/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Forkromning
Fra : Tim Andersen


Dato : 16-07-07 10:07

Hej



Jeg har en gamle veteran motorcykel, jeg er ved at sætte i stand og er nu
kommet til tanken som skal forkromes. Men problemet er at tanken plaget af
rust, der nogen steder helt har gennem tæret tanken og andre steder er der
bare fordybninger.



Hvordan skal jeg lave det?



Hvis tanken bare skulle males ville jeg jo bare svejse et nyt stykke i der
hvor det var nødvendigt også bruge spatelmasse til det resterende, men
hvordan skal det laves når den skal forkromes? Skal overflagen være fejl fri
før krom manden (Aalborg krom) kan lave et godt resultat eller kan han måske
rette små fejl i krom processen?



Gode råd modtages meget gerne og hvis en i Aalborg området kan lave det er
jeg da også interesseret i at hører en pris





 
 
Matthias H Matthiess~ (16-07-2007)
Kommentar
Fra : Matthias H Matthiess~


Dato : 16-07-07 10:51


"Tim Andersen" <newsgroupe@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:469b3546$0$7610$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Hej
>
>
>
> Jeg har en gamle veteran motorcykel, jeg er ved at sætte i stand og er nu
> kommet til tanken som skal forkromes. Men problemet er at tanken plaget af
> rust, der nogen steder helt har gennem tæret tanken og andre steder er der
> bare fordybninger.
>
>
>
> Hvordan skal jeg lave det?
>
>
>
> Hvis tanken bare skulle males ville jeg jo bare svejse et nyt stykke i der
> hvor det var nødvendigt også bruge spatelmasse til det resterende, men
> hvordan skal det laves når den skal forkromes? Skal overflagen være fejl
> fri før krom manden (Aalborg krom) kan lave et godt resultat eller kan han
> måske rette små fejl i krom processen?
>
>
>
> Gode råd modtages meget gerne og hvis en i Aalborg området kan lave det er
> jeg da også interesseret i at hører en pris

Hvorfor spørger du ikke Ålborg krom?
Hilsen Matthias



Eg Egemarke (16-07-2007)
Kommentar
Fra : Eg Egemarke


Dato : 16-07-07 19:21

Den overflade du aflevere til forchromningen er den samme du får retur.
Selve Nikkel laget er ca 25 MY tyndt, altså mikroskopisk faktisk chromen er
den "blå" farve der bliver lagt ovenpå.
Så den skal forbi en sliber/polere og den skal helst være så du kan spejle
dig i metallet, så får du absolut det bedste resultat.

Sæt nye plade stykker i hvor den er gal, altså hvor rusten har været og også
de steder hvor tykkelsen på den resterende plade er så tynd efter polering.
Så skal der slipes og poleres, jo finere den er når du aflevere tanken jo
bedre.
Resultaten er det samme som det du aflevere

MvH Eg ( der for snart maaange år siden arbejde et par år på Kermo Chrom i
Stenlille)



Perminator (16-07-2007)
Kommentar
Fra : Perminator


Dato : 16-07-07 22:57

Hej!
"Eg Egemarke" <egemarke@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:469bb6f0$0$90268$14726298@news.sunsite.dk...
> Den overflade du aflevere til forchromningen er den samme du får retur.
> Selve Nikkel laget er ca 25 MY tyndt, altså mikroskopisk faktisk chromen
> er den "blå" farve der bliver lagt ovenpå.
> Så den skal forbi en sliber/polere og den skal helst være så du kan spejle
> dig i metallet, så får du absolut det bedste resultat.
>
> Sæt nye plade stykker i hvor den er gal, altså hvor rusten har været og
> også de steder hvor tykkelsen på den resterende plade er så tynd efter
> polering. Så skal der slipes og poleres, jo finere den er når du aflevere
> tanken jo bedre.
> Resultaten er det samme som det du aflevere
>
> MvH Eg ( der for snart maaange år siden arbejde et par år på Kermo Chrom
> i Stenlille)

Tims bekymring er vel, at der ikke kan forkromes ovenpå spartelmasse.
Dette er måske et vildskud, men, uanset isvejsning af plade eller
sølvlodning, vil der være mangel på en glat overflade til forkromeren.
Er det den gamle karosserimagerdyd, at tin-spartle, der kan være aktuel?
Jeg har ikke checket de forskellige metallers spændingsrække, og ved derfor
ikke, om det tæringsmæssigt "svarer til at montere jern efter
kobber/messing i et varmeanlæg".
Men hvis tinspartling kunne være aktuel, ved jeg at Jaguar-manden i Vester
Alling behersker dyden til fuldkommenhed:
http://www.vintagecarservice.dk/restaurering.htm
vh
--

"Perminator"
Per Misser
CX500 Eurosport 82
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?id=1057




Claus Rittig (16-07-2007)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 16-07-07 20:17

"Tim Andersen" <newsgroupe@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:469b3546$0$7610$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> Skal overflagen være fejl fri før krom manden (Aalborg krom) kan lave et
> godt resultat eller kan han måske rette små fejl i krom processen?

Jeg har fået lavet flere ting hos chromeren ude ved City Syd (Aalborg), og
der retter de dælme ingen småfejl!
Selv hvis man aftaler at de skal polere det og betaler for det, chromer de
lystigt ovenpå rust og andet godt!

Det skal være 100% fejlfrit for at blive et godt resultat.

Rittig



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408929
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste