|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Er 13,5V ikke nok?? Fra : Mr J..
 | 
 Dato :  27-03-07 07:43
 | 
 |  | 
 
            Min polo driller, jeg tror mest det er fordi at den ved jeg bruger alt den 
 tid på cabrioleten, og er misundelig    Hehe nå men det virker som om at batteriet stille og roligt bliver brugt op, 
 hvis jeg så giver den starthjælp om morgenen, og kører til arbejde, ja så 
 kan den godt starte når vi skal hjem.
 Men næste morgen så vil den ikke igen    Teknisk info:
 Batteriet er 1-2mdr gammelt.
 Bilen bruger 0,1A ved stilstand hvor alarm er slået til.
 Ved tomgang og alt el tændt levere den 13,5V på batteriet..
 Ved lidt flere rpm er det 13,65V på batteriet.
 Nu har jeg ladet battteriet op via lader igår nat, og her til morgen 
 startede den fint..
 Så er mit spørgsmål er 13,65V nok til at lade batteriet??
 Ifølge haynes er det ok..
 Mvh
 Morten 
            
             |  |  | 
  Henning (27-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henning
 | 
 Dato :  27-03-07 10:13
 | 
 |  | 
 
            On Tue, 27 Mar 2007 08:42:47 +0200, "Mr J.." <Nomail@nomail.dk> wrote:
 >Min polo driller, jeg tror mest det er fordi at den ved jeg bruger alt den 
 >tid på cabrioleten, og er misundelig    >
 >Hehe nå men det virker som om at batteriet stille og roligt bliver brugt op, 
 >hvis jeg så giver den starthjælp om morgenen, og kører til arbejde, ja så 
 >kan den godt starte når vi skal hjem.
 >Men næste morgen så vil den ikke igen    >
 >Teknisk info:
 >Batteriet er 1-2mdr gammelt.
 >Bilen bruger 0,1A ved stilstand hvor alarm er slået til.
 >Ved tomgang og alt el tændt levere den 13,5V på batteriet..
 >Ved lidt flere rpm er det 13,65V på batteriet.
 >
 >Nu har jeg ladet battteriet op via lader igår nat, og her til morgen 
 >startede den fint..
 >
 >Så er mit spørgsmål er 13,65V nok til at lade batteriet??
 Det er ikke så meget hvad der lades med, men hvad batteriet kan holde
 på. Hvad er spændingen på batteriet, når du starter? Hvis en celle
 eller to er brækket ned, får du den omtalte fejl. Og det sker også på
 nye batterier.
            
             |  |  | 
  F.Syndergaard (27-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : F.Syndergaard
 | 
 Dato :  27-03-07 10:25
 | 
 |  | 
 
            Hej.
 Hvis du ikke har ret langt til arbejde, kan det også være årsagen. Jeg tror 
 ikke du kører langt nok til at erstatte startforbruget.
 -- 
 MVH.
 Finni
 "Mr J.." <Nomail@nomail.dk> skrev i en meddelelse 
 news:4608bce7$0$90274$14726298@news.sunsite.dk...
 > Min polo driller, jeg tror mest det er fordi at den ved jeg bruger alt den 
 > tid på cabrioleten, og er misundelig    >
 > Hehe nå men det virker som om at batteriet stille og roligt bliver brugt 
 > op, hvis jeg så giver den starthjælp om morgenen, og kører til arbejde, ja 
 > så kan den godt starte når vi skal hjem.
 > Men næste morgen så vil den ikke igen    >
 > Teknisk info:
 > Batteriet er 1-2mdr gammelt.
 > Bilen bruger 0,1A ved stilstand hvor alarm er slået til.
 > Ved tomgang og alt el tændt levere den 13,5V på batteriet..
 > Ved lidt flere rpm er det 13,65V på batteriet.
 >
 > Nu har jeg ladet battteriet op via lader igår nat, og her til morgen 
 > startede den fint..
 >
 > Så er mit spørgsmål er 13,65V nok til at lade batteriet??
 >
 > Ifølge haynes er det ok..
 >
 > Mvh
 > Morten
 > 
            
             |  |  | 
  claus b. p. (27-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : claus b. p.
 | 
 Dato :  27-03-07 15:29
 | 
 |  | 
 "Mr J.." <Nomail@nomail.dk> wrote in message 
 news:4608bce7$0$90274$14726298@news.sunsite.dk...
 > Min polo driller, jeg tror mest det er fordi at den ved jeg bruger alt den 
 > tid på cabrioleten, og er misundelig    >
 > Hehe nå men det virker som om at batteriet stille og roligt bliver brugt 
 > op, hvis jeg så giver den starthjælp om morgenen, og kører til arbejde, ja 
 > så kan den godt starte når vi skal hjem.
 > Men næste morgen så vil den ikke igen    >
 > Teknisk info:
 > Batteriet er 1-2mdr gammelt.
 > Bilen bruger 0,1A ved stilstand hvor alarm er slået til.
 > Ved tomgang og alt el tændt levere den 13,5V på batteriet..
 > Ved lidt flere rpm er det 13,65V på batteriet.
 >
 > Nu har jeg ladet battteriet op via lader igår nat, og her til morgen 
 > startede den fint..
 >
 > Så er mit spørgsmål er 13,65V nok til at lade batteriet??
 >
 > Ifølge haynes er det ok..
 >
 Det er en ret normal ladespænding, men du skal tænke på at du samtidig har 
 et forbrug, mens du kører i bilen, til tænding, lys, bæser, elbagrude- og 
 sæde, radio osv. Dvs. at der skal flere timers kørsel til for at lade 
 batteriet op. En tur på 1/2 time vil formodentlig kun lige holde batteriet i 
 gang, ikke lade det over startstadiet. Så hvis udgangspunktet er et fuldt 
 opladet batteri, så er det fint, men er udgangspunktet et fuldt afladet 
 batteri, så bliver det der.
 En anden ting er, har du målt dit strømforbrug ved slukket bil? Somme tider 
 er der forbrugere på man ikke havde regnet med, fx. en lampe i bagagerum 
 eller handskerum som ikke slukker pga en defekt kontakt. En 15W pære vil 
 aflade batteriet totalt på 2-3 døgn.
 /Claus 
            
             |  |  | 
  Jørgen M. Rasmussen (27-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen
 | 
 Dato :  27-03-07 17:46
 | 
 |  | 
 "Mr J.." <Nomail@nomail.dk> skrev i en meddelelse news:4608bce7$0$90274
 
 > Så er mit spørgsmål er 13,65V nok til at lade batteriet??
 >
 > Ifølge haynes er det ok..
 >
 Det er RIGELIGT, du køre ikke nok. Istedet burde du overveje at gå el.
 cykle, det ville hjælpe på dit helbred.
 
 
 
 
 |  |  | 
  Tom (27-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Tom
 | 
 Dato :  27-03-07 20:35
 | 
 |  | 
 "Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i en meddelelse 
 news:46094a15$0$2089$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >
 > "Mr J.." <Nomail@nomail.dk> skrev i en meddelelse news:4608bce7$0$90274
 >
 >> Så er mit spørgsmål er 13,65V nok til at lade batteriet??
 >>
 >> Ifølge haynes er det ok..
 >>
 > Det er RIGELIGT, du køre ikke nok. Istedet burde du overveje at gå el. 
 > cykle, det ville hjælpe på dit helbred.
 Så bliver han vel bare kørt ned af en bilist     --
 Tom
            
             |  |  | 
   Ukendt (27-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  27-03-07 21:20
 | 
 |  | 
 
            >> Det er RIGELIGT, du køre ikke nok. Istedet burde du overveje at gå el. 
 >> cykle, det ville hjælpe på dit helbred.
 >
 > Så bliver han vel bare kørt ned af en bilist     hehe gå eller cykle ROFL, Jørgen du er da ikke frisk !!    Mvh
 Morten 
            
             |  |  | 
  Jørgen L. (28-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jørgen L.
 | 
 Dato :  28-03-07 00:17
 | 
 |  | 
 
            > Hehe nå men det virker som om at batteriet stille og roligt bliver brugt 
 > op, hvis jeg så giver den starthjælp om morgenen, og kører til arbejde, ja 
 > så kan den godt starte når vi skal hjem.
 > Men næste morgen så vil den ikke igen    >
 > Teknisk info:
 > Batteriet er 1-2mdr gammelt.
 > Bilen bruger 0,1A ved stilstand hvor alarm er slået til.
 > Ved tomgang og alt el tændt levere den 13,5V på batteriet..
 > Ved lidt flere rpm er det 13,65V på batteriet.
 >
 > Nu har jeg ladet battteriet op via lader igår nat, og her til morgen 
 > startede den fint..
 >
 > Så er mit spørgsmål er 13,65V nok til at lade batteriet??
 >
 > Ifølge haynes er det ok..
 Hej Morten
 Jeg mener nu modsat alle de andre at 13,5 v ikke er nok, på alle mine biler 
 er lade spændingen 14,4 v både på min gamle forhenværende biler Tercel, 
 carina 2,0 gli, sportsvan 2,2td, samt mine nuværende Mazda 626 2,0 og 
 Landcruiser 3,0 d4-d
 samtidig kan jeg fortælle dig med henvisning til min tid som ellert ejer og 
 jeg har bygget løfte grej med batterier i.
 man skal op på 14,4 v v. 20 grader for at lade et batteri korrekt op kommer 
 man ikke derop vil batteriet ikke gasse og derfor ikke rense blypladerne, og 
 derfor sulfortere batteriet hurtigt.
 -- 
 Hilsen Jørgen
 Toyota Landcruiser 3,0 D-4D
 LMC Lord Ambassador 560 RD
 Garmin SP 2610, 2650 og GPS 12 
            
             |  |  | 
  Troels Plougmann-Ols~ (28-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Troels Plougmann-Ols~
 | 
 Dato :  28-03-07 14:36
 | 
 |  | > Jeg mener nu modsat alle de andre at 13,5 v ikke er nok, på alle mine
 > biler er lade spændingen 14,4 v både på min gamle forhenværende biler
 > Tercel, carina 2,0 gli, sportsvan 2,2td, samt mine nuværende Mazda 626 2,0
 > og Landcruiser 3,0 d4-d
 
 Alle mine biler lader godtnok også over 14 volt, men.. Jeg mindes da at så
 længe man har højere spænding på når motoren kører, end når tændingen er
 slået til UDEN motoren startet, så er det en god indikation på at der bliver
 ladet?
 
 Troels
 
 
 
 |  |  | 
   Jørgen L. (29-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jørgen L.
 | 
 Dato :  29-03-07 12:29
 | 
 |  | > Alle mine biler lader godtnok også over 14 volt, men.. Jeg mindes da at så
 > længe man har højere spænding på når motoren kører, end når tændingen er
 > slået til UDEN motoren startet, så er det en god indikation på at der
 > bliver ladet?
 >
 
 Ja en smule lader de eks. ved 13,5 men på en standart ladere er
 tomgangs/vedligehold spændingen i området 13,2-13,6 V så det skal være
 rimmeligt fladt får du får noget ind i det, og kommer du ikke op ind i
 mellem og gasser batteriet, så sulfaterer det og er et område af batteriet
 først ødelagt kommer det område aldrig i brug mere.
 
 --
 Hilsen Jørgen
 Toyota Landcruiser 3,0 D-4D
 LMC Lord Ambassador 560 RD
 Garmin SP 2610, 2650 og GPS 12
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |