/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Harley-Davidson hitter
Fra : Annie gyg


Dato : 19-07-07 19:50

I månederne april-juni blev der på verdensplan solgt
Harley-Davidson

95.117 motorcykler, og en god del af dem endte i Europa

http://epn.dk/industri/article1015089.ece

Annie



 
 
Preben Nielsen (20-07-2007)
Kommentar
Fra : Preben Nielsen


Dato : 20-07-07 07:27


"Annie gyg" <Agyg@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:469fb275$0$5755$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>I månederne april-juni blev der på verdensplan solgt
> Harley-Davidson
>
> 95.117 motorcykler, og en god del af dem endte i Europa
>
> http://epn.dk/industri/article1015089.ece
>
> Annie
>

Siger lidt om mennesker generelt. Man betaler gerne overpris for et navn. Vi
kan vel alle være enige om at japanerne laver lige så gode eller bedre mc'er
af samme type og til næsten halvdelen af prisen.

Så man køber ikke en Harley frem for en Japaner for kvalitetetens skyld,
ihvert fald ikke for køreegenskaberne og slet ikke for prisen (selv om
gensalgs værdien er god er værditabet på en 400000 kr. mc stadig større end
på en 200000 kr mc.

Lad os forestille os vi tager en Honda og en Harley, der som ligner
hinanden, har samme ydelse og som er helt nye modeller - dvs ingen har set
dem før. Lad os lege Harleyen er af en ligeså god kvalitet som Hondaen.
Prisen på Hondaen er 250.000 på Harleyen 425.000

Hvis man nu byttede rundt på navne inden de blev præsenteret for pressen.
Ville folk så glædeligt betale 175.000 mere for den mc de tror er en Harley
?

Det tror jeg faktisk.

Der er lavet mange undersøgelser om hvorfor vi handler som vi gør og rent
psykologisk giver det samme følelse at købe en Honda til overpris man tror
er en Harley som at købe Harleyen.
Så det er ikke varen der er interessant men den merværdi man køber, f.eks.
med Harley er det navnet - easyrider imaget - livstilen så betyder det
mindre at produktet selv ikke er særlig godt i forhold til prisen.

Noget andet som undrer mig er at Harley stadig er blevet dyrere og dyrere
selvom dolleren er faldet til det halve. Der er nogle der bliver røvrendt -
men hvem ?

Jeg skal nok lige sige jeg intet har imod Harley og synes dem der gerne vil
følge flokken og købe en mc som nærmest er en massebetegnelse, skal have lov
til det. Herregud , gud og hvermand har jo efterhånden en Harley.

Men da jeg er unik og ikke følger flokken, kører jeg rundt på en alt for dyr
Husqvarna

Hilsen
Mig




Armand (20-07-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 20-07-07 15:20


"Preben Nielsen" <Pene@extramail.org> skrev i en meddelelse
news:46a055bd$0$189$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Annie gyg" <Agyg@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:469fb275$0$5755$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>>I månederne april-juni blev der på verdensplan solgt
>> Harley-Davidson
>>
>> 95.117 motorcykler, og en god del af dem endte i Europa
>>
> Siger lidt om mennesker generelt. Man betaler gerne overpris for et navn.
> Vi kan vel alle være enige om at japanerne laver lige så gode eller bedre
> mc'er af samme type og til næsten halvdelen af prisen.
>
> Så man køber ikke en Harley frem for en Japaner for kvalitetetens skyld,
> ihvert fald ikke for køreegenskaberne og slet ikke for prisen
Jeg er så absolut ikke til HD, men Buell'en tænder et eller andet i mig. Jeg
finder ikke at der findes andre motorcykler der matcher dén og havde jeg
penge nok kunne det sagtens ske at der stod sådan en i indkørslen en dag.
Og trods min HD-modvilje, så kan jeg sagtens se at andre vil kunne have
akkurat samme anskuelse omkring Harley'erne :-/

--
Armand.
(ellers ikke mærkedyr, á det som Prebens indlæg ellers lægger op til)



Aragorn Elessar (20-07-2007)
Kommentar
Fra : Aragorn Elessar


Dato : 20-07-07 15:50

"Preben Nielsen" <Pene@extramail.org> wrote in message
news:46a055bd$0$189$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Annie gyg" <Agyg@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:469fb275$0$5755$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
-klip-
> Men da jeg er unik og ikke følger flokken, kører jeg rundt på en alt for
dyr
> Husqvarna
>
> Hilsen
> Mig

Velkommen i familien!
BMW overtager Husqvarna fra MV Agusta.
http://www.reuters.com/article/innovationNews/idUSL2082692720070720

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
==================
www.bmwmc.dk
www.politimotorcykler.dk - er undervejs...
==================



Claus Rittig (20-07-2007)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 20-07-07 18:05

"Preben Nielsen" <Pene@extramail.org> skrev i en meddelelse
news:46a055bd$0$189$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Siger lidt om mennesker generelt. Man betaler gerne overpris for et navn.
> Vi kan vel alle være enige om at japanerne laver lige så gode eller bedre
> mc'er af samme type og til næsten halvdelen af prisen.

Jeg skal ikke udelukke du har ret, men du har overset en fundamental ting.

> Så man køber ikke en Harley frem for en Japaner for kvalitetetens skyld,
> ihvert fald ikke for køreegenskaberne og slet ikke for prisen (selv om
> gensalgs værdien er god er værditabet på en 400000 kr. mc stadig større
> end på en 200000 kr mc.

Næh, jeg tror såmænd heller ikke der er den store kvalitetsforskel længere.
Og nogen nævneværdig forskel på køreegenskaberne er der heller ikke. Men
prise ner da ret forskellig.

> Lad os forestille os vi tager en Honda og en Harley, der som ligner
> hinanden, har samme ydelse og som er helt nye modeller - dvs ingen har set
> dem før. Lad os lege Harleyen er af en ligeså god kvalitet som Hondaen.
> Prisen på Hondaen er 250.000 på Harleyen 425.000
> Hvis man nu byttede rundt på navne inden de blev præsenteret for pressen.
> Ville folk så glædeligt betale 175.000 mere for den mc de tror er en
> Harley ?

Er prisforskellen så stor? Eller sammenligner du modeller der ikke er helt
sammenlignelige? Hvad koster en ny Goldwing og en ny Electra Glide?

Nogle ville måske betale så meget ekstra for navnet, men en ret stor del af
HD køberne betaler hvad man kunne kalde overpris for et koncept, og ikke kun
for en motorcykel.

Har du børn? Ved du hvad en Build-a-bear er for noget? Hvis man ser bort fra
konceptet, og bare ser på den som en bamse, så er det en meget, meget dyr
bamse. Hvad siger du til 5-800 kr for en almindelig teddybjørn? Er det en
fair pris, eller er det for dyrt? Tilsvarende bamser (set fra samme vinkel
som din Honda/HD sammenligning) koster vel 1/10 så meget?

Forskellen på en Honda og en HD er konceptet. En Honda er typisk en
motorcykel. Man sætter sig på den og kører en tur. En HD er et byggesæt for
voksne. Man køber den, og kører lidt på den. Så bygger man den om, og kører
lidt mere. Så bygger man den om igen, og måske bygger man den om en gang
til, før man kommer ud at køre igen. Så lader man sønnike arve den, og han
bygger den også om før han kører videre på den, men han efterlader lige
nogle detaljer som farmand havde lavet, for at kunne mærke arven og tanken.
Jeg kender HD folk der bygger om hvert år. Jeg kørte en sæson på min egen,
før den blev bygget radikalt om, og jeg købte den endda fordi jeg syntes den
så kanonfed ud.

Da HD kun laver en ny motor ca. hvert 15. år (Ja, hvert femtende år), og
iøvrigt er ekstremt konservative med modelændringer, fremodles der (helt
bevidst) en kæmpe kultur med tredjeparts dele til motorcyklerne. Man kan
købe alt til en Harley, og i 117 forskellige udformninger. Selv hele motorer
kan man købe fra mindst 3-4 forskellige firmaer. Da jeg købte nye
udstødninger til min første gang, kunne jeg vælge mellem over 50 forskellige
slags. Hvorfor kan man ikke det til en Honda? Konceptet! Til min HD dækkede
de udstødninger jeg købte modellen i årgangene 1957-1985, dog 1979 undtaget

HD gør det bevidst let for tredjepartsfirmaer at producere dele der dækker
et meget bredt udsnit af modelpalletten og årgangene, da det giver
producenterne en salgsvolumen de fx ikke kunne nå hvis de lavede dele til
Honda.

Koncept-tanken er noget amerikansk, tror jeg. I stedet for at specialisere,
går man den stik modsatte vej, og tilstræber universalitet. Det virker
umiddelbart ulogisk, for så bliver de specialiserede produkter jo ofte bedre
(til et eller andet), men der er rigtig mange der vil betale ekstra for at
kunne præge en motorcykel (eller en bamse, en pistol eller noget helt andet)
med de features de personligt ønsker. Jeg bruger en del tid på at lege med
pistoler, og her indtager den amerikanske 1911-type pistol samme position
som HD, dog med den forskel at her er der også adskillige producenter der
laver den komplette pistol. Ja, jeg ved godt der også er et par håndfulde
firmaer der laver komplette Harley'er uden at bruge HD original dele, men
blandt pistolerne laver den oprindelige producent den faktisk slet ikke mere
(Colt).

Det smitter så lidt af på Honda, nogle gange. Corbin er blevet berømte for
at lave nogle fantastiske sæder til HD (jeg har haft et, og de er ikke bare
særdeles høj kvalitet, der er også lækre designs, og stort og varieret
modeludbud), og nu laver de også sæder til visse Honda modeller - noget de
næppe havde gjort, hvis ikke de først havde en solid base i HD konceptet.

Bevidst eller ej, så tror jeg det er det folk betaler "overprisen" for. De
køber et koncept, hvor det er naturligt og let at personalisere deres
øjesten. Faktisk køber de i virkeligheden en følelse! For de fleste af de
modifikationer man laver på sine koncept produkter, er egentlig ikke videre
præstationsfremmende, men de giver en følelse af at "det er er præcis som
JEG vil have det. Det er perfekt". Når jeg monterer en fantastisk dyr og
lækker slagstift i min pistol, er det ikke fordi jeg kommer til at skyde
målbart bedre - men jeg bliver meget gladere for min pistol! Når jeg sidder
på mit Corbin "Gunfighter and Lady" sæde og lytter til mine Chromewerks
"Slash cut Low Rider pipes" og holder i mit håndbyggede styr i rustfrit
stål, på min vanvittigt dyre Järnhästan rustfri gaffelbro, så kører jeg jo
egentlig ikke bedre motorcykel end jeg gjorde da den var standard - men det
er meget federe

Søren Lindholt havde engang en signatur: "All the money in the world is
spent on feelin' good". Det er vistnok fra en eller anden sang, men det er
ganske sandt.

Så ja, folk vil betale mere for en Harley end for en Honda. Og nej,
Harley'en kører ikke bedre end Hondaen.

Om 10 år, når kineserne har fået styr på logistikken og håndvæket, hvem
konkurrerer de så med? Honda eller Harley? Og hvem vinder?



Ulvir (20-07-2007)
Kommentar
Fra : Ulvir


Dato : 20-07-07 18:28


"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i meddelelsen
news:46a0ec65$0$90275$14726298@news.sunsite.dk...

> Om 10 år, når kineserne har fået styr på logistikken og håndvæket, hvem
> konkurrerer de så med? Honda eller Harley? Og hvem vinder?

Honda..


Michael (20-07-2007)
Kommentar
Fra : Michael


Dato : 20-07-07 21:47

Honda. også herfra
"Ulvir" <augustus@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:46a0f0db$0$8691$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> "Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i meddelelsen
> news:46a0ec65$0$90275$14726298@news.sunsite.dk...
>
>> Om 10 år, når kineserne har fået styr på logistikken og håndvæket, hvem
>> konkurrerer de så med? Honda eller Harley? Og hvem vinder?
>
> Honda..
>



Svend Augsburg (24-07-2007)
Kommentar
Fra : Svend Augsburg


Dato : 24-07-07 09:48

Michael <dsl305893@vip.cybercity.dk> skrev:
>Honda. også herfra
>"Ulvir" <augustus@mail.dk> skrev i en meddelelse
>news:46a0f0db$0$8691$edfadb0f@dread14
>.news.tele.dk...
>>
>> "Claus Rittig"
>><ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i meddelelsen
>> news:46a0ec65$0$90275$14726298@news
>>.sunsite.dk...
>>
>>> Om 10 år, når kineserne har fået
>>>styr på logistikken og håndvæket, hvem
>>> konkurrerer de så med? Honda eller
>>>Harley? Og hvem vinder?
>>
>> Honda..
>>

Om 10 år laver Honda stadig det de er bedst til :
Små transportable el-generatorer.....
Og HD? Ingen over og ingen ved siden af, når det
er kombination af nogenlunde velkørende cykel,
image, style samt community det drejer sig om.
Svend / Selv HD kører og nu har min kone s.. også
én...


Armand (21-07-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 21-07-07 08:21


"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en meddelelse
news:46a0ec65$0$90275$14726298@news.sunsite.dk...
>
> Om 10 år, når kineserne har fået styr på logistikken og håndvæket, hvem
> konkurrerer de så med? Honda eller Harley? Og hvem vinder?
Jeg vil lade folk fremstå med deres egne spådomme og blot lige minde om at
de japanske motorcykler engang var markedets "Kinøjsere" (Japøjsere?) og
selv efter at Honda efterhånden havde fået markeret sig som
konkurrenceværdig, var de øvrige tre blot hidsige kortlivede totaggere med
gummistel.
Dengang var der såmænd hånende ord nok der fulgte de asiatiske småmaskiner
og mange af dem kom sikkert fra BSA-ejere. Dengang var hver 3. motorcykel en
BSA så alting synede klart og ligetil - Men hvorlænge overlevede BSA
60'ernes udviklende mc-marked??

Omkring HD's sikre(?) status på markedet, så var dé også så langt nede på et
tidspunkt at det ligesåvel kunne have gået den anden vej og det er ikke til
at gennemskue om det skyldes godt købmandskab; nationalisme; held eller
andre tilfældigheder at bøtten vendte :-|
Samtidig er det let nok at spå når man står midt i indeværende opsving - Det
er straks sværere at overskue hvilken indvirkning en fremtidig regression
vil have på markedet!

--
Armand.



Claus Rittig (21-07-2007)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 21-07-07 09:39

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:46a1b3c3$0$72753$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

>> Om 10 år, når kineserne har fået styr på logistikken og håndvæket, hvem
>> konkurrerer de så med? Honda eller Harley? Og hvem vinder?

> Jeg vil lade folk fremstå med deres egne spådomme og blot lige minde om at
> de japanske motorcykler engang var markedets "Kinøjsere" (Japøjsere?)
> Dengang var der såmænd hånende ord nok der fulgte de asiatiske småmaskiner
> og mange af dem kom sikkert fra BSA-ejere. Dengang var hver 3. motorcykel
> en BSA så alting synede klart og ligetil - Men hvorlænge overlevede BSA
> 60'ernes udviklende mc-marked??

Præcis. Det er en sjov tanke at lege med, når man ser på det kinesiske
markeds udvikling.

> Omkring HD's sikre(?) status på markedet, så var dé også så langt nede på
> et tidspunkt at det ligesåvel kunne have gået den anden vej
> Samtidig er det let nok at spå når man står midt i indeværende opsving -
> Det er straks sværere at overskue hvilken indvirkning en fremtidig
> regression vil have på markedet!

Jah, måske. Men før eller siden vil nogen da for hulen finde på at
konkurrere på koncepter også? Build-a-bear HAR allerede fået konkurrence
(ser jeg i ungernes Bratz-blad) fra et kopi-koncept. Jeg ved godt at HD har
været ude med patenterne, men patenter udløber, og hvem siger at et koncept
skal være koncentreret om touring og cruising? Okay, jeg vil nu blive
forundret hvis ikke HD lever fint også om 30 år, de har fat i et ret godt
koncept, og de forvalter det klogt.

Jeg er født og opvokset på Honda'er, og jeg ser ikke Honda dø sådan lige nu
og her - men det kinesiske marked er fascinerende, og i løbet af de næste
10-20 år kunne jeg godt se fx Kawasaki slået ud af konkurrence. Man kunne
også let forestille sig nogle af de europæiske mærker få det meget hårdt?

Rittig



Steen Gruby (21-07-2007)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 21-07-07 10:36

On Sat, 21 Jul 2007 10:38:45 +0200, "Claus Rittig"
<ClausRittig@Hotmail.Com> wrote:

Hej.
>
>> Dengang var der såmænd hånende ord nok der fulgte de asiatiske småmaskiner
>> og mange af dem kom sikkert fra BSA-ejere. Dengang var hver 3. motorcykel
>> en BSA så alting synede klart og ligetil - Men hvorlænge overlevede BSA
>> 60'ernes udviklende mc-marked??
>
>Præcis. Det er en sjov tanke at lege med, når man ser på det kinesiske
>markeds udvikling.
>
Jeg er enig med Armand.
Jeg var med den gang de første japanøjsere så danske landeveje.
Vi vred os af grin - Tror de skævøjede virkelig vi vil have deres
riskogere der lyder som en centrifuge, fuld af søm og som løber
baglæns?
Men ak, langsomt forsvandt de engelske mærker, og mit nederlag var
komplet da Velocette gik ned.
Det mærke der var dominerende dengang var Honda, hvilket har ændret
sig markant.
Nu har Suzuki overtaget førertrøjen, man kan vist sige at de japanske
mærker fører en, set fra andre producenters side, intern opslidende
krig om matkedet.
Det giver plads til f.eks. kineserne - Hvis de da ellers kan levere
noget der kommer op på siden af det japanske hvad angår kvalitet.
Det burde ikke være så svært

>> Omkring HD's sikre(?) status på markedet, så var dé også så langt nede på
>> et tidspunkt at det ligesåvel kunne have gået den anden vej
>> Samtidig er det let nok at spå når man står midt i indeværende opsving -
>> Det er straks sværere at overskue hvilken indvirkning en fremtidig
>> regression vil have på markedet!
>
>Jah, måske. Men før eller siden vil nogen da for hulen finde på at
>konkurrere på koncepter også? Build-a-bear HAR allerede fået konkurrence
>(ser jeg i ungernes Bratz-blad) fra et kopi-koncept. Jeg ved godt at HD har
>været ude med patenterne, men patenter udløber, og hvem siger at et koncept
>skal være koncentreret om touring og cruising? Okay, jeg vil nu blive
>forundret hvis ikke HD lever fint også om 30 år, de har fat i et ret godt
>koncept, og de forvalter det klogt.
>
Det med konceptet har også noget med adgangen til reservedele at gøre.
Prøv at skaffe dele til en 20 år gammel japaner - Prøv f.eks. at
spørge Suzuki efter dele til XN85.
Svaret er: XN...... Hvaffor en?
Det HD har det let med er at der altid, og let, kan skaffes noget der
kan bruges.
Om ikke andet så i en blandet landhandel.
Det er ikke for ingen ting det er amerikanerne der har lanceret
vendingen: Keep It Simple Stupid (KISS).
Det er lidt den filosofi Ducati har fulgt i mange år, men nu har de
også kastet sig ud i elektriske konstruktioner ingen levende djævel
kan servicere - Delvis af mangel på viden, dokumentation og adgang til
reservedele - Italienerne har ødelagt en stabil mekanisk konstruktion
med håbeløs elektronik.
Og nej - Jeg har ike glemt BMW - De lever deres eget stille liv med en
trofast kundeskare der trolig finder sig i det meste fra fabrikantens
side, så længe værkstedet kan få køretøjet på landevejen igen for
ussel mammon ))

>Jeg er født og opvokset på Honda'er, og jeg ser ikke Honda dø sådan lige nu
>og her - men det kinesiske marked er fascinerende, og i løbet af de næste
>10-20 år kunne jeg godt se fx Kawasaki slået ud af konkurrence. Man kunne
>også let forestille sig nogle af de europæiske mærker få det meget hårdt?
>
Det er min overbevisning at overleverne vil være dem der først ændrer
kursen fra volumenproduktion og nye spidsfindigheder hvert år, til et
mere servicepræget koncept, hvor reservedele er til at skaffe til en
rimelig pris, og hvor dokumentation er tilgængelig.
Set i det lys er kineserne ingen trussel - Til dem kan man ikke få en
møtrik to måneder efter de er købt.
Japanerne har et problem med det åremål der findes reservede,e og
prisen på samme.
Italienerne kan der skaffes dele til, hvis man ellers ved hvad netop
den model er produceret med af forskellige komponenter på samme plads
og at importøren lige gider at få det hjem ;-/
Set i det lys overlever HD uden problemer qua konceptet med åbenhed og
fri adgang til dokumentation og reservedele.

Nu er vi ved kernen.
En meget stor del af MC folket betragter ikke deres køretøj som et køb
og smid væk produkt som f.eks. en mobiltelefon- Lige modsat
opfattelsen i den verden vi lever i.
Det er et langvarigt bekendtskab, lidt af en forelskelse, og skønheden
skal helst kunne plejes af en selv.
Dertil kræves viden, dokumentation og stumper.
Og det er der HD har fat.

Det kunne lyde som et forsvar for HD konceptet - Det er blot en tør
konstatering.
Personligt mener jeg en HD er mest velanbragt foran en plov
Sådan er vi så forskellige.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Harald Blaatand (25-07-2007)
Kommentar
Fra : Harald Blaatand


Dato : 25-07-07 00:10



>klip> Jeg er født og opvokset på Honda'er, og jeg ser ikke Honda dø sådan
>lige nu og her - men det kinesiske marked er fascinerende, og i løbet af de
>næste 10-20 år kunne jeg godt se fx Kawasaki slået ud af konkurrence. Man
>kunne også let forestille sig nogle af de europæiske mærker få det meget
>hårdt?
>
> Rittig
>
Honda laver biler,genratorer og græsslåmasniner,så de klarer sig
nok,Kawasaki laver skibe og fly mm- så de overlever nok også

Da HD var ejet af AMF var fabrikken tæt på at blive lukket da der var flere
penge i at sælge golfvogne,bowlingbaner og andet sportsudstyr.
Det er åbenbart heller ikke let at sælge HD "kloner" i USA,Titan måtte lukke
men har det vist fint igen,Indian lukkede,igen,hvad der så er sket ved jeg
ikke.

Steen



"J.C.Kløve" (22-07-2007)
Kommentar
Fra : "J.C.Kløve"


Dato : 22-07-07 15:38

Armand skrev:
> "Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en meddelelse
> news:46a0ec65$0$90275$14726298@news.sunsite.dk...
>> Om 10 år, når kineserne har fået styr på logistikken og håndvæket, hvem
>> konkurrerer de så med? Honda eller Harley? Og hvem vinder?

> Jeg vil lade folk fremstå med deres egne spådomme og blot lige minde om at
> de japanske motorcykler engang var markedets "Kinøjsere" (Japøjsere?) og
> selv efter at Honda efterhånden havde fået markeret sig som
> konkurrenceværdig, var de øvrige tre blot hidsige kortlivede totaggere med
> gummistel.
> Dengang var der såmænd hånende ord nok der fulgte de asiatiske småmaskiner
> og mange af dem kom sikkert fra BSA-ejere. Dengang var hver 3. motorcykel en
> BSA så alting synede klart og ligetil - Men hvorlænge overlevede BSA
> 60'ernes udviklende mc-marked??

Jeg vil også afstå fra at spå - men er situationen sammenlignelig?
Er kinøjserne store i EU generelt - eller er det fra et dansk perspektiv
denne tråd udvikler sig?
Det danske marked er inderligt ligegyldigt, og i øvrigt aldeles atypisk
i forhold til vore nabolande - ikke mindst på grund af vore
frygtingydende afgifter.
Kinøjserne har da også mistet terræn i år.

Jeg vil antage at de (kinøjserne) i modsætning til japanerene holder sig
det nære hjemmemarked for øje, og at vi ser så mange her alene kan
begrundes et finurligt afgiftssystem der muliggør at de har en stor pris
fordel.

> Omkring HD's sikre(?) status på markedet, så var dé også så langt nede på et
> tidspunkt at det ligesåvel kunne have gået den anden vej og det er ikke til
> at gennemskue om det skyldes godt købmandskab; nationalisme; held eller
> andre tilfældigheder at bøtten vendte :-|
Hvis det jeg har læst/hørt er rigtigt var en ikke ubetydelig
brandbeskatning af japanerne en af årsagerne. Da rygtet løb om at det
hæderkronede US-mærke var på vej ned fik de lidt hjælp

> Samtidig er det let nok at spå når man står midt i indeværende opsving - Det
> er straks sværere at overskue hvilken indvirkning en fremtidig regression
> vil have på markedet!

og det bliver da interessant

--
Dun@nt
1K, SFau-R, White Gold
http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN# 745 - DMC - MCTC

Ukendt (22-07-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 22-07-07 16:29

On Sat, 21 Jul 2007 09:21:04 +0200, Armand wrote:


> BSA så alting synede klart og ligetil - Men hvorlænge overlevede BSA
> 60'ernes udviklende mc-marked??

Nu skal man ikke glemme at BSA, og de andre englændere aflivede sig selv
:-/

Amerikanerne tiggede og bad om nye modeller, men engelsk virksomhedskultur
kunne dengang, som idag, ikke tage en beslutning, og resten kender vi.
Tyskerne kunne have gjort det, men de ville hellere lave biler til europa.

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg

Rob (21-07-2007)
Kommentar
Fra : Rob


Dato : 21-07-07 09:10


Kører selv Harley, og det kunne ikke være sagt bedre "Claus Rittig"...

/Robert

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in message
news:46a0ec65$0$90275$14726298@news.sunsite.dk...
> "Preben Nielsen" <Pene@extramail.org> skrev i en meddelelse
> news:46a055bd$0$189$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
>> Siger lidt om mennesker generelt. Man betaler gerne overpris for et navn.
>> Vi kan vel alle være enige om at japanerne laver lige så gode eller bedre
>> mc'er af samme type og til næsten halvdelen af prisen.
>
> Jeg skal ikke udelukke du har ret, men du har overset en fundamental ting.
>
>> Så man køber ikke en Harley frem for en Japaner for kvalitetetens skyld,
>> ihvert fald ikke for køreegenskaberne og slet ikke for prisen (selv om
>> gensalgs værdien er god er værditabet på en 400000 kr. mc stadig større
>> end på en 200000 kr mc.
>
> Næh, jeg tror såmænd heller ikke der er den store kvalitetsforskel
> længere. Og nogen nævneværdig forskel på køreegenskaberne er der heller
> ikke. Men prise ner da ret forskellig.
>
>> Lad os forestille os vi tager en Honda og en Harley, der som ligner
>> hinanden, har samme ydelse og som er helt nye modeller - dvs ingen har
>> set dem før. Lad os lege Harleyen er af en ligeså god kvalitet som
>> Hondaen.
>> Prisen på Hondaen er 250.000 på Harleyen 425.000
>> Hvis man nu byttede rundt på navne inden de blev præsenteret for pressen.
>> Ville folk så glædeligt betale 175.000 mere for den mc de tror er en
>> Harley ?
>
> Er prisforskellen så stor? Eller sammenligner du modeller der ikke er helt
> sammenlignelige? Hvad koster en ny Goldwing og en ny Electra Glide?
>
> Nogle ville måske betale så meget ekstra for navnet, men en ret stor del
> af HD køberne betaler hvad man kunne kalde overpris for et koncept, og
> ikke kun for en motorcykel.
>
> Har du børn? Ved du hvad en Build-a-bear er for noget? Hvis man ser bort
> fra konceptet, og bare ser på den som en bamse, så er det en meget, meget
> dyr bamse. Hvad siger du til 5-800 kr for en almindelig teddybjørn? Er det
> en fair pris, eller er det for dyrt? Tilsvarende bamser (set fra samme
> vinkel som din Honda/HD sammenligning) koster vel 1/10 så meget?
>
> Forskellen på en Honda og en HD er konceptet. En Honda er typisk en
> motorcykel. Man sætter sig på den og kører en tur. En HD er et byggesæt
> for voksne. Man køber den, og kører lidt på den. Så bygger man den om, og
> kører lidt mere. Så bygger man den om igen, og måske bygger man den om en
> gang til, før man kommer ud at køre igen. Så lader man sønnike arve den,
> og han bygger den også om før han kører videre på den, men han efterlader
> lige nogle detaljer som farmand havde lavet, for at kunne mærke arven og
> tanken.
> Jeg kender HD folk der bygger om hvert år. Jeg kørte en sæson på min egen,
> før den blev bygget radikalt om, og jeg købte den endda fordi jeg syntes
> den så kanonfed ud.
>
> Da HD kun laver en ny motor ca. hvert 15. år (Ja, hvert femtende år), og
> iøvrigt er ekstremt konservative med modelændringer, fremodles der (helt
> bevidst) en kæmpe kultur med tredjeparts dele til motorcyklerne. Man kan
> købe alt til en Harley, og i 117 forskellige udformninger. Selv hele
> motorer kan man købe fra mindst 3-4 forskellige firmaer. Da jeg købte nye
> udstødninger til min første gang, kunne jeg vælge mellem over 50
> forskellige slags. Hvorfor kan man ikke det til en Honda? Konceptet! Til
> min HD dækkede de udstødninger jeg købte modellen i årgangene 1957-1985,
> dog 1979 undtaget
> HD gør det bevidst let for tredjepartsfirmaer at producere dele der dækker
> et meget bredt udsnit af modelpalletten og årgangene, da det giver
> producenterne en salgsvolumen de fx ikke kunne nå hvis de lavede dele til
> Honda.
>
> Koncept-tanken er noget amerikansk, tror jeg. I stedet for at
> specialisere, går man den stik modsatte vej, og tilstræber universalitet.
> Det virker umiddelbart ulogisk, for så bliver de specialiserede produkter
> jo ofte bedre (til et eller andet), men der er rigtig mange der vil betale
> ekstra for at kunne præge en motorcykel (eller en bamse, en pistol eller
> noget helt andet) med de features de personligt ønsker. Jeg bruger en del
> tid på at lege med pistoler, og her indtager den amerikanske 1911-type
> pistol samme position som HD, dog med den forskel at her er der også
> adskillige producenter der laver den komplette pistol. Ja, jeg ved godt
> der også er et par håndfulde firmaer der laver komplette Harley'er uden at
> bruge HD original dele, men blandt pistolerne laver den oprindelige
> producent den faktisk slet ikke mere (Colt).
>
> Det smitter så lidt af på Honda, nogle gange. Corbin er blevet berømte for
> at lave nogle fantastiske sæder til HD (jeg har haft et, og de er ikke
> bare særdeles høj kvalitet, der er også lækre designs, og stort og
> varieret modeludbud), og nu laver de også sæder til visse Honda modeller -
> noget de næppe havde gjort, hvis ikke de først havde en solid base i HD
> konceptet.
>
> Bevidst eller ej, så tror jeg det er det folk betaler "overprisen" for. De
> køber et koncept, hvor det er naturligt og let at personalisere deres
> øjesten. Faktisk køber de i virkeligheden en følelse! For de fleste af de
> modifikationer man laver på sine koncept produkter, er egentlig ikke
> videre præstationsfremmende, men de giver en følelse af at "det er er
> præcis som JEG vil have det. Det er perfekt". Når jeg monterer en
> fantastisk dyr og lækker slagstift i min pistol, er det ikke fordi jeg
> kommer til at skyde målbart bedre - men jeg bliver meget gladere for min
> pistol! Når jeg sidder på mit Corbin "Gunfighter and Lady" sæde og lytter
> til mine Chromewerks "Slash cut Low Rider pipes" og holder i mit
> håndbyggede styr i rustfrit stål, på min vanvittigt dyre Järnhästan
> rustfri gaffelbro, så kører jeg jo egentlig ikke bedre motorcykel end jeg
> gjorde da den var standard - men det er meget federe
>
> Søren Lindholt havde engang en signatur: "All the money in the world is
> spent on feelin' good". Det er vistnok fra en eller anden sang, men det er
> ganske sandt.
>
> Så ja, folk vil betale mere for en Harley end for en Honda. Og nej,
> Harley'en kører ikke bedre end Hondaen.
>
> Om 10 år, når kineserne har fået styr på logistikken og håndvæket, hvem
> konkurrerer de så med? Honda eller Harley? Og hvem vinder?
>


John Rue Broberg (20-07-2007)
Kommentar
Fra : John Rue Broberg


Dato : 20-07-07 19:57



"Annie gyg" <Agyg@hotmail.com> skrev i meddelelsen
news:469fb275$0$5755$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>I månederne april-juni blev der på verdensplan solgt
> Harley-Davidson
>
> 95.117 motorcykler, og en god del af dem endte i Europa
>
> http://epn.dk/industri/article1015089.ece
>
> Annie
>


Hans/NTV (22-07-2007)
Kommentar
Fra : Hans/NTV


Dato : 22-07-07 16:27

On 20 Jul., 19:04, "Claus Rittig" <ClausRit...@Hotmail.Com> wrote:
> "Preben Nielsen" <P...@extramail.org> skrev i en meddelelsenews:46a055bd$0$189$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> > Siger lidt om mennesker generelt. Man betaler gerne overpris for et navn.
> > Vi kan vel alle være enige om at japanerne laver lige så gode eller bedre
> > mc'er af samme type og til næsten halvdelen af prisen.
>
> Jeg skal ikke udelukke du har ret, men du har overset en fundamental ting.
>
> > Så man køber ikke en Harley frem for en Japaner for kvalitetetens skyld,
> > ihvert fald ikke for køreegenskaberne og slet ikke for prisen (selv om
> > gensalgs værdien er god er værditabet på en 400000 kr. mc stadig større
> > end på en 200000 kr mc.
>
> Næh, jeg tror såmænd heller ikke der er den store kvalitetsforskel længere.
> Og nogen nævneværdig forskel på køreegenskaberne er der heller ikke. Men
> prise ner da ret forskellig.
>
> > Lad os forestille os vi tager en Honda og en Harley, der som ligner
> > hinanden, har samme ydelse og som er helt nye modeller - dvs ingen har set
> > dem før. Lad os lege Harleyen er af en ligeså god kvalitet som Hondaen.
> > Prisen på Hondaen er 250.000 på Harleyen 425.000
> > Hvis man nu byttede rundt på navne inden de blev præsenteret for pressen.
> > Ville folk så glædeligt betale 175.000 mere for den mc de tror er en
> > Harley ?
>
> Er prisforskellen så stor? Eller sammenligner du modeller der ikke er helt
> sammenlignelige? Hvad koster en ny Goldwing og en ny Electra Glide?
>
> Nogle ville måske betale så meget ekstra for navnet, men en ret stor del af
> HD køberne betaler hvad man kunne kalde overpris for et koncept, og ikke kun
> for en motorcykel.
>
> Har du børn? Ved du hvad en Build-a-bear er for noget? Hvis man ser bort fra
> konceptet, og bare ser på den som en bamse, så er det en meget, meget dyr
> bamse. Hvad siger du til 5-800 kr for en almindelig teddybjørn? Er det en
> fair pris, eller er det for dyrt? Tilsvarende bamser (set fra samme vinkel
> som din Honda/HD sammenligning) koster vel 1/10 så meget?
>
> Forskellen på en Honda og en HD er konceptet. En Honda er typisk en
> motorcykel. Man sætter sig på den og kører en tur. En HD er et byggesæt for
> voksne. Man køber den, og kører lidt på den. Så bygger man den om, og kører
> lidt mere. Så bygger man den om igen, og måske bygger man den om en gang
> til, før man kommer ud at køre igen. Så lader man sønnike arve den, og han
> bygger den også om før han kører videre på den, men han efterlader lige
> nogle detaljer som farmand havde lavet, for at kunne mærke arven og tanken.
> Jeg kender HD folk der bygger om hvert år. Jeg kørte en sæson på min egen,
> før den blev bygget radikalt om, og jeg købte den endda fordi jeg syntes den
> så kanonfed ud.
>
> Da HD kun laver en ny motor ca. hvert 15. år (Ja, hvert femtende år), og
> iøvrigt er ekstremt konservative med modelændringer, fremodles der (helt
> bevidst) en kæmpe kultur med tredjeparts dele til motorcyklerne. Man kan
> købe alt til en Harley, og i 117 forskellige udformninger. Selv hele motorer
> kan man købe fra mindst 3-4 forskellige firmaer. Da jeg købte nye
> udstødninger til min første gang, kunne jeg vælge mellem over 50 forskellige
> slags. Hvorfor kan man ikke det til en Honda? Konceptet! Til min HD dækkede
> de udstødninger jeg købte modellen i årgangene 1957-1985, dog 1979 undtaget
>
> HD gør det bevidst let for tredjepartsfirmaer at producere dele der dækker
> et meget bredt udsnit af modelpalletten og årgangene, da det giver
> producenterne en salgsvolumen de fx ikke kunne nå hvis de lavede dele til
> Honda.
>
> Koncept-tanken er noget amerikansk, tror jeg. I stedet for at specialisere,
> går man den stik modsatte vej, og tilstræber universalitet. Det virker
> umiddelbart ulogisk, for så bliver de specialiserede produkter jo ofte bedre
> (til et eller andet), men der er rigtig mange der vil betale ekstra for at
> kunne præge en motorcykel (eller en bamse, en pistol eller noget helt andet)
> med de features de personligt ønsker. Jeg bruger en del tid på at lege med
> pistoler, og her indtager den amerikanske 1911-type pistol samme position
> som HD, dog med den forskel at her er der også adskillige producenter der
> laver den komplette pistol. Ja, jeg ved godt der også er et par håndfulde
> firmaer der laver komplette Harley'er uden at bruge HD original dele, men
> blandt pistolerne laver den oprindelige producent den faktisk slet ikke mere
> (Colt).
>
> Det smitter så lidt af på Honda, nogle gange. Corbin er blevet berømte for
> at lave nogle fantastiske sæder til HD (jeg har haft et, og de er ikke bare
> særdeles høj kvalitet, der er også lækre designs, og stort og varieret
> modeludbud), og nu laver de også sæder til visse Honda modeller - noget de
> næppe havde gjort, hvis ikke de først havde en solid base i HD konceptet.
>
> Bevidst eller ej, så tror jeg det er det folk betaler "overprisen" for. De
> køber et koncept, hvor det er naturligt og let at personalisere deres
> øjesten. Faktisk køber de i virkeligheden en følelse! For de fleste af de
> modifikationer man laver på sine koncept produkter, er egentlig ikke videre
> præstationsfremmende, men de giver en følelse af at "det er er præcis som
> JEG vil have det. Det er perfekt". Når jeg monterer en fantastisk dyr og
> lækker slagstift i min pistol, er det ikke fordi jeg kommer til at skyde
> målbart bedre - men jeg bliver meget gladere for min pistol! Når jeg sidder
> på mit Corbin "Gunfighter and Lady" sæde og lytter til mine Chromewerks
> "Slash cut Low Rider pipes" og holder i mit håndbyggede styr i rustfrit
> stål, på min vanvittigt dyre Järnhästan rustfri gaffelbro, så kører jeg jo
> egentlig ikke bedre motorcykel end jeg gjorde da den var standard - men det
> er meget federe
>
> Søren Lindholt havde engang en signatur: "All the money in the world is
> spent on feelin' good". Det er vistnok fra en eller anden sang, men det er
> ganske sandt.
>
> Så ja, folk vil betale mere for en Harley end for en Honda. Og nej,
> Harley'en kører ikke bedre end Hondaen.
>
> Om 10 år, når kineserne har fået styr på logistikken og håndvæket, hvem
> konkurrerer de så med? Honda eller Harley? Og hvem vinder?

Så vidt jeg husker skulle Zongzehn (eller hvordan det nu staves) Kinas
største mc producent til at lave motorer for Harley Davidson fra 2007
- så mon ikke det er sig selv de til sidst konkurrerer med .... :)


mine fem øre
hVh
Hans/NTV


Harald Blaatand (24-07-2007)
Kommentar
Fra : Harald Blaatand


Dato : 24-07-07 23:58

klip
Så vidt jeg husker skulle Zongzehn (eller hvordan det nu staves) Kinas
største mc producent til at lave motorer for Harley Davidson fra 2007
- så mon ikke det er sig selv de til sidst konkurrerer med .... :)


mine fem øre
hVh
Hans/NTV
-------------------


Spændende rygte hvad har du røget ?


Har du mere information om emnet ?

Mvh
Steen



Claus Rittig (04-08-2007)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 04-08-07 13:19

"Hans/NTV" <ntvrc33@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:1185118004.619638.22840@d55g2000hsg.googlegroups.com...
On 20 Jul., 19:04, "Claus Rittig" <ClausRit...@Hotmail.Com> wrote:
>Så vidt jeg husker skulle Zongzehn (eller hvordan det nu staves) Kinas
>største mc producent til at lave motorer for Harley Davidson fra 2007
>- så mon ikke det er sig selv de til sidst konkurrerer med .... :)

Det lyder sjovt, kan du lede til mere info?
BMW biler indeholder allerede komponenter fra Kina (BMW har fabrikker i
Kina) og flere andre bilfabrikker bruger også kinesiske fabrikker - men det
er netop det der er med til at udvikle kompetencerne i Kina, så de på sigt
vil kunne blive konkurrencedygtige på MC produkter af god kvalitet.

Rittig



Jesper Hedegaard (05-08-2007)
Kommentar
Fra : Jesper Hedegaard


Dato : 05-08-07 10:27


"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en meddelelse
news:46b47002$0$90268$14726298@news.sunsite.dk...
> "Hans/NTV" <ntvrc33@gmail.com> skrev i en meddelelse
> news:1185118004.619638.22840@d55g2000hsg.googlegroups.com...
> On 20 Jul., 19:04, "Claus Rittig" <ClausRit...@Hotmail.Com> wrote:
>>Så vidt jeg husker skulle Zongzehn (eller hvordan det nu staves) Kinas
>>største mc producent til at lave motorer for Harley Davidson fra 2007
>>- så mon ikke det er sig selv de til sidst konkurrerer med .... :)
>
> Det lyder sjovt, kan du lede til mere info?
> BMW biler indeholder allerede komponenter fra Kina (BMW har fabrikker i
> Kina) og flere andre bilfabrikker bruger også kinesiske fabrikker - men
> det er netop det der er med til at udvikle kompetencerne i Kina, så de på
> sigt vil kunne blive konkurrencedygtige på MC produkter af god kvalitet.
>
> Rittig
>
Der er måske en ganske enkel forklaring på alle bil- og motorcykelfabrikkers
interesse for Kina; de er xx milliarder mennesker i det land. Indtil videre
har de levet temmeligt fattigt og selv ikke deres egne, billige motorcykler
har hværet hvermands eje.
Men nu begynder en hurtigt stigende del af Kina's befolkning at få flere
penge - og langt flere kinesere spåes at få flere penge i de kommende år.
Og et af deres største ønske er at få en vestlig eller amerikansk bil eller
mc.

Og den fabrikant, der allerede er etableret dernede når salget starter for
alvor - de sidder på verdens største enkeltmaked.
Og det kan vel osse kaste lidt penge af sig

--
Jesper Hedegaard

Savage når vejret spiller
Ford Focus når vejret spilder



Hans/NTV (13-08-2007)
Kommentar
Fra : Hans/NTV


Dato : 13-08-07 12:15

On 4 Aug., 14:19, "Claus Rittig" <ClausRit...@Hotmail.Com> wrote:
> "Hans/NTV" <ntvr...@gmail.com> skrev i en meddelelsenews:1185118004.619638.22840@d55g2000hsg.googlegroups.com...
> On 20 Jul., 19:04, "Claus Rittig" <ClausRit...@Hotmail.Com> wrote:
>
> >Så vidt jeg husker skulle Zongzehn (eller hvordan det nu staves) Kinas
> >største mc producent til at lave motorer for Harley Davidson fra 2007
> >- så mon ikke det er sig selv de til sidst konkurrerer med .... :)
>
> Det lyder sjovt, kan du lede til mere info?
> BMW biler indeholder allerede komponenter fra Kina (BMW har fabrikker i
> Kina) og flere andre bilfabrikker bruger også kinesiske fabrikker - men det
> er netop det der er med til at udvikle kompetencerne i Kina, så de på sigt
> vil kunne blive konkurrencedygtige på MC produkter af god kvalitet.
>
> Rittig

Nu har jeg ledt siden indlægget kom efter det blad hvor artiklen var
i, men kan ikke finde den. Mener at det var i starten af sidste år det
stod i touring nyt. Jeg kan finde mange artikler på nettet hvor der
henvises til samarbejdsaftaler mellem de to selskaber, men ikke lige
den hvor der står at at kineserne skal overtage produktionen efter
japanerne af amerikanske motorer. Jeg leder dog ufortrødent videre -
måske når det bliver mere mørkt og jeg er lidt mere hjemme end nu hvor
hjemmet kun bliver brugt til mad og sove. Tiden bruges med (under stor
fornøjelse) at brænde de sørgelige rester af fossilt brændstof med
mine gamle Honda'er og det er de rigtig gode til. Og jeg ved godt at
jeg burde have dårlig samvittighed over bare at køre for sjov og så
meget og så længe, men det skider vi krager på - jeg hygger mig....God
vind til alle... og frihastighed på de små veje eller? Nej, nå ja: fun
isn't a straight line....~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

hVh
Hans/NTV


Claus Rittig (13-08-2007)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 13-08-07 16:03

"Hans/NTV" <ntvrc33@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:1187003672.429216.191890@q75g2000hsh.googlegroups.com...
> ...men ikke lige
> den hvor der står at at kineserne skal overtage produktionen efter
> japanerne af amerikanske motorer.

Siger du at HD's motorer produceres i Japan? Det er OGSÅ nyt for mig.
Stik mig lige et link til en kilde...

Rittig



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408929
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste