/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
BMW R1150RT og olie
Fra : Anna M. Andersen


Dato : 14-04-07 12:18

Hejsa

Jeg har en R1150 som jeg skal have serviceret nu her i løbet af ugen.
Jeg har hidtil kørt på Castrol GP 20W-50 mineralsk olie.

Jeg ønsker at skifte til en fuldsyntetisk olie. I følge bogen skal det
være en W50 olie hvis cyklen skal kunne køre i over 30 graders varme.

Vi har bestilt en lejlighed i Tyrol mhb at køre rundt i Østrig og
Itlalien i August... Spørgsmålet er så om den Shell 10W-40 (Ultra 4)
fuldsyntetiske olie jeg gerne vil hælde på cyklen er nok til at klare
sådan en tur med eventuelle motrovejskøer og varme?

Jeg vil meget gerne høre erfaringer fra andre med moderne R-cykler...

På forhånd tak,

Anna

 
 
Ukendt (14-04-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 14-04-07 18:54


"Anna M. Andersen" <noname@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:1hwka0d.hhthh010n7j7kN%noname@mail.dk...
> Hejsa
>
> Jeg har en R1150 som jeg skal have serviceret nu her i løbet af ugen.
> Jeg har hidtil kørt på Castrol GP 20W-50 mineralsk olie.
>
> Jeg ønsker at skifte til en fuldsyntetisk olie. I følge bogen skal det
> være en W50 olie hvis cyklen skal kunne køre i over 30 graders varme.
>
> Vi har bestilt en lejlighed i Tyrol mhb at køre rundt i Østrig og
> Itlalien i August... Spørgsmålet er så om den Shell 10W-40 (Ultra 4)
> fuldsyntetiske olie jeg gerne vil hælde på cyklen er nok til at klare
> sådan en tur med eventuelle motrovejskøer og varme?
>
> Jeg vil meget gerne høre erfaringer fra andre med moderne R-cykler...
>


Hej.


Du kan jo bruge en bilolie da motor og gearkasse olie er adskilt, så jeg vil
da anbefale dig at købe den billigste syntetiske olie du kan få fat på, der
selvfølgelig
overholder de spec. der er på cyklen...........

Biltema har en 5w-50 syntetisk olie til 189.- for fire liter, den har jeg
hældt på min bimmer !

Klippet fra biltemas side:

Helsyntetisk motorolie 5W-50
Med stort arbejdstemperaturområde. Høj viskositet, så den giver den bedst
mulige smøring ved meget høje temperaturer. Gode lavtemperaturegenskaber,
der ved koldstart medfører, at olien let pumpes rundt og smører alle
motordele. Anbefales til 4-takts benzin- og dieselmotorer, der belastes
ekstra hårdt. Anbefales også til ældre slidte motorer, der behøver en
tykkere olie, der tætner bedre. Kan blandes med andre tilsvarende olietyper.
Overholder følgende internationale kvalitetsnormer: ACEA A3/B3, API SL/CF.


--
Mvh.
Dennis Pedersen.
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=66



Anna M. Andersen (14-04-2007)
Kommentar
Fra : Anna M. Andersen


Dato : 14-04-07 19:03

"Dennis Hellan Pedersen \(4690\)" <dhp(snabela)dalbynet.dk> wrote:

> "Anna M. Andersen" <noname@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:1hwka0d.hhthh010n7j7kN%noname@mail.dk...
> > Hejsa
> >
> > Jeg har en R1150 som jeg skal have serviceret nu her i løbet af ugen.
> > Jeg har hidtil kørt på Castrol GP 20W-50 mineralsk olie.
> >
> > Jeg ønsker at skifte til en fuldsyntetisk olie. I følge bogen skal det
> > være en W50 olie hvis cyklen skal kunne køre i over 30 graders varme.
> >
> > Vi har bestilt en lejlighed i Tyrol mhb at køre rundt i Østrig og
> > Itlalien i August... Spørgsmålet er så om den Shell 10W-40 (Ultra 4)
> > fuldsyntetiske olie jeg gerne vil hælde på cyklen er nok til at klare
> > sådan en tur med eventuelle motrovejskøer og varme?
> >
> > Jeg vil meget gerne høre erfaringer fra andre med moderne R-cykler...
> >
>
>
> Hej.
>
>
> Du kan jo bruge en bilolie da motor og gearkasse olie er adskilt, så jeg vil
> da anbefale dig at købe den billigste syntetiske olie du kan få fat på, der
> selvfølgelig
> overholder de spec. der er på cyklen...........
>
> Biltema har en 5w-50 syntetisk olie til 189.- for fire liter, den har jeg
> hældt på min bimmer !
>
> Klippet fra biltemas side:
>
> Helsyntetisk motorolie 5W-50
> Med stort arbejdstemperaturområde. Høj viskositet, så den giver den bedst
> mulige smøring ved meget høje temperaturer. Gode lavtemperaturegenskaber,
> der ved koldstart medfører, at olien let pumpes rundt og smører alle
> motordele. Anbefales til 4-takts benzin- og dieselmotorer, der belastes
> ekstra hårdt. Anbefales også til ældre slidte motorer, der behøver en
> tykkere olie, der tætner bedre. Kan blandes med andre tilsvarende olietyper.
> Overholder følgende internationale kvalitetsnormer: ACEA A3/B3, API SL/CF.

Tak for svaret Jeg husker at have fået lign svar i en tråd for et
års tid siden ... Det kan godt være at jeg ikke skal tænke så meget
over det... 10W-40 ville bare være praktisk fordi det også er det
kæresten har...

/Anna

--
http://homepage.mac.com/anna.andersen/blog/anna.html

Ukendt (15-04-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 15-04-07 15:30

On Sat, 14 Apr 2007 20:02:43 +0200, Anna M. Andersen wrote:

> "Dennis Hellan Pedersen \(4690\)" <dhp(snabela)dalbynet.dk> wrote:

>> Biltema har en 5w-50 syntetisk olie til 189.- for fire liter, den har jeg
>> hældt på min bimmer !

En 5W50 olie er en lidt "skrøbelig" olie på grund af den store spændvidde,
og levetiden ret kort før at den i praksis opfører sig som en 5W40 olie, og
så er det jo lidt ligemeget.

> Tak for svaret Jeg husker at have fået lign svar i en tråd for et
> års tid siden ... Det kan godt være at jeg ikke skal tænke så meget
> over det... 10W-40 ville bare være praktisk fordi det også er det
> kæresten har...

Brug bare den, med mindre at det er en skod mc-olie af API-SG typen, det
ville være synd for den fine bimmer. En syntetisk API-SL 5W40 bilolie er
noget af det stærkeste der findes, og da bimmeren har tørkobling, så er der
slet ingen risiko.

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Anna M. Andersen (15-04-2007)
Kommentar
Fra : Anna M. Andersen


Dato : 15-04-07 19:56

Orla Pedersen <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

> On Sat, 14 Apr 2007 20:02:43 +0200, Anna M. Andersen wrote:
>
> > "Dennis Hellan Pedersen \(4690\)" <dhp(snabela)dalbynet.dk> wrote:
>
> >> Biltema har en 5w-50 syntetisk olie til 189.- for fire liter, den har jeg
> >> hældt på min bimmer !
>
> En 5W50 olie er en lidt "skrøbelig" olie på grund af den store spændvidde,
> og levetiden ret kort før at den i praksis opfører sig som en 5W40 olie, og
> så er det jo lidt ligemeget.
>
> > Tak for svaret Jeg husker at have fået lign svar i en tråd for et
> > års tid siden ... Det kan godt være at jeg ikke skal tænke så meget
> > over det... 10W-40 ville bare være praktisk fordi det også er det
> > kæresten har...
>
> Brug bare den, med mindre at det er en skod mc-olie af API-SG typen, det
> ville være synd for den fine bimmer. En syntetisk API-SL 5W40 bilolie er
> noget af det stærkeste der findes, og da bimmeren har tørkobling, så er der
> slet ingen risiko.

Tak for svaret. Jeg har læst i bogen at 10W40 kan gå an hvis det er
'special olie'... og dermed forstået at det er noget BMW anbefaler (og
det er vist lidt forskelligt hvilke olieselskaber de samarbejder med)...
men den olie jeg påtænker at hælde på er Shells' bedste inden for
kategorien 10W-40 så jeg tror at det går... nu må jeg så nok hellere få
skiftet inden for de næste dage så den lige kan køre nogle 1000 km inden
vi skal på ferie

/Anna

--
http://homepage.mac.com/anna.andersen/blog/anna.html

Jørgen Toft (17-04-2007)
Kommentar
Fra : Jørgen Toft


Dato : 17-04-07 07:52

Hej ganske kort hvis du med vold og magt vil på en fuldsyntetisk olie til
din BMW så skal den være en 10W50 eller 60 Ikke noget med 5W et eller andet
den er for tynd til din mc.men du har allerede en super olie så bliv ved
den.

Hilsen Jørgen Toft ( 15 år service chef ved BMW på mc siden )




"Dennis Hellan Pedersen (4690)" <dhp(snabela)dalbynet.dk> skrev i en
meddelelse news:12fc0$4621152a$55183f7d$8217@news.arrownet.dk...
>
> "Anna M. Andersen" <noname@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:1hwka0d.hhthh010n7j7kN%noname@mail.dk...
>> Hejsa
>>
>> Jeg har en R1150 som jeg skal have serviceret nu her i løbet af ugen.
>> Jeg har hidtil kørt på Castrol GP 20W-50 mineralsk olie.
>>
>> Jeg ønsker at skifte til en fuldsyntetisk olie. I følge bogen skal det
>> være en W50 olie hvis cyklen skal kunne køre i over 30 graders varme.
>>
>> Vi har bestilt en lejlighed i Tyrol mhb at køre rundt i Østrig og
>> Itlalien i August... Spørgsmålet er så om den Shell 10W-40 (Ultra 4)
>> fuldsyntetiske olie jeg gerne vil hælde på cyklen er nok til at klare
>> sådan en tur med eventuelle motrovejskøer og varme?
>>
>> Jeg vil meget gerne høre erfaringer fra andre med moderne R-cykler...
>>
>
>
> Hej.
>
>
> Du kan jo bruge en bilolie da motor og gearkasse olie er adskilt, så jeg
> vil da anbefale dig at købe den billigste syntetiske olie du kan få fat
> på, der selvfølgelig
> overholder de spec. der er på cyklen...........
>
> Biltema har en 5w-50 syntetisk olie til 189.- for fire liter, den har jeg
> hældt på min bimmer !
>
> Klippet fra biltemas side:
>
> Helsyntetisk motorolie 5W-50
> Med stort arbejdstemperaturområde. Høj viskositet, så den giver den bedst
> mulige smøring ved meget høje temperaturer. Gode lavtemperaturegenskaber,
> der ved koldstart medfører, at olien let pumpes rundt og smører alle
> motordele. Anbefales til 4-takts benzin- og dieselmotorer, der belastes
> ekstra hårdt. Anbefales også til ældre slidte motorer, der behøver en
> tykkere olie, der tætner bedre. Kan blandes med andre tilsvarende
> olietyper. Overholder følgende internationale kvalitetsnormer: ACEA A3/B3,
> API SL/CF.
>
>
> --
> Mvh.
> Dennis Pedersen.
> http://www.dfmc.dk/default.asp?id=66
>
>



Ukendt (17-04-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 17-04-07 12:25


"Jørgen Toft" <jttoft@privat.dk> skrev i en meddelelse
news:46246e95$0$930$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hej ganske kort hvis du med vold og magt vil på en fuldsyntetisk olie til
> din BMW så skal den være en 10W50 eller 60 Ikke noget med 5W et eller
> andet den er for tynd til din mc.men du har allerede en super olie så bliv
> ved den.
>
> Hilsen Jørgen Toft ( 15 år service chef ved BMW på mc siden )


Okay , men så er der jo denne hos www.louis.de

PROCYCLE SAE 10W-50:
Vollsynthetisches Motorenöl. Entspricht: JASO T903 MA, API SL-CF, ACEA
A3/B3.

Til 30.- øvro + forsendelse for 4 liter


--
Mvh.
Dennis Pedersen.
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=66



Ukendt (18-04-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 18-04-07 16:22

On Tue, 17 Apr 2007 08:51:41 +0200, Jørgen Toft wrote:

> Hej ganske kort hvis du med vold og magt vil på en fuldsyntetisk olie til
> din BMW så skal den være en 10W50 eller 60 Ikke noget med 5W et eller andet
> den er for tynd til din mc.

Tør man spørge om hvad at der skulle være galt i at en 5WXX olie når
hurtigere frem til smørestederne ? Bæreevnen er den samme når olien er
varm.

Måske tid til at læse http://motorcycleinfo.calsci.com/Oils1.html

> Hilsen Jørgen Toft ( 15 år service chef ved BMW på mc siden )



--
mvh
Orla Pedersen, "syntetisk olie er noget fanden har skabt, for alt skal være
som det plejer."
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

bigOne (18-04-2007)
Kommentar
Fra : bigOne


Dato : 18-04-07 17:21


"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:19u9lmp1radf9$.1opf5cpm245rp.dlg@40tude.net...
> On Tue, 17 Apr 2007 08:51:41 +0200, Jørgen Toft wrote:
>
>> Hej ganske kort hvis du med vold og magt vil på en fuldsyntetisk olie til
>> din BMW så skal den være en 10W50 eller 60 Ikke noget med 5W et eller
>> andet
>> den er for tynd til din mc.
>
> Tør man spørge om hvad at der skulle være galt i at en 5WXX olie når
> hurtigere frem til smørestederne ? Bæreevnen er den samme når olien er
> varm.
det kan jo være at motoren støjer....



H. P. Holm (18-04-2007)
Kommentar
Fra : H. P. Holm


Dato : 18-04-07 23:35

Orla Pedersen skrev:
> On Tue, 17 Apr 2007 08:51:41 +0200, Jørgen Toft wrote:
>
>> Hej ganske kort hvis du med vold og magt vil på en fuldsyntetisk olie til
>> din BMW så skal den være en 10W50 eller 60 Ikke noget med 5W et eller andet
>> den er for tynd til din mc.
>
> Tør man spørge om hvad at der skulle være galt i at en 5WXX olie når
> hurtigere frem til smørestederne ? Bæreevnen er den samme når olien er
> varm.

Castrol GP 20W50 har gode egenskaber til luftkølede motorer, blandt
andet en god vedhængning, også på meget varme steder.


Anna M. Andersen (24-04-2007)
Kommentar
Fra : Anna M. Andersen


Dato : 24-04-07 09:52

Anna M. Andersen <noname@mail.dk> wrote:

> Hejsa
>
> Jeg har en R1150 som jeg skal have serviceret nu her i løbet af ugen.
> Jeg har hidtil kørt på Castrol GP 20W-50 mineralsk olie. ....

Problem løst med drastisk tiltag: MC byttet *LOL*

/Anna

Ukendt (24-04-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 24-04-07 15:31


"Anna M. Andersen" <noname@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:1hx2m4x.1rahexi1qcg3axN%noname@mail.dk...
> Anna M. Andersen <noname@mail.dk> wrote:
>
>> Hejsa
>>
>> Jeg har en R1150 som jeg skal have serviceret nu her i løbet af ugen.
>> Jeg har hidtil kørt på Castrol GP 20W-50 mineralsk olie. ....
>
> Problem løst med drastisk tiltag: MC byttet *LOL*
>


Ihhhh.....altså, så skriver man sq' da hvad man har købt ! ?


--
Mvh.
Dennis Pedersen.
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=66



Anna M. Andersen (24-04-2007)
Kommentar
Fra : Anna M. Andersen


Dato : 24-04-07 17:02

"Dennis Hellan Pedersen \(4690\)" <dhp(snabela)dalbynet.dk> wrote:

> "Anna M. Andersen" <noname@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:1hx2m4x.1rahexi1qcg3axN%noname@mail.dk...
> > Anna M. Andersen <noname@mail.dk> wrote:
> >
> >> Hejsa
> >>
> >> Jeg har en R1150 som jeg skal have serviceret nu her i løbet af ugen.
> >> Jeg har hidtil kørt på Castrol GP 20W-50 mineralsk olie. ....
> >
> > Problem løst med drastisk tiltag: MC byttet *LOL*
> >
>
>
> Ihhhh.....altså, så skriver man sq' da hvad man har købt ! ?

Tø hø

Vores lokale MC pusher lokkede mig i en fælde ved at sende mig ud på en
FZ-1S - uha da da da da... den kunne både være 'sød' og 'ond' på samme
tid *LOL* Jeg har savnet lidt mere 'træk' siden Ducati dagene...

Bimmeren var en helt igennem fantastisk tourer, men jeg kæmpede med
cyklens vægt og havde meget svært ved at nå jorden ordentlig - Noget der
jo kunne gå hen og blive en ret farlig kombination ved lav
fart/igangsætnin/standsning etc... den var bare en for 'stor' mundfuld
for mig...

Jeg var egentlig slet ikke i markedet for at skifte cykel - fordi jeg
grundlæggende var godt tilfreds med BMW'en omend var lidt træt af at
have for korte ben ... Jeg har dog prøvet nogle forskellige cykler
på det sidste og befandt mig simpelthen bare perfekt på FZ1-S'eren som
jeg jo kunne bytte lige over for at få... Så efter at have tænkt godt og
grundigt de sidste dage besluttede jeg mig for at go ahead... nu mangler
der bare lidt solskin... men det skulle jo gerne komme i løbet af de
næste dage...

Mvh
Anna

Ukendt (25-04-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 25-04-07 16:35



> Tø hø
>
> Vores lokale MC pusher lokkede mig i en fælde ved at sende mig ud på en
> FZ-1S - uha da da da da... den kunne både være 'sød' og 'ond' på samme
> tid *LOL* Jeg har savnet lidt mere 'træk' siden Ducati dagene...
>
> Bimmeren var en helt igennem fantastisk tourer, men jeg kæmpede med
> cyklens vægt og havde meget svært ved at nå jorden ordentlig - Noget der
> jo kunne gå hen og blive en ret farlig kombination ved lav
> fart/igangsætnin/standsning etc... den var bare en for 'stor' mundfuld
> for mig...
>
> Jeg var egentlig slet ikke i markedet for at skifte cykel - fordi jeg
> grundlæggende var godt tilfreds med BMW'en omend var lidt træt af at
> have for korte ben ... Jeg har dog prøvet nogle forskellige cykler
> på det sidste og befandt mig simpelthen bare perfekt på FZ1-S'eren som
> jeg jo kunne bytte lige over for at få... Så efter at have tænkt godt og
> grundigt de sidste dage besluttede jeg mig for at go ahead... nu mangler
> der bare lidt solskin... men det skulle jo gerne komme i løbet af de
> næste dage...
>
>

Tillykke med den, selv om du er gået over til "fjenden" , troede at du
havde været til åbent hus hos Xpedit og de havde lokket med noget .......



--
Mvh.
Dennis Pedersen.
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=66




Anna M. Andersen (27-04-2007)
Kommentar
Fra : Anna M. Andersen


Dato : 27-04-07 12:53

"Dennis Hellan Pedersen \(4690\)" <dhp(snabela)dalbynet.dk> wrote:


>
> Tillykke med den, selv om du er gået over til "fjenden" , troede at du
> havde været til åbent hus hos Xpedit og de havde lokket med noget .......

Ja, der findes rigtig mange fine BMW'ere i disse dage. Kan gode lide den
innovation BWM viser for tiden, men jeg synes dog at de fleste er for
høje/tunge til mig.... Så helt realistisk er der få cykler der passer
til mig. De få cykler der tiltaler mig og som rent faktisk også ville
kunne passe rent størrelsesmæssigt er ret så dyre, men ja fristet kan
man jo altid blive

/Anna

--
http://www.dfmc.dk/?id=672

Jim Andersen (30-04-2007)
Kommentar
Fra : Jim Andersen


Dato : 30-04-07 09:07

Anna M. Andersen wrote:
> Ja, der findes rigtig mange fine BMW'ere i disse dage. Kan gode lide
> den innovation BWM viser for tiden, men jeg synes dog at de fleste er
> for høje/tunge til mig.... Så helt realistisk er der få cykler der
> passer til mig. De få cykler der tiltaler mig og som rent faktisk
> også ville kunne passe rent størrelsesmæssigt er ret så dyre, men ja
> fristet kan man jo altid blive


Jeg læste da lige en test (på EkstraBladet eller Den Blå Avis) af en ny
BMW.... den hed X et-eller-andet, hvor X stod for CrossCountry, som testeren
var meget glad for men som "blot" var alt for lille til ham.

Måske du lige skulle tjekke den ud?

/jim



Anna M. Andersen (30-04-2007)
Kommentar
Fra : Anna M. Andersen


Dato : 30-04-07 17:58

Jim Andersen <jba020@politiSLET.dk.invalid> wrote:

> Anna M. Andersen wrote:
> > Ja, der findes rigtig mange fine BMW'ere i disse dage. Kan gode lide
> > den innovation BWM viser for tiden, men jeg synes dog at de fleste er
> > for høje/tunge til mig.... Så helt realistisk er der få cykler der
> > passer til mig. De få cykler der tiltaler mig og som rent faktisk
> > også ville kunne passe rent størrelsesmæssigt er ret så dyre, men ja
> > fristet kan man jo altid blive
>
>
> Jeg læste da lige en test (på EkstraBladet eller Den Blå Avis) af en ny
> BMW.... den hed X et-eller-andet, hvor X stod for CrossCountry, som testeren
> var meget glad for men som "blot" var alt for lille til ham.
>
> Måske du lige skulle tjekke den ud?
>
> /jim

Hejsa

Jeg har selv læst samme test - måske end dag hvor jeg har råd til 2
mc'er Lige nu er jeg totalt Fazer-skudt

/Anna

--
http://www.dfmc.dk/?id=672

Jim Andersen (01-05-2007)
Kommentar
Fra : Jim Andersen


Dato : 01-05-07 10:42

Anna M. Andersen wrote:
>Lige nu er jeg totalt Fazer-skudt

Husk lige at prøve den gamle version. Altså den der ikke er droslet til
Euro-3.

En skøn maskine.

/jim



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408946
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste