/ Forside / Interesser / Fritid / Dykning / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Dykning
#NavnPoint
Arnvig 1184
LeifHansen 762
Teil 722
sorenw 460
Melander 460
PARKENSS 250
michaelmo.. 200
guffy 200
lawitt 200
10  TIMO_J 140
Binde på vrag igen-igen
Fra : Allan Jensen


Dato : 19-08-07 12:46

Nu har jeg siddet her i blæsevejret og læst alle indlæggene, omkring de
forskellige påbindingsteknikker. Jeg selv har bundet på rigtig mange gange,
skibe fra "for lille" gummibåd, til trawlere på flere hundrede ton og med
alt fra nylontov med baghåndsknob med dobbelt halvstik om egen part,
kædeomvikling og stålwire med slipkrog - med og uden lod på en stikline.

Alle disse metoder virker hver især udemærket og jeg kan ikke huske, at jeg
nogensinde har været ude for at et tov er knækket. Som Poul skriver, er man
tilbøjelig til at overdemensionere grejet og det er faktisk også en god
ide´, man skal nemlig tage højde for svækkelse af tovets brudstyrke, ved
knob, kraftige ryk ifm. bølgegang og skibets bevægelser - og ikke mindst ved
skamfiling.

Netop skamfiling er der stor risiko for, idet man kommer ned i mørket og
skal have bundet på så hurtigt som muligt, så man kan nå at nyde fordelen
ved at være først. Men her skal man tænke på, at der sagtens kan være
vragdele højere opp i vandet, end der hvor man bandt på og man ved jo aldrig
i hvilken retning tovet vil gå, når der tottes op. Hvis alle dykkere er
opmærksom på dette forhold og lige kaster et blik på stedet når de kommer
ned, kan skamfiling dog opdages og afhjælpes, ved enten at klare tovet fri
eller ved at lægge noget imellem.

En anden ting som kan koste mange timers ekstraarbejde, er hvis den som
binder på ikke har erfaren i skibes konstruktion og derfor ikke kender
vragdelene og deres styrke.

Vil man derfor undgå; at spilde tid ved at skulle binde om, lede efter
kammerater som flyder omkring i halvdårligt vejr, dårlig stemning ombord
fordi mange er stresset og i forvejen ikke har det så godt, er det en god
ide´at koncentrere sig om binde på "det rigtige sted", fremfor med det
"rigtige" grej.

mvh. Allan Jensen
www.vrag.dk



 
 
Johnny Christensen (19-08-2007)
Kommentar
Fra : Johnny Christensen


Dato : 19-08-07 16:17

"Allan Jensen" <alj@vrag.dk> skrev i en meddelelse
news:Y6uW3Zl4HHA.2448@gud.bends.dk...
> Vil man derfor undgå; at spilde tid ved at skulle binde om, lede efter
> kammerater som flyder omkring i halvdårligt vejr, dårlig stemning ombord
> fordi mange er stresset og i forvejen ikke har det så godt, er det en god
> ide´at koncentrere sig om binde på "det rigtige sted", fremfor med det
> "rigtige" grej.

Men vil du ikke sige at hvis man har det rigtige grej til opgaven og binder
på det rigtige sted. Så klares det nemt, hurtigt og effektivt. Også med
tanke på at sidstemanden skal binde af igen.



Allan Jensen (19-08-2007)
Kommentar
Fra : Allan Jensen


Dato : 19-08-07 21:49

....jo naturligvis og kan man binde på et sted som er let at finde tilbage
til, er meget tid og frustration også sparet

At der bliver bundet rigtigt på fra starten, kan gøre forskel mellem om
dagen bliver en succes eller en total fiasko.

mvh. Allan Jensen


"Johnny Christensen" <johnny_chri@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:46c85ef3$0$90271$14726298@news.sunsite.dk...
> "Allan Jensen" <alj@vrag.dk> skrev i en meddelelse
> news:Y6uW3Zl4HHA.2448@gud.bends.dk...
>> Vil man derfor undgå; at spilde tid ved at skulle binde om, lede efter
>> kammerater som flyder omkring i halvdårligt vejr, dårlig stemning ombord
>> fordi mange er stresset og i forvejen ikke har det så godt, er det en god
>> ide´at koncentrere sig om binde på "det rigtige sted", fremfor med det
>> "rigtige" grej.
>
> Men vil du ikke sige at hvis man har det rigtige grej til opgaven og
> binder på det rigtige sted. Så klares det nemt, hurtigt og effektivt. Også
> med tanke på at sidstemanden skal binde af igen.
>



Søren Arnvig (19-08-2007)
Kommentar
Fra : Søren Arnvig


Dato : 19-08-07 17:19


"Allan Jensen" <alj@vrag.dk> skrev i en meddelelse
news:Y6uW3Zl4HHA.2448@gud.bends.dk...
> En anden ting som kan koste mange timers ekstraarbejde, er hvis den som
> binder på ikke har erfaren i skibes konstruktion og derfor ikke kender
> vragdelene og deres styrke.
>
> Vil man derfor undgå; at spilde tid ved at skulle binde om, lede efter
> kammerater som flyder omkring i halvdårligt vejr, dårlig stemning ombord
> fordi mange er stresset og i forvejen ikke har det så godt, er det en god
> ide´at koncentrere sig om binde på "det rigtige sted", fremfor med det
> "rigtige" grej.

Meget enig her.
Det er heldigvis ikke så tit det sker,
men det er en af de mest p.... irriterende ting,
når man har godt gang i en dykning og man så driver af vraget
med 50+ kg skrot for enden af ankertovet.

Find noget solidt, hvor der er plads til at båden kan
svinge rundt for tovet.

Søren Arnvig



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408921
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste