/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Kobling glider
Fra : Christian Andreasen


Dato : 09-10-07 22:55

Hej
Jeg har en Suzuki gsx-r 750 '91, hvor min gamle kobling var slidt og
efterhånden ikke kunne koble ordentligt ud og gled med høje omdr. Så jeg
skiftede til nye fine Kevlar koblingsplader med lidt strammere fjedre fra
mc-importen.dk (se nederst i linket)
http://www.mc-importen.dk/index.php?option=com_mc_cats&task=mc&category_id=1
248&Kennummer=20474&Itemid=86&popup=1

Nu kobler den fint ud, har aldrig været bedre, MEN den glider stadig ved
høje omdr. (over 10.000 omdr.) Hvad kan der være galt? Ja, altså udover at
lade være med at give fuld gas Og jeg har tjekket - jeg har IKKE
strammet kablet for hårdt.

Jeg kører på Castrol 10W-60 olie, så det er ikke en bil-olie, med
forskellige tilsætningsstoffer der kan være skyld i problemet.

Vh Christian



 
 
Michael Dahlberg (09-10-2007)
Kommentar
Fra : Michael Dahlberg


Dato : 09-10-07 23:24


"Christian Andreasen" <chrand@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:470bf8b3$0$17156$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Hej
> Jeg har en Suzuki gsx-r 750 '91, hvor min gamle kobling var slidt og
> efterhånden ikke kunne koble ordentligt ud og gled med høje omdr. Så jeg
> skiftede til nye fine Kevlar koblingsplader med lidt strammere fjedre fra
> mc-importen.dk (se nederst i linket)
> http://www.mc-importen.dk/index.php?option=com_mc_cats&task=mc&category_id=1
> 248&Kennummer=20474&Itemid=86&popup=1
>
> Nu kobler den fint ud, har aldrig været bedre, MEN den glider stadig ved
> høje omdr. (over 10.000 omdr.) Hvad kan der være galt? Ja, altså udover at
> lade være med at give fuld gas Og jeg har tjekket - jeg har IKKE
> strammet kablet for hårdt.
>
> Jeg kører på Castrol 10W-60 olie, så det er ikke en bil-olie, med
> forskellige tilsætningsstoffer der kan være skyld i problemet.
>
> Vh Christian

Hvilken Castrol 10W60 olie taler du om?
Så vidt jeg husker har Castrol tre forskellige 10W-60 olier på markedet,
hvoraf de to er særligt specificeret for BMW biler (Edge 10W-60 og TWS
Motorsport 10W60 ) , og den 3.(Edge Sport 10W-60) er også en bilolie, til
særligt hårdt belastede motorer.
Jeg tror, at du vil få glæde af et andet valg af Motorolie!
Prøv at se:
http://motorcycleinfo.calsci.com/Oils1.html
og
http://www.zag.si/~jank/public/bmw/oil_bible.pdf

venlig hilsen

Michael D



Jørgen E. (09-10-2007)
Kommentar
Fra : Jørgen E.


Dato : 09-10-07 23:33


"Michael Dahlberg" <m.dahlberg@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:470bff8c$0$25409$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hvilken Castrol 10W60 olie taler du om?
> Så vidt jeg husker har Castrol tre forskellige 10W-60 olier på markedet, hvoraf de to er
> særligt specificeret for BMW biler (Edge 10W-60 og TWS Motorsport 10W60 ) , og den
> 3.(Edge Sport 10W-60) er også en bilolie, til særligt hårdt belastede motorer.
> Jeg tror, at du vil få glæde af et andet valg af Motorolie!

Den skal hedde JASO MA til MC.


Michael Dahlberg (09-10-2007)
Kommentar
Fra : Michael Dahlberg


Dato : 09-10-07 23:50


"Jørgen E." <je-2@post.cybersity.dk> skrev i en meddelelse
news:470c0187$0$7608$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>
> "Michael Dahlberg" <m.dahlberg@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> news:470bff8c$0$25409$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> Hvilken Castrol 10W60 olie taler du om?
>> Så vidt jeg husker har Castrol tre forskellige 10W-60 olier på markedet,
>> hvoraf de to er særligt specificeret for BMW biler (Edge 10W-60 og TWS
>> Motorsport 10W60 ) , og den 3.(Edge Sport 10W-60) er også en bilolie, til
>> særligt hårdt belastede motorer.
>> Jeg tror, at du vil få glæde af et andet valg af Motorolie!
>
> Den skal hedde JASO MA til MC.
Det kommer da an på hvilken MC!
Jeg kunne da ikke finde på, at hælde JASO MA på min BMW med tør
enkeltpladekobling! Det er ikke fordi det ikke duer, men det er ikke
optimalt, til min MC.
Hver ting til sin tid, men læs nu bare de sider, mine links fører til!

Michael D



Thore Jensen (10-10-2007)
Kommentar
Fra : Thore Jensen


Dato : 10-10-07 05:32

Michael Dahlberg skrev:
>
> Hvilken Castrol 10W60 olie taler du om?
> Så vidt jeg husker har Castrol tre forskellige 10W-60 olier på markedet,
> hvoraf de to er særligt specificeret for BMW biler (Edge 10W-60 og TWS
> Motorsport 10W60 ) , og den 3.(Edge Sport 10W-60) er også en bilolie, til
> særligt hårdt belastede motorer.
> Jeg tror, at du vil få glæde af et andet valg af Motorolie!
> Prøv at se:
> http://motorcycleinfo.calsci.com/Oils1.html
> og
> http://www.zag.si/~jank/public/bmw/oil_bible.pdf
>
> venlig hilsen
>
> Michael D
>
>
Olie kan ganske rigtigt være en fejlkilde..
En anden kan være koblingsfjederene. Du skriver godt nok at de er
strammere, men er de lange nok? Jeg har før oplevet at nogle forstærkede
fjedre fra lucas godt nok var hårdere, men til alt for korte!

Thore

Thomas Jensen (10-10-2007)
Kommentar
Fra : Thomas Jensen


Dato : 10-10-07 06:19


>Hvad kan der være galt?

hvor lang tid kørte du med den glidende kobling ?
Jeg tænker på om friktionspladerne er blevet skadede.
Jeg fik at vide af min mekker jeg ikke skulle vente til vinter, da min zx9
begyndte at glide i kobling, men skulle skifte med det samme så
friktionspladerne ikke tog skade.
Nu ved jeg ikke hvor lang tid man skal køe med det før det går galt, jeg
skiftede bare med det samme.

--
mvh

Thomas Jensen
Kawasaki ZX9R ´98 & DT125 ´88
http://dfmc.dk/?id=11
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbruger.asp?userID=3099



Christian Andreasen (10-10-2007)
Kommentar
Fra : Christian Andreasen


Dato : 10-10-07 10:35


"Christian Andreasen" <chrand@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:470bf8b3$0$17156> Nu kobler den fint ud, har aldrig været bedre, MEN
den glider stadig ved
> høje omdr. (over 10.000 omdr.) Hvad kan der være galt? Ja, altså udover at
> lade være med at give fuld gas Og jeg har tjekket - jeg har IKKE
> strammet kablet for hårdt.
>
> Jeg kører på Castrol 10W-60 olie, så det er ikke en bil-olie, med
> forskellige tilsætningsstoffer der kan være skyld i problemet.
>
> Vh Christian
>
Jeg mener olien er OK. Det er denne her:
http://www.louis.de/_4023bee0cff1253767efa5373e5d1f3ba5/index.php?topic=artn
r_gr&article_context=detail&grwgr=325&wgr=432&list_total=13&anzeige=3&page=0
&artnr_gr=10038241



Christian Andreasen (10-10-2007)
Kommentar
Fra : Christian Andreasen


Dato : 10-10-07 10:37


"Christian Andreasen" <chrand@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:470bf8b3$0$17156$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>>
> Jeg kører på Castrol 10W-60 olie, så det er ikke en bil-olie, med
> forskellige tilsætningsstoffer der kan være skyld i problemet.
>
> Vh Christian
>
Jeg prøver igen. Olien burde være OK, det er denne her:
http://www.louis.de/_4023bee0cff1253767efa5373e5d1f3ba5/index.php?topic=artn
r_gr&article_context=detail&grwgr=325&wgr=432&list_total=13&anzeige=3&page=0
&artnr_gr=10038241




Christian Andreasen (10-10-2007)
Kommentar
Fra : Christian Andreasen


Dato : 10-10-07 10:43


"Christian Andreasen" <chrand@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:470bf8b3$0$17156$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> > Jeg kører på Castrol 10W-60 olie, så det er ikke en bil-olie, med
> forskellige tilsætningsstoffer der kan være skyld i problemet.
>
> Vh Christian
>
Jeg kan sgu ikke få linket til at virke. Det er en Castrol købt ved
louis.de - en: CASTROL: 4-Takt Motorrad-Motorenöl RS4T, SAE 10W-60, API SG.

Den burde være OK



Jim Andersen (10-10-2007)
Kommentar
Fra : Jim Andersen


Dato : 10-10-07 11:37

Christian Andreasen wrote:
> Jeg kan sgu ikke få linket til at virke.

Det skal du ikke være ked af. Det er der ingen der kan. Men du kan angive
produktnummeret så kan vi selv søge det frem.

/jim



Thomas Gulholm (11-10-2007)
Kommentar
Fra : Thomas Gulholm


Dato : 11-10-07 10:26

Jim Andersen wrote:

> Christian Andreasen wrote:
>> Jeg kan sgu ikke få linket til at virke.
>
> Det skal du ikke være ked af. Det er der ingen der kan. Men du kan angive
> produktnummeret så kan vi selv søge det frem.

Skal bare bruge funktionen "Link auf dieses Produkt anzeigen" - så åbnes der
et pop-up vindue med linket:
http://www.louis.de/?topic=artnr_gr&artnr_gr=10038241
Synes ikke umiddelbart det virker som "tysk grundighed" men der er måske en
dybere mening med det...

--
Mvh Thomas Gulholm aka GT | Yamaha XJ 600, 1986
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=1010
Spejder og MCist..? -> http://www.scoutriders.dk

Michael Dahlberg (10-10-2007)
Kommentar
Fra : Michael Dahlberg


Dato : 10-10-07 12:40


"Christian Andreasen" <chrand@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:470c9e95$0$17144$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>
> "Christian Andreasen" <chrand@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> news:470bf8b3$0$17156$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>> > Jeg kører på Castrol 10W-60 olie, så det er ikke en bil-olie, med
>> forskellige tilsætningsstoffer der kan være skyld i problemet.
>>
>> Vh Christian
>>
> Jeg kan sgu ikke få linket til at virke. Det er en Castrol købt ved
> louis.de - en: CASTROL: 4-Takt Motorrad-Motorenöl RS4T, SAE 10W-60, API
> SG.
>
> Den burde være OK

Ja, den er da bestemt egnet til MC brug, den havde jeg faktisk glemt .
Jeg vil dog ikke helt afvise, at du har en olie-relateret fejl alligevel.
Efter min opfattelse, er 10W-60 en ret svær(læs tyk) olie til en GSX-R, men
der kan jeg godt være helt gal på den!

Held og lykke!

Michael D



Ukendt (10-10-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 10-10-07 16:36

On Wed, 10 Oct 2007 13:39:46 +0200, Michael Dahlberg wrote:

> Efter min opfattelse, er 10W-60 en ret svær(læs tyk) olie til en GSX-R, men
> der kan jeg godt være helt gal på den!

Den er i hvert fald langt over målet til danske/nordiske klimaforhold. Og
det kan let hænde, at bæreevnen i oliefilmen simpelthen er for høj. 10W40
rækker rigeligt godt i vore temperaturer. :-/

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg

Christian Andreasen (10-10-2007)
Kommentar
Fra : Christian Andreasen


Dato : 10-10-07 18:01


"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:ppcweasygldp$.1dqi0wfjg8r0h.dlg@40tude.net...
> On Wed, 10 Oct 2007 13:39:46 +0200, Michael Dahlberg wrote:
>
> > Efter min opfattelse, er 10W-60 en ret svær(læs tyk) olie til en GSX-R,
men
> > der kan jeg godt være helt gal på den!
>
> Den er i hvert fald langt over målet til danske/nordiske klimaforhold. Og
> det kan let hænde, at bæreevnen i oliefilmen simpelthen er for høj. 10W40
> rækker rigeligt godt i vore temperaturer. :-/

Jeg har helt bevidst valgt en 10W-60 olie fordi MC'en bruger en del olie.
Jeg har kørt en del med 10W50, hvor den stadig brugte (for meget) olie, så
jeg skiftede til 10W60 samtidig med skift af koblingsplader...
Jeg har haft 3 oliekølede gsx-r og ved at de har det med at bruge olie, så
den diskussion vil jeg helst IKKE ind på. Denne MC bruger for meget og den
lette løsning var at bruge en lidt tykkere olie!
Måske jeg skal skifte til en 10W50 igen...



Ukendt (11-10-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 11-10-07 22:56

On Wed, 10 Oct 2007 19:01:28 +0200, Christian Andreasen wrote:

> Jeg har helt bevidst valgt en 10W-60 olie fordi MC'en bruger en del olie.

Så er det faktisk i den anden ende at Du skal gribe ind, 20W40 20W50 er et
bud der. Husk på at tallet efter W ikke er en viscositet som sådan, men
alene oliens evne til ikke at blive presset ud af lejerne ved høj
temperatur, altså bæreevne, olien kan stadig være tynd som vand. Tallet før
W er den reelle viscositet.

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg

Michael Dahlberg (12-10-2007)
Kommentar
Fra : Michael Dahlberg


Dato : 12-10-07 15:20


"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:1d7lxsealm60m.i94r5v7nofj8.dlg@40tude.net...
> On Wed, 10 Oct 2007 19:01:28 +0200, Christian Andreasen wrote:
>
>> Jeg har helt bevidst valgt en 10W-60 olie fordi MC'en bruger en del olie.
>
> Så er det faktisk i den anden ende at Du skal gribe ind, 20W40 20W50 er et
> bud der. Husk på at tallet efter W ikke er en viscositet som sådan, men
> alene oliens evne til ikke at blive presset ud af lejerne ved høj
> temperatur, altså bæreevne, olien kan stadig være tynd som vand. Tallet
> før
> W er den reelle viscositet.

Bingo!

Er det ikke forunderligt, at ingen gider læse lidt om de væsentligste
egenskaber omkring smøremidler.
I øvrigt, ville jeg nok prøve noget 15W-40 af rigtig god kvalitet i dette
tilfælde, eller måske, som du foreslår; 20W-40, hvis den ikke skal starte
når det er rigtig koldt.

v.h.

Michael D



Christian Andreasen (12-10-2007)
Kommentar
Fra : Christian Andreasen


Dato : 12-10-07 17:18


"Michael Dahlberg" <m.dahlberg@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:470f8272$0$25403$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> > Så er det faktisk i den anden ende at Du skal gribe ind, 20W40 20W50 er
et
> > bud der. Husk på at tallet efter W ikke er en viscositet som sådan, men
> > alene oliens evne til ikke at blive presset ud af lejerne ved høj
> > temperatur, altså bæreevne, olien kan stadig være tynd som vand. Tallet
> > før
> > W er den reelle viscositet.
>
> Bingo!
>
> Er det ikke forunderligt, at ingen gider læse lidt om de væsentligste
> egenskaber omkring smøremidler.
> I øvrigt, ville jeg nok prøve noget 15W-40 af rigtig god kvalitet i dette
> tilfælde, eller måske, som du foreslår; 20W-40, hvis den ikke skal starte
> når det er rigtig koldt.
> Michael D
>
Jeg gider skam godt læse om oliers egenskaber og efter timers læsning har
jeg fundet frem til at tallet før W viser oliens viskositet når den er kold
og tallet efter W viser oliens viskositet når den er varm (100 gr. celsius),
altså er en 10W60 tykkere end en 10W50, men kun når den er varm= højere
viskositetsindeks.

Men måske tager jeg fejl.



Christian Andreasen (12-10-2007)
Kommentar
Fra : Christian Andreasen


Dato : 12-10-07 17:19


"Michael Dahlberg" <m.dahlberg@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:470f8272$0$25403$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
> meddelelse news:1d7lxsealm60m.i94r5v7nofj8.dlg@40tude.net...
> > On Wed, 10 Oct 2007 19:01:28 +0200, Christian Andreasen wrote:
> >
> >> Jeg har helt bevidst valgt en 10W-60 olie fordi MC'en bruger en del
olie.
> >
> > Så er det faktisk i den anden ende at Du skal gribe ind, 20W40 20W50 er
et
> > bud der. Husk på at tallet efter W ikke er en viscositet som sådan, men
> > alene oliens evne til ikke at blive presset ud af lejerne ved høj
> > temperatur, altså bæreevne, olien kan stadig være tynd som vand. Tallet
> > før
> > W er den reelle viscositet.
>
> Bingo!
>
> Er det ikke forunderligt, at ingen gider læse lidt om de væsentligste
> egenskaber omkring smøremidler.
> I øvrigt, ville jeg nok prøve noget 15W-40 af rigtig god kvalitet i dette
> tilfælde, eller måske, som du foreslår; 20W-40, hvis den ikke skal starte
> når det er rigtig koldt.
>
> v.h.
>
> Michael D
>
Se evt. her:
http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/466706BB-31D2-45E2-AEA0-237FA17EA10C/0/smoreo
lie.pdf



Christian Andreasen (12-10-2007)
Kommentar
Fra : Christian Andreasen


Dato : 12-10-07 17:23


"Michael Dahlberg" <m.dahlberg@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:470f8272$0$25403$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
> meddelelse news:1d7lxsealm60m.i94r5v7nofj8.dlg@40tude.net...
> > On Wed, 10 Oct 2007 19:01:28 +0200, Christian Andreasen wrote:
> >
> >> Jeg har helt bevidst valgt en 10W-60 olie fordi MC'en bruger en del
olie.
> >
> > Så er det faktisk i den anden ende at Du skal gribe ind, 20W40 20W50 er
et
> > bud der. Husk på at tallet efter W ikke er en viscositet som sådan, men
> > alene oliens evne til ikke at blive presset ud af lejerne ved høj
> > temperatur, altså bæreevne, olien kan stadig være tynd som vand. Tallet
> > før
> > W er den reelle viscositet.
>
> Bingo!
>
> Er det ikke forunderligt, at ingen gider læse lidt om de væsentligste
> egenskaber omkring smøremidler.
> I øvrigt, ville jeg nok prøve noget 15W-40 af rigtig god kvalitet i dette
> tilfælde, eller måske, som du foreslår; 20W-40, hvis den ikke skal starte
> når det er rigtig koldt.
>
> v.h.
>
> Michael D

Og dette er kopieret fra www.dmcn.dk. Det underbygger min påstand

Society of Automotive Engineers (SAE). Definerer olier efter viskositet
(=hvor flydende olien er ved en given temperatur). Olier kan være monograde
eller multigrade, afhængig af hvordan den opfører sig ved forskellige
temperaturer. En multigrade olie er i stand til at opretholde dens
"flydbarhed" ved både lave og høje temperaturer, og der defineret ved to
tal. Det første (efterfulgt af et W) indikerer olien viskositet ved lave
temperaturer. Det andet (og højere) tal fortæller om oliens viskositet under
høje temperaturer.
Et lavt viskositetstal fortæller at olien er tynd (letflydende), mens et
højt tal fortæller at olien er tyktflydende.
En 10W40 olie bliver altså aldrig tykkere end en "ren" singlegrade 10W olie
når den er koldest, og aldrig tyndere end en 40W single-grade olie når den
er varmest.




Ukendt (13-10-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 13-10-07 11:11

On Fri, 12 Oct 2007 18:22:53 +0200, Christian Andreasen wrote:


> Og dette er kopieret fra www.dmcn.dk. Det underbygger min påstand

Du misforstår systemet, tallet efter W'et er _ikke_ en direkte viscositet,
men kun bæreevnen i olien svarende til eksempelvis en 50'er olie. Ikke hvor
tynd den reelt bliver.

Olien bliver heller ikke som Du giver udtryk for tykkere ved stigende
temperatur, det kan slet ikke lade sig gøre. Og en 10Wxx vil altid være
tyndere end en 20Wxx, også når at den er varm.

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg

Christian Andreasen (15-10-2007)
Kommentar
Fra : Christian Andreasen


Dato : 15-10-07 11:59


"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:ipm8r6y9kr0d$.1eb3hjk7ymljx$.dlg@40tude.net...
> On Fri, 12 Oct 2007 18:22:53 +0200, Christian Andreasen wrote:
>
>
> > Og dette er kopieret fra www.dmcn.dk. Det underbygger min påstand
>
> Du misforstår systemet, tallet efter W'et er _ikke_ en direkte viscositet,
> men kun bæreevnen i olien svarende til eksempelvis en 50'er olie. Ikke
hvor
> tynd den reelt bliver.
>
> Olien bliver heller ikke som Du giver udtryk for tykkere ved stigende
> temperatur, det kan slet ikke lade sig gøre. Og en 10Wxx vil altid være
> tyndere end en 20Wxx, også når at den er varm.
>
> --
> mvh
> Orla Pedersen
> http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
> http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg

Jeg prøver ikek at give udtryk for at olien bliver tykkere når den bliver
varm - tværtimod. Men derimod at en 10W50 er tykkere når den er varm, end en
10W40. Men måske tager jeg fejl



Orla Pedersen (15-10-2007)
Kommentar
Fra : Orla Pedersen


Dato : 15-10-07 16:28

Christian Andreasen wrote:


> Jeg prøver ikek at give udtryk for at olien bliver tykkere når den bliver
> varm - tværtimod. Men derimod at en 10W50 er tykkere når den er varm, end en
> 10W40. Men måske tager jeg fejl

Ja, for Du overser at der ikke bruges samme målemetode ved kold og varm.
Det der måles i varm tilstand er scear** viscositet, hvilket fortæller
noget om hvordan molekylerne modstår tryk i et leje, men det fortæller
stortset intet om hvor tynd olien er. Det vil sige, at i et leje med
bevægende flader "rejser" molekylekæderne sig, og modstår belastningen som
en tyk olie ville gøre det, MEN, uden denne "scear**" /rulning af olien,
så er den nøjagtigt så tynd som tallet før W angiver.

** forbehold for hvordan ordet staves :-/

mvh
Orla


Christian Andreasen (15-10-2007)
Kommentar
Fra : Christian Andreasen


Dato : 15-10-07 18:49


"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:ff00tu$clk$1@abbeden.bunk.cc...
> Christian Andreasen wrote:
>
>
> > Jeg prøver ikek at give udtryk for at olien bliver tykkere når den
bliver
> > varm - tværtimod. Men derimod at en 10W50 er tykkere når den er varm,
end en
> > 10W40. Men måske tager jeg fejl
>
> Ja, for Du overser at der ikke bruges samme målemetode ved kold og varm.
> Det der måles i varm tilstand er scear** viscositet, hvilket fortæller
> noget om hvordan molekylerne modstår tryk i et leje, men det fortæller
> stortset intet om hvor tynd olien er. Det vil sige, at i et leje med
> bevægende flader "rejser" molekylekæderne sig, og modstår belastningen som
> en tyk olie ville gøre det, MEN, uden denne "scear**" /rulning af olien,
> så er den nøjagtigt så tynd som tallet før W angiver.
>
> ** forbehold for hvordan ordet staves :-/
>
> mvh
> Orla

OK, nu tror jeg at jeg forstår det. Tusind tak for hjælpen. Jeg begyndte
også at tvivle på mine argumenter efterhånden som jeg læste mere



Michael Dahlberg (13-10-2007)
Kommentar
Fra : Michael Dahlberg


Dato : 13-10-07 12:11


"Christian Andreasen" <chrand@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:470f9f67$0$17156$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>
> "Michael Dahlberg" <m.dahlberg@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> news:470f8272$0$25403$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>>
>> "Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
>> meddelelse news:1d7lxsealm60m.i94r5v7nofj8.dlg@40tude.net...
>> > On Wed, 10 Oct 2007 19:01:28 +0200, Christian Andreasen wrote:
>> >
>> >> Jeg har helt bevidst valgt en 10W-60 olie fordi MC'en bruger en del
> olie.
>> >
>> > Så er det faktisk i den anden ende at Du skal gribe ind, 20W40 20W50 er
> et
>> > bud der. Husk på at tallet efter W ikke er en viscositet som sådan, men
>> > alene oliens evne til ikke at blive presset ud af lejerne ved høj
>> > temperatur, altså bæreevne, olien kan stadig være tynd som vand. Tallet
>> > før
>> > W er den reelle viscositet.
>>
>> Bingo!
>>
>> Er det ikke forunderligt, at ingen gider læse lidt om de væsentligste
>> egenskaber omkring smøremidler.
>> I øvrigt, ville jeg nok prøve noget 15W-40 af rigtig god kvalitet i dette
>> tilfælde, eller måske, som du foreslår; 20W-40, hvis den ikke skal starte
>> når det er rigtig koldt.
>>
>> v.h.
>>
>> Michael D
>
> Og dette er kopieret fra www.dmcn.dk. Det underbygger min påstand
>
> Society of Automotive Engineers (SAE). Definerer olier efter viskositet
> (=hvor flydende olien er ved en given temperatur). Olier kan være
> monograde
> eller multigrade, afhængig af hvordan den opfører sig ved forskellige
> temperaturer. En multigrade olie er i stand til at opretholde dens
> "flydbarhed" ved både lave og høje temperaturer, og der defineret ved to
> tal. Det første (efterfulgt af et W) indikerer olien viskositet ved lave
> temperaturer. Det andet (og højere) tal fortæller om oliens viskositet
> under
> høje temperaturer.
> Et lavt viskositetstal fortæller at olien er tynd (letflydende), mens et
> højt tal fortæller at olien er tyktflydende.
> En 10W40 olie bliver altså aldrig tykkere end en "ren" singlegrade 10W
> olie
> når den er koldest, og aldrig tyndere end en 40W single-grade olie når den
> er varmest.

Jeg er ked af, hvis du tog det personligt, det var ikke meningen at fornærme
dig.
Den basisolie der er anvendt har viskositeten, der er meget tæt på eller
helt lig xxW-specifikationen.
Den er tilsat additiver , der sørger for, at den ikke bliver for tynd, når
den bliver varmet op, men den grundlæggende olie, er stadig en xxW olie.
Når olien bliver "træt", (=nedslidt) bibeholder den stort set sin koldt
specifikation xxW, men den høje værdi (100 Grader) bliver lavere og lavere.
Additiverne, der holder olien svær ved højere hastigheder, bliver simpelthen
revet i stykker efter hånden, og olien bliver tyndere og tyndere i varm
tilstand.
De nyeste syntetiske olier har noget af viskositeten ved 100 grader
naturligt i basisolien, men må stadig have additiver for at få tilstrækkelig
høj værdi.
Prøv at kig på denne her:
http://www.amsoil.com/lit/g2156.pdf
Det er en sammenlignende test af nogle smøreolier i forskellige motorer.
Det er godt nok en oliefabrikant, der har lavet forsøgene, og sammenligner
egne og konkurrenternes produkter, men den er god at blive klog af..

venlig hilsen

Michael D



Christian Andreasen (15-10-2007)
Kommentar
Fra : Christian Andreasen


Dato : 15-10-07 12:15


"Michael Dahlberg" <m.dahlberg@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:4710a7cb$0$19348$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Jeg er ked af, hvis du tog det personligt, det var ikke meningen at
fornærme
> dig.
> Den basisolie der er anvendt har viskositeten, der er meget tæt på eller
> helt lig xxW-specifikationen.
> Den er tilsat additiver , der sørger for, at den ikke bliver for tynd, når
> den bliver varmet op, men den grundlæggende olie, er stadig en xxW olie.
> Når olien bliver "træt", (=nedslidt) bibeholder den stort set sin koldt
> specifikation xxW, men den høje værdi (100 Grader) bliver lavere og
lavere.
> Additiverne, der holder olien svær ved højere hastigheder, bliver
simpelthen
> revet i stykker efter hånden, og olien bliver tyndere og tyndere i varm
> tilstand.
> De nyeste syntetiske olier har noget af viskositeten ved 100 grader
> naturligt i basisolien, men må stadig have additiver for at få
tilstrækkelig
> høj værdi.
> Prøv at kig på denne her:
> http://www.amsoil.com/lit/g2156.pdf
> Det er en sammenlignende test af nogle smøreolier i forskellige motorer.
> Det er godt nok en oliefabrikant, der har lavet forsøgene, og sammenligner
> egne og konkurrenternes produkter, men den er god at blive klog af..
>
> venlig hilsen
>
> Michael D
>
Nej, jeg blev skam ikke fornærmet, jeg ville bare forklare at jeg faktisk
har brugt en del tid på at PRØVE at blive klogere på olie
Tak for linket, der kan jeg lære en masse. Nu har jeg ikke læst det hele,
men på side 6 og 7 er der et skema som viser "målt viskositet ved 100
grader". Der kan jeg se at en 20W50 og en 10W50 har stort set samme
viskositet og en 0W40 og en 10W40 har stort set samme viskositet. Det
betyder vel at de er lige tykke/samme viskositet ved 100 grader. Gør det
ikke?

Nu er jeg vist forvirret på et højere plan



Ukendt (14-10-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 14-10-07 16:11

On Fri, 12 Oct 2007 16:19:38 +0200, Michael Dahlberg wrote:

> Bingo!
>
> Er det ikke forunderligt, at ingen gider læse lidt om de væsentligste
> egenskaber omkring smøremidler.

Altså,... Fakta vil aldrig kunne fortrænge religion

--
mvh
Orla Pedersen, olieateist.
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg

Armand (10-10-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 10-10-07 15:44

Christian Andreasen skrev:
>
> Nu kobler den fint ud, har aldrig været bedre, MEN den glider stadig ved
> høje omdr. (over 10.000 omdr.) Hvad kan der være galt? Ja, altså udover at
> lade være med at give fuld gas Og jeg har tjekket - jeg har IKKE
> strammet kablet for hårdt.
>
Måske ikke kablet; men sidder den lille trækarm til kablet korrekt på
(ud)koblingsakslen??

--
Armand.

Christian Andreasen (10-10-2007)
Kommentar
Fra : Christian Andreasen


Dato : 10-10-07 18:05


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:470ce4e6$0$69878$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>> > Nu kobler den fint ud, har aldrig været bedre, MEN den glider stadig
ved
> > høje omdr. (over 10.000 omdr.) Hvad kan der være galt? Ja, altså udover
at
> > lade være med at give fuld gas Og jeg har tjekket - jeg har IKKE
> > strammet kablet for hårdt.
> >
> Måske ikke kablet; men sidder den lille trækarm til kablet korrekt på
> (ud)koblingsakslen??
>
> Armand.

Det vil jeg mene. Den er monteret som den altid har siddet og så har jeg
strammet "bolten" efter trækarmen lidt, så koblingspunktet er korrekt. Jeg
har løsnet kablet/bolten lidt igen, så den kobler ud så langt inde som
muligt = kobler så meget til som muligt, for at undgå at den glider...
Kan det evt. justeres på en anden måde?



Jens Jacob Bager Jen~ (10-10-2007)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 10-10-07 18:17

> Jeg har en Suzuki gsx-r 750 '91, hvor min gamle kobling var slidt og
> efterhånden ikke kunne koble ordentligt ud og gled med høje omdr.

For høj oliestand kan gøre at koblingen glider.

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR600F '98, TS250 '82, NX650 '88, XR650L '95
Polyteknisk MC og Ténéré.dk



Christian Andreasen (10-10-2007)
Kommentar
Fra : Christian Andreasen


Dato : 10-10-07 21:11


"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
meddelelse news:470d08f2$0$90263$14726298@news.sunsite.dk...
>
> For høj oliestand kan gøre at koblingen glider.
>
> Jens Jacob Bager Jensen
> CBR600F '98, TS250 '82, NX650 '88, XR650L '95
> Polyteknisk MC og Ténéré.dk
>
Og jeg har faktisk for høj oliestand, jeg hældte for meget i ved et uheld.
Nogen der har en god ide til hvordan jeg får lidt olie ud igen??



Michael Dahlberg (10-10-2007)
Kommentar
Fra : Michael Dahlberg


Dato : 10-10-07 23:32


"Christian Andreasen" <chrand@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:470d31e6$0$17157$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>
> "Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
> meddelelse news:470d08f2$0$90263$14726298@news.sunsite.dk...
>>
>> For høj oliestand kan gøre at koblingen glider.
>>
>> Jens Jacob Bager Jensen
>> CBR600F '98, TS250 '82, NX650 '88, XR650L '95
>> Polyteknisk MC og Ténéré.dk
>>
> Og jeg har faktisk for høj oliestand, jeg hældte for meget i ved et uheld.
> Nogen der har en god ide til hvordan jeg får lidt olie ud igen??
>
>



Michael Dahlberg (10-10-2007)
Kommentar
Fra : Michael Dahlberg


Dato : 10-10-07 23:36


"Christian Andreasen" <chrand@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:470d31e6$0$17157$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>
> "Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
> meddelelse news:470d08f2$0$90263$14726298@news.sunsite.dk...
>>
>> For høj oliestand kan gøre at koblingen glider.
>>
>> Jens Jacob Bager Jensen
>> CBR600F '98, TS250 '82, NX650 '88, XR650L '95
>> Polyteknisk MC og Ténéré.dk
>>
> Og jeg har faktisk for høj oliestand, jeg hældte for meget i ved et uheld.
> Nogen der har en god ide til hvordan jeg får lidt olie ud igen??
>
>
Den nærmeste mekaniker kan hjælpe, uanset om det er en Bil- eller
MC-mekaniker, de hælder ofte lidt for meget på, og suger overskydende af.
Ellers en engangssprøjte, og lidt slange. Du skal måske suge ti - femten
gange og sprøjte ud i en bøtte, men hvis det er denne ene gang, er det til
at have med at gøre.

Held og lykke!

Michael D



Jens Jacob Bager Jen~ (11-10-2007)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 11-10-07 05:30

>> For høj oliestand kan gøre at koblingen glider.
>>
> Og jeg har faktisk for høj oliestand, jeg hældte for meget i ved et uheld.
> Nogen der har en god ide til hvordan jeg får lidt olie ud igen??

Noget klar slange ned i påfyldninghullet og sug op indtil der er mere olie
over hullet end fra bundkar til oliepåfyldniunghul. Så læg slangen i en
beholder og lad hævert princippet gøre arbejdet. Det tager en halv time, da
olie er tyk, men det virker.

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR600F '98, TS250 '82, NX650 '88, XR650L '95
Polyteknisk MC og Ténéré.dk



Thomas Jensen (11-10-2007)
Kommentar
Fra : Thomas Jensen


Dato : 11-10-07 06:18


> Nogen der har en god ide til hvordan jeg får lidt olie ud igen??
>
>
stor sprøjte fra apoteket og et stykke slange og så bare suge.

--
mvh

Thomas Jensen
Kawasaki ZX9R ´98 & DT125 ´88
http://dfmc.dk/?id=11
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbruger.asp?userID=3099



Steen E. (10-10-2007)
Kommentar
Fra : Steen E.


Dato : 10-10-07 20:48

>
> Jeg kører på Castrol 10W-60 olie, så det er ikke en bil-olie, med
> forskellige tilsætningsstoffer der kan være skyld i problemet.
>
> Vh Christian
>
>

den Castrol 10W-60 fra Louis har jeg kørt med uden problemer i et par år på
Yamaha'en - ingen fedteri og den kobler så godt ud som nu en Yamaha kan :)

--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408943
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste