/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Karburatorfejl CBR600?
Fra : Mogens


Dato : 21-05-07 21:54

Jeg er den (relativt) lykkelige ejer af en CBR600F4 fra 1999, som
desværre ikke er så rask til bens, som jeg synes den burde være.
Efter råd fra Michael MKS-74 tjekkede jeg lufttilførslen, og pillede
bl.a. luftfilterkassen af.
Når man kigger ned i karburatoren sidder der et spjæld på en pind, som
glider til side hvis man giver gas (med motoren i gang). Men på min mc
gælder det kun for de 3 af cylindrene! På cylinder 1 flytter spjældet
sig ikke?
Det ser fint nok ud, og man kan også let skubbe det til side med en
finger (men det lyder lidt anderledes end når man gør det på de 3 andre
cylindre).
Nogen der forstår hvad jeg mener, og som har et bud på, hvad der kan
være galt?

På forånd tak
Mogens

 
 
Ukendt (22-05-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 22-05-07 06:23

On Mon, 21 May 2007 22:53:37 +0200, Mogens wrote:

> Når man kigger ned i karburatoren sidder der et spjæld på en pind, som
> glider til side hvis man giver gas (med motoren i gang). Men på min mc
> gælder det kun for de 3 af cylindrene! På cylinder 1 flytter spjældet
> sig ikke?

Over det spjæld, (CV-spjæld), som ikke flytter sig, er en "klokke"/dæksel.
Under det dæksel befinder sig en membran, og en lang fjeder. Membranen skal
være hel, og uden revner, og i øvrigt være klemt fast i en rille i
karburatorhuset. Dækslet tætner så ovenpå kanten af membranen.

"stangen" kaldes en nål, og den bevæger sig med spjældet. Gennem spjældet
er en ca. 8 mm. luftkanal, lufthastigheden forbi/under denne kanal skaber
et vacuum i kanalen, og i klokken. Dette løfter membran og spjæld så meget
at lufthastigheden under kanalen holdes tilnærmelsesvis konstant.

Hvis ikke at Du finder fejl ved membran, eller monteringen deraf, så skal
Du ud at lede efter en ny motor. :-/

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Mogens (22-05-2007)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 22-05-07 09:04

Orla Pedersen skrev:
> <cut>
>
> Hvis ikke at Du finder fejl ved membran, eller monteringen deraf, så skal
> Du ud at lede efter en ny motor. :-/
>

Uakk!!
Tak for et godt og grundigt svar. Jeg vil krydse fingre for, at
membranen ikke sidder ordentligt. Af flere skrækscenarier, så er det
vist det mindst skrækkelige :-/

mvh
Mogens

Ukendt (22-05-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 22-05-07 20:55

On Tue, 22 May 2007 10:03:50 +0200, Mogens wrote:

> Orla Pedersen skrev:
>> <cut>
>>
>> Hvis ikke at Du finder fejl ved membran, eller monteringen deraf, så skal
>> Du ud at lede efter en ny motor. :-/
>>
>
> Uakk!!
> Tak for et godt og grundigt svar. Jeg vil krydse fingre for, at
> membranen ikke sidder ordentligt. Af flere skrækscenarier, så er det
> vist det mindst skrækkelige :-/

Tjek også lige den helt usansynlige fejl. Med motoren stoppet, løft
CV-spjældet, og kig ind til det primære gasspjæld. Drej gashåndtaget, og se
efter om messingskiven drejer/åbner.

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Armand (23-05-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 23-05-07 00:18


"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:5ea35unyt77y.bel0olitjtm0$.dlg@40tude.net...
>
> Over det spjæld, (CV-spjæld), som ikke flytter sig, er en "klokke"/dæksel.
> Under det dæksel befinder sig en membran, og en lang fjeder. Membranen
> skal
> være hel, og uden revner, og i øvrigt være klemt fast i en rille i
> karburatorhuset. Dækslet tætner så ovenpå kanten af membranen.
> Hvis ikke at Du finder fejl ved membran, eller monteringen deraf, så skal
> Du ud at lede efter en ny motor. :-/
>
Selv med nogle revner skulle spjældet vel røre sig lidt - Men det er måske
tænkeligt at én (tidl. eller nuværende ejer?) har haft lågene afmonterede og
med genmontering har klemt membranen :-/
Hvis det skulle have noget med vacuum og spjæld at gøre tænker jeg at en
blokering af det lille hul i bunden af spjældet er det eneste der kan holde
spjældet helt i ro - Men hvorledes skulle dét kunne ske :-/

Alvorligere motorskader?
Find et sted med kraftig bakke-ned (á en rampe af en slags?) og sæt i så
højt gear at motoren uden tænding lader motorcyklen trille nedad i en
hakkende bevægelse:
Hvis der på nogen måde ikke er en ensartet jævn hakken mangler der
kompression på en eller flere cylindre - Hvis hakkeriet kan registres som
1-2-3--1-2-3--1-2-3 er der en enkelt der mangler kompression og dét kunne så
være tilfældet på din !?

--
Armand.



Morten Dahl (23-05-2007)
Kommentar
Fra : Morten Dahl


Dato : 23-05-07 23:50


"Armand" <kim-armand@mail.dk> wrote in message
news:46537a16$0$5788$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> "Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
> meddelelse news:5ea35unyt77y.bel0olitjtm0$.dlg@40tude.net...
>>

>
> Alvorligere motorskader?
> Find et sted med kraftig bakke-ned (á en rampe af en slags?) og sæt i så
> højt gear at motoren uden tænding lader motorcyklen trille nedad i en
> hakkende bevægelse:
> Hvis der på nogen måde ikke er en ensartet jævn hakken mangler der
> kompression på en eller flere cylindre - Hvis hakkeriet kan registres som
> 1-2-3--1-2-3--1-2-3 er der en enkelt der mangler kompression og dét kunne
> så være tilfældet på din !?



øhh var det så ikke nemmere at lade motorcyklen stå i værkstedet, pille alle
4 tændrør ud, trykke på starteren mens venstre pegefinger dækker hullet over
tændrøret?

Det andet lyder sku som en plan Grewy og ´jeg kunne have fundet på, ned af
bakke uden tænding, og nærstudere karbunader....

Og i Mogens´ tilfælde kunne han starte med den cylinder der ikke virkede
hensigtsmæssigt på CV karburatoren..

Men skidt, han har lykkeligvis fundet fejlen..

-
Morten



Armand (24-05-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 24-05-07 19:23


"Morten Dahl" <Morten@dahl.mail.XX> skrev i en meddelelse
news:4654c523$0$868$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> "Armand" <kim-armand@mail.dk> wrote in message
> news:46537a16$0$5788$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>>
>> Alvorligere motorskader?
>> Find et sted med kraftig bakke-ned (á en rampe af en slags?) og sæt i så
>> højt gear at motoren uden tænding lader motorcyklen trille nedad i en
>> hakkende bevægelse:
>> Hvis der på nogen måde ikke er en ensartet jævn hakken mangler der
>> kompression på en eller flere cylindre - Hvis hakkeriet kan registres som
>> 1-2-3--1-2-3--1-2-3 er der en enkelt der mangler kompression og dét kunne
>> så være tilfældet på din !?
>
> øhh var det så ikke nemmere at lade motorcyklen stå i værkstedet, pille
> alle 4 tændrør ud, trykke på starteren mens venstre pegefinger dækker
> hullet over tændrøret?
> Det andet lyder sku som en plan Grewy og ´jeg kunne have fundet på, ned af
> bakke uden tænding, og nærstudere karbunader....
>
Hæ!
Jeg ved ikke om dét var en positiv eller negativ vurdering af trick'et
Men fidusen er et gammelt brugtkøbs-trick jeg lige fandt frem fra den
bageste del af registeret og som sådan meget relevant i dén situation.

Hvis jeg skulle kontrollere for en cylinder man havde mistanke imod, så
ville jeg istedet tage tændrørene ud med undtagelse af i den mistroede
cylinder, og så tørne motoren (med baghjulet i højgear?!) og se hvorvidt der
overhovedet var kompression!

--
Armand.



Mogens (23-05-2007)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 23-05-07 22:02

Mogens skrev:
> Jeg er den (relativt) lykkelige ejer af en CBR600F4 fra 1999, som
> desværre ikke er så rask til bens, som jeg synes den burde være.
> Efter råd fra Michael MKS-74 tjekkede jeg lufttilførslen, og pillede
> bl.a. luftfilterkassen af.
> Når man kigger ned i karburatoren sidder der et spjæld på en pind, som
> glider til side hvis man giver gas (med motoren i gang). Men på min mc
> gælder det kun for de 3 af cylindrene! På cylinder 1 flytter spjældet
> sig ikke?
> Det ser fint nok ud, og man kan også let skubbe det til side med en
> finger (men det lyder lidt anderledes end når man gør det på de 3 andre
> cylindre).
> Nogen der forstår hvad jeg mener, og som har et bud på, hvad der kan
> være galt?
>
> På forånd tak
> Mogens
Endnu en gang tak for gode svar!
Det viste sig heldigvis at være membranen, der åbenbart ikke var
monteret ordentligt. I hvert fald flytter spjældet sig nu, hvor jeg har
haft membranen af, og monteret igen

Armand (24-05-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 24-05-07 19:24


"Mogens" <msk@post_punktum_tele_punktum_dk> skrev i en meddelelse
news:4654abcd$0$8701$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> Endnu en gang tak for gode svar!
> Det viste sig heldigvis at være membranen, der åbenbart ikke var monteret
> ordentligt. I hvert fald flytter spjældet sig nu, hvor jeg har haft
> membranen af, og monteret igen
>
Tilbage til min tidligere antydning:
Hvem(?) er synderen bag dén fejl??

--
Armand.



Armand (28-05-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 28-05-07 11:13


"Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:4655d719$0$8704$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> "Mogens" <msk@post_punktum_tele_punktum_dk> skrev i en meddelelse
> news:4654abcd$0$8701$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>>
>> Endnu en gang tak for gode svar!
>> Det viste sig heldigvis at være membranen, der åbenbart ikke var monteret
>> ordentligt.
> Hvem(?) er synderen bag dén fejl??
>
Skal man lade den rungende tavshed blive tolket som "selvmål"?

--
Armand.



Torben Scheel (28-05-2007)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 28-05-07 12:07

Armand wrote:
>> Hvem(?) er synderen bag dén fejl??
>>
> Skal man lade den rungende tavshed blive tolket som "selvmål"?
>
...eller måske "gruppens hjælp ikke længere nødvendig, derfor ingen
gruppelæsning"

--
vh
Torben

Ukendt (28-05-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 28-05-07 12:18

On Mon, 28 May 2007 13:06:40 +0200, Torben Scheel wrote:

> Armand wrote:
>>> Hvem(?) er synderen bag dén fejl??
>>>
>> Skal man lade den rungende tavshed blive tolket som "selvmål"?
>>
> ..eller måske "gruppens hjælp ikke længere nødvendig, derfor ingen
> gruppelæsning"

Meget almindeligt tror jeg. Vi andre ér nørder....

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

MKS - 74 (28-05-2007)
Kommentar
Fra : MKS - 74


Dato : 28-05-07 12:19

On Mon, 28 May 2007 13:17:45 +0200, Orla Pedersen
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

>Meget almindeligt tror jeg. Vi andre ér nørder....

Hov-hov, tal for dig selv .

--
-Michael
Honda CBR600-info + div. CBR600-dele m.m. til salg på:
http://cbr600.dyndns.dk/

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408934
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste