/ Forside / Teknologi / Hardware / Bundkort / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Bundkort
#NavnPoint
tedd 7545
BjarneD 3920
peet49 3555
Gambrinus 2905
dk 2525
Klaudi 1680
Manse9933 1215
dos-man 1010
Brommi 1005
10  srhansen 945
Hvilket bundkort? (P5B eller P5K)
Fra : Ukendt


Dato : 12-08-07 02:22

Nogen der kan komme med et godt argument for at vælge det ene af disse kort
frem for det andet?
Jeg skal ikke bruge 1333 MHz FSB og heller ikke 2 stk. PCI-Express 16x/4x og
heller ikke 12 USB porte som P5K har. Men er der andre ting jeg har overset?

P5B:
http://dk.asus.com/products.aspx?l1=3&l2=11&l3=307&l4=0&model=1178&modelmenu=1

P5K:
http://dk.asus.com/products.aspx?l1=3&l2=11&l3=534&l4=0&model=1637&modelmenu=1

Der skal bruges en E6420 2.13 GHz Core2Duo samt 2x1Gb Corsair XMS2 800 MHz
ram.

Hilsen Martin



 
 
Peder Vendelbo Mikke~ (12-08-2007)
Kommentar
Fra : Peder Vendelbo Mikke~


Dato : 12-08-07 03:05

"Martin" wrote

> Nogen der kan komme med et godt argument for at vælge det ene af disse
> kort frem for det andet? Jeg skal ikke bruge 1333 MHz FSB

Hvad er egentlig årsagen til at du helt fraskriver anvendelsen af 1333
MHz FSB?

> og heller
> ikke 2 stk. PCI-Express 16x/4x og heller ikke 12 USB porte som P5K
> har. Men er der andre ting jeg har overset?

P5K er med Intel P35 chipset, det betyder bl.a. at du kan anvende ekster-
ne eSATA drev og at du kan tilslutte op til 4 drev per stik.

P35 chipsettet er noget nyere end P965, det betyder selvfølgelig at alle
fejl ikke er fundet endnu (det er de sandsynligvis med P965), til gengæld
ved du helt sikkert at P965 aldrig nogensinde kommer til at supportere
næste generation Core2Duo processorer med 45 nm teknologi (teoretisk set
muliggør det langt mindre strømforbrug og dermed varmeafgivelse end med
de nuværende CPUer, ved langt højere hastighed).

Her er en udmærket gennemgang af P35 chipsettet:

http://www.tomshardware.com/2007/05/21/intel_intros_3-series_chipsets_with_fsb1333_and_ddr3/

> Der skal bruges en E6420 2.13 GHz Core2Duo samt 2x1Gb Corsair XMS2 800
> MHz ram.

Hvis du ikke har købt CPU endnu, så overvej i stedet at se på de andre
CPUer som Intel sælger, efter prisnedsættelsen i sidste måned er nogle
af de hurtige CPUer blevet ret attraktive. Jeg overvejer selv at udskifte
min E6420 med en Q6600 CPU, da jeg sagtens kan bruge de ekstra kerner
til afvikling af virtuelle maskiner


Ukendt (12-08-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 12-08-07 13:39

Peder Vendelbo Mikkelsen wrote:
> Hvad er egentlig årsagen til at du helt fraskriver anvendelsen af 1333
> MHz FSB?

Hej

Jeg regnede egentlig bare med at bruge en E6420 cpu på 1066 MHz, men kan da
godt se at det er smart at kunne opgradere til Quad cpu på 1333 MHz senere.
Men det understøtter P5B vist også alligevel, såvidt jeg kan se.
Men hvor hurtig ram skal man bruge til en 1333 MHz Quad cpu, hvis man
overvejer at overclocke lidt?

Hilsen Martin



Hans (12-08-2007)
Kommentar
Fra : Hans


Dato : 12-08-07 17:32

Martin wrote:
> Peder Vendelbo Mikkelsen wrote:
>> Hvad er egentlig årsagen til at du helt fraskriver anvendelsen af
>> 1333 MHz FSB?
>
> Hej
>
> Jeg regnede egentlig bare med at bruge en E6420 cpu på 1066 MHz, men
> kan da godt se at det er smart at kunne opgradere til Quad cpu på
> 1333 MHz senere. Men det understøtter P5B vist også alligevel, såvidt
> jeg kan se. Men hvor hurtig ram skal man bruge til en 1333 MHz Quad cpu,
> hvis man
> overvejer at overclocke lidt?
>
En 1066 MHz. kører 266 MHz. FSB og en 1333 MHz. kører 333 MHz. FSB, så hvis
du vælger DDR2-800 MHz. PC6400 ram, er der plads til at overclocke på begge
CPU typer.

Corsair XMS2 vil være et godt bud, f.eks. dette sæt:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=158887

Hans



Ukendt (12-08-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 12-08-07 19:30

Hans wrote:
> En 1066 MHz. kører 266 MHz. FSB og en 1333 MHz. kører 333 MHz. FSB,
> så hvis du vælger DDR2-800 MHz. PC6400 ram, er der plads til at
> overclocke på begge CPU typer.
>
> Corsair XMS2 vil være et godt bud, f.eks. dette sæt:
> http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=158887

Ja dem havde jeg også selv kigget på.
Men hvordan passer PC6400 (reelt 400 MHz) ram sammen med en fsb på 1066
(266) og 1333 (333) ?
Passer PC5300 (reelt 333 MHz) ram ikke bedre på en 1333 cpu (4x333=1333)?

Hilsen Martin



Hans (12-08-2007)
Kommentar
Fra : Hans


Dato : 12-08-07 19:40

Martin wrote:
> Hans wrote:
>> En 1066 MHz. kører 266 MHz. FSB og en 1333 MHz. kører 333 MHz. FSB,
>> så hvis du vælger DDR2-800 MHz. PC6400 ram, er der plads til at
>> overclocke på begge CPU typer.
>>
>> Corsair XMS2 vil være et godt bud, f.eks. dette sæt:
>> http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=158887
>
> Ja dem havde jeg også selv kigget på.
> Men hvordan passer PC6400 (reelt 400 MHz) ram sammen med en fsb på
> 1066 (266) og 1333 (333) ?
> Passer PC5300 (reelt 333 MHz) ram ikke bedre på en 1333 cpu
> (4x333=1333)?
Jo, men så er der ingen plads til OC uden du skal presse rammen over specs.

Hans



Ukendt (12-08-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 12-08-07 19:58

Hans wrote:
> Jo, men så er der ingen plads til OC uden du skal presse rammen over
> specs.

Nå ja, en 2,13 GHz Core 2 Duo og en Quad 2,4 GHz har vel en multiplier på
hhv. 8 og 9, og dermed begge en FSB på 266. Så passer det jo også fint med
PC6400/800MHz ram når det er DDR2.



Hans (13-08-2007)
Kommentar
Fra : Hans


Dato : 13-08-07 01:25

Martin wrote:
> Hans wrote:
>> Jo, men så er der ingen plads til OC uden du skal presse rammen over
>> specs.
>
> Nå ja, en 2,13 GHz Core 2 Duo og en Quad 2,4 GHz har vel en
> multiplier på hhv. 8 og 9, og dermed begge en FSB på 266. Så passer
> det jo også fint med PC6400/800MHz ram når det er DDR2.
>
En Quad 2.4 GHz. har 1333 MHz. FSB og dermed en réel ramhasighed på 333 MHz.
da bussen er quad pumped. DDR2-667 vil køre 1:1 med denne cpu, da 2 x 667 er
1334 MHz., og DDR2-533 vil gøre det samme med en 1066 MHz. FSB CPU.

I praksis vil DDR2-800 dog køre hurtigere med både en 1333 og 1066 MHz. FSB
CPU, da chipsættet vil finde en passende interleave mellem ram og CPU, og da
DDR2-800 samtidig svarer til en FSB på 1600 Mhz., så er er mulighed for
ganske betragtelig OC på begge CPU typer, hvilket Core 2 Duo er rigtig god
til.

Hans



Hans (13-08-2007)
Kommentar
Fra : Hans


Dato : 13-08-07 03:17

Hans wrote:
> Martin wrote:
>> Hans wrote:
>>> Jo, men så er der ingen plads til OC uden du skal presse rammen over
>>> specs.
>>
>> Nå ja, en 2,13 GHz Core 2 Duo og en Quad 2,4 GHz har vel en
>> multiplier på hhv. 8 og 9, og dermed begge en FSB på 266. Så passer
>> det jo også fint med PC6400/800MHz ram når det er DDR2.
>>
> En Quad 2.4 GHz. har 1333 MHz. FSB
>
Og det er naturligvis noget sludder. En Q6600 har 1066 Mhz. FSB. - Sorry.

Hans



Ukendt (13-08-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 13-08-07 04:13

Hans wrote:
> En Quad 2.4 GHz. har 1333 MHz [...rettet til 1066...]. FSB og dermed en
> réel ramhasighed på
> 333 MHz. da bussen er quad pumped. DDR2-667 vil køre 1:1 med denne
> cpu, da 2 x 667 er 1334 MHz., og DDR2-533 vil gøre det samme med en
> 1066 MHz. FSB CPU.
> I praksis vil DDR2-800 dog køre hurtigere med både en 1333 og 1066
> MHz. FSB CPU, da chipsættet vil finde en passende interleave mellem
> ram og CPU, og da DDR2-800 samtidig svarer til en FSB på 1600 Mhz.,
> så er er mulighed for ganske betragtelig OC på begge CPU typer,
> hvilket Core 2 Duo er rigtig god til.

Okay, så forstår jeg bedre.

Men jeg er stadig lidt i tvivl om jeg skal give 130 kr. mere for et Asus P5K
end et P5B? Hvis den eneste væsentlige forskel er 1333 MHz FSB i forhold til
1066, og min nuværende E6420 cpu alligevel kører 1066. En senere evt.
opgradering af cpu'en alene, vil nok også betyde større teknisk udvikling på
ram fronten og chipset, og så kommer man nok længst med at skifte hele
bundkortet og ram til den tid alligevel.

P5K:
http://dk.asus.com/products.aspx?l1=3&l2=11&l3=534&l4=0&model=1637&modelmenu=1

P5B:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=208618

Corsair ram
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=158887

Hilsen Martin



Hans (13-08-2007)
Kommentar
Fra : Hans


Dato : 13-08-07 08:06

Martin wrote:
>
> Men jeg er stadig lidt i tvivl om jeg skal give 130 kr. mere for et
> Asus P5K end et P5B? Hvis den eneste væsentlige forskel er 1333 MHz
> FSB i forhold til 1066, og min nuværende E6420 cpu alligevel kører
> 1066. En senere evt. opgradering af cpu'en alene, vil nok også betyde
> større teknisk udvikling på ram fronten og chipset, og så kommer man
> nok længst med at skifte hele bundkortet og ram til den tid alligevel.
>
Udover de 1333 MHz. FSB er P35 en del bedre end P965 chipsættet på et
væsentligt punkt. Det bruger langt færre resurser ved I/O funktioner, såsom
disk, USB og Lan, og i det hele taget giver det mere flydende oplevelse af
maskinen.

Noget helt andet er, at der skrives en del omkring P5B og den ringe køling
af chipsættet, hvilket ikke er helt uvæsentligt hvis du påtænker OC.

Du kunne jo også vælge noget andet end Asus, f.eks. dette P35 bestykkede
bundkort fra Gigabyte:

http://www.giga-byte.com.tw/Products/Motherboard/Products_Overview.aspx?ProductID=2544&ModelName=GA-P35-DS3

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=385157

Hans



Ukendt (23-08-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 23-08-07 19:49

Hans wrote:

> Du kunne jo også vælge noget andet end Asus, f.eks. dette P35 bestykkede
> bundkort fra Gigabyte:
>
> http://www.giga-byte.com.tw/Products/Motherboard/Products_Overview.aspx?ProductID=2544&ModelName=GA-P35-DS3
>
> http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=385157
>
> Hans
>
>

P35-DS4 fra Gigabyte kan også klart anbefales.. gode erfaringer med det
board.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408917
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste