/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Hvad er galt? (ujævnheder i motorgang)
Fra : S.G


Dato : 09-08-07 21:21

Well... Nu bliver jeg sq nødt til at høre hvad i har at sige til mit
problem



Min KTM 640 lc4 går periodisk ujævnt!

Det startede sidste dag. Havde tanket fuld tank, slået tilbage på "on"
da der kun var 1 liter tilbage på reserven, og så afsted. Det skal
siges jeg har kørt på den nogle uger hvor den altid har opført sig som
den skulle, dvs samme aggressivitet osv.

Anyway, kører cirka 400meter fra tankstationen og rammer så begrænser
i 2. gear cirka 1 sekundstid (ja ups, kender den ikke helt endnu)
skifter op i 3. og så skal der ellers bremses ned til næste lyskryds.

Det første jeg ligger mærke til er at tomgangslyden er blevet mere
hul, dvs ikke så dyb og buldrende. Det samme når man gasser den lidt
op i tomgang. Det virker som om den er lidt sløåvere med at tage
gassen
Det næste er at den ej er så aggressiv på gassen. Som om den kun
periodisk bidder fra sig som de plejer. Dvs nogle gange føles den som
den plejer, andre gange føles den lidt tam i det.
Det virker også som om den går lidt ujævn i tomgang til tider. Dvs
stopper jeg ved det ene lyskryds går den ved 1400rpm, og stopper jeg
ved næste så går den ved 1200rpm


Jeg har som det første haft kaburatoren ude (det er en keihin FCR41
fladspjælds), skruet luftskruen ud og samtlige dyser. Renset med
trykluft gennem dyser og op i de huller dyserne sad. Har haft nålen
ude og tjekke også.

Det har ikke afhjulpet problemet!


Har så skiftet tændrøret til et andet. Det er samme problem.

Har tjekket for at den ikke suger falsk luft.. Det gør den heller ikke
nogle steder!

Så er faktisk blank.
Mit eneste bud er at der sidder noget skidt et sted inden i
kaburatoren hvor jeg ikke kan komme til eller hvor jeg ikke har været
(men hvor er det så lige, har pustet i alt jeg kunne komme til)
har kørt med sådannoget tilsætningsnoget til benzinen der skulle
rense, også uden resultat!


Mit næste bud er en gang ultralydsrens, for så er kaburatoren da ren!
Men ved sq ikke om det virkelig skal til.


Hvad mener panelet? Andre muligheder?


 
 
2 (10-08-2007)
Kommentar
Fra : 2


Dato : 10-08-07 09:14

On Thu, 09 Aug 2007 13:20:47 -0700, "S.G" <msg1979@gmail.com> wrote:

>Well... Nu bliver jeg sq nødt til at høre hvad i har at sige til mit
>problem
>
>
>
>Min KTM 640 lc4 går periodisk ujævnt!
>
>Det startede sidste dag. Havde tanket fuld tank, slået tilbage på "on"
>da der kun var 1 liter tilbage på reserven, og så afsted. Det skal
>siges jeg har kørt på den nogle uger hvor den altid har opført sig som
>den skulle, dvs samme aggressivitet osv.
>
>Anyway, kører cirka 400meter fra tankstationen og rammer så begrænser
>i 2. gear cirka 1 sekundstid (ja ups, kender den ikke helt endnu)
>skifter op i 3. og så skal der ellers bremses ned til næste lyskryds.
>


Hvordan virker så den begrænser, er den mekanisk eller elektronisk, og
har denne mon hængt sig, blevet delvis defekt, så begrænseren også
kommer til at virke på andre RPM end den er beregnet til?

Torben

S.G (10-08-2007)
Kommentar
Fra : S.G


Dato : 10-08-07 09:29

On 10 Aug., 10:13, 2 <fuptils...@yahoo.dk> wrote:
> On Thu, 09 Aug 2007 13:20:47 -0700, "S.G" <msg1...@gmail.com> wrote:
> >Well... Nu bliver jeg sq nødt til at høre hvad i har at sige til mit
> >problem
>
> >Min KTM 640 lc4 går periodisk ujævnt!
>
> >Det startede sidste dag. Havde tanket fuld tank, slået tilbage på "on"
> >da der kun var 1 liter tilbage på reserven, og så afsted. Det skal
> >siges jeg har kørt på den nogle uger hvor den altid har opført sig som
> >den skulle, dvs samme aggressivitet osv.
>
> >Anyway, kører cirka 400meter fra tankstationen og rammer så begrænser
> >i 2. gear cirka 1 sekundstid (ja ups, kender den ikke helt endnu)
> >skifter op i 3. og så skal der ellers bremses ned til næste lyskryds.
>
> Hvordan virker så den begrænser, er den mekanisk eller elektronisk, og
> har denne mon hængt sig, blevet delvis defekt, så begrænseren også
> kommer til at virke på andre RPM end den er beregnet til?
>
> Torben- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -

Den er elektronisk. Hængt sig? vil det føles som ujævnhed?

Jeg har lidt på fornemmeren at det er kabunade eller gnisten. Så
forsøger at fejlfinde igen efter de 2 retninger. Men har flere gange
været ude for at det er alle mulige andre ting end man lige tror. Så
er åben for alt :)




Ukendt (10-08-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 10-08-07 09:46

On Fri, 10 Aug 2007 08:28:54 -0000, S.G wrote:

> er åben for alt :)

Vand, en dårlig tankfuld "vandmix", deraf mager tomgangsblanding/høj
tomgang.

Utæt PAIR-membranventil > falsk luft, hvis sådant er monteret.

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg

H. P. Holm (10-08-2007)
Kommentar
Fra : H. P. Holm


Dato : 10-08-07 10:48

S.G skrev:
>
> Jeg har lidt på fornemmeren at det er kabunade eller gnisten. Så
> forsøger at fejlfinde igen efter de 2 retninger. Men har flere gange
> været ude for at det er alle mulige andre ting end man lige tror. Så
> er åben for alt :)

Kontroller ventiler... For lille spillerum får motoren til at føles
svag og uregelmæssig, mest når den er kold.


Armand (10-08-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 10-08-07 21:37


"H. P. Holm" <hp@holm.mail.dk> skrev i en meddelelse
news:46bc343a$0$2085$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> >
> Kontroller ventiler... For lille spillerum får motoren til at føles
> svag og uregelmæssig, mest når den er kold.
>
Merst når den er kold??
Spillerummet er til for at ventilerne skal kunne lukke helt, selv når
ventilerne er blevet varme og dermed længere hvorved forlidt spillerum vil
forværres ved varm motor og sagtens kan være akkurat nok til at den kolde
motor yder som normalt (p.g.a. endnu fuldt lukkende ventiler) :-|

--
Armand.



Erling Christensen (11-08-2007)
Kommentar
Fra : Erling Christensen


Dato : 11-08-07 18:53

On Fri, 10 Aug 2007 22:37:25 +0200, "Armand"
<armand@mc-chaufforerne.dk> wrote:

>
>"H. P. Holm" <hp@holm.mail.dk> skrev i en meddelelse
>news:46bc343a$0$2085$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> >
>> Kontroller ventiler... For lille spillerum får motoren til at føles
>> svag og uregelmæssig, mest når den er kold.
>>
>Merst når den er kold??
>Spillerummet er til for at ventilerne skal kunne lukke helt, selv når
>ventilerne er blevet varme og dermed længere hvorved forlidt spillerum vil
>forværres ved varm motor og sagtens kan være akkurat nok til at den kolde
>motor yder som normalt (p.g.a. endnu fuldt lukkende ventiler) :-|

For står jeg det korrekt, at spillerummet bliver mindre når motoren er
varm?

For jeg oplever lidt det modsatte.... mine bliver en smulle større....
(ventilklapren høres tydeligere på en varm motor).... og jeg har også
læst på engelske forums, at det skyldes forskellen i alu og støbejerns
udvidelses grad....

Man skulle derfor stille indsugningen lidt tætte på min. og
Udstødningen midt imellem....
Mvh

Erling Christensen
Honda CBR600 F2 '93
http://www.min-mc.dk

Ole (11-08-2007)
Kommentar
Fra : Ole


Dato : 11-08-07 19:04

Erling Christensen wrote:
> On Fri, 10 Aug 2007 22:37:25 +0200, "Armand"
> <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote:
>
>> "H. P. Holm" <hp@holm.mail.dk> skrev i en meddelelse
>> news:46bc343a$0$2085$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>> Kontroller ventiler... For lille spillerum får motoren til at føles
>>> svag og uregelmæssig, mest når den er kold.
>>>
>> Merst når den er kold??
>> Spillerummet er til for at ventilerne skal kunne lukke helt, selv når
>> ventilerne er blevet varme og dermed længere hvorved forlidt spillerum vil
>> forværres ved varm motor og sagtens kan være akkurat nok til at den kolde
>> motor yder som normalt (p.g.a. endnu fuldt lukkende ventiler) :-|
>
> For står jeg det korrekt, at spillerummet bliver mindre når motoren er
> varm?
>
> For jeg oplever lidt det modsatte.... mine bliver en smulle større....
> (ventilklapren høres tydeligere på en varm motor).... og jeg har også
> læst på engelske forums, at det skyldes forskellen i alu og støbejerns
> udvidelses grad....

Mere støj ved tomgang eller når motoren bliver belastet ?

>
> Man skulle derfor stille indsugningen lidt tætte på min. og
> Udstødningen midt imellem....
> Mvh
>
> Erling Christensen
> Honda CBR600 F2 '93
> http://www.min-mc.dk

Ole M

Thomas Gulholm (11-08-2007)
Kommentar
Fra : Thomas Gulholm


Dato : 11-08-07 22:02

Erling Christensen skrev:
> For står jeg det korrekt, at spillerummet bliver mindre når motoren er
> varm?

Jep

> For jeg oplever lidt det modsatte.... mine bliver en smulle større....
> (ventilklapren høres tydeligere på en varm motor).... og jeg har også
> læst på engelske forums, at det skyldes forskellen i alu og støbejerns
> udvidelses grad....

Vil ikke kaste mig ud i dybere udredninger af hvad der udvider sig hvor
meget og hvordan, men selve ventilen vil, pga. dens længde, vel være
noget af der der udvider sig mest (og reducere spillerummet)

Spillerummet gør ikke noget, andet end at sikre at ventilen ikke står
permanent åben ved varm drift - hvis det ikke blev mindre ved
opvarmning, burdet det egentligt bare være 0,00 mm, en knast der fiser
rundt i den tomme luft gør jo hverken til eller fra...

At ventilklapren hører tydligere ved varm motor kan måske skyldes at
olien bliver tyndere, og dermed mindre dæmpene(?)

> Man skulle derfor stille indsugningen lidt tætte på min. og
> Udstødningen midt imellem....

Vil ikke afvise at der findes modeller hvor fingerspitzegefül er det
værktøj der skal bruges - min knallert (Honda Dax) er konstrureret sådan
at stilleskruen på vippearmen, med tiden "graver sig ned" i ventilen -
ligger man et søgeblad i mellem, bliver spillerummet størrere end det
søgebladet viser, da det ikke følger fordybningen...

--
Mvh Thomas Gulholm aka GT | Yamaha XJ 600, 1986
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=1010
Spejder og MCist..? -> http://www.scoutriders.dk

Claus Rittig (11-08-2007)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 11-08-07 22:25

"Thomas Gulholm" <t.gulholm@vip.cybercity.dENMARk> skrev i en meddelelse
news:46be23c2$0$57884$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> min knallert (Honda Dax) er konstrureret sådan at stilleskruen på
> vippearmen, med tiden "graver sig ned" i ventilen - ligger man et søgeblad
> i mellem, bliver spillerummet størrere end det søgebladet viser, da det
> ikke følger fordybningen...

Næh, din Dax er konstrueret præcis som alle andre!

Det der sker, er at hærdningen på ventilen slides igennem, og når først der
er hul på hærdningen (dårlig hærdning på ventiler og knastaksler er et
problem Honda har haft på et antal modeller igennem tiden), det kaldes også
"Pitting", så bliver det ret svært at justere ventilen, ligesom hullet
hurtigt slides større. Ventilen skal skiftes, og det samme skal
stilleskruen.

Rittig



Thomas Gulholm (12-08-2007)
Kommentar
Fra : Thomas Gulholm


Dato : 12-08-07 00:54

Claus Rittig skrev:
> "Thomas Gulholm" <t.gulholm@vip.cybercity.dENMARk> skrev i en meddelelse
> news:46be23c2$0$57884$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
>
>>min knallert (Honda Dax) er konstrureret sådan at stilleskruen på
>>vippearmen, med tiden "graver sig ned" i ventilen - ligger man et søgeblad
>>i mellem, bliver spillerummet størrere end det søgebladet viser, da det
>>ikke følger fordybningen...
>
> Næh, din Dax er konstrueret præcis som alle andre!

Ja, jeg mente det nu heller ikke som at _min_Dax_ er konstruret på nogen
speciel måde ifht andre med samme ventilstyringstype.

> Det der sker, er at hærdningen på ventilen slides igennem, og når først der
> er hul på hærdningen (dårlig hærdning på ventiler og knastaksler er et
> problem Honda har haft på et antal modeller igennem tiden), det kaldes også
> "Pitting", så bliver det ret svært at justere ventilen, ligesom hullet
> hurtigt slides større. Ventilen skal skiftes, og det samme skal
> stilleskruen.

Det var så den mere "videnskabelige" forklaring. Ventilerne, og flere
andre ting (herunder de blanke metalplader der oprindeligt hede
friktionsplader i koblingen, og det "rundtandede knasthjul") blev
skiftet for mange år siden - selv om det jo er en Honda der nærmest kan
kører med en knækket ventil, vand i karburatoren og løst svinghjul...
altså næsten :)

--
Mvh Thomas Gulholm aka GT | Yamaha XJ 600, 1986
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=1010
Spejder og MCist..? -> http://www.scoutriders.dk

Armand (12-08-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 12-08-07 00:53


"Thomas Gulholm" <t.gulholm@vip.cybercity.dENMARk> skrev i en meddelelse
news:46be23c2$0$57884$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Erling Christensen skrev:
>>
>> Man skulle derfor stille indsugningen lidt tætte på min. og
>> Udstødningen midt imellem....
>
> Vil ikke afvise at der findes modeller hvor fingerspitzegefül er det
> værktøj der skal bruges -
Jeg har også oplevet brandvarme motorer, hvor man v.h.a. stilleskruerne
justerede ind til punktet ventilen ikke støjer; men nu justeres CBR'en med
shims, hvis størrelse springer 5/100mm og at stramme indsugninsventilerne én
shim-tykkelse svarer til en 30% formindskelse af mellemrummet og dét er
ligesåmeget hen i vejret som snak om støbejerns og aluminiums forskellige
udvidelsesgrad - Det eneste støbejern der er at tale om er i
cylinderforingerne og hvad indflydense har dét på en motor hvor hele
ventildrevet ligger på toppen af topstykket :-|
Og uden at være helt sikker skulle en CBR600RR vel også være med coatede
alu-cylindre(?) hvorfor generel snak af dén karakter om CBR600 på omtalte
forum er nytteløst!

--
Armand.



Ukendt (12-08-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 12-08-07 07:55

On Sun, 12 Aug 2007 01:52:44 +0200, Armand wrote:

> men nu justeres CBR'en med
> shims, hvis størrelse springer 5/100mm

Det kan jeg ikke tro, mon ikke CBR såvel som VTR bruger 25/1000 mm. spring.

> ligesåmeget hen i vejret som snak om støbejerns og aluminiums forskellige
> udvidelsesgrad -

Det eneste der seriøst udvider sig pga. varmen, er en udstødningsventil, og
det er da også typisk dér det store spillerum er specificeret. Og for en
DOHC er ventilerne selv da også det eneste at tage højde for.

Det er straks mere kompliceret med en gammeldags stødstangsmaskine hvor
udvidelses/tolerance-kæden er lang. BM33 skulle stilles 0,06 mm. svjh.

> Og uden at være helt sikker skulle en CBR600RR vel også være med coatede
> alu-cylindre(?) hvorfor generel snak af dén karakter om CBR600 på omtalte
> forum er nytteløst!

Eller i hvert fald noget vås. Ud over faren for at brænde ventiler ved for
lille spillerum, så ødelægges også oliens mulighed for at opbygge på
knastfølgerne mens knasten vender ryggen til.

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg

Armand (12-08-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 12-08-07 09:44


"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:10ycmbcedw4hl$.pivxfi1e2ufb.dlg@40tude.net...
> On Sun, 12 Aug 2007 01:52:44 +0200, Armand wrote:
>
>> men nu justeres CBR'en med
>> shims, hvis størrelse springer 5/100mm
>
> Det kan jeg ikke tro, mon ikke CBR såvel som VTR bruger 25/1000 mm.
> spring.
>
> Ud over faren for at brænde ventiler ved for lille spillerum, så
> ødelægges også
> oliens mulighed for at opbygge på knastfølgerne mens knasten vender ryggen
> til.
>
Aprospos: Man kan tydeligt se om ryggen af de enkelte knaster er originalt
mørke eller blankslidte (som toppen), og derved tydeliggør at de (på et
tidspunkt) har kørt med vedvarende kontakt p.g.a. for stramt spillerum!
Er dét tilfældet og man regner sin egen justering for at være tilstrækkelig
løs kan man genoprette en opfarvning af nævnte område v.h.a. en bred sort
tusch og således kontrollere for blankslidning ved næste justering!

--
Armand.



H. P. Holm (12-08-2007)
Kommentar
Fra : H. P. Holm


Dato : 12-08-07 12:15

Armand skrev:
> "H. P. Holm" <hp@holm.mail.dk> skrev i en meddelelse
>>
>> Kontroller ventiler... For lille spillerum får motoren til at føles
>> svag og uregelmæssig, mest når den er kold.
>>
> Merst når den er kold??
> Spillerummet er til for at ventilerne skal kunne lukke helt, selv når
> ventilerne er blevet varme og dermed længere hvorved forlidt spillerum vil
> forværres ved varm motor og sagtens kan være akkurat nok til at den kolde
> motor yder som normalt (p.g.a. endnu fuldt lukkende ventiler) :-|

Kawasaki Zephyr opfører sig som jeg beskriver, og det gælder ifølge
mekkeren generelt for de 4-cylindrede Kawasakier med 2 overliggende
knastaksler og ventiler der er lavet af omsmeltede Suzukier.

Men nu har den også altid kørt med NGK tændrør, og de virker indtil
de bliver smidt væk efter 15-20000 km, også selvom en karburator har
lavet oversvømmelse i timevis, så modellen er muligvis lidt atypisk!


S.G (10-08-2007)
Kommentar
Fra : S.G


Dato : 10-08-07 13:37

On 10 Aug., 10:45, Orla Pedersen
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:
> On Fri, 10 Aug 2007 08:28:54 -0000, S.G wrote:
> > er åben for alt :)
>
> Vand, en dårlig tankfuld "vandmix", deraf mager tomgangsblanding/høj
> tomgang.
>
> Utæt PAIR-membranventil > falsk luft, hvis sådant er monteret.
>
> --
> mvh
> Orla Pedersenhttp://home20.inet.tele.dk/tfv/bmwhttp://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg

den har ikke SLS systemmet.
Men har haft kabunaden ude og givet choker flydende pakning. Den kunne
måske godt trækk elidt luft


S.G (10-08-2007)
Kommentar
Fra : S.G


Dato : 10-08-07 13:38

On 10 Aug., 11:47, "H. P. Holm" <h...@holm.mail.dk> wrote:
> S.G skrev:
>
>
>
> > Jeg har lidt på fornemmeren at det er kabunade eller gnisten. Så
> > forsøger at fejlfinde igen efter de 2 retninger. Men har flere gange
> > været ude for at det er alle mulige andre ting end man lige tror. Så
> > er åben for alt :)
>
> Kontroller ventiler... For lille spillerum får motoren til at føles
> svag og uregelmæssig, mest når den er kold.

Ve dkoldstart har dne den normale power.
Det er først efter 1 minut or so de tmærkes. Og det mærkes periodisk.

Hvis det er ventiler, burde det vel ikek være perisodisk?


Ukendt (10-08-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 10-08-07 17:33

On Fri, 10 Aug 2007 12:38:10 -0000, S.G wrote:

> Hvis det er ventiler, burde det vel ikek være perisodisk?

Jeg havde faktisk også en let bukket ventil i tankerne, og jo, det kan
sagtens være termisk/periodisk. Men i så fald er der jo et eller andet helt
galt med omdrejningsbegrænseren

Smælder den i udstødningen á totakt ?

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg

S.G (13-08-2007)
Kommentar
Fra : S.G


Dato : 13-08-07 18:33

On 10 Aug., 18:32, Orla Pedersen
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:
> On Fri, 10 Aug 2007 12:38:10 -0000, S.G wrote:
> > Hvis det er ventiler, burde det vel ikek være perisodisk?
>
> Jeg havde faktisk også en let bukket ventil i tankerne, og jo, det kan
> sagtens være termisk/periodisk. Men i så fald er der jo et eller andet helt
> galt med omdrejningsbegrænseren
>
> Smælder den i udstødningen á totakt ?
>
> --
> mvh
> Orla Pedersenhttp://home20.inet.tele.dk/tfv/bmwhttp://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg

ja, men det gør de KTM´ere. Den har ikke ændret måden at smælde på
efter den er begyndt at gå ujævnt.


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408929
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste