/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Stagvende i hårdt vejr i en Hobie
Fra : Ukendt


Dato : 15-07-07 23:07

Ejjj.... Det er skisme svært at stagvende i en Hobie 16.

Jeg kommer op i vinden, men jeg kan ligesom ikke rigtigt fald videre over i
den anden side. Jeg beholder forsejlet i tidligere side og trækker det først
over når storsejlet får fat (som i let vind), men båden bakker bare eller
bliver stående 15-20gr fra vind og jeg er nødt til at falde af.

Problemet opstår især når jeg skal stagvende over mod bagbord, og her skal
det lige siges at min mast er skæv mod bagbord. Nu vil nogen sige : "Har du
prøvet mod styrbord", ja men ikke i hårdt vejr, da vinden oftest er hård fra
vest og mine sejlforhold (Augustenborg Fjord) gør at jeg ikke har muligheden
rundt om styrbord (jeg kommer inde fra fjorden)..

Jeg oplever dog i let vind at den er væstenlig nemmere at stagvende mod
styrbord end mod bagbord, er det det der er problemet og skal jeg ud (jeg
leder allerede) efter en "lige" mast ....

mvh
Karsten HobieNewbie



 
 
Torben (15-07-2007)
Kommentar
Fra : Torben


Dato : 15-07-07 23:11

On 16 Jul., 00:07, "Karsten Madsen" <km hos alsit i danmark> wrote:
> Ejjj.... Det er skisme svært at stagvende i en Hobie 16.
>
> Jeg kommer op i vinden, men jeg kan ligesom ikke rigtigt fald videre over i
> den anden side. Jeg beholder forsejlet i tidligere side og trækker det først
> over når storsejlet får fat (som i let vind), men båden bakker bare eller
> bliver stående 15-20gr fra vind og jeg er nødt til at falde af.

Skal skynde mig at sige jeg er _ikke_ catemaran specialist .. men i en
stor enkeltskrogs jolle ville jeg helt klart droppe at bakke foken
rundt i hårdt vejr - det koster bare fart. I stedet, prøv at holde
farten, og meget gerne vende lige på toppen af en sø, så kan det
første stykke "ned af bakke" hjælpe til at holde farten helt rundt i
vendingen.

Disclaimer: Jeg er ikke cat-sejler


Leon Hulstroem (16-07-2007)
Kommentar
Fra : Leon Hulstroem


Dato : 16-07-07 01:04

> Jeg kommer op i vinden, men jeg kan ligesom ikke rigtigt fald videre over
> i den anden side. Jeg beholder forsejlet i tidligere side og trækker det
> først over når storsejlet får fat (som i let vind), men båden bakker bare
> eller bliver stående 15-20gr fra vind og jeg er nødt til at falde af.
>
> Problemet opstår især når jeg skal stagvende over mod bagbord, og her skal
> det lige siges at min mast er skæv mod bagbord. Nu vil nogen sige : "Har
> du prøvet mod styrbord", ja men ikke i hårdt vejr, da vinden oftest er
> hård fra vest og mine sejlforhold (Augustenborg Fjord) gør at jeg ikke har
> muligheden rundt om styrbord (jeg kommer inde fra fjorden)..
>
> Jeg oplever dog i let vind at den er væstenlig nemmere at stagvende mod
> styrbord end mod bagbord, er det det der er problemet og skal jeg ud (jeg
> leder allerede) efter en "lige" mast ....

Selvom at jeg har min Hobie erfaring fra en 18'er, så er der nogle
grundliggende ting som er ens.
Dog trimmer man vanter lidt anderledes og der er også Diamant på 18eren, så
bestemmer maste udfald.

Hvis din mast er bukket, så er det klart et problem, men hvis den bare står
skævt så er det kun et spørgsmål om trim.
Er masten bukket så er det ikke meget hjælp at hente, Du kan tage chancen og
hoppe lidt på den så den retter sig lidt op.

Mastegrund-trim forgår med stor-faldet som måle-snor. Trim først masten så
den står lodret.
Det gør du ved at sætte storfaldet fast og fører det ned til vantbeslaget i
begge sider. Du skulle gerne ramme samme punkt på faldet på både styrbord og
bagbord ponton. Så står din mast lodret.
Vanterne skal ikke nødvendigvis sidde i samme huller.

Husk det skal også trimmes på vantspænding, alt efter vind og crewvægt.
De må ikke "dingle" og de må ikke være violinstrenge.
(Der er lige så mange meninger om vanter som der er sejlere.)

Dernæst skal du vælge en hældning, jo mere det blæser jo mere hældning.
Der tager du faldet, sætter det fast og fører det ud i stævnen (lige på
spidsen) på den ene ponton. Og der efter fører du det tilbage til agten på
samme ponton, så det lige berører dækket. Det punkt på faldet som ramte
stævnen skal nu være 20-30cm under dækket.
Er den helt gal så skal forstaget flyttes i hulbeslaget. Trim den til 30cm i
hård vind og 20cm let vind.. og selvf. i midt i middelvind.
Det gør en stor forskel.

Husk at hvis du trimmer på forstaget, så skal du kikke på vanterne igen.

Det med at du bakker fok'en er 100% korrekt, men du skal også huske at det
skal være bløde rorbevægelser, hiver du bare roret i borde så er det lige
som at smide anker.
For en Kat., de-accelerer lige så hurtig som den accelerer hvis man ikke
laver "bløde" vendinger, det er på den måde man holder lidt fart i jollen.

Husk også at det gør en forskel hvor hårdt, fokke faldet er sat, sagt
bomudhal og cunningham.
Men det er jo alm. sejl trim.

Et andet punkt på en kat. er ror trim. Det er ret undervurderet når man ikke
kapsejler, men det gør en verden til forskel at de står korrekt.
De skal stritte ligemeget ind under skroget, og de skal ikke stå lige, som
man skulle tro.
De skal derimod have lidt toe-in, dvs spidse lidt ind.
Og hvis de brummer helt vildt når det går stærkt, så slibes bagsiden flad og
skarp.

Jeg skal lige sige at i hårdt vejr, er der et stort sammen spil imellem,
mastehældning og ror-toein.
Find ballancen på vandet, så den er let luv-gerig.
Hvis du føler at rorene låser når du sejler stærkt, så er det ofte
indstillingen på hvormeget de stritter ind under skroget, der skal skrues
lidt på, samt bagsiden der skal slibes en flade på, samt der måske er slup i
dine ror.

Men læs lidt mere om det på nettet, for det er en videnskab.

Håber at jeg kunne hjælpe lidt

-Leon



Ukendt (16-07-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 16-07-07 22:26


"Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@hulstroem.com> skrev i en meddelelse
news:469ab5e5$0$2105$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Jeg kommer op i vinden, men jeg kan ligesom ikke rigtigt fald videre over
>> i den anden side. Jeg beholder forsejlet i tidligere side og trækker det
>> først over når storsejlet får fat (som i let vind), men båden bakker bare
>> eller bliver stående 15-20gr fra vind og jeg er nødt til at falde af.
>> Problemet opstår især når jeg skal stagvende over mod bagbord, og her
>> skal det lige siges at min mast er skæv mod bagbord. Nu vil nogen sige :
>> "Har du prøvet mod styrbord", ja men ikke i hårdt vejr, da vinden oftest
>> er hård fra vest og mine sejlforhold (Augustenborg Fjord) gør at jeg ikke
>> har muligheden rundt om styrbord (jeg kommer inde fra fjorden)..
>> Jeg oplever dog i let vind at den er væstenlig nemmere at stagvende mod
>> styrbord end mod bagbord, er det det der er problemet og skal jeg ud (jeg
>> leder allerede) efter en "lige" mast ....
>
> Hvis din mast er bukket, så er det klart et problem, men hvis den bare
> står skævt så er det kun et spørgsmål om trim.
> Er masten bukket så er det ikke meget hjælp at hente, Du kan tage chancen
> og hoppe lidt på den så den retter sig lidt op.

Der er skæv - det er ikke trim... desværre. Den har (inden jeg købte den)
ligget på en trailer i en lystbådehavn. Traileren har en hævet holder til
masten som ligger ned ovr båden (så masten er hævet over biltaget, når
trailer med båd er spændt på). Masten ligger derfor lige i højde med at man
kan nå den med strakte arme når man står på tæer. Jeg er bange for at en ung
mand eller to har fornøjet sig ved at tage armbøjere i den og den derved at
blevet bøjet.

Jeg tør skisme ikke at prøve at bukke den tilbage til lige, så hellere leve
med en skæv mast til jeg finder anden.

> {cuttet en masse mastetrim forslag}

Gode trimtricks - det skal prøves....

>
> Det med at du bakker fok'en er 100% korrekt, men du skal også huske at det
> skal være bløde rorbevægelser, hiver du bare roret i borde så er det lige
> som at smide anker.
> For en Kat., de-accelerer lige så hurtig som den accelerer hvis man ikke
> laver "bløde" vendinger, det er på den måde man holder lidt fart i jollen.

Bløde bevægelser, jeg har nok været for vild med at ville stagvende. Men
bløde bevægelser. Den tager jeg med i våddragten på onsdag.

> Husk også at det gør en forskel hvor hårdt, fokke faldet er sat, sagt
> bomudhal og cunningham.
> Men det er jo alm. sejl trim.

Jeps

> Et andet punkt på en kat. er ror trim. Det er ret undervurderet når man
> ikke kapsejler, men det gør en verden til forskel at de står korrekt.
> De skal stritte ligemeget ind under skroget, og de skal ikke stå lige, som
> man skulle tro.
> De skal derimod have lidt toe-in, dvs spidse lidt ind.
> Og hvis de brummer helt vildt når det går stærkt, så slibes bagsiden flad
> og skarp.

Jeg har læst lidt om rortrim på Hobie University, men jeg har ikke fået dem
målt op endnu. Det er jo sjovere at sejle end måle (fnis)

Brummer, hmm, ja, men kun til en vis hastighed, så stopper de. De stopper
med at brumme (jeg kalder det synge) lige før skroget kommer ud af vandet -
det er en god rettesnor til "så nu kommer den"....

Men jeg vil vente med slibning osv til den kommer i "tørdok" (min garage)
til vinter. Den skal have en generel overhaling alligevel

> Jeg skal lige sige at i hårdt vejr, er der et stort sammen spil imellem,
> mastehældning og ror-toein.
> Find ballancen på vandet, så den er let luv-gerig.
> Hvis du føler at rorene låser når du sejler stærkt, så er det ofte
> indstillingen på hvormeget de stritter ind under skroget, der skal skrues
> lidt på, samt bagsiden der skal slibes en flade på, samt der måske er slup
> i dine ror.

Godt råd - taget ad notram.

> Men læs lidt mere om det på nettet, for det er en videnskab.
>
> Håber at jeg kunne hjælpe lidt
> -Leon

Masser af dejlig hjælp - den er printet og sat ind sammen med andre gode råd
i Hobiemappen. Så skal de jo bare læses og ikke mindst bruges - takker og
bukker.

/karsten



Leon Hulstroem (16-07-2007)
Kommentar
Fra : Leon Hulstroem


Dato : 16-07-07 22:43

> Jeg tør skisme ikke at prøve at bukke den tilbage til lige, så hellere
> leve med en skæv mast til jeg finder anden.

Nu ved jeg ikke om din er 2 delt, men min var hel. En sen aften levede vi et
pithole og landede så hårdt at den ene Diamant-wire sprang. Da vi fik jollen
på højkant igen blæste det 12ms og 16ms i stødene og det kunne masten
bestemt ikke lide, så den stod som en Robin Hood langbue da vi kom ind (læs:
15cm på midten). Selvom at den blev sejlet ind for fok alene.

Jeg tog changen og lagde på 2 bukke og bukkede den modsat. Den blev faktisk
100% ok igen.
Jeg måtte dog skifte alle popnitter og tætne den igen.

Men jo det er da en change at tage, en ny mast er jo ikke billig.

-Leon



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408926
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste