/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Klip i kørekort
Fra : Matthias H Matthiess~


Dato : 08-07-07 19:09

Når man kører for tæt på den forankørende, kan man få et klip i kørekortet.
Når der er sket et hamonikasammenstød, vil politiet så kunne gå langs med
rækken af skadede biler og "uddele" klip?
Hilsen Matthias



 
 
Anders Majland (08-07-2007)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 08-07-07 20:31

> Når man kører for tæt på den forankørende, kan man få et klip i
> kørekortet.
> Når der er sket et hamonikasammenstød, vil politiet så kunne gå langs med
> rækken af skadede biler og "uddele" klip?

Afair så er grænsen for et klip en afstand på 0,8sekund og 0,4sekund er nok
til at sende en direkte til betinget frakendelse (videopolitiet på tv2syd).
Men at man brager op i en forankørende kan der jo være andre årsager til end
at de grænser er overholdt (f,eks uopmærksomhed)

Der er ingen der forlanger at man skal kunne stoppe for enhver pludselig
forhindring - det vil kræve helt andre afstande imellem bilerne end de 2
sekunder der er en god tommelfingerregel.

Så det sandsynligt udfald vil være en bøde for at køre for tæt (så man ikke
kunne standse) men ikke klip i kørekortet.

/A



Jesper Brock (08-07-2007)
Kommentar
Fra : Jesper Brock


Dato : 08-07-07 21:28

Anders Majland skrev:

> Der er ingen der forlanger at man skal kunne stoppe for enhver pludselig
> forhindring - det vil kræve helt andre afstande imellem bilerne end de 2
> sekunder der er en god tommelfingerregel.

Det er så en sandhed med modifikationer, så jeg synes lige det kræver en
uddybende kommentar.

Jf. Færdselslovens §41 skal du holde en hastighed, som gør det muligt
for dig at standse "foran enhver påregnelig forhindring".

Havde du blot den mindste mulighed for at påregne forhindringen,
risikerer du altså et klip i kortet.



--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Anders Majland (08-07-2007)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 08-07-07 21:44

> Jf. Færdselslovens §41 skal du holde en hastighed, som gør det muligt for
> dig at standse "foran enhver påregnelig forhindring".
>
> Havde du blot den mindste mulighed for at påregne forhindringen, risikerer
> du altså et klip i kortet.

Ikke hvis de tider som omtalt i videopoliti udesendelsene skal stå til
troende.

I tyskland har de deciderede tabeller mhs afstand og hastighed - herhjemme
skal betjente til at regne lidt. De 0,4s skulle være "gammel" praksis og de
0,8 politiets linie ved indførslen af klippekortet (ved ikke om der har
været nogle domstolsafgørelser på det) Det skulle vist være muligt at finde
noget om det i forarbejdet eller en betænkning/høringssvar til loven.




Henrik Stidsen (08-07-2007)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 08-07-07 22:24

Jesper Brock <jesper.brock@[KILLSPAM]mail.dk> wrote in
news:46914904$0$25299$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> Havde du blot den mindste mulighed for at påregne forhindringen,
> risikerer du altså et klip i kortet.

Vel ikke hvis årsagen var andet end afstand - hvis man f.eks. var
uopmærksom eller lign.

--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/

Jesper Brock (08-07-2007)
Kommentar
Fra : Jesper Brock


Dato : 08-07-07 23:29

Henrik Stidsen skrev:
> Vel ikke hvis årsagen var andet end afstand - hvis man f.eks. var
> uopmærksom eller lign.

mener du, at man er fritaget for at holde fornøden afstand, hvis bare
man er uopmærksom...?




--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Henrik Stidsen (09-07-2007)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 09-07-07 00:27

Jesper Brock <jesper.brock@[KILLSPAM]mail.dk> wrote in
news:4691653b$0$25428$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

>> Vel ikke hvis årsagen var andet end afstand - hvis man f.eks. var
>> uopmærksom eller lign.

> mener du, at man er fritaget for at holde fornøden afstand, hvis bare
> man er uopmærksom...?

Næ, afstanden kan være nok så stor, hvis man ikke er opmærksom er det
ligemeget. Been there - almost done it...

--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/

Jesper Brock (09-07-2007)
Kommentar
Fra : Jesper Brock


Dato : 09-07-07 09:39

Henrik Stidsen skrev:
> Næ, afstanden kan være nok så stor, hvis man ikke er opmærksom er det
> ligemeget. Been there - almost done it...

Fyyyy dog - hvis du kører uopmærksom rundt, er du jo i karambolage med
Færdselslovens §3

"§ 3. Trafikanter skal optræde hensynsfuldt og udvise agtpågivenhed, så
at der ikke opstår fare eller forvoldes skade eller ulempe for andre....."


--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Henrik Stidsen (09-07-2007)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 09-07-07 11:46

Jesper Brock <jesper.brock@[KILLSPAM]mail.dk> wrote in
news:4691f461$0$25432$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

>> Næ, afstanden kan være nok så stor, hvis man ikke er opmærksom er det
>> ligemeget. Been there - almost done it...

> Fyyyy dog - hvis du kører uopmærksom rundt, er du jo i karambolage med
> Færdselslovens §3

Jeg var skam meget opmærksom - desværre bare på den forkerte bil... Det er
hvad der kan ske når der opstår farlige situationer, så ka man overse
detaljer som f.eks. andre biler der også bremser...

--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/

Snuden (10-07-2007)
Kommentar
Fra : Snuden


Dato : 10-07-07 19:26


"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:Xns996881E63149Anews.hs235.dk@130.225.247.90...
> Jesper Brock <jesper.brock@[KILLSPAM]mail.dk> wrote in
> news:4691f461$0$25432$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:
>
>>> Næ, afstanden kan være nok så stor, hvis man ikke er opmærksom er det
>>> ligemeget. Been there - almost done it...
>
>> Fyyyy dog - hvis du kører uopmærksom rundt, er du jo i karambolage med
>> Færdselslovens §3
>
> Jeg var skam meget opmærksom - desværre bare på den forkerte bil... Det er
> hvad der kan ske når der opstår farlige situationer, så ka man overse
> detaljer som f.eks. andre biler der også bremser...

Hvad grunde er der til ikke at være opmærksom på det der sker FORAN bilen
man fører? Skal man være uopmærksom på den/de forankørende, øger man
afstanden, så man kan nå at bremse hvis den/de forankørende skulle have fået
den ide mens man var uopmærksom på den/de forankørende og derved UNDGÅR et
sammenstød.

Snuden



Henrik Stidsen (10-07-2007)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 10-07-07 20:19

"Snuden" <snudens@gmail.com> wrote in
news:4693cf2a$0$25430$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

>> Jeg var skam meget opmærksom - desværre bare på den forkerte bil...
>> Det er hvad der kan ske når der opstår farlige situationer, så ka man
>> overse detaljer som f.eks. andre biler der også bremser...

> Hvad grunde er der til ikke at være opmærksom på det der sker FORAN
> bilen man fører?

Situationen var som følger:
Kørte på motorvejen syd for Vejle, slutningen af myldretiden så der var en
del trafik. havde lige overhalet en lastbil. Pludselig sker der noget 3-4
biler længere fremme - tror nok det var nogle vognbaneskift hvor nogen
glemte at kigge sig for. Der var i hvert fald 1 eller flere biler (det gik
ret stærkt) der skiftede bane, bremsede osv. Det fanger opmærksomheden. For
sent opdager jeg at bilen foran mig er igang med en katastrofeopbremsning
(jeg ved ikke hvorfor) og må jo så op og stå på bremsen. Mærker ABS'en
kilde under foden, ser lastbilen jeg lige har overhalet lave en
undvigemanøvre ud i nødsporet og så husker jeg ikke mere før jeg holder
parkeret foran den bil der før var foran mig. Ved siden af mig kører en
sort bil langsomt halvvejs ude i nødsporet, accelerer og er så væk. Jeg
kigger tilbage. Bilen jeg lige har overhalet holder stille bag mig tæt på
autoværnet (har ikke ramt det). Ingen har ramt nogen og vejen foran mig er
fri så jeg kører videre.

Set i bakspejlet kan jeg konstatere at jeg har overhalet bilen foran mig
højre om mens vi begge har været i overhalingsbanen. Jeg har sandsynligvis
kørt 30-40km/t forbi bagenden af den anden bil - det havde gjort ondt hvis
jeg havde ramt... Og jeg kan ikke huske mere end beskrevet ovenfor, det har
været 100% rutine/refleks kørsel og jeg sidder lidt med en fornemmelse af
at have gjort noget umuligt.

Hurtigst muligt derefter til test hos FDM - bremsekraften er god nok men
bremsevæskens kogepunkt er kun 148 grader nede ved forhjulene. Iflg.
testmanden kunne det godt have haft en indvirkning på bremseeffekten i den
aktuelle situation (hvis der er vand i bremsevæsken) men det er ikke
sikkert. Jeg *ved* at jeg havde en afstand på mellem 80 og 100m (ud fra
pælene i vejsiden) til den forankørende - men sådan en afstand forsvinder
altså hurtigt ved en katastrofeopbremsning, specielt når man har
opmærksomheden rettet mod det der sker længere foran. Lesson learned...

--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/

Per Henneberg Kriste~ (10-07-2007)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 10-07-07 20:34

Henrik Stidsen wrote:
> Jesper Brock <jesper.brock@[KILLSPAM]mail.dk> wrote in
> news:4691f461$0$25432$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:
>
>>> Næ, afstanden kan være nok så stor, hvis man ikke er opmærksom er
>>> det ligemeget. Been there - almost done it...
>
>> Fyyyy dog - hvis du kører uopmærksom rundt, er du jo i karambolage
>> med Færdselslovens §3
>
> Jeg var skam meget opmærksom - desværre bare på den forkerte bil...
> Det er hvad der kan ske når der opstår farlige situationer, så ka man
> overse detaljer som f.eks. andre biler der også bremser...

Du er da vist en værre en i trafikken ;)

--
Per, Esbjerg



Henrik Stidsen (10-07-2007)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 10-07-07 20:38

"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> wrote in
news:4693df4c$0$46851$edfadb0f@dread16.news.tele.dk:

>>>> Næ, afstanden kan være nok så stor, hvis man ikke er opmærksom er
>>>> det ligemeget. Been there - almost done it...

>>> Fyyyy dog - hvis du kører uopmærksom rundt, er du jo i karambolage
>>> med Færdselslovens §3

>> Jeg var skam meget opmærksom - desværre bare på den forkerte bil...
>> Det er hvad der kan ske når der opstår farlige situationer, så ka man
>> overse detaljer som f.eks. andre biler der også bremser...

> Du er da vist en værre en i trafikken ;)

Ja jeg har lært noget af at følge den her gruppe ;)

--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/

Anders Majland (10-07-2007)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 10-07-07 15:49

>> Vel ikke hvis årsagen var andet end afstand - hvis man f.eks. var
>> uopmærksom eller lign.
>
> mener du, at man er fritaget for at holde fornøden afstand, hvis bare man
> er uopmærksom...?

Indtil videre giver det ikke klip i kørekortet at forårsage uheld pga
uopmærksomhed ....

/A



Jesper Brock (14-07-2007)
Kommentar
Fra : Jesper Brock


Dato : 14-07-07 08:51

Anders Majland skrev:
>>> Vel ikke hvis årsagen var andet end afstand - hvis man f.eks. var
>>> uopmærksom eller lign.
>> mener du, at man er fritaget for at holde fornøden afstand, hvis bare man
>> er uopmærksom...?
>
> Indtil videre giver det ikke klip i kørekortet at forårsage uheld pga
> uopmærksomhed ....

joh det gør det jo så - eftersom du jo så ikke har holdt fornøden
afstand



--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Henrik Stidsen (14-07-2007)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 14-07-07 17:08

Jesper Brock <jesper.brock@[KILLSPAM]mail.dk> wrote in
news:4698807f$0$25409$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

>> Indtil videre giver det ikke klip i kørekortet at forårsage uheld pga
>> uopmærksomhed ....

> joh det gør det jo så - eftersom du jo så ikke har holdt fornøden
> afstand

Afstanden er jo irelevant hvis uheldet sket fordi man er uopmærksom ikke?
Hvis man holder 800m afstand i byzone men ikke kigger sig for så hjælper
det ikke meget...

--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/

Bjarne (11-07-2007)
Kommentar
Fra : Bjarne


Dato : 11-07-07 07:00

In article <46914c90$0$15890$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
   "Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> writes:
>> Jf. Færdselslovens §41 skal du holde en hastighed, som gør det muligt for
>> dig at standse "foran enhver påregnelig forhindring".
>>
>> Havde du blot den mindste mulighed for at påregne forhindringen, risikerer
>> du altså et klip i kortet.
>
> Ikke hvis de tider som omtalt i videopoliti udesendelsene skal stå til
> troende.
>
> I tyskland har de deciderede tabeller mhs afstand og hastighed - herhjemme
> skal betjente til at regne lidt. De 0,4s skulle være "gammel" praksis og de
> 0,8 politiets linie ved indførslen af klippekortet (ved ikke om der har

Hvor har du de tider fra ?

Jeg husker tydeligt da de regler blev indført i tyskland og da hed det, at der
skulle være 1,5 sek til forankørende. Det er er ikke til at tælle, så derfor
har jeg siden altid regnet 2 sek. til forankørende.
0,8 sek. lyder voldsomt lidt.

mvh,
Bjarne



Anders Majland (11-07-2007)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 11-07-07 20:47

>> I tyskland har de deciderede tabeller mhs afstand og hastighed -
>> herhjemme
>> skal betjente til at regne lidt. De 0,4s skulle være "gammel" praksis og
>> de
>> 0,8 politiets linie ved indførslen af klippekortet (ved ikke om der har
>
> Hvor har du de tider fra ?

Som skrevet 2 gange allerede - udsendelser med "videopolitiet på TV2 syd" -
De kan genfindes via tv2 regionerne.

> Jeg husker tydeligt da de regler blev indført i tyskland og da hed det, at
> der
> skulle være 1,5 sek til forankørende. Det er er ikke til at tælle, så
> derfor
> har jeg siden altid regnet 2 sek. til forankørende.
> 0,8 sek. lyder voldsomt lidt.

Ja det er så tæt på at du bliver straffet for det med et klip i kørekortet -
Ligesom en der skal en "betydelig" hastighedsoverskridelse til inden
overtrædelsen er stor nok til at medføre mere end en bøde..

Eller enig i at tommelfingerregelen for afstand er det halve af hastigheden
i meter (i.e 55meter ved 110km/t ) eller 2 sekunder (1 kasse øl, 2 kasser
øl)

/A



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408929
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste