/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Stort strømforbrug ved Elstart og optimeri~
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 03-09-07 09:43

Hej

Jeg har købt en dejlig XR 650 L. Den har dog et problem. Den skal under
koldstart køres uendeligt på elstarteren før den starter. Når først den
kører og er varm starter den perfekt.

Jeg har lavet service på den med ny olie, tændrør, ventiljustering osv.
Karburatoren har været fuldstændigt adskilt og renset. Med hensyn til el, så
er alle stik renset med kontakt rens og konserveret meed polfedt. Tændspolen
og hætten er skiftet til nye originale. Stel er renset og smurt, så der er
næsten ingen modstand. Plus på starteren er pudset ren. Alle skiringer har
været ud og stikkene er renset. Jeg har ikke kontrolleret modstand i nogle
plus ledninger (f.eks. tændingsnøgle, ladesystem osv.). Batteriet kan fint
klare at køre starteren i LANG tid, og tyskeren har lovet er helt nyt, men
jeg har ikke målt på det, men tror der er 100% ok.

Jeg tror spændnignen falder voldsom under starten. Det er der flere grunde
til. For det første har jeg oplevet et par gange at den starter netop i det
øjeblik jeg slipper starteren. Desuden falder lysintensiteten i forlygten
voldsom når starteren kører. Lyset kan ikke slukkes, da det er en US model
med kostant kørelys. Jeg har ikke målt V over batteriet og lav volt side på
tændspolen endnu.

Startermotoren har nogle store hak i aluminiumen. Jeg gætter på starteren
har gjort knuder p.g.a. dårlige kul en gang, og den har så fået et par slag
for at virker igen, som på gamle biler.

Hvordan optimerer man en starter?
Jeg skifter selfølgelig kullene og gør den ren indvendig. Der er sikkert kul
støv over det hele, og nogle gange er der også lidt motorolie i starteren.
Hvad renser man en starter med, og hvad gør man af ting der gør en starter
lækker og omdrejningsvillig?
Bruger en dårlig starter mere strøm?

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR600F '98, TS250 '82, NX650 '88, XR650L '95
Polyteknisk MC og Ténéré.dk



 
 
Thomas Gulholm (03-09-2007)
Kommentar
Fra : Thomas Gulholm


Dato : 03-09-07 10:06

Jens Jacob Bager Jensen wrote:

> Jeg tror spændnignen falder voldsom under starten. Det er der flere grunde
> til. For det første har jeg oplevet et par gange at den starter netop i
> det øjeblik jeg slipper starteren.

?yder som noget man har hørt/prøvet før... (forudsat at det er elektronisk
tænding). Batteriet kan ikke trække både starter og tændingsanlæg. Hvis du
slipper startknappen på det rigtige tidspunkt - lige før den skal til at
slå gnisten, får tændingsanlæget "fuld power" og den springer i gang -
derfor kan det også anbefales at bruge startknappen i korte (om nødvendigt,
gentagende) intervaller.

At batteriet kan trække starteren i lang tid, betyder ikke nødvendigvis at
batteriet er i topform... been there done that :)

Prøv evt med startkabler eller at løbe den i gang.

> Startermotoren har nogle store hak i aluminiumen. Jeg gætter på starteren
> har gjort knuder p.g.a. dårlige kul en gang, og den har så fået et par
> slag for at virker igen, som på gamle biler.

Hvis den ikke har problemer nu, kunne det vel tyde på at den har været
dårlig, men ER blevet ordnet. Men det skader selvfølgelig ikke at splitte
tingene ad (så længe man kan samle dem igen) og selv se efter.

--
Mvh Thomas Gulholm aka GT | Yamaha XJ 600, 1986
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=1010
Spejder og MCist..? -> http://www.scoutriders.dk

Jens Jacob Bager Jen~ (03-09-2007)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 03-09-07 21:01

> slipper startknappen på det rigtige tidspunkt - lige før den skal til at
> slå gnisten, får tændingsanlæget "fuld power" og den springer i gang -

På en enstamper skal man være heldig at ramme det helt rigtige tidspukt at
slippe starterknappen på. På en R4 er det noget nemmere at ramme, da man har
4 gange så stor chance for at ramme rigtigt.

> At batteriet kan trække starteren i lang tid, betyder ikke nødvendigvis at
> batteriet er i topform... been there done that :)

Jeg lader det igen fuldt op i morgen og kontrollerer det.

> Prøv evt med startkabler eller at løbe den i gang.

Det skal naturligvis også prøves. At løbe en 650cc enstamper igang er ikke
noget man gør andet end som aller sidste chance! Chancen for at vælte eller
brække sig i lår tykke stråler af anstrengelse er stor.

>> Startermotoren har nogle store hak i aluminiumen.

> Hvis den ikke har problemer nu, kunne det vel tyde på at den har været
> dårlig, men ER blevet ordnet. Men det skader selvfølgelig ikke at splitte
> tingene ad (så længe man kan samle dem igen) og selv se efter.

At skille en startermotor ad er ret nemt. Jeg anede bare ikke hvad man så
gjorde, ud over at skifte kul og gøre rent, men eg har jo fået fine tips i
de andre indlæg, så der starter jeg i morgen.

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR600F '98, TS250 '82, NX650 '88, XR650L '95
Polyteknisk MC og Ténéré.dk



Steen Gruby (03-09-2007)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 03-09-07 21:12

On Mon, 3 Sep 2007 22:01:14 +0200, "Jens Jacob Bager Jensen"
<bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote:

Hej Bager.
>
>Det skal naturligvis også prøves. At løbe en 650cc enstamper igang er ikke
>noget man gør andet end som aller sidste chance! Chancen for at vælte eller
>brække sig i lår tykke stråler af anstrengelse er stor.
>
Tjaeh - Se det fra den positive side:
Det giver en flot figur ))

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Thomas Gulholm (04-09-2007)
Kommentar
Fra : Thomas Gulholm


Dato : 04-09-07 09:08

Jens Jacob Bager Jensen wrote:

>> slipper startknappen på det rigtige tidspunkt - lige før den skal til at
>> slå gnisten, får tændingsanlæget "fuld power" og den springer i gang -
>
> På en enstamper skal man være heldig at ramme det helt rigtige tidspukt at
> slippe starterknappen på. På en R4 er det noget nemmere at ramme, da man
> har 4 gange så stor chance for at ramme rigtigt.

XR 650 L er en etbenet Honda... XR 650 L er en etbenet Honda... XR 650 L er
en etbenet Honda... (ok, skal nok skåne jer for at skrive det alle 1000
gange her). Ved ikke præcist hvorfor, men jeg havde en idé om at det var en
3/4-benet Yamaha i en eller andet "R"acer evolution... Så mit svar var
skrevet på "forkert baggrund". Honda plejer da at være mere "logiske" i
deres navngivning.


--
Mvh Thomas Gulholm aka GT | Yamaha XJ 600, 1986
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=1010
Spejder og MCist..? -> http://www.scoutriders.dk

Hans Paulin \(6310\) (03-09-2007)
Kommentar
Fra : Hans Paulin \(6310\)


Dato : 03-09-07 10:38

Jens Jacob Bager Jensen skrev:

> Hvordan optimerer man en starter?

Du kan jo sætte et relais på der tar lyset når starteren kører.
--
Med venlig hilsen
Hans
http://kortlink.dk/2hsd



Jens Jacob Bager Jen~ (03-09-2007)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 03-09-07 21:05

> Du kan jo sætte et relais på der tar lyset når starteren kører.

Det er oplagt. Det havde jeg ikke lige tænkt på. Jeg havde overvejet at
montere en EU styrkonsol med normal lyskontakt, men et relæ er mere simpelt
og mere effektivet. Så kan man slukke for alt unødvendigt ud over lyset. så
starter den også bedre.

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR600F '98, TS250 '82, NX650 '88, XR650L '95
Polyteknisk MC og Ténéré.dk



Hans Paulin \(6310\) (03-09-2007)
Kommentar
Fra : Hans Paulin \(6310\)


Dato : 03-09-07 22:48

Jens Jacob Bager Jensen skrev:

>> Du kan jo sætte et relais på der tar lyset når starteren kører.
>
> Det er oplagt. Det havde jeg ikke lige tænkt på. Jeg havde overvejet
> at montere en EU styrkonsol med normal lyskontakt, men et relæ er
> mere simpelt og mere effektivet. Så kan man slukke for alt
> unødvendigt ud over lyset. så starter den også bedre.

Jepz

Såen et relais kan du finde brugt i et bilvrag - eller købe nyt i Refako
eller hvad de nu hedder til omkring en halvtredser - jeg lavede kørelys på
min Honda 7½ i sin tid med at lade et relais styret af olietrykskontakten -
så glemte man ikke at tænde kørelyset
--
Med venlig hilsen
Hans
http://kortlink.dk/2hsd



BoA (03-09-2007)
Kommentar
Fra : BoA


Dato : 03-09-07 16:00

Jens Jacob Bager Jensen skrev:
........
> Bruger en dårlig starter mere strøm?
>

Ja - mon ikke ! En starter med slidte lejer, kul der er
slidte, og en skæv kommutator, der skal kradses op, kan
sagtens bruge så meget strøm, at et normalt batteri ikke kan
opretholde tilstrækkelig spænding til tændingsanlægget. Hvis
batteriet er i relativt god stand, kan det godt trække den
halvdøde starter i lang tid, men den nødvendige
spændingstilførsel til tændingens højspænding kan ikke
opnås. Jeg har ikke lige nogle præcise målinger ved hånden,
men en slidt/defekt starter kan sagtens trække 4-5 gange så
meget strøm som en starter der er i orden.
Husk at det ikke nytter ret meget at ordne kul og
kommutator, hvis lejerne ikke også er OK.

M. bedste hilsner
BoA

Jens Jacob Bager Jen~ (03-09-2007)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 03-09-07 16:45

> Ja - mon ikke ! En starter med slidte lejer, kul der er slidte, og en skæv
> kommutator, der skal kradses op, kan sagtens bruge så meget strøm, at et
> normalt batteri ikke kan opretholde tilstrækkelig spænding til
> tændingsanlægget. Hvis batteriet er i relativt god stand, kan det godt
> trække den halvdøde starter i lang tid, men den nødvendige
> spændingstilførsel til tændingens højspænding kan ikke opnås. Jeg har ikke
> lige nogle præcise målinger ved hånden, men en slidt/defekt starter kan
> sagtens trække 4-5 gange så meget strøm som en starter der er i orden.
> Husk at det ikke nytter ret meget at ordne kul og kommutator, hvis lejerne
> ikke også er OK.

Hej Bo

Det er spændende læsning:
Lejer er ikke noget problem. Den bruger standart 6201 leje, så det bliver
bare skiftet.
O-ringen der skal holde det hel tæt bliver også skiftet.
Man kan se en eksploderet tegning her:
http://houseofmotorcycles.bikebandit.com/parts/Honda/XR650L/1995/170750

Hvad er en kommunator?
Hvad er det præcis der skal krades op?
Skal man slibe fint der hvor kullene glider?

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR600F '98, TS250 '82, NX650 '88, XR650L '95
Polyteknisk MC og Ténéré.dk



BoA (03-09-2007)
Kommentar
Fra : BoA


Dato : 03-09-07 20:11

Jens Jacob Bager Jensen skrev:
>
> Hej Bo
>
> Det er spændende læsning:
> Lejer er ikke noget problem. Den bruger standart 6201 leje, så det bliver
> bare skiftet.
> O-ringen der skal holde det hel tæt bliver også skiftet.
> Man kan se en eksploderet tegning her:
> http://houseofmotorcycles.bikebandit.com/parts/Honda/XR650L/1995/170750
>
> Hvad er en kommunator?
> Hvad er det præcis der skal krades op?
> Skal man slibe fint der hvor kullene glider?
>
Jeg har desværre ikke tid til den helt store og grundige
forklaring, så den må du få fra en anden, men altså:

Kommutatoren er den ring af kobber-stykker, som kullene
trykker ned på. Derved overføres strømmen fra starterens
ydre, faststående del til den indre, roterende del. Mellem
hver af disse små kobber-stykker / lameller sidder et tyndt
isolerende mellemlæg.
Efterhånden som starteren bliver brugt, nedslides ikke kun
kullene, men også kommutatorens kobberlameller. Derved
kommer isolations-mellemlægene til at stikke lidt op over
kobberet, med det resultat at kullet ikke længere får
ordentlig kontakt.
Ved renovering skal man spænde ankeret (den roterende del)
med kommutatoren præcist op i en drejebænk og afrette ringen
af kobberlameller så den bliver helt præcist rund og ret.
Når man har drejet af kobberet, skal man fjerne lidt af
isoleringsmellemlægene, således at de bliver forsænket i
forhold til kobberet. Derved kan kullene slide kobberet et
godt laaaangt stykke tid før problemet viser sig igen. En
stump brækket nedstrygerklinge, der er slebet til og anbragt
i et håndtag, er det gamle velprøvede værktøj til dette job.
Som du kan se af denne beskrivelse er det lidt et
specialistarbejde for en erfaren mekaniker eller
maskinarbejder, men det er sådan set ikke svært hvis man har
prøvet det et par gange. Det vigtigste er at have adgang til
en drejebænk - kender du ikke en maskinarbejder,
elektromekaniker, automekaniker eller lignende som kan
hjælpe dig for gode ord og evt lidt rødvin eller godtøl ?

Grubys mere dybgående forklaringer er 24 karat guld ! Du
skulle ta' og printe dem ud og putte dem i et plastomslag
til opbevaring i værkstedet !!

Med bedste hilsner
fra
BoA

Jens Jacob Bager Jen~ (03-09-2007)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 03-09-07 20:45

> Ved renovering skal man spænde ankeret (den roterende del) med
> kommutatoren præcist op i en drejebænk og afrette ringen af kobberlameller
> så den bliver helt præcist rund og ret. Når man har drejet af kobberet,
> skal man fjerne lidt af isoleringsmellemlægene, således at de bliver
> forsænket i forhold til kobberet. Derved kan kullene slide kobberet et
> godt laaaangt stykke tid før problemet viser sig igen.

Hej Bo (og Steen)

Jeg har adgang til drejebænk, og kan godt betjene den til husbehov. Jeg
drejer en halv split mm af kommutatoren i morgen, og trækker rillerne i
isoleringen op. Det lyder nemt. Derefter får det hele en gang rens for at
fjerne støv og spåner. Jeg tager et par billeder, så i kan se fremgangen.
Ideen fra Steen med at føde starteren med et andet batteri er smart. Den
prøver jeg også lige. Desuden får jeg målet over batteriet i start forsøget.
Jeg håber starteren er helt møget til i morgen når jeg åbner den. Mit gær er
den er helt mystisk inden i. Jeg købe et nyt leje på ve ud i klubben. Det
bliver den bedste starter nogen sinde. Jeg har bare aldig lavet andet end at
skifte kul, så jeg var lidt på bar bund, men hjælpen har været rigtig god.
På forhånd mange tak.

Det er fedt med nogle indspark. Det er længe siden jeg har bedt om hjælp til
noget teknisk her i gruppen, men I er jo klar som sædvanligt. Lækkert!

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR600F '98, TS250 '82, NX650 '88, XR650L '95
Polyteknisk MC og Ténéré.dk



Steen Gruby (03-09-2007)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 03-09-07 21:08

On Mon, 3 Sep 2007 21:45:02 +0200, "Jens Jacob Bager Jensen"
<bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote:

Hej Bager.
>
>Jeg har adgang til drejebænk, og kan godt betjene den til husbehov. Jeg
>drejer en halv split mm af kommutatoren i morgen, og trækker rillerne i
>isoleringen op. Det lyder nemt. Derefter får det hele en gang rens for at
>fjerne støv og spåner. Jeg tager et par billeder, så i kan se fremgangen.
>
Når du spænder ankeret op i bænken bør du anvende en rullepinol til at
centrere med således at skidtet løber.
Det drejestål du skal anvende skal være skarpt og ikke for spidst.
kobber er sejt, ikke hårdt.
Fjern kun så meget at du har en blank flade på lamellerne - Det er en
meget fin spån vi taler om.
Når du er færdig tager du en strimmel sandpapir og glatter overfladen
medens ankeret roterer i bænken.
Brug fint sandpapir, ikke smergel - Smergel er aluminiumbundet, og er
ikke lige sagen at have rester af rumlende rundt i noget elektrisk.
Hvis du tager en strimmel på 15 cm i længden og en bredde der passer
til kommutatoren, kan du holde i enden af strimlem med den ene hånd,
lægge strimlen nedenom kommutatoren og trykke let med tommel og
pegefinger på den anden hånd.
Pas på at sandpapiret ikke vikler sig op om kommutatoren med dine
fingre imellem - Det koster
Bagefter følger du Bo's anvisning mht. nedkrasning af lamellerne.
>
>Det er fedt med nogle indspark. Det er længe siden jeg har bedt om hjælp til
>noget teknisk her i gruppen, men I er jo klar som sædvanligt. Lækkert!

Du plejer selv at dele ud, så det er rart at kunne give lidt tilbage


--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Jens Jacob Bager Jen~ (03-09-2007)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 03-09-07 21:38

> Når du spænder ankeret op i bænken bør du anvende en rullepinol til at
> centrere med således at skidtet løber.
> Det drejestål du skal anvende skal være skarpt og ikke for spidst.
> kobber er sejt, ikke hårdt.
> Fjern kun så meget at du har en blank flade på lamellerne - Det er en
> meget fin spån vi taler om.
> Når du er færdig tager du en strimmel sandpapir og glatter overfladen
> medens ankeret roterer i bænken.
> Brug fint sandpapir, ikke smergel - Smergel er aluminiumbundet, og er
> ikke lige sagen at have rester af rumlende rundt i noget elektrisk.
> Hvis du tager en strimmel på 15 cm i længden og en bredde der passer
> til kommutatoren, kan du holde i enden af strimlem med den ene hånd,
> lægge strimlen nedenom kommutatoren og trykke let med tommel og
> pegefinger på den anden hånd.
> Pas på at sandpapiret ikke vikler sig op om kommutatoren med dine
> fingre imellem - Det koster
> Bagefter følger du Bo's anvisning mht. nedkrasning af lamellerne.

Lækre tips. Jeg fandt nogle tips til kradsning aflamellerne i en MZ manual.
En TS'er har 6V jævnstrøms elanlæg med rotor og det hele.
http://www.viktualie.dk/kommutator.jpg

Jeg har fint sandpapir liggende. Ingen ballade. Jeg kan nok lade være med at
dreje kommutatoren 2cm ned

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR600F '98, TS250 '82, NX650 '88, XR650L '95
Polyteknisk MC og Ténéré.dk



Steen Gruby (03-09-2007)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 03-09-07 21:45

On Mon, 3 Sep 2007 22:37:41 +0200, "Jens Jacob Bager Jensen"
<bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote:

Hej Bager.
>
>Lækre tips. Jeg fandt nogle tips til kradsning aflamellerne i en MZ manual.
>En TS'er har 6V jævnstrøms elanlæg med rotor og det hele.
>http://www.viktualie.dk/kommutator.jpg
>
Jeg holder på den nederste illustration ,-)
Det er for i øvrigt ikke mange år siden jeg havde fat i sådan en MZ
dynamo.
Både MAX'en og Super FOX har 6 volt dynamo, så de lever endnu

>Jeg har fint sandpapir liggende. Ingen ballade. Jeg kan nok lade være med at
>dreje kommutatoren 2cm ned

Hvis du tager under 2/100 er jeg tilfreds

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Jens Jacob Bager Jen~ (04-09-2007)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 04-09-07 17:52


> Hvis du tager under 2/100 er jeg tilfreds

Jeg tog 1/100. Kommutatoren var helt fin og uden riller eller skævheder.
Starteren var noget beskidt inden i, men uden tegn på at lejerne i den var
gået eller pakdåsen der skal holde motorolien ude var dårlig. Den blev gjort
ren og kommutatoren blev trukket på i drejebænken, man da den ikke fejlede
noget, så skulle der næsten ikke noget til. Det den fejlede var at kullene
der var fint lange sad fast i kulholderen. Jeg pillede kullene ud og sleb
forsigtigt overkydende kulstøv af dem. Holderne blev rengjorte, og bagefter
kørte kullene fint i holderen. Starteren kørte godt, og cyklen kunne starte
nemt. Om der har løst problemet er for tidligt at sige, men det gik nemt
denne koldstart. Efter renoverigen var der 11V over det nyopladte batteri
når starteren kørte med. Lyset slukker stadig, så om Steen har ret, og der
allerede sidder et relæ der slukker for lyset når starteren kører, det ved
jeg ikke. Det er en grov offroader uden for mange dikkedarer, så jeg
tvivler, men jeg kan da være heldig og Honda har tænkt sig om.

Der er billeder her lige om lidt:
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=39

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR600F '98, TS250 '82, NX650 '88, XR650L '95
Polyteknisk MC og Ténéré.dk



Steen Gruby (04-09-2007)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 04-09-07 18:56

On Tue, 4 Sep 2007 18:52:26 +0200, "Jens Jacob Bager Jensen"
<bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote:

Hej Bager.
>
>Jeg tog 1/100. Kommutatoren var helt fin og uden riller eller skævheder.
>Starteren var noget beskidt inden i, men uden tegn på at lejerne i den var
>gået eller pakdåsen der skal holde motorolien ude var dårlig. Den blev gjort
>ren og kommutatoren blev trukket på i drejebænken, man da den ikke fejlede
>noget, så skulle der næsten ikke noget til. Det den fejlede var at kullene
>der var fint lange sad fast i kulholderen. Jeg pillede kullene ud og sleb
>forsigtigt overkydende kulstøv af dem. Holderne blev rengjorte, og bagefter
>kørte kullene fint i holderen. Starteren kørte godt, og cyklen kunne starte
>nemt. Om der har løst problemet er for tidligt at sige, men det gik nemt
>denne koldstart. Efter renoverigen var der 11V over det nyopladte batteri
>når starteren kørte med. Lyset slukker stadig, så om Steen har ret, og der
>allerede sidder et relæ der slukker for lyset når starteren kører, det ved
>jeg ikke. Det er en grov offroader uden for mange dikkedarer, så jeg
>tvivler, men jeg kan da være heldig og Honda har tænkt sig om.
>
SÅDAN Bager

Det ser nydeligt ud alt sammen.

Du fik den i tide - Den med hængende kul koster med tiden en brændt
kommutator - Du fik den nusset før det gik galt.
Med 11 volt skal den starte uden besvær, men check for en sikkerheds
skyld spændingen på tændspolerne i startøjeblikket - Den må ikke være
lavere end 9 volt.
Jeg har set den med relæet på USA modeller før, så jeg tiltror Åmpa
omtanken

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Steen Gruby (03-09-2007)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 03-09-07 17:26

On Mon, 3 Sep 2007 10:43:19 +0200, "Jens Jacob Bager Jensen"
<bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote:

Hej Bager.
>
>Jeg har lavet service på den med ny olie, tændrør, ventiljustering osv.
>Karburatoren har været fuldstændigt adskilt og renset. Med hensyn til el, så
>er alle stik renset med kontakt rens og konserveret meed polfedt. Tændspolen
>og hætten er skiftet til nye originale. Stel er renset og smurt, så der er
>næsten ingen modstand. Plus på starteren er pudset ren. Alle skiringer har
>været ud og stikkene er renset. Jeg har ikke kontrolleret modstand i nogle
>plus ledninger (f.eks. tændingsnøgle, ladesystem osv.). Batteriet kan fint
>klare at køre starteren i LANG tid, og tyskeren har lovet er helt nyt, men
>jeg har ikke målt på det, men tror der er 100% ok.
>
Sese - Det er den rigtige vej
Hvis batteriet kan levere varen i så lang tid som du beskriver kan det
ikke være helt dårligt.

>Jeg tror spændnignen falder voldsom under starten. Det er der flere grunde
>til. For det første har jeg oplevet et par gange at den starter netop i det
>øjeblik jeg slipper starteren. Desuden falder lysintensiteten i forlygten
>voldsom når starteren kører. Lyset kan ikke slukkes, da det er en US model
>med kostant kørelys. Jeg har ikke målt V over batteriet og lav volt side på
>tændspolen endnu.
>
Batterispændingen falder når startmotoren kører.
Starteren trækker mellem 100 og 150 Amp. så der er ikke noget at sige
til spændingsfaldet.
Så længe klemspændingen på batteriet er omkring eller over 10 volt er
det fint.
Målingen på tændboksen og tændspolen er meget mere interessant da du
antyder at motoren springer i gang hvis du er heldig at slippe
startknappen en brøkdel af et sek. før tændingstidspunktet.
Og netop det faktum at den skal føde lyset også retter mistanken mod
for lav spænding på tændsystemet.
Dog undrer det mig at der ikke er en slukanordning på lyset når
starteren kører - Det plejer der at være.

Du kan prøve at føde tændsystemet fra cyklens akku og så benytte en
anden til at drive starteren.
Hvis den starter omgående på den måde er det for lav spænding pga.
starterens forbrug.

Nu behøver det ikke at være starteren der er den store stygge ulv.
Dårlige stelforbindelser til tændspolerne er set før - Du kan jo prøve
at trække en stel direkte fra akkuen til tændspolen.
For slet ikke at tale om en +12 volt direkte fra akku til spolen.

>Startermotoren har nogle store hak i aluminiumen. Jeg gætter på starteren
>har gjort knuder p.g.a. dårlige kul en gang, og den har så fået et par slag
>for at virker igen, som på gamle biler.
>
Morris Mascots benzinpumpe lå på de tidlige modeller udvendigt foran
venstre baghjul - Tror du den fik klø når den var møget til
Nu har man aldrig repareret noget elektrisk ved at tæve det med
hverken hammer, skiftenøgle, rørtang eller koben, så hvis det er
mistanken så er det adskilletid.

>Hvordan optimerer man en starter?
>Jeg skifter selfølgelig kullene og gør den ren indvendig. Der er sikkert kul
>støv over det hele, og nogle gange er der også lidt motorolie i starteren.
>Hvad renser man en starter med, og hvad gør man af ting der gør en starter
>lækker og omdrejningsvillig?

Nye lejer, nye kul, afretning af kommutator, og nedfræsning af
kommutatorens isolationslameller.
Hvis kommutatoren har brændsår pga. slidte eller hængende kul, så
undersøg om viklingernes presning til kommutatorens lameller er i
orden - er blot en enkelt dårlig falder starterens efekt mærkbart.

Du kan finde lidt inspiration her:
http://www.gruby.dk/MC-Elektro.pdf
http://www.gruby.dk/MC-tænding.pdf

>Bruger en dårlig starter mere strøm?

Det kan man ikke sige entydigt, det afhænger af fejlen.
Hvis det er slidte kul eller en brændt kommutator vil startmotorens
ydelse falde, og strømforbruget også.
Hvis fejlen er for stor friktion eller en kortsluttet vikling i
ankeret vil strømforbruget stige mærkbart, og der vil i det sidste
tilfælde stå et festfyrværkeri af gnister langs kommutatoren når
startmotoren snurrer.


--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Ukendt (04-09-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 04-09-07 20:57


"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
meddelelse news:46dbc926$0$90275$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej
>
> Jeg har købt en dejlig XR 650 L. Den har dog et problem. Den skal under
> koldstart køres uendeligt på elstarteren før den starter. Når først den
> kører og er varm starter den perfekt.

Min første indskydelse om årsag, var at den som den tidligere Dominatoren,
der heller ikke kunne starte når den bare havde stået et par dage.
Der skulle man tømme kaburatoren, så der kom ny frisk benzin ned og så
startede den med det samme.
Jeg tror at dens problem var den "indelukket" kaburator, der fik det der
skal sige "bang" til at fordampede, når den blev stillet varm væk.
Nu kender jeg ikke XR'en, men er den ikke bygget op på lidt samme måde og
den har heller ikke benzinpumpe på, vel!
Det ved jeg at der var nogen der mont. på Dominatoren, det skulle have været
til stor hjælp.
Men det er jo let at efterprøve.

--

Venlig hilsen
Flemming Disc
www.discteknik.dk


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408929
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste