/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
?: Registrering af gl. veteraner
Fra : Michael Svarre Hanse~


Dato : 25-05-07 22:33

Hej Alle

Jeg har et par spørgsmål, som jeg håber, I kan svare på.

Jeg har en gl DKW RT 175 fra omkring 1955 (90% komplet) (hvordan ser man
egentlig alderen på sådan en). jeg vil forfærdeligt gerne have den
indregistreret, men har ikke papirerne.
Jeg har købt den hos en 86 årig mand, som har haft den stående i en stald i
ca. 20 år. Han købte den af den sidste ejer, som havde haft den
indregistreret. Han er nu død - (hans forrige adresse kendes ikke andet end
Bjerringbro).

Hvordan kan jeg få den indregistreret - hvordan griber jeg det an?

Samme sted købte jeg en NSU Lux 250 fra 1953 - 60% komplet. Der er ingen
papirer til denne, men har fået at vide, at den har kørt i DK. Dog havde han
registreringsattest på en Lux fra 1954.
Hvad kan jeg gøre her.

Hilsen Michael

svar evt. på micmac01[snabela]mail[punktum]dk






 
 
Steen Gruby (25-05-2007)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 25-05-07 22:56

On Fri, 25 May 2007 23:32:34 +0200, "Michael Svarre Hansen"
<micmac01@mail.dk> wrote:

Hej Michael.
>
>Jeg har et par spørgsmål, som jeg håber, I kan svare på.
>
Det spørgsmål har været oppe flere gange, og er ikke så enkelt at
besvare.

>Jeg har en gl DKW RT 175 fra omkring 1955 (90% komplet) (hvordan ser man
>egentlig alderen på sådan en). jeg vil forfærdeligt gerne have den
>indregistreret, men har ikke papirerne.
>Jeg har købt den hos en 86 årig mand, som har haft den stående i en stald i
>ca. 20 år. Han købte den af den sidste ejer, som havde haft den
>indregistreret. Han er nu død - (hans forrige adresse kendes ikke andet end
>Bjerringbro).
>
Problemet med motorkøretøjer uden papirer er at Etaten er hundeangst
for at risikere at deltage i hvidvaskning af køretøjer der er stjålet
andet steds i verden.
Sagt på en anden måde. Ingen papirer = Ingen indregistrering.

Og dog.
Der er en kattelem, men den er svær.
Hvis du har kviteringer på købet af cyklen tilbage til den sidste der
har haft den indregistreret, og dermed kan godtgøre at du er den
retmæssige ejer, og samtidig er så heldig at den kan følges tilbage i
Centralregisteret for Motorkøretøjer kan du få nye papirer på den.
Uheldigvis brændte centralregisteret en gang i 60'erne, så der er ikke
meget historisk materiale at hente.
Dog - Hvis den er så gammel, og du kan sandsynliggøre at den har været
indregistreret i Danmark tidligere er der et håb.

Du skal henvende dig til Rigspolitichefen's Dataafdeling,
Centralregisteret for Motorkøretøjer i Hvidovre og få en snak med dem.
De er smadder hjælpsomme, så det er ikke der problemet ligger.
Det er udelukkende et spørgsmål om at sandsynliggøre at den tidligere
har været indregistreret i DK.

Min NSU Super FOX har været turen igennem.
Jeg kunne følge den tilbage til første ejer, og fik til sidst et brev
fra Rigspolitichefen hvori der stod:
"Der er ikke noget til hinder for at cyklen indregistreres igen.
Dog skal et evt. mellemværende med SKAT være afklaret (afgift).
Cyklen vil få en ny identitet med dato i udgangen i sidste måned i det
år den er produceret".

Det blev så 31-12-1958, hvilket betyder at den ikke kan få en
historisk nummerplade (sort) ;-(
>
>Samme sted købte jeg en NSU Lux 250 fra 1953 - 60% komplet. Der er ingen
>papirer til denne, men har fået at vide, at den har kørt i DK. Dog havde han
>registreringsattest på en Lux fra 1954.
>Hvad kan jeg gøre her.
>
Du kan ikke bruge de papirer til noget med mindre du har et stel med
et nummer der matcher.
Ellers må du på samme procedure som tidliger beskrevet.

Og så er NSU LUX ikke en 250 cc, men en 200 cc "togagger"

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Niels Kallehauge (26-05-2007)
Kommentar
Fra : Niels Kallehauge


Dato : 26-05-07 14:25

Michael Svarre Hansen:
> Hej Alle
>
> Jeg har et par spørgsmål, som jeg håber, I kan svare på.
>
> Jeg har en gl DKW RT 175 fra omkring 1955 (90% komplet) (hvordan ser man
> egentlig alderen på sådan en). jeg vil forfærdeligt gerne have den
> indregistreret, men har ikke papirerne.
> Jeg har købt den hos en 86 årig mand, som har haft den stående i en stald i
> ca. 20 år. Han købte den af den sidste ejer, som havde haft den
> indregistreret. Han er nu død - (hans forrige adresse kendes ikke andet end
> Bjerringbro).
>
> Hvordan kan jeg få den indregistreret - hvordan griber jeg det an?
>
> Samme sted købte jeg en NSU Lux 250 fra 1953 - 60% komplet. Der er ingen
> papirer til denne, men har fået at vide, at den har kørt i DK. Dog havde han
> registreringsattest på en Lux fra 1954.
> Hvad kan jeg gøre her.
>
> Hilsen Michael
>
> svar evt. på micmac01[snabela]mail[punktum]dk

Du skal have fat i told og skat.
Når den er så gammel har du en god mulighed, specielt hvis du ved
hvilken by / sogn den først blev indreg. i.
I gamle dage (Nu kommer det i Morten Korch'sk version)
Skrev man motorkøretøjer ind i en stor bog med linierede ark.
Dette foregik i de enkelte skattecentre (deraf det med første indreg. i
bykøbing xx)
Murermester Pedersens Chevrolet 210, stod på linien lige før Kommis
Jørgensens Nimbus med sidevogn.
Her står de afgiftberigtiget med stelnummer og modeltype.
Så daffer du op, og bliver lukket ind i det allehelligste.
Pegefingeren til papiret, og kør linie efter linie.
Når den er fundet, kan du bede om en ny toldattest.
Toldattesten, samt underskrevet kvittering for køb, tages med på
motorkontoret.
50 kr. senere har du en reg attest.
Bortset fra det koster reg. afgiften på sådan en nok ikke mere en 250,-
Så Gruby's metode er ofte at foretrække, da tid også koster.

Jeg skal selv til øvelsen med papirerne på en Victoria 125 fra 1953

Mvh
Niels.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408945
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste