/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Gs500 vil ikke starte
Fra : palle23@gmail.com


Dato : 11-06-07 20:21

Hej

jeg var ude og trille en tur forleden og da jeg prøvede at starte den
efter en optanking skete der bare intet da jeg trykkede på
startknappen selvom der var lys i instrumentbrættet osv og det
lykkedes mig også at skubbe den igang.

så kan der være starteren som er gået sig en tur?? jeg mener jeg hørte
et klik da jeg prøvede at starte den den ene af gangene så tror ikke
der er en løs forbindelse

og hvad koster sådan en dims og er den til at skifte selv??

på forhånd tak

Patrick


 
 
tp (11-06-2007)
Kommentar
Fra : tp


Dato : 11-06-07 20:32


jeg var ude og trille en tur forleden og da jeg prøvede at starte den
efter en optanking skete der bare intet da jeg trykkede på
startknappen selvom der var lys i instrumentbrættet osv og det
lykkedes mig også at skubbe den igang.

så kan der være starteren som er gået sig en tur?? jeg mener jeg hørte
et klik da jeg prøvede at starte den den ene af gangene så tror ikke
der er en løs forbindelse

---
startrelæet slår til. Der trækkes mere strøm end der er, og relæet slår fra
igen... Enten er dine kabler ikke skruet ordenligt på batteriet/evt dårlig
stelforbindelse, eller også har du bare et fladt batteri (mange
småture/gammelt batteri)

Tjek forbindelse på batteri, og giv den en tur med laderen. Smut evt en tur
ned til thansen efter et nyt batteri (ca 200kr), og du burde være kørende
igen...


Stephan G (11-06-2007)
Kommentar
Fra : Stephan G


Dato : 11-06-07 20:38

> Tjek forbindelse på batteri, og giv den en tur med laderen. Smut evt en tur
> ned til thansen efter et nyt batteri (ca 200kr), og du burde være kørende
> igen...

Enig, lyset virker (det bruger minimal strøm) og starteren når lige at
få besked om at den skal i gang før den løber tør for strøm. Har du
tjekket batteriet?

MVh Stephan


Jesper Hedegaard (11-06-2007)
Kommentar
Fra : Jesper Hedegaard


Dato : 11-06-07 20:56


"Stephan G" <stephangam@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:1181590702.499377.212090@z28g2000prd.googlegroups.com...
> Tjek forbindelse på batteri, og giv den en tur med laderen. Smut evt en
> tur
> ned til thansen efter et nyt batteri (ca 200kr), og du burde være kørende
> igen...

Enig, lyset virker (det bruger minimal strøm) og starteren når lige at
få besked om at den skal i gang før den løber tør for strøm. Har du
tjekket batteriet?

MVh Stephan


- og så lige den, der gir røde ører: du kom vel ikke til at trykke på
dødemandsknappen ?

Det har jeg ALDRIG gjort

--
Jesper Hedegaard

Savage når vejret spiller
Ford Focus når vejret spilder



Jens Meldgaard (11-06-2007)
Kommentar
Fra : Jens Meldgaard


Dato : 11-06-07 23:11


>
>
> - og så lige den, der gir røde ører: du kom vel ikke til at trykke på
> dødemandsknappen ?

Nej, det gjorde han ikke, for så ku´ den ikke skubbes igang.

mvh Jens
Sydals


>
> Det har jeg ALDRIG gjort
>
> --
> Jesper Hedegaard
>
> Savage når vejret spiller
> Ford Focus når vejret spilder
>



Patrick Westergaard (11-06-2007)
Kommentar
Fra : Patrick Westergaard


Dato : 11-06-07 20:58

On 11 Jun., 21:38, Stephan G <stephan...@yahoo.dk> wrote:
> > Tjek forbindelse på batteri, og giv den en tur med laderen. Smut evt en tur
> > ned til thansen efter et nyt batteri (ca 200kr), og du burde være kørende
> > igen...
>
> Enig, lyset virker (det bruger minimal strøm) og starteren når lige at
> få besked om at den skal i gang før den løber tør for strøm. Har du
> tjekket batteriet?
>
> MVh Stephan

bare mærkeligt da jeg har prøvet at være lav på strøm før og der kunne
man godt høre starteren køre lidt før den dør ud og nu sker der bare
intet, men jeg snupper lige voltmetret og cheker ledninger igennem og
ser om der en kortslutning og checker om der er strøm nok på

tak for hjælpen

mvh

Patrick


Armand (11-06-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 11-06-07 22:22


"Patrick Westergaard" <palle23@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:1181591859.570571.197000@c77g2000hse.googlegroups.com...
On 11 Jun., 21:38, Stephan G <stephan...@yahoo.dk> wrote:
> > > Tjek forbindelse på batteri, og giv den en tur med laderen. Smut evt
> > > en tur
> > > ned til thansen efter et nyt batteri (ca 200kr), og du burde være
> > > kørende
> > > igen...
> >
> > Enig, lyset virker (det bruger minimal strøm) og starteren når lige at
> > få besked om at den skal i gang før den løber tør for strøm. Har du
> > tjekket batteriet?
> >
> bare mærkeligt da jeg har prøvet at være lav på strøm før og der kunne
> man godt høre starteren køre lidt før den dør ud og nu sker der bare
> intet,
>
Starteren kán sagtens være færdig á nedslidte kul!
Næste gang den ikke vil fungere, så prøv at sætte i gear og giv motorcyklen
nogle ryk naglæns inden du atter forsøger at starte! Dét trick kán vrikke et
par færdige kul ned på plads til endnu en enkelt start - Og bedre endnu:
Hvis det virker så er det en pålidelig indikation af at der skal nye kul til
i starteren!!

--
Armand.




Jørgen Andersen (12-06-2007)
Kommentar
Fra : Jørgen Andersen


Dato : 12-06-07 23:11


"Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:466dbcbf$0$872$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> Starteren kán sagtens være færdig á nedslidte kul!
> Næste gang den ikke vil fungere, så prøv at sætte i gear og giv motorcyklen nogle ryk
> naglæns inden du atter forsøger at starte! Dét trick kán vrikke et par færdige kul ned
> på plads til endnu en enkelt start -

Der tabte jeg nok lige forbindelsen - startere bliver vel ikke påvirket
fordi man sætter motorcyklen i gear ?


Orla Pedersen (13-06-2007)
Kommentar
Fra : Orla Pedersen


Dato : 13-06-07 07:44

Jørgen Andersen wrote:

> Der tabte jeg nok lige forbindelsen - startere bliver vel ikke påvirket
> fordi man sætter motorcyklen i gear ?

Jo, på nær ganske få, (Guzzi og BMW eksempelvis), så trækker starteren
gennem et simpel friløb, hvilket betyder, at trækkes motoren baglæns
rundt, så trækkes starteren med, (høres typisk hvis motoren slår tilbage
under start).

Denne egenskab kan bruges til at drive starteren væk fra et "dødpunkt",
ved at sætte i gear, og trække mc'en baglæns.

mvh
Orla


Jørgen Andersen (13-06-2007)
Kommentar
Fra : Jørgen Andersen


Dato : 13-06-07 17:26


"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:f4o3n4$o0m$1@abbeden.bunk.cc...
> Jørgen Andersen wrote:
>
>> Der tabte jeg nok lige forbindelsen - startere bliver vel ikke påvirket
>> fordi man sætter motorcyklen i gear ?
>
> Jo, på nær ganske få, (Guzzi og BMW eksempelvis), så trækker starteren gennem et simpel
> friløb, hvilket betyder, at trækkes motoren baglæns rundt, så trækkes starteren med,
> (høres typisk hvis motoren slår tilbage under start).
>
> Denne egenskab kan bruges til at drive starteren væk fra et "dødpunkt", ved at sætte i
> gear, og trække mc'en baglæns.
>

Tak - du ved da også "alt"


Armand (13-06-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 13-06-07 20:11


"Jørgen Andersen" <joergen_ilse@hotmailFJERN.com> skrev i en meddelelse
news:466f1a69$0$7603$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>
> "Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:466dbcbf$0$872$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>>
>> Starteren kán sagtens være færdig á nedslidte kul!
>> Næste gang den ikke vil fungere, så prøv at sætte i gear og giv
>> motorcyklen nogle ryk baglæns inden du atter forsøger at starte! Dét
>> trick kán vrikke et par færdige kul ned på plads til endnu en enkelt
>> start -
>
> Der tabte jeg nok lige forbindelsen - startere bliver vel ikke påvirket
> fordi man sætter motorcyklen i gear ?
Jo - Hvis man samtidig trækker baglæns, hvilket også er at se ovenfor at jeg
skrev!

Starteren fungerer v.h.a. en friløbsmekanisme som kun griber fat hvis
starteren kører hurtigere end motoren - Dette forudsat at begge dele regnes
for at køre "fremad" som vanligt!
Sætter man i gear og trækker motorcyklen baglæns vil motoren også tvinges
baglæns og derved vil det på modsatte vis være motorens bevægelsesretning
der låser friløbet og derved tvinger startmotoren med baglæns(!) rundt!
Og denne bevægelse kan hænde at vrikke kullene en anelse længere ned så man
får et sidste startforsøg forærende

Er du helt forvirret nu, så følger en grundigere forklaring omkring
friløbets funktion her:
Fat let omkring den ene ende af et viskelæder og træk det først henover
skrivebordet og skub det derefter tilbage!
Hvad sker der til forskel? Jo: Viskelæderet lader sig næsten friktionsfrit
trække hen over underlaget, mens det "bider" når det skubbes!
Friløbet består af et antal "hænder" der holder "viskelædre" ud mod en skåls
inderside - Hænderne og skålen er monteret i samme akse og når akslen med
hænder/viskelædre drejes af startermotoren skubbes viskelædrene, som bider
og går i klemme hvorved at skålen trækkes med rundt.
Skålen er forbundet til motoren og når dén starter begynder den at rotere
hutigere end hænder/viskelædre hvorved at viskelædrenes underlag "trækker"
væk uden friktion. Det samme gør sig gældende når starteren ikke længere
kører rundt, men motoren til gengæld gør det!
Vender man tilbage til stilstand vil friktionsbilledet være det samme om
hænder/viskelæder roterer fremad eller om skålen roterer baglæns - Ergo
friløbsmekanismen låser hvis motoren drejer baglæns!!

--
Armand.



Svend Koustrup (12-06-2007)
Kommentar
Fra : Svend Koustrup


Dato : 12-06-07 00:02

On Jun 11, 11:22 pm, "Armand" <kim-arm...@mail.dk> wrote:
> Hvis det virker så er det en pålidelig indikation af at der skal nye kul til
> i starteren!!

Jeg føler mig superdum lige nu... kul er slang for... hvad?

--
Svend
GS500 '99


"J.C.Kløve" (12-06-2007)
Kommentar
Fra : "J.C.Kløve"


Dato : 12-06-07 05:31

Svend Koustrup skrev:
> On Jun 11, 11:22 pm, "Armand" <kim-arm...@mail.dk> wrote:
>> Hvis det virker så er det en pålidelig indikation af at der skal nye kul til
>> i starteren!!
>
> Jeg føler mig superdum lige nu... kul er slang for... hvad?
>

.... kul

Der er kul i din starter, du kan selv skifte dem, ikk så rasende vanskeligt

--
Dun@nt
1K, SFau-R, White Gold
http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN# 745 - DMC - MCTC

Studo (12-06-2007)
Kommentar
Fra : Studo


Dato : 12-06-07 07:29

J.C.Kløve wrote:

> Svend Koustrup skrev:
>> On Jun 11, 11:22 pm, "Armand" <kim-arm...@mail.dk> wrote:
>>> Hvis det virker så er det en pålidelig indikation af at der skal nye kul
til
>>> i starteren!!
>>
>> Jeg føler mig superdum lige nu... kul er slang for... hvad?
>>

> .... kul

> Der er kul i din starter, du kan selv skifte dem, ikk så rasende vanskeligt
Kullene er ret nemme at skifte, har ikke set en startermotor hvor det var
umuligt endnu.
Når starteren bliver skilt, ser du en masse vindinger, der kan rotere
mellem nogle plader. Den stang vindingerne sidder på skal have elektrisk
kontakt til omverdenen, og det sker gennem kullene.

Her er en fin billedserie. Din vil slet ikke ligne denne motor, men
principperne er helt det samme.

http://www.btinternet.com/~roland.czerny/starter.htm

Kul før:
http://www.btinternet.com/~roland.czerny/brushboxold.jpg

Kul efter:
http://www.btinternet.com/~roland.czerny/brushboxnew.jpg

Han har så skiftet hele pladen, men du skal kun skifte de dupper der
stikker ud. Det er kullene. Fjedrene kan du også ligeså godt skifte, de
koster ingenting, og en ny fjeder er da værd at tage med. Du sikkert også
kun 2 kul, siger jeg uden at kende en GS500-starter.

/Studo


Patrick Westergaard (12-06-2007)
Kommentar
Fra : Patrick Westergaard


Dato : 12-06-07 13:22

On 11 Jun., 23:22, "Armand" <kim-arm...@mail.dk> wrote:
> "Patrick Westergaard" <pall...@gmail.com> skrev i en meddelelsenews:1181591859.570571.197000@c77g2000hse.googlegroups.com...
> On 11 Jun., 21:38, Stephan G <stephan...@yahoo.dk> wrote:> > > Tjek forbindelse på batteri, og giv den en tur med laderen. Smut evt
> > > > en tur
> > > > ned til thansen efter et nyt batteri (ca 200kr), og du burde være
> > > > kørende
> > > > igen...
>
> > > Enig, lyset virker (det bruger minimal strøm) og starteren når lige at
> > > få besked om at den skal i gang før den løber tør for strøm.. Har du
> > > tjekket batteriet?
>
> > bare mærkeligt da jeg har prøvet at være lav på strøm før og der kunne
> > man godt høre starteren køre lidt før den dør ud og nu sker der bare
> > intet,
>
> Starteren kán sagtens være færdig á nedslidte kul!
> Næste gang den ikke vil fungere, så prøv at sætte i gear og giv motorcyklen
> nogle ryk naglæns inden du atter forsøger at starte! Dét trick kán vrikke et
> par færdige kul ned på plads til endnu en enkelt start - Og bedre endnu:
> Hvis det virker så er det en pålidelig indikation af at der skal nye kul til
> i starteren!!
>
> --
> Armand.

Takker det vil jeg få prøvet lige så snart jeg har tid, ser ud til at
batteriet fungerer og der ingen løse forbindelser er




Patrick


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408934
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste