|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Luftfilter... Fra : Peter Frost
 | 
 Dato :  14-03-07 21:08
 | 
 |  | Godaften...
 
 Pga et kegleoilefilter der er smurt ind i oile fra krumptapsudluftningen, og
 lå løst i luftfilterkassen, overvejer jeg en ny løsning. Volvo fortalte mig
 at jeg skulle undlade et filter i krumtapsudluftningen, lige før
 indsugningsspjældet. Men da det sidder i en anslutning mellem indsugning og
 luftfilter, har det betydet der er kommet oliedampe ud og samlet i filteret,
 som så nu er skiftet. Lang historie kort...
 
 Er et kegle K&N filter lovligt ?
 
 Er K&N det bedste der er, eller findes der bedre ?
 
 Er kegle filter bedre end et indsatsfilter ?
 
 Med Venlig Hilsen
 Peter Frost
 
 
 
 
 |  |  | 
  Tom (14-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Tom
 | 
 Dato :  14-03-07 21:11
 | 
 |  | 
 "Peter Frost" <peterfrost@cph-metronet.dk> skrev i en meddelelse
 news:45f85607$0$90275$14726298@news.sunsite.dk...
 > Godaften...
 >
 > Pga et kegleoilefilter der er smurt ind i oile fra krumptapsudluftningen,
 > og lå løst i luftfilterkassen, overvejer jeg en ny løsning. Volvo fortalte
 > mig at jeg skulle undlade et filter i krumtapsudluftningen, lige før
 > indsugningsspjældet. Men da det sidder i en anslutning mellem indsugning
 > og luftfilter, har det betydet der er kommet oliedampe ud og samlet i
 > filteret, som så nu er skiftet. Lang historie kort...
 >
 > Er et kegle K&N filter lovligt ?
 
 Ja
 
 > Er K&N det bedste der er, eller findes der bedre ?
 
 Ja, det originale er bedre. Hullerne i K&N er meget større og derfor ryger
 der mere skidt med ind i motoren = mere slid
 
 
 --
 Tom
 
 
 
 
 |  |  | 
  Torben Scheel (15-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Torben Scheel
 | 
 Dato :  15-03-07 08:21
 | 
 |  | 
 
            Tom wrote:
 >> Er K&N det bedste der er, eller findes der bedre ?
 > 
 > Ja, det originale er bedre. Hullerne i K&N er meget større og derfor ryger 
 > der mere skidt med ind i motoren = mere slid
 > 
 Helt så entydigt er det nu ikke : 
http://www.bobistheoilguy.com/airfilter/airtest3.htm -- 
 vh
 Torben
            
             |  |  | 
  Hojvaelde@gmail.com (15-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hojvaelde@gmail.com
 | 
 Dato :  15-03-07 09:03
 | 
 |  | On 14 Mar., 21:10, "Tom" <christen...@bigfoot.com> wrote:
 > "Peter Frost" <peterfr...@cph-metronet.dk> skrev i en meddelelsenews:45f85607$0$90275$14726298@news.sunsite.dk...
 >
 > > Godaften...
 >
 > > Pga et kegleoilefilter der er smurt ind i oile fra krumptapsudluftningen,
 > > og lå løst i luftfilterkassen, overvejer jeg en ny løsning. Volvo fortalte
 > > mig at jeg skulle undlade et filter i krumtapsudluftningen, lige før
 > > indsugningsspjældet. Men da det sidder i en anslutning mellem indsugning
 > > og luftfilter, har det betydet der er kommet oliedampe ud og samlet i
 > > filteret, som så nu er skiftet. Lang historie kort...
 >
 > > Er et kegle K&N filter lovligt ?
 >
 > Ja
 >
 > > Er K&N det bedste der er, eller findes der bedre ?
 >
 > Ja, det originale er bedre. Hullerne i K&N er meget større og derfor ryger
 > der mere skidt med ind i motoren = mere slid
 
 Jeg tror ikke at K&N luftfiltre stopper andet end cykler og
 barnevogne. Prøv at søg i gruppen med fx. google og jeg tror du finder
 en blandet anmeldelse.
 
 Benny
 
 
 
 |  |  | 
  Torben Scheel (15-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Torben Scheel
 | 
 Dato :  15-03-07 09:49
 | 
 |  | Hojvaelde@gmail.com wrote:
 > Jeg tror ikke at K&N luftfiltre stopper andet end cykler og
 > barnevogne. Prøv at søg i gruppen med fx. google og jeg tror du finder
 > en blandet anmeldelse.
 >
 Jeg har KN i Audien - mest fordi det sad i ved køb. Jeg kan sguda ikke
 mærke om der kommer mere skidt forbi ventilerne før om 200Mm i en
 sammenligningstest med 2 ens biler, så jeg forstår ikke hvor folk har
 deres "viden" fra. Jeg har hørt folk der siger at det ikke stopper
 "nok", men testen nævnt ovenfor er det første med lidt pondus bagved.
 Den siger kort at KN slipper meget lidt mere skidt igennem, og har en
 meget lidt bedre effekt (mindre trykfald).
 
 Uden at vide noget om emnet vil jeg mene at alle filtre på markedet der
 stopper hårde partikler er tilstrækkelige til alm. motorer. Om der
 kommer en anelse mere pollen igennem med KN - tjah, jeg vælger at tro at
 det ikke er det der får Audien til at lide en tidlig død.
 
 Derudover er jeg ikke specielt tilhænger af KN - det tager det bedste af
 en solskinsdag at rense, tørre og imprægnere filteret.
 
 --
 vh
 Torben
 
 
 |  |  | 
  Niels Bengaard (17-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Niels Bengaard
 | 
 Dato :  17-03-07 11:58
 | 
 |  | > Godaften...
 >
 > Pga et kegleoilefilter der er smurt ind i oile fra krumptapsudluftningen,
 > og lå løst i luftfilterkassen, overvejer jeg en ny løsning. Volvo fortalte
 > mig at jeg skulle undlade et filter i krumtapsudluftningen, lige før
 > indsugningsspjældet. Men da det sidder i en anslutning mellem indsugning
 > og luftfilter, har det betydet der er kommet oliedampe ud og samlet i
 > filteret, som så nu er skiftet. Lang historie kort...
 >
 > Er et kegle K&N filter lovligt ?
 >
 > Er K&N det bedste der er, eller findes der bedre ?
 >
 > Er kegle filter bedre end et indsatsfilter ?
 >
 > Med Venlig Hilsen
 > Peter Frost
 
 
 Angående lovlighed af andet filter står der følgende
 I tilfælde af udskiftning/ændring af lyddæmpere (bortset fra knallert, hvor
 man
 
 kun må udskifte til original eller EF-typegodkendt reservedelslyddæmper) til
 andre
 
 konstruktioner, ved fjernelse af luftfilteret, eller ved udskiftning/ændring
 af bilens
 
 oprindelige luftfilterkasse til anden konstruktion, må det vurderes, om
 
 køretøjet afgiver unødig støj i strid med bestemmelsen i punkt 7.05.001 (1).
 Såfremt
 
 synsvirksomheden vurderer, at der er tale om en væsentlig ændring, kan
 
 synsvirksomheden - uanset tolerancen på de 3 dB(A) er opfyldt - kræve, at
 køretøjet
 
 opfylder de gældende støjgrænser ved forbikørselsmetoden, med tillæg
 
 af en tolerance svarende til den forværring, der kan forventes ud fra
 køretøjets
 
 alder. Derudover skal der foreligge dokumentation for det nye standmåletal,
 der
 
 af synsvirksomheden anføres på bagsiden af anmeldelsesblanketten. Der skal
 
 ikke udstedes ny typegodkendelse.
 
 
 
 Og hvis du helt skrotter luftfilterkassen også:
 
 
 
 Udskiftning af luftfilter/luftfilterkasse/indsugningsrør til anden
 konstruktion anses
 
 ikke som en konstruktiv ændring, forudsat at følere til motorstyringen ikke
 flyttes
 
 fra deres originale placering. Bemærk dog også pkt. 7.05.001 (4) om støj.
 
 
 
 
 
 Så man kan da nemt komme i problemer med et keglefilter.
 
 
 
 Mvh Niels
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |