|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Hvordan repereres rust? Fra : Morten
 | 
 Dato :  11-04-07 19:38
 | 
 |  | Hej
 
 Jeg skal have lavet noget rust på en bagskærm ved hjulet, på en Renault.
 
 Jeg er lidt i tvivl om hvordan man egentlig bør gøre.
 
 Min egen ide er at fjerne så meget af rusten som muligt med en vinkelsliber,
 svejse noget metal (evt. nogle metalstænger) på så der er noget fundamænt,
 og så spartle med glasfiber/plastik-padding uden på det nye metal, for at
 lave formen rigtig i forhold til det eksisterende.
 
 Hvordan gøres det bedst?
 
 
 
 
 |  |  | 
  Niels Bengaard (11-04-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Niels Bengaard
 | 
 Dato :  11-04-07 21:07
 | 
 |  | > Jeg skal have lavet noget rust på en bagskærm ved hjulet, på en Renault.
 >
 > Jeg er lidt i tvivl om hvordan man egentlig bør gøre.
 >
 > Min egen ide er at fjerne så meget af rusten som muligt med en
 > vinkelsliber, svejse noget metal (evt. nogle metalstænger) på så der er
 > noget fundamænt, og så spartle med glasfiber/plastik-padding uden på det
 > nye metal, for at lave formen rigtig i forhold til det eksisterende.
 >
 > Hvordan gøres det bedst?
 
 Det bedste er at skære det rustne af og svejse et reparationsstykke ind,
 spartle, male osv.
 Stærkt rustent metal ruster meget hurtigt igen, så det bør man skifte.
 
 Mvh Niels
 
 
 
 
 |  |  | 
  Tom (12-04-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Tom
 | 
 Dato :  12-04-07 18:05
 | 
 |  | 
 "Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@850r.dk> skrev i meddelelsen
 news:evjf2j$1pf2$1@newsbin.cybercity.dk...
 >> Jeg skal have lavet noget rust på en bagskærm ved hjulet, på en Renault.
 >>
 >> Jeg er lidt i tvivl om hvordan man egentlig bør gøre.
 >>
 >> Min egen ide er at fjerne så meget af rusten som muligt med en
 >> vinkelsliber, svejse noget metal (evt. nogle metalstænger) på så der er
 >> noget fundamænt, og så spartle med glasfiber/plastik-padding uden på det
 >> nye metal, for at lave formen rigtig i forhold til det eksisterende.
 >>
 >> Hvordan gøres det bedst?
 >
 > Det bedste er at skære det rustne af og svejse et reparationsstykke ind,
 > spartle, male osv.
 > Stærkt rustent metal ruster meget hurtigt igen, så det bør man skifte.
 
 Men reparationstykker ruster også skulle jeg hilse og sige...jeg behøver
 bare se på min mondeo med en ny 3 år gammel skærmkant som har en lille
 boble. Det hele er lavet af prof. med rød grunder og autolakerer der har
 været igang bagefter.
 
 --
 Tom
 
 
 
 
 |  |  | 
   Niels Bengaard (12-04-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Niels Bengaard
 | 
 Dato :  12-04-07 19:14
 | 
 |  | >>> Jeg skal have lavet noget rust på en bagskærm ved hjulet, på en Renault.
 >>>
 >>> Jeg er lidt i tvivl om hvordan man egentlig bør gøre.
 >>>
 >>> Min egen ide er at fjerne så meget af rusten som muligt med en
 >>> vinkelsliber, svejse noget metal (evt. nogle metalstænger) på så der er
 >>> noget fundamænt, og så spartle med glasfiber/plastik-padding uden på det
 >>> nye metal, for at lave formen rigtig i forhold til det eksisterende.
 >>>
 >>> Hvordan gøres det bedst?
 >>
 >> Det bedste er at skære det rustne af og svejse et reparationsstykke ind,
 >> spartle, male osv.
 >> Stærkt rustent metal ruster meget hurtigt igen, så det bør man skifte.
 >
 > Men reparationstykker ruster også skulle jeg hilse og sige...jeg behøver
 > bare se på min mondeo med en ny 3 år gammel skærmkant som har en lille
 > boble. Det hele er lavet af prof. med rød grunder og autolakerer der har
 > været igang bagefter.
 >
 > --
 > Tom
 
 Hvor ruster det, i samlingen eller på rep. stykket?
 
 Mvh Niels
 
 
 
 
 |  |  | 
    Tom (12-04-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Tom
 | 
 Dato :  12-04-07 19:28
 | 
 |  | 
 "Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@850r.dk> wrote in message
 news:evlsq1$2nji$1@newsbin.cybercity.dk...
 >>>> Jeg skal have lavet noget rust på en bagskærm ved hjulet, på en
 >>>> Renault.
 >>>>
 >>>> Jeg er lidt i tvivl om hvordan man egentlig bør gøre.
 >>>>
 >>>> Min egen ide er at fjerne så meget af rusten som muligt med en
 >>>> vinkelsliber, svejse noget metal (evt. nogle metalstænger) på så der er
 >>>> noget fundamænt, og så spartle med glasfiber/plastik-padding uden på
 >>>> det nye metal, for at lave formen rigtig i forhold til det
 >>>> eksisterende.
 >>>>
 >>>> Hvordan gøres det bedst?
 >>>
 >>> Det bedste er at skære det rustne af og svejse et reparationsstykke ind,
 >>> spartle, male osv.
 >>> Stærkt rustent metal ruster meget hurtigt igen, så det bør man skifte.
 >>
 >> Men reparationstykker ruster også skulle jeg hilse og sige...jeg behøver
 >> bare se på min mondeo med en ny 3 år gammel skærmkant som har en lille
 >> boble. Det hele er lavet af prof. med rød grunder og autolakerer der har
 >> været igang bagefter.
 >>
 >> --
 >> Tom
 >
 > Hvor ruster det, i samlingen eller på rep. stykket?
 
 Det er ikke til at se da jeg ikke ved hvor det nye og det gamle
 ender.....jeg har som sagt intet lavet af det selv
 
 --
 Tom
 
 
 
 
 |  |  | 
     JBH (13-04-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : JBH
 | 
 Dato :  13-04-07 18:57
 | 
 |  | "Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
 news:461e79f5$0$15899$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 >
 > "Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@850r.dk> wrote in message
 > news:evlsq1$2nji$1@newsbin.cybercity.dk...
 >>>>> Jeg skal have lavet noget rust på en bagskærm ved hjulet, på en
 >>>>> Renault.
 >>>>>
 >>>>> Jeg er lidt i tvivl om hvordan man egentlig bør gøre.
 >>>>>
 >>>>> Min egen ide er at fjerne så meget af rusten som muligt med en
 >>>>> vinkelsliber, svejse noget metal (evt. nogle metalstænger) på så der
 >>>>> er noget fundamænt, og så spartle med glasfiber/plastik-padding uden
 >>>>> på det nye metal, for at lave formen rigtig i forhold til det
 >>>>> eksisterende.
 >>>>>
 >>>>> Hvordan gøres det bedst?
 >>>>
 >>>> Det bedste er at skære det rustne af og svejse et reparationsstykke
 >>>> ind, spartle, male osv.
 >>>> Stærkt rustent metal ruster meget hurtigt igen, så det bør man skifte.
 >>>
 >>> Men reparationstykker ruster også skulle jeg hilse og sige...jeg behøver
 >>> bare se på min mondeo med en ny 3 år gammel skærmkant som har en lille
 >>> boble. Det hele er lavet af prof. med rød grunder og autolakerer der har
 >>> været igang bagefter.
 >>>
 >>> --
 >>> Tom
 >>
 >> Hvor ruster det, i samlingen eller på rep. stykket?
 >
 > Det er ikke til at se da jeg ikke ved hvor det nye og det gamle
 > ender.....jeg har som sagt intet lavet af det selv
 >
 
 Spartel på blank metal og manglende forsegling af overlapningen ?
 
 mvh
 JBH
 
 
 
 
 |  |  | 
  JBH (11-04-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : JBH
 | 
 Dato :  11-04-07 22:12
 | 
 |  | 
 "Morten" <FJERN_post@simonsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
 news:461d2aff$0$90269$14726298@news.sunsite.dk...
 > Hej
 >
 > Jeg skal have lavet noget rust på en bagskærm ved hjulet, på en Renault.
 >
 > Jeg er lidt i tvivl om hvordan man egentlig bør gøre.
 >
 > Min egen ide er at fjerne så meget af rusten som muligt med en
 > vinkelsliber, svejse noget metal (evt. nogle metalstænger) på så der er
 > noget fundamænt, og så spartle med glasfiber/plastik-padding uden på det
 > nye metal, for at lave formen rigtig i forhold til det eksisterende.
 >
 > Hvordan gøres det bedst?
 
 Hvis det er et større stykke metal som er rustet bort, så køb et
 reparationsstykke som passer til bilmodellen, det har facon'en og du skal
 kun spartle minimalt. Du må IKKE spartle direkte på blank metal, det skal
 forsegles med maling inden, da rusten ellers pibler frem efter kort tid.
 
 mvh
 JBH.
 
 
 
 
 |  |  | 
  Søren (12-04-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Søren
 | 
 Dato :  12-04-07 07:20
 | 
 |  | [snip]
 
 > Du må IKKE spartle direkte på blank metal, det skal
 > forsegles med maling inden, da rusten ellers pibler frem efter kort tid.
 >
 
 æhh .. er det ikke noget sludder?
 
 Jeg har altid brugt at spartle direkte på metallet - og det har aldrig
 givet probs. Når først alt rust er sandblæst væk, og enmet er afrenset
 med f.eks cellulosefortynder - så er det sørme da bare på med noget
 spartel, for så er det lukket til.
 
 
 > mvh
 > JBH.
 >
 >
 
 
 |  |  | 
   Niels Bengaard (12-04-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Niels Bengaard
 | 
 Dato :  12-04-07 16:39
 | 
 |  | > > Du må IKKE spartle direkte på blank metal, det skal
 >> forsegles med maling inden, da rusten ellers pibler frem efter kort tid.
 >>
 >
 > æhh .. er det ikke noget sludder?
 >
 > Jeg har altid brugt at spartle direkte på metallet - og det har aldrig
 > givet probs. Når først alt rust er sandblæst væk, og enmet er afrenset med
 > f.eks cellulosefortynder - så er det sørme da bare på med noget spartel,
 > for så er det lukket til.
 
 Lige præcis, man spartler på det rene metal.
 
 Mvh Niels
 
 
 
 
 |  |  | 
    JBH (13-04-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : JBH
 | 
 Dato :  13-04-07 18:52
 | 
 |  | 
 "Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@850r.dk> skrev i en meddelelse 
 news:evljn0$2jg5$1@newsbin.cybercity.dk...
 >> > Du må IKKE spartle direkte på blank metal, det skal
 >>> forsegles med maling inden, da rusten ellers pibler frem efter kort tid.
 >>>
 >>
 >> æhh .. er det ikke noget sludder?
 >>
 >> Jeg har altid brugt at spartle direkte på metallet - og det har aldrig 
 >> givet probs. Når først alt rust er sandblæst væk, og enmet er afrenset 
 >> med f.eks cellulosefortynder - så er det sørme da bare på med noget 
 >> spartel, for så er det lukket til.
 >
 > Lige præcis, man spartler på det rene metal.
 >
 Ja, hvis man skal sælge bilen    Hvis det laves fagmessigt korrekt, f.eks. punktsvejses og fuld loddes så 
 samlingen/overlapningen er 100% tæt så ikke fugt trænger ud, indefra 
 imellem metallet og spartelmassen er det ok, men  men for hobbyfolk som ikke 
 kan det, vil rusten pible frem i løbet af et års tid, hvis man spartler 
 direkte oven på blank metal. Hvis man inden man spartler, lige "forsegler 
 med en god maling/lak holder det. (min erfaring som fhv. Opel ejer)
 mvh
 JBH 
            
             |  |  | 
     Niels Bengaard (13-04-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Niels Bengaard
 | 
 Dato :  13-04-07 21:33
 | 
 |  | 
 
            >>> > Du må IKKE spartle direkte på blank metal, det skal
 >>>> forsegles med maling inden, da rusten ellers pibler frem efter kort 
 >>>> tid.
 >>>>
 >>>
 >>> æhh .. er det ikke noget sludder?
 >>>
 >>> Jeg har altid brugt at spartle direkte på metallet - og det har aldrig 
 >>> givet probs. Når først alt rust er sandblæst væk, og enmet er afrenset 
 >>> med f.eks cellulosefortynder - så er det sørme da bare på med noget 
 >>> spartel, for så er det lukket til.
 >>
 >> Lige præcis, man spartler på det rene metal.
 >>
 >
 >
 > Ja, hvis man skal sælge bilen    >
 > Hvis det laves fagmessigt korrekt, f.eks. punktsvejses og fuld loddes så 
 > samlingen/overlapningen er 100% tæt så ikke fugt trænger ud, indefra 
 > imellem metallet og spartelmassen er det ok, men  men for hobbyfolk som 
 > ikke kan det, vil rusten pible frem i løbet af et års tid, hvis man 
 > spartler direkte oven på blank metal. Hvis man inden man spartler, lige 
 > "forsegler med en god maling/lak holder det. (min erfaring som fhv. Opel 
 > ejer)
 >
 > mvh
 > JBH
 Det er sgi ikke sådan det foregår når en prof repper biler, har altid set 
 pladesmeden spartle på blank metal og så til lakering bagefter.
 Mvh Niels 
            
             |  |  | 
      JBH (14-04-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : JBH
 | 
 Dato :  14-04-07 09:11
 | 
 |  | 
 "Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@850r.dk> skrev i en meddelelse 
 news:evopb6$qiv$1@newsbin.cybercity.dk...
 >>>> > Du må IKKE spartle direkte på blank metal, det skal
 >>>>> forsegles med maling inden, da rusten ellers pibler frem efter kort 
 >>>>> tid.
 >>>>>
 >>>>
 >>>> æhh .. er det ikke noget sludder?
 >>>>
 >>>> Jeg har altid brugt at spartle direkte på metallet - og det har aldrig 
 >>>> givet probs. Når først alt rust er sandblæst væk, og enmet er afrenset 
 >>>> med f.eks cellulosefortynder - så er det sørme da bare på med noget 
 >>>> spartel, for så er det lukket til.
 >>>
 >>> Lige præcis, man spartler på det rene metal.
 >>>
 >>
 >>
 >> Ja, hvis man skal sælge bilen    >>
 >> Hvis det laves fagmessigt korrekt, f.eks. punktsvejses og fuld loddes så 
 >> samlingen/overlapningen er 100% tæt så ikke fugt trænger ud, indefra 
 >> imellem metallet og spartelmassen er det ok, men  men for hobbyfolk som 
 >> ikke kan det, vil rusten pible frem i løbet af et års tid, hvis man 
 >> spartler direkte oven på blank metal. Hvis man inden man spartler, lige 
 >> "forsegler med en god maling/lak holder det. (min erfaring som fhv. Opel 
 >> ejer)
 >>
 >> mvh
 >> JBH
 >
 > Det er sgi ikke sådan det foregår når en prof repper biler, har altid set 
 > pladesmeden spartle på blank metal og så til lakering bagefter.
 >
 Spartler man direkte ind i en ikke forseglet samling/overlapning ?
 mvh
 JBH 
            
             |  |  | 
       Niels Bengaard (14-04-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Niels Bengaard
 | 
 Dato :  14-04-07 21:43
 | 
 |  | >>> Hvis det laves fagmessigt korrekt, f.eks. punktsvejses og fuld loddes så
 >>> samlingen/overlapningen er 100% tæt så ikke fugt trænger ud, indefra
 >>> imellem metallet og spartelmassen er det ok, men  men for hobbyfolk som
 >>> ikke kan det, vil rusten pible frem i løbet af et års tid, hvis man
 >>> spartler direkte oven på blank metal. Hvis man inden man spartler, lige
 >>> "forsegler med en god maling/lak holder det. (min erfaring som fhv. Opel
 >>> ejer)
 >>>
 >>> mvh
 >>> JBH
 >>
 >> Det er sgi ikke sådan det foregår når en prof repper biler, har altid set
 >> pladesmeden spartle på blank metal og så til lakering bagefter.
 >>
 >
 > Spartler man direkte ind i en ikke forseglet samling/overlapning ?
 >
 
 Hvor skal den forsegles? Forfra forsegles den jo med spartelmasse, bagfra
 kan man da ikke forsegle alligevel, der må man sprøjte rustbeskyttelse ind.
 
 Mvh Niel
 
 
 
 
 |  |  | 
  Jan Mikkelsen (12-04-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jan Mikkelsen
 | 
 Dato :  12-04-07 08:40
 | 
 |  | 
 
            Morten wrote:
 > Hej
 > 
 > Jeg skal have lavet noget rust på en bagskærm ved hjulet, på en Renault.
 > 
 > Jeg er lidt i tvivl om hvordan man egentlig bør gøre.
 > 
 > Min egen ide er at fjerne så meget af rusten som muligt med en vinkelsliber, 
 > svejse noget metal (evt. nogle metalstænger) på så der er noget fundamænt, 
 > og så spartle med glasfiber/plastik-padding uden på det nye metal, for at 
 > lave formen rigtig i forhold til det eksisterende.
 > 
 > Hvordan gøres det bedst? 
 Hej Morten
 Renault + rust i bagskærm -> Clio?    Nå .. Clio eller ej, her har du i hvert fald en udemærket beskrivelse af 
 hvordan det kan gøres:
http://www.clio-forum.com/faq/index.php?action=artikel&cat=4&id=13&artlang=de /Jan
            
             |  |  | 
 |  |