/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
ducati monster 600 1997 serviceinterval
Fra : WaZZa


Dato : 02-06-07 09:32

kan det virkelig passe at en monster 600 skal have stillet ventiler
hver 3000km?

Er der noget man kan gøre selv eller er det alt for bøvlet på sådan en?


 
 
Ukendt (02-06-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 02-06-07 10:02


"WaZZa" <MSGDiller@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:1180773149.848304.298340@q75g2000hsh.googlegroups.com...
kan det virkelig passe at en monster 600 skal have stillet ventiler
hver 3000km?

Er der noget man kan gøre selv eller er det alt for bøvlet på sådan en?


Den skal stilles for hver 10000 km og se ventiler efter kan du sagtens lære
også at just. dem, men det er ikke bare lige.
Det kræver tålmodighed, hvis du vil rode med det selv, så meld dig ind i
Ducati Klub Danmark og der igennem skulle du kunne finde en makker, der kan
hjælpe dig første gang. Måske mod en lille erkendtlighed.

--

Venlig hilsen
Flemming Disc
www.discteknik.dk



WaZZa (02-06-2007)
Kommentar
Fra : WaZZa


Dato : 02-06-07 11:59

On 2 Jun., 11:02, "Flemming Disc" <discnabeladiscteknik.dk> wrote:
> "WaZZa" <MSGDil...@gmail.com> skrev i en meddelelsenews:1180773149.848304..298340@q75g2000hsh.googlegroups.com...
> kan det virkelig passe at en monster 600 skal have stillet ventiler
> hver 3000km?
>
> Er der noget man kan gøre selv eller er det alt for bøvlet på sådan en?
>
> Den skal stilles for hver 10000 km og se ventiler efter kan du sagtens lære
> også at just. dem, men det er ikke bare lige.
> Det kræver tålmodighed, hvis du vil rode med det selv, så meld dig ind i
> Ducati Klub Danmark og der igennem skulle du kunne finde en makker, der kan
> hjælpe dig første gang. Måske mod en lille erkendtlighed.
>
> --
>
> Venlig hilsen
> Flemming Disc
> www.discteknik.dk

OK er glad for at høre med de 10.000km
Der er flere der har sagt til mig at det er ved hver 3000km. Tror en
3-4 monster ejere!

:)


Armand (02-06-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 02-06-07 12:20


"WaZZa" <MSGDiller@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:1180781952.711629.176460@q75g2000hsh.googlegroups.com...
>
>
> OK er glad for at høre med de 10.000km
> Der er flere der har sagt til mig at det er ved hver 3000km. Tror en
> 3-4 monster ejere!
>
Problemet i Ducati-topstykket er at der også findes en knast/vippearm der
lukker ventilerne, og at en sådan selvsagt ikke bør være særligt meget for
løs før det kan medføre problemer!

Den gamle Ducati-motor med stangtrukken knastaksler havde det IMO ubrugelige
service-interval på 3.000km.
Efter lanceringen af motorerne med tandremstrukne knastaksler er intervallet
stille og roligt forøget til de nuværende 10.000 km!

Læg forøvrigt mærke til at det er et service/kontrol -interval, der er ingen
der siger at ventilerne vitterligt skal stilles

--
Armand.



Ukendt (02-06-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 02-06-07 12:26


"WaZZa" <MSGDiller@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:1180781952.711629.176460@q75g2000hsh.googlegroups.com...
On 2 Jun., 11:02, "Flemming Disc" <discnabeladiscteknik.dk> wrote:
> "WaZZa" <MSGDil...@gmail.com> skrev i en
> meddelelsenews:1180773149.848304.298340@q75g2000hsh.googlegroups.com...
> kan det virkelig passe at en monster 600 skal have stillet ventiler
> hver 3000km?
>
> Er der noget man kan gøre selv eller er det alt for bøvlet på sådan en?
>
> Den skal stilles for hver 10000 km og se ventiler efter kan du sagtens
> lære
> også at just. dem, men det er ikke bare lige.
> Det kræver tålmodighed, hvis du vil rode med det selv, så meld dig ind i
> Ducati Klub Danmark og der igennem skulle du kunne finde en makker, der
> kan
> hjælpe dig første gang. Måske mod en lille erkendtlighed.
>
> --
>
> Venlig hilsen
> Flemming Disc
> www.discteknik.dk

OK er glad for at høre med de 10.000km
Der er flere der har sagt til mig at det er ved hver 3000km. Tror en
3-4 monster ejere!


Jeg har selv en Monster og laver fast service på en 1998 600 Monster og der
står begge til 10000 km, for hver ventil eftersyn og det er så ikke lig med
at der noget at stille.
Har lige set ventiler efter på min Monster 800, der lige har rundet 10000 km
og der var ikke noget at stille.

De gamle stangtrækker Ducatier (dem før der kom rem til at trække knaster)
står til ved hver 3000 km, men den jeg har, som jeg har haft fra ny og nu
har rundet 75000 km, ser jeg nu kun ventiler ved 6000 til 10000 km og der
behøver ikke være noget at stille.
Men de første 20000 km, prøvede jeg at se efter ved hver 3000 km, men det er
lidt svært, når man køre en ferie på 4000-6000 km
Men de har aldrig været slemme, selvom jeg har kørt så langt de første år.

Håber du får glæde ved at køre Ducati, den lyder jo bla. herligt

--

Venlig hilsen
Flemming Disc
www.discteknik.dk


Per K. Nielsen (02-06-2007)
Kommentar
Fra : Per K. Nielsen


Dato : 02-06-07 16:50

On Sat, 02 Jun 2007 01:32:29 -0700, WaZZa <MSGDiller@gmail.com> wrote:

>kan det virkelig passe at en monster 600 skal have stillet ventiler
>hver 3000km?
>
>Er der noget man kan gøre selv eller er det alt for bøvlet på sådan en?

Ducati er så flinke at lægge manualerne ud på nettet, så hvis du
kender årgangen kan de hentes her:
http://www.ducati.com/en/bikes/service/manuals/2001.jhtml?family=manuals

(klik årgang til venstre)

Hekto (04-06-2007)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 04-06-07 12:06

On Sat, 02 Jun 2007 13:20:17 +0200, Armand wrote:

> "WaZZa" <MSGDiller@gmail.com> skrev i en meddelelse
> news:1180781952.711629.176460@q75g2000hsh.googlegroups.com...
>>
>>
>> OK er glad for at høre med de 10.000km
>> Der er flere der har sagt til mig at det er ved hver 3000km. Tror en
>> 3-4 monster ejere!
>>
> Problemet i Ducati-topstykket er at der også findes en knast/vippearm der
> lukker ventilerne, og at en sådan selvsagt ikke bør være særligt meget for
> løs før det kan medføre problemer!
>
> Den gamle Ducati-motor med stangtrukken knastaksler havde det IMO ubrugelige
> service-interval på 3.000km.
> Efter lanceringen af motorerne med tandremstrukne knastaksler er intervallet
> stille og roligt forøget til de nuværende 10.000 km!
>
> Læg forøvrigt mærke til at det er et service/kontrol -interval, der er ingen
> der siger at ventilerne vitterligt skal stilles
>

'Lukkerne' skal stille med 500/100mm. Det betyder i praksis, at man lige
akkurat skal kunne dreje dem, når man trykker ned på vippearmen med en
skruetrækkr. Bemærk at servicemålet faktisk er 2/10 !!!! Imodsætning til
'Ã¥bnerne' der er lige omvendt af 'lukkerne'!

Lukkerne støjer hvis spillerummet er for stort; men egentlig skade sker
der ikke. Det er langt værre hvis de står for stramt for så gnaver den i
knasterne.

Iøvrigt er det oftest de små ½-måner der bankes flade. Skiftes de, er
ventilerne ofte på plads igen.

På de nye motorer fra i år er intervallet oppe på 15.000. Når man er vant
til motoren, kan man let selv høre om det er tid. Det kan også høres hvis
man under remskift drejer remhjulet med hånden. Så kan man tydeligt høre
når vippearmen til lukkeren banker imod knasten, og så er det tid lige at
kontrollere spillerummet og evt. justere/skifte ½-måner.

--
/Hekto

Steen Gruby (04-06-2007)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 04-06-07 16:37

On 04 Jun 2007 11:05:35 GMT, "Hekto" <urxgb@urxgb.qx> wrote:

Hej Hekto.
>
>'Lukkerne' skal stille med 500/100mm. Det betyder i praksis, at man lige
>akkurat skal kunne dreje dem, når man trykker ned på vippearmen med en
>skruetrækkr. Bemærk at servicemålet faktisk er 2/10 !!!! Imodsætning til
>'åbnerne' der er lige omvendt af 'lukkerne'!
>
Du mener da forhåbentlig 5/100mm
De "gamle" bøger opgiver opgiver lukkespillerummet til "0".
Så længe man kan dreje shims med fingrene uden at den vakler ved let
belastning på lukkearmen er det i orden.

Jeg stillede på spillerummet første gang da motoren havde 50.000 Km
bag sig.
Jeg checker ventilerne ved vinterservice, og det er normalt ved mellem
6 og 8000 Km.

>Iøvrigt er det oftest de små ½-måner der bankes flade. Skiftes de, er
>ventilerne ofte på plads igen.
>
Nemli'.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

WaZZa (04-06-2007)
Kommentar
Fra : WaZZa


Dato : 04-06-07 16:21

On 4 Jun., 13:05, "Hekto" <u...@urxgb.qx> wrote:
> On Sat, 02 Jun 2007 13:20:17 +0200, Armand wrote:
> > "WaZZa" <MSGDil...@gmail.com> skrev i en meddelelse
> >news:1180781952.711629.176460@q75g2000hsh.googlegroups.com...
>
> >> OK er glad for at høre med de 10.000km
> >> Der er flere der har sagt til mig at det er ved hver 3000km. Tror en
> >> 3-4 monster ejere!
>
> > Problemet i Ducati-topstykket er at der også findes en knast/vippearm der
> > lukker ventilerne, og at en sådan selvsagt ikke bør være særligt meget for
> > løs før det kan medføre problemer!
>
> > Den gamle Ducati-motor med stangtrukken knastaksler havde det IMO ubrugelige
> > service-interval på 3.000km.
> > Efter lanceringen af motorerne med tandremstrukne knastaksler er intervallet
> > stille og roligt forøget til de nuværende 10.000 km!
>
> > Læg forøvrigt mærke til at det er et service/kontrol -interval, der er ingen
> > der siger at ventilerne vitterligt skal stilles
>
> 'Lukkerne' skal stille med 500/100mm. Det betyder i praksis, at man lige
> akkurat skal kunne dreje dem, når man trykker ned på vippearmen med en
> skruetrækkr. Bemærk at servicemålet faktisk er 2/10 !!!! Imodsætning til
> 'åbnerne' der er lige omvendt af 'lukkerne'!
>
> Lukkerne støjer hvis spillerummet er for stort; men egentlig skade sker
> der ikke. Det er langt værre hvis de står for stramt for så gnaver den i
> knasterne.
>
> Iøvrigt er det oftest de små ½-måner der bankes flade. Skiftes de, er
> ventilerne ofte på plads igen.
>
> På de nye motorer fra i år er intervallet oppe på 15.000. Når man er vant
> til motoren, kan man let selv høre om det er tid. Det kan også høres hvis
> man under remskift drejer remhjulet med hånden. Så kan man tydeligt høre
> når vippearmen til lukkeren banker imod knasten, og så er det tid lige at
> kontrollere spillerummet og evt. justere/skifte ½-måner.
>
> --
> /Hekto- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -

ok, er der noget man skal lytte efter op den 600 fra 97?

den klikker ret meget lige pt :)


Hekto (04-06-2007)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 04-06-07 20:00

On Mon, 04 Jun 2007 17:37:13 +0200, Steen Gruby wrote:

> Du mener da forhåbentlig 5/100mm De "gamle" bøger opgiver opgiver
> lukkespillerummet til "0". Så længe man kan dreje shims med fingrene uden
> at den vakler ved let belastning på lukkearmen er det i orden.

Ja, ja ja ;oP

5/100 dele!

'0' er på de gamle - 5/100-dele er det 'nye' mål. Jeg bruger '0'.


--
/Hekto

Hekto (04-06-2007)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 04-06-07 20:01

On Mon, 04 Jun 2007 08:20:30 -0700, WaZZa wrote:

>
> ok, er der noget man skal lytte efter op den 600 fra 97?
>
> den klikker ret meget lige pt

Naaa ... det er ikke et 'klik' men et metallisk 'ping' med en svag
efterringning!

Du kan nu også bare måle det med et søgerblad.

--
/Hekto

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408934
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste