/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
BUKH 10 HK med startproblemer?
Fra : Niels


Dato : 29-06-07 11:00

Hej NG

Jeg har en båd, hvor der er en BUKH 10 HK fra 1978 med startproblemer.
Der har i den tid jeg har haft motoren, været startproblemer, og for
at løse startproblemet er
topstykket renoveret for 2 år siden, og i den forbindelse blev
dysserne renset og justeret, men der er stadig startproblemer.

Hvis jeg sprøjter lidt motorolie på toppen af stemplet, starter
motoren, jeg har fået af vide er at stempelringene ikke slutter tæt
nok til cylinderen, således kompression ikke bliver stor nok, det
lyder jo rigtigt nok.
Jeg tænker bare, er det nemt at måle om der er nok kompression?
Og kan det det skyldes andre ting, og i så fald hvad?
Jeg vil lige tilføje, når motoren er varm, har den ikke svært ved at
starte.

Hilsen Niels Jørgen


 
 
Rochy Nielsen (29-06-2007)
Kommentar
Fra : Rochy Nielsen


Dato : 29-06-07 16:48

Hej Niels det er helt klart manglende kompression og ja det kan nemt måles
men mener det er spil af penge for når det hjælper med at sprøjte olie ind
da det er en gammel motor er det nok en hoved rep.
eller overvej en ny motor

mvh Rochy


"Niels" <Niels.jorgen@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:1183111213.765250.155170@q69g2000hsb.googlegroups.com...
Hej NG

Jeg har en båd, hvor der er en BUKH 10 HK fra 1978 med startproblemer.
Der har i den tid jeg har haft motoren, været startproblemer, og for
at løse startproblemet er
topstykket renoveret for 2 år siden, og i den forbindelse blev
dysserne renset og justeret, men der er stadig startproblemer.

Hvis jeg sprøjter lidt motorolie på toppen af stemplet, starter
motoren, jeg har fået af vide er at stempelringene ikke slutter tæt
nok til cylinderen, således kompression ikke bliver stor nok, det
lyder jo rigtigt nok.
Jeg tænker bare, er det nemt at måle om der er nok kompression?
Og kan det det skyldes andre ting, og i så fald hvad?
Jeg vil lige tilføje, når motoren er varm, har den ikke svært ved at
starte.

Hilsen Niels Jørgen



... (30-06-2007)
Kommentar
Fra : ...


Dato : 30-06-07 06:38

Til en Bukh, kan man få stempler i overstørrelse. Den kan sandsynligvis
bores op, og så et nyt stempel.
Den har jo fået topstykket renoveret..........


"Rochy Nielsen" <rochy@nielsen.mail.dk> skrev i meddelelsen
news:468529b1$0$30984$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej Niels det er helt klart manglende kompression og ja det kan nemt måles
> men mener det er spil af penge for når det hjælper med at sprøjte olie ind
> da det er en gammel motor er det nok en hoved rep.
> eller overvej en ny motor
>
> mvh Rochy
>
>
> "Niels" <Niels.jorgen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> news:1183111213.765250.155170@q69g2000hsb.googlegroups.com...
> Hej NG
>
> Jeg har en båd, hvor der er en BUKH 10 HK fra 1978 med startproblemer.
> Der har i den tid jeg har haft motoren, været startproblemer, og for
> at løse startproblemet er
> topstykket renoveret for 2 år siden, og i den forbindelse blev
> dysserne renset og justeret, men der er stadig startproblemer.
>
> Hvis jeg sprøjter lidt motorolie på toppen af stemplet, starter
> motoren, jeg har fået af vide er at stempelringene ikke slutter tæt
> nok til cylinderen, således kompression ikke bliver stor nok, det
> lyder jo rigtigt nok.
> Jeg tænker bare, er det nemt at måle om der er nok kompression?
> Og kan det det skyldes andre ting, og i så fald hvad?
> Jeg vil lige tilføje, når motoren er varm, har den ikke svært ved at
> starte.
>
> Hilsen Niels Jørgen
>
>


Leon Hulstroem (30-06-2007)
Kommentar
Fra : Leon Hulstroem


Dato : 30-06-07 08:50



> Til en Bukh, kan man få stempler i overstørrelse. Den kan sandsynligvis
> bores op, og så et nyt stempel.
> Den har jo fået topstykket renoveret..........

Ja stumper skulle ikke være noget problem

>> Hej Niels det er helt klart manglende kompression

Ikke nødvendigvis, det kan også være gløderør, forvarmer relæ og manglende
kold-start funktion.
Selv enkelte nyere motorer er lidt seje at få liv i når de er kolde, det er
jo det man bruger kold-start (choker) funktionen til.
Men det kan også være at knasten ikke står optimalt, dvs den blev ikke
justeret/monteret korrekt, da topstykket blev sat på.
Det kan også være en ide at prøve, at håndpumpe og lufte ud inden start.
Ofte får den mindste utæthed brændstoffet til at løbe tilbage.

>> og ja det kan nemt måles men mener det er spil af penge for når det
>> hjælper med at sprøjte olie ind
>> da det er en gammel motor er det nok en hoved rep.
>> eller overvej en ny motor

Jeg ville helt klart få taget en kompressionstest, den fortæller dig om der
er stor forskel på de enkelte cylinder, hvis der er det, ja så skal man
vælge og vurderer om man kan finde pengene til nyt eller renoverer gammelt.
Hvis testen viser næstens ens tryk så kan den holde lidt endnu.
Testen tager for en fagmand 1-2timer, hvis dyserne ellers er til at få ud.

Hvis den har svært ved at starte pga manglende tryk, så bruger den også
olie. For hvis den kan trykke brændstoffet forbi stempelringene, så skraber
den heller ikke optimalt. Og desuden bør din motorolie lugte fælt af diesel.
Den vil typisk også sovse en del fra toppen, da cylindertrykket forsvinder
ned i blokken og op af krumtapudluftningen/oliepåfyldningen. Det kalder man
med et fint ord "under-kompression".

Mvh
Leon



Harding E. Larsen (30-06-2007)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 30-06-07 08:58

Fremstilling af stempler er en specialitet. De fremstilles på en
fabrik ejet af Mercedes Bentz. Det er herfra de forskellige
motorfabrikanter køber dem.
Normalt fremstilles de i to overstørrelser af nominelt mål og
med tilhørende stempelringe.
Cylindrerne hones til korrekt størrelse ved en opboring.

Mvh/Harding


.... <mine-handler@sol.dk> skrev:
>Til en Bukh, kan man få stempler i
>overstørrelse. Den kan sandsynligvis
>bores op, og så et nyt stempel.
>Den har jo fået topstykket
>renoveret..........
>


Rochy Nielsen (30-06-2007)
Kommentar
Fra : Rochy Nielsen


Dato : 30-06-07 10:12

Syntes lige vil nævne den kan ikke bores foring koster ca. 1300 kr. stempel
ca. 18oo kr.
og der er ikke forvarmer på den af nogen art så det ER manglende kompression
så motoren skal adskilles og ses efter for tæring motorblok topstykke
krumtap ger med mere
Det er jo en hovedreparation man taler om
Da motoren jo er fra 1974 er den jo ikke ny mere så få en pris inden du
begynder
da man skal passe på med så gammel en motor der kan næmt komme store ekstra
udgifter

mvh Rochy
"Harding E. Larsen (slet 7J0FF)" <harding@7J0FFlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11831905880.552975236155685@dtext.news.tele.dk...
> Fremstilling af stempler er en specialitet. De fremstilles på en
> fabrik ejet af Mercedes Bentz. Det er herfra de forskellige
> motorfabrikanter køber dem.
> Normalt fremstilles de i to overstørrelser af nominelt mål og
> med tilhørende stempelringe.
> Cylindrerne hones til korrekt størrelse ved en opboring.
>
> Mvh/Harding
>
>
> ... <mine-handler@sol.dk> skrev:
>>Til en Bukh, kan man få stempler i
>>overstørrelse. Den kan sandsynligvis
>>bores op, og så et nyt stempel.
>>Den har jo fået topstykket
>>renoveret..........
>>
>



... (30-06-2007)
Kommentar
Fra : ...


Dato : 30-06-07 13:55

Hej Rochy

Jeg har en DV8SME liggende, som jeg vil renoverer med henblik på at smide
den min båd. Sættet, vejer jo næsten 150 kg mindre end min Penta. Men hvor
finder du stempel til 1800 ?





"Rochy Nielsen" <rochy@nielsen.mail.dk> skrev i meddelelsen
news:46861e7a$0$30989$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Syntes lige vil nævne den kan ikke bores foring koster ca. 1300 kr.
> stempel ca. 18oo kr.
> og der er ikke forvarmer på den af nogen art så det ER manglende
> kompression
> så motoren skal adskilles og ses efter for tæring motorblok topstykke
> krumtap ger med mere
> Det er jo en hovedreparation man taler om
> Da motoren jo er fra 1974 er den jo ikke ny mere så få en pris inden du
> begynder
> da man skal passe på med så gammel en motor der kan næmt komme store
> ekstra udgifter
>
> mvh Rochy
> "Harding E. Larsen (slet 7J0FF)" <harding@7J0FFlarsen.tdcadsl.dk> skrev i
> en meddelelse news:11831905880.552975236155685@dtext.news.tele.dk...
>> Fremstilling af stempler er en specialitet. De fremstilles på en
>> fabrik ejet af Mercedes Bentz. Det er herfra de forskellige
>> motorfabrikanter køber dem.
>> Normalt fremstilles de i to overstørrelser af nominelt mål og
>> med tilhørende stempelringe.
>> Cylindrerne hones til korrekt størrelse ved en opboring.
>>
>> Mvh/Harding
>>
>>
>> ... <mine-handler@sol.dk> skrev:
>>>Til en Bukh, kan man få stempler i
>>>overstørrelse. Den kan sandsynligvis
>>>bores op, og så et nyt stempel.
>>>Den har jo fået topstykket
>>>renoveret..........
>>>
>>
>
>


Rochy Nielsen (30-06-2007)
Kommentar
Fra : Rochy Nielsen


Dato : 30-06-07 15:27

Hej mister ... nu var det jo ikke en 8 sme men dv 10 vi skrev om kik her
http://www.kkemotorer.dk/

mvh Rochy
"..." <mine-handler@sol.dk> skrev i en meddelelse
news:468652b4$0$90270$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej Rochy
>
> Jeg har en DV8SME liggende, som jeg vil renoverer med henblik på at smide
> den min båd. Sættet, vejer jo næsten 150 kg mindre end min Penta. Men hvor
> finder du stempel til 1800 ?
>
>
>
>
>
> "Rochy Nielsen" <rochy@nielsen.mail.dk> skrev i meddelelsen
> news:46861e7a$0$30989$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> Syntes lige vil nævne den kan ikke bores foring koster ca. 1300 kr.
>> stempel ca. 18oo kr.
>> og der er ikke forvarmer på den af nogen art så det ER manglende
>> kompression
>> så motoren skal adskilles og ses efter for tæring motorblok topstykke
>> krumtap ger med mere
>> Det er jo en hovedreparation man taler om
>> Da motoren jo er fra 1974 er den jo ikke ny mere så få en pris inden du
>> begynder
>> da man skal passe på med så gammel en motor der kan næmt komme store
>> ekstra udgifter
>>
>> mvh Rochy
>> "Harding E. Larsen (slet 7J0FF)" <harding@7J0FFlarsen.tdcadsl.dk> skrev i
>> en meddelelse news:11831905880.552975236155685@dtext.news.tele.dk...
>>> Fremstilling af stempler er en specialitet. De fremstilles på en
>>> fabrik ejet af Mercedes Bentz. Det er herfra de forskellige
>>> motorfabrikanter køber dem.
>>> Normalt fremstilles de i to overstørrelser af nominelt mål og
>>> med tilhørende stempelringe.
>>> Cylindrerne hones til korrekt størrelse ved en opboring.
>>>
>>> Mvh/Harding
>>>
>>>
>>> ... <mine-handler@sol.dk> skrev:
>>>>Til en Bukh, kan man få stempler i
>>>>overstørrelse. Den kan sandsynligvis
>>>>bores op, og så et nyt stempel.
>>>>Den har jo fået topstykket
>>>>renoveret..........
>>>>
>>>
>>
>>
>



Niels (02-07-2007)
Kommentar
Fra : Niels


Dato : 02-07-07 07:52

Hej

Tak for alle jeres bud, det har givet stof til eftertanke, og har
endnu ikke bestutte hvad der skal gøres.

Hilsen Niels Jørgen


Niels & Astrid (07-07-2007)
Kommentar
Fra : Niels & Astrid


Dato : 07-07-07 12:06


"Niels" <Niels.jorgen@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:1183111213.765250.155170@q69g2000hsb.googlegroups.com...
Hej NG

Jeg har en båd, hvor der er en BUKH 10 HK fra 1978 med startproblemer.
Der har i den tid jeg har haft motoren, været startproblemer, og for
at løse startproblemet er
topstykket renoveret for 2 år siden, og i den forbindelse blev
dysserne renset og justeret, men der er stadig startproblemer.

Hvis jeg sprøjter lidt motorolie på toppen af stemplet, starter
motoren, jeg har fået af vide er at stempelringene ikke slutter tæt
nok til cylinderen, således kompression ikke bliver stor nok, det
lyder jo rigtigt nok.
Jeg tænker bare, er det nemt at måle om der er nok kompression?
Og kan det det skyldes andre ting, og i så fald hvad?
Jeg vil lige tilføje, når motoren er varm, har den ikke svært ved at
starte.

Hilsen Niels Jørgen
Hej var det ikke en idé med en ny FV-kølet motor. Evt med lidt flere
muskler. En hovedreperation løber op og så er afstande til ny motor vel ikke
så lang ?. Denne regnfulde sommer var jeg i Rørvig, der var en Grinde-ejer
som gjorde opmærksom på at de gamle 10 hk etbenede Buchk motorer er lidt
træge i accelerationen så havnemanøvrer tager 1-2 sekunder længere pr.
ændring. (svinghjulet er tungt og derfor langsomt at accelerere ). Selv har
jeg en 3-benet Vetus der adlyder omgående, så det var lidt af en
overraskelse at buhk´en har det problem. Det må være endnu et incitament til
fornyelse. mvh Niels F.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408926
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste