/
Forside
/
Karriere
/
Erhverv
/
Jura
/
Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn
*
Kodeord
*
Husk mig
Brugerservice
Kom godt i gang
Bliv medlem
Seneste indlæg
Find en bruger
Stil et spørgsmål
Skriv et tip
Fortæl en ven
Pointsystemet
Kontakt Kandu.dk
Emnevisning
Kategorier
Alfabetisk
Karriere
Interesser
Teknologi
Reklame
Top 10 brugere
Jura
#
Navn
Point
1
RyeJensen
11840
2
Nordsted1
11095
3
dova
10393
4
refi
7375
5
ans
6906
6
BjarneD
5596
7
Oldboston
4933
8
Paulus1
3538
9
themis
2862
10
jakjoe
2566
Købsbetinget rabat, prispolitik Øresundsbr~
Fra :
esben.sorensen@comhe~
Dato :
09-09-07 21:08
Hej Gruppe
I mit arbejde har jeg en kollega som tidligere har købt
fragtcontainere fra forskellige fabrikanter. Bestilling og betaling
for disse containere har foregået løbende da behovet varierede meget.
Ifølge min kollega var prisen altid fast pga. EU-købeloven - blev der
indkøbt mange fik man med tilbagevirkende kraft en bonus fra
fabrikanten, dvs. en mængderabat. Grunden til at denne rabat ikke blev
givet ved hver bestilling var ifølge min kollega at købeloven
forhindrede fabrikanten i at give en købsbetinget mængderabat - altså
en lavere pris ved høje styktal.
Så var det jeg kom til at tænke på Øresundsbroens prispolitik. Jeg
pendler over hver dag på et pendlerabonnement - det koster 104 dkk ex.
moms de første 16 enkeltture. Derefter koster det 20 dkk ex. moms op
til totalt 50 enkelt ture. Derefter koster hver tur igen 104 dkk ex.
moms. Dette er også kendt blandt Øresundspendlerne som u-pris
politikken.
Er der nogen som kan af- eller bekræfte at denne prispolitik er
ulovlig - man må jo sige at rabatten er betinget af at man kører meget
- dvs. forskellig pris alt efter hvor meget man kører pr. måned.
Grunden til jeg spørger er at jeg er en smule irriteret over at man
indfører en ny prispolitik og priser den som "fleksibel" "enkel" osv.
når den i virkeligheden for en gennemsnitspendler indeholder en
prisstigning på 14%. Tidligere var det sådan at man betalte et fast
beløb pr. måned som gav ret til 50 enkeltpassager. Man havde da bøvlet
med på forhånd at ændre abonnementet de måneder hvor man ikke
benyttede passagerne - eks. ved længerevarende ferie.
En anden sag er at pendlerne betaler en pris så broanlægget eksl.
motorvejs- og landanlæggene har en tilbagebetalingstid på under 30 år
med den nuværende rente. Er der nogen lovgivning eks. EU-lovgivning
eller retningslinier for hvordan man fordeler og afdrager
byggeudgifter på ekstremt store anlæg? Man kan jo sige at mange
virksomheder og den danske stat nyder godt af at svenskere strømmer
til det pressede danske arbejdsmarked samtidig med at man bekvemt
lægger udgifterne som det har kostet at opnå disse fordele på ganske
få borgere.
Svar eller links til relevant information modtages med stor tak.
VH Esben
per christoffersen (
10-09-2007
)
Kommentar
Fra :
per christoffersen
Dato :
10-09-07 07:33
<esben.sorensen@comhem.se> skrev i en meddelelse
news:1189368456.856151.164900@22g2000hsm.googlegroups.com...
> fabrikanten, dvs. en mængderabat. Grunden til at denne rabat ikke blev
> givet ved hver bestilling var ifølge min kollega at købeloven
> forhindrede fabrikanten i at give en købsbetinget mængderabat - altså
> en lavere pris ved høje styktal.
En højst usædvanlig bestemmelse, - hvis den altså findes, hvad jeg tvivler
på.
Inden du går videre med en argumentaion eller tanke på det grundlag må du
hellere bede kollegaen om at fortælle hvilken lov der er tale om.
> Er der nogen som kan af- eller bekræfte at denne prispolitik er
> ulovlig - man må jo sige at rabatten er betinget af at man kører meget
> - dvs. forskellig pris alt efter hvor meget man kører pr. måned.
Jeg ser ikke nogen som helst grund til at det skulle være ulovligt.
Mængderabat er meget almindeligt.
/Per
Søg
Alle emner
Karriere
Erhverv
Jura
Indstillinger
Spørgsmål
Tips
Usenet
Reklame
Statistik
Spørgsmål :
177558
Tips :
31968
Nyheder :
719565
Indlæg :
6408929
Brugere :
218888
Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste
Copyright © 2000-2024 kandu.dk. Alle rettigheder forbeholdes.