/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
"Volvoen" driller ...
Fra : Ukendt


Dato : 08-04-07 17:46

Så kom båden i vandet. Motoren (VP 2002) startede villigt og det
blå/grønne glykol-vand blev skyllet ud og derefter kom der klart
kølevand. Den gik fuldstændig som den plejer ... indtil den stille og
roligt stoppede ...

Jeg ved, at der er mindst 30 l diesel på. Da vi satte den i stativet
kørte vi glukol igennem kølesystemet og den havde fået ny olie inden
optagning samt nye filtre. Alt var helt normalt. Varmeapparatet har kørt
en del gange i det tidlige forår uden problemer.

Jeg har tjekket vandudskillelsesfileret, som står med ren diesel, jeg
har skiftet det nye brændstoffilter med et nyt, jeg har luftet ud og den
manuelle pumpe giver masser af diesel og der kommer ikke luft ...

Og jeg har forsøgt at starte mange gange - den kommer igang, men kører
kun i kort tid, så stopper den igen (få gange kørte den et par minutter)
.... Når den kører, virker den helt som den plejer ... Under
startforsøgene kommer der hvidlig - og enkelte gange grå "røg" ...

Min mekaniske forstand rækker ikke til mere ... Men bliver selvfølgelig
dybt bekymret, når jeg ser indlæg om dieselpest ... Min mistanke var
brændstofpumpen eller falsk luft, men jeg aner ikke, hvordan jeg
undersøger for disse problemer ...

Nogen der kan give mig (som er ren amatør-mekaniker) et tip til
yderligere fejlsøgning inden jeg henvender mig til de professionelle?

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'




 
 
Leon Hulstroem (08-04-2007)
Kommentar
Fra : Leon Hulstroem


Dato : 08-04-07 18:35

<snip en masse fornuftige ting>

> Min mekaniske forstand rækker ikke til mere ... Men bliver selvfølgelig
> dybt bekymret, når jeg ser indlæg om dieselpest ... Min mistanke var
> brændstofpumpen eller falsk luft, men jeg aner ikke, hvordan jeg
> undersøger for disse problemer ...

Jeg tror du er på rette vej, med at det er manglende brændstof-tilførsel.
Der kan være ret meget luft i et diesel system.
Prøv at lufte systemet ud et par gange. start så og lad den kører til den
går i stå.
Så er det du skal have dine filtre af for at se om de suges tomme.

Jeg har flere gange "set" falsk luft omkring vandudskilleren, især hvis det
er typen med glaskoppe med filter i og en bøjle under til fastspænding.

-Leon

> --
> Flemming Torp
> 'kun en tåbe frygter ikke haven'



TOSB (08-04-2007)
Kommentar
Fra : TOSB


Dato : 08-04-07 20:34

Leon Hulstroem wrote:
> Jeg har flere gange "set" falsk luft omkring vandudskilleren, især
> hvis det er typen med glaskoppe med filter i og en bøjle under til
> fastspænding.
> -Leon

Lige præcis hvad jeg har oplevet med min Volvo Md17C. Udluftning ad flere
gange gjorde udslaget sidste år, hvorefter der ikke længere var de ubudne
motorstop.
Selvfølgelig kan der være andre årsager, men det vil jo vise sig i
forbindelse med yderligere fejlfinding, hvis problemet består.

Mvh
Torben
--
Husk at hvis du vågner, så er det den første
dag i resten af dit liv ELLER: Lev livet i dag,
for du ved ikke, om du har det i morgen!





Ukendt (08-04-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 08-04-07 20:52

Tak til Jer begge. Jeg har netop en sådan "glaskop", men hvordan bærer
jeg med ad med at tjekke om der kommer luft ind omkring den? Eller skal
jeg jeg bare skifte pakningen uden videre?

Jeg har iøvrigt luftet ud flere gange ... der kom sidste omgang mere end
en kop diesel ned i sumpen under motoren ... men - såvidt jeg kunne se -
ikke noget med luftbobler.

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'


"TOSB" <tsbach@fjernnyka.dk> skrev i en meddelelse
news:a6b76$461943b2$5293edfb$19573@news.arrownet.dk...
> Leon Hulstroem wrote:
>> Jeg har flere gange "set" falsk luft omkring vandudskilleren, især
>> hvis det er typen med glaskoppe med filter i og en bøjle under til
>> fastspænding.
>> -Leon
>
> Lige præcis hvad jeg har oplevet med min Volvo Md17C. Udluftning ad
> flere gange gjorde udslaget sidste år, hvorefter der ikke længere var
> de ubudne motorstop.
> Selvfølgelig kan der være andre årsager, men det vil jo vise sig i
> forbindelse med yderligere fejlfinding, hvis problemet består.
>
> Mvh
> Torben
> --
> Husk at hvis du vågner, så er det den første
> dag i resten af dit liv ELLER: Lev livet i dag,
> for du ved ikke, om du har det i morgen!
>
>
>
>



Bjarke M. Christense~ (08-04-2007)
Kommentar
Fra : Bjarke M. Christense~


Dato : 08-04-07 21:00

en 2002'er er selvudluftende, så det må være falsk luft.

Bjarke

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> wrote in message
news:461947af$0$921$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Tak til Jer begge. Jeg har netop en sådan "glaskop", men hvordan bærer jeg
> med ad med at tjekke om der kommer luft ind omkring den? Eller skal jeg
> jeg bare skifte pakningen uden videre?
>
> Jeg har iøvrigt luftet ud flere gange ... der kom sidste omgang mere end
> en kop diesel ned i sumpen under motoren ... men - såvidt jeg kunne se -
> ikke noget med luftbobler.
>
> --
> Flemming Torp
> 'kun en tåbe frygter ikke haven'
>
>
> "TOSB" <tsbach@fjernnyka.dk> skrev i en meddelelse
> news:a6b76$461943b2$5293edfb$19573@news.arrownet.dk...
>> Leon Hulstroem wrote:
>>> Jeg har flere gange "set" falsk luft omkring vandudskilleren, især
>>> hvis det er typen med glaskoppe med filter i og en bøjle under til
>>> fastspænding.
>>> -Leon
>>
>> Lige præcis hvad jeg har oplevet med min Volvo Md17C. Udluftning ad flere
>> gange gjorde udslaget sidste år, hvorefter der ikke længere var de ubudne
>> motorstop.
>> Selvfølgelig kan der være andre årsager, men det vil jo vise sig i
>> forbindelse med yderligere fejlfinding, hvis problemet består.
>>
>> Mvh
>> Torben
>> --
>> Husk at hvis du vågner, så er det den første
>> dag i resten af dit liv ELLER: Lev livet i dag,
>> for du ved ikke, om du har det i morgen!
>>
>>
>>
>>
>
>



Ukendt (08-04-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 08-04-07 21:08

Jaså, det vidste jeg ikke - men desværre heller ikke, hvad "falsk luft"
er ... ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

"Bjarke M. Christensen" <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark> skrev i
en meddelelse news:461949ba$0$21927$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> en 2002'er er selvudluftende, så det må være falsk luft.
>
> Bjarke
>
> "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> wrote in message
> news:461947af$0$921$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>> Tak til Jer begge. Jeg har netop en sådan "glaskop", men hvordan
>> bærer jeg med ad med at tjekke om der kommer luft ind omkring den?
>> Eller skal jeg jeg bare skifte pakningen uden videre?
>>
>> Jeg har iøvrigt luftet ud flere gange ... der kom sidste omgang mere
>> end en kop diesel ned i sumpen under motoren ... men - såvidt jeg
>> kunne se - ikke noget med luftbobler.
>>
>> --
>> Flemming Torp
>> 'kun en tåbe frygter ikke haven'
>>
>>
>> "TOSB" <tsbach@fjernnyka.dk> skrev i en meddelelse
>> news:a6b76$461943b2$5293edfb$19573@news.arrownet.dk...
>>> Leon Hulstroem wrote:
>>>> Jeg har flere gange "set" falsk luft omkring vandudskilleren, især
>>>> hvis det er typen med glaskoppe med filter i og en bøjle under til
>>>> fastspænding.
>>>> -Leon
>>>
>>> Lige præcis hvad jeg har oplevet med min Volvo Md17C. Udluftning ad
>>> flere gange gjorde udslaget sidste år, hvorefter der ikke længere
>>> var de ubudne motorstop.
>>> Selvfølgelig kan der være andre årsager, men det vil jo vise sig i
>>> forbindelse med yderligere fejlfinding, hvis problemet består.
>>>
>>> Mvh
>>> Torben
>>> --
>>> Husk at hvis du vågner, så er det den første
>>> dag i resten af dit liv ELLER: Lev livet i dag,
>>> for du ved ikke, om du har det i morgen!
>>>
>>>
>>>
>>>
>>
>>
>
>



Bjarke M. Christense~ (08-04-2007)
Kommentar
Fra : Bjarke M. Christense~


Dato : 08-04-07 21:11

Undskylde udtrykket... Det er bare luft. I motorer kalder man alle den slags
utætheder for falsk luft, da utæthederne nogle gange er til kanaler hvor der
er luft i forvejen.

Bjarke

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> wrote in message
news:46194b58$0$893$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Jaså, det vidste jeg ikke - men desværre heller ikke, hvad "falsk luft" er
> ... ...
>
> --
> Flemming Torp
> 'kun en tåbe frygter ikke haven'
>
> "Bjarke M. Christensen" <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
> meddelelse news:461949ba$0$21927$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>> en 2002'er er selvudluftende, så det må være falsk luft.
>>
>> Bjarke
>>
>> "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> wrote in message
>> news:461947af$0$921$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>>> Tak til Jer begge. Jeg har netop en sådan "glaskop", men hvordan bærer
>>> jeg med ad med at tjekke om der kommer luft ind omkring den? Eller skal
>>> jeg jeg bare skifte pakningen uden videre?
>>>
>>> Jeg har iøvrigt luftet ud flere gange ... der kom sidste omgang mere end
>>> en kop diesel ned i sumpen under motoren ... men - såvidt jeg kunne se -
>>> ikke noget med luftbobler.
>>>
>>> --
>>> Flemming Torp
>>> 'kun en tåbe frygter ikke haven'
>>>
>>>
>>> "TOSB" <tsbach@fjernnyka.dk> skrev i en meddelelse
>>> news:a6b76$461943b2$5293edfb$19573@news.arrownet.dk...
>>>> Leon Hulstroem wrote:
>>>>> Jeg har flere gange "set" falsk luft omkring vandudskilleren, især
>>>>> hvis det er typen med glaskoppe med filter i og en bøjle under til
>>>>> fastspænding.
>>>>> -Leon
>>>>
>>>> Lige præcis hvad jeg har oplevet med min Volvo Md17C. Udluftning ad
>>>> flere gange gjorde udslaget sidste år, hvorefter der ikke længere var
>>>> de ubudne motorstop.
>>>> Selvfølgelig kan der være andre årsager, men det vil jo vise sig i
>>>> forbindelse med yderligere fejlfinding, hvis problemet består.
>>>>
>>>> Mvh
>>>> Torben
>>>> --
>>>> Husk at hvis du vågner, så er det den første
>>>> dag i resten af dit liv ELLER: Lev livet i dag,
>>>> for du ved ikke, om du har det i morgen!
>>>>
>>>>
>>>>
>>>>
>>>
>>>
>>
>>
>
>



Ukendt (08-04-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 08-04-07 21:40

Men hvad betyder sammenstillingen: VP 2002 er "selvudluftende" og "falsk
luft"?

Har det i fejlsøgningsøjemed noget at gøre med, at den "falske luft"
kommer bestemte steder fra (en utæt pakning på "sugesiden" f.eks.) -
eller hur?, som de siger i Råå?

Jeg forstår på din mail, at det ikke nytter noget at lufte ud - er det
korrekt forstået?

Når motoren ind imellem har kørt som den plejer kan jeg vel udelukke
"snavs" i dyser - ikke? - eller hur? - eller brændstofpumpen?
Dieselpest?

Kan jeg gå ud fra, at problemet må være noget med "falsk luft"?

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'


"Bjarke M. Christensen" <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark> skrev i
en meddelelse news:46194c7d$0$21927$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Undskylde udtrykket... Det er bare luft. I motorer kalder man alle den
> slags utætheder for falsk luft, da utæthederne nogle gange er til
> kanaler hvor der er luft i forvejen.
>
> Bjarke
>
> "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> wrote in message
> news:46194b58$0$893$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>> Jaså, det vidste jeg ikke - men desværre heller ikke, hvad "falsk
>> luft" er ... ...
>>
>> --
>> Flemming Torp
>> 'kun en tåbe frygter ikke haven'
>>
>> "Bjarke M. Christensen" <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark> skrev
>> i en meddelelse
>> news:461949ba$0$21927$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>>> en 2002'er er selvudluftende, så det må være falsk luft.
>>>
>>> Bjarke
>>>
>>> "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> wrote in message
>>> news:461947af$0$921$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>>>> Tak til Jer begge. Jeg har netop en sådan "glaskop", men hvordan
>>>> bærer jeg med ad med at tjekke om der kommer luft ind omkring den?
>>>> Eller skal jeg jeg bare skifte pakningen uden videre?
>>>>
>>>> Jeg har iøvrigt luftet ud flere gange ... der kom sidste omgang
>>>> mere end en kop diesel ned i sumpen under motoren ... men - såvidt
>>>> jeg kunne se - ikke noget med luftbobler.
>>>>
>>>> --
>>>> Flemming Torp
>>>> 'kun en tåbe frygter ikke haven'
>>>>
>>>>
>>>> "TOSB" <tsbach@fjernnyka.dk> skrev i en meddelelse
>>>> news:a6b76$461943b2$5293edfb$19573@news.arrownet.dk...
>>>>> Leon Hulstroem wrote:
>>>>>> Jeg har flere gange "set" falsk luft omkring vandudskilleren,
>>>>>> især
>>>>>> hvis det er typen med glaskoppe med filter i og en bøjle under
>>>>>> til
>>>>>> fastspænding.
>>>>>> -Leon
>>>>>
>>>>> Lige præcis hvad jeg har oplevet med min Volvo Md17C. Udluftning
>>>>> ad flere gange gjorde udslaget sidste år, hvorefter der ikke
>>>>> længere var de ubudne motorstop.
>>>>> Selvfølgelig kan der være andre årsager, men det vil jo vise sig i
>>>>> forbindelse med yderligere fejlfinding, hvis problemet består.
>>>>>
>>>>> Mvh
>>>>> Torben
>>>>> --
>>>>> Husk at hvis du vågner, så er det den første
>>>>> dag i resten af dit liv ELLER: Lev livet i dag,
>>>>> for du ved ikke, om du har det i morgen!
>>>>>
>>>>>
>>>>>
>>>>>
>>>>
>>>>
>>>
>>>
>>
>>
>
>



Bjarke M. Christense~ (08-04-2007)
Kommentar
Fra : Bjarke M. Christense~


Dato : 08-04-07 22:02

2002'eren er selvudluftende for luft der er kommet i systemet ifm med skift
af filter osv. Man giver den bare 30 gange på den manuelle brændstofpumpearm
og så tørne man motoren til den starter.

Men falsk luft kan jo være en utæthed der giver mere luft i systemet end
denne funktion kan klare.

Når en motor kan køre lidt og så stopper igen, så er det næsten altid
utilstrækkelig brændstof eller luft i systemet. En tilstoppet dysse vil være
tilstoppet hele tiden og således også forhindre start.

Jeg ville checke op på de nævnte pakninger og o-ringe. Ført på alt det du
har haft af ifm med vintervedligehold og dernæst på andre mistænkelige
komponenter; fx diesel filteret og vandudskiller.

Bjarke


"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> wrote in message
news:461952dc$0$933$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Men hvad betyder sammenstillingen: VP 2002 er "selvudluftende" og "falsk
> luft"?
>
> Har det i fejlsøgningsøjemed noget at gøre med, at den "falske luft"
> kommer bestemte steder fra (en utæt pakning på "sugesiden" f.eks.) - eller
> hur?, som de siger i Råå?
>
> Jeg forstår på din mail, at det ikke nytter noget at lufte ud - er det
> korrekt forstået?
>
> Når motoren ind imellem har kørt som den plejer kan jeg vel udelukke
> "snavs" i dyser - ikke? - eller hur? - eller brændstofpumpen? Dieselpest?
>
> Kan jeg gå ud fra, at problemet må være noget med "falsk luft"?
>
> --
> Flemming Torp
> 'kun en tåbe frygter ikke haven'
>
>
> "Bjarke M. Christensen" <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
> meddelelse news:46194c7d$0$21927$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>> Undskylde udtrykket... Det er bare luft. I motorer kalder man alle den
>> slags utætheder for falsk luft, da utæthederne nogle gange er til kanaler
>> hvor der er luft i forvejen.
>>
>> Bjarke
>>
>> "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> wrote in message
>> news:46194b58$0$893$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>>> Jaså, det vidste jeg ikke - men desværre heller ikke, hvad "falsk luft"
>>> er ... ...
>>>
>>> --
>>> Flemming Torp
>>> 'kun en tåbe frygter ikke haven'
>>>
>>> "Bjarke M. Christensen" <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark> skrev i
>>> en meddelelse news:461949ba$0$21927$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>>>> en 2002'er er selvudluftende, så det må være falsk luft.
>>>>
>>>> Bjarke
>>>>
>>>> "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> wrote in message
>>>> news:461947af$0$921$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>>>>> Tak til Jer begge. Jeg har netop en sådan "glaskop", men hvordan bærer
>>>>> jeg med ad med at tjekke om der kommer luft ind omkring den? Eller
>>>>> skal jeg jeg bare skifte pakningen uden videre?
>>>>>
>>>>> Jeg har iøvrigt luftet ud flere gange ... der kom sidste omgang mere
>>>>> end en kop diesel ned i sumpen under motoren ... men - såvidt jeg
>>>>> kunne se - ikke noget med luftbobler.
>>>>>
>>>>> --
>>>>> Flemming Torp
>>>>> 'kun en tåbe frygter ikke haven'
>>>>>
>>>>>
>>>>> "TOSB" <tsbach@fjernnyka.dk> skrev i en meddelelse
>>>>> news:a6b76$461943b2$5293edfb$19573@news.arrownet.dk...
>>>>>> Leon Hulstroem wrote:
>>>>>>> Jeg har flere gange "set" falsk luft omkring vandudskilleren, især
>>>>>>> hvis det er typen med glaskoppe med filter i og en bøjle under til
>>>>>>> fastspænding.
>>>>>>> -Leon
>>>>>>
>>>>>> Lige præcis hvad jeg har oplevet med min Volvo Md17C. Udluftning ad
>>>>>> flere gange gjorde udslaget sidste år, hvorefter der ikke længere var
>>>>>> de ubudne motorstop.
>>>>>> Selvfølgelig kan der være andre årsager, men det vil jo vise sig i
>>>>>> forbindelse med yderligere fejlfinding, hvis problemet består.
>>>>>>
>>>>>> Mvh
>>>>>> Torben
>>>>>> --
>>>>>> Husk at hvis du vågner, så er det den første
>>>>>> dag i resten af dit liv ELLER: Lev livet i dag,
>>>>>> for du ved ikke, om du har det i morgen!
>>>>>>
>>>>>>
>>>>>>
>>>>>>
>>>>>
>>>>>
>>>>
>>>>
>>>
>>>
>>
>>
>
>



Ukendt (09-04-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 09-04-07 08:29

Hej Bjarke,

Ja, jeg må nok gå helt systematisk frem - starte ved tanken og så følge
fødelinien hele vejen frem til dyserne ...

Det, der undrer mig, er, at der i efteråret ikke var noget problem og
jeg skiftede blot olie- og brændstoffilter og skiftede olie og har her i
foråret udskiftet termostaten.

Der er jo monteret ny generator, men det kan jeg ikke rigtigt se skulle
være relevant ... selv om der i den forbindelse selvfølgelig *kan* være
skruet et eller andet af, som ikke er blevet strammet ordentligt op igen
....

Jeg forsøger ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'


"Bjarke M. Christensen" <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark> skrev i
en meddelelse news:4619584b$0$21932$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> 2002'eren er selvudluftende for luft der er kommet i systemet ifm med
> skift af filter osv. Man giver den bare 30 gange på den manuelle
> brændstofpumpearm og så tørne man motoren til den starter.
>
> Men falsk luft kan jo være en utæthed der giver mere luft i systemet
> end denne funktion kan klare.
>
> Når en motor kan køre lidt og så stopper igen, så er det næsten altid
> utilstrækkelig brændstof eller luft i systemet. En tilstoppet dysse
> vil være tilstoppet hele tiden og således også forhindre start.
>
> Jeg ville checke op på de nævnte pakninger og o-ringe. Ført på alt det
> du har haft af ifm med vintervedligehold og dernæst på andre
> mistænkelige komponenter; fx diesel filteret og vandudskiller.
>
> Bjarke
>



Leon Hulstroem (09-04-2007)
Kommentar
Fra : Leon Hulstroem


Dato : 09-04-07 01:20


> men desværre heller ikke, hvad "falsk luft"

Det er heller ikke altid lige let. Det er en utæthed på sugesiden, dvs det
vacuum som pumpen skaber, suger luft ind "et" sted.
Stedet behøver ikke være utæt, dvs. der feks. drypper noget ud. Men når
stedet stresses af vacuum, så suges der luft med ind forbi f.eks. en pakning
og så har man "suget falsk luft".

Og det er meget ofte ved vandudskildertypen "glaskop med bøjle" at den er
gal.
Problemet er så at man tager den fra hinanden igen og tørrer pakningen af...
og så har man balladen, for den vokser !! og så kan den kun med nød & næppe
(og et roligt temperament) samles igen.

Mvh
Leon



Ukendt (09-04-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 09-04-07 08:21


"Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@hulstroem.com> skrev i en meddelelse
news:461986ee$0$2105$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>> men desværre heller ikke, hvad "falsk luft"
>
SNIP
> >
> Og det er meget ofte ved vandudskildertypen "glaskop med bøjle" at den
> er gal.
> Problemet er så at man tager den fra hinanden igen og tørrer pakningen
> af... og så har man balladen, for den vokser !! og så kan den kun med
> nød & næppe (og et roligt temperament) samles igen.
>
> Mvh
> Leon
Hej Leon,

Tak igen ... Koppen sidder et sted under køjebunden, som i forvejen er
vanskeligt at komme til, så jeg fornemmer at min tålmodighed og mit
temperament kommer på en alvorlig prøve, men tak for "advarslen"!

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'




Steen Andreasen (08-04-2007)
Kommentar
Fra : Steen Andreasen


Dato : 08-04-07 22:02

Hej

Jeg har et par gange været ude for motorstop på lignende vis. Årsagen viste
sig at være snavs/tilstopning af brændstofhanen monteret på selve tanken.
Der er naturlige indsnævringer i brandstofhanen og snavset samlede sig der
og lukkede for dieseltilførslen. Da brændstofpumpen er ret kraftig kan der
herefter suges falsk luft ind omkring O-ringen i brændstofhanen.
Jeg løste problemet ved simpelt hen at afmontere brændstofhanen, og nu
fortsætter eventuelle urenheder til filtrene, hvor de opsamles uden at skabe
problemer.

mvh Steen

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> wrote in message
news:46191bf8$0$91717$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Så kom båden i vandet. Motoren (VP 2002) startede villigt og det
> blå/grønne glykol-vand blev skyllet ud og derefter kom der klart kølevand.
> Den gik fuldstændig som den plejer ... indtil den stille og roligt
> stoppede ...
>
> Jeg ved, at der er mindst 30 l diesel på. Da vi satte den i stativet kørte
> vi glukol igennem kølesystemet og den havde fået ny olie inden optagning
> samt nye filtre. Alt var helt normalt. Varmeapparatet har kørt en del
> gange i det tidlige forår uden problemer.
>
> Jeg har tjekket vandudskillelsesfileret, som står med ren diesel, jeg har
> skiftet det nye brændstoffilter med et nyt, jeg har luftet ud og den
> manuelle pumpe giver masser af diesel og der kommer ikke luft ...
>
> Og jeg har forsøgt at starte mange gange - den kommer igang, men kører kun
> i kort tid, så stopper den igen (få gange kørte den et par minutter) ...
> Når den kører, virker den helt som den plejer ... Under startforsøgene
> kommer der hvidlig - og enkelte gange grå "røg" ...
>
> Min mekaniske forstand rækker ikke til mere ... Men bliver selvfølgelig
> dybt bekymret, når jeg ser indlæg om dieselpest ... Min mistanke var
> brændstofpumpen eller falsk luft, men jeg aner ikke, hvordan jeg
> undersøger for disse problemer ...
>
> Nogen der kan give mig (som er ren amatør-mekaniker) et tip til yderligere
> fejlsøgning inden jeg henvender mig til de professionelle?
>
> --
> Flemming Torp
> 'kun en tåbe frygter ikke haven'
>
>
>



Ukendt (08-04-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 08-04-07 22:35

Det var en god idé - på et plan, hvor jeg kan være med ... ... Det
vil jeg undersøge/prøve i morgen! Tak!

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

"Steen Andreasen" <steen.andreasen@humleby.dk> skrev i en meddelelse
news:4619584c$0$145$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej
>
> Jeg har et par gange været ude for motorstop på lignende vis. Årsagen
> viste sig at være snavs/tilstopning af brændstofhanen monteret på
> selve tanken. Der er naturlige indsnævringer i brandstofhanen og
> snavset samlede sig der og lukkede for dieseltilførslen. Da
> brændstofpumpen er ret kraftig kan der herefter suges falsk luft ind
> omkring O-ringen i brændstofhanen.
> Jeg løste problemet ved simpelt hen at afmontere brændstofhanen, og nu
> fortsætter eventuelle urenheder til filtrene, hvor de opsamles uden at
> skabe problemer.
>
> mvh Steen
>
> "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> wrote in message
> news:46191bf8$0$91717$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>> Så kom båden i vandet. Motoren (VP 2002) startede villigt og det
>> blå/grønne glykol-vand blev skyllet ud og derefter kom der klart
>> kølevand. Den gik fuldstændig som den plejer ... indtil den stille og
>> roligt stoppede ...
>>
>> Jeg ved, at der er mindst 30 l diesel på. Da vi satte den i stativet
>> kørte vi glukol igennem kølesystemet og den havde fået ny olie inden
>> optagning samt nye filtre. Alt var helt normalt. Varmeapparatet har
>> kørt en del gange i det tidlige forår uden problemer.
>>
>> Jeg har tjekket vandudskillelsesfileret, som står med ren diesel, jeg
>> har skiftet det nye brændstoffilter med et nyt, jeg har luftet ud og
>> den manuelle pumpe giver masser af diesel og der kommer ikke luft ...
>>
>> Og jeg har forsøgt at starte mange gange - den kommer igang, men
>> kører kun i kort tid, så stopper den igen (få gange kørte den et par
>> minutter) ... Når den kører, virker den helt som den plejer ... Under
>> startforsøgene kommer der hvidlig - og enkelte gange grå "røg" ...
>>
>> Min mekaniske forstand rækker ikke til mere ... Men bliver
>> selvfølgelig dybt bekymret, når jeg ser indlæg om dieselpest ... Min
>> mistanke var brændstofpumpen eller falsk luft, men jeg aner ikke,
>> hvordan jeg undersøger for disse problemer ...
>>
>> Nogen der kan give mig (som er ren amatør-mekaniker) et tip til
>> yderligere fejlsøgning inden jeg henvender mig til de professionelle?
>>
>> --
>> Flemming Torp
>> 'kun en tåbe frygter ikke haven'
>>
>>
>>
>
>



Ukendt (09-04-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 09-04-07 08:05


"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
news:46191bf8$0$91717$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Så kom båden i vandet. Motoren (VP 2002) startede villigt og det
> blå/grønne glykol-vand blev skyllet ud og derefter kom der klart kølevand.
> Den gik fuldstændig som den plejer ... indtil den stille og roligt
> stoppede ...
>
> Jeg ved, at der er mindst 30 l diesel på. Da vi satte den i stativet kørte
> vi glukol igennem kølesystemet og den havde fået ny olie inden optagning
> samt nye filtre. Alt var helt normalt. Varmeapparatet har kørt en del
> gange i det tidlige forår uden problemer.
>
> Jeg har tjekket vandudskillelsesfileret, som står med ren diesel, jeg har
> skiftet det nye brændstoffilter med et nyt, jeg har luftet ud og den
> manuelle pumpe giver masser af diesel og der kommer ikke luft ...
>
> Flemming Torp
> 'kun en tåbe frygter ikke haven'

Hej Flemming,

prøv også at efterstramme alle spændebånd der måtte befinde sig på
brændstoffets vej til fødepumpen - og udlufterskruen på pumpen selvfølgelig


venlig hilsen

JN



Ukendt (09-04-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 09-04-07 08:17


"JN" <jnsnabelalightstorm.dk> skrev i en meddelelse
news:4619e559$0$61945$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
> news:46191bf8$0$91717$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>> Så kom båden i vandet. Motoren (VP 2002) startede villigt og det
>> blå/grønne glykol-vand blev skyllet ud og derefter kom der klart
>> kølevand. Den gik fuldstændig som den plejer ... indtil den stille og
>> roligt stoppede ...
SNIP
> Hej Flemming,
>
> prøv også at efterstramme alle spændebånd der måtte befinde sig på
> brændstoffets vej til fødepumpen - og udlufterskruen på pumpen
> selvfølgelig
>
> venlig hilsen
>
> JN
Hej JN,

Tak for tip - jeg synes jeg har været det hele igennem.
Men for en sikkerheds skyld vil jeg gå det hele systematisk igennem ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'




hhmcsv@gmail.com (09-04-2007)
Kommentar
Fra : hhmcsv@gmail.com


Dato : 09-04-07 08:26

On 9 Apr., 02:20, "Leon Hulstroem" <LeonSPA...@hulstroem.com> wrote:
> > men desværre heller ikke, hvad "falsk luft"
>
> Det er heller ikke altid lige let. Det er en utæthed på sugesiden, dvs det
> vacuum som pumpen skaber, suger luft ind "et" sted.
> Stedet behøver ikke være utæt, dvs. der feks. drypper noget ud. Men når
> stedet stresses af vacuum, så suges der luft med ind forbi f.eks. en pakning
> og så har man "suget falsk luft".
>
> Og det er meget ofte ved vandudskildertypen "glaskop med bøjle" at den er
> gal.
> Problemet er så at man tager den fra hinanden igen og tørrer pakningen af...
> og så har man balladen, for den vokser !! og så kan den kun med nød & næppe
> (og et roligt temperament) samles igen.
>
> Mvh
> Leon

Hej,
Det er selvfølgelig en mulighed at det er luft. Men jeg synes nu mere
det lyder som at motoren bruger det brændstof der er fremme, og så
stopper den fordi der ikke hurtigt nok kommer frisk diesel til motoren
- og uden brændstof kører den jo ikke. Årsagen ville jeg søge i
tilstoppede filtre, f.eks. har jeg et par gange fundet en masse snavs
i filteret over vandudskilleren, men der er jo også en si i den
mekaniske dieselpumpe (den du bruger til udluftningen) og det
efterfølgende dieselfilter.
Good Luck!

mvh
Hans-Henrik


Ukendt (09-04-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 09-04-07 08:37

Hej Hans-Henrik,

Tak for hjælpen. Det lyder logisk, så jeg må, som også andre har rådet
mig til, gå helt systematisk frem og undersøge samtlige fejlkilder fra
tank til dyse ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

<hhmcsv@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:1176103576.177158.64230@d57g2000hsg.googlegroups.com...
Hej,
Det er selvfølgelig en mulighed at det er luft. Men jeg synes nu mere
det lyder som at motoren bruger det brændstof der er fremme, og så
stopper den fordi der ikke hurtigt nok kommer frisk diesel til motoren
- og uden brændstof kører den jo ikke. Årsagen ville jeg søge i
tilstoppede filtre, f.eks. har jeg et par gange fundet en masse snavs
i filteret over vandudskilleren, men der er jo også en si i den
mekaniske dieselpumpe (den du bruger til udluftningen) og det
efterfølgende dieselfilter.
Good Luck!

mvh
Hans-Henrik



Harding E. Larsen (09-04-2007)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 09-04-07 09:42

Hej Flemming,

Ved fejlfinding er det naturligt at starte fejlsøgningen der
hvor man sidst har foretaget indgreb.
I efteråret skiftede du brændstoffilter, er dette filter fyldt
op med diesel og er der udluftet?
Brændstoffilteret sidder på motoren og foran ved fødepumpen
sidder der som regel også et lille forfilter indbygget, er det
renset og efterfølgende efterspædning og udluftning foretaget.
Du skriver også at du har et filter med vandudskiller i
kistebænken. Jeg vil tro at denne enhed sidder mellem tanken og
motoren. Dette filter har som regel samme partikeltæthed
som brændstoffilteret på motoren. Selvom det ikke ser ud som om
der er vand i skueglasset men kun diesel så kan filteret godt
være kraftigt tilstoppet.
Er der en tilstopning i strengen fra tank til motor medfører
dette at motoren starter villigt men død på grund af manglende
brændstoftilførsel. Der kan i vinterens løb godt stå noget vand
i filtermassen eller tilslutninger som kan være blevet omdannet
til mayonnaise eller som en voksklump, der kan lukke tæt til.
Du skriver også at der var ca 30 liter diesel på tanken. Jeg
håber du i efteråret fyldte tanken helt op, det skal man gøre
hvert efterår når båden kommer på land. Der skal fyldes helt op
i påfyldningsrøret, således at der ikke kan stå luft over
dieselolien i tanken. Står der luft her vil
temperatursvingninger udskifte luften og ny fugtig luft vil
komme ind i tanken og når dugpunktstemperaturen passeres kaster
luften vand af på tankens frie overflader. Det fremkomne vand
vil synke mod bunden af tanken og blandes med de forureninger
der er i dieselolien. Forureningerne lægger sig typisk i tankens
nedre del. Dette sammen med vand og de bakterier der er i
dieselolien vil danne geleklumper og partiklerne i olien vil
hæfte sig på disse klumper. Det har udseende som sort tjære når
man filtrerer tankens indhold ved en opsugning af tankens
indhold.
Bliver et filter fyldt med denne gele nedsættes
gennemstrømningen betydeligt. Derfor skal især det første filter
skiftes med mellemrum. At skifte filter på motoren og ikke
skifte det første filter giver ikke så megen mening da det meste
snavs opfanges i det første filter.

Når alle de udskiftninger og oprensninger er tilendebragt så
skal man tilsikre sig at alle rør og slanger bliver udluftet,
der skal ikke stå luftbobler noget sted for det kan give
problemer på de mest uheldige tidspunkter.
Her vil det af den grund alene være godt om slangerne er
gennemsigtige, så kan man se om der er luft i slangerne.
Du skal betjene fødepumpen konstant med den ene hånd og opgå og
tilspænde alle samlinger i brændstofsystemet. Hold en bespænding
åben indtil der kommer diesel ud uden luft iblandet og gå så
videre til den næste bespænding i flowretningen.
Når du er kommet til den sidste bespænding på højttrykspumpen
gør det ikke noget at starte forfra igen ofte kommer det lidt
luft fra en samling.
Fra højttrykspumpen og frem til dyserne er det som regel ikke
nødvendigt at udlufte. Rørene har en meget lille indre diameter
og vil derfor hurtigt blive fyldte når motoren startes.
Pumperne er ikke selvudluftende; men fabrikanterne opdagede ret
hurtigt at pumperne blev for varme under drift. Derfor er der
lavet modifikationskit hvor der kan indsættes et rørsystem med
banjoringe under hver højttryksrør og frem til en tilbageføring.
Systemet giver en bedre egensmøring af højttrykspumpen og
samtidigt køles den lidt internt.

God fornøjelse med fejlfindingen og udluftningen.

Mvh/Harding

Flemming Torp <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev:
>Så kom båden i vandet. Motoren (VP
>2002) startede villigt og det
>blå/grønne glykol-vand blev skyllet
>ud og derefter kom der klart
>kølevand. Den gik fuldstændig som
>den plejer ... indtil den stille og
>roligt stoppede ...
>
>Jeg ved, at der er mindst 30 l
>diesel på. Da vi satte den i stativet
>kørte vi glukol igennem kølesystemet
>og den havde fået ny olie inden
>optagning samt nye filtre. Alt var
>helt normalt. Varmeapparatet har kørt
>en del gange i det tidlige forår
>uden problemer.
>
>Jeg har tjekket
>vandudskillelsesfileret, som står
>med ren diesel, jeg
>har skiftet det nye brændstoffilter
>med et nyt, jeg har luftet ud og den
>manuelle pumpe giver masser af
>diesel og der kommer ikke luft ...
>
>Og jeg har forsøgt at starte mange
>gange - den kommer igang, men kører
>kun i kort tid, så stopper den igen
>(få gange kørte den et par minutter)
>... Når den kører, virker den helt
>som den plejer ... Under
>startforsøgene kommer der hvidlig -
>og enkelte gange grå "røg" ...
>
>Min mekaniske forstand rækker ikke
>til mere ... Men bliver selvfølgelig
>dybt bekymret, når jeg ser indlæg om
>dieselpest ... Min mistanke var
>brændstofpumpen eller falsk luft,
>men jeg aner ikke, hvordan jeg
>undersøger for disse problemer ...
>
>Nogen der kan give mig (som er ren
>amatør-mekaniker) et tip til
>yderligere fejlsøgning inden jeg
>henvender mig til de professionelle?
>
>--
>Flemming Torp
>'kun en tåbe frygter ikke haven'
>



Ukendt (09-04-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 09-04-07 16:10

Kære alle hjælpsomme bidragydere!

Først tusind tak for Jeres konstruktive hjælp, som motiverede mig til at
prøve selv, selvom jeg igår var ved at opgive ...

Er det Murphy, der har sagt, at "man finder det man søger det sidste
sted man kigger"?

Så jeg startede ved diesel-tanken og tjekkede samlinger og
Ballofix-afbryderen og vandudskillelsesfilteret (selvom jeg var
"advaret" af Leon) ... Det var dog helt fint og det lykkes at få
pakningen på igen, selvom det sidder et forbandet besværligt sted ...
Efterstrammede alle spændbånd og opdagede, da jeg kom ind til
motorrummet, at der var lidt "fugt" på en af brændstofslangerne ... det
lugtede af diesel ... Den samling kunne jeg stramme ca en kvart til ½
omgang og efter at have tjekket de resterende gav jeg den manuelle pumpe
50 slag ... og gik op for at se om den nu ville starte ... Den gik i
gang - men ak - efter et minuts tid stoppede den igen ... Men jeg følte,
at jeg havde fundet "fejlen", så jeg forsøgte igen at starte og - noget
nødtvungent - gik den igang igen ... stoppede hurtigt derefter, men jeg
holdt stædigt startknappen inde ... og pludselig "tog den fra" og kørte
nu uafbrudt og uden ændringer i omdrejningerne i 15 minutter.

Så turde jeg godt sejle over på den faste plads. Der lod jeg den køre og
efter en time stoppede jeg den - og skulle lige prøve at starte igen et
par gange ... ingen problemer!

Om årsagen kan jeg kun gætte ... Og en lille mistanke nager mig: Måske
har montøren, der installerede den nye generator haft brug for at få
mere plads og afbrudt brændstofforbindelsen og ikke fået den strammet
ordentligt igen ... måske ... jeg vil da ikke undlade at spørge ...

Lad mig indrømme, at uden Jeres input og idéer, havde jeg ikke vovet at
fortsætte på egen hånd, men Jeres forslag opmuntrede mig til selv at
prøve og jeg er meget lettet over, at det lykkedes. Mange tak!

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'


"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
news:46191bf8$0$91717$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Så kom båden i vandet. Motoren (VP 2002) startede villigt og det
> blå/grønne glykol-vand blev skyllet ud og derefter kom der klart
> kølevand. Den gik fuldstændig som den plejer ... indtil den stille og
> roligt stoppede ...
>
SNIP ...



Ukendt (10-04-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 10-04-07 12:08

Hermed den endelige afslutning på min "diesel-krimi":
"Det var montøren, der gjorde det ..."
Og så er spændingen hermed taget ud af dén historie ... ak ja ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
news:46191bf8$0$91717$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Så kom båden i vandet. Motoren (VP 2002) startede villigt og det
> blå/grønne glykol-vand blev skyllet ud og derefter kom der klart
> kølevand. Den gik fuldstændig som den plejer ... indtil den stille og
> roligt stoppede ...
>
> Jeg ved, at der er mindst 30 l diesel på. Da vi satte den i stativet
> kørte vi glukol igennem kølesystemet og den havde fået ny olie inden
> optagning samt nye filtre. Alt var helt normalt. Varmeapparatet har
> kørt en del gange i det tidlige forår uden problemer.
>
> Jeg har tjekket vandudskillelsesfileret, som står med ren diesel, jeg
> har skiftet det nye brændstoffilter med et nyt, jeg har luftet ud og
> den manuelle pumpe giver masser af diesel og der kommer ikke luft ...
>
> Og jeg har forsøgt at starte mange gange - den kommer igang, men kører
> kun i kort tid, så stopper den igen (få gange kørte den et par
> minutter) ... Når den kører, virker den helt som den plejer ... Under
> startforsøgene kommer der hvidlig - og enkelte gange grå "røg" ...
>
> Min mekaniske forstand rækker ikke til mere ... Men bliver
> selvfølgelig dybt bekymret, når jeg ser indlæg om dieselpest ... Min
> mistanke var brændstofpumpen eller falsk luft, men jeg aner ikke,
> hvordan jeg undersøger for disse problemer ...
>
> Nogen der kan give mig (som er ren amatør-mekaniker) et tip til
> yderligere fejlsøgning inden jeg henvender mig til de professionelle?
>
> --
> Flemming Torp
> 'kun en tåbe frygter ikke haven'
>
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408926
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste