|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Kasseret til syn - CO2 1,5 Fra : Sven
 | 
 Dato :  17-03-07 03:03
 | 
 |  | Hej.
 Pontiac Fiero 2,8 V6 med en konstant CO2 værdi på 1,5 i tomgang.
 Jeg ved ikke rigtig hvad fejl jeg leder efter. Synsmanden var såmæn meget
 flink, men han ville ikke give mig tid til næste periodesyn mht at få det
 lavet, så jeg skal finde på noget inden for 4 uger. Han fortalte, at det
 næsten helt sikkert ikke er katalysatoren det er galt med, da CO2'en så ikke
 ville ligge stabilt på 1,5, men svinge fra ca 0,6 til 1,3 hele tiden.
 Lambdasonde?
 Tændingstidspunkt?
 Tændrør?
 Strømfordelerdæksel?
 
 --
 
 Mvh
 Sven
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Sibber (17-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Sibber
 | 
 Dato :  17-03-07 06:09
 | 
 |  | > Pontiac Fiero 2,8 V6 med en konstant CO2 værdi på 1,5 i tomgang.
 > Jeg ved ikke rigtig hvad fejl jeg leder efter. Synsmanden var såmæn meget
 > flink, men han ville ikke give mig tid til næste periodesyn mht at få det
 > lavet, så jeg skal finde på noget inden for 4 uger. Han fortalte, at det
 > næsten helt sikkert ikke er katalysatoren det er galt med, da CO2'en så ikke
 > ville ligge stabilt på 1,5, men svinge fra ca 0,6 til 1,3 hele tiden.
 
 Havde samme problem for ikke så længe siden. Fik skiftet den 2 år gamle
 olie, oliefilter samt luftfilter, problem solved. Så hvis du ikke har
 fået gjort det, er der stor sandsynlighed for at det er det.
 
 
 |  |  | 
  Sven (17-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Sven
 | 
 Dato :  17-03-07 16:35
 | 
 |  | > Havde samme problem for ikke så længe siden. Fik skiftet den 2 år gamle
 > olie, oliefilter samt luftfilter, problem solved. Så hvis du ikke har fået
 > gjort det, er der stor sandsynlighed for at det er det.
 
 Har næsten nyt KN-filter, men tændrør + olie er knap 3 år gamle (har dog kun
 kørt ca 9000 km)
 
 --
 
 Mvh
 Sven
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  DerGolf (17-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : DerGolf
 | 
 Dato :  17-03-07 06:51
 | 
 |  | Husk sørge for udstødning er tæt hele vejen. Falsk luft giver forkerte
 værdier på synsmanden målegrej.
 mvh Mic
 
 
 
 
 |  |  | 
  Kent Nielsen (17-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kent Nielsen
 | 
 Dato :  17-03-07 09:31
 | 
 |  | 
 "Sven" <nogen@med.ca> skrev i en meddelelse
 news:45fb4c27$0$142$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
 > Hej.
 > Pontiac Fiero 2,8 V6 med en konstant CO2 værdi på 1,5 i tomgang.
 
 Du tænker nok på CO værdi?
 Tomgang eller forhøjet tomgang ?
 Hvad var lamda tallet
 Hviken årgang er bilen?
 
 > Jeg ved ikke rigtig hvad fejl jeg leder efter. Synsmanden var såmæn meget
 > flink, men han ville ikke give mig tid til næste periodesyn mht at få det
 > lavet, så jeg skal finde på noget inden for 4 uger.
 
 Han må ikke give den betinget godkendt, med sådan en fejl.
 
 > Han fortalte, at det næsten helt sikkert ikke er katalysatoren det er galt
 > med, da CO2'en så ikke ville ligge stabilt på 1,5, men svinge fra ca 0,6
 > til 1,3 hele tiden.
 
 Det er noget sludder.
 Hvids lamda tallet er ok dvs. mellem 0.970 - 1.030 og katalysatoren er
 driftvarm, så er det overvejende sandsynligt at det er katten der ikke
 virker som den skal.
 
 > Lambdasonde?
 
 Måske, kan det være
 
 > Tændingstidspunkt?
 > Tændrør?
 > Strømfordelerdæksel?
 
 Jeg tror det ikke...
 
 --
 Mvh
 Kent Nielsen
 
 
 
 
 |  |  | 
  Sven (17-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Sven
 | 
 Dato :  17-03-07 16:32
 | 
 |  | 
 
            > Du tænker nok på CO værdi?
 Synsmanden kaldte det for CO2, men derfor kan det jo godt være C0    > Hvad var lamda tallet
 Det ved jeg ikke.
 > Tomgang eller forhøjet tomgang ?
 Alm. tomgang.
 > Hviken årgang er bilen?
 Årg ¨87, reg. første gang i ¨89 i DK som "miljøvenlig", derfor nedsat 
 reg.afgift dengang.
 > Hvids lamda tallet er ok dvs. mellem 0.970 - 1.030 og katalysatoren er 
 > driftvarm, så er det overvejende sandsynligt at det er katten der ikke 
 > virker som den skal.
 >
 Kender som nævnt ikke lambda-tallet.
 Det er mig umuligt at få fat i en original katalysator til denne bil. Kan 
 man bruge en anden, eller er bilen til skrotpladsen? Udover dette CO (2) tal 
 fejler den intet.
 >> Lambdasonde?
 >
 > Måske, kan det være
 Håber jeg så på
 -- 
 Mvh
 Sven
            
             |  |  | 
   Kent Nielsen (17-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kent Nielsen
 | 
 Dato :  17-03-07 18:41
 | 
 |  | 
 "Sven" <nogen@med.ca> skrev i en meddelelse 
 news:45fc09e4$0$175$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
 >> Du tænker nok på CO værdi?
 > Synsmanden kaldte det for CO2, men derfor kan det jo godt være C0    >
 >> Hvad var lamda tallet
 > Det ved jeg ikke.
 >
 >> Tomgang eller forhøjet tomgang ?
 > Alm. tomgang.
 >
 >> Hviken årgang er bilen?
 > Årg ¨87, reg. første gang i ¨89 i DK som "miljøvenlig", derfor nedsat 
 > reg.afgift dengang.
 Bemærk lige følgende:
 AFSNIT 7 i Vejledning om syn af køretøjer
 7.06 Motor, støj, luftforurening
 Side 26 Luftforurening
 Amerikanske biler (typisk fra sidst i 80'erne) kan være forsynet med en 
 reducerende
 katalysator og en oxiderende katalysator med lufttilskudssystem i en
 sammenbygget enhed. Bilerne er desuden forsynet med en lambdasonde. Dette
 system er ikke en trevejs katalysator og skal alene afprøves ved tomgang.
 Det kan jo være sådan en fætter du har fået fat på.
 Hvor har du fået synet bilen ?
 -- 
 Mvh
 Kent Nielsen 
            
             |  |  | 
    Sven (18-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Sven
 | 
 Dato :  18-03-07 15:52
 | 
 |  | 
 
            > AFSNIT 7 i Vejledning om syn af køretøjer
 >
 > 7.06 Motor, støj, luftforurening
 > Side 26 Luftforurening
 > Amerikanske biler (typisk fra sidst i 80'erne) kan være forsynet med en 
 > reducerende
 > katalysator og en oxiderende katalysator med lufttilskudssystem i en
 > sammenbygget enhed. Bilerne er desuden forsynet med en lambdasonde. Dette
 > system er ikke en trevejs katalysator og skal alene afprøves ved tomgang.
 >
 > Det kan jo være sådan en fætter du har fået fat på.
 > Hvor har du fået synet bilen ?
 >
 > Mvh
 > Kent Nielsen
 Applus bilsyn i Næstved. Står der evt noget om grænseværdier for CO, 
 lambdatal eller andet? Det kan jo være synsmanden ikke var klar over dette, 
 og hvis jeg kan lokke et link ud af dig   , så vil jeg da printe det ud, og 
 køre ud og spørge ham ad. Bilen er jo synet flere gange tidligere uden noget 
 forureningsproblem. Den blev godt nok også kun testet ved tomgang, og den 
 gav som skrevet værdien 1,5 i CO(2) målingen. Målingen er ens i begge sider 
 (den er født med dobbelt udstødning i begge sider, dvs 4 afgangsrør, eller 
 egentligt kun 2, som så bliver delt yderligere).
 -- 
 Mvh
 Sven
            
             |  |  | 
     Kent Nielsen (18-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kent Nielsen
 | 
 Dato :  18-03-07 16:33
 | 
 |  | 
 "Sven" <nogen@med.ca> skrev i en meddelelse 
 news:45fd51d2$0$183$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
 > Applus bilsyn i Næstved. Står der evt noget om grænseværdier for CO, 
 > lambdatal eller andet? Det kan jo være synsmanden ikke var klar over 
 > dette, og hvis jeg kan lokke et link ud af dig   , så vil jeg da printe 
 > det ud, og køre ud og spørge ham ad. Bilen er jo synet flere gange 
 > tidligere uden noget forureningsproblem. Den blev godt nok også kun testet 
 > ved tomgang, og den gav som skrevet værdien 1,5 i CO(2) målingen. Målingen 
 > er ens i begge sider (den er født med dobbelt udstødning i begge sider, 
 > dvs 4 afgangsrør, eller egentligt kun 2, som så bliver delt yderligere).
 Krav til "ikke miljøvenlige" biler i den årgang er max 3.5% CO i tomgang 
 svjh
 Min tanke var bare, at hvis den fejlagtigt har fået "miljøvenlig" ved 
 importen på grund af en "amerikansk" kat, så er det da rigtigt træls at 
 skulle slås med at få den til at overholde krav 3 vejs reg. kat. (Man tester 
 så heller ikke kun i tomgang ved en "miljøvenlig" benzinbil, så det lyder 
 også lidt spooky)
 Jeg skal gerne se om jeg kan hjælpe dig, jeg kigger lige på arbejdet i 
 morgen om jeg kan finde noget.
 -- 
 Mvh
 Kent Nielsen 
            
             |  |  | 
      Sven (18-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Sven
 | 
 Dato :  18-03-07 22:43
 | 
 |  | > Krav til "ikke miljøvenlige" biler i den årgang er max 3.5% CO i tomgang
 > svjh
 > Min tanke var bare, at hvis den fejlagtigt har fået "miljøvenlig" ved
 > importen på grund af en "amerikansk" kat, så er det da rigtigt træls at
 > skulle slås med at få den til at overholde krav 3 vejs reg. kat. (Man
 > tester så heller ikke kun i tomgang ved en "miljøvenlig" benzinbil, så det
 > lyder også lidt spooky)
 >
 > Jeg skal gerne se om jeg kan hjælpe dig, jeg kigger lige på arbejdet i
 > morgen om jeg kan finde noget.
 
 Den er certificeret som "miljøvenlig" i papirene, så jeg i synshallen. Jeg
 vil blive endog meget glad for lidt data. Har du så evt. en henvisning, et
 link, en bog eller andet jeg kan vise synsmanden til, da han bestemt ikke
 kendte ret meget til USAer biler!
 
 --
 
 Mvh
 Sven
 
 
 
 
 
 |  |  | 
       Kent Nielsen (19-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kent Nielsen
 | 
 Dato :  19-03-07 20:17
 | 
 |  | 
 "Sven" <nogen@med.ca> skrev i en meddelelse 
 news:45fdb251$0$181$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
 > Den er certificeret som "miljøvenlig" i papirene, så jeg i synshallen. Jeg 
 > vil blive endog meget glad for lidt data. Har du så evt. en henvisning, et 
 > link, en bog eller andet jeg kan vise synsmanden til, da han bestemt ikke 
 > kendte ret meget til USAer biler!
 Hej Sven,
 Det er lidt noget øv.
 Jeg kunne ikke finde noget data på bilen, tolerance har ikke noget på den.
 Det du kan gøre:
 Få noget dokumentation om hvad det er for et system der sidder i bilen.
 (Søg på nettet / kontakt GM, de må kunne hjælpe)
 Hvis det er et system der ikke anerkendes som miljøvenligt i DK, er det en 
 fejl at den i første omgang har fået dette påført.
 (Jf mit tidligere indlæg)
 Hvis det ER et "miljøvenligt" system, kan du måske udlæse fejl fra 
 motorstyringen: http://www.fiero.nl/cgi-bin/main.cgi?ECMCodes  og ad den vej 
 finde ud af hvad den fejler.
 Hvis Lamdaværdien er (for) lav, vil det give en fed blanding med høj CO 
 værdi, så med en for lav lamda værdi, kan du godt have en for høj CO værdi, 
 selv med en fungerende kat.
 Du skal altså have målt på bilen igen for at finde ud af hvad lamdaværdien 
 er.
 -- 
 Mvh
 Kent Nielsen 
            
             |  |  | 
        Kent Nielsen (19-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kent Nielsen
 | 
 Dato :  19-03-07 20:41
 | 
 |  | 
 "Kent Nielsen" <virker.ikke@findes.ikke> skrev i en meddelelse 
 news:45fee1bf$0$14006$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 > Hvis det ER et "miljøvenligt" system, kan du måske udlæse fejl fra 
 > motorstyringen: http://www.fiero.nl/cgi-bin/main.cgi?ECMCodes  og ad den 
 > vej finde ud af hvad den fejler.
 > Hvis Lamdaværdien er (for) lav, vil det give en fed blanding med høj CO 
 > værdi, så med en for lav lamda værdi, kan du godt have en for høj CO 
 > værdi, selv med en fungerende kat.
 > Du skal altså have målt på bilen igen for at finde ud af hvad lamdaværdien 
 > er.
 >
 Du kan måske bruge flg.:
http://www.fiero.nl/forum/Forum2/HTML/081020.html
http://www.fiero.nl/forum/Forum2/HTML/080761.html PS Ved du hvad HC værdien var?
 -- 
 Mvh
 Kent Nielsen
            
             |  |  | 
         Sven (20-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Sven
 | 
 Dato :  20-03-07 21:52
 | 
 |  |  |  |  | 
        Sven (20-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Sven
 | 
 Dato :  20-03-07 22:05
 | 
 |  | 
 
            > Få noget dokumentation om hvad det er for et system der sidder i bilen.
 > (Søg på nettet / kontakt GM, de må kunne hjælpe)
 GM vil ikke hjælpe (Opel i Næstved), hverken med data eller bestilling af 
 reservedele    > Hvis det ER et "miljøvenligt" system, kan du måske udlæse fejl fra 
 > motorstyringen: http://www.fiero.nl/cgi-bin/main.cgi?ECMCodes  og ad den 
 > vej finde ud af hvad den fejler.
 Den viser ingen fejl. Jeg har beskrivelsen om dette fra Haynes bogen, hvor 
 div. fejlkoder også er beskrevet, men alt er åbenbart inden for 
 tolerancerne, da den ikke sæter en fejlkode.
 > Hvis Lamdaværdien er (for) lav, vil det give en fed blanding med høj CO 
 > værdi, så med en for lav lamda værdi, kan du godt have en for høj CO 
 > værdi, selv med en fungerende kat.
 > Du skal altså have målt på bilen igen for at finde ud af hvad lamdaværdien 
 > er.
 OK, det må så blive næste skridt.
 En ting jeg har fundet ud af er, at EGR ventilen slet ikke er forbundet med 
 indsugningsmanifolden som den burde være (den leddelte stålslange er rustet 
 over, og hullet i indsugningsmanifolden er "muret" til), men det har den så 
 heller ikke været de 2 andre gange, hvor jeg har været til syn med bilen, og 
 der har der ikke været problemer med forurening. I.flg. Haynes 
 værkstedshåndbog over Fiero'en, bruges EGR ventilen slet ikke i tomgang, som 
 jo er den eneste måde synshallen måler. Det er noget der er lavet inden jeg 
 købte bilen, men den måler stadig om EGR ventilen virker, da den sætter 
 fejl, hvis jeg blokerer vacuumslangen til EGR'en.
 Forresten, 1000 tak for linket til den fiero-side. Den kendte jeg ikke i 
 forvejen   .
 Og 1 zillion tak for din hjælp indtil videre   .
 -- 
 Mvh
 Sven
            
             |  |  | 
         Kent Nielsen (22-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kent Nielsen
 | 
 Dato :  22-03-07 17:39
 | 
 |  | 
 "Sven" <nogen@med.ca> skrev i en meddelelse 
 news:46004c6a$0$21928$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
 >> Få noget dokumentation om hvad det er for et system der sidder i bilen.
 >> (Søg på nettet / kontakt GM, de må kunne hjælpe)
 >
 > GM vil ikke hjælpe (Opel i Næstved), hverken med data eller bestilling af 
 > reservedele    Øv, surt    >> Hvis Lamdaværdien er (for) lav, vil det give en fed blanding med høj CO 
 >> værdi, så med en for lav lamda værdi, kan du godt have en for høj CO 
 >> værdi, selv med en fungerende kat.
 >> Du skal altså have målt på bilen igen for at finde ud af hvad 
 >> lamdaværdien er.
 >
 > OK, det må så blive næste skridt.
 Ja, det er væsentligt, det lyder forøvrigt mystisk hvis den kun er målt i 
 tomgang ved syn, en "miljøvenlig" benzinbil skal måles ved forhøjet tomgang 
 også.
 (Kravene den skal overholde er: CO i tomgang = maks. 0,5%, forhøjet tomgang= 
 maks. 0,3% og lamda mellem 0.970 - 1.030 med mindre den har dispensation)
 > En ting jeg har fundet ud af er, at EGR ventilen slet ikke er forbundet 
 > med indsugningsmanifolden som den burde være (den leddelte stålslange er 
 > rustet over, og hullet i indsugningsmanifolden er "muret" til), men det 
 > har den så heller ikke været de 2 andre gange, hvor jeg har været til syn 
 > med bilen, og der har der ikke været problemer med forurening. I.flg. 
 > Haynes værkstedshåndbog over Fiero'en, bruges EGR ventilen slet ikke i 
 > tomgang, som jo er den eneste måde synshallen måler. Det er noget der er 
 > lavet inden jeg købte bilen, men den måler stadig om EGR ventilen virker, 
 > da den sætter fejl, hvis jeg blokerer vacuumslangen til EGR'en.
 Jeg ville prøve at reetablere rørforbildelsen som det første.
 Du kunne jo være lidt halvfræk og køre til et omsyn med bilen, det koster jo 
 ikke mere end 250 maks. få dig en snak med testassistenten omkring 
 problematikken og få noteret måleværdierne op.
 Et eksempel i Næstved:
 <http://www.degulesider.dk/vbw/firma/kort.do?&twoFieldName=fdm&&twoFieldAddr=n%E6stved&&backParameters=Image52.y%3D0%26twoFieldAddr%3Dn%25E6stved%26Image52.x%3D0%26twoFieldName%3Dfdm%26&backPath=%2Fvbw%2Fsuper%2Fresultat.do&&compInfCustID=05398037&compInfAdID=05398037@0027361242&compInfCatID=00208433> > Forresten, 1000 tak for linket til den fiero-side. Den kendte jeg ikke i 
 > forvejen   .
 > Og 1 zillion tak for din hjælp indtil videre   .
 Det var så lidt    For en god ordens skyld skal jeg nævne at jeg er ansat i den forening jeg 
 linker til, så det var lige et sted jeg kendte på de kanter    -- 
 Mvh
 Kent Nielsen 
            
             |  |  | 
          Sven (22-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Sven
 | 
 Dato :  22-03-07 22:21
 | 
 |  | 
 
            >>> Du skal altså have målt på bilen igen for at finde ud af hvad 
 >>> lamdaværdien er.
 >>
 >> OK, det må så blive næste skridt.
 >
 Der er nu monteret ny lambda på bilen, men det har ikke hjulpet spor. 
 CO-værdien er sadig den samme.
 > Ja, det er væsentligt, det lyder forøvrigt mystisk hvis den kun er målt i 
 > tomgang ved syn, en "miljøvenlig" benzinbil skal måles ved forhøjet 
 > tomgang også.
 Og hvad er "forhøjet tomgang" så? 1500 omdr?
 > For en god ordens skyld skal jeg nævne at jeg er ansat i den forening jeg 
 > linker til, så det var lige et sted jeg kendte på de kanter    >
 hehe, jeg er ellers blevet stærkt frarådet at køre til FDM med denne bil, da 
 den jo ikke er typegodkendt    -- 
 Mvh
 Sven
            
             |  |  | 
           Kent Nielsen (23-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kent Nielsen
 | 
 Dato :  23-03-07 17:18
 | 
 |  | 
 "Sven" <nogen@med.ca> skrev i en meddelelse 
 news:4602f313$0$21932$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
 > Der er nu monteret ny lambda på bilen, men det har ikke hjulpet spor. 
 > CO-værdien er sadig den samme.
 Ok, fik du lamdaværdien?
 >> Ja, det er væsentligt, det lyder forøvrigt mystisk hvis den kun er målt i 
 >> tomgang ved syn, en "miljøvenlig" benzinbil skal måles ved forhøjet 
 >> tomgang også.
 >
 > Og hvad er "forhøjet tomgang" så? 1500 omdr?
 Den er ~ 2000-2500 omdr./min
 >> For en god ordens skyld skal jeg nævne at jeg er ansat i den forening jeg 
 >> linker til, så det var lige et sted jeg kendte på de kanter    >>
 > hehe, jeg er ellers blevet stærkt frarådet at køre til FDM med denne bil, 
 > da den jo ikke er typegodkendt    Hvilken betydning skulle det have? Altså om den er type godkendt?
 Du er velkommen til at ringe hvis du vil have uddybet tingene omkring 
 hvorledes der måles og hvilke værdier der tillades, du kender mit navn, og 
 nummeret var i mit tidligere link    -- 
 Mvh
 Kent Nielsen 
            
             |  |  | 
            Sven (23-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Sven
 | 
 Dato :  23-03-07 23:52
 | 
 |  | 
 
            >
 > Ok, fik du lamdaværdien?
 >
 1.05
 >
 > Den er ~ 2000-2500 omdr./min
 >
 Gælder det uanset motorstørrelse? Der er jo pokker til forskel på en Ford 
 fiesta 1,0 og en 5,7 Camaro (som jeg desværre ikke har mere) ved 2500 omdr.
 >
 > Hvilken betydning skulle det have? Altså om den er type godkendt?
 >
 Her i Næstved er FDM temmelig kendt for at gå lidt for grundig til biler der 
 ikke er "mainstream", f.eks. amerikanere.
 Jeg har nu overgivet bilen til en lokal mekaniker som mener, at han godt kan 
 lave den. Det vil jeg håbe, for ellers står jeg jo med en værdiløs bil, af 
 en fuldstændig ubetydelig grund. Den kører ikke ret mange km pr år, hvilket 
 synsmanden også pointerede, men da den kun er til legetøj, er det jo ikke så 
 tit den er ude at rulle    > Du er velkommen til at ringe hvis du vil have uddybet tingene omkring 
 > hvorledes der måles og hvilke værdier der tillades, du kender mit navn, og 
 > nummeret var i mit tidligere link    >
 Mange tak. Det kan være jeg gør det, hvis mekkeren må give op. Jeg har nu 3 
 uger tilbage til den skal være omsynet, og der er der som bekendt en Påske 
 imellem. Hvad sker der egenligt, hvis jeg ikke når at få fundet ud af noget 
 inden for de 4 uger?
 -- 
 Mvh
 Sven
            
             |  |  | 
             Kent Nielsen (24-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kent Nielsen
 | 
 Dato :  24-03-07 08:13
 | 
 |  | 
 "Sven" <nogen@med.ca> skrev i en meddelelse 
 news:460459df$0$7604$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
 > >
 >> Ok, fik du lamdaværdien?
 >>
 > 1.05
 Ok, i tomgang formoder jeg, det er fint nok.
 Hvis den ellers falder 0.02 i forhøjet tomgang er blandingen i orden.
 Hvis blandingen er i orden og katten er driftvarm, så er vi ved at være 
 henne ved at det er katten der er i udu.
 (Det er meget sandsynligt)
 >> Den er ~ 2000-2500 omdr./min
 > Gælder det uanset motorstørrelse? Der er jo pokker til forskel på en Ford 
 > fiesta 1,0 og en 5,7 Camaro (som jeg desværre ikke har mere) ved 2500 
 > omdr.
 Ja, det har du ret i, man burde faktisk bruge stempelhasigheden i stedet, 
 men den er jo ikke så målbar.
 >> Hvilken betydning skulle det have? Altså om den er type godkendt?
 >>
 >
 > Her i Næstved er FDM temmelig kendt for at gå lidt for grundig til biler 
 > der ikke er "mainstream", f.eks. amerikanere.
 Hmm, det er jeg da ked af at høre (Når vi taler syn?)
 Mht. syn, så er det jo lovens mindstekrav der skal overholdes, hverken mere 
 eller mindre, det er der nogle helt klare regler udstukket for.
 Dem finder du her: http://www.fstyr.dk/sw22949.asp Det en synsvejledning fra Færdselsstyrrelsen som er baseret på 
 Detailforskrifter for køretøjer.
 > Jeg har nu overgivet bilen til en lokal mekaniker som mener, at han godt 
 > kan lave den. Det vil jeg håbe, for ellers står jeg jo med en værdiløs 
 > bil, af en fuldstændig ubetydelig grund. Den kører ikke ret mange km pr 
 > år, hvilket synsmanden også pointerede, men da den kun er til legetøj, er 
 > det jo ikke så tit den er ude at rulle    Ja det er desværre ikke antal km der bestemmer det, men jeg kan godt følge 
 din tankegang.
 > Mange tak. Det kan være jeg gør det, hvis mekkeren må give op. Jeg har nu 
 > 3 uger tilbage til den skal være omsynet, og der er der som bekendt en 
 > Påske imellem. Hvad sker der egenligt, hvis jeg ikke når at få fundet ud 
 > af noget inden for de 4 uger?
 Der sker det at det oprindelige syn bliver ugyldigt, dvs. du kan ikke få 
 bilen godkendt på et omsyn, men skal have lavet endnu et fuldt syn.
 Hvis du på et tidspunkt overskrider fristen på indkaldsen fra fstyr, vil der 
 gå et stykke tid, så får du en erindringsskrivelse og bliver bilen ikke 
 godkendt inden for den frist, sender fstyr den videre til motorkontoret til 
 pladeindragelse.
 -- 
 Mvh
 Kent Nielsen 
            
             |  |  | 
              Sven (25-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Sven
 | 
 Dato :  25-03-07 00:35
 | 
 |  | 
 
            > Hmm, det er jeg da ked af at høre (Når vi taler syn?)
 > Mht. syn, så er det jo lovens mindstekrav der skal overholdes, hverken 
 > mere eller mindre, det er der nogle helt klare regler udstukket for.
 > Dem finder du her: http://www.fstyr.dk/sw22949.asp > Det en synsvejledning fra Færdselsstyrrelsen som er baseret på 
 > Detailforskrifter for køretøjer.
 Ja, det er rigtigt, men reglerne bliver bestemt ikke fortolket ens på de 
 forskellige synssteder. Jeg ved ikke om det er FDM generelt, eller kun FDM i 
 Næstved der er mere strikse, men ikke desto mindre er her flere mekkere der 
 undgår FDM, når de skal syne kunders biler. Et (gammelt) eksempel på en 
 forholdsvis simpel regel, der fortolkes forskelligt:
 Da jeg var 19 år ejede jeg en Ford Falcon Futura 4,7 V8 fra 1968, og ung som 
 jeg var, ville jeg have sidepipes-udstødninger på bilen (de var moderne 
 dengang først i 80`erne). En fra amerikanerklubben havde købt sådan et sæt, 
 og var kørt en tur til København. Derinde fik han klippet pladerne af sin 
 bil pga disse udstødninger, og solgte dem derfor billigt til mig. Jeg 
 ringede så til Statens Bilinspektion (som det jo hed) i Næstved, og spurgte 
 om det virkelig kunne være rigtigt, at man ikke måtte køre med disse 
 udstødninger. Svaret var, at færdselsloven ikke fortolkes ens i hele 
 Danmark! Der stod (står??) i færdselsloven, at man ikke måtte udsende 
 udstødningsgas i højre side af bilen. I Vest- og sydsjælland blev det så 
 til, at udstødningen GERNE måtte være der, blot åbningen pejede nedad, så 
 den varme udstødning blev ledt ned mod jorden. I København og Nordsjælland 
 derimod, måtte der slet ikke forefindes en udstødning i højre side af bilen, 
 uanset hvilken vej åbningen pejede. Det var det svar jeg fik af den 
 synssagkyndige, så enden på det blev, at jeg monterede mine sidepipes i 
 begge sider, og undlod at køre til København. Udstødningerne var en model, 
 hvor åbningerne pegede nedad både i venstre og højre side, og vi var 
 lykkeligvis forskånet for periodesyn, så jeg kørte glad rundt i denne bil 
 hele min læretid.
 > Ok, i tomgang formoder jeg, det er fint nok.
 Ja, ca 950 omdr
 Du skrev tidligere:
 > AFSNIT 7 i Vejledning om syn af køretøjer
 >
 > 7.06 Motor, støj, luftforurening
 > Side 26 Luftforurening
 > Amerikanske biler (typisk fra sidst i 80'erne) kan være forsynet med en 
 > reducerende
 > katalysator og en oxiderende katalysator med lufttilskudssystem i en
 > sammenbygget enhed. Bilerne er desuden forsynet med en lambdasonde. Dette
 > system er ikke en trevejs katalysator og skal alene afprøves ved tomgang.
 >
 Er CO tallet (0,5) det samme for denne type katalysatorer?
 >
 > Der sker det at det oprindelige syn bliver ugyldigt, dvs. du kan ikke få 
 > bilen godkendt på et omsyn, men skal have lavet endnu et fuldt syn.
 > Hvis du på et tidspunkt overskrider fristen på indkaldsen fra fstyr, vil 
 > der gå et stykke tid, så får du en erindringsskrivelse og bliver bilen 
 > ikke godkendt inden for den frist, sender fstyr den videre til 
 > motorkontoret til pladeindragelse.
 >
 Kort sagt, hvis en værdi på 0,5 ikke kan nås mere, og mekkeren ikke kan 
 finde ud af det, så er bilen til at skrotte, på trods af nye dele?
 -- 
 Mvh
 Sven
            
             |  |  | 
               Kent Nielsen (25-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kent Nielsen
 | 
 Dato :  25-03-07 10:48
 | 
 |  | 
 "Sven" <nogen@med.ca> skrev i en meddelelse 
 news:4605b55c$0$21930$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
 > Du skrev tidligere:
 >> AFSNIT 7 i Vejledning om syn af køretøjer
 >>
 >> 7.06 Motor, støj, luftforurening
 >> Side 26 Luftforurening
 >> Amerikanske biler (typisk fra sidst i 80'erne) kan være forsynet med en 
 >> reducerende
 >> katalysator og en oxiderende katalysator med lufttilskudssystem i en
 >> sammenbygget enhed. Bilerne er desuden forsynet med en lambdasonde. Dette
 >> system er ikke en trevejs katalysator og skal alene afprøves ved tomgang.
 >>
 >
 > Er CO tallet (0,5) det samme for denne type katalysatorer?
 Nej, CO 3,5% tomgang men så er den heller ikke "miljøvelig" efter danske 
 regler.
 (Hvis den har en reducerende / oxiderende kat)
 > Kort sagt, hvis en værdi på 0,5 ikke kan nås mere, og mekkeren ikke kan 
 > finde ud af det, så er bilen til at skrotte, på trods af nye dele?
 Hvis du har en lamda ~1,000 så er der næsten kun katten det kan ligge i, det 
 er ren kemi    -- 
 Mvh
 Kent Nielsen 
            
             |  |  | 
                Sven (26-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Sven
 | 
 Dato :  26-03-07 16:12
 | 
 |  | 
 
            >> Du skrev tidligere:
 >>> AFSNIT 7 i Vejledning om syn af køretøjer
 >>>
 >>> 7.06 Motor, støj, luftforurening
 >>> Side 26 Luftforurening
 >>> Amerikanske biler (typisk fra sidst i 80'erne) kan være forsynet med en 
 >>> reducerende
 >>> katalysator og en oxiderende katalysator med lufttilskudssystem i en
 >>> sammenbygget enhed. Bilerne er desuden forsynet med en lambdasonde. 
 >>> Dette
 >>> system er ikke en trevejs katalysator og skal alene afprøves ved 
 >>> tomgang.
 >>>
 >>
 >> Er CO tallet (0,5) det samme for denne type katalysatorer?
 >
 > Nej, CO 3,5% tomgang men så er den heller ikke "miljøvelig" efter danske 
 > regler.
 > (Hvis den har en reducerende / oxiderende kat)
 >
 >> Kort sagt, hvis en værdi på 0,5 ikke kan nås mere, og mekkeren ikke kan 
 >> finde ud af det, så er bilen til at skrotte, på trods af nye dele?
 >
 > Hvis du har en lamda ~1,000 så er der næsten kun katten det kan ligge i, 
 > det er ren kemi    >
 I.flg. mekkeren vil han i morgen tage kontakt til Sydsjællands synsmyndighed 
 (hvem det så end er), da alt på bilen nu er gennemgået og testet, fejl er 
 udlæst (der var ingen), og han vil gerne se det dokument der har sat bilen 
 til "miljøvenlig". Dengang var det ikke ualmindeligt, at hvis en bil havde 
 kat og lambdasonde, så var den "miljøvenlig", og da bilen er reg. første 
 gang før 6 måned i 1990, skal den godkendes efter de daværende regler, 
 hvilket vil sige, at staten måske hænger på rabatten, som dengang var 3500,- 
 kr. Hvis staten har givet rabatten uden bilen rent faktisk kan leve op til 
 "miljøvenlig", så er det staten selv der skal tilbagebetale beløbet til 
 staten. Forvirret? Det er jeg, men det er ikke første gang denne mekker står 
 i denne situation. Hele problemet ligger i, hvilken TYPE katalysator (som du 
 jo også har været inde på), der sad på bilen i '89, da den blev reg. første 
 gang. Så jeg venter lettere forvirret på svar i løbet af et par dage
 -- 
 Mvh
 Sven
            
             |  |  | 
                 Kent Nielsen (26-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kent Nielsen
 | 
 Dato :  26-03-07 17:37
 | 
 |  | 
 "Sven" <nogen@med.ca> skrev i en meddelelse 
 news:4607e298$0$7609$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
 > I.flg. mekkeren vil han i morgen tage kontakt til Sydsjællands 
 > synsmyndighed (hvem det så end er), da alt på bilen nu er gennemgået og 
 > testet, fejl er udlæst (der var ingen), og han vil gerne se det dokument 
 > der har sat bilen til "miljøvenlig".
 Der er kun en myndighed, det er Færdselsstyrrelsen.
 Det dokument du omtaler, er en MO2A blanket som en synsmand har udfyldt som, 
 hvis du er heldig ligger den på microfilm hos CRM ved rigspolitiet.
 Men den kan du ikke rigtig bruge til noget fordi der står jo bare den ER 
 miljøvenlig.
 Hvordan ved din mekker om katten virker?
 Som sagt, hvis du rammer lamda ~1.000 så er det ren kemi, hvis katten er ok, 
 så skal CO værdien blive god.
 > Dengang var det ikke ualmindeligt, at hvis en bil havde kat og 
 > lambdasonde, så var den "miljøvenlig", og da bilen er reg. første gang før 
 > 6 måned i 1990, skal den godkendes efter de daværende regler.
 Nej der er ikke helt korrekt, der var (Er) mulighed at få rabat på ældre 
 biler hvis de overholdt miljøreglerne om reguleret kat, selvom der ikke var 
 årgangsmæssigt krav til det, har man sagt jatak til det, fanger bordet. I 
 1989 kom der krav til reg. 3 vejs kat for biler biler over 2 liter 
 slagvolumen. Derfra var det ikke frivilligt længere.
 > hvilket vil sige, at staten måske hænger på rabatten, som dengang var 
 > 3500,- kr. Hvis staten har givet rabatten uden bilen rent faktisk kan leve 
 > op til "miljøvenlig", så er det staten selv der skal tilbagebetale beløbet 
 > til staten. Forvirret? Det er jeg, men det er ikke første gang denne 
 > mekker står i denne situation. Hele problemet ligger i, hvilken TYPE 
 > katalysator (som du jo også har været inde på), der sad på bilen i '89, da 
 > den blev reg. første gang. Så jeg venter lettere forvirret på svar i løbet 
 > af et par dage
 Hmm, jeg er bange for du har bevisbyrden, men jeg glæder mig til at høre 
 nærmere    -- 
 Mvh
 Kent Nielsen 
            
             |  |  | 
                  Sven (27-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Sven
 | 
 Dato :  27-03-07 16:58
 | 
 |  | 
 
            >
 > Hmm, jeg er bange for du har bevisbyrden, men jeg glæder mig til at høre 
 > nærmere    >
 Så er bilen synet. Med en CO på 1,4. Det er en "ikke-regulerende" 
 katalysator der sidder på bilen, derfor hedder grænsen 3 (tror jeg han 
 sagde). Faktisk burde jeg finde frem til ham der har godkendt den som 
 "miljøvenlig" i første omgang, for det krav på 0,5 har den aldrig kunnet 
 opfylde. Der findes hverken original katalysator eller motorstyring der kan 
 få den ned på de "moderne" værdi'er. Denne synsmand var ansat i Kbn sidst i 
 90'erne, da der blev importeret mange USA-biler, og i.flg. ham er min bil 
 IKKE kommet direkte fra USA, men fra et andet EU-land, deraf de manglende 
 dato'er på reg.attesten. Det er den synsafdeling der har godkendt den som 
 "miljøvenlig" ved import til DK der har lavet en fejl dengang, men jeg aner 
 ikke hvordan jeg skal få rettet denne fejl.
 Så nu står jeg med en større mekker regning, som jeg selvf. må betale, men 
 der er intet lavet ved bilen (udover ny lambdasonde), og jeg risikerer at 
 havne i samme situation ved næste periodesyn. Hvordan kommer jeg ud af 
 dette?
 -- 
 Mvh
 Sven
            
             |  |  | 
                   Kent Nielsen (27-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kent Nielsen
 | 
 Dato :  27-03-07 17:50
 | 
 |  | 
 "Sven" <nogen@med.ca> skrev i en meddelelse
 news:46093ef5$0$21925$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
 > Så er bilen synet. Med en CO på 1,4. Det er en "ikke-regulerende"
 > katalysator der sidder på bilen, derfor hedder grænsen 3 (tror jeg han
 > sagde). Faktisk burde jeg finde frem til ham der har godkendt den som
 > "miljøvenlig" i første omgang, for det krav på 0,5 har den aldrig kunnet
 > opfylde. Der findes hverken original katalysator eller motorstyring der
 > kan få den ned på de "moderne" værdi'er. Denne synsmand var ansat i Kbn
 > sidst i 90'erne, da der blev importeret mange USA-biler, og i.flg. ham er
 > min bil IKKE kommet direkte fra USA, men fra et andet EU-land, deraf de
 > manglende dato'er på reg.attesten. Det er den synsafdeling der har
 > godkendt den som "miljøvenlig" ved import til DK der har lavet en fejl
 > dengang, men jeg aner ikke hvordan jeg skal få rettet denne fejl.
 > Så nu står jeg med en større mekker regning, som jeg selvf. må betale, men
 > der er intet lavet ved bilen (udover ny lambdasonde), og jeg risikerer at
 > havne i samme situation ved næste periodesyn. Hvordan kommer jeg ud af
 > dette?
 
 Er den godkendt i en synsvirksomhed? (Ikke omsynsvirksomhed)
 Så skulle de have udfyldt en MO2A blanket, hvor rubrik 35 svjh (Miljøvenlig)
 er fjernet, som du så skal til til motorkontoret med.
 Så bliver de nye oplysninger gemt på bilen.
 En omsynsvirksomhed kan ikke godkende en "miljøvenlig" bil med den værdi du
 fortæller i ovenstående. (De kan ikke forholde sig til om den fejlagtigt er
 rubriceret som miljøvenlig)
 
 Mellemværendet til Skat mht. at få tilbagebetalt rabat for miljøvenlig er
 dit eget ansvar, det ligger nok omkring ~kr.1000.-
 
 Mvh
 Kent Nielsen
 
 
 
 
 |  |  | 
                    Sven (28-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Sven
 | 
 Dato :  28-03-07 14:16
 | 
 |  | > Er den godkendt i en synsvirksomhed? (Ikke omsynsvirksomhed)
 
 Ja. Bilsyn Sydsjælland Holsted Park.
 
 > Så skulle de have udfyldt en MO2A blanket, hvor rubrik 35 svjh
 > (Miljøvenlig) er fjernet, som du så skal til til motorkontoret med.
 > Så bliver de nye oplysninger gemt på bilen.
 
 Det lyder nemt. Kan det gøres nu? Det var mekkeren der kørte den til syn, og
 han mente, at det ville være et hestearbejde at få papirgangen igennem.
 
 > Mellemværendet til Skat mht. at få tilbagebetalt rabat for miljøvenlig er
 > dit eget ansvar, det ligger nok omkring ~kr.1000.-
 >
 Ok, det vil jeg godt give, for ikke at stå i samme situation igen. Men som
 skrevet, hvordan gør jeg det nu?
 --
 
 Mvh
 Sven
 
 
 
 
 
 |  |  | 
                     Kent Nielsen (28-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kent Nielsen
 | 
 Dato :  28-03-07 19:02
 | 
 |  | 
 "Sven" <nogen@med.ca> skrev i en meddelelse 
 news:460a6a84$0$21924$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
 >> Er den godkendt i en synsvirksomhed? (Ikke omsynsvirksomhed)
 >
 > Ja. Bilsyn Sydsjælland Holsted Park.
 >
 >> Så skulle de have udfyldt en MO2A blanket, hvor rubrik 35 svjh 
 >> (Miljøvenlig) er fjernet, som du så skal til til motorkontoret med.
 >> Så bliver de nye oplysninger gemt på bilen.
 >
 > Det lyder nemt. Kan det gøres nu? Det var mekkeren der kørte den til syn, 
 > og han mente, at det ville være et hestearbejde at få papirgangen igennem.
 Prøv at køre forbi synsvirksomheden og snak med dem.
 (Det grænser til at være en fejl de har godkendt den med CO% på 1,4 i 
 tomgang uden at ændre rubrik 35 på en anmeldelsesblanket)
 Det er sådan en fætter du skal have med:
http://www.fstyr.dk/graphics/synkron-library/faerdselsstyrelsen/Dok/Blanketter/Omsyn-syn/MO2A.pdf (Ovenstående kan du ikke bruge,den skal være i rigtig papirform med 
 gennemslag osv. den du har med, fåes på motorkontoret)
 > Ok, det vil jeg godt give, for ikke at stå i samme situation igen. Men som 
 > skrevet, hvordan gør jeg det nu?
 Der kan jeg desværre ikke svare dig, der bliver du nødt til at snakke med 
 SKAT.
 Så det bliver det nok sommer alligevel    -- 
 Mvh
 Kent Nielsen
            
             |  |  | 
            Sven (24-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Sven
 | 
 Dato :  24-03-07 01:31
 | 
 |  | 
 
            > Du er velkommen til at ringe hvis du vil have uddybet tingene omkring 
 > hvorledes der måles og hvilke værdier der tillades, du kender mit navn, og 
 > nummeret var i mit tidligere link    Arbejder du på selve stedet, dit link peger på? Hvis mekkeren opgiver, vil 
 du så evt være i stand til at hjælpe med, hvad der kan gøres? Kan jeg komme 
 forbi på adressen i linket (bor lige i nærheden), eller er det bedst jeg 
 ringer? Jeg er RIGTIG MEGET modtagelig for råd og vejledning.
 -- 
 Mvh
 Sven
 tidl. medlem af FDM.
            
             |  |  | 
             Kent Nielsen (24-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kent Nielsen
 | 
 Dato :  24-03-07 08:17
 | 
 |  | 
 "Sven" <nogen@med.ca> skrev i en meddelelse 
 news:46047123$0$21930$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
 > Arbejder du på selve stedet, dit link peger på? Hvis mekkeren opgiver, vil 
 > du så evt være i stand til at hjælpe med, hvad der kan gøres? Kan jeg 
 > komme forbi på adressen i linket (bor lige i nærheden), eller er det bedst 
 > jeg ringer? Jeg er RIGTIG MEGET modtagelig for råd og vejledning.
 Jeg arbejder i den anden ende af landet    (Så det er nok nemmest at slå på tråden.)
 -- 
 Mvh
 Kent Nielsen 
            
             |  |  | 
              Sven (25-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Sven
 | 
 Dato :  25-03-07 00:36
 | 
 |  | 
 
            >
 > Jeg arbejder i den anden ende af landet    > (Så det er nok nemmest at slå på tråden.)
 >
 Ja, det er jo nærmest en nødvendighed    Jeg må jo ikke køre i bilen, når 
 den ikke er godkendt    -- 
 Mvh
 Sven
            
             |  |  | 
               Uffe Bærentsen (25-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Uffe Bærentsen
 | 
 Dato :  25-03-07 00:59
 | 
 |  | 
 "Sven" <nogen@med.ca> skrev i en meddelelse 
 news:4605b594$0$21929$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
 >> Jeg arbejder i den anden ende af landet    >> (Så det er nok nemmest at slå på tråden.)
 >>
 >
 > Ja, det er jo nærmest en nødvendighed    Jeg må jo ikke køre i bilen, når 
 > den ikke er godkendt    Hvad står der på seddlen?
 Står der ikke noget om at du må køre til reparatør?
 Ok, den er 'lidt' bisset    -- 
 mvh Uffe
 Mondeo 1,8i
 Tipo 1,6i 
            
             |  |  | 
                Sven (26-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Sven
 | 
 Dato :  26-03-07 16:06
 | 
 |  | 
 
            > Hvad står der på seddlen?
 > Står der ikke noget om at du må køre til reparatør?
 >
 > Ok, den er 'lidt' bisset    >
 hehe, den går måske nok, men mon ikke den er lige på kanten?
 -- 
 Mvh
 Sven
            
             |  |  | 
  Thomas Rasmussen (17-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas Rasmussen
 | 
 Dato :  17-03-07 16:44
 | 
 |  | Sven wrote:
 > Hej.
 > Pontiac Fiero 2,8 V6 med en konstant CO2 værdi på 1,5 i tomgang.
 > Jeg ved ikke rigtig hvad fejl jeg leder efter. Synsmanden var såmæn meget
 > flink, men han ville ikke give mig tid til næste periodesyn mht at få det
 > lavet, så jeg skal finde på noget inden for 4 uger. Han fortalte, at det
 > næsten helt sikkert ikke er katalysatoren det er galt med, da CO2'en så ikke
 > ville ligge stabilt på 1,5, men svinge fra ca 0,6 til 1,3 hele tiden.
 > Lambdasonde?
 > Tændingstidspunkt?
 > Tændrør?
 > Strømfordelerdæksel?
 
 Hvis den står uroligt i tomgang også, så kig grundigt på alt der har med
 tændingen at gøre. Det kan nemt betyder en del når der måles forurening.
 
 Du skrev andetsteds at olien er 3 år gammel... få da det skiftet, udover
 at km slider på olien så mister det også effekt med alderen. Som minimum
 mener jeg at olie på alm. biler skal skiftes hvert år. Husk også at
 skifte benzinfilter.
 
 En rensekur af motoren kan givetvis også hjælpe en del, der findes
 diverse remedier til at blande i benzinen, og så ellers få den stakkels
 motor blæst igennem... 9000km på 3 år er næsten dømt til at give
 aflejringer og andet snask.
 
 Thomas
 
 
 
 |  |  | 
  Sven (18-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Sven
 | 
 Dato :  18-03-07 16:00
 | 
 |  | >
 > Hvis den står uroligt i tomgang også, så kig grundigt på alt der har med
 > tændingen at gøre. Det kan nemt betyder en del når der måles forurening.
 >
 
 Den har altid gået lidt urolig i tomgang, står og svinger fra 900 til 1000
 omdr. Jeg købte en ny tomgangs-enhed til den, men det gav ingen forskel på
 dette. Ej heller skift af tændrør afhjalp noget på det.
 
 > Du skrev andetsteds at olien er 3 år gammel... få da det skiftet, udover
 > at km slider på olien så mister det også effekt med alderen. Som minimum
 > mener jeg at olie på alm. biler skal skiftes hvert år. Husk også at skifte
 > benzinfilter.
 >
 Da den kører på fuldsyntetisk olie 5w-40w har jeg fået oplyst fra Shell
 Erhverv (olien er købt gennem mit arbejde), at holdbarheden på den er 15.000
 km eller 4 år, men det er da muligt, at det kan have noget at sige.
 Benzinfilteret er aldrig skiftet, så det vil jeg gøre.
 
 > En rensekur af motoren kan givetvis også hjælpe en del, der findes diverse
 > remedier til at blande i benzinen, og så ellers få den stakkels motor
 > blæst igennem...
 
 Har du et forslag til hvilket produkt jeg evt kan bruge?
 --
 
 Mvh
 Sven
 
 
 
 
 
 |  |  | 
   Thomas Rasmussen (18-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas Rasmussen
 | 
 Dato :  18-03-07 16:16
 | 
 |  | Sven wrote:
 
 >> Du skrev andetsteds at olien er 3 år gammel... få da det skiftet, udover
 >> at km slider på olien så mister det også effekt med alderen. Som minimum
 >> mener jeg at olie på alm. biler skal skiftes hvert år. Husk også at skifte
 >> benzinfilter.
 >>
 >  Da den kører på fuldsyntetisk olie 5w-40w har jeg fået oplyst fra Shell
 > Erhverv (olien er købt gennem mit arbejde), at holdbarheden på den er 15.000
 > km eller 4 år, men det er da muligt, at det kan have noget at sige.
 > Benzinfilteret er aldrig skiftet, så det vil jeg gøre.
 
 Uhmm... jeg syntes ellers altid man hører anbefalingen om at skifte
 mindst een gang om året. Og hvis det kan få den til at gå gennem syn, så
 kan det være en fordel. På min gamle golf hjalp det gevaldigt at skifte
 olie, motoren kørte meget mere ubesværet. måske giver det lidt på din også.
 
 >> En rensekur af motoren kan givetvis også hjælpe en del, der findes diverse
 >> remedier til at blande i benzinen, og så ellers få den stakkels motor
 >> blæst igennem...
 >
 > Har du et forslag til hvilket produkt jeg evt kan bruge?
 
 Der findes et hav, jeg har hørt mange sige godt om bell-add produkterne.
 Men uanset hvad, så tror jeg også det vil give rigtig godt at bruge
 et par 100kr i benzin og så få den kørt godt varm og lade den få nogle
 gode hurtige ture på motorvej. Koks og lign. aflejringer kan betyder en
 hel del for motoren.
 
 Er bilen med karb. eller indsprøjt?
 
 Havde selv en masse 'sjov' med min gamle golf (karburator) hvor bla.
 chokeren kunne drille noget så grusomt... og hvis den kørte med choker
 så forurenede den ad h... til ;)
 
 Thomas
 
 
 |  |  | 
    Sven (18-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Sven
 | 
 Dato :  18-03-07 22:37
 | 
 |  | >
 > Uhmm... jeg syntes ellers altid man hører anbefalingen om at skifte mindst
 > een gang om året. Og hvis det kan få den til at gå gennem syn, så kan det
 > være en fordel. På min gamle golf hjalp det gevaldigt at skifte olie,
 > motoren kørte meget mere ubesværet. måske giver det lidt på din også.
 >
 
 Det har jeg også altid kørt efter, men det var med mineral-olie. Den
 fuldsyntetiske skulle åbentbart kunne "holde" længere.
 
 >
 > Er bilen med karb. eller indsprøjt?
 >
 
 Den er med indsprøjt, katalysator, elektronisk tænding, så der er ikke ret
 meget man selv kan pille ved.
 
 --
 
 Mvh
 Sven
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Rune S. Larsen (17-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Rune S. Larsen
 | 
 Dato :  17-03-07 18:28
 | 
 |  | Synsmanden er et vrøvlehoved når han siger at CO2-mængden (kul-di-oxid)
 er et problem. Der er ingen regler om hvor meget CO2 biler må udlede til
 syn.
 
 Det er enten den giftige gas CO (kul-mono-oxid) eller ilt der er for
 meget af i udstødningen. Løsningerne er forskellige alt efter hvilken
 gas det er.
 
 Mvh Rune
 
 
 |  |  | 
  Sven (18-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Sven
 | 
 Dato :  18-03-07 15:55
 | 
 |  | > Det er enten den giftige gas CO (kul-mono-oxid) eller ilt der er for
 > meget af i udstødningen. Løsningerne er forskellige alt efter hvilken
 > gas det er.
 
 Det må så nok blive CO. Desværre var det det eneste tal jeg fik opgivet, så
 jeg kender ikke de andre værdier. Hvad kan der evt. skulle "pilles ved" hvis
 det "kun" er CO der er for højt?
 
 --
 
 Mvh
 Sven
 
 
 
 
 
 |  |  | 
   Rune S. Larsen (18-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Rune S. Larsen
 | 
 Dato :  18-03-07 17:42
 | 
 |  | Sven skrev:
 > Hvad kan der evt. skulle "pilles ved" hvis det "kun" er CO der er for højt?
 
 Hvis CO er for høj sker der en ufuldstændig forbrænding. Det kan skyldes
 mange ting. Fx kold motor, forkert benzin/luft-blanding, dårlig tænding
 eller dårlig katalysator. Katten er nok det første jeg ville mistænke,
 hvis alt andet ellers virker ok. Jeg har ikke erfaring med store
 amerikaner-maskiner som din, men det burde være muligt at finde en ny,
 uoriginal kat som kan passe.
 
 Vh Rune
 
 
 |  |  | 
    Sven (18-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Sven
 | 
 Dato :  18-03-07 22:39
 | 
 |  | > Hvis CO er for høj sker der en ufuldstændig forbrænding. Det kan skyldes
 > mange ting. Fx kold motor, forkert benzin/luft-blanding, dårlig tænding
 > eller dårlig katalysator. Katten er nok det første jeg ville mistænke,
 > hvis alt andet ellers virker ok. Jeg har ikke erfaring med store
 > amerikaner-maskiner som din, men det burde være muligt at finde en ny,
 > uoriginal kat som kan passe.
 >
 
 Stor amerikaner? Hehe, det er en lille 2,8 V6, så den kan dårligt blive
 mindre. En Fiero er en 2 personers med center-motor. Kold motor var det
 ikke, men de andre ting kan ikke umiddelbart udelukkes
 
 --
 
 Mvh
 Sven
 
 
 
 
 
 |  |  | 
     Heinrich Frausing (19-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Heinrich Frausing
 | 
 Dato :  19-03-07 21:30
 | 
 |  | Hej
 
 Jeg ligger inde med en Haynes manual over Fiero
 Så hvis du skal bruge data kan jeg slå det op.
 
 Det med at tomgangen svinger op/ned på fiero, har for det meste noget at
 gøre med at der er utætheder ved vakum slangerne eller utæthed ved
 EGR-slangen, men jeg syndes ikke at sving mellem 900-1000 rmp er noget.
 
 mvh.
 Heinrich Frausing
 
 
 
 
 |  |  | 
      Heinrich Frausing (19-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Heinrich Frausing
 | 
 Dato :  19-03-07 22:31
 | 
 |  | Har du prøvet at kigge i nyhedsgruppen:
 alt.autos.fiero
 
 Heinrich
 
 
 
 
 |  |  | 
       Sven (28-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Sven
 | 
 Dato :  28-03-07 15:27
 | 
 |  | 
 
            > Har du prøvet at kigge i nyhedsgruppen:
 > alt.autos.fiero
 Tak for "linket"    Der er jo masser af guf    -- 
 Mvh
 Sven
            
             |  |  | 
 |  |