|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Underlig kobling Fra : TheTransporter
 | 
 Dato :  23-04-07 13:18
 | 
 |  | Hejsa Folkens
 
 Har haft et underligt problem idag som jeg ikke lige helt kan greje
 selv og efter besøget hos mekanikeren er jeg endnu mere forvirret.
 
 Jeg skulle have været et smut til haderslev idag, men på vej op af
 bakken fra hvor jeg bor begynder koblingen at være underlig og da jeg
 endelig skal dreje ud fra vejen så kan jeg slet ikke få den i gear
 andet end hvis at jeg slukkede motoren.
 
 Men jeg får den da humpet til mekanikeren med hjælp af at starte den i
 første gear og skifte gear uden kobling :(. Kom derop og hans diagnose
 var den samme som jeg kom frem til = død kobling og en regning på
 4000,- kr. :/
 
 Nu skulle man så tro at det betød død kobling og det var da også det
 mekanikeren sagde. Men det hele blev mere underligt af at jeg blev nød
 til at kører den hjem fordi at mekanikeren ikke havde plads til at
 have den stående til på mandag. Prøvede så at trykke et par gange på
 koblingen på vej hjem og der tog den pludselig ved :S.
 
 Prøvede at skifte fra 1-4 og retur og sætte i bakgear ved hjælp af
 koblingen og det hele skete uden problemer eller mislyde. Er det bare
 mig der er forvirret nu?. For hvad pokker er det lige at der sker
 siden at koblingen virker kort, for så slet ikke at virke og så virker
 fint igen :S
 
 ---
 Mvh
 TheTransporter
 1996 Nissan Almera 1,6 SR
 2006 Passat Variant Highline 2,0 TDI (Taxa)
 
 
 |  |  | 
  alexbo (23-04-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : alexbo
 | 
 Dato :  23-04-07 13:42
 | 
 |  | 
 "TheTransporter" skrev i
 
 <For hvad pokker er det lige at der sker
 > siden at koblingen virker kort, for så slet ikke at virke og så virker
 > fint igen :S
 
 Jeg tror din bil, som jeg ikke ved hvad er for en, har hydralisk kobling, og
 en dårlig hovedcylinder, muligvis har mekanikeren oven i købet hældt
 koblingsvæske på.
 
 mvh
 Alex Christensen
 
 
 
 
 |  |  | 
  Troels Plougmann-Ols~ (23-04-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Troels Plougmann-Ols~
 | 
 Dato :  23-04-07 15:22
 | 
 |  | 
 
            > Prøvede at skifte fra 1-4 og retur og sætte i bakgear ved hjælp af
 > koblingen og det hele skete uden problemer eller mislyde. Er det bare
 > mig der er forvirret nu?. For hvad pokker er det lige at der sker
 > siden at koblingen virker kort, for så slet ikke at virke og så virker
 > fint igen :S
 Hydraulisk kobling    Skift koblingsslavecylinderen (det er et kendt problem på Almeraen), og du 
 burde have en dejlig stabil kobling igen.
 Tjek iøvrigt koblingsvædsken (kan være samme beholder som den til 
 bremsevædsken)
 Troels 
            
             |  |  | 
  TheTransporter (23-04-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : TheTransporter
 | 
 Dato :  23-04-07 15:52
 | 
 |  | 
 
            On Mon, 23 Apr 2007 16:22:17 +0200, "Troels Plougmann-Olsen"
 <hvis.du.whiner.over.min.mail.er.du.et.tudefjaes@WHINEHEAD> wrote:
 >> Prøvede at skifte fra 1-4 og retur og sætte i bakgear ved hjælp af
 >> koblingen og det hele skete uden problemer eller mislyde. Er det bare
 >> mig der er forvirret nu?. For hvad pokker er det lige at der sker
 >> siden at koblingen virker kort, for så slet ikke at virke og så virker
 >> fint igen :S
 >
 >Hydraulisk kobling    >
 >Skift koblingsslavecylinderen (det er et kendt problem på Almeraen), og du 
 >burde have en dejlig stabil kobling igen.
 >
 >Tjek iøvrigt koblingsvædsken (kan være samme beholder som den til 
 >bremsevædsken)
 Er det noget du er næsten 100% sikker på er det?. for så er det da en
 god nyhed selvom at der er en "skurrende" lyd fra motoren nogle gange
 når at den står i frigear, men kan jo som sagt også skyldes den
 hydraliske kobling.
 ---
 Mvh
 TheTransporter 
 1996 Nissan Almera 1,6 SR
 2006 Passat Variant Highline 2,0 TDI (Taxa)
            
             |  |  | 
   Troels Plougmann-Ols~ (23-04-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Troels Plougmann-Ols~
 | 
 Dato :  23-04-07 19:03
 | 
 |  | 
 
            > Er det noget du er næsten 100% sikker på er det?. for så er det da en
 > god nyhed selvom at der er en "skurrende" lyd fra motoren nogle gange
 > når at den står i frigear, men kan jo som sagt også skyldes den
 > hydraliske kobling.
 Det skyldes dit udrykkerleje    Det er nok ikke kaput - men på vej hen imod det (kan sikkert holde mange 
 1000 km endnu) . Sådan et skifter man sædvanligvis kun når man også skifter 
 kobling.
 Troels 
            
             |  |  | 
    TheTransporter (24-04-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : TheTransporter
 | 
 Dato :  24-04-07 06:03
 | 
 |  | 
 
            On Mon, 23 Apr 2007 20:03:20 +0200, "Troels Plougmann-Olsen"
 <hvis.du.whiner.over.min.mail.er.du.et.tudefjaes@WHINEHEAD> wrote:
 >> Er det noget du er næsten 100% sikker på er det?. for så er det da en
 >> god nyhed selvom at der er en "skurrende" lyd fra motoren nogle gange
 >> når at den står i frigear, men kan jo som sagt også skyldes den
 >> hydraliske kobling.
 >
 >Det skyldes dit udrykkerleje    >
 >Det er nok ikke kaput - men på vej hen imod det (kan sikkert holde mange 
 >1000 km endnu) . Sådan et skifter man sædvanligvis kun når man også skifter 
 >kobling.
 Fik at vide af ham jeg købte bilen af at den knold der skiftede
 kobling i den sidste gang ikke fik gjort et eller andet rigtigt med
 fjederen til udrykkerlejet, hvorfor at den har den der skurrende lyd
 til tider.
 ---
 Mvh
 TheTransporter 
 1996 Nissan Almera 1,6 SR
 2006 Passat Variant Highline 2,0 TDI (Taxa)
            
             |  |  | 
  TheTransporter (23-04-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : TheTransporter
 | 
 Dato :  23-04-07 15:53
 | 
 |  | On Mon, 23 Apr 2007 16:22:17 +0200, "Troels Plougmann-Olsen"
 <hvis.du.whiner.over.min.mail.er.du.et.tudefjaes@WHINEHEAD> wrote:
 
 >Tjek iøvrigt koblingsvædsken (kan være samme beholder som den til
 >bremsevædsken)
 
 Noget bestemt jeg skal være på vagt overfor?
 
 ---
 Mvh
 TheTransporter
 1996 Nissan Almera 1,6 SR
 2006 Passat Variant Highline 2,0 TDI (Taxa)
 
 
 |  |  | 
   Troels Plougmann-Ols~ (23-04-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Troels Plougmann-Ols~
 | 
 Dato :  23-04-07 19:03
 | 
 |  | 
 "TheTransporter" <praetorian@t_n_f_s.dk> skrev i meddelelsen
 news:32ip23dnsbc7bi3ca9hkb5knq3a5k7f5fk@4ax.com...
 > On Mon, 23 Apr 2007 16:22:17 +0200, "Troels Plougmann-Olsen"
 > <hvis.du.whiner.over.min.mail.er.du.et.tudefjaes@WHINEHEAD> wrote:
 >
 >>Tjek iøvrigt koblingsvædsken (kan være samme beholder som den til
 >>bremsevædsken)
 >
 > Noget bestemt jeg skal være på vagt overfor?
 
 Ja - vædskestanden.
 
 Derudover om der er nogle utætheder i systemet. (Følg rørene)
 
 Troels
 
 
 
 |  |  | 
  alexbo (23-04-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : alexbo
 | 
 Dato :  23-04-07 16:09
 | 
 |  | 
 "Troels Plougmann-Olsen" skrev
 > Hydraulisk kobling    Ja, jeg tænkte at det var mere forståeligt,
 ligesom jeg brugte ordet koblingsvæske, selv om det er bremsevæske.
 mvh
 Alex Christensen 
            
             |  |  | 
  Tom (23-04-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Tom
 | 
 Dato :  23-04-07 16:59
 | 
 |  | 
 "TheTransporter" <praetorian@t_n_f_s.dk> wrote in message
 news:8m8p235g5barcfm2o68d3mk7iinht96ncv@4ax.com...
 > Hejsa Folkens
 >
 > Har haft et underligt problem idag som jeg ikke lige helt kan greje
 > selv og efter besøget hos mekanikeren er jeg endnu mere forvirret.
 >
 > Jeg skulle have været et smut til haderslev idag, men på vej op af
 > bakken fra hvor jeg bor begynder koblingen at være underlig og da jeg
 > endelig skal dreje ud fra vejen så kan jeg slet ikke få den i gear
 > andet end hvis at jeg slukkede motoren.
 >
 > Men jeg får den da humpet til mekanikeren med hjælp af at starte den i
 > første gear og skifte gear uden kobling :(. Kom derop og hans diagnose
 > var den samme som jeg kom frem til = død kobling og en regning på
 > 4000,- kr. :/
 >
 > Nu skulle man så tro at det betød død kobling og det var da også det
 > mekanikeren sagde. Men det hele blev mere underligt af at jeg blev nød
 > til at kører den hjem fordi at mekanikeren ikke havde plads til at
 > have den stående til på mandag. Prøvede så at trykke et par gange på
 > koblingen på vej hjem og der tog den pludselig ved :S.
 >
 > Prøvede at skifte fra 1-4 og retur og sætte i bakgear ved hjælp af
 > koblingen og det hele skete uden problemer eller mislyde. Er det bare
 > mig der er forvirret nu?. For hvad pokker er det lige at der sker
 > siden at koblingen virker kort, for så slet ikke at virke og så virker
 > fint igen :S
 
 Jeg har engang haft samme fejlsymtom som du beskriver, hvor det var lejet
 ved højgearsakslen som var ødelagt,
 
 --
 Tom
 
 
 
 
 |  |  | 
  alexbo (23-04-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : alexbo
 | 
 Dato :  23-04-07 21:38
 | 
 |  | 
 "Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev
 
 
 > Jeg har engang haft samme fejlsymtom som du beskriver, hvor det var lejet
 > ved højgearsakslen som var ødelagt,
 
 Det er den mest sandsynlige forklaring, et leje kan sætte sig og løsne igen.
 Det er mere tvivlsomt med hydraulikken, som jeg ellers foreslog.
 
 mvh
 Alex Christensen
 
 
 
 
 |  |  | 
   Troels Plougmann-Ols~ (23-04-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Troels Plougmann-Ols~
 | 
 Dato :  23-04-07 21:43
 | 
 |  | >> Jeg har engang haft samme fejlsymtom som du beskriver, hvor det var lejet
 >> ved højgearsakslen som var ødelagt,
 >
 > Det er den mest sandsynlige forklaring, et leje kan sætte sig og løsne
 > igen.
 > Det er mere tvivlsomt med hydraulikken, som jeg ellers foreslog.
 
 Lejet ved højgearsakslen (altså lejet i selve gearkassen) har da intet at
 gøre med om du kan koble ud...
 
 Troels
 
 
 
 |  |  | 
    alexbo (23-04-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : alexbo
 | 
 Dato :  23-04-07 23:21
 | 
 |  | 
 "Troels Plougmann-Olsen"  skrev i
 
 > Lejet ved højgearsakslen (altså lejet i selve gearkassen) har da intet at
 > gøre med om du kan koble ud...
 
 Det er ikke lejet i gearkassen men i krumtappen, hvis det sætter sig er
 krumtap og aksel låst sammen.
 Motor og højgearsaksel vil have samme omdr., man springer faktisk koblingen
 over.
 
 mvh
 Alex Christensen
 
 
 
 
 |  |  | 
     Troels Plougmann-Ols~ (23-04-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Troels Plougmann-Ols~
 | 
 Dato :  23-04-07 23:37
 | 
 |  | > Det er ikke lejet i gearkassen men i krumtappen, hvis det sætter sig er
 > krumtap og aksel låst sammen.
 > Motor og højgearsaksel vil have samme omdr., man springer faktisk
 > koblingen over.
 
 Aaah.. Du må næsten tænke på udrykkerlejet.
 
 Troels
 
 
 
 |  |  | 
      alexbo (23-04-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : alexbo
 | 
 Dato :  23-04-07 23:57
 | 
 |  | 
 "Troels Plougmann-Olsen"  skrev
 ....
 >> Det er ikke lejet i gearkassen men i krumtappen,
 > Aaah.. Du må næsten tænke på udrykkerlejet.
 Nej på lejet i krumtappen.
 På nedenstående link er det vist som en bøsning, "pilot bushing", men det
 har samme funktion.
 Denne bøsning sidder i krumtappen, højgearsakselen går gennem kobling og ind
 i denne bøsning, der kan den dreje frit,
  hvis denne bøsning sætter sig fast i akslen er aksel og krumtap låst 
 sammen.
 Det normale er et leje, yderring i krumtap inderring på aksel, hvis dette
 leje sætter sig sker det samme.
http://clutchwizard.com/images/clutch_components.png mvh
 Alex Christensen
            
             |  |  | 
       TheTransporter (24-04-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : TheTransporter
 | 
 Dato :  24-04-07 06:05
 | 
 |  | 
 
            On Tue, 24 Apr 2007 00:56:45 +0200, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:
 >
 >"Troels Plougmann-Olsen"  skrev
 >
 >...
 >>> Det er ikke lejet i gearkassen men i krumtappen,
 >
 >> Aaah.. Du må næsten tænke på udrykkerlejet.
 >
 >Nej på lejet i krumtappen.
 >På nedenstående link er det vist som en bøsning, "pilot bushing", men det
 >har samme funktion.
 >
 >Denne bøsning sidder i krumtappen, højgearsakselen går gennem kobling og ind
 >i denne bøsning, der kan den dreje frit,
 > hvis denne bøsning sætter sig fast i akslen er aksel og krumtap låst 
 >sammen.
 >
 >Det normale er et leje, yderring i krumtap inderring på aksel, hvis dette
 >leje sætter sig sker det samme.
 >
 >http://clutchwizard.com/images/clutch_components.png Og jeg er tabt på gulvet :P.
 I må spørge hvis at jeg skal prøve at uddybe min forklaring over selve
 "eventen" yderligere så at vi/i kan komme en mulig løsning nærmere da
 jeg godt vil have det her problem løst før at det bliver værre eller
 kommer igen :/
 ---
 Mvh
 TheTransporter 
 1996 Nissan Almera 1,6 SR
 2006 Passat Variant Highline 2,0 TDI (Taxa)
            
             |  |  | 
        Troels Plougmann-Ols~ (24-04-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Troels Plougmann-Ols~
 | 
 Dato :  24-04-07 11:42
 | 
 |  | > I må spørge hvis at jeg skal prøve at uddybe min forklaring over selve
 > "eventen" yderligere så at vi/i kan komme en mulig løsning nærmere da
 > jeg godt vil have det her problem løst før at det bliver værre eller
 > kommer igen :/
 
 Du kan jo starte med det simple: Følg røret der går fra "gearkassen" (den
 dims på siden af kassen som så er koblingsslavecylinderen), og se hvilken
 beholder den ender i. Tjek vædskestanden i den, og tjek iøvrigt for
 utætheder ved koblingsslavecylinderen og andet der ellers er i samme
 kredsløb.
 
 Troels
 
 
 
 |  |  | 
         TheTransporter (24-04-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : TheTransporter
 | 
 Dato :  24-04-07 12:23
 | 
 |  | On Tue, 24 Apr 2007 12:42:28 +0200, "Troels Plougmann-Olsen"
 <hvis.du.whiner.over.min.mail.er.du.et.tudefjaes@WHINEHEAD> wrote:
 
 >> I må spørge hvis at jeg skal prøve at uddybe min forklaring over selve
 >> "eventen" yderligere så at vi/i kan komme en mulig løsning nærmere da
 >> jeg godt vil have det her problem løst før at det bliver værre eller
 >> kommer igen :/
 >
 >Du kan jo starte med det simple: Følg røret der går fra "gearkassen" (den
 >dims på siden af kassen som så er koblingsslavecylinderen), og se hvilken
 >beholder den ender i. Tjek vædskestanden i den, og tjek iøvrigt for
 >utætheder ved koblingsslavecylinderen og andet der ellers er i samme
 >kredsløb.
 
 Jeg har ikke selv en lift eller nogen mulighed for at få bilen op og
 se under den
 
 ---
 Mvh
 TheTransporter
 1996 Nissan Almera 1,6 SR
 2006 Passat Variant Highline 2,0 TDI (Taxa)
 
 
 |  |  | 
          Troels Plougmann-Ols~ (24-04-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Troels Plougmann-Ols~
 | 
 Dato :  24-04-07 12:32
 | 
 |  | > Jeg har ikke selv en lift eller nogen mulighed for at få bilen op og
 > se under den
 
 Jeg mindes heller ikke at have snakket om nedenunder.
 
 Troels
 
 
 
 |  |  | 
         TheTransporter (24-04-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : TheTransporter
 | 
 Dato :  24-04-07 12:31
 | 
 |  | On Tue, 24 Apr 2007 12:42:28 +0200, "Troels Plougmann-Olsen"
 <hvis.du.whiner.over.min.mail.er.du.et.tudefjaes@WHINEHEAD> wrote:
 
 >> I må spørge hvis at jeg skal prøve at uddybe min forklaring over selve
 >> "eventen" yderligere så at vi/i kan komme en mulig løsning nærmere da
 >> jeg godt vil have det her problem løst før at det bliver værre eller
 >> kommer igen :/
 >
 >Du kan jo starte med det simple: Følg røret der går fra "gearkassen" (den
 >dims på siden af kassen som så er koblingsslavecylinderen), og se hvilken
 >beholder den ender i. Tjek vædskestanden i den, og tjek iøvrigt for
 >utætheder ved koblingsslavecylinderen og andet der ellers er i samme
 >kredsløb.
 
 Men kan se at den ikke står og drypper når a den holder stille, så det
 kan vel ikke engang være den hydraliske kobling?
 
 ---
 Mvh
 TheTransporter
 1996 Nissan Almera 1,6 SR
 2006 Passat Variant Highline 2,0 TDI (Taxa)
 
 
 |  |  | 
          Troels Plougmann-Ols~ (24-04-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Troels Plougmann-Ols~
 | 
 Dato :  24-04-07 12:37
 | 
 |  | > Men kan se at den ikke står og drypper når a den holder stille, så det
 > kan vel ikke engang være den hydraliske kobling?
 
 Væskestanden kan vel godt være hen i vejret.
 
 Troels
 
 
 
 |  |  | 
           TheTransporter (24-04-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : TheTransporter
 | 
 Dato :  24-04-07 15:01
 | 
 |  | On Tue, 24 Apr 2007 13:37:15 +0200, "Troels Plougmann-Olsen"
 <hvis.du.whiner.over.min.mail.er.du.et.tudefjaes@WHINEHEAD> wrote:
 
 >> Men kan se at den ikke står og drypper når a den holder stille, så det
 >> kan vel ikke engang være den hydraliske kobling?
 >
 >Væskestanden kan vel godt være hen i vejret.
 
 True. Men den har så ikke hydralisk kobling har jeg fundet ud af :P
 
 ---
 Mvh
 TheTransporter
 1996 Nissan Almera 1,6 SR
 2006 Passat Variant Highline 2,0 TDI (Taxa)
 
 
 |  |  | 
            Troels Plougmann-Ols~ (24-04-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Troels Plougmann-Ols~
 | 
 Dato :  24-04-07 17:07
 | 
 |  | > True. Men den har så ikke hydralisk kobling har jeg fundet ud af :P
 
 Det var ellers pudsigt, det havde min x-svigermors Almera, samme årgang.
 
 Troels
 
 
 
 |  |  | 
        alexbo (24-04-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : alexbo
 | 
 Dato :  24-04-07 16:57
 | 
 |  | 
 "TheTransporter"  skrev
 
 
 > Og jeg er tabt på gulvet :P.
 
 Det kan jeg godt forstå, men hvis koblingpedalen føltes normalt hele tiden
 er det ikke hydraulikken.
 
 Jeg kan nu læse i et andet indlæg du slet ikke har hydraulik.
 
 Hvis The Transporter hentyder til bilen, har den formnetlig VW's
 selvjustrende kabel, men igen hvis pedalen ikke ændrede karakter, er det
 ikke forbindelsen det er glat med.
 Transporteren har en tendens til at koblingsarmen giver efter indtil den
 slet ikke kan koble ud, men det retter ikke sig selv.
 
 Jeg tror stadig på  højgearsakslens krumtapleje.
 
 4.000 kr. er forøvrigt en rimelig pris hvis det er en T4.
 
 Når værkstedet får bilen så gør mekanikeren opmærksom på dette leje, det er
 ofte overset og bliver ikke skiftet automatisk, og det vil være ærgeligt at
 få ny kobling på, og om en uge er problemet der igen.
 
 Hvis du finder et billede af din gearkasse, så er der sådant en leje hvis
 den aksel der stikker ud er glat i enden.
 Har den stråler har den ikke leje, så er akslen så kort at man har sprunget
 styrelejet over
 
 mvh
 Alex Christensen
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
         Troels Plougmann-Ols~ (24-04-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Troels Plougmann-Ols~
 | 
 Dato :  24-04-07 17:16
 | 
 |  | > Hvis The Transporter hentyder til bilen, har den formnetlig VW's
 > selvjustrende kabel,
 
 Det tvivler jeg på, nu når manden har en Nissan Almera.
 
 Troels
 
 
 
 |  |  | 
          alexbo (24-04-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : alexbo
 | 
 Dato :  24-04-07 17:43
 | 
 |  | 
 "Troels Plougmann-Olsen"  skrev
 
 > Det tvivler jeg på, nu når manden har en Nissan Almera.
 
 Jaså, ikke fordi det ændrer så meget, koblingen og de tilhørende lejer er
 stort set ens på alle biler.
 Det er bare ærgeligt at jeg har spildt tid på at finde et billede af en
 Transportergearkasse.
 Men jeg har før undret mig over at man ikke engang gider skrive hvilken bil
 man spørger til.
 
 mvh
 Alex Christensen
 
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
           Troels Plougmann-Ols~ (24-04-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Troels Plougmann-Ols~
 | 
 Dato :  24-04-07 18:30
 | 
 |  | > Men jeg har før undret mig over at man ikke engang gider skrive hvilken
 > bil man spørger til.
 
 Det med Almeraen er faktisk også et gæt, men den er på værksted konstant, så
 mon ikke det er den :)
 
 Troels
 
 
 
 |  |  | 
            TheTransporter (25-04-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : TheTransporter
 | 
 Dato :  25-04-07 02:55
 | 
 |  | On Tue, 24 Apr 2007 19:30:22 +0200, "Troels Plougmann-Olsen"
 <hvis.du.whiner.over.min.mail.er.du.et.tudefjaes@WHINEHEAD> wrote:
 
 >> Men jeg har før undret mig over at man ikke engang gider skrive hvilken
 >> bil man spørger til.
 >
 >Det med Almeraen er faktisk også et gæt, men den er på værksted konstant, så
 >mon ikke det er den :)
 
 Har nu kun "2" biler da taxaen ikke er min som sådan. Og at Almera'en
 holder på værksted konstant er nu ikke helt rigtigt. Den har da kun
 været afsted 1 gang indtil videre sårn virkeligt.
 
 Men har været forbi den lokale autoriserede Nissan mekaniker som tror
 på at det altså er noget med koblingen da det udfra min beskrivelse i
 hans øre lød til at nogle af de gribearme der trækker i
 koblingspladerne måske var slappe i det eller noget i den stil.
 
 Nævnte det med med højgearsakslen men han var ret sikker på at det
 ikke var det.
 
 ---
 Mvh
 TheTransporter
 1996 Nissan Almera 1,6 SR
 2006 Passat Variant Highline 2,0 TDI (Taxa)
 
 
 |  |  | 
             Troels Plougmann-Ols~ (25-04-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Troels Plougmann-Ols~
 | 
 Dato :  25-04-07 13:39
 | 
 |  | > Men har været forbi den lokale autoriserede Nissan mekaniker som tror
 > på at det altså er noget med koblingen da det udfra min beskrivelse i
 > hans øre lød til at nogle af de gribearme der trækker i
 > koblingspladerne måske var slappe i det eller noget i den stil.
 >
 > Nævnte det med med højgearsakslen men han var ret sikker på at det
 > ikke var det.
 
 Lad være med at blive "blændet" af et det er en aut. Nissan mekker. Det
 betyder ikke nødvendigvis han kan finde ud af hans kram.
 
 Troels
 
 
 
 |  |  | 
             alexbo (25-04-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : alexbo
 | 
 Dato :  25-04-07 13:44
 | 
 |  | 
 "TheTransporter"  skrev
 
 > Men har været forbi den lokale autoriserede Nissan mekaniker som tror
 > på at det altså er noget med koblingen da det udfra min beskrivelse i
 > hans øre lød til at nogle af de gribearme der trækker i
 > koblingspladerne måske var slappe i det eller noget i den stil.
 >
 > Nævnte det med med højgearsakslen men han var ret sikker på at det
 > ikke var det.
 
 Til gengæld mente han at en arm kunne være slap i det den ene dag, og være
 helt på toppen den næste.
 
 Uanset hvilken teori man vælger til dit koblingsproblem, skal den dække at
 koblingen går fra at virke perfekt, til slet ikke at virke, og til at virke
 perfekt igen.
 
 Det er efter min mening kun noget hydraulik-noget, eller et dårligt leje,
 hvor en halv kugle kan skifte mellem at låse lejet og lade det rulle frit.
 
 Jeg mener også du har skrevet om en lyd ved udkobling, der er kan være
 tryklejet, men det kan også være det omtalte krumtapleje.
 
 mvh
 Alex Christensen
 
 
 
 
 |  |  | 
              TheTransporter (25-04-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : TheTransporter
 | 
 Dato :  25-04-07 15:05
 | 
 |  | On Wed, 25 Apr 2007 14:44:13 +0200, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:
 
 >
 >"TheTransporter"  skrev
 >
 >> Men har været forbi den lokale autoriserede Nissan mekaniker som tror
 >> på at det altså er noget med koblingen da det udfra min beskrivelse i
 >> hans øre lød til at nogle af de gribearme der trækker i
 >> koblingspladerne måske var slappe i det eller noget i den stil.
 >>
 >> Nævnte det med med højgearsakslen men han var ret sikker på at det
 >> ikke var det.
 >
 >Til gengæld mente han at en arm kunne være slap i det den ene dag, og være
 >helt på toppen den næste.
 
 Nej nej nu blander du to ting sammen :)
 
 Var først ved 1 mekaniker med den som sagde at koblingen var gået helt
 og aldeles. Dagen efter kørte jeg så forbi det lokale autoriserede
 værksted der har med Nissan at gøre, som i dette tilfælde er vores
 lokale toyota værksted som jeg altid har haft gode erfaringer med i
 andre henseender. Og det var så ham der sagde at det lød lettere
 usandsynligt at det var højgearsakslen da bilen kører udemærket nu og
 uden problemer.
 
 Men som sagt så er det dem der får lov til at kigge på bilen og ikke
 ham den anden mekaniker.
 
 ---
 Mvh
 TheTransporter
 1996 Nissan Almera 1,6 SR
 2006 Passat Variant Highline 2,0 TDI (Taxa)
 
 
 |  |  | 
               alexbo (25-04-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : alexbo
 | 
 Dato :  25-04-07 15:35
 | 
 |  | 
 "TheTransporter"  skrev
 
 > Nej nej nu blander du to ting sammen :)
 
 Hvad blander jeg sammen?
 Er det ikke den samme mekaniker der mente det var en dårlig arm, som mente
 det ikke kunne være lejet?
 
 mvh
 Alex Christensen
 
 
 
 
 |  |  | 
       Ib Jakobsen (24-04-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ib Jakobsen
 | 
 Dato :  24-04-07 20:50
 | 
 |  | alexbo skrev:
 > "Troels Plougmann-Olsen"  skrev
 >
 > ...
 >>> Det er ikke lejet i gearkassen men i krumtappen,
 >
 >> Aaah.. Du må næsten tænke på udrykkerlejet.
 >
 > Nej på lejet i krumtappen.
 > På nedenstående link er det vist som en bøsning, "pilot bushing", men det
 > har samme funktion.
 
 Det leje er bare ikke så almindeligt mere. Det er mest på baghjulstrukne
 biler det ses.
 
 
 
 
 
 --
 MVH
 
 Ib Jakobsen
 
 
 |  |  | 
    Tom (24-04-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Tom
 | 
 Dato :  24-04-07 20:11
 | 
 |  | 
 "Troels Plougmann-Olsen"
 <hvis.du.whiner.over.min.mail.er.du.et.tudefjaes@WHINEHEAD> wrote in message
 news:462d1a32$0$7605$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
 >>> Jeg har engang haft samme fejlsymtom som du beskriver, hvor det var
 >>> lejet ved højgearsakslen som var ødelagt,
 >>
 >> Det er den mest sandsynlige forklaring, et leje kan sætte sig og løsne
 >> igen.
 >> Det er mere tvivlsomt med hydraulikken, som jeg ellers foreslog.
 >
 > Lejet ved højgearsakslen (altså lejet i selve gearkassen) har da intet at
 > gøre med om du kan koble ud...
 
 Det troede jeg heller ikke men blev klogere. Jeg troede også det var
 koblingen i min som var gået, så derfor havde jeg en ny klar til montage op
 til weekenden hvor jeg lavede det. Da jeg fik skilt tingene ad, viste det
 sig at koblingen intet fejlede og udrykkerlejet eller kablet heller intet.
 Men det lille leje på størrelse med en tommelfinger var fuldstændig
 pulveriseret og derfor virkede koblingen ikke.
 Det var så bare ærgeligt at det var i weekenden at jeg ville lave bilen, så
 jeg måtte vente helt til mandag før ford havde åben igen. Lejet kostede 100
 Kr.
 Det er heller ikke første gang at dette leje er røget, jeg har læst om to
 andre i denne gruppe der havde samme problem, den ene var Thomas Krath i sin
 Sierra Cosworth husker jeg.
 
 --
 Tom,
 
 
 
 
 |  |  | 
     Troels Plougmann-Ols~ (24-04-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Troels Plougmann-Ols~
 | 
 Dato :  24-04-07 20:26
 | 
 |  | > Det troede jeg heller ikke men blev klogere.
 
 Der kan man bare se. Jeg beklager min fejl :)
 
 Troels
 
 
 |  |  | 
     TheTransporter (25-04-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : TheTransporter
 | 
 Dato :  25-04-07 02:56
 | 
 |  | On Tue, 24 Apr 2007 21:11:25 +0200, "Tom" <christensen@bigfoot.com>
 wrote:
 
 >Det troede jeg heller ikke men blev klogere. Jeg troede også det var
 >koblingen i min som var gået, så derfor havde jeg en ny klar til montage op
 >til weekenden hvor jeg lavede det. Da jeg fik skilt tingene ad, viste det
 >sig at koblingen intet fejlede og udrykkerlejet eller kablet heller intet.
 >Men det lille leje på størrelse med en tommelfinger var fuldstændig
 >pulveriseret og derfor virkede koblingen ikke.
 >Det var så bare ærgeligt at det var i weekenden at jeg ville lave bilen, så
 >jeg måtte vente helt til mandag før ford havde åben igen. Lejet kostede 100
 >Kr.
 >Det er heller ikke første gang at dette leje er røget, jeg har læst om to
 >andre i denne gruppe der havde samme problem, den ene var Thomas Krath i sin
 >Sierra Cosworth husker jeg.
 
 Det underlige er så at jeg faktisk sagtens kan koble ud nu og bilen
 kører helt som normalt :S. Ig har gjort det de sidste 2 dage uden
 problemer.
 
 ---
 Mvh
 TheTransporter
 1996 Nissan Almera 1,6 SR
 2006 Passat Variant Highline 2,0 TDI (Taxa)
 
 
 |  |  | 
      Tom (25-04-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Tom
 | 
 Dato :  25-04-07 15:40
 | 
 |  | 
 "TheTransporter" <praetorian@t_n_f_s.dk> wrote in message 
 news:j8dt235nrcrlqd1kf9et6ttu2md3gaeg4c@4ax.com...
 > On Tue, 24 Apr 2007 21:11:25 +0200, "Tom" <christensen@bigfoot.com>
 > wrote:
 >
 >>Det troede jeg heller ikke men blev klogere. Jeg troede også det var
 >>koblingen i min som var gået, så derfor havde jeg en ny klar til montage 
 >>op
 >>til weekenden hvor jeg lavede det. Da jeg fik skilt tingene ad, viste det
 >>sig at koblingen intet fejlede og udrykkerlejet eller kablet heller intet.
 >>Men det lille leje på størrelse med en tommelfinger var fuldstændig
 >>pulveriseret og derfor virkede koblingen ikke.
 >>Det var så bare ærgeligt at det var i weekenden at jeg ville lave bilen, 
 >>så
 >>jeg måtte vente helt til mandag før ford havde åben igen. Lejet kostede 
 >>100
 >>Kr.
 >>Det er heller ikke første gang at dette leje er røget, jeg har læst om to
 >>andre i denne gruppe der havde samme problem, den ene var Thomas Krath i 
 >>sin
 >>Sierra Cosworth husker jeg.
 >
 > Det underlige er så at jeg faktisk sagtens kan koble ud nu og bilen
 > kører helt som normalt :S. Ig har gjort det de sidste 2 dage uden
 > problemer.
 Bare rolig, fejlen kommer nok først igen NÅR du er midt nede i tyskland i 
 din sommerferie og bilen er toplæsset....sådan plejer det altid at være    --
 Tom
            
             |  |  | 
  TheTransporter (11-05-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : TheTransporter
 | 
 Dato :  11-05-07 01:21
 | 
 |  | On Mon, 23 Apr 2007 14:18:27 +0200, TheTransporter
 <praetorian@t_n_f_s.dk> wrote:
 
 Bilen er kommet fra værksted da den for ca 2 uger led nådenstødet med
 koblingen og dommen var at koblingen var samlet af helvedes til af den
 sidste mekaniker der havde haft fingrene i den. Han havde brugt de
 forkerte noter/bolte og havde sågar glemt at skrue nogle af boltene på
 med det resultat at koblingsarmen faktisk endte med at gå direkte
 gennem koblingen.
 
 ---
 Mvh
 TheTransporter
 1996 Nissan Almera 1,6 SR
 2006 Passat Variant Highline 2,0 TDI (Taxa)
 
 
 |  |  | 
  Uffe Bærentsen (11-05-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Uffe Bærentsen
 | 
 Dato :  11-05-07 11:02
 | 
 |  | 
 "TheTransporter" <praetorian@t_n_f_s.dk> skrev i en meddelelse 
 news:6ld743dk9futoodurbp27o73uial7egr0m@4ax.com...
 > On Mon, 23 Apr 2007 14:18:27 +0200, TheTransporter
 > <praetorian@t_n_f_s.dk> wrote:
 >
 > Bilen er kommet fra værksted da den for ca 2 uger led nådenstødet med
 > koblingen og dommen var at koblingen var samlet af helvedes til af den
 > sidste mekaniker der havde haft fingrene i den. Han havde brugt de
 > forkerte noter/bolte og havde sågar glemt at skrue nogle af boltene på
 > med det resultat at koblingsarmen faktisk endte med at gå direkte
 > gennem koblingen.
 Så kan jeg ikke lade være med at tænke, om han har lavet andre ting på 
 bilen.
 Det lyden som en GDS'er der skulle holde hænderne i lommerne    -- 
 mvh Uffe
 Mondeo 1,8i
 Tipo 1,6i 
            
             |  |  | 
   TheTransporter (11-05-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : TheTransporter
 | 
 Dato :  11-05-07 13:33
 | 
 |  | 
 
            On Fri, 11 May 2007 12:02:11 +0200, "Uffe Bærentsen"
 <leitiFJERNES@hotmail.com> wrote:
 >
 >"TheTransporter" <praetorian@t_n_f_s.dk> skrev i en meddelelse 
 >news:6ld743dk9futoodurbp27o73uial7egr0m@4ax.com...
 >> On Mon, 23 Apr 2007 14:18:27 +0200, TheTransporter
 >> <praetorian@t_n_f_s.dk> wrote:
 >>
 >> Bilen er kommet fra værksted da den for ca 2 uger led nådenstødet med
 >> koblingen og dommen var at koblingen var samlet af helvedes til af den
 >> sidste mekaniker der havde haft fingrene i den. Han havde brugt de
 >> forkerte noter/bolte og havde sågar glemt at skrue nogle af boltene på
 >> med det resultat at koblingsarmen faktisk endte med at gå direkte
 >> gennem koblingen.
 >
 >Så kan jeg ikke lade være med at tænke, om han har lavet andre ting på 
 >bilen.
 >Det lyden som en GDS'er der skulle holde hænderne i lommerne    Tja toyotaværkstedet spurgte mig om jeg godt vidste at den venstre
 bagskærm var spartlet op og det ja det var jeg da bekendt med.
 Kommentaren der så kom flyvende var at det kunne en 2 årig gøre bedre.
 *av av* siger jeg bare og er glad for at det ikke er mig der har lavet
 det stykke arbejde :P
 ---
 Mvh
 TheTransporter 
 1996 Nissan Almera 1,6 SR
 2006 Passat Variant Highline 2,0 TDI (Taxa)
            
             |  |  | 
 |  |