/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Ombytningsret ved fejlbehæftet produkt?
Fra : Anders B. Hyltoft


Dato : 24-03-07 10:55

FUT: dk.forbruger

Jeg har lige fået installeret en ny vaskemaskine købt v. El-giganten i
Vejle.
Installationen er som foreskrevet lavet af autoriseret elektriker.

Da jeg starter maskinen lukker den vand ind og giver derefter et brag hvor
sikringsgruppen slår fra.
jeg har efterfølgende igen fået tjekket el-installationen og alt er som det
skal være. De gamle hvidevarer kørte også på samme uden problemer.

Når jeg nu ringer til El-giganten får ejg at vide at jeg selv skal tage
kontakt til Electrolux og få dem til at fejlfinde/reparere eller ombytte.
Kan det passe at man kan sælge en fejlbehæftet vare og så lade kunden stå
med bøvlet når fejlen har vist sig med det samme? Min logik bød mig at jeg
ville køre ned og hente den anden maskine de havde i udstillingen og så
måtte de selv lave en reklamation overfor Electrolux. Sådan gjorde vi da jeg
var i butik ofr nogle år siden, dog ikke med hvidevarer, men det er jo
uvedkommende

Er det mig der forventer urealistisk service, eller er El-giganten ulovlige
i dette tilfælde?

--
Mvh
Anders Hyltoft

Fjern "FJERNDETTE" ved svar på email. Eller lad være, men så får jeg den
ikke



 
 
Jubii (24-03-2007)
Kommentar
Fra : Jubii


Dato : 24-03-07 11:49


"Anders B. Hyltoft" <anders.FJERNDETTEhyltoft@email.dk> skrev i en
meddelelse news:4604f571$0$21925$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> FUT: dk.forbruger

Vil du have et juridisk svar, så fjern dit fut.

> Er det mig der forventer urealistisk service, eller er El-giganten
> ulovlige i dette tilfælde?
>
> --
> Mvh
> Anders Hyltoft
>
> Fjern "FJERNDETTE" ved svar på email. Eller lad være, men så får jeg den
> ikke
>
Svaret findes i købeloven, men fjern dit fut for svar.



Anders B. Hyltoft (24-03-2007)
Kommentar
Fra : Anders B. Hyltoft


Dato : 24-03-07 14:41


> Vil du have et juridisk svar, så fjern dit fut.

Bare svar på denne så.

Men hvorfor gider du skrive en besked med betingelser hvor du omgår FUT'en
alligevel? Så kunne du jo lige så godt have skrevet dit svar med det samme?
Jeg FUT'er jo ikke for at genere nogen, men for at styre kommunikationen
mest muligt.

Men jeg glæder mig til at høre dit svar.

--
Mvh
Anders Hyltoft

Fjern "FJERNDETTE" ved svar på email. Eller lad være, men så får jeg den
ikke



Jubii (24-03-2007)
Kommentar
Fra : Jubii


Dato : 24-03-07 15:47


"Anders B. Hyltoft" <anders.FJERNDETTEhyltoft@email.dk> skrev i en
meddelelse news:46052a76$0$21933$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>
>> Vil du have et juridisk svar, så fjern dit fut.
>
> Bare svar på denne så.
>
> Men hvorfor gider du skrive en besked med betingelser hvor du omgår FUT'en
> alligevel? Så kunne du jo lige så godt have skrevet dit svar med det
> samme?

Næh, lidt gas skal du have for den krydsposting.

> Jeg FUT'er jo ikke for at genere nogen, men for at styre kommunikationen
> mest muligt.

Jo, krydspost er generende, specielt når du spørger efter et juridisk svar
og så futter til en ikke-juridisk gruppe.
>
> Men jeg glæder mig til at høre dit svar.
>
> --
> Mvh
> Anders Hyltoft
>
> Fjern "FJERNDETTE" ved svar på email. Eller lad være, men så får jeg den
> ikke
>
§ 78
Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller
omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for
køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende afslag i
købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt dette kan ske
uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe for sælgerens
regning.

§ 79. Ved afgørelsen af, om afhjælpning eller omlevering er sket inden for
rimelig tid, jf. § 78, stk. 4, tages navnlig hensyn til genstandens art,
mangelens beskaffenhed og køberens behov for genstanden, herunder om
sælgeren for egen regning har stillet en erstatningsgenstand til køberens
rådighed.

Stk. 2. Køberen kan holde købesummen tilbage, indtil krav eller tilbud om
afhjælpning eller omlevering er opfyldt. Må mangelen anses for uvæsentlig,
kan køberen dog ikke tilbageholde et beløb, som åbenbart overstiger, hvad
det vil koste at afhjælpe mangelen.



Sælger kan godt henvise til et andet firma end sælgerens eget, det er ret
almindeligt.Sælger er så vidt jeg kan se frit stillet med hensyn til hvem
der skal afhjælpe fejl og mangler.

Så sælger gør intet ulovligt ved at henvise til electrolux, men en fejl hvis
han mener du skal betale for at bringe det ud og evt, hente det igen.

Men sælger skal holde køber skadeløs i alle henseender indtil genstanden er
tilbage hos køber i god og funktionduelig tilstand. (§ 78 stk 4)

Du skrev:

"Kan det passe at man kan sælge en fejlbehæftet vare og så lade kunden stå
med bøvlet når fejlen har vist sig med det samme? "

Du kan bede electrolux om at komme og reparere komfuret eller komme og hente
det, eller du kan selv levere det/hente det tilbage mod at der betales for
alle udgifter.





Anders B. Hyltoft (24-03-2007)
Kommentar
Fra : Anders B. Hyltoft


Dato : 24-03-07 21:31

SNIP

> Du skrev:
>
> "Kan det passe at man kan sælge en fejlbehæftet vare og så lade kunden stå
> med bøvlet når fejlen har vist sig med det samme? "
>
> Du kan bede electrolux om at komme og reparere komfuret eller komme og
> hente det, eller du kan selv levere det/hente det tilbage mod at der
> betales for alle udgifter.

ok, det er jo temmelig enkelt så. Jamen så æder jeg min irritation og kører
reklamationssagen som de siger.
Så må jeg jo gå i snavset tøj indtil den er lavet

Tak for hjælpen.
--
Mvh
Anders Hyltoft

Fjern "FJERNDETTE" ved svar på email. Eller lad være, men så får jeg den
ikke



Frodo Nifinger (24-03-2007)
Kommentar
Fra : Frodo Nifinger


Dato : 24-03-07 22:21


"Jubii" <gruntsaver@jubii.dk> skrev i en meddelelse
news:460539de$0$5741$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
>
> Sælger kan godt henvise til et andet firma end sælgerens eget, det er ret
> almindeligt.Sælger er så vidt jeg kan se frit stillet med hensyn til hvem
> der skal afhjælpe fejl og mangler.
>
> Så sælger gør intet ulovligt ved at henvise til electrolux, men en fejl
> hvis han mener du skal betale for at bringe det ud og evt, hente det igen.
>
> Men sælger skal holde køber skadeløs i alle henseender indtil genstanden
> er tilbage hos køber i god og funktionduelig tilstand. (§ 78 stk 4)
>

Hov, her strøg paragrafferne ud

Har vi måske ikke fået tudet ørene fulde med, at det ikke rager køber,
hvilke aftaler sælger har indgået med sin leverandør?

Sælger er sælger og har modtaget pengene og skal derfor behandle en
reklamation. At han efterfølgende sætter et fremmed firma til at udføre
reparationen eller sender aben videre til leverandøren, er faktisk for køber
irrelevant.

Til gengæld tror jeg, at det går noget lettere at gøre, som "Elmonstromet"
ønsker, da behandlingen af reklamationen ellers nok kan blive pinagtig lang.

Mvh

--
Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408929
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste