|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Groteske priser Fra : Karsten Feddersen
 | 
 Dato :  24-03-07 18:32
 | 
 |  | 
 
            Hejsa
 Konen og jeg var lige ved at finde nogle 17" sommerfælge til vores Mazda 6.
 Valget faldt på et par originale Mazda fælge (design 34) i 7x17":
 <http://phwt.mazda.dk/mazda/GetImage?imageId=22B5C83F30A84CE7B490DF4743B03797> Prisen i Danmark er ca 2475,- stykket. Det var som sådan ikke 
 afskrækkende, men så ville jeg alligevel lige tjekke prisen i Tyskland. 
 Her var prisen 192€ eller ca 1425,- stykket. "Ab es geht..."    Med den prisforskel tænkte jeg: "Jamen, det er jo kun fra Bornholm, at 
 det ikke kan svare sig at køre til udlandet". Hmm, hvad mon det koster 
 at sejle fra Bornholm....
 Sørme om ikke prisen på en færgebillet er dækket godt ind under 
 prisforskellen mellem samme fælg i henholdsvis Danmark og Sverige, så 
 der findes faktisk ikke et eneste sted i Danmark, hvorfra det ikke vil 
 være billigere selv at rejse til udlandet og hente omtalte fælge. Det er 
 da grotesk!!!
 Nå, men siden jeg regnede med at bruge op mod 10k til fælge, så tager 
 jeg lige et par rustfri udpufsforlængere med samt en hækspoiler med. 
 Hurra for Nutellaland    -- 
 Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk |  |  | 
  Mazda DiTD (24-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mazda DiTD
 | 
 Dato :  24-03-07 21:08
 | 
 |  | 
 
            Har du ikke nogle www adresser hvor man kan finde de priser/ dele?
 MVh
 Morten Dahl
 "Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse 
 news:46056074$0$14020$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 > Hejsa
 >
 > Konen og jeg var lige ved at finde nogle 17" sommerfælge til vores Mazda 
 > 6.
 >
 > Valget faldt på et par originale Mazda fælge (design 34) i 7x17":
 > <http://phwt.mazda.dk/mazda/GetImage?imageId=22B5C83F30A84CE7B490DF4743B03797> >
 > Prisen i Danmark er ca 2475,- stykket. Det var som sådan ikke 
 > afskrækkende, men så ville jeg alligevel lige tjekke prisen i Tyskland. 
 > Her var prisen 192€ eller ca 1425,- stykket. "Ab es geht..."    >
 > Med den prisforskel tænkte jeg: "Jamen, det er jo kun fra Bornholm, at det 
 > ikke kan svare sig at køre til udlandet". Hmm, hvad mon det koster at 
 > sejle fra Bornholm....
 >
 > Sørme om ikke prisen på en færgebillet er dækket godt ind under 
 > prisforskellen mellem samme fælg i henholdsvis Danmark og Sverige, så der 
 > findes faktisk ikke et eneste sted i Danmark, hvorfra det ikke vil være 
 > billigere selv at rejse til udlandet og hente omtalte fælge. Det er da 
 > grotesk!!!
 >
 > Nå, men siden jeg regnede med at bruge op mod 10k til fælge, så tager jeg 
 > lige et par rustfri udpufsforlængere med samt en hækspoiler med. Hurra for 
 > Nutellaland    >
 > -- 
 > Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk |  |  | 
  Karsten Feddersen (25-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Karsten Feddersen
 | 
 Dato :  25-03-07 08:45
 | 
 |  |  |  |  | 
   Mazda DiTD (27-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mazda DiTD
 | 
 Dato :  27-03-07 21:01
 | 
 |  |  |  |  | 
    Karsten Feddersen (27-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Karsten Feddersen
 | 
 Dato :  27-03-07 21:08
 | 
 |  | 
 
            Hej
 Mazda DiTD wrote:
 > Takker jeg troede at du havde fundet et sted uden for Mazda butikken. Men 
 > det er helt ok det er jo prisen det kommer an på ikk    Ja og så fik jeg endda 5% i rabat. Måske ikke så meget, men lidt har 
 også ret. Så det billige blev endnu billigere. Får 4x17" fælge + 2 
 afgangsrør + hækspoiler til 8500,-. Så selv efter det hele er samlet, 
 lakeret og monteret er prisen under 10k    -- 
 Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk |  |  | 
  Otto J (25-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Otto J
 | 
 Dato :  25-03-07 09:18
 | 
 |  | 
 
            > Prisen i Danmark er ca 2475,- stykket. Det var som sådan ikke 
 > afskrækkende, men så ville jeg alligevel lige tjekke prisen i Tyskland. 
 > Her var prisen 192€ eller ca 1425,- stykket. "Ab es geht..."    Ikke fordi det skal afholde dig fra at købe tingene dér hvor det er 
 billigst, men en stor del af forklaringen på de ret store prisforskelle på 
 tilbehør og service fra DK til Tyskland/Sverige, er at det danske 
 afgiftssystem gør forhandleren presset på avancen på selve bilen. Derfor 
 henter de indtjeningen hjem på højere priser på tilbehør og service. Jeg ved 
 eksempelvis pga. kontakter i branchen at avancen på min bil da jeg købte den 
 var rundt regnet 0 kroner, og jeg husker noget med en historie om at, var 
 det Kia? Ellers Chevrolet, som på mindste model havde sat vejl. så der var 
 negativ avance.
 Som sagt, det skal ikke afholde dig fra at handle det billigste sted, det 
 var bare for at give et eksempel på at bare fordi der er prisforskelle, 
 behøver den dyreste ikke være en røver.
 Mvh. Otto
            
             |  |  | 
  Elmer Fjort (25-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Elmer Fjort
 | 
 Dato :  25-03-07 09:34
 | 
 |  | 
 "Otto J" <hifiotto@hotmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:46063036$0$21929$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
 >> Prisen i Danmark er ca 2475,- stykket. Det var som sådan ikke 
 >> afskrækkende, men så ville jeg alligevel lige tjekke prisen i Tyskland. 
 >> Her var prisen 192? eller ca 1425,- stykket. "Ab es geht..."    >
 > Ikke fordi det skal afholde dig fra at købe tingene dér hvor det er 
 > billigst, men en stor del af forklaringen på de ret store prisforskelle på 
 > tilbehør og service fra DK til Tyskland/Sverige, er at det danske 
 > afgiftssystem gør forhandleren presset på avancen på selve bilen. Derfor 
 > henter de indtjeningen hjem på højere priser på tilbehør og service. Jeg 
 > ved eksempelvis pga. kontakter i branchen at avancen på min bil da jeg 
 > købte den var rundt regnet 0 kroner, og jeg husker noget med en historie 
 > om at, var det Kia? Ellers Chevrolet, som på mindste model havde sat vejl. 
 > så der var negativ avance.
 >
 > Som sagt, det skal ikke afholde dig fra at handle det billigste sted, det 
 > var bare for at give et eksempel på at bare fordi der er prisforskelle, 
 > behøver den dyreste ikke være en røver.
 >
 > Mvh. Otto
    Jeg vil indrømme at jeg ikke helt tror på den historie.
    Vi købte ny bil i december, og fik uden de store armbevægelser 19000 i 
 rabat. Og det i ren handel.
    Forhandleren har ikke sat penge til på handlen, for han viste at han 
 aldrig så den bil mere, da det er en forhandler i
    Jylland, og vi bor i Nordsjælland.
    Lyder meget som en forhandler historei om hvor lidt de tjener
    Elmer 
            
             |  |  | 
   claus b. p. (25-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : claus b. p.
 | 
 Dato :  25-03-07 09:59
 | 
 |  | 
 "Elmer Fjort" <Whoknows@Whocares.com> wrote in message
 news:460633eb$0$21930$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
 >
 >   Lyder meget som en forhandler historei om hvor lidt de tjener
 >
 Netop. Det var sådan sangen lød engang. Nu ved de fleste at listepriserne er
 høje nok til at kunne trykkes ned. Det er snarere fordi den danske
 afgiftskultur avler høje priser, ud fra  en betragtning om at har kunderne
 råd til det ene, har de også råd til det andet.
 Noget andet er, at de sindsyge danske afgifter og skatter på alt også gør
 det at man er nødt til at sætte priserne højt, for at kunne få penge nok til
 at dække sine udgifter. Dvs. at det er en ond spiral.
 Da den borgerlige regering i midt 80erne fjernede en punktafgift på 1200 kr
 på videomaskiner, endte maskinerne med at falde ca. 5000 kr i pris, fordi
 der opstod en mere naturlig konkurrence. Men man kunne alligevel spare 20%
 på at købe den i Tyskland.
 
 /Claus
 
 
 
 
 |  |  | 
  C. Caspersen (25-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : C. Caspersen
 | 
 Dato :  25-03-07 10:17
 | 
 |  | "Otto J" <hifiotto@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:46063036$0$21929$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
 > henter de indtjeningen hjem på højere priser på tilbehør og service. Jeg
 > ved eksempelvis pga. kontakter i branchen at avancen på min bil da jeg
 > købte den var rundt regnet 0 kroner, og jeg husker noget med en historie
 > om at, var det Kia? Ellers Chevrolet, som på mindste model havde sat vejl.
 > så der var negativ avance.
 
 Så vidt jeg ved, at der ved lov fastsat en minimumsavance - mener den er 8,5
 %.
 
 /Caspersen
 
 
 
 
 |  |  | 
   Peter Dalgaard (25-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Dalgaard
 | 
 Dato :  25-03-07 10:30
 | 
 |  | "C. Caspersen" <cmccas@fjerndettesol.dk> writes:
 
 > "Otto J" <hifiotto@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 > news:46063036$0$21929$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
 >> henter de indtjeningen hjem på højere priser på tilbehør og service. Jeg
 >> ved eksempelvis pga. kontakter i branchen at avancen på min bil da jeg
 >> købte den var rundt regnet 0 kroner, og jeg husker noget med en historie
 >> om at, var det Kia? Ellers Chevrolet, som på mindste model havde sat vejl.
 >> så der var negativ avance.
 >
 > Så vidt jeg ved, at der ved lov fastsat en minimumsavance - mener den er 8,5
 > %.
 
 Det er da vel kun ved beregning af afgift.
 
 --
 O__  ---- Peter Dalgaard             Øster Farimagsgade 5, Entr.B
 c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics     PO Box 2099, 1014 Cph. K
 (*) \(*) -- University of Copenhagen   Denmark          Ph:  (+45) 35327918
 ~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk)                  FAX: (+45) 35327907
 
 
 |  |  | 
  Karsten Feddersen (25-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Karsten Feddersen
 | 
 Dato :  25-03-07 19:39
 | 
 |  | 
 
            Hej
 Otto J wrote:
 > Som sagt, det skal ikke afholde dig fra at handle det billigste sted, det 
 > var bare for at give et eksempel på at bare fordi der er prisforskelle, 
 > behøver den dyreste ikke være en røver.
 Jeg har det lidt sådan, at hvis ikke de kan tjene pengene på andre måder 
 end faktisk at røvrende folk, så må de for min skyld godt lukke. Med de 
 priser de disker op med, så tvinger de mig til at undersøge markedet og 
 ad den vej andre steder at handle. Hvis det var momsforskellen til de 
 tyske priser, så kunne det accepteres, men at prisen er ca 66% højere i 
 DK end i DE kan ikke forklares med 9% momsforskel.
 Og den der med 0-avance på bilerne er bare hykleri. Hvis det var så 
 dårlig en forretning at sælge biler, så forstår jeg ikke hvordan de har 
 råd til at bygge alle de kæmpe glasmonstre af udstillingshaller hvor de 
 har >100 biler på lager. Det er helt sikkert et resultat af 
 forhandlernes manglende indtjening.
 -- 
 Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk |  |  | 
   Otto J (26-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Otto J
 | 
 Dato :  26-03-07 12:01
 | 
 |  | > Og den der med 0-avance på bilerne er bare hykleri. Hvis det var så dårlig
 > en forretning at sælge biler, så forstår jeg ikke hvordan de har råd til
 > at bygge alle de kæmpe glasmonstre af udstillingshaller hvor de har >100
 > biler på lager. Det er helt sikkert et resultat af forhandlernes manglende
 > indtjening.
 
 Jeg siger jo netop ikke at de ikke tjener penge. Jeg siger at deres
 indtjening er anderledes fordelt end i visse andre lande. Det kan jo være
 deres kæmpe glasmonstrer er tjent hjem på fælgene, og ikke på bilerne.
 
 Mht. rabatten, så har jeg hørt at man også kan få rabat i udlandet. Og hvis
 der ikke er lavere avancer på biler solgt i Danmark, hvad er det så for
 noget klynkeri i tråden om nedsættelse af registreringsafgift, om at dét vil
 fjerne den rabat producenterne giver de danske importører?
 
 Mvh. Otto
 
 
 
 
 |  |  | 
    Karsten Feddersen (26-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Karsten Feddersen
 | 
 Dato :  26-03-07 18:34
 | 
 |  | 
 
            Hej
 Otto J wrote:
 > Jeg siger jo netop ikke at de ikke tjener penge. Jeg siger at deres 
 > indtjening er anderledes fordelt end i visse andre lande. Det kan jo være 
 > deres kæmpe glasmonstrer er tjent hjem på fælgene, og ikke på bilerne.
 Jeg tror de tager dem på timerne. Jeg kontaktede en forhandler for at 
 høre om stumperne og med den størst mulige rabat var han stadig flere 
 tusinde over listeprisen i Tyskland. Han skyndte sig dog at sige at hvis 
 det var inkl montage, så kunne han slet ikke være med. Jeg ved ikke hvad 
 en værksstedstime koster i DE, men i DK koster den 625,-.
 > Mht. rabatten, så har jeg hørt at man også kan få rabat i udlandet. Og hvis 
 > der ikke er lavere avancer på biler solgt i Danmark, hvad er det så for 
 > noget klynkeri i tråden om nedsættelse af registreringsafgift, om at dét vil 
 > fjerne den rabat producenterne giver de danske importører?
 Forhandlerne kan da være ligeglade. Ifølge dem, så tjener de jo ikke 
 noget på bilen. Med alle de nye huse der bygges, så tjener de penge og 
 da det ikke er på bilerne, må det være tilbehør og service. Hvis bilerne 
 i den sidste ende for forbrugerne bliver billigere, så sælges der samlet 
 flere biler. Ergo vil forhandlerne tjene endnu flere penge.
 Men det kan da også være, at de er ved at få øjnene op for, at de er ved 
 at jokke i spinaten. Jeg har lidt på fornemmelsen at i Tyskland koster 
 tingene det de koster + xx%. Ikke som herhjemme hvor noget koster + 2% 
 og andet koster + 100% eller sådan noget. Så som jeg ser det, er de 
 danske forhandlere langt hen ad vejen nogle hyklere, hvis de brokker sig 
 over nedsættelse af punktafgiften.
 Jeg har i Flensborg forespurgt på en samlet pris på stumper til ca 
 9000,- ifølge den tyske listepris. I dk kunne jeg få det til 11.200,- 
 hvor listeprisen er ca 15.000,-. Nu må vi så se om de giver lidt 
 "samlerabat" i Flensborg.
 -- 
 Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk |  |  | 
     Otto J (27-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Otto J
 | 
 Dato :  27-03-07 08:46
 | 
 |  | > Men det kan da også være, at de er ved at få øjnene op for, at de er ved
 > at jokke i spinaten. Jeg har lidt på fornemmelsen at i Tyskland koster
 > tingene det de koster + xx%. Ikke som herhjemme hvor noget koster + 2% og
 > andet koster + 100% eller sådan noget. Så som jeg ser det, er de danske
 > forhandlere langt hen ad vejen nogle hyklere, hvis de brokker sig over
 > nedsættelse af punktafgiften.
 
 Jeg vil ikke diskutere det så meget længere, det har jeg gjort til hudløshed
 i en anden branche. Jeg vil bare påpege at diskussionen mht. prisforskelle
 mellem landene er den samme inden for alle brancher - og, nok så
 interessant, så foregår diskussionen i alle lande! Jeg har set diskussioner
 i engelske, tyske, svenske og sågar amerikanske fora, inden for radio/tv som
 nu engang er min gesjæft, hvor de i alenlange tråde diskuterer hvorfor netop
 deres land er dyrere end "alle andre". Græsset er altid grønnere på den
 anden side...
 
 Mvh. Otto
 
 
 
 
 |  |  | 
  Torben (25-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Torben
 | 
 Dato :  25-03-07 18:42
 | 
 |  | 
 "Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> wrote in message 
 news:46056074$0$14020$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 > Nå, men siden jeg regnede med at bruge op mod 10k til fælge, så tager jeg 
 > lige et par rustfri udpufsforlængere med samt en hækspoiler med. Hurra for 
 > Nutellaland    Så tag da lige en stak bajere med når du nu alligevel er dernede    mvh
 Torben (20 km. fra Nutellaland) 
            
             |  |  | 
  Karsten Feddersen (25-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Karsten Feddersen
 | 
 Dato :  25-03-07 19:33
 | 
 |  | 
 
            Hej
 Torben wrote:
 > Så tag da lige en stak bajere med når du nu alligevel er dernede    Alle dagligdags nødvendigheder bliver selvfølgelig fyldt op når man 
 alligevel er der dernede.    -- 
 Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk |  |  | 
 |  |