/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Hvad er hvad?
Fra : orum@it.dk


Dato : 01-06-07 07:26

Hej gruppe.

Chopper, Touring, FatBoy, Costum, BigBlock... Det fyger om ørene med
forskellige MC-typer Der er mange kære børn med mange navne i denne
branche og jeg er forvirret. Det tror jeg da egentlig der må være
andre der også er.

Er der ikke lige en vidende sjæl, der kan fortælle mig (og måske
andre) hvad det lige er, der adskiller de enkelte typer? Er en Virago
fx. en Chopper eller en Costum cykel? og hvad kalder man en Dragstar?
Lad mig én gang for alle få slået helt fast hvad der egentlig er hvad.

Dan


 
 
Moller (01-06-2007)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 01-06-07 07:53

orum@it.dk skrev:
> Hej gruppe.
>
> Chopper, Touring, FatBoy, Costum, BigBlock... Det fyger om ørene med
> forskellige MC-typer Der er mange kære børn med mange navne i denne
> branche og jeg er forvirret. Det tror jeg da egentlig der må være
> andre der også er.
>
> Er der ikke lige en vidende sjæl, der kan fortælle mig (og måske
> andre) hvad det lige er, der adskiller de enkelte typer? Er en Virago
> fx. en Chopper eller en Costum cykel? og hvad kalder man en Dragstar?
> Lad mig én gang for alle få slået helt fast hvad der egentlig er hvad.

   Virago og Dragstar er begge Chopper, de kan ikke være en Custom så
længe de bare er rullet ud fra fabrikken.

   En Custom Chopper er en ombygget chopper, så er det bare individuelt
hvor meget der skal laves om før det kan kaldes en Custom... f.eks. har
man en Dragstar og ommaler den til en herefed grøn farve, er det ikke en
custom af den grund, den er jo kun malet, men skifter man en masse dele
ud også ala fodvilere, diverse Crom dimser osv. så den for ejerens
personlige præg, ja så har vi en Custom Chopper...

   Fatboy er en modelbetegnelse på en af Harley's Chopper modeller.

   Touring er betegnelsen på maskiner der er gode til at rejse langt på
ala XJ1300, Blackbird osv... choppere er ikke i denne katagori, selv om
nogen rejser langt på dem ;) andre mener så de er, men igen det er ikke
et fast begreb, for der er også folk der mener en Blackbird er en
racer(undre sig meget), og ikke en tourings cykel osv...

   BigBlock... er noget man bruger til gamle Armerikaner slæder, altså
ikke MC relavant som sådan. På den anden side mener jeg HD bruger ordet
om nogen af deres havetraktore ;) men det er ik så vigtigt.

--
VH
   Moller
   MZ ETZ 296RV , Suzuki DR500S
   Saxo 1,5D

Jim Andersen (01-06-2007)
Kommentar
Fra : Jim Andersen


Dato : 01-06-07 10:26

Moller wrote:
> Virago og Dragstar er begge Chopper, de kan ikke være en Custom så
> længe de bare er rullet ud fra fabrikken.

En Chopper er en cykel hvor man har fjernet (choppet, skåret) nogen dele
(skærme, sidespejle, bagsæde) af en fabrikscykel.
Altså kan en Virago og Dragstar ikke være en Chopper så længe de bare er
rullet ud fra fabrikken.

Så selvfølgelig er de to cykler Custom-cykler
De er så en undertype af Customcykler der hedder fabriks-Custom.
Eller soft-chopper.

Forvirret?

> BigBlock... er noget man bruger til gamle Armerikaner slæder, altså
> ikke MC relavant som sådan.

Jo da. Boss Hoss er en BigBlock.

/jim



Jesper Hedegaard (01-06-2007)
Kommentar
Fra : Jesper Hedegaard


Dato : 01-06-07 19:16

[klip].
>
> Jo da. Boss Hoss er en BigBlock.
>
> /jim
>
Nåh-nåh - siden hvornår er en 350'er blevet BigBlock ?
Sidst jeg så efter var såd'n klump bygget på en SmallBlock.
Jeg mener også at huske at 396'eren er bygget på den lille blok.
427 +454 er bygget på den store blok.
SmallBlock har bl.a. været bygget i en version, der kaldes Mickey Mouse pga
et indstøbt symbol på blokken - symbolet ligner et par Mickey Mouse-ører.

Tilbage til emnet; du skal op i den store Boss Hoss før den er bygget på en
BigBlock.
Så et billede af een med den store motor. Fotografen havde spottet den
udenfor et stort mc-event i USA, men måtte til sidst opgive at vente længere
på ejeren.
Det havde ellers været sjovt at få lidt detaljer på den maskine; en
pæreformet, klassisk H-D/Indian saddel - med en No2-flaske på hver side.
Desuden sad der en kompressor - på hver side af tanken !
Den ku nok ha slået den 100-meter brænder, jeg har set på video med en Boss
Hoss.

Men jeg er slet ikke sikker på jeg havde lyst til at fyre sådan en motor af


--
Jesper Hedegaard

Savage når vejret spiller
Ford Focus når vejret spilder



Jim Andersen (04-06-2007)
Kommentar
Fra : Jim Andersen


Dato : 04-06-07 07:36

Jesper Hedegaard wrote:
> [klip].
>>
>> Jo da. Boss Hoss er en BigBlock.
>>
> Nåh-nåh - siden hvornår er en 350'er blevet BigBlock ?

Jeg har ikke sagt at ALLE Boss'er er en Big Block.

> Tilbage til emnet; du skal op i den store Boss Hoss før den er bygget
> på en BigBlock.

Ja hvis ikke 8,2 liter er Big så er der ikke meget håb længere

> Men jeg er slet ikke sikker på jeg havde lyst til at fyre sådan en
> motor af

Tror det kræver et ryglæn at blive siddende på den

/jim



Armand (04-06-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 04-06-07 09:51


"Jim Andersen" <jba020@politiSLET.dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:4663b2d8$0$48608$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> >
> Tror det kræver et ryglæn at blive siddende på den
>
Dén diskussion hár vi haft før, og den endte med at importøren truede mig
med tæsk!
Ser man på konstruktionen er det i grunden en amerikanerbil: Stor og tung og
med en voldsom motor og på samme måde som en amerikanerbil vil stå stille
med hjulspinn ved green-light vil Boss Hoss'en IMO også opleve en R1's
bagende set gennem egen dækrøg :-|

Det er med andre ord ikke derfor at man skal købe én, hvilket producenten
også har indset eftersom der på deres hjemmeside ikke er angivet nogen tider
for acceleration endsige topfart

--
Armand.



Rene Joergensen (04-06-2007)
Kommentar
Fra : Rene Joergensen


Dato : 04-06-07 09:56

Armand <kim-armand@mail.dk> wrote:

> Dén diskussion hár vi haft før, og den endte med at importøren truede mig
> med tæsk!

Fik du dem så? Evt. kunne han have truet dig med at køre dig over
med en Boss Hoss ;)

--
-René


Armand (04-06-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 04-06-07 10:09


"Rene Joergensen" <nospam@fzr.dk> skrev i en meddelelse
news:slrnf67ks7.jnk.nospam@pluto.bananas.dk...
> Armand <kim-armand@mail.dk> wrote:
>
>> Dén diskussion hár vi haft før, og den endte med at importøren truede mig
>> med tæsk!
>
> Fik du dem så? Evt. kunne han have truet dig med at køre dig over
> med en Boss Hoss ;)
>
Nej, nej. Ikke endnu ihvertfald!
Men jeg har mailen på diskette (!) for det tilfælde at jeg fik brug for at
bevise at hans givne vold var planlagt!

Det sørgelige er at debatten udsprang fra hans egen udtalelse á "gad vide
hvorledes den ville klare sig imod en 1000'er Yamaha"; men nøgterne
overvejelser imod hans håb kunne han tilsyneladende ikke klare

--
Armand.



Armand (02-06-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 02-06-07 00:01


"Jim Andersen" <jba020@politiSLET.dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:465fe633$0$48427$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Moller wrote:
>>
>> BigBlock... er noget man bruger til gamle Armerikaner slæder, altså
>> ikke MC relavant som sådan.
>
> Jo da. Boss Hoss er en BigBlock.
>
Er Boss Hoss'en egentlig ikke en small-block?

--
Armand.




Harald Blaatand (02-06-2007)
Kommentar
Fra : Harald Blaatand


Dato : 02-06-07 12:44

"Armand" <kim-armand@mail.dk> wrote in message
news:4660a513$0$861$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> "Jim Andersen" <jba020@politiSLET.dk.invalid> skrev i en meddelelse
> news:465fe633$0$48427$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>> Moller wrote:
>>>
>>> BigBlock... er noget man bruger til gamle Armerikaner slæder, altså
>>> ikke MC relavant som sådan.
>>
>> Jo da. Boss Hoss er en BigBlock.
>>
> Er Boss Hoss'en egentlig ikke en small-block?
>
> --
> Armand.
>
>
>
Hvor svært kan det være ?
8226.80 ccm (502.00 cubic inches)

http://www.google.dk/search?hl=da&q=boss+hoss+big+block&btnG=Google-s%C3%B8gning&meta=



Steen



Max Andersen (02-06-2007)
Kommentar
Fra : Max Andersen


Dato : 02-06-07 13:27

Harald Blaatand wrote:

>>
> Hvor svært kan det være ?

hovhov :)

2 typer..... begge er korrekte.

Max

Max Andersen (02-06-2007)
Kommentar
Fra : Max Andersen


Dato : 02-06-07 13:32

Max Andersen wrote:
> Harald Blaatand wrote:
>
>>>
>> Hvor svært kan det være ?
>
> hovhov :)
>
> 2 typer..... begge er korrekte.
>
> Max

Fandt lige dette der viser specifikationer på dem begge (+trike med
deres gear, m.v.))

De har også et RØVFEDT gallery med flot malede cykler. Jeg savner en
lottogevinst

http://www.mountainbosshoss.com/specs.htm

Max

Harald Blaatand (02-06-2007)
Kommentar
Fra : Harald Blaatand


Dato : 02-06-07 13:53

"Max Andersen" <max@militant.dk> wrote in message
news:46616223$0$15884$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Harald Blaatand wrote:
>
>>>
>> Hvor svært kan det være ?
>
> hovhov :)
>
> 2 typer..... begge er korrekte.
>
> Max

Ja,det ved jeg,er det ikke let at "Google"?

Steen




Max Andersen (02-06-2007)
Kommentar
Fra : Max Andersen


Dato : 02-06-07 14:06

Harald Blaatand wrote:

>
> Ja,det ved jeg,er det ikke let at "Google"?


Det har jeg vidst længe, da BossHoss har interesseret mig i flere år. Nu
har jeg tilfældigvis også domænet BossHoss.dk, grundet min fattige
lidenskab.

Jeg ville ønske at jeg havde råd til en sådan fætter. V8 lyder altid
smukt, og en MC er jo generelt dejligt, så at kombinere de 2 er perfekt.

Men jo, dengang i 2002 jeg registrerede BossHoss, har det nok været via
google jeg kom til at kende til dem. Jeg ved det faktisk ikke.

Max

Max Andersen (02-06-2007)
Kommentar
Fra : Max Andersen


Dato : 02-06-07 13:22

Armand wrote:
> "Jim Andersen" <jba020@politiSLET.dk.invalid> skrev i en meddelelse
> news:465fe633$0$48427$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>> Moller wrote:
>>> BigBlock... er noget man bruger til gamle Armerikaner slæder, altså
>>> ikke MC relavant som sådan.
>> Jo da. Boss Hoss er en BigBlock.
>>
> Er Boss Hoss'en egentlig ikke en small-block?
>

Der er 2 typer, så begge dele er korrekt...

http://en.wikipedia.org/wiki/Boss_Hoss#Engines

Max (http://bosshoss.dk)

Armand (02-06-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 02-06-07 14:20


"Max Andersen" <max@militant.dk> skrev i en meddelelse
news:466160e0$0$15901$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Armand wrote:
>> "Jim Andersen" <jba020@politiSLET.dk.invalid> skrev i en meddelelse
>> news:465fe633$0$48427$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>>> Moller wrote:
>>>> BigBlock... er noget man bruger til gamle Armerikaner slæder, altså
>>>> ikke MC relavant som sådan.
>>> Jo da. Boss Hoss er en BigBlock.
>>>
>> Er Boss Hoss'en egentlig ikke en small-block?
>
> Der er 2 typer, så begge dele er korrekt...
>
- - - - Hvilket jeg erfarede i et andet indlæg efter at have sendt mit

Forøvrigt: Small/big -block er da ikke alene et spørgsmål om
cylindervolumen!?
Alene ordet "block" angiver jo at det netop er motorens grundkonstruktion á
motorblokken at der tales om!

--
Armand.



Max Andersen (02-06-2007)
Kommentar
Fra : Max Andersen


Dato : 02-06-07 14:58

Armand wrote:
> "Max Andersen" <max@militant.dk> skrev i en meddelelse
> news:466160e0$0$15901$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> Armand wrote:
>>> "Jim Andersen" <jba020@politiSLET.dk.invalid> skrev i en meddelelse
>>> news:465fe633$0$48427$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>>>> Moller wrote:
>>>>> BigBlock... er noget man bruger til gamle Armerikaner slæder, altså
>>>>> ikke MC relavant som sådan.
>>>> Jo da. Boss Hoss er en BigBlock.
>>>>
>>> Er Boss Hoss'en egentlig ikke en small-block?
>> Der er 2 typer, så begge dele er korrekt...
>>
> - - - - Hvilket jeg erfarede i et andet indlæg efter at have sendt mit
>
> Forøvrigt: Small/big -block er da ikke alene et spørgsmål om
> cylindervolumen!?
> Alene ordet "block" angiver jo at det netop er motorens grundkonstruktion á
> motorblokken at der tales om!
>


ZZ4 og ZZ502 er dem der bruges (idag, ser det ud til).

Det er i korte træk hvad der beskrives for køberne. Hvor stor den
er(kubik), hvor mange heste den har, og så hvor meget Torque). Men
korrekt, og der findes endda mange flere ZZ?modeler fra chevrolet med
både mindre og større volumen og anderledes konstruktion. Faktisk findes
der firmaer der ombygger selv konstruktionen af motoren til at være
endnu mere stabil og højtydende.

custombuilders bruger dem alle, både til både, biler og MC'ere. Både
race og hygge.

At det lige blev disse 2 er nok mere hvad der var nemmest at inkorporere
på en MC, eller hvad der var mest træk i, ved lave omdrejninger, eller
lignende. Jeg har ikke læst nogensteder hvorfor valget var faldet på
sepcifikt dem fremfor andre Chevrolet motorer, kun at opfinderen havde
valgt dem, grundet ydelse, pris, stabilitet og selvfølgelig lyd :)

Men kort sagt er det nemt at differentiere fra de 3 modeller, at sige
big block, small block og Trike. M.h.t. BossHoss ihvertfald.

Her er 2 beskrivelser, som også viser udtryk som 'short block' og 'long
block' for at gøre forvirringen total. Disse har dog intet med BossHoss
at gøre. :)

http://skillmanracingparts.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=PROD&Product_Code=G108&Category_Code=GPE
http://skillmanracingparts.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=PROD&Product_Code=TFZ&Category_Code=GPE

Max

Armand (02-06-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 02-06-07 15:08


"Max Andersen" <max@militant.dk> skrev i en meddelelse
news:46617769$0$15880$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Armand wrote:
>> Forøvrigt: Small/big -block er da ikke alene et spørgsmål om
>> cylindervolumen!?
>> Alene ordet "block" angiver jo at det netop er motorens grundkonstruktion
>> á motorblokken at der tales om!
>>
> ZZ4 og ZZ502 er dem der bruges (idag, ser det ud til).
> Det er i korte træk hvad der beskrives for køberne. Hvor stor den
> er(kubik), hvor mange heste den har, og så hvor meget Torque). Men
> korrekt, og der findes endda mange flere ZZ?modeler fra chevrolet med både
> mindre og større volumen og anderledes konstruktion. Faktisk findes der
> firmaer der ombygger selv konstruktionen af motoren til at være endnu mere
> stabil og højtydende.
>
Jweg læste engang for længe siden at Chevy's small block var verdens mest
producerede motor!
Alene af dén grund er det jo en let tilgængelig motor som ophug, ligesom at
der til sådan en motor altid vil være masser af tilbehør og tuning at finde!

> At det lige blev disse 2 er nok mere hvad der var nemmest at inkorporere
> på en MC, eller hvad der var mest træk i, ved lave omdrejninger, eller
> lignende.

Mon ikke at ur-Boss'en var en small-block'er og at det siden har udviklet
sig til det (endnu mere) groteske :-/

--
Armand.



Max Andersen (02-06-2007)
Kommentar
Fra : Max Andersen


Dato : 02-06-07 15:28

Armand wrote:
> "Max Andersen" <max@militant.dk> skrev i en meddelelse
> news:46617769$0$15880$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> Armand wrote:
>>> Forøvrigt: Small/big -block er da ikke alene et spørgsmål om
>>> cylindervolumen!?
>>> Alene ordet "block" angiver jo at det netop er motorens grundkonstruktion
>>> á motorblokken at der tales om!
>>>
>> ZZ4 og ZZ502 er dem der bruges (idag, ser det ud til).
>> Det er i korte træk hvad der beskrives for køberne. Hvor stor den
>> er(kubik), hvor mange heste den har, og så hvor meget Torque). Men
>> korrekt, og der findes endda mange flere ZZ?modeler fra chevrolet med både
>> mindre og større volumen og anderledes konstruktion. Faktisk findes der
>> firmaer der ombygger selv konstruktionen af motoren til at være endnu mere
>> stabil og højtydende.
>>
> Jweg læste engang for længe siden at Chevy's small block var verdens mest
> producerede motor!
> Alene af dén grund er det jo en let tilgængelig motor som ophug, ligesom at
> der til sådan en motor altid vil være masser af tilbehør og tuning at finde!
>
>> At det lige blev disse 2 er nok mere hvad der var nemmest at inkorporere
>> på en MC, eller hvad der var mest træk i, ved lave omdrejninger, eller
>> lignende.
>
> Mon ikke at ur-Boss'en var en small-block'er og at det siden har udviklet
> sig til det (endnu mere) groteske :-/
>

Faktisk er der ikke mange gamle til sag idag, underligt nok. For 4-5 år
siden var de gamle (lokummer) staidg til salg for 18-19.000 $

De var med V6 motor(også Chevy) og med skrammel gear, m.v.

De kørte vist som røv og nøgler dengang.

Men jeg undersøgte priser, m.v. og talte med skat, og dengang vill jeg
lande på ca. 800.000 for en brugt......

Det har ændret sig lidt siden, så man har hørt om fede BossHoss cykler
herhjemme for den nette sum af 400.000 :) Dog stadig urealistisk for mig
(3 unger )

Max

Max Andersen (02-06-2007)
Kommentar
Fra : Max Andersen


Dato : 02-06-07 15:33


Faktisk er mit bookmark omkring de første modeller pist væk i min
browser. Det er lidt ærgeligt, for der var billeder af Monte og de
første han producerede fra fabrikken :(

Men der blev solgt selvbygger kit inden de selv lavede dem. Det betød at
man selv samlede sin cykel....godt jeg ikke gjorde det

i '96 kom ZZ4'eren, 97' kom V6eren og jeg mener at det var i 2000 at
Stud'en blev kastet over disken (ret mig hvis jeg tager fejl).

Max

Harald Blaatand (02-06-2007)
Kommentar
Fra : Harald Blaatand


Dato : 02-06-07 16:27



"Max Andersen" <max@militant.dk> wrote in message
news:46617769$0$15880$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
klip> Men kort sagt er det nemt at differentiere fra de 3 modeller, at sige
> big block, small block og Trike. M.h.t. BossHoss ihvertfald.
>
> Her er 2 beskrivelser, som også viser udtryk som 'short block' og 'long
> block' for at gøre forvirringen total. Disse har dog intet med BossHoss at
> gøre. :)
>
> http://skillmanracingparts.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=PROD&Product_Code=G108&Category_Code=GPE
> http://skillmanracingparts.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=PROD&Product_Code=TFZ&Category_Code=GPE
>
> Max

Kort sagt er ;
En Short block en motorblok med krumtap og stempler men uden topstykke

Long block er en motorblok med krumtap og stempler med topstykke

Begge typer er uden udstyr som karb manifold,generator mm.

Steen



Harald Blaatand (01-06-2007)
Kommentar
Fra : Harald Blaatand


Dato : 01-06-07 14:01



"Moller" <news@molnit.com> wrote in message
news:465fc260$0$21933$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
klip
> > Fatboy er en modelbetegnelse på en af Harley's Chopper modeller.
>
> > --
> VH
> Moller
> klip

En "Chopper" er en ombygget standard cykel oprindeligt rippet for alt
overfødigt udstyr,evt med forlænget forgaffel,fremflyttet
fodhviler/gearskift/bremse.højt styr.osv.

Altså kan en FatBoy ikke være en af Harley's Chopper modeller.
En FatBoy har brede skærme lav forgaffel,16 " for og baghjul,trinbrædder og
et lavt bredt styr,en WideGlide har derimod forlænget forgaffel,fremflyttet
fodhviler/gearskift/bremse.højere styr,smalt 21"forhjul og ligner mere en
"Chopper"

En ElectraGlide med vindskærm ,saddeltasker og alt ekstraudstyret er en
Touringcykel

En Custom bike som regel bestillingsvare og findes kun i et eksemplar,den
kan også være totalt hjemmebygget,begreberne "Chopper"og Custom bikes er
efterhånden blandet godt sammen..

Mvh

Steen



Armand (02-06-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 02-06-07 00:24


"Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse
news:465fc260$0$21933$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> orum@it.dk skrev:
>>
> Virago og Dragstar er begge Chopper, de kan ikke være en Custom så længe
> de bare er rullet ud fra fabrikken.
>
Og de kan da slet ikke være choppere sålænge alt er fabriksmonteret :-|

--
Armand.



Jan A Jensen (02-06-2007)
Kommentar
Fra : Jan A Jensen


Dato : 02-06-07 10:39


"Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:4660aa75$0$830$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> "Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse
> news:465fc260$0$21933$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>> orum@it.dk skrev:
>>>
>> Virago og Dragstar er begge Chopper, de kan ikke være en Custom så længe
>> de bare er rullet ud fra fabrikken.
>>
Vil det så mon sige at vores Honda vf750 custom. Slet ikke er en custom men
noget helt andet..??

--
Jan A Jensen.
http://www.mccustomclubaalborg.dk
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=871



Moller (02-06-2007)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 02-06-07 11:24

Jan A Jensen skrev:
> "Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:4660aa75$0$830$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>> "Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse
>> news:465fc260$0$21933$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>>> orum@it.dk skrev:
>>> Virago og Dragstar er begge Chopper, de kan ikke være en Custom så længe
>>> de bare er rullet ud fra fabrikken.
>>>
> Vil det så mon sige at vores Honda vf750 custom. Slet ikke er en custom men
> noget helt andet..??

   at fabrikken kalder det en Custom er en ting, men det er kun under
Custom begrebet hvis det er en speciel model af den origale vf750, og
lavet i meget få styk tal osv... altså speciel lavet i forhold til den
originale... skal man så virkelig være tvær, så er det ikke en custom så
længe der ikke er ændret så meget som et sidespejl fra det som fabrikken
leveret.

--
VH
   Moller
   MZ ETZ 296RV , Suzuki DR500S
   Saxo 1,5D

Dr. Enduro (03-06-2007)
Kommentar
Fra : Dr. Enduro


Dato : 03-06-07 07:45

Moller skrev:
> Jan A Jensen skrev:
>> "Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse
>> news:4660aa75$0$830$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>>> "Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse
>>> news:465fc260$0$21933$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>>>> orum@it.dk skrev:
>>>> Virago og Dragstar er begge Chopper, de kan ikke være en Custom så
>>>> længe de bare er rullet ud fra fabrikken.
>>>>
>> Vil det så mon sige at vores Honda vf750 custom. Slet ikke er en
>> custom men noget helt andet..??
>
> at fabrikken kalder det en Custom er en ting, men det er kun under
> Custom begrebet hvis det er en speciel model af den origale vf750, og
> lavet i meget få styk tal osv... altså speciel lavet i forhold til den
> originale... skal man så virkelig være tvær, så er det ikke en custom så
> længe der ikke er ændret så meget som et sidespejl fra det som fabrikken
> leveret.
>

Så skal du nok lige ringe til mc-revyen, deres kategori for den slags
motorcykler hedder nemlig "custom"

--

Hilsen Jan

GSX 750 AE

Moller (02-06-2007)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 02-06-07 11:18

Armand skrev:
> "Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse
> news:465fc260$0$21933$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>> orum@it.dk skrev:
>> Virago og Dragstar er begge Chopper, de kan ikke være en Custom så længe
>> de bare er rullet ud fra fabrikken.
>>
> Og de kan da slet ikke være choppere sålænge alt er fabriksmonteret :-|
>

   ok, så har jeg misfortået ordet chopper en del år ;) hvad kalder man så
maskiner ala HD(deres lavtsidene flydere ikke deres racer modeller),
Virago, dragstar, Jinlun, og Regal Raptor ;)

--
VH
   Moller
   MZ ETZ 296RV , Suzuki DR500S
   Saxo 1,5D

Max Andersen (02-06-2007)
Kommentar
Fra : Max Andersen


Dato : 02-06-07 11:44

Moller wrote:
> Armand skrev:
>> "Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse
>> news:465fc260$0$21933$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>>> orum@it.dk skrev:
>>> Virago og Dragstar er begge Chopper, de kan ikke være en Custom så
>>> længe de bare er rullet ud fra fabrikken.
>>>
>> Og de kan da slet ikke være choppere sålænge alt er fabriksmonteret :-|
>>
>
> ok, så har jeg misfortået ordet chopper en del år ;) hvad kalder man
> så maskiner ala HD(deres lavtsidene flydere ikke deres racer modeller),
> Virago, dragstar, Jinlun, og Regal Raptor ;)
>

hehe, Chopper betyder faktisk(originalt) at den er minimaliseret.
Chopped = hugget.

Jeg har altid betragtet lange forgafler som Choppet, men det har jo
egentlig ikke noget med sagen at gøre.

Custom er vist at den er blevet lavet specielt, måske endda helt fra
bunden. Altså at der burde være en overvægt af hjemmelavede dele, eller
ikke-fabriks dele, men det er sværere og sværere når firmaer stjæler og
midificerer ved hjælp af smart branding.

Max
Men det er jo historisk, så tingene(sproget) udvikler sig jo med tiden....

Dr. Enduro (03-06-2007)
Kommentar
Fra : Dr. Enduro


Dato : 03-06-07 07:46

Max Andersen skrev:
ificerer ved hjælp af smart branding.
>
> Max
> Men det er jo historisk, så tingene(sproget) udvikler sig jo med tiden....

Nemlig, som skrevet et andet sted kalder f.eks. mc-revyen denne
kategorie motorcykler for "custom".

--

Hilsen Jan

GSX 750 AE

Armand (02-06-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 02-06-07 11:51


"Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse
news:466143d0$0$21932$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Armand skrev:
>> "Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse
>> news:465fc260$0$21933$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>>> orum@it.dk skrev:
>>> Virago og Dragstar er begge Chopper, de kan ikke være en Custom så længe
>>> de bare er rullet ud fra fabrikken.
>>>
>> Og de kan da slet ikke være choppere sålænge alt er fabriksmonteret :-|
>
> ok, så har jeg misfortået ordet chopper en del år ;) hvad kalder man så
> maskiner ala HD(deres lavtsidene flydere ikke deres racer modeller),
> Virago, dragstar, Jinlun, og Regal Raptor ;)
>
Jamen, vi er ude i en udvanding af begreberne og dine argumenter hér er på
højde med Jan's argumenter omkring Hondas brug af modelbetegnelsen "Costum"!

Ordet "chop", der betyder (økse)hug/hak, betegner ganske tydeligt de første
chopperes (á første brede europæiske erfaring omkring emnet gennem "Easy
Rider" i '69) opståen: Sammenbygning af ophuggede dele - Og dét kan man jo
ikke ligefrem påstå at være stilen på en fabriks-samlebånd :-|

--
Armand.



Harald Blaatand (02-06-2007)
Kommentar
Fra : Harald Blaatand


Dato : 02-06-07 13:26



"Moller" <news@molnit.com> wrote in message
news:466143d0$0$21932$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>klip> ok, så har jeg misfortået ordet chopper en del år ;) hvad kalder man
>så maskiner ala HD(deres lavtsidene flydere ikke deres racer modeller),
>Virago, dragstar, Jinlun, og Regal Raptor ;)
>
> --
> VH
> Moller

HD's lavtsidene flydere hedder blandt andet ,Super Glide,Low Rider Fat Boy
og Fat Bob.

Maskiner ala HD, som f.eks Virago, dragstar, Jinlun, og Regal Raptor ,kaldes
plastik


Steen



Moller (02-06-2007)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 02-06-07 14:51

Harald Blaatand skrev:
> "Moller" <news@molnit.com> wrote in message
> news:466143d0$0$21932$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>> klip> ok, så har jeg misfortået ordet chopper en del år ;) hvad kalder man
>> så maskiner ala HD(deres lavtsidene flydere ikke deres racer modeller),
>> Virago, dragstar, Jinlun, og Regal Raptor ;)
>>
>> --
>> VH
>> Moller
>
> HD's lavtsidene flydere hedder blandt andet ,Super Glide,Low Rider Fat Boy
> og Fat Bob.
>
> Maskiner ala HD, som f.eks Virago, dragstar, Jinlun, og Regal Raptor ,kaldes
> plastik

   Der er da ikke meget plastic på en HD ;) men resten gir jeg ret i at
være bedre vægt optimeret end en HD ;)

--
VH
   Moller
   MZ ETZ 296RV , Suzuki DR500S
   Saxo 1,5D

Harald Blaatand (02-06-2007)
Kommentar
Fra : Harald Blaatand


Dato : 02-06-07 16:05

"Moller" <news@molnit.com> wrote in message
news:466175dc$0$21926$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Harald Blaatand skrev:
>> "Moller" <news@molnit.com> wrote in message
>> news:466143d0$0$21932$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>>> klip> ok, så har jeg misfortået ordet chopper en del år ;) hvad kalder
>>> man så maskiner ala HD(deres lavtsidene flydere ikke deres racer
>>> modeller), Virago, dragstar, Jinlun, og Regal Raptor ;)
>>>
>>> --
>>> VH
>>> Moller
>>
>> HD's lavtsidene flydere hedder blandt andet ,Super Glide,Low Rider Fat
>> Boy og Fat Bob.
>>
>> Maskiner ala HD, som f.eks Virago, dragstar, Jinlun, og Regal Raptor
>> ,kaldes plastik
>
> Der er da ikke meget plastic på en HD ;) men resten gir jeg ret i at være
> bedre vægt optimeret end en HD ;)
>
> --
> VH
> Moller
> MZ ETZ 296RV , Suzuki DR500S
> Saxo 1,5D


Æh,'øh,ok......

Jeg "oversatte" maskiner ala HD,til ;"noget lavet uden for USA,der på
afstand ligner en HD",men jeg kan jo tage fejl

Men du har ret,der er ikke meget plastik på en HD,især ikke efter at
blinklys mm er blevet "choppet" af.


Mvh

Steen







Harald Blaatand (02-06-2007)
Kommentar
Fra : Harald Blaatand


Dato : 02-06-07 13:58

"Armand" <kim-armand@mail.dk> wrote in message
news:4660aa75$0$830$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> "Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse
> news:465fc260$0$21933$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>> orum@it.dk skrev:
>>>
>> Virago og Dragstar er begge Chopper, de kan ikke være en Custom så længe
>> de bare er rullet ud fra fabrikken.
>>
> Og de kan da slet ikke være choppere sålænge alt er fabriksmonteret :-|
>
> --
> Armand.
>
Chop er det engelske ord for 'at hakke',vil det sige at en hakket knallert
er choppet ?



Steen




Armand (02-06-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 02-06-07 14:22


"Harald Blaatand" <bigtwincam88@larsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
news:4661698a$0$6695$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> >>
> Chop er det engelske ord for 'at hakke',vil det sige at en hakket knallert
> er choppet ?
>
Hæ!
I så fald var mine storebrødre på forkant af Easy Rider

--
Armand.



Moller (02-06-2007)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 02-06-07 14:53

Harald Blaatand skrev:

> Chop er det engelske ord for 'at hakke',vil det sige at en hakket knallert
> er choppet ?

   *LOL* min MZ er bådet hakket i motoren, og alt overflødig er hakket
væk, samt den er ændret med flere hjemmelavet dele osv... deraf kan vi
vel så sige at jeg ejer en Custom Chopper MZ ;)


--
VH
   Moller
   MZ ETZ 296RV , Suzuki DR500S
   Saxo 1,5D

Schlæger (06-06-2007)
Kommentar
Fra : Schlæger


Dato : 06-06-07 06:50

Armand wrote:

>> Virago og Dragstar er begge Chopper, de kan ikke være en Custom så længe
>> de bare er rullet ud fra fabrikken.
>>
> Og de kan da slet ikke være choppere sålænge alt er fabriksmonteret :-|

Dragstar og lignende kommer ind under kategorien cruisere. Jeg ved ikke
helt hvordan jeg vil kategorisere Viragoerne.

Mch Schlæger


orum@it.dk (01-06-2007)
Kommentar
Fra : orum@it.dk


Dato : 01-06-07 12:02

Hmm.. jahh...
Ka' i se hvad jeg mener?

/Dan



Dr. Enduro (01-06-2007)
Kommentar
Fra : Dr. Enduro


Dato : 01-06-07 12:26

orum@it.dk skrev:
> Hmm.. jahh...
> Ka' i se hvad jeg mener?
>
> /Dan
>
>

Næ, egentlig er det da ikke så svært. Oprindeligt var der et par skøre
mennesker, der modificerede deres motorcykler, f.eks. tog kåben af
(choppede den). Det blev så kaldt choppere eller custom-cykler (custom =
på bestilling, efter mål). I dag betyder choppere, customcykler eller
cruisere almindeligvis bare, at der er tale om lidt Harley-agtige
cykler, groft sagt.

Selvom man altså piller kåben af en racercykel og sætter lidt
forskelligt udstyr på, bliver det ikke en chopper eller customcykel af
den grund, de kaldes så streetfightere i stedet for.

Dragstar, Virago osv. er forskellige motorcykelmodeller indenfor
cruiser-/custom-/choppergenren, som det er blevet sagt før.

--

Hilsen Jan

GSX 750 AE

Armand (02-06-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 02-06-07 00:22


"Dr. Enduro" <gætselv@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:f3ovol$3eb$1@news01.versatel.de...
>
> Næ, egentlig er det da ikke så svært. Oprindeligt var der et par skøre
> mennesker, der modificerede deres motorcykler, f.eks. tog kåben af ...
>
Kåben??

Chopperbegrebet stammer tilbage fra et tid og et land (á Easy rider -filmen
fra '69 ) hvor kåber var et nærmest ukendt begreb - ihvertfald som
fabriksmontering.
Noget af det tidligste kåbe (på relvante modeller) jeg husker, er den med
dagens øjne usle ½-kåbe på den gamle Ducati 900SS fra sy´tarten af 80'erne:
http://www.diseno-art.com/images/ducati_77_900SS.jpg
Omtrent samtidig spirede touringkåberne på bl.a. BMW R 100 RT/RS:
<http://www.vmsales.co.uk/images/photo7.jpg>
<http://www.bma-magazin.de/Rubriken/Archiv/Fahrberichte/BMW/R100RS/R100RS2.jpg>

> (choppede den). Det blev så kaldt choppere
Egentlig ligger begrebet i at sammenbygge af forskellige (choppede) dele!

--
Armand.



Dr. Enduro (03-06-2007)
Kommentar
Fra : Dr. Enduro


Dato : 03-06-07 07:42

Armand skrev:
> "Dr. Enduro" <gætselv@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:f3ovol$3eb$1@news01.versatel.de...
>> Næ, egentlig er det da ikke så svært. Oprindeligt var der et par skøre
>> mennesker, der modificerede deres motorcykler, f.eks. tog kåben af ...
>>
> Kåben??
>

Det er i hvert fald den forklaring, som Sonny Barger (hvis hjernedøde
bog jeg en gang blev nødt til at læse ifm. en opgave) giver. Kåbe er
måske også det forkerte ord, der er nok snarere tale om skærme osv., i
hvert fald dele, der ikke er strengt nødvendige til kørsel.

--

Hilsen Jan

GSX 750 AE

Harald Blaatand (03-06-2007)
Kommentar
Fra : Harald Blaatand


Dato : 03-06-07 11:12

"Dr. Enduro" <gætselv@mail.dk> wrote in message
news:f3tnqo$qk8$1@news01.versatel.de...
> Armand skrev:
>> "Dr. Enduro" <gætselv@mail.dk> skrev i en meddelelse
>> news:f3ovol$3eb$1@news01.versatel.de...
>>> Næ, egentlig er det da ikke så svært. Oprindeligt var der et par skøre
>>> mennesker, der modificerede deres motorcykler, f.eks. tog kåben af ...
>>>
>> Kåben??
>>
>
> Det er i hvert fald den forklaring, som Sonny Barger (hvis hjernedøde bog
> jeg en gang blev nødt til at læse ifm. en opgave) giver. Kåbe er måske
> også det forkerte ord, der er nok snarere tale om skærme osv., i hvert
> fald dele, der ikke er strengt nødvendige til kørsel.
>
> --
>
> Hilsen Jan
>
> GSX 750 AE

Hvis nu kåbe erstattes af "vindskærm"/"for rude",giver det nok mere mening
,nu det er Sonny Barger og HD vi "taler om"
Altså man chopper en Harley Davidson Electra Glide ved at afmontere
vindskærm ,trinbrædder,styrtbøjler,kæmpeskærme og ekstra lygter mm.
(oprindelig betydning ifølge S.B med flere)


Steen
HD FLHP
Choppet Police Electra Glide



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408934
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste