|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Spørgsmål til jer med fastgroede hjul ? Fra : Andreas M. Hansen
 | 
 Dato :  07-04-07 21:56
 | 
 |  | Hej gruppe,
 
 Den er jo sikker hver gang vi når forår og efterår - så kommer der så
 sikkert som amen i kirken et par indlæg fra folk som ikke kan få hjulene
 af....
 Hvilke slags fælge har i som giver problemer ? - er det alufælge, eller er
 det også stålfælge ?
 
 Grunden til at jeg spørger, er at jeg i de 20 år jeg har haft bil, med
 hyppige skift af hjul, aldrig nogen sinde har oplevet et hjul som ikke bare
 falder af af sig selv når man løsner den sidste bolt.
 
 Eneste forhold som jeg kan komme i tanker om er at jeg aldrig nogen sinde
 har ejet et automobil som havde andet end de standardmonterede stålfælge -
 og jeg har aldrig gjort noget med at smøre fælgene ind i noget som helst før
 montering for at modvirke fastgroning - kun almindelig afmontering og
 tilspænding med momentnøgle - hjulene er naturligvis også blevet monteret af
 værksted og dækcenter ved service og dækskifte.
 Bilerne har været et bredt spektrum af mærker - biler med en alder på 0 - 7
 år -omfattende Ford, Toyota, Citroen, Nissan og lige nu en Skoda.
 
 Min undren går derfor på om det kun er alufælge som gror fast, eller er det
 bare mig som har været heldig ?
 
 mvh
 
 Andreas M. Hansen
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Sidse (07-04-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Sidse
 | 
 Dato :  07-04-07 22:17
 | 
 |  | 
 "Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:46180563$0$91714$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 > Hej gruppe,
 >
 > > Bilerne har været et bredt spektrum af mærker - biler med en alder på 
 > > 0 - 7
 > år -omfattende Ford, Toyota, Citroen, Nissan og lige nu en Skoda.
 >
 > Min undren går derfor på om det kun er alufælge som gror fast, eller er 
 > det bare mig som har været heldig ?
 >
 > mvh
 >
 > Andreas M. Hansen
 Så kommer du til at opleve det nu    Skoda er VW familie, og det er netop på vw at de originale stålfælge somme 
 tider sidder meget fast.
 Alufælge har jeg ikke været ude for ikke kunne rokkes af uden de helt store 
 vanskeligheder.
 Henrik
www.ha-ts.dk |  |  | 
  Andreas M. Hansen (07-04-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Andreas M. Hansen
 | 
 Dato :  07-04-07 22:36
 | 
 |  | 
 
            > Så kommer du til at opleve det nu    > Skoda er VW familie, og det er netop på vw at de originale stålfælge somme 
 > tider sidder meget fast.
 Jeg har netop skiftet vinter/sommerhjul i dag - og de vippede pænt fra navet 
 da sidste bolt blev løsnet.
 Sidste efterår havde jeg ondt i ryggen da skiftet til vinterhjul stod for, 
 så  det fik Skodaværkstedet lov til at gøre - jeg stod dog og kiggede 
 opmærksomt på, bla. for at se om sådan en lærling også brugte momentnøgle 
 til at spænde hjulene med (det gjorde han) - og de faldt ligeledes af af sig 
 selv....
 mvh
 Andreas M. Hansen 
            
             |  |  | 
  Ukendt (07-04-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  07-04-07 22:22
 | 
 |  | > Grunden til at jeg spørger, er at jeg i de 20 år jeg har haft bil, med
 > hyppige skift af hjul, aldrig nogen sinde har oplevet et hjul som ikke
 > bare falder af af sig selv når man løsner den sidste bolt.
 
 På alle mine biler, har jeg heller ikke oplevet det (vw, bmw, mitsu som jeg
 har haft hjulene af på)... men min svigerfars 3år gamle for focus c-max havd
 hjulene sat sig den anden dag jeg skulle skifte bremser.. og det var
 alufælge, det må ha noget at gøre med anlægfladen på bilen..
 
 Mvh
 Morten
 
 
 
 
 |  |  | 
  SB (07-04-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : SB
 | 
 Dato :  07-04-07 22:56
 | 
 |  | 
 "Morten Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev i en meddelelse 
 news:46180b90$0$90268$14726298@news.sunsite.dk...
 >> Grunden til at jeg spørger, er at jeg i de 20 år jeg har haft bil, med 
 >> hyppige skift af hjul, aldrig nogen sinde har oplevet et hjul som ikke 
 >> bare falder af af sig selv når man løsner den sidste bolt.
 >
 > På alle mine biler, har jeg heller ikke oplevet det (vw, bmw, mitsu som 
 > jeg har haft hjulene af på)... men min svigerfars 3år gamle for focus 
 > c-max havd hjulene sat sig den anden dag jeg skulle skifte bremser.. og 
 > det var alufælge, det må ha noget at gøre med anlægfladen på bilen..
 >
 > Mvh
 > Morten
 tror det typisk er dem hvor hullet i midten er lige nøjagtig så stor som det 
 de skal passe ind over på skiven (er vel et dæksel over hjullejet)
 i min tid som mekker, var det der de sad fast, har måttet ødelægge en enkelt 
 fælg før den ville af, er nu mange år siden, om det stadig er et problem ved 
 jeg ikke.
 jeg sliber mine rene i centerhullet og giver den en snert guldfedt hver 
 efterår, og har derfor ikke problemer, om jeg ville have det ved at lade 
 være, ved jeg ikke, og vil heller ikke forsøge    Søren 
            
             |  |  | 
   Allan Kristensen (08-04-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Allan Kristensen
 | 
 Dato :  08-04-07 13:51
 | 
 |  | 
 "SB" <sfbFJERN_DETTE@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
 news:GrURh.50$4f1.13@news.get2net.dk...
 >
 > "Morten Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev i en meddelelse
 > news:46180b90$0$90268$14726298@news.sunsite.dk...
 >>> Grunden til at jeg spørger, er at jeg i de 20 år jeg har haft bil, med
 >>> hyppige skift af hjul, aldrig nogen sinde har oplevet et hjul som ikke
 >>> bare falder af af sig selv når man løsner den sidste bolt.
 >>
 >> På alle mine biler, har jeg heller ikke oplevet det (vw, bmw, mitsu som
 >> jeg har haft hjulene af på)... men min svigerfars 3år gamle for focus
 >> c-max havd hjulene sat sig den anden dag jeg skulle skifte bremser.. og
 >> det var alufælge, det må ha noget at gøre med anlægfladen på bilen..
 >>
 >> Mvh
 >> Morten
 >
 Der er jo også alle dem som syns det er smart med sorte fælge om vinteren og
 ikke sætter navkapsler på, det gør altså bare at det lille stykke af navet
 der stikker ud, ruster meget lettere, og fælgene kan være håbløse at få af,
 mens jeg arbejdede som mekaniker havde jeg en opel ascona inde der skulle ha
 lavet bremser, på den måtte jeg ha' det hydrauliske opretter værktøj til at
 trykke fra bagbroen i den ene side og ned på modsatte fælg, hvorefter jeg
 måtte "lune" fælget rndt ved navet før det løsnede sig, jeg har også set
 folk der har skåret et fælg i stykker med vinkelsliber, for at få det af.
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |