/ Forside / Teknologi / Hardware / Andet hardware / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet hardware
#NavnPoint
tedd 22408
refi 21484
Klaudi 14878
o.v.n. 12736
severino 10876
Fijala 9709
peet49 7935
Gambrinus 7284
emesen 6789
10  pallebhan.. 6757
Ny PC - hjælp fra de kloge ønskes
Fra : Knuden


Dato : 07-08-07 21:15

Hej

Jeg kan se, at det er her man kan få svar på sine indviklede spørgsmål

Jeg skal til at stykke en PC sammen.

BEHOV:
Vi voksne skal nok mest bruge den til internet og mails, samt lidt
tekstbehandling og den slag ikke vildt ophidsende sager. Vi har begge
kraftige bærbare i forbindelse med vores arbejde.

Jeg kan bedst lide at sagerne ikke støjer for meget.

Vi har tre børn hvoraf den ældste er 11 og han spiller selvfølgelig, hvis
ellers PC'en kan honorere kravene, hvilket vores nuværende udslidte slæde
(Pentium 3 800 MHz - det var vildt da jeg købte den ...) ikke så tit kan
leve op til længere.

Jeg kan ikke gætte på hvilke spil han vil efterspørge i fremtiden, men World
og Warcraft har været på tale og også Battlefield 2, Counterstrike og
lignende.

De 2 andre børn (pige på snart 8 og dreng på 4) kommer jo nok også snart med
ønsker om spil.


Jeg har fantaseret lidt om:

ASUS P5K-E/WIFI-AP
http://www.proshop.dk/showproduct.aspx?prodid=122811

Intel Core 2 Duo E6850 3.0 GHz
http://www.proshop.dk/showproduct.aspx?prodid=129053


Antec Kabinet Solution Series NSK6500
http://www.proshop.dk/showproduct.aspx?prodid=85344


Western Digital CAVIAR 500GB SATA 16MB

http://www.proshop.dk/showproduct.aspx?prodid=97935

ASUS EN8600GT SILENT HTDP 512MB DDR3 RTL
http://www.proshop.dk/showproduct.aspx?prodid=128179


2 gange Kingston 1GB (1024MB x 2) PC2-8500 CL5

http://www.proshop.dk/showproduct.aspx?prodid=84802

SPØRGSMÅL:

Er dette overkill ?
Er der nogle åbenlyse og tåbelige fejl i denne konstelation - herunder dumme
flaskehalse ?
Burde man gå efter en Quad processor i samme prisleje ?

Hvad med OS? lidt ældre spil og Vista - er det en cocktail, der dur ?

Alle kommentarer modtages med tak.

Hilsen

Knuden



 
 
Jesper Poulsen (07-08-2007)
Kommentar
Fra : Jesper Poulsen


Dato : 07-08-07 21:35

Knuden wrote:
> Hvad med OS? lidt ældre spil og Vista - er det en cocktail, der dur ?

Det ser alt sammen fint nok ud, men der er ingen grund til at spilde
systemressourcer med Vista. Brug dog XP.


--
Mvh
Jesper Poulsen

/Ole \(6000\) (08-08-2007)
Kommentar
Fra : /Ole \(6000\)


Dato : 08-08-07 03:11


"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> wrote in message
news:46b8d773$0$2084$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Knuden wrote:
>> Hvad med OS? lidt ældre spil og Vista - er det en cocktail, der dur ?
>
> Det ser alt sammen fint nok ud, men der er ingen grund til at spilde
> systemressourcer med Vista. Brug dog XP.
>
>
> --
> Mvh
> Jesper Poulsen


Vise ord... Fin maskine, og rigtigt, brug XP. De små kan du få rigtig mange
gode børnespil til, de kan lære af... Endda på dansk. Dem får du med garanti
ikke til at køre på Viste. XP bliver i min maskine længe endnu..

/Ole



REH (08-08-2007)
Kommentar
Fra : REH


Dato : 08-08-07 07:54


"/Ole (6000)" <x@xx.xxx> skrev i meddelelsen
news:46b9261a$0$21931$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>
> "Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> wrote in message
> news:46b8d773$0$2084$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Knuden wrote:
>>> Hvad med OS? lidt ældre spil og Vista - er det en cocktail, der dur ?
>>
>> Det ser alt sammen fint nok ud, men der er ingen grund til at spilde
>> systemressourcer med Vista. Brug dog XP.
>>
>>
>> --
>> Mvh
>> Jesper Poulsen
>
>
> Vise ord... Fin maskine, og rigtigt, brug XP. De små kan du få rigtig
> mange gode børnespil til, de kan lære af... Endda på dansk. Dem får du med
> garanti ikke til at køre på Viste. XP bliver i min maskine længe endnu..
>
> /Ole
>
>
Forstår ikke jeres antipati mod windows vista,det er kun tegn på at jeres
maskiner er for gamle hvis i ikke kan kører vista optimalt,kører selv
vista,der efter min mening kører i hvertfald 50% hurtigere end xp der ikke
er beregnet til de store arbejdsopgaver,der er Vista klart overlegen,men
det er jo nok en temprements sag. :) :) :) ....::. ::: ;)


Per Nielsen (08-08-2007)
Kommentar
Fra : Per Nielsen


Dato : 08-08-07 08:44

REH wrote:
> Forstår ikke jeres antipati mod windows vista,det er kun tegn på at
> jeres maskiner er for gamle hvis i ikke kan kører vista
> optimalt,kører selv vista,der efter min mening kører i hvertfald 50%
> hurtigere end xp der ikke er beregnet til de store arbejdsopgaver,der
> er Vista klart overlegen,men det er jo nok en temprements sag. :)
> :) :) ....::. ::: ;)

Men det nytter jo ikke så meget, hvis man har en del programmer og spil der
ikke virker under Vista



REH (08-08-2007)
Kommentar
Fra : REH


Dato : 08-08-07 09:58


"Per Nielsen" <dazzler53@hotmail.dk> skrev i meddelelsen
news:46b97406$0$90266$14726298@news.sunsite.dk...
> REH wrote:
>> Forstår ikke jeres antipati mod windows vista,det er kun tegn på at
>> jeres maskiner er for gamle hvis i ikke kan kører vista
>> optimalt,kører selv vista,der efter min mening kører i hvertfald 50%
>> hurtigere end xp der ikke er beregnet til de store arbejdsopgaver,der
>> er Vista klart overlegen,men det er jo nok en temprements sag. :)
>> :) :) ....::. ::: ;)
>
> Men det nytter jo ikke så meget, hvis man har en del programmer og spil
> der ikke virker under Vista
>
Det er fordi i ikke har sat jer ind i hvordan man installerer under
vista,har aldrig haft et problem endnu.


Jesper Poulsen (08-08-2007)
Kommentar
Fra : Jesper Poulsen


Dato : 08-08-07 12:28

REH wrote:

> Det er fordi i ikke har sat jer ind i hvordan man installerer under
> vista,har aldrig haft et problem endnu.

Har du småbørn i huset?


--
Mvh
Jesper Poulsen

Jesper Poulsen (08-08-2007)
Kommentar
Fra : Jesper Poulsen


Dato : 08-08-07 08:46

REH wrote:

> Forstår ikke jeres antipati mod windows vista,det er kun tegn på at jeres
> maskiner er for gamle hvis i ikke kan kører vista optimalt,kører selv

Vista har ublu systemkrav. Det er ikke meningen at operativsystemet skal
bruge systemressourcerne til sig selv.

Personligt kommer jeg aldrig på Vista-vognen - jeg er konverteret til Linux.


--
Mvh
Jesper Poulsen

Hans (08-08-2007)
Kommentar
Fra : Hans


Dato : 08-08-07 09:53


"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse
news:46b974c5$0$2088$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> REH wrote:
>
>> Forstår ikke jeres antipati mod windows vista,det er kun tegn på at jeres
>> maskiner er for gamle hvis i ikke kan kører vista optimalt,kører selv
>
> Vista har ublu systemkrav. Det er ikke meningen at operativsystemet skal
> bruge systemressourcerne til sig selv.
>
> Personligt kommer jeg aldrig på Vista-vognen - jeg er konverteret til
> Linux.
>
Ja, det er forstået. Det fortæller du et par gange eller tre hver dag.



Paul Østerby Sørense~ (08-08-2007)
Kommentar
Fra : Paul Østerby Sørense~


Dato : 08-08-07 16:03

"Hans" <hans@susaa.xx> skrev i en meddelelse
news:46b984cc$0$8176$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> "Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse
> news:46b974c5$0$2088$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> REH wrote:
>>
>>> Forstår ikke jeres antipati mod windows vista,det er kun tegn på at
>>> jeres maskiner er for gamle hvis i ikke kan kører vista
>>> optimalt,kører selv
>>
>> Vista har ublu systemkrav. Det er ikke meningen at operativsystemet
>> skal bruge systemressourcerne til sig selv.
>>
>> Personligt kommer jeg aldrig på Vista-vognen - jeg er konverteret til
>> Linux.
>>
> Ja, det er forstået. Det fortæller du et par gange eller tre hver dag.

Du skal se det er nok et forsøg på at klare nederlaget ved at nedgradere
til et OS der bygger på noget fra før DOS og windows
--
Med Venlig Hilsen
paul at sorensen.as



J (08-08-2007)
Kommentar
Fra : J


Dato : 08-08-07 09:29

On Wed, 8 Aug 2007 08:54:11 +0200, "REH" <basse@c.dk> wrote:


>>
>Forstår ikke jeres antipati mod windows vista,det er kun tegn på at jeres
>maskiner er for gamle hvis i ikke kan kører vista optimalt,kører selv
>vista,der efter min mening kører i hvertfald 50% hurtigere end xp der ikke
>er beregnet til de store arbejdsopgaver,der er Vista klart overlegen,men
>det er jo nok en temprements sag. :) :) :) ....::. ::: ;)

Der er nogle hårde argumenter imod Vista her:

http://www.fys.ku.dk/~thoeger/

- forårsager at 25% af verdens computere skal udskiftes. Jamen, det er
da i sig selv en økologisk katastrofe !

;-/


mvh

John

Hans (08-08-2007)
Kommentar
Fra : Hans


Dato : 08-08-07 09:53


"J" <johnknuhtsenSP@Mail.dk> skrev i en meddelelse
news:rivib3p6q6c65idru7n37p7n06bfr2jfs0@4ax.com...
> On Wed, 8 Aug 2007 08:54:11 +0200, "REH" <basse@c.dk> wrote:
>
>
>>>
>>Forstår ikke jeres antipati mod windows vista,det er kun tegn på at jeres
>>maskiner er for gamle hvis i ikke kan kører vista optimalt,kører selv
>>vista,der efter min mening kører i hvertfald 50% hurtigere end xp der ikke
>>er beregnet til de store arbejdsopgaver,der er Vista klart overlegen,men
>>det er jo nok en temprements sag. :) :) :) ....::. ::: ;)
>
> Der er nogle hårde argumenter imod Vista her:
>
> http://www.fys.ku.dk/~thoeger/
>
> - forårsager at 25% af verdens computere skal udskiftes. Jamen, det er
> da i sig selv en økologisk katastrofe !
>
Så får vi måske en varmere sommer næste år?



Rado (08-08-2007)
Kommentar
Fra : Rado


Dato : 08-08-07 10:42

On Wed, 08 Aug 2007 10:28:55 +0200, J <johnknuhtsenSP@Mail.dk> wrote:


>Der er nogle hårde argumenter imod Vista her:
>
>http://www.fys.ku.dk/~thoeger/

Og nogle mere tekniske her:

http://www.cs.auckland.ac.nz/~pgut001/pubs/vista_cost.html


--
Rado

Intelligence is that faculty of mind, by which order is perceived in a situation
previously considered disordered.- Haneef A. Fatmi

/Ole \(6000\) (08-08-2007)
Kommentar
Fra : /Ole \(6000\)


Dato : 08-08-07 11:31


>>
>>
> Forstår ikke jeres antipati mod windows vista,det er kun tegn på at jeres
> maskiner er for gamle hvis i ikke kan kører vista optimalt,kører selv
> vista,der efter min mening kører i hvertfald 50% hurtigere end xp der ikke
> er beregnet til de store arbejdsopgaver,der er Vista klart overlegen,men
> det er jo nok en temprements sag. :) :) :) ....::. ::: ;)

Jeg skulle nu nok mene, at min Dell XPS m2010 kunne køre Vista, men det får
mig nu ikke til det alligevel...

/Ole



Peter T. (08-08-2007)
Kommentar
Fra : Peter T.


Dato : 08-08-07 12:35

REH udviste en rettidig omhu og skrev:

> Forstår ikke jeres antipati mod windows vista,det er kun tegn på at
> jeres maskiner er for gamle hvis i ikke kan kører vista optimalt,kører
> selv vista,der efter min mening kører i hvertfald 50% hurtigere end xp
> der ikke er beregnet til de store arbejdsopgaver,der er Vista klart
> overlegen,men det er jo nok en temprements sag.

"If it ain't broke dont fix it."

Min aldrende P4-2.6 med 3 gig ram (er godt klar over at XP kun kan se de
2.3 gig) fungerer fint. Eneste flaskehals er IDE-diskene, som skiftes ud
med scsi ved lejlighed. Og jeg giver min pc minimum 2-3 år mere inden den
trylles om til server eller legetøjspc med noget ubuntu.
Desuden ser jeg ingen grund til opgradering til vista, da den eneste
nyskabelse - i mine øjne - er unødvendige aero-effekter og 3D-bladring
mellem vinduer.
Jeg klager i hvert fald ikke over XP eller PC når jeg knokler rundt i
photoshop eller indesign, og store operationer kan i mit tilfælde tælles på
meget få sekunders ventetid. Så en 50% forhøjet ydelse er irrelevant her,
hvis en operation, der i langt de fleste tilfælde tager 3 sekunder, kan
barberes ned til "vilde" 2.

My 2 cents...

--
Peter T. vil hellere... Peter T. vil hellere...

Peter T. Vil meget meget hellere ha' en STAR!

Rado (08-08-2007)
Kommentar
Fra : Rado


Dato : 08-08-07 09:37

On Tue, 7 Aug 2007 22:14:49 +0200, "Knuden"
<scholer_fjern@fjernget2net.dk> wrote:


> Antec Kabinet Solution Series NSK6500
> http://www.proshop.dk/showproduct.aspx?prodid=85344

Rigtig godt og solidt kabinet til prisen (har lige købt 3, dog uden
strømforsyning). HDDer svæver på dobbelt gummiophæng


> Western Digital CAVIAR 500GB SATA 16MB
>
> http://www.proshop.dk/showproduct.aspx?prodid=97935

WD går man ikke galt af. Har købt en 12 stykker over de sidste par år
og der har ikke været problemer med nogen af dem.


>Burde man gå efter en Quad processor i samme prisleje ?

Afhænger af hvad du skal lave. En Quad kommer først til sin fulde ret
ved f.ex. 3D og videorendering, og hvis man multitasker meget. Du kan
se en sammenlignende test her med 3D Max rendering:

http://www.behardware.com/articles/651-3/intel-core-2-quad-q6600.html

Men til alm. daglig brug er den du har valgt nok hurtigere til de
fleste ting. Jeg har selv et par Q6600 og er ikke specielt imponeret
over hastigheden når det gælder de almindelige ting, men ved f.ex.
videorendering så er der virkelig drøn på. Jeg brugte tidligere en
Celereon 2.4 Ghz maskine til videorendering, her er forskellen
temmelig markant:

Konvertering af 1 stk DVD til WMV:
Celeron 2.4 Ghz: 12 timer
Q6600 2.4 Ghz: 2 timer


--
Rado

Intelligence is that faculty of mind, by which order is perceived in a situation
previously considered disordered.- Haneef A. Fatmi

Karsten Jensen (24-08-2007)
Kommentar
Fra : Karsten Jensen


Dato : 24-08-07 23:55

On Wed, 08 Aug 2007 10:37:25 +0200, Rado <rado@fjernpost1.tele.dk>
wrote:


>> Western Digital CAVIAR 500GB SATA 16MB
>>
>> http://www.proshop.dk/showproduct.aspx?prodid=97935

Overvej at smide 2 diske i den - evt. en start disk på 10K RPM (støjer
dog lidt mere end 7.2K RPM)

>WD går man ikke galt af. Har købt en 12 stykker over de sidste par år
>og der har ikke været problemer med nogen af dem.

Fuldkommen enig


Nicolai (25-08-2007)
Kommentar
Fra : Nicolai


Dato : 25-08-07 00:05

Karsten Jensen wrote:

> Overvej at smide 2 diske i den - evt. en start disk på 10K RPM (støjer
> dog lidt mere end 7.2K RPM)

Det synes jeg altså ikke gælder mere. :) Jeg bruger kun Raptor som
systemdiske og den larmer bestemt ikke mere end de andre.

>
>> WD går man ikke galt af. Har købt en 12 stykker over de sidste par år
>> og der har ikke været problemer med nogen af dem.
>
> Fuldkommen enig
>

Enig.

nicolai

Karsten Jensen (27-08-2007)
Kommentar
Fra : Karsten Jensen


Dato : 27-08-07 15:18

On Sat, 25 Aug 2007 01:05:01 +0200, Nicolai <example@example.invalid>
wrote:


>Det synes jeg altså ikke gælder mere. :) Jeg bruger kun Raptor som
>systemdiske og den larmer bestemt ikke mere end de andre.

ok - mine er også 2.5 år gamle

Knuden (01-09-2007)
Kommentar
Fra : Knuden


Dato : 01-09-07 19:33


"Karsten Jensen" <k-j_absolute_no_spamming@direkte.org> skrev i en
meddelelse news:eaouc3h5l31h9mkmf6v1kjdv5vbd13jh5b@4ax.com...
> On Wed, 08 Aug 2007 10:37:25 +0200, Rado <rado@fjernpost1.tele.dk>
> wrote:
>
>
>>> Western Digital CAVIAR 500GB SATA 16MB
>>>
>>> http://www.proshop.dk/showproduct.aspx?prodid=97935
>
> Overvej at smide 2 diske i den - evt. en start disk på 10K RPM (støjer
> dog lidt mere end 7.2K RPM)

Giver det noget at smide en ekstra i ?
Har en ældre IBM U160-SCSI 18,2GB som jeg mener er på 15Krpm. Den kunne jo
måske tage sig af systemet.
Trækkes i dag af Adaptec UW2940 PCI SCSI-controler.

Hilsen Knud




Karsten Jensen (05-09-2007)
Kommentar
Fra : Karsten Jensen


Dato : 05-09-07 10:45

On Sat, 1 Sep 2007 20:33:19 +0200, "Knuden"
<scholer_fjern@fjernget2net.dk> wrote:

>Giver det noget at smide en ekstra i ?
Ja, specielt hvis de har seperat controller. Når computeren bruger
windows på én disk kan der jo arbejds på en anden. Selv har jeg én
start disk, én KUN til programmer - én til data - og flere andre til
"lager"

>Har en ældre IBM U160-SCSI 18,2GB som jeg mener er på 15Krpm. Den kunne jo
>måske tage sig af systemet.

Ved ikke helt om den er stor nok for dig. Windows XP alene snupper 4-5
GB og Vista.... suk......

Men du kunne benytter IBM'en som scratcdisk og lægge din swapfil
derpå.

Bjarne K. (08-08-2007)
Kommentar
Fra : Bjarne K.


Dato : 08-08-07 12:16

"Knuden" <scholer_fjern@fjernget2net.dk> wrote in message
news:46b8d2f2$0$21930$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Hej
>
> Jeg kan se, at det er her man kan få svar på sine indviklede spørgsmål
>
> Jeg skal til at stykke en PC sammen.
>
> BEHOV:
> Intel Core 2 Duo E6850 3.0 GHz
> http://www.proshop.dk/showproduct.aspx?prodid=129053
>
>
> Antec Kabinet Solution Series NSK6500
> http://www.proshop.dk/showproduct.aspx?prodid=85344
>
>
> Western Digital CAVIAR 500GB SATA 16MB
>
> http://www.proshop.dk/showproduct.aspx?prodid=97935
>
> ASUS EN8600GT SILENT HTDP 512MB DDR3 RTL
> http://www.proshop.dk/showproduct.aspx?prodid=128179
>
>

Det hele ser fornuftigt ud, bortset fra grafikkortet. Det er ikke et kort
der kan bruges til nye spil. Til ældre spil som dem du nævner, kan det lige
gå an.
Hvis i bliver ved Vista og dermed mulighed for DX10 spil, skal der minimum
stå 8800gts på kortet.

Det eneste andet der slår mig, at alt andet i maskinen end grafikkortet er
noget af det bedste/hurtigste der kan købes for penge (næsten) og du
overvejer quadcore, men i vil bruge den til email/internet mm og sådan
rimeligt gamle spil, men det er selvfølgelig rart at have en maskine der kan
holde et par år eller 3.

--

Med venlig hilsen

Bjarne K.


--

Med venlig hilsen

Bjarne K.



Jesper Poulsen (08-08-2007)
Kommentar
Fra : Jesper Poulsen


Dato : 08-08-07 12:31

Bjarne K. wrote:
> Det hele ser fornuftigt ud, bortset fra grafikkortet. Det er ikke et kort
> der kan bruges til nye spil. Til ældre spil som dem du nævner, kan det lige
> gå an.

Sikke da noget vrøvl.

> Hvis i bliver ved Vista og dermed mulighed for DX10 spil, skal der minimum
> stå 8800gts på kortet.

Sikke da noget vrøvl.

Men kom da gerne med et link eller to der underbygger dine udsagn...


--
Mvh
Jesper Poulsen

Bjarne K. (08-08-2007)
Kommentar
Fra : Bjarne K.


Dato : 08-08-07 14:41


"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> wrote in message
news:46b9a963$0$2099$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Bjarne K. wrote:
>> Det hele ser fornuftigt ud, bortset fra grafikkortet. Det er ikke et kort
>> der kan bruges til nye spil. Til ældre spil som dem du nævner, kan det
>> lige gå an.
>
> Sikke da noget vrøvl.
>
>> Hvis i bliver ved Vista og dermed mulighed for DX10 spil, skal der
>> minimum stå 8800gts på kortet.
>
> Sikke da noget vrøvl.
>
> Men kom da gerne med et link eller to der underbygger dine udsagn...
>
>
> --
> Mvh


Det er da ok, du synes det er noget vrøvl jeg skriver men,

Check f.eks
http://www.bootdaily.com/index.php?option=com_content&task=view&id=515&Itemid=56

og læg mærke at spillet er testet på med en 8800gts, der er meget hurtigere
end en 8600gt.

8600GT skulle efter hvad jeg har læst, kun være lidt langsomere end 1950pro
(som jeg selv har), men skal kunne clockes en del.

Men hvis knægten spiller nu på en gammel 800mhz maskine, er omtalte maskine
med et 8600gt kort selvf. top dollar.

Jeg tillader mig dog stadig at tvivle på at det er meget bevendt når Crysis
eller andre DX10 spil kommer.

--

Med venlig hilsen

Bjarne K.


--

Med venlig hilsen

Bjarne K.



Jesper Poulsen (08-08-2007)
Kommentar
Fra : Jesper Poulsen


Dato : 08-08-07 18:04

Bjarne K. wrote:

> Check f.eks
> http://www.bootdaily.com/index.php?option=com_content&task=view&id=515&Itemid=56

Det underbygger stadig ikke dit udsagn.


--
Mvh
Jesper Poulsen

Bjarne K. (08-08-2007)
Kommentar
Fra : Bjarne K.


Dato : 08-08-07 20:10


"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse
news:46b9f793$0$2106$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Bjarne K. wrote:
>
>> Check f.eks
>> http://www.bootdaily.com/index.php?option=com_content&task=view&id=515&Itemid=56
>
> Det underbygger stadig ikke dit udsagn.
>
>
> --
> Mvh
> Jesper Poulsen

Hvis du ikke mener at det at en 8800gts dropper 25% i performance ved DX10,
er et godt argument for ikke at købe et kort der er 2-4 gange langsommere,
så ok.



--

Med venlig hilsen

Bjarne K.



Jesper Poulsen (08-08-2007)
Kommentar
Fra : Jesper Poulsen


Dato : 08-08-07 20:16

Bjarne K. wrote:

> Hvis du ikke mener at det at en 8800gts dropper 25% i performance ved DX10,
> er et godt argument for ikke at købe et kort der er 2-4 gange langsommere,
> så ok.

Din ensidige indgang holder ikke vand. Du kigger på ét spil og ét GFX.


--
Mvh
Jesper Poulsen

Bjarne K. (08-08-2007)
Kommentar
Fra : Bjarne K.


Dato : 08-08-07 20:39


"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse
news:46ba1674$0$2098$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Bjarne K. wrote:
>
>> Hvis du ikke mener at det at en 8800gts dropper 25% i performance ved
>> DX10, er et godt argument for ikke at købe et kort der er 2-4 gange
>> langsommere, så ok.
>
> Din ensidige indgang holder ikke vand. Du kigger på ét spil og ét GFX.
>
>
> --
> Mvh
> Jesper Poulsen

Testen på toms påstår, at kortet performer dårligere end et 1650xt. Så var
det da bedre at købe et kort som jeg selv har. Der er meget hurtigere og det
koster det samme som 8600gt, men kan heller ikke bruges til DX10 spil.


--

Med venlig hilsen

Bjarne K.



Bjarne K. (08-08-2007)
Kommentar
Fra : Bjarne K.


Dato : 08-08-07 14:50


"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> wrote in message
news:46b9a963$0$2099$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Bjarne K. wrote:
>> Det hele ser fornuftigt ud, bortset fra grafikkortet. Det er ikke et kort
>> der kan bruges til nye spil. Til ældre spil som dem du nævner, kan det
>> lige gå an.
>
> Sikke da noget vrøvl.
>
>> Hvis i bliver ved Vista og dermed mulighed for DX10 spil, skal der
>> minimum stå 8800gts på kortet.
>
> Sikke da noget vrøvl.
>
> Men kom da gerne med et link eller to der underbygger dine udsagn...



Et link mere (med vrøvl)

http://www23.tomshardware.com/graphics_2007.html?modelx=33&model1=854&model2=725&chart=302

GT udgaven ligger ca 5 pladser længere ned end GTS udgaven. (kan ikke
vælges)
Og det er forøvrigt GTS udgaven der kun er lidt langsommere end en 1950pro.

--

Ked venlig hilsen

Bjarne K.



Hans (08-08-2007)
Kommentar
Fra : Hans


Dato : 08-08-07 17:22

Bjarne K. wrote:
> "Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> wrote in message
> news:46b9a963$0$2099$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Bjarne K. wrote:
>>> Det hele ser fornuftigt ud, bortset fra grafikkortet. Det er ikke
>>> et kort der kan bruges til nye spil. Til ældre spil som dem du
>>> nævner, kan det lige gå an.
>>
>> Sikke da noget vrøvl.
>>
>>> Hvis i bliver ved Vista og dermed mulighed for DX10 spil, skal der
>>> minimum stå 8800gts på kortet.
>>
>> Sikke da noget vrøvl.
>>
>> Men kom da gerne med et link eller to der underbygger dine udsagn...
>
>
>
> Et link mere (med vrøvl)
>
> http://www23.tomshardware.com/graphics_2007.html?modelx=33&model1=854&model2=725&chart=302
>
> GT udgaven ligger ca 5 pladser længere ned end GTS udgaven. (kan ikke
> vælges)
> Og det er forøvrigt GTS udgaven der kun er lidt langsommere end en
> 1950pro.
>
Der er flere fordele ved at vælge 8800GTS kontra 8600GT silent udover
ydelse/pris. Et 8600GT silent bidrager væsentligt til kabinettemperaturen,
hvis der ikke monteres effektive kabinetblæsere, hvor et 8800GTS blæser den
varme luft direkte ud af kabinettet.

En anden fordsel ved at købe 8800xxx er, at designet er det samme fra det
billigste til det dyreste kort indenfor samme serie. Det betyder at alle
kort er monteret med den samme køler, blot med forskellige firmalogoer, og
denne køler er særdeles støjsvag. Den starter ved 1450 rpm., og jeg har ikke
set min over 1700 rpm. endnu, hvilket ikke har kunnet overdøve de andre
støjsvage blæsere i kabinettet.

Strømforbruget i 2D er selvfølgelig højere på et 8800 end 8600, men det kan
der også gøres noget ved da f.eks. AtiTool kan styre clockfrekvensen, og
selv ved 150 MHz. corefrekvens render et 8800GTS en vis legemsdel ud af
bukserne på et 8600GT kort.

Hans



Jesper Poulsen (08-08-2007)
Kommentar
Fra : Jesper Poulsen


Dato : 08-08-07 18:05

Bjarne K. wrote:

> http://www23.tomshardware.com/graphics_2007.html?modelx=33&model1=854&model2=725&chart=302

Det underbygger stadig ikke dine udsagn...


--
Mvh
Jesper Poulsen

Knuden (08-08-2007)
Kommentar
Fra : Knuden


Dato : 08-08-07 12:39

> Det hele ser fornuftigt ud, bortset fra grafikkortet. Det er ikke et kort
> der kan bruges til nye spil. Til ældre spil som dem du nævner, kan det
> lige gå an.
> Hvis i bliver ved Vista og dermed mulighed for DX10 spil, skal der minimum
> stå 8800gts på kortet.

Øh i henhold til linket skulle grafikkortet understøtte DirectX 10
http://www.asus.com/products.aspx?l1=2&l2=6&l3=514&l4=0&model=1700&modelmenu=1

>
> Det eneste andet der slår mig, at alt andet i maskinen end grafikkortet er
> noget af det bedste/hurtigste der kan købes for penge (næsten) og du
> overvejer quadcore, men i vil bruge den til email/internet mm og sådan
> rimeligt gamle spil, men det er selvfølgelig rart at have en maskine der
> kan holde et par år eller 3.

Jeg er også lidt bekymret for om jeg kaster penge i grams - på den anden
side kan jeg godt lide at den ikke er totalt kørt agterud i løbet af kort
tid.



Jesper Poulsen (08-08-2007)
Kommentar
Fra : Jesper Poulsen


Dato : 08-08-07 12:48

Knuden wrote:

> Øh i henhold til linket skulle grafikkortet understøtte DirectX 10

Det gør hele 8000-serien.

> http://www.asus.com/products.aspx?l1=2&l2=6&l3=514&l4=0&model=1700&modelmenu=1

http://www.hardwaresecrets.com/article/452/9
http://www23.tomshardware.com/graphics_2007.html?modelx=33&model1=716&model2=854&chart=275

Prisen på 8600GT topper ved dette:
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=388630

Prisen på 8800GTS stater her:
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=313470
- og silent findes ikke.

> Jeg er også lidt bekymret for om jeg kaster penge i grams - på den anden
> side kan jeg godt lide at den ikke er totalt kørt agterud i løbet af kort
> tid.

Det er den heller ikke med et 8600GT. Bestemt ikke. Jeg har 6600GT og
jeg har endnu ikke mødt problemer.


--
Mvh
Jesper Poulsen

Bjarne K. (08-08-2007)
Kommentar
Fra : Bjarne K.


Dato : 08-08-07 14:09


"Knuden" <scholer_fjern@fjernget2net.dk> wrote in message
news:46b9ab4d$0$93967$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>> Det hele ser fornuftigt ud, bortset fra grafikkortet. Det er ikke et kort
>> der kan bruges til nye spil. Til ældre spil som dem du nævner, kan det
>> lige gå an.
>> Hvis i bliver ved Vista og dermed mulighed for DX10 spil, skal der
>> minimum stå 8800gts på kortet.
>
> Øh i henhold til linket skulle grafikkortet understøtte DirectX 10
> http://www.asus.com/products.aspx?l1=2&l2=6&l3=514&l4=0&model=1700&modelmenu=1
>
>>

Jo, men et 6200LE grafikkort er jo også DX9 kompatiple, uden at man kan
bruge det til DX9 spil af den grund. (groft sagt)

--

Med venlig hilsen

Bjarne K.



Jesper Poulsen (08-08-2007)
Kommentar
Fra : Jesper Poulsen


Dato : 08-08-07 18:08

Bjarne K. wrote:

> Jo, men et 6200LE grafikkort er jo også DX9 kompatiple, uden at man
> kan bruge det til DX9 spil af den grund. (groft sagt)

x600 GTx og op hos nVidia er gamerkort. Det inkluderer 6600 GT, såvel
som 7600 GT og 8600 GT...


--
Mvh
Jesper Poulsen

Bjarne K. (08-08-2007)
Kommentar
Fra : Bjarne K.


Dato : 08-08-07 19:53


"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse
news:46b9f85d$0$2106$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Bjarne K. wrote:
>
>> Jo, men et 6200LE grafikkort er jo også DX9 kompatiple, uden at man
>> kan bruge det til DX9 spil af den grund. (groft sagt)
>
> x600 GTx og op hos nVidia er gamerkort. Det inkluderer 6600 GT, såvel
> som 7600 GT og 8600 GT...
>
>
> --
> Mvh
> Jesper Poulsen

Yeah right, prøv lige at køre den nyeste 3dmark06 med et x600 kort, eller
dit eget 6600gt. Ikke dermed sagt at de nævnte kort ikke kan bruges til
spil. Skiftede selv fra en X600, og det er da rigtigt at dette kort kunne
trække BF2 i en nogenlunde opløsning. Men Knuden taler om et topline pc, og
så er det sq da synd at spare 5-600 kr på grafikkortet. Køb hellere en lidt
billigere cpu.

--

Med venlig hilsen

Bjarne K.



Jesper Poulsen (08-08-2007)
Kommentar
Fra : Jesper Poulsen


Dato : 08-08-07 20:07

Bjarne K. wrote:
> spil. Skiftede selv fra en X600, og det er da rigtigt at dette kort kunne

x600 ?
nVidia?

> trække BF2 i en nogenlunde opløsning. Men Knuden taler om et topline pc, og

Der er ikke noget der taler for at bruge 2000,- på et GFX.


--
Mvh
Jesper Poulsen

Bjarne K. (08-08-2007)
Kommentar
Fra : Bjarne K.


Dato : 08-08-07 20:13


"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse
news:46ba146e$0$2087$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Bjarne K. wrote:
>> spil. Skiftede selv fra en X600, og det er da rigtigt at dette kort
>> kunne
>
> x600 ?
> nVidia?
>
>> trække BF2 i en nogenlunde opløsning. Men Knuden taler om et topline pc,
>> og
>
> Der er ikke noget der taler for at bruge 2000,- på et GFX.
>
>
Næ, men han overvejer en quadcore cpu, så jeg mener bare at han måske kunne
spare lidt penge her, og så købe et grafikort der (måske) også kan spille om
2 år.

--

Med venlig hilsen

Bjarne K.



Jesper Poulsen (08-08-2007)
Kommentar
Fra : Jesper Poulsen


Dato : 08-08-07 20:18

Bjarne K. wrote:
> Næ, men han overvejer en quadcore cpu, så jeg mener bare at han måske
> kunne spare lidt penge her, og så købe et grafikort der (måske) også
> kan spille om 2 år.

Det er 3 år siden at 6600GT var mest 'bang for the buck'. 6600GT kan
stadig være med. Med andre ord vil 8600GT (silent) også kunne være med
om 2 år.


--
Mvh
Jesper Poulsen

Bjarne K. (08-08-2007)
Kommentar
Fra : Bjarne K.


Dato : 08-08-07 20:33


"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse
news:46ba16f4$0$2098$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Bjarne K. wrote:
>> Næ, men han overvejer en quadcore cpu, så jeg mener bare at han måske
>> kunne spare lidt penge her, og så købe et grafikort der (måske) også
>> kan spille om 2 år.
>
> Det er 3 år siden at 6600GT var mest 'bang for the buck'. 6600GT kan
> stadig være med. Med andre ord vil 8600GT (silent) også kunne være med
> om 2 år.
>
>

Ja, men for 3 år siden var 6600gt også et fint kort, mens en 8600gt allerede
på nuværende tidspunkt er forældet (og så får jeg tæsk igen).

Lige indtil for ganske nylig foreslog jeg alle (der ville høre), at det var
bedre at købe en billigt dx9 kort, og se tiden an indtil der begyndte at ske
noget på dx10 fronten, men nu hvor sker noget, vil jeg absolut ikke anbefale
en "gamer" at købe en 8600gt. (Et kort der er langsommere en et 1650xt tsk
tsk tsk)

Men Knuden har jo nu noget at gå efter. Og hvis han ikke mener knægten har
brug for en 8800gts, så køber han jo bare en 8600gt.

Og kun tiden vil visehvem der får ret

--

Med venlig hilsen

Bjarne K.



Torben Nielsen (08-08-2007)
Kommentar
Fra : Torben Nielsen


Dato : 08-08-07 21:44

Jesper Poulsen skrev:
> Det er 3 år siden at 6600GT var mest 'bang for the buck'.
6600GT kan
> stadig være med. Med andre ord vil 8600GT (silent) også kunne være med
> om 2 år.
>

Det ville jo være dejligt, men ifølge
http://www.tomshardware.com/2007/07/24/hd_2600_and_geforce_8600/page9.html
vil det måske ikke tilfældet, desværre.

Citat: "A clean example was the ATI Radeon 9700 launch in 2003
that retailed for $400. It was followed by the Radeon 9600 for as
little as $150 and $170 for the Pro version. Now that was mid
range: those were less than half the price but not half the
performance. Today's "mid-range" cards are much less than half
the performance across the board, as their processor cores lack
the necessary hardware to even be considered "mid-range.""

Bortset fra det antager jeg at Knuden vil være bedst stillet med
dit forslag om et passivt kølet 8600GT(S) fremfor et 8800GTS, i
og med han nævner at han vil sætte pris på en støjsvag computer.
Ud fra Bjarnes eksempler, mener jeg ikke at der noget galt med
ydelsen for 8600-kort i opløsninger under 1600x1200 (Knuden
nævner intet om nogen bestemt opløsning), og så kan man jo evt.
lade være med at sætte AA/AF på max...


Med venlig hilsen
Torben Nielsen

Bjarne K. (08-08-2007)
Kommentar
Fra : Bjarne K.


Dato : 08-08-07 15:02


"Knuden" <scholer_fjern@fjernget2net.dk> wrote in message
news:46b9ab4d$0$93967$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Jeg er også lidt bekymret for om jeg kaster penge i grams - på den anden
> side kan jeg godt lide at den ikke er totalt kørt agterud i løbet af kort
> tid.

Du taler selv om quadcore. Det enste sted man ville overveje en quadcore
idag er til en gamerpc eller til grafisk/video behandling. (o.a. måske)
Det var derfor jeg troede at du havde penge til at kaste med


Men kan godt se at der kan være logik i at købe en pc der er kan holde nogle
år. Har selv en næsten 3 år gammel P4 3,4 ghz, som jeg stadig vil betegne
som nogenlunde hurtig.
Det eneste jeg har skiftet er mit grafikkort og puttet noget mere ram i.

--

Med venlig hilsen

Bjarne K.





Jesper Poulsen (08-08-2007)
Kommentar
Fra : Jesper Poulsen


Dato : 08-08-07 18:09

Bjarne K. wrote:

> år. Har selv en næsten 3 år gammel P4 3,4 ghz, som jeg stadig vil betegne
> som nogenlunde hurtig.
> Det eneste jeg har skiftet er mit grafikkort og puttet noget mere ram i.

Faktisk er CPU'en ikke flaskehalsen i en gamer-PC.


--
Mvh
Jesper Poulsen

Bjarne K. (08-08-2007)
Kommentar
Fra : Bjarne K.


Dato : 08-08-07 21:26


"Knuden" <scholer_fjern@fjernget2net.dk> skrev i en meddelelse
news:46b9ab4d$0$93967$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>> Det hele ser fornuftigt ud, bortset fra grafikkortet. Det er ikke et kort
>> der kan bruges til nye spil. Til ældre spil som dem du nævner, kan det
>> lige gå an.
>> Hvis i bliver ved Vista og dermed mulighed for DX10 spil, skal der
>> minimum stå 8800gts på kortet.
>
> Øh i henhold til linket skulle grafikkortet understøtte DirectX 10
> http://www.asus.com/products.aspx?l1=2&l2=6&l3=514&l4=0&model=1700&modelmenu=1
>

Bare lige en afsluttende bemærkning ang. grafikkortet , så kan du checke
denne side (også toms)

http://www.tomshardware.com/2007/07/03/the_best_gaming_video_cards_for_the_money/

Bemærk dog venligst at en 8800gts er ca 300% gange dyrere( end et 8600gt) i
USA, mens det i dk kun er ca 100% gang dyrere.

Men som Jacob skriver, vil kortet sagtens kunne spille lidt endnu, tror dog
som sagt det kommer til kort (haha), med spil som Crysis.
(men jeg kan jo tage fejl, det er sket en enkelt eller to gange før)


--

Med venlig hilsen

Bjarne K.



Jesper Poulsen (09-08-2007)
Kommentar
Fra : Jesper Poulsen


Dato : 09-08-07 03:59

Bjarne K. wrote:

> Men som Jacob skriver, vil kortet sagtens kunne spille lidt endnu, tror dog
> som sagt det kommer til kort (haha), med spil som Crysis.
> (men jeg kan jo tage fejl, det er sket en enkelt eller to gange før)

http://www.crysis-online.com/Information/System%20Requirements/

http://www23.tomshardware.com/graphics_2007.html?modelx=33&model1=715&model2=854&chart=295

Hvis man kigger på listen er 8600GT et markant bedre kort end 6600GT
(8600GT kan ikke vælges, men det er der).


--
Mvh
Jesper Poulsen

Bjarne K. (09-08-2007)
Kommentar
Fra : Bjarne K.


Dato : 09-08-07 09:10


"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> wrote in message
news:46ba8300$0$2106$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Bjarne K. wrote:
>
>> Men som Jacob skriver, vil kortet sagtens kunne spille lidt endnu, tror
>> dog som sagt det kommer til kort (haha), med spil som Crysis.
>> (men jeg kan jo tage fejl, det er sket en enkelt eller to gange før)
>
> http://www.crysis-online.com/Information/System%20Requirements/
>
> http://www23.tomshardware.com/graphics_2007.html?modelx=33&model1=715&model2=854&chart=295
>
> Hvis man kigger på listen er 8600GT et markant bedre kort end 6600GT
> (8600GT kan ikke vælges, men det er der).
>

Ja, ved du hvad. Jeg kan godt se, at i visse tests skorer 8600gt meget fint,
og næsten lige så godt som et 1950pro, mens det i andre ligger og roder
noget længere nede af listen.

Vedrørende Crysis, havde jeg fået den opfattelse at det var et DX10 pixel
shader model 4 spil. Men det er det åbenbart ikke, og så det er klart at de
lidt ældre kort stadig kan være med.
Men på den officielle hjemmesider står der under requirements endnu kun: DVD
rom

--

Med venlig hilsen

Bjarne K.
--

Med venlig hilsen

Bjarne K.



Jesper Poulsen (09-08-2007)
Kommentar
Fra : Jesper Poulsen


Dato : 09-08-07 09:31

Bjarne K. wrote:

> Vedrørende Crysis, havde jeg fået den opfattelse at det var et DX10 pixel

Se, hvis du nu er Crytek-fan ligesom mig, så havde du også vidst bedre.

EOD?


--
Mvh
Jesper Poulsen

Bjarne K. (09-08-2007)
Kommentar
Fra : Bjarne K.


Dato : 09-08-07 10:42


"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> wrote in message
news:46bad0c5$0$2101$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Bjarne K. wrote:
>
>> Vedrørende Crysis, havde jeg fået den opfattelse at det var et DX10 pixel
>
> Se, hvis du nu er Crytek-fan ligesom mig, så havde du også vidst bedre.
>
> EOD?

Så med andre ord, du ved hvordan de officielle specs kommer til at se ud.

--

Med venlig hilsen

Bjarne K.



Bjarne K. (09-08-2007)
Kommentar
Fra : Bjarne K.


Dato : 09-08-07 11:03


"Knuden" <scholer_fjern@fjernget2net.dk> wrote in message
news:46b8d2f2$0$21930$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Hej
>
> Jeg kan se, at det er her man kan få svar på sine indviklede spørgsmål
>

Som det sidste fra mig også, vil jeg bare lige henvise til den eneste
egentlige DX10 test jeg har kunnet finde.

http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleid=2146&page=9

--

Med venlig hilsen

Bjarne K.



Jesper Poulsen (09-08-2007)
Kommentar
Fra : Jesper Poulsen


Dato : 09-08-07 14:41

Bjarne K. wrote:

> Som det sidste fra mig også, vil jeg bare lige henvise til den eneste
> egentlige DX10 test jeg har kunnet finde.

DX10 kræver Vista og Vista er det han er blevet frarådet at anvende.


--
Mvh
Jesper Poulsen

Bjarne K. (09-08-2007)
Kommentar
Fra : Bjarne K.


Dato : 09-08-07 15:15


"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> wrote in message
news:46bb196d$0$2105$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Bjarne K. wrote:
>
>> Som det sidste fra mig også, vil jeg bare lige henvise til den eneste
>> egentlige DX10 test jeg har kunnet finde.
>
> DX10 kræver Vista og Vista er det han er blevet frarådet at anvende.
>
>
> --
> Mvh
> Jesper Poulsen

Nu forstår jeg ingen ting mere. Hvorfor er det så lige du vil anbefale ham
at købe et DX10 kort når han til samme pris kan få et X1950pro der er noget
hurtigere.
Hvis det er fordi det skal være silent, kan han også få et med en zalman
køler til samme pris som det han selv foreslår, eller et 7900gs til en 1200.
Det kan fåes med passiv køler.

Jeg skrev, "Hvis i bliver ved Vista og dermed mulighed for DX10 spil, skal
der minimum
stå 8800gts på kortet", og det var det du kaldte vrøvl, men du er måske
kommet på andre tanker.

--

Med venlig hilsen

Bjarne K.







--

Med venlig hilsen

Bjarne K.




--

Med venlig hilsen

Bjarne K.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408927
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste