/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Lys i begge forlygter, CBR1000RR
Fra : Sonny T. Larsen


Dato : 23-03-07 22:06

Hejsa,

Min CBR1000RR (2005) har 2 forlygter - nærlys giver lys i den ene,
langt lys i begge.

Jeg vil gerne have lys i begge lygter, også med nærlys - cyklen har et
asymmetrisk udseende som det er nu

Er det til at fikse selv? Jeg er udrustet med omkring 10 tommelfingre,
og mine gør-det-selv-evner er normalt begrænset til at vaske og pudse.

--
/Sonny - #include <std.disclaimer.h>

"I don't have an attitude problem, you have a perception problem."

 
 
Michael Dahlberg (24-03-2007)
Kommentar
Fra : Michael Dahlberg


Dato : 24-03-07 08:57

Jo, det er nemt, og ulovligt!

Michael Dahlberg
(BMWK75C)



Armand (24-03-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 24-03-07 10:00


"Michael Dahlberg" <m.dahlberg@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:4604d84c$0$52142$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Jo, det er nemt, og ulovligt!
>
Dek kan nok udføres så det ikke er lovligt; men ligesåvel også lovligt!
Forst og fremmest kræver det en helt ny parabol, som er beregnet til de to
lysstyrker og med asymetrisk designede lygter kan dét blive et problem.
CBR1000's forlygteglas er dog ganske glatte hvorved at problemet ikke ligger
dér, men der må jo så være en forskel i parabolens udformning og dén kan
vise sig umulig at opdrive til trepolede pærer!

--
Armand.



Janner (24-03-2007)
Kommentar
Fra : Janner


Dato : 24-03-07 11:03


"Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:4604e892$0$898$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> "Michael Dahlberg" <m.dahlberg@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> news:4604d84c$0$52142$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> Jo, det er nemt, og ulovligt!
>>
> Dek kan nok udføres så det ikke er lovligt; men ligesåvel også lovligt!
> Forst og fremmest kræver det en helt ny parabol, som er beregnet til de to
> lysstyrker og med asymetrisk designede lygter kan dét blive et problem.
> CBR1000's forlygteglas er dog ganske glatte hvorved at problemet ikke
> ligger dér, men der må jo så være en forskel i parabolens udformning og
> dén kan vise sig umulig at opdrive til trepolede pærer!
>
> --
> Armand.
>
>

Der er ingen lov omkring man skal have asymetrisk lys på en motorcykel


/Jan



Armand (24-03-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 24-03-07 12:36


"Janner" <not_valid@not_valid> skrev i en meddelelse
news:4604f766$0$52161$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:4604e892$0$898$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>>
>> "Michael Dahlberg" <m.dahlberg@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
>> news:4604d84c$0$52142$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>>> Jo, det er nemt, og ulovligt!
>>>
>> Dek kan nok udføres så det ikke er lovligt; men ligesåvel også lovligt!
>> Forst og fremmest kræver det en helt ny parabol, som er beregnet til de
>> to lysstyrker og med asymetrisk designede lygter kan dét blive et
>> problem.
>> CBR1000's forlygteglas er dog ganske glatte hvorved at problemet ikke
>> ligger dér, men der må jo så være en forskel i parabolens udformning og
>> dén kan vise sig umulig at opdrive til trepolede pærer!
>>
> Der er ingen lov omkring man skal have asymetrisk lys på en motorcykel
>
Min fejl! Det skulle have været ordet symmetri jeg brugte omkring designet á
forlygter hvis form er spejlede omkring midteraksen!

Og problemet ér ikke asymmetrien men derimod at den ene parabol kun er
beregnet som projektør og derfor ikke kan håndtere nedblændet/kort lys også!

På klassiske to-lygtede modeller med runde forlygter er det relativt enkelt
at skaffe en ekstra lygte der er beregnet til to lysstyrker, men dét har
dagens designer-lygter gjort til et problem

--
Armand.



Sonny T. Larsen (24-03-2007)
Kommentar
Fra : Sonny T. Larsen


Dato : 24-03-07 14:19

On Sat, 24 Mar 2007 12:36:08 +0100, Armand wrote:

> Og problemet ér ikke asymmetrien men derimod at den ene parabol kun er
> beregnet som projektør og derfor ikke kan håndtere nedblændet/kort lys også!

Jeg kan, rent umiddelbart, ikke se en sådan forskel på de 2 paraboler.
De ser rimeligt ens ud, rent faktisk.

--
/Sonny - #include <std.disclaimer.h>

"I don't have an attitude problem, you have a perception problem."

Steen Gruby (24-03-2007)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 24-03-07 10:45

On 23 Mar 2007 21:05:56 GMT, "Sonny T. Larsen" <sonny@unix.dk> wrote:

Hej Sonny
>
>Jeg vil gerne have lys i begge lygter, også med nærlys - cyklen har et
>asymmetrisk udseende som det er nu
>
Kan du rette det op med lys

>Er det til at fikse selv? Jeg er udrustet med omkring 10 tommelfingre,
>og mine gør-det-selv-evner er normalt begrænset til at vaske og pudse.

Det at få nærlys i den anden forlygte er nok ikke så vanskeligt -
Lovligheden af et sådant projekt vil jeg ikke kloge i.
Argumentet med at man nok ikke får asymetrisk lys er rigtigt, men blot
den ene lygte er asymetrisk går det nok.
Mit væsentligste ankepunkt mod projektet er at du belaster den arme
generator med yderligere 4-5 Amp. i kontinuert forbrug, og så vidt jeg
husker er den spændt hårdt nok for i forvejen.
Hvis det var mig der fik de lyster ville jeg installere det således at
det var muligt at tænde lygte #2 som "add-on" om aftenen / natten og
så kun køre med den ene som kørelys - Det ville give mening.
Det med kosmetikken er jeg ikke i stand til at forstå

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Sonny T. Larsen (24-03-2007)
Kommentar
Fra : Sonny T. Larsen


Dato : 24-03-07 14:22

On Sat, 24 Mar 2007 10:45:04 +0100, Steen Gruby wrote:

> Kan du rette det op med lys

Båtøre

> Mit væsentligste ankepunkt mod projektet er at du belaster den arme
> generator med yderligere 4-5 Amp. i kontinuert forbrug, og så vidt jeg
> husker er den spændt hårdt nok for i forvejen.

Det er også min største bekymring - på den anden side, så ligner det et
temmeligt populært hack, at skifte til xenon, med lys i begge lygter,
så jeg formoder generatoren kan klare det.

Jeg kunne også gøre som vanligt, og udstille min uvidenhed hos forhandleren.
--
/Sonny - #include <std.disclaimer.h>

"I don't have an attitude problem, you have a perception problem."

Steen Gruby (24-03-2007)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 24-03-07 15:13

On 24 Mar 2007 13:21:30 GMT, "Sonny T. Larsen" <sonny@unix.dk> wrote:

Hej Sonny
>
>Båtøre
>
Hæ hæ
>
>Det er også min største bekymring - på den anden side, så ligner det et
>temmeligt populært hack, at skifte til xenon, med lys i begge lygter,
>så jeg formoder generatoren kan klare det.
>
Jeg kender ikke CBR1000 så godt at jeg tør sige hvor meget der skal
til for at "tænde lyset".
Dog kan jeg ikke forestille mig at det er særligt svært.
Jeg har set flere med "symmerisk" lys.
Jeg har dog også set flere defekte ladesystemer på det alter.
Jeg ville i dit sted lige måle den strøm generatoern bliver belastet
med nu, og der ud fra vurdere næste træk.
Den med Xenon lys lyder ikke så dumt.
Dog mener jeg at det er temmelig kostbart at eftermontere.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Sonny T. Larsen (24-03-2007)
Kommentar
Fra : Sonny T. Larsen


Dato : 24-03-07 17:24

On Sat, 24 Mar 2007 15:12:52 +0100, Steen Gruby wrote:

> Jeg har dog også set flere defekte ladesystemer på det alter.

Det er så en lidt kedelig bivirkning.

> Den med Xenon lys lyder ikke så dumt.
> Dog mener jeg at det er temmelig kostbart at eftermontere.

Det tror jeg, du har ret i - det ligner noget med 2k5 DKK pr.
styk - ret tæt på røveri, synes jeg nok.

--
/Sonny - #include <std.disclaimer.h>

"I don't have an attitude problem, you have a perception problem."

Jansen (24-03-2007)
Kommentar
Fra : Jansen


Dato : 24-03-07 19:06

Steen Gruby wrote:
Klip
> Den med Xenon lys lyder ikke så dumt.
> Dog mener jeg at det er temmelig kostbart at eftermontere.
>
Det er nu ikke en herregård, en Xenon H4 pære, kan erhverves, i UK, for den
beskedne sum af ca. Kr.70-75 og giver en lysforøgelse på ca. 30 %

--
Hilsen
Ole Jansen
BMW K 100 RT
http://dfmc.dk/?id=999


Steen Gruby (24-03-2007)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 24-03-07 21:41

On Sat, 24 Mar 2007 19:06:26 +0100, "Jansen" <Ole.Jansen@Gmail.kom>
wrote:

Hej Ole.
>>
>Det er nu ikke en herregård, en Xenon H4 pære, kan erhverves, i UK, for den
>beskedne sum af ca. Kr.70-75 og giver en lysforøgelse på ca. 30 %

Det er ikke så meget pæren som det der skal til for at føde den.
Når først det er bygget på er resten legeværk

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Michael Dahlberg (24-03-2007)
Kommentar
Fra : Michael Dahlberg


Dato : 24-03-07 14:42

Undskyld til gruppen.
Jeg har en kedelig vane med, at udtale mig inden jeg har set efter om der er
kommet ændringer. Da jeg tog kørekort (i forrige århundrede), var det ikke
tilladt med mere end én nærlyslygte. Jeg har lige gransket bekentgørelser.
Nu må man gerne. På en bil med dobbelte forlygter må der kun være nærlys i
den yderste! Hmm1

Michael Dahlberg
(BMW K75C)
(Jeg har lige hentet den fra vinterophold, det var pragtfuldt)



Armand (24-03-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 24-03-07 16:50


"Michael Dahlberg" <m.dahlberg@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:4605293e$0$52112$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Undskyld til gruppen.
> Jeg har en kedelig vane med, at udtale mig inden jeg har set efter om der
> er kommet ændringer. Da jeg tog kørekort (i forrige århundrede), var det
> ikke tilladt med mere end én nærlyslygte. Jeg har lige gransket
> bekentgørelser. Nu må man gerne.

Hvilket forøvrigt er én af DMC's håndgribelige gerninger!

--
Armand.



J.C.Kløve (24-03-2007)
Kommentar
Fra : J.C.Kløve


Dato : 24-03-07 11:25

On 24 Mar., 10:00, "Armand" <kim-arm...@mail.dk> wrote:
> "Michael Dahlberg" <m.dahlb...@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelsenews:4604d84c$0$52142$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...> Jo, det er nemt, og ulovligt!
>
> Dek kan nok udføres så det ikke er lovligt; men ligesåvel også lovligt!
> Forst og fremmest kræver det en helt ny parabol, som er beregnet til de to
> lysstyrker og med asymetrisk designede lygter kan dét blive et problem.
> CBR1000's forlygteglas er dog ganske glatte hvorved at problemet ikke ligger
> dér, men der må jo så være en forskel i parabolens udformning og dén kan
> vise sig umulig at opdrive til trepolede pærer!
>

Og dog - Hvis der _er_ asymetriske lygter montereet, kunne man
_forestille_ sig at de var "modsatte" på UK modeller, hvorfor et
indkøb af en parabol derfra måske var løsningen -
blot en tanke :-/

--
Dun@nt


flopper (24-03-2007)
Kommentar
Fra : flopper


Dato : 24-03-07 13:14

J.C.Kløve skrev:24-03-2007
> On 24 Mar., 10:00, "Armand" <kim-arm...@mail.dk> wrote:
>> "Michael Dahlberg" <m.dahlb...@mail.tdcadsl.dk> skrev i en
>> meddelelsenews:4604d84c$0$52142$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...> Jo, det er
>> nemt, og ulovligt!
>>
>> Dek kan nok udføres så det ikke er lovligt; men ligesåvel også lovligt!
>> Forst og fremmest kræver det en helt ny parabol, som er beregnet til de to
>> lysstyrker og med asymetrisk designede lygter kan dét blive et problem.
>> CBR1000's forlygteglas er dog ganske glatte hvorved at problemet ikke ligger
>> dér, men der må jo så være en forskel i parabolens udformning og dén kan
>> vise sig umulig at opdrive til trepolede pærer!
>>
>
> Og dog - Hvis der _er_ asymetriske lygter montereet, kunne man
> _forestille_ sig at de var "modsatte" på UK modeller, hvorfor et
> indkøb af en parabol derfra måske var løsningen -
> blot en tanke :-/

ja og asymetrisk lys i uk har det lange lys til venstre!



Ukendt (24-03-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 24-03-07 14:32

On 24 Mar 2007 03:24:36 -0700, J.C.Kløve wrote:


> _forestille_ sig at de var "modsatte" på UK modeller, hvorfor et

Netop derfor at de ikke kan bruges. Hovedparten af asymetrien er forøvrigt
i vinklingen af pæren.

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Armand (24-03-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 24-03-07 17:01


"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:1nvwfxrnwkd20$.1wrnwl0kmi73f.dlg@40tude.net...
> On 24 Mar 2007 03:24:36 -0700, J.C.Kløve wrote:
>
>
>> _forestille_ sig at de var "modsatte" på UK modeller, hvorfor et
>
> Netop derfor at de ikke kan bruges. Hovedparten af asymetrien er forøvrigt
> i vinklingen af pæren.
>
For (igen) lige at få tingene på det rene: I tråden nævnes asymmetrisk lys
såvel som asymetrisk lygteføring. Subj. gælder sidstnævnte!

Sæsvanligvis er "nærlygteføringens" asymetri á venstre (=yderste) lygte er
den der kun har nærlys og hvis de engelske modeller ligeledes kun har nærlys
i den yderste vil det være den højre - Hvilket jo vil kunne udnyttes til
dobbelt lygteføring på en kontinental model!

Omkring såvel forbrug som varmebelastning af forlygteglasset kunne man vel
drosle på effekten eftersom at lyset primært skal ses i dagstrafikken og
ikke (nat-)oplyse vejen :-/
Og dét får mig til at tænke på om ike man istedet kunne bruge "dæmpet"
fjernlys som kørelys istedet :-/

--
Armand.



flopper (24-03-2007)
Kommentar
Fra : flopper


Dato : 24-03-07 18:42

> Sæsvanligvis er "nærlygteføringens" asymetri á venstre (=yderste) lygte er
> den der kun har nærlys og hvis de engelske modeller ligeledes kun har nærlys
> i den yderste vil det være den højre - Hvilket jo vil kunne udnyttes til
> dobbelt lygteføring på en kontinental model!

hmmmmm på biler er det (eller skal være) sådan at asymetrien kommer fra
begge nærlys, vha slibningen af linsen (glasset), (og muligvis
parabolen, men det tør jeg ikke gøre mig klog på),og lyset i de to
lygter skal være ens. Jeg må tilstå, at jeg ikke er klar over om det
også gælder for mc, men hvis det gør, går det altså ikke med en engelsk
lygte, som jo vil være indrettet til at lyse længst til venstre.



Ukendt (24-03-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 24-03-07 19:12

On Sat, 24 Mar 2007 18:42:22 +0100, flopper wrote:


> hmmmmm på biler er det (eller skal være) sådan at asymetrien kommer fra
> begge nærlys, vha slibningen af linsen (glasset), (og muligvis
> parabolen, men det tør jeg ikke gøre mig klog på),og lyset i de to
> lygter skal være ens.

Nemlig, men det er ikke glasset alene der gør forskellen, pæren er anbragt
i en vinkel. I øvrigt tror jeg slet ikke glasset slibes længere. På VTR'en
er det fuldstændigt glat, og asymetrien er alene pære + parabol.

> går det altså ikke med en engelsk
> lygte, som jo vil være indrettet til at lyse længst til venstre.

Og dermed blænde alt og alle om natten :-/ Hvilket en dedikeret fjernlygte
også i nogen grad vil gøre.

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Ukendt (24-03-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 24-03-07 19:12

On Sat, 24 Mar 2007 17:00:34 +0100, Armand wrote:


> Sæsvanligvis er "nærlygteføringens" asymetri á venstre (=yderste) lygte er
> den der kun har nærlys og hvis de engelske modeller ligeledes kun har nærlys
> i den yderste vil det være den højre - Hvilket jo vil kunne udnyttes til
> dobbelt lygteføring på en kontinental model!

Og til at blænde modkørende da asymetrien er beregnet til at lyse venstre
side af vejen op i england :-/

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Armand (24-03-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 24-03-07 20:11


"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:1jg0c3y3yzd7x$.7zum0mdenukh$.dlg@40tude.net...
> On Sat, 24 Mar 2007 17:00:34 +0100, Armand wrote:
>
>
>> Sæsvanligvis er "nærlygteføringens" asymetri á venstre (=yderste) lygte
>> er
>> den der kun har nærlys og hvis de engelske modeller ligeledes kun har
>> nærlys
>> i den yderste vil det være den højre - Hvilket jo vil kunne udnyttes til
>> dobbelt lygteføring på en kontinental model!
>
> Og til at blænde modkørende da asymetrien er beregnet til at lyse venstre
> side af vejen op i england :-/
>
Forudsat at lyskeglen ér asymetrisk!

--
Armand.



Ukendt (24-03-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 24-03-07 20:24

On Sat, 24 Mar 2007 20:10:40 +0100, Armand wrote:


> Forudsat at lyskeglen ér asymetrisk!

Det kan Du roligt regne med at den er. Det har været normen i maange
år.

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

SmaRTrxxv (24-03-2007)
Kommentar
Fra : SmaRTrxxv


Dato : 24-03-07 15:38

Sonny T. Larsen wrote:
> Hejsa,
>
> Min CBR1000RR (2005) har 2 forlygter - nærlys giver lys i den ene,
> langt lys i begge.
>
> Jeg vil gerne have lys i begge lygter, også med nærlys - cyklen har et
> asymmetrisk udseende som det er nu
>
> Er det til at fikse selv? Jeg er udrustet med omkring 10 tommelfingre,
> og mine gør-det-selv-evner er normalt begrænset til at vaske og pudse.
>
Som flere skriver er det ikke noget problem, og lovligt/ulovligt - det
gidcer jeg ikke kommentere,men..

Det er almindeligt blandt folk med RSV Mille (98-03) at forbinde så alle
lygter lyser på en gang. Det har dog vist at den ekstra varme ofte
for lygteglasset til at revne (det er af plastik på en aprilia) så måske
skulle du først lige undersøge om dit lygteglas kan holde til det..

Thore

Jes Vestervang (25-03-2007)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 25-03-07 21:13

"Armand" <kim-armand@mail.dk> writes:

> Og problemet ér ikke asymmetrien men derimod at den ene parabol kun
> er beregnet som projektør og derfor ikke kan håndtere
> nedblændet/kort lys også!

I praksis fungerer det nu meget fint på min Fazer, og det ekstra lys
var virkeligt savnet før jeg trak den ekstra ledning.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 @ DT125R

Jes Vestervang (25-03-2007)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 25-03-07 21:17

Steen Gruby <oz9zi@virker.ikke> writes:

> den ene lygte er asymetrisk går det nok. Mit væsentligste ankepunkt
> mod projektet er at du belaster den arme generator med yderligere
> 4-5 Amp. i kontinuert forbrug, og så vidt jeg husker er den spændt
> hårdt nok for i forvejen.

Når nu der er fjernlys i begge pærer (sikkert nærlys i den ene og
fjernlys i den anden) burde det jo ikke at volde problemer at køre med
nærlys i begge.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 @ DT125R

Jes Vestervang (26-03-2007)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 26-03-07 11:31

"Armand" <kim-armand@mail.dk> writes:

> "Jes Vestervang" <jes.vestervang@gmail.com> skrev...
>> "Armand" <kim-armand@mail.dk> writes:
>>
>>> Og problemet ér ikke asymmetrien men derimod at den ene parabol kun
>>> er beregnet som projektør og derfor ikke kan håndtere
>>> nedblændet/kort lys også!
>>
>> I praksis fungerer det nu meget fint på min Fazer, og det ekstra lys
>> var virkeligt savnet før jeg trak den ekstra ledning.
>>
> "Ekstra ledning"?
> Dén trak du formodentlig fra nærlys-kredsløbet; men til hvor?
> Istedet for fjernlys-kredsløbet på højre pære - Eller til nærlys-stikket på
> en isat dobbelt-pære i højre lygte??

Jeg trak ledningen mellem den højre forlyspære (normalt kun fjernlys)
og et multistik under tanken, hvor der var en forbindelse der endte
blindt. Det virker temmeligt meget som om at Fazeren er beregnet til
at kunne køre med dobbelt nærlys.

Der var ellers en god beskrivelse på Fazer.de, men siden er desværre
taget ned :-/ Teksten kan stadig findes her:
<http://web.archive.org/web/20031022003239/www.dieter-geiger.de/fazer/tips_beleuchtung.html>
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 @ DT125R

Jes Vestervang (26-03-2007)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 26-03-07 11:38

"Armand" <kim-armand@mail.dk> writes:

> Der er væsentlig forskel på forbruget af langt lys under nattekørsel
> (også midt i det mørke Jylland) og kontinuert forbrug á kørelys :-|

Er det ikke mest på (ældre) Suzukier at det er et problem?
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 @ DT125R

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408935
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste