote:
>>Anden kønslig omgang end samleje = analsex og oralsex mv.
> Ja, og andre fornøjelige ting
>
>>Dvs. det er alt andet end et egentligt samleje mellem mand og kvinde.
>
> Det er jeg med på - men ikke at det sku' være strafbart. I gamle dagde

Det er sikkert stadig ulovligt i bl.a. staten Kansas.

> fandtes vist en straffelovsbestemmelse om "Omgjængelse imod Naturen", men
> det er heldigvis længe siden.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Jesper Lund (12-09-2007)
Kommentar
Fra : Jesper Lund


Dato : 12-09-07 16:11

Peter Knutsen wrote:

> Det er sikkert stadig ulovligt i bl.a. staten Kansas.

Ikke i dit private hjem i Kansas takket være den amerikanske højesteret
http://en.wikipedia.org/wiki/Sodomy_laws_in_the_United_States



BS (12-09-2007)
Kommentar
Fra : BS


Dato : 12-09-07 09:15


"Peter Loumann" <loumann@nospam.invalid> wrote in message
news:qjr9ah7j41ox$.3crzu4r45z36$.dlg@40tude.net...
> http://www.dr.dk/nav/tekstttv/indexx.htm side 118:
>
> "en skuespiller i julekalenderen og
> DR's dramaserie er idømt betinget
> fængsel og samfundstjeneste for
> overtrædelse af straffelovens paragraf
> 224, der handler om "anden kønslig
> omgang end samleje"."
>
> Tv 2' tekst-tv har en tilsvarende formulering.
>
> Det giver ikke mening hos mig. Hvis den slags var strafbart, ville vi vist
> være mange der ruskede tremmer som uforbederlige vaneforbrydere. Så hvad
> handler det i virkeligheden om?
>
> Det er hverken navn eller detaljer jeg spørger om.
>
> --
> hilsen pl (peloda hos tiscali her i landet)
> http://huse-i-naestved.dk

Seksuel omgang med børn under den seksuelle lavalder..




Per H. Nielsen (12-09-2007)
Kommentar
Fra : Per H. Nielsen


Dato : 12-09-07 09:35

BS wrote:
> Seksuel omgang med børn under den seksuelle lavalder..

Du gætter og oven i købet forkert, hvis man skal tro på
oplysningerne i dagens udgave af Ekstra Bladet.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>
My Danish Scanner Pages: http://www.dkscan.dk
To reply to this change .dkx to .dk in my address.



Jonas Kofod (12-09-2007)
Kommentar
Fra : Jonas Kofod


Dato : 12-09-07 09:38

BS skrev:
> "Peter Loumann" <loumann@nospam.invalid> wrote in message
> news:qjr9ah7j41ox$.3crzu4r45z36$.dlg@40tude.net...
>> http://www.dr.dk/nav/tekstttv/indexx.htm side 118:
>>
>> "en skuespiller i julekalenderen og
>> DR's dramaserie er idømt betinget
>> fængsel og samfundstjeneste for
>> overtrædelse af straffelovens paragraf
>> 224, der handler om "anden kønslig
>> omgang end samleje"."
>>
>> Tv 2' tekst-tv har en tilsvarende formulering.
>>
>> Det giver ikke mening hos mig. Hvis den slags var strafbart, ville vi vist
>> være mange der ruskede tremmer som uforbederlige vaneforbrydere. Så hvad
>> handler det i virkeligheden om?
>>
>> Det er hverken navn eller detaljer jeg spørger om.
>>
>> --
>> hilsen pl (peloda hos tiscali her i landet)
>> http://huse-i-naestved.dk
>
> Seksuel omgang med børn under den seksuelle lavalder..

Med en betinget dom. Næppe. § 224 er tvang, vold eller en person i
hjælpeløs tilstand.

Peter Knutsen (12-09-2007)
Kommentar
Fra : Peter Knutsen


Dato : 12-09-07 15:49

Jonas Kofod wrote:
> BS skrev:
>> Seksuel omgang med børn under den seksuelle lavalder..
>
> Med en betinget dom. Næppe. § 224 er tvang, vold eller en person i
> hjælpeløs tilstand.

Heller ikke hvis det har været en fjorten trekvartårig, der under hele
retsagen konsekvent har benægtet at der er sket noget som helst andet
end uskyldige kindkys?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Jonas Kofod (12-09-2007)
Kommentar
Fra : Jonas Kofod


Dato : 12-09-07 19:49

Peter Knutsen skrev:
> Jonas Kofod wrote:
>> BS skrev:
>>> Seksuel omgang med børn under den seksuelle lavalder..
>>
>> Med en betinget dom. Næppe. § 224 er tvang, vold eller en person i
>> hjælpeløs tilstand.
>
> Heller ikke hvis det har været en fjorten trekvartårig, der under hele
> retsagen konsekvent har benægtet at der er sket noget som helst andet
> end uskyldige kindkys?

Det spørgsmål du stiller har betydning for domsafsigelsen ikke
strafudmålingen.
Man kan ikke blive dømt skyldig men med knap så slem straf fordi vi ikke
er helt så overbeviste (fordi det har været en fjorten trekvartårig, der
under hele retsagen konsekvent har benægtet at der er sket noget som
helst andet end uskyldige kindkys?)

Bertel Lund Hansen (12-09-2007)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 12-09-07 10:01

BS skrev:

> Seksuel omgang med børn under den seksuelle lavalder..

eller sex ved tvang eller sex med nogen man har ansvar for eller
sex med nogen der er underbegavede eller ...

§ 224. Bestemmelserne i §§ 216- 223 a finder tilsvarende
   anvendelse med hensyn til anden kønslig omgængelse
   end samleje.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Wilstrup (15-09-2007)
Kommentar
Fra : Wilstrup


Dato : 15-09-07 16:18


"BS" <2bwithu_@ofir.dk> skrev i meddelelsen
news:6fb5a$46e79fc9$551837f7$9176@news.arrownet.dk...
> >
> Seksuel omgang med børn under den seksuelle lavalder..

Det er der ikke tale om, og det er han heller ikke dømt for
ifølge EB.
>
>
>



urlex (12-09-2007)
Kommentar
Fra : urlex


Dato : 12-09-07 14:11

On 12 Sep., 14:31, "Allan F" <A_Fol...@post5.tele.dk> wrote:
> "Peter Loumann" <loum...@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
> news:iezzw6hbrd62
>
>
>
> > Det er jeg med på - men ikke at det sku' være strafbart. I gamle dagde
> > fandtes vist en straffelovsbestemmelse om "Omgjængelse imod Naturen", men
> > det er heldigvis længe siden.
>
> Det springende punkt er nok her, at der var tale om tvang.
>
> Allan F

EkstraBladet tør hvor andre tier: http://ekstrabladet.dk/flash/filmogtv/tv/article336626.ece


Jonas Kofod (12-09-2007)
Kommentar
Fra : Jonas Kofod


Dato : 12-09-07 14:17

urlex skrev:
> On 12 Sep., 14:31, "Allan F" <A_Fol...@post5.tele.dk> wrote:
>> "Peter Loumann" <loum...@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
>> news:iezzw6hbrd62
>>
>>
>>
>>> Det er jeg med på - men ikke at det sku' være strafbart. I gamle dagde
>>> fandtes vist en straffelovsbestemmelse om "Omgjængelse imod Naturen", men
>>> det er heldigvis længe siden.
>> Det springende punkt er nok her, at der var tale om tvang.
>>
>> Allan F
>
> EkstraBladet tør hvor andre tier: http://ekstrabladet.dk/flash/filmogtv/tv/article336626.ece

Ja, nogen gange er sådan noget nu ikke et spørgsmål om mod eller at
turde - rettere noget knapt så smigrende.
Men så fik vi jo alle den sladder vi higede efter

Peter Knutsen (12-09-2007)
Kommentar
Fra : Peter Knutsen


Dato : 12-09-07 15:47

Peter Loumann wrote:
> http://www.dr.dk/nav/tekstttv/indexx.htm side 118:
>
> "en skuespiller i julekalenderen og
> DR's dramaserie er idømt betinget
> fængsel og samfundstjeneste for
> overtrædelse af straffelovens paragraf
> 224, der handler om "anden kønslig
> omgang end samleje"."
>
> Tv 2' tekst-tv har en tilsvarende formulering.
>
> Det giver ikke mening hos mig. Hvis den slags var strafbart, ville vi vist
> være mange der ruskede tremmer som uforbederlige vaneforbrydere. Så hvad
> handler det i virkeligheden om?

Ja, jeg undrede mig også, men så kom jeg i tanker om en mulig forklaring.

> Det er hverken navn eller detaljer jeg spørger om.

Det forholdt sig sådan, for nogle århundreder siden da katolicismen var
mest puritansk, at sex kun måtte finde sted når formålet var
reproduktion. Dette medførte ikke bare hetz mod bøsser[1], men også mod
heteroseksuelle der dyrkede andre former for sex end vaginalt samleje,
eller som forsøgte sig med coitus interruptus(sp?).

Det må dreje sig om nogle journalister, der er kommet til at kigge i for
gamle lovbøger.

(Alternativt er de nogle latterlige paphoveder, som i deres artikler har
udeladt vital og meningsbærende information.)


[1] Sex indebærer jo, pr middelalderlig definition, mindst 1 stk. penis.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408929
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste