/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Renovering af motor, lærerigt, sjovt og ka~
Fra : Thomas Jensen


Dato : 03-09-07 18:35

Hej,

vil bare fortælle om et lille projekt mig og formanden fra klubben kastede
os over i ferien.

Jeg købte sidste år en DT125 fra 1988.
Den kunne køre, meeeen skramlede noget fra krumtappen og pakdåserne var
færdige, nok pga det store slør i lejerne....
Den kunne heller ikke gå i tomgang, hvilket jeg herinde fra, fik at vide
også kunne skyldes luft der kunne trækkes ind ved de defekte pakdåser.

Vi gik i gang kl 11 om formiddagen og fik motoren ud.
Den blev splittet ad og så stod vi med to motorhalvdele, og det var tydeligt
at krumtaplejerne var trætte. Efter lidt opvarmning og en tur i bauhaus
efter en større hammer (mukkert) fik vi krumtappen ud af en ene
motorhalvdel hvor den sidder fast. Lejet sad desværre stadig på, men en
Dremel og så forsigtig skære i lejeringene og et lille slag, så kom lejet
af.

Det andet leje blev banket ud af den anden halvdel, og med hjælp fra en
fryser og en lille gasblæser kom de nye lejer på.

Motor/gearkasse blev samlet, og bortset fra vi skulle løsne koblingsskål
igen fordi vi havde glemt at montere et tandhjul, ooooog så lige have
svinghjul af igen fordi den der nye pakdåse på liften jo egentlig skulle
sidde bagved, så gik det ret godt.

Motoren blev monteret igen, og da man er træt glemte man lige det med en
bundprop nok skulle sidde i inden olien hældes på...
I det mindste har jeg ikke lavet nummeret på min andre mcér med den noget
dyrere olie...

Nåh, men 11 timer efter (kl 22) var det hele samlet, og efter 3 kick
startede lortet sgu!
Den gik med høje omdrejninger, men vi var glade for den startede og gad ikke
mere den aften.
Dagen efter kunne det ses det havde været mørkt da vi satte det sidste på,
da den lille fordeler boks som gaskabel gik ind i, og to kabler kommer ud
af, til karburator og oliepumpe, sad i klemme mellem tank og forrør, og
derved hev i gassen.
Den blev sat på plads og cyklen gik derefter fint i tomgang.

Den kører stadig fint, og havde det skidesjovt på den til fyns mc festival


Jeg har altid selv skiftet olie, kædekit, bremser osv.
Men aldrig roddet videre i motorernes indre. Men sådan et projekt giver
selvtillid og blod på tanden
Jeg ved godt det er en forstørret knallertmotor, men stadig er det en fed
fornemmelse at lortet virker når man er færdig.
Så faktisk at princippet med skiftetromle i gearkassen meget ligner det, som
er beskrevet i manualen til min ZX9, ikke at den fejler noget lige nu altså.
Men koblingen skal snart skiftes og det kan jeg da selv fikse nu

Så jeg kan anbefale at købe en gammel cykel, som ikke man ikke har travlt
med, og så skrue. Det er sjovt og man lærer en masse.

--
mvh

Thomas Jensen
Kawasaki ZX9R ´98 & DT125 ´88 (med tomgang)
http://dfmc.dk/?id=11
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbruger.asp?userID=3099



 
 
JimR (04-09-2007)
Kommentar
Fra : JimR


Dato : 04-09-07 19:40

Ahh ja, motorrenovering af totakter -det giver flashbacks til Yamaha 4 gears
knallert tiden!

Efter motorrenovering incl. omhyggelig afrensning af alle dele fik jeg hældt
frisk olie på og kickstartede den, hvorefter den skreg så højt og jammerligt
at jeg måtte slukke den med det samme. Det var en uhyggelig, skærende
metallisk lyd! Motoren ud igen, skilles ad og pludselig gik det op for mig
at det bare skyldtes at alle aksler var renset i benzin og olien var ikke
nået at komme ind mellem aksler og tandhjul i gearkassen... ... vent et
kvarter, kick den nogen gange uden tænding og så snurrede den igen som ny.

JimR

"Thomas Jensen" <thomas@thomas-jensen.dk> skrev i en meddelelse
news:46dc45d9$0$2101$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hej,
>
> vil bare fortælle om et lille projekt mig og formanden fra klubben kastede
> os over i ferien.
>
> Jeg købte sidste år en DT125 fra 1988.
> Den kunne køre, meeeen skramlede noget fra krumtappen og pakdåserne var
> færdige, nok pga det store slør i lejerne....
> Den kunne heller ikke gå i tomgang, hvilket jeg herinde fra, fik at vide
> også kunne skyldes luft der kunne trækkes ind ved de defekte pakdåser.
>
> Vi gik i gang kl 11 om formiddagen og fik motoren ud.
> Den blev splittet ad og så stod vi med to motorhalvdele, og det var
> tydeligt at krumtaplejerne var trætte. Efter lidt opvarmning og en tur i
> bauhaus efter en større hammer (mukkert) fik vi krumtappen ud af en ene
> motorhalvdel hvor den sidder fast. Lejet sad desværre stadig på, men en
> Dremel og så forsigtig skære i lejeringene og et lille slag, så kom lejet
> af.
>
> Det andet leje blev banket ud af den anden halvdel, og med hjælp fra en
> fryser og en lille gasblæser kom de nye lejer på.
>
> Motor/gearkasse blev samlet, og bortset fra vi skulle løsne koblingsskål
> igen fordi vi havde glemt at montere et tandhjul, ooooog så lige have
> svinghjul af igen fordi den der nye pakdåse på liften jo egentlig skulle
> sidde bagved, så gik det ret godt.
>
> Motoren blev monteret igen, og da man er træt glemte man lige det med en
> bundprop nok skulle sidde i inden olien hældes på...
> I det mindste har jeg ikke lavet nummeret på min andre mcér med den noget
> dyrere olie...
>
> Nåh, men 11 timer efter (kl 22) var det hele samlet, og efter 3 kick
> startede lortet sgu!
> Den gik med høje omdrejninger, men vi var glade for den startede og gad
> ikke mere den aften.
> Dagen efter kunne det ses det havde været mørkt da vi satte det sidste på,
> da den lille fordeler boks som gaskabel gik ind i, og to kabler kommer ud
> af, til karburator og oliepumpe, sad i klemme mellem tank og forrør, og
> derved hev i gassen.
> Den blev sat på plads og cyklen gik derefter fint i tomgang.
>
> Den kører stadig fint, og havde det skidesjovt på den til fyns mc festival
>
>
> Jeg har altid selv skiftet olie, kædekit, bremser osv.
> Men aldrig roddet videre i motorernes indre. Men sådan et projekt giver
> selvtillid og blod på tanden
> Jeg ved godt det er en forstørret knallertmotor, men stadig er det en fed
> fornemmelse at lortet virker når man er færdig.
> Så faktisk at princippet med skiftetromle i gearkassen meget ligner det,
> som er beskrevet i manualen til min ZX9, ikke at den fejler noget lige nu
> altså.
> Men koblingen skal snart skiftes og det kan jeg da selv fikse nu
>
> Så jeg kan anbefale at købe en gammel cykel, som ikke man ikke har travlt
> med, og så skrue. Det er sjovt og man lærer en masse.
>
> --
> mvh
>
> Thomas Jensen
> Kawasaki ZX9R ´98 & DT125 ´88 (med tomgang)
> http://dfmc.dk/?id=11
> http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbruger.asp?userID=3099
>



Steen Gruby (03-09-2007)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 03-09-07 19:52

On Mon, 3 Sep 2007 19:35:26 +0200, "Thomas Jensen"
<thomas@thomas-jensen.dk> wrote:

Hej Thomas.
>
>vil bare fortælle om et lille projekt mig og formanden fra klubben kastede
>os over i ferien.
>
En rigtig fin historie - Tillykke med resultaterne.
En fin lille knallert der virker.
En ny hobbymekaniker.

>Så jeg kan anbefale at købe en gammel cykel, som ikke man ikke har travlt
>med, og så skrue. Det er sjovt og man lærer en masse.

Fortsæt - At skrue er en del af MC hobbyen.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408929
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste