|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | 26 km/l i en stor bil Fra : Preben Riis Sørensen
 | 
 Dato :  13-04-07 21:01
 | 
 |  | Rabatten var ude igen (i rabatten?) med en test, hvor de angiveligt fik en
 vistnok halvstor Toyota benzinfyret til at gå 26 km/l. Kørslen var lige dele
 motorvej, landevej og småveje med bakker osv. og farten var ikke under
 normalen. Jeg har gransket udfaldet, og computeren kan kun komme til
 konklusionen, at det må være ren og skær løwn. Hvad mener i?
 --
 M.V.H.
 Preben Riis Sørensen
 preben@esenet.dk
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Ukendt (13-04-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  13-04-07 21:17
 | 
 |  | 
 
            Preben Riis Sørensen wrote:
 > Rabatten var ude igen (i rabatten?) med en test, hvor de angiveligt
 > fik en vistnok halvstor Toyota benzinfyret til at gå 26 km/l. Kørslen
 > var lige dele motorvej, landevej og småveje med bakker osv. og farten
 > var ikke under normalen. Jeg har gransket udfaldet, og computeren kan
 > kun komme til konklusionen, at det må være ren og skær løwn. Hvad
 > mener i?
 Jeg undrede mig også.
 Jeg så dog ikke starten af indslaget - havde de kørt den tør og derefter 
 fyldt de 5 liter på eller hvad?
 -- 
 Michael
 Brugt pige- og drengetøj sælges på www.sitecenter.dk/boernetoej 25% rabat på tøjbestillinger over kr. 200.- 
            
             |  |  | 
  Andreas M. Hansen (13-04-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Andreas M. Hansen
 | 
 Dato :  13-04-07 21:22
 | 
 |  | > Jeg så dog ikke starten af indslaget - havde de kørt den tør og derefter
 > fyldt de 5 liter på eller hvad?
 >
 
 Ja, de havde den på lift og tappede al benzin af tanken.
 
 mvh
 
 Andreas M. Hansen
 
 
 
 
 |  |  | 
   Ukendt (13-04-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  13-04-07 21:29
 | 
 |  | 
 
            Andreas M. Hansen wrote:
 > Ja, de havde den på lift og tappede al benzin af tanken.
 Fandt det lige selv på www.dr.dk De går meget op i at man skal koble ud og lade bilen rulle i tomgang. Hvad 
 gør det i længden ved økonomien mht. bremserne?
 -- 
 Michael
 Brugt pige- og drengetøj sælges på www.sitecenter.dk/boernetoej 25% rabat på tøjbestillinger over kr. 200.- 
            
             |  |  | 
    Preben Riis Sørensen (13-04-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen
 | 
 Dato :  13-04-07 21:39
 | 
 |  | 
 "Trekroner" <xx> skrev >
 > De går meget op i at man skal koble ud og lade bilen rulle i tomgang. Hvad
 > gør det i længden ved økonomien mht. bremserne?
 De ruster fast.      Altså hvis du skal have benzinøkonomi ud af det, skal
 bilen løbe (næsten) al fart af sig hver gang. Personer der dyrker det for
 meget er nemme at kende, de har åben mund og stirrer tomt ud i luften....
 --
            M.V.H.
 Preben Riis Sørensen
   preben@esenet.dk
            
             |  |  | 
     tp (13-04-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : tp
 | 
 Dato :  13-04-07 21:54
 | 
 |  | 
 
            > De ruster fast.      Altså hvis du skal have benzinøkonomi ud af det, 
 > skal
 > bilen løbe (næsten) al fart af sig hver gang. Personer der dyrker det for
 > meget er nemme at kende, de har åben mund og stirrer tomt ud i luften....
 >
 LOL !!!
 og igen.  jeg er IMPORNERET over at det lader sig gøre i en avensis
 jeg har selv en meget økonomisk 1,9 sdi diesel, som er opgivet til 19,6 som 
 jeg har haft oppe på 23,7 men det spænd er jo minimalt i forhold til hvad de 
 klarer. og jeg gjorde endda alt hvad jeg havde lært af den slags "morfar" 
 ting....
            
             |  |  | 
    SG (13-04-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : SG
 | 
 Dato :  13-04-07 22:20
 | 
 |  | 
 
            "Trekroner" <xx> skrev i
 news:461fe7eb$0$870$edfadb0f@dread12.news.tele.dk: 
 > Andreas M. Hansen wrote:
 >> Ja, de havde den på lift og tappede al benzin af tanken.
 > 
 > 
 > 
 > 
 > Fandt det lige selv på www.dr.dk > 
 > De går meget op i at man skal koble ud og lade bilen rulle i tomgang.
 > Hvad gør det i længden ved økonomien mht. bremserne?
 Hvis du motorbremser og kobler ud og derved mindsker din fart betydelig 
 inden du bremser, så må det vel alt andet lige gøre dit slid på bremserne 
 mindre.
 Økorally, som de kalder det, vil til gengæld slide mere på dine dæk, da 
 det jo bl.a. gælder om at tage svingene i så høj fart som muligt, så du 
 ikke mister for meget fart, som du skal bruge brændstof på at genvinde.
 Men udsendelsen manglede at forklare, hvordan man kører økorally 
 indadgående på holbækmotorvejen kl. 8 en hverdagsmorgen. Der er her (og 
 hjem igen) at jeg spenderer de fleste kilometer...
 De sammenlignte desuden deres kørsel med den af Toyota oplyste km/l for 
 blandet kørsel. Men deres rute bestod jo praktisk taget kun af landevejs 
 og motorvejskørsel. De manglede decideret bykørsel, før de med rette 
 kunne kalde deres kørsel for blandet...og så havde de nok ikke nået helt 
 op på 26 km/l.
 Slutteligt er jeg til tider pisse træt af de her økorallyister, som ofte 
 er til stor gene i trafikken. Bl.a. nævnte eksperten i indslaget, at han 
 inden en motorvejsfrakørsel kobler ud, så han kun kører 80 km/t, når han 
 rammer frakørslen. Det er temmeligt generende og farligt med den slags 
 adfærd på motorvejen, synes jeg. Trafikken glider altså bedst, når man 
 holder den samme fart og ikke konstant ændrer farten alt efter om det går 
 op eller ned ad bakke - eller hvis der om 1½ kilometer kommer en 
 frakørsel, man skal af på.
 -SG
            
             |  |  | 
  Peter Dalgaard (13-04-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Dalgaard
 | 
 Dato :  13-04-07 21:21
 | 
 |  | "Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> writes:
 
 > Rabatten var ude igen (i rabatten?) med en test, hvor de angiveligt fik en
 > vistnok halvstor Toyota benzinfyret til at gå 26 km/l. Kørslen var lige dele
 > motorvej, landevej og småveje med bakker osv. og farten var ikke under
 > normalen. Jeg har gransket udfaldet, og computeren kan kun komme til
 > konklusionen, at det må være ren og skær løwn. Hvad mener i?
 
 Iflg. programoversigten var det en Avensis. Ja, det må være løwn, som
 jyden sagde, da han så giraffen. Havde det været en Aygo, så kunne det
 måske passe.
 
 --
 O__  ---- Peter Dalgaard             Øster Farimagsgade 5, Entr.B
 c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics     PO Box 2099, 1014 Cph. K
 (*) \(*) -- University of Copenhagen   Denmark          Ph:  (+45) 35327918
 ~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk)                  FAX: (+45) 35327907
 
 
 |  |  | 
  Ukendt (13-04-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  13-04-07 21:46
 | 
 |  | On Fri, 13 Apr 2007 22:20:58 +0200, Peter Dalgaard
 <p.dalgaard@biostat.ku.dk> wrote:
 
 >"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> writes:
 >
 >> Rabatten var ude igen (i rabatten?) med en test, hvor de angiveligt fik en
 >> vistnok halvstor Toyota benzinfyret til at gå 26 km/l. Kørslen var lige dele
 >> motorvej, landevej og småveje med bakker osv. og farten var ikke under
 >> normalen. Jeg har gransket udfaldet, og computeren kan kun komme til
 >> konklusionen, at det må være ren og skær løwn. Hvad mener i?
 >
 >Iflg. programoversigten var det en Avensis. Ja, det må være løwn, som
 >jyden sagde, da han så giraffen. Havde det været en Aygo, så kunne det
 >måske passe.
 
 Det var Avensis stc., de kørte i. De gjorde utroligt meget ud af at
 vise, hvordan de tappede bilerne - utroligt lidt ud af, hvordan man
 egentlig kører økonomisk udover nogle "poppede" detaljer, og meget
 meget lidt ud af fakta, så som km-tællere osv. Nu er Toyotas 1.8'er
 vist nok en af de oftest brugte maskiner i øko-ræs, men alligevel,
 næsten dobbelt op i forhold til normen er meget nydeligt (hvis de ikke
 hældte 6-7 l på i stedet).
 
 --
 Ivan Madsen,
 Xsara Weekend HDi
 Fiat Punto JTD
 
 
 |  |  | 
   Preben Riis Sørensen (13-04-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen
 | 
 Dato :  13-04-07 22:51
 | 
 |  | 
 <Ivan Madsen> skrev >
 > Det var Avensis stc., de kørte i. De gjorde utroligt meget ud af at
 > vise, hvordan de tappede bilerne - utroligt lidt ud af, hvordan man
 > egentlig kører økonomisk udover nogle "poppede" detaljer,
 
 Typisk for TV: overfladisk og forjaget.
 
 > og meget
 > meget lidt ud af fakta, så som km-tællere osv. Nu er Toyotas 1.8'er
 > vist nok en af de oftest brugte maskiner i øko-ræs, men alligevel,
 > næsten dobbelt op i forhold til normen er meget nydeligt (hvis de ikke
 > hældte 6-7 l på i stedet).
 
 Sikkert. Er der ikke også noget med at der ville kunne tappes lidt af
 tanken, selvom bilen er kørt tør? Det taler endnu engang om at vi er ovre i
 fup og svindel.
 --
 M.V.H.
 Preben Riis Sørensen
 preben@esenet.dk
 
 
 
 
 
 |  |  | 
   Preben Riis Sørensen (13-04-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen
 | 
 Dato :  13-04-07 22:56
 | 
 |  | 
 <Ivan Madsen> skrev
 >Nu er Toyotas 1.8'er
 > vist nok en af de oftest brugte maskiner i øko-ræs,
 
 Altså øko-kørsel i en halvanden tons bil med halvstor motor? Hvordan/hvorfor
 egentlig det?
 --
 M.V.H.
 Preben Riis Sørensen
 preben@esenet.dk
 
 
 
 
 
 |  |  | 
    Ukendt (13-04-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  13-04-07 23:08
 | 
 |  | On Fri, 13 Apr 2007 23:56:05 +0200, "Preben Riis Sørensen"
 <preben@esenet.dk> wrote:
 
 >
 ><Ivan Madsen> skrev
 >>Nu er Toyotas 1.8'er
 >> vist nok en af de oftest brugte maskiner i øko-ræs,
 >
 >Altså øko-kørsel i en halvanden tons bil med halvstor motor? Hvordan/hvorfor
 >egentlig det?
 
 Formodentlig fordi det er en meget typisk bil i dag. Der kører masser
 af dem rundt, Mondeo, C5, 407, Mazda6 med flere.
 --
 Ivan Madsen,
 Xsara Weekend HDi
 Fiat Punto JTD
 
 
 |  |  | 
   Klaus D. Mikkelsen (13-04-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen
 | 
 Dato :  13-04-07 23:06
 | 
 |  | 
 
            Ivan Madsen skriver:
 > 
 > Det var Avensis stc., de kørte i. De gjorde utroligt meget ud af at
 > vise, hvordan de tappede bilerne - utroligt lidt ud af, hvordan man
 > egentlig kører økonomisk udover nogle "poppede" detaljer, og meget
 > meget lidt ud af fakta, så som km-tællere osv. Nu er Toyotas 1.8'er
 > vist nok en af de oftest brugte maskiner i øko-ræs, men alligevel,
 > næsten dobbelt op i forhold til normen er meget nydeligt (hvis de ikke
 > hældte 6-7 l på i stedet).
 Hvis man kan køre dobbelt op i forhold til normen kan man da let vinde
 diverse øko rally's. Her en nylig artikel fra motorsporten.dk:
   
 "Økonomiløb
 1. plads i klassen og generalklassesejr
 Økonomiløb 
 05/04/07 
      
 Så ka’ de lære det ka’ de! - sagde observatør Preben Jepsen efter
 præmieoverrækkelsen ved 1. afdeling af det danske mesterskab i
 økonomiløb, som fredag nat blev afviklet i området vest for Odense.
 
 Poul Henning Hansen, Egtved og Preben Jepsen, Hedensted bragte den lille
 Peugeot 106 op på at køre 23,29 pr. liter benzin. Det svarer til 41%
 længere på literen end normal. Det meste af de 215 kilometer rute blev
 afviklet i mørke."
 Kan man få en "demensis" til at gå langt mere, ville man da vinde
 sikkert.
 Verdensrekorden for økonomikørsel (optaget i Guinness rekordbog) er 55%
 over normen.
http://www.motorsporten.dk/news.asp?aID=21293 Kigger man på Toyota økonomiløb i Danmark, er her en resultatliste fra
 sidste år:
http://www.smkg.dk/Ny_mappe/Resultat%20OKO%20090906.pdf Så det er nok en and.......
 Klaus
 -- 
   Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk   Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
                 http://home6.inet.tele.dk/moppe |  |  | 
    Morten Fruergaard (14-04-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Fruergaard
 | 
 Dato :  14-04-07 07:02
 | 
 |  |  |  |  | 
    KASO (14-04-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : KASO
 | 
 Dato :  14-04-07 08:26
 | 
 |  | 
 "Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse 
 news:461FFEB2.B89AA6CE@du.kan.finde.den...
 > Ivan Madsen skriver:
 >>
 >> Det var Avensis stc., de kørte i. De gjorde utroligt meget ud af at
 >> vise, hvordan de tappede bilerne - utroligt lidt ud af, hvordan man
 >> egentlig kører økonomisk udover nogle "poppede" detaljer, og meget
 >> meget lidt ud af fakta, så som km-tællere osv. Nu er Toyotas 1.8'er
 >> vist nok en af de oftest brugte maskiner i øko-ræs, men alligevel,
 >> næsten dobbelt op i forhold til normen er meget nydeligt (hvis de ikke
 >> hældte 6-7 l på i stedet).
 >
 > Hvis man kan køre dobbelt op i forhold til normen kan man da let vinde
 > diverse øko rally's. Her en nylig artikel fra motorsporten.dk:
 >
 > "Økonomiløb
 > 1. plads i klassen og generalklassesejr
 > Økonomiløb
 > 05/04/07
 >
 >
 > Så ka' de lære det ka' de! - sagde observatør Preben Jepsen efter
 > præmieoverrækkelsen ved 1. afdeling af det danske mesterskab i
 > økonomiløb, som fredag nat blev afviklet i området vest for Odense.
 >
 > Poul Henning Hansen, Egtved og Preben Jepsen, Hedensted bragte den lille
 > Peugeot 106 op på at køre 23,29 pr. liter benzin. Det svarer til 41%
 > længere på literen end normal. Det meste af de 215 kilometer rute blev
 > afviklet i mørke."
 >
 > Kan man få en "demensis" til at gå langt mere, ville man da vinde
 > sikkert.
 >
 > Verdensrekorden for økonomikørsel (optaget i Guinness rekordbog) er 55%
 > over normen.
 > http://www.motorsporten.dk/news.asp?aID=21293 >
 > Kigger man på Toyota økonomiløb i Danmark, er her en resultatliste fra
 > sidste år:
 > http://www.smkg.dk/Ny_mappe/Resultat%20OKO%20090906.pdf >
 > Så det er nok en and.......
 >
 Der var en række usikkerheds faktorer, men den væsentligst var nok, at der 
 ikke var bykørsel imellem - og dermed skal de ikke sammenligne med 
 normforbrugets gennemsnit, men kun normforbruget for "udenbys" kørsel - 
 hvilket typisk gør en væsenlig forskel - specielt for en relativt stor og 
 tung bil, hvor gennemsnittet i byen trækker kraftigt ned. Landevejsforbruget 
 for en Avensis er opgivet til 17,2 km/l 
http://innovisio.ipaper-cms.dk/Toyota/specs/personbiler/Avensis-  og dét er 
 hvad de bør sammenligne med. Forskellen er stadig stor - men har der f.eks. 
 været ½ l benzin tilbage i filtre, rør etc. efter tømning af tanken, er det 
 tilstrækkeligt til at påvirke resultatet så meget. Det er også derfor man 
 til økonomiløb istedet fylder tanken _helt_ op før og efter - det giver et 
 meget mere præcist resultat. 
            
             |  |  | 
     Preben Riis Sørensen (14-04-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen
 | 
 Dato :  14-04-07 23:08
 | 
 |  | 
 "KASO" <a@b.dk> skrev
 >...- men har der f.eks.
 > været ½ l benzin tilbage i filtre, rør etc. efter tømning af tanken, er
 det
 > tilstrækkeligt til at påvirke resultatet så meget.
 
 Det var den omvendte verden. Den blev tømt helt inden, men den blev  k ø r t
 tom. Dette skulle i bedste fald bevirke at de ikke har fået det hele med, og
 derved skulle de have haft dårlige odds den vej.
 
 Det har nok været en 10 liter dunk, det er det nærmeste jeg kan komme en
 forklaring.....
 --
 M.V.H.
 Preben Riis Sørensen
 preben@esenet.dk
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
      KASO (16-04-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : KASO
 | 
 Dato :  16-04-07 21:52
 | 
 |  | 
 "Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse
 news:462150b5$0$8704$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 >
 > "KASO" <a@b.dk> skrev
 >>...- men har der f.eks.
 >> været ½ l benzin tilbage i filtre, rør etc. efter tømning af tanken, er
 > det
 >> tilstrækkeligt til at påvirke resultatet så meget.
 >
 > Det var den omvendte verden. Den blev tømt helt inden, men den blev  k ø r
 > t
 > tom. Dette skulle i bedste fald bevirke at de ikke har fået det hele med,
 > og
 > derved skulle de have haft dårlige odds den vej.
 
 Næ - for de tømte kun tanken. Benzinpumpen kan sagtes levere benzin fra rør,
 filtre m.m. (der jo ikke blev tømt samtidig med tanken) til at køre lidt.
 Med kun 5 liter, skal der ikke meget til at påvirke gennemsnittet.
 
 
 
 
 |  |  | 
      Uffe Bærentsen (17-04-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Uffe Bærentsen
 | 
 Dato :  17-04-07 14:17
 | 
 |  | 
 "Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse
 news:462150b5$0$8704$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 >
 > "KASO" <a@b.dk> skrev
 >>...- men har der f.eks.
 >> været ½ l benzin tilbage i filtre, rør etc. efter tømning af tanken, er
 > det
 >> tilstrækkeligt til at påvirke resultatet så meget.
 >
 > Det var den omvendte verden. Den blev tømt helt inden, men den blev  k ø r
 > t
 > tom. Dette skulle i bedste fald bevirke at de ikke har fået det hele med,
 > og
 > derved skulle de have haft dårlige odds den vej.
 
 Hvis de før 'løbet' havde kørt bilen tør og så fyldt 5 liter på,
 så havde det IMO været mere korrekt fremgangsmåde.
 
 > Det har nok været en 10 liter dunk, det er det nærmeste jeg kan komme en
 > forklaring.....
 
 *LOL*
 
 
 
 --
 mvh Uffe
 Mondeo 1,8i
 Tipo 1,6i
 
 
 
 
 |  |  | 
  Tom (14-04-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Tom
 | 
 Dato :  14-04-07 08:19
 | 
 |  | 
 "Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in message
 news:461fe17a$0$7708$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > Rabatten var ude igen (i rabatten?) med en test, hvor de angiveligt fik en
 > vistnok halvstor Toyota benzinfyret til at gå 26 km/l. Kørslen var lige
 > dele
 > motorvej, landevej og småveje med bakker osv. og farten var ikke under
 > normalen. Jeg har gransket udfaldet, og computeren kan kun komme til
 > konklusionen, at det må være ren og skær løwn. Hvad mener i?
 
 Jeg nægter at tro på det. Ikke engang fruens lille yaris 1.0 med hende ved
 styret kan komme over 20 Km/L. No way at en Avensis kan køre så langt. Jeg
 tror ikke engang på det selv om det var ren ligeud kørsel.
 Der findes nok ikke en eneste benzinbil med tryk på ordet BIL som kan køre
 så langt på literen. Det betyder jo at tripcomputeren skal sige ca. 4
 L/100Km. Selv om man kørte 50 Km/t på motorvej kan man ikke få motoren til
 at gå så økonomisk....det er kun ned ad bakke at det er muligt.
 
 Det aller aller bedste jeg nogensiden har nået i min mondeo var med 75 Km/t
 på en lige strækning fra gråsten til Ribe hvor jeg ikke skulle stanse en
 eneste gang...her gik min 1.8 benziner 16 Km/L
 
 --
 Tom
 
 
 
 
 |  |  | 
  KASO (14-04-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : KASO
 | 
 Dato :  14-04-07 16:19
 | 
 |  | 
 "Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
 news:4620801c$0$15900$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 >
 > "Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in message
 > news:461fe17a$0$7708$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 >> Rabatten var ude igen (i rabatten?) med en test, hvor de angiveligt fik
 >> en
 >> vistnok halvstor Toyota benzinfyret til at gå 26 km/l. Kørslen var lige
 >> dele
 >> motorvej, landevej og småveje med bakker osv. og farten var ikke under
 >> normalen. Jeg har gransket udfaldet, og computeren kan kun komme til
 >> konklusionen, at det må være ren og skær løwn. Hvad mener i?
 >
 > Jeg nægter at tro på det. Ikke engang fruens lille yaris 1.0 med hende ved
 > styret kan komme over 20 Km/L. No way at en Avensis kan køre så langt. Jeg
 > tror ikke engang på det selv om det var ren ligeud kørsel.
 > Der findes nok ikke en eneste benzinbil med tryk på ordet BIL som kan køre
 > så langt på literen. Det betyder jo at tripcomputeren skal sige ca. 4
 > L/100Km. Selv om man kørte 50 Km/t på motorvej kan man ikke få motoren til
 > at gå så økonomisk....det er kun ned ad bakke at det er muligt.
 >
 > Det aller aller bedste jeg nogensiden har nået i min mondeo var med 75
 > Km/t på en lige strækning fra gråsten til Ribe hvor jeg ikke skulle stanse
 > en eneste gang...her gik min 1.8 benziner 16 Km/L
 
 Hmm - vores tidligere Scénic 1.6 16V (110hk)  gik nu 15 km/l i snit - og
 kunne på landevejsture holde snit over 16km/l uden at man tænkte over det,
 så trods stor luftmodstand er det da muligt at komme (lidt) højere op. 26
 km/l lyder dog voldsomt - men som skrevet i andet indlæg - målemetoden er
 heller ikke voldsomt præcis....
 
 
 
 
 |  |  | 
   Tom (14-04-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Tom
 | 
 Dato :  14-04-07 18:22
 | 
 |  | 
 "KASO" <a@b.dk> wrote in message
 news:4620f0df$0$15882$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 >
 > "Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
 > news:4620801c$0$15900$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 >>
 >> "Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in message
 >> news:461fe17a$0$7708$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 >>> Rabatten var ude igen (i rabatten?) med en test, hvor de angiveligt fik
 >>> en
 >>> vistnok halvstor Toyota benzinfyret til at gå 26 km/l. Kørslen var lige
 >>> dele
 >>> motorvej, landevej og småveje med bakker osv. og farten var ikke under
 >>> normalen. Jeg har gransket udfaldet, og computeren kan kun komme til
 >>> konklusionen, at det må være ren og skær løwn. Hvad mener i?
 >>
 >> Jeg nægter at tro på det. Ikke engang fruens lille yaris 1.0 med hende
 >> ved styret kan komme over 20 Km/L. No way at en Avensis kan køre så
 >> langt. Jeg tror ikke engang på det selv om det var ren ligeud kørsel.
 >> Der findes nok ikke en eneste benzinbil med tryk på ordet BIL som kan
 >> køre så langt på literen. Det betyder jo at tripcomputeren skal sige ca.
 >> 4 L/100Km. Selv om man kørte 50 Km/t på motorvej kan man ikke få motoren
 >> til at gå så økonomisk....det er kun ned ad bakke at det er muligt.
 >>
 >> Det aller aller bedste jeg nogensiden har nået i min mondeo var med 75
 >> Km/t på en lige strækning fra gråsten til Ribe hvor jeg ikke skulle
 >> stanse en eneste gang...her gik min 1.8 benziner 16 Km/L
 >
 > Hmm - vores tidligere Scénic 1.6 16V (110hk)  gik nu 15 km/l i snit - og
 > kunne på landevejsture holde snit over 16km/l uden at man tænkte over det,
 > så trods stor luftmodstand er det da muligt at komme (lidt) højere op. 26
 > km/l lyder dog voldsomt - men som skrevet i andet indlæg - målemetoden er
 > heller ikke voldsomt præcis....
 
 Min 1.8 går 14 i snit og med aller støste omhu, kan den nå 16, så at nogen
 toyota skulle kunne nå 26, jeg nægter pure at tro på det
 
 --
 Tom
 
 
 
 
 |  |  | 
    Ukendt (14-04-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  14-04-07 18:29
 | 
 |  | 
 
            On Sat, 14 Apr 2007 19:21:58 +0200, "Tom" <christensen@bigfoot.com>
 wrote:
 <...>
 >
 >Min 1.8 går 14 i snit og med aller støste omhu, kan den nå 16, så at nogen 
 >toyota skulle kunne nå 26, jeg nægter pure at tro på det
 Jeg vil ikke sige, jeg ikke tror på det - bare at omstændighederne har
 været særdeles gunstige for god benzinøkonomi. Lidt ned ad bakke,
 medvind og konstant 80 kan gøre meget   )
 -- 
 Ivan Madsen,
 Xsara Weekend HDi
 Fiat Punto JTD
            
             |  |  | 
  Rasmus (14-04-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Rasmus
 | 
 Dato :  14-04-07 18:50
 | 
 |  | 
 "Tom" <christensen@bigfoot.com> wrote in message 
 news:4620801c$0$15900$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 >
 > "Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in message 
 > news:461fe17a$0$7708$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 >> Rabatten var ude igen (i rabatten?) med en test, hvor de angiveligt fik 
 >> en
 >> vistnok halvstor Toyota benzinfyret til at gå 26 km/l. Kørslen var lige 
 >> dele
 >> motorvej, landevej og småveje med bakker osv. og farten var ikke under
 >> normalen. Jeg har gransket udfaldet, og computeren kan kun komme til
 >> konklusionen, at det må være ren og skær løwn. Hvad mener i?
 >
 > Jeg nægter at tro på det. Ikke engang fruens lille yaris 1.0 med hende ved 
 > styret kan komme over 20 Km/L. No way at en Avensis kan køre så langt. Jeg 
 > tror ikke engang på det selv om det var ren ligeud kørsel.
 > Der findes nok ikke en eneste benzinbil med tryk på ordet BIL som kan køre 
 > så langt på literen. Det betyder jo at tripcomputeren skal sige ca. 4 
 > L/100Km. Selv om man kørte 50 Km/t på motorvej kan man ikke få motoren til 
 > at gå så økonomisk....det er kun ned ad bakke at det er muligt.
 >
 > Det aller aller bedste jeg nogensiden har nået i min mondeo var med 75 
 > Km/t på en lige strækning fra gråsten til Ribe hvor jeg ikke skulle stanse 
 > en eneste gang...her gik min 1.8 benziner 16 Km/L
 ......min tidligere Golf II GTI kunne køre 17 km/L på en lige strækning ved 
 ca. 80 km/t.
 Ved motorvejskørsel lå den på ca. 14-15
 ......men nogle gange kørte den kun omkring 10 km/L    /Rasmus 
            
             |  |  | 
  Jesper Jacobsen (14-04-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jesper Jacobsen
 | 
 Dato :  14-04-07 22:10
 | 
 |  | Tom skrev:
 
 > Jeg nægter at tro på det. Ikke engang fruens lille yaris 1.0 med hende ved
 > styret kan komme over 20 Km/L. No way at en Avensis kan køre så langt. Jeg
 > tror ikke engang på det selv om det var ren ligeud kørsel.
 > Der findes nok ikke en eneste benzinbil med tryk på ordet BIL som kan køre
 > så langt på literen. Det betyder jo at tripcomputeren skal sige ca. 4
 > L/100Km. Selv om man kørte 50 Km/t på motorvej kan man ikke få motoren til
 > at gå så økonomisk....det er kun ned ad bakke at det er muligt.
 >
 > Det aller aller bedste jeg nogensiden har nået i min mondeo var med 75 Km/t
 > på en lige strækning fra gråsten til Ribe hvor jeg ikke skulle stanse en
 > eneste gang...her gik min 1.8 benziner 16 Km/L
 >
 > --
 > Tom
 >
 >
 
 Jeg har haft en Escort med en 1.8'er zetec motor, og den lå i gennemsnit
 på 12 km/l. Det vr jo sådan set fint nok i mine øjne, men der var ikke
 den store forskel på hvordan jeg kørte, når det "bare" var blandet
 kørsel. En enkelt gang prøvede jeg at køre en tank af KUN med bykørsel,
 og her blev resultatet altså også kun 8 km/l.
 
 Min erfaring med Ford's motorer er, at de såmænd er stærke nok til
 dagligdagens behov, men de dog langt fra er særligt økonomiske. Jeg har
 i øjeblikket en Fiat Marea 1,8, og den kører da lystigt 16 km/l, når jeg
 kører motorvej ved 120-130 km/t. Det skal så lige samtidig siges, at
 motoren er tæt på at runde de 300kkm, så det er altså ikke fordi den er ny.
 
 Jesper
 
 
 |  |  | 
  Esben Juul Sørensen (16-04-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Esben Juul Sørensen
 | 
 Dato :  16-04-07 14:46
 | 
 |  | > Jeg nægter at tro på det. Ikke engang fruens lille yaris 1.0 med hende ved
 > styret kan komme over 20 Km/L. No way at en Avensis kan køre så langt. Jeg
 > tror ikke engang på det selv om det var ren ligeud kørsel.
 > Der findes nok ikke en eneste benzinbil med tryk på ordet BIL som kan køre
 > så langt på literen. Det betyder jo at tripcomputeren skal sige ca. 4
 > L/100Km. Selv om man kørte 50 Km/t på motorvej kan man ikke få motoren til
 > at gå så økonomisk....det er kun ned ad bakke at det er muligt.
 >
 > Det aller aller bedste jeg nogensiden har nået i min mondeo var med 75
 Km/t
 > på en lige strækning fra gråsten til Ribe hvor jeg ikke skulle stanse en
 > eneste gang...her gik min 1.8 benziner 16 Km/L
 
 Det skal nu nok passe med en vis usikkerhed (10-15% er nok ikke
 usandsynligt). Jeg så engang en meget videnskabelig undersøgelse hvor en
 Volvo-sponsoreret Volvo V70 2.4 170 Hk med en erfaren øko-freak bag rattet
 kørte Göteborg-Stockholm retur. Det er naturligvis landevejskørsel det meste
 men resultatet var 24,5 km/L. Uanset om han har kørt 70 kmt hele vejen er
 det imponerende.
 
 Hvis jeg kører helt uden at tænke på økonomi i min egen bil går den med mit
 kørselsmønster 10 km/L. Kører jeg meget pænt hvilket egentlig bare vil sige
 forudseende kørsel og maks 10 km/t over hastighedsgrænserne med fartpilot
 når det er muligt kører jeg 13 km/L. Ved 25000 km om året og en benzinpris
 på 9,5 kr/L bliver det en besparelse på 5500 DKK om året eller 458 DKK pr.
 måned. Bilen er en Volvo S60T5 med automatgear.
 
 VH Esben
 
 
 
 
 |  |  | 
   Tom (16-04-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Tom
 | 
 Dato :  16-04-07 16:55
 | 
 |  | 
 "Esben Juul Sørensen" <crap@hellhole.com> wrote in message
 news:F6LUh.38671$E02.15562@newsb.telia.net...
 >> Jeg nægter at tro på det. Ikke engang fruens lille yaris 1.0 med hende
 >> ved
 >> styret kan komme over 20 Km/L. No way at en Avensis kan køre så langt.
 >> Jeg
 >> tror ikke engang på det selv om det var ren ligeud kørsel.
 >> Der findes nok ikke en eneste benzinbil med tryk på ordet BIL som kan
 >> køre
 >> så langt på literen. Det betyder jo at tripcomputeren skal sige ca. 4
 >> L/100Km. Selv om man kørte 50 Km/t på motorvej kan man ikke få motoren
 >> til
 >> at gå så økonomisk....det er kun ned ad bakke at det er muligt.
 >>
 >> Det aller aller bedste jeg nogensiden har nået i min mondeo var med 75
 > Km/t
 >> på en lige strækning fra gråsten til Ribe hvor jeg ikke skulle stanse en
 >> eneste gang...her gik min 1.8 benziner 16 Km/L
 >
 > Det skal nu nok passe med en vis usikkerhed (10-15% er nok ikke
 > usandsynligt). Jeg så engang en meget videnskabelig undersøgelse hvor en
 > Volvo-sponsoreret Volvo V70 2.4 170 Hk med en erfaren øko-freak bag rattet
 > kørte Göteborg-Stockholm retur. Det er naturligvis landevejskørsel det
 > meste
 > men resultatet var 24,5 km/L. Uanset om han har kørt 70 kmt hele vejen er
 > det imponerende.
 
 Ja jeg tror ikke på det.
 Hvis jeg kører i min mondeo og holder øje med tripcomputeren, så kan jeg på
 intet tidspunkt få den til at vise 4 L/100Km med mindre det går ned ad bakke
 eller under opbremsning. Det er sådan set underordnet om det er 1. 2. eller
 5. gear og hvilken hastighed jeg kører med når vejen er lige.
 
 --
 Tom
 
 
 
 
 |  |  | 
    Brian (16-04-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian
 | 
 Dato :  16-04-07 17:01
 | 
 |  | 
 
            Tom wrote:
 > Ja jeg tror ikke på det.
 > Hvis jeg kører i min mondeo og holder øje med tripcomputeren, så kan
 > jeg på intet tidspunkt få den til at vise 4 L/100Km med mindre det
 > går ned ad bakke eller under opbremsning. Det er sådan set
 > underordnet om det er 1. 2. eller 5. gear og hvilken hastighed jeg kører 
 > med når vejen er lige.
 Den lille motor er vel også spændt relativt hårdt for i en Mondeo ?
 Mine forældre har en Escort af sidste aftapning med samme motor, og der har 
 jeg holdt 13,9km/l på en tur fra Horsens til Padborg grænsen og retur. Bilen 
 blev tanket begge gange ved samme stander, og blev holdt på 130km/t (på 
 speedometeret) konstant på motorvejen.
 Det skal siges at det var en dejlig vindstille dag med meget lidt trafik på 
 motorvejen, men jeg var sgu alligevel imponeret over spanden.
 At min far så ikke kan drive bilen til at køre mere end 11km/l er en helt 
 anden historie    /Brian 
            
             |  |  | 
    Esben Juul Sørensen (16-04-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Esben Juul Sørensen
 | 
 Dato :  16-04-07 21:49
 | 
 |  | > Ja jeg tror ikke på det.
 > Hvis jeg kører i min mondeo og holder øje med tripcomputeren, så kan jeg
 på
 > intet tidspunkt få den til at vise 4 L/100Km med mindre det går ned ad
 bakke
 > eller under opbremsning. Det er sådan set underordnet om det er 1. 2.
 eller
 > 5. gear og hvilken hastighed jeg kører med når vejen er lige.
 
 Nu har din tripcomputer jo ikke en snabel nede i tanken. Den har kæmpe
 usikkerheder specielt ved lav belastning da det bare er en form for simpel
 estimering.
 
 Sammenlign f.eks. flere forskellige kørecomputere i forskellige
 bilfabrikater og se forskellen i respons. Så kan man endvidere få et indtryk
 af hvor filtreret signalet er. Det du ser i tripcomputeren er ikke nogen
 sandhed. Jeg ved at man i visse bilmodeller eks. har fuel cut-off så snart
 du har lettet speederen. Kigger man samtidig på tripcomputeren viser den
 først 0 L / 100 km efter 5-10 sekunder.
 
 VH Esben
 
 
 
 
 |  |  | 
     Tom (16-04-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Tom
 | 
 Dato :  16-04-07 22:10
 | 
 |  | 
 "Esben Juul Sørensen" <crap@hellhole.com> wrote in message
 news:NiRUh.38716$E02.15576@newsb.telia.net...
 >> Ja jeg tror ikke på det.
 >> Hvis jeg kører i min mondeo og holder øje med tripcomputeren, så kan jeg
 > på
 >> intet tidspunkt få den til at vise 4 L/100Km med mindre det går ned ad
 > bakke
 >> eller under opbremsning. Det er sådan set underordnet om det er 1. 2.
 > eller
 >> 5. gear og hvilken hastighed jeg kører med når vejen er lige.
 >
 > Nu har din tripcomputer jo ikke en snabel nede i tanken. Den har kæmpe
 > usikkerheder specielt ved lav belastning da det bare er en form for simpel
 > estimering.
 
 Den måler direkte på på PWM signalet til magnetventilerne ved
 indsprøjtningsdyserne. Når benzintrykket altid er konstant og det samme pga.
 trykregulatoren, så ved den hvor meget benzin der bliver sprøjtet ind i
 motoren.
 
 > Sammenlign f.eks. flere forskellige kørecomputere i forskellige
 > bilfabrikater og se forskellen i respons. Så kan man endvidere få et
 > indtryk
 > af hvor filtreret signalet er. Det du ser i tripcomputeren er ikke nogen
 > sandhed. Jeg ved at man i visse bilmodeller eks. har fuel cut-off så snart
 > du har lettet speederen. Kigger man samtidig på tripcomputeren viser den
 > først 0 L / 100 km efter 5-10 sekunder.
 
 Min siger 0 L/100Km efter ca. 2 sek. når jeg slipper speederen. Men det jeg
 taler om er IKKE ved acceleration. Det er ved konstante hastigheder og så er
 det ligemeget om det er 50 Kmt i 5. gear eller 100 Km/t i 4. gear.......jeg
 kan ikke få mit forbrug ned på 4 L/100 Km eller bare det der ligner ved
 konstant ligeud kørsel.....og så giver rådne æg under foden ingen forskel
 når det er ved samme speederposition.
 
 At computen ikke skulle kunne måle ved lave omdrejninger tror jeg ikke på.
 Min skifter over til L/time visning når jeg kører under 10 Km/t og her viser
 den gladeligt 0,8 L/time i tomgang og bare jeg rører speederen en anelse så
 kan jeg se det på tripcomputeren.
 
 Men OK jeg har ikke en målerapport for dens linearitet i hele måleområdet,
 men det virker nu ikke som den er sønderlig unøjagtig
 
 --
 Tom
 
 
 
 
 |  |  | 
      Per Henneberg Kriste~ (17-04-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~
 | 
 Dato :  17-04-07 18:11
 | 
 |  | Tom wrote:
 
 > Men OK jeg har ikke en målerapport for dens linearitet i hele
 > måleområdet, men det virker nu ikke som den er sønderlig unøjagtig
 
 Min viser ca. 0,5 liter for lidt ved kørsel uden campingvogn og 1 liter ved
 kørsel med campingvogn - ca. 10%.
 
 Motoren er chippet - det tager måleværket nok ikke højde for. Jeg har hørt
 den er rimelig nøjagtig hvis man kører med standard "tun" :)
 
 --
 Per, Esbjerg
 
 
 
 
 |  |  | 
  Niels Kallehauge (15-04-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Niels Kallehauge
 | 
 Dato :  15-04-07 14:56
 | 
 |  | 
 
            Preben Riis Sørensen frembragte:
 > Rabatten var ude igen (i rabatten?) med en test, hvor de angiveligt fik en
 > vistnok halvstor Toyota benzinfyret til at gå 26 km/l. Kørslen var lige dele
 > motorvej, landevej og småveje med bakker osv. og farten var ikke under
 > normalen. Jeg har gransket udfaldet, og computeren kan kun komme til
 > konklusionen, at det må være ren og skær løwn. Hvad mener i?
 Nu får jeg nok tæv, men det KAN lade sig gøre.
 For mange år siden kørte jeg et par økorallyer i Politiets Idræts 
 Forenings regi.
 Min kammerat var betjent og havde en Peugeot 405 SRI.
 Den gik lige omkring 26 km/l.
 Vi fik hver gang tæv af en Nissan Bluebird, han kørte 28+ km/l.
 Løbene strakte sig over ca. 285 km, og ved start satte men en klods 
 under baghjulet, og tankede helt op.
 Ved "Hjemkomsten", kom samme klods under, og man tankede igen.
 Nøglen til mange km/l er:
 Rulle farten af, uden at bremse, køre "højkomprimeret" (sejtræk) så 
 meget som muligt, og tage svingene med størst mulige fart, samt 
 begrænse topfarten    Som det nok kan ses, og som det også er nævnt i tråden, er det ikke 
 praktisk kørsel kl 06:55 på vej ind af Køgemotorvejen mandag morgen 
  .
 For anekdotens skyld skal det nævnes at den uundgåelige taber til alle 
 løb, kørte en Zastava 1100 (Yugo 55 - Fiat 128 klon med 5 døre).
 Han kørte som han plejer til hverdag, og holdt ca. 12,8 km/l i snit.
 Mvh
 Niels
            
             |  |  | 
  Henrik Stidsen (15-04-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik Stidsen
 | 
 Dato :  15-04-07 15:14
 | 
 |  | 
 
            Niels Kallehauge wrote :
 > Løbene strakte sig over ca. 285 km, og ved start satte men en klods under 
 > baghjulet, og tankede helt op.
 Hva funktion havde klodsen?
 -- 
 Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/ Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
  - Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060
            
             |  |  | 
   Per Henneberg Kriste~ (15-04-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~
 | 
 Dato :  15-04-07 15:48
 | 
 |  | Henrik Stidsen wrote:
 > Niels Kallehauge wrote :
 >> Løbene strakte sig over ca. 285 km, og ved start satte men en klods
 >> under baghjulet, og tankede helt op.
 >
 > Hva funktion havde klodsen?
 
 Når jeg holder med snuden nedad - mærkes især når jeg tanker på Shell i
 Brenner, Italien - kan jeg ikke tilnærmelsesvis få tanken fyldt. Det gælder
 både på Golf´en og i Mondeo´en, da jeg kørte i den.
 
 Hvorfor kan jeg ikke overskue - andre biler kan have problemer den anden
 vej.
 
 Når man tanker til økorally tanker man op til randen - dette kan tage lidt
 tid - når man ikke kan tanke ekstra på i 2 minutter, så er tanken fyldt.
 
 Når jeg bruger ovenstående tankningsmetode på min Golf, derefter kører 20 km
 (som bruger mindre en een liter) kan jeg tanke lidt over 3 liter.
 
 Det er desuden min erfaring ved tørkørsel, at jeg kan køre tanken mere tør
 hvis jeg kører stille og roligt på motorvejen, end hvis jeg ligger og
 skrumler rundt på de små veje.
 
 --
 Per, Esbjerg
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |