|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Opels nye 1,6 med 180hk ! Fra : Mr J..
 | 
 Dato :  13-03-07 12:52
 | 
 |  | http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article280058.ece
 "Både i det selskab og i forhold til adskillige konkurrenter kommer den nye 
 1,6-liters model godt fra start. Den er kraftfuld, smidig, sej, støjsvag og 
 forholdsvis økonomisk.
 Ydelsen på 180 hk bliver fulgt godt til dørs af et maksimalt drejningsmoment 
 på 230 Nm, og tilsammen gør det den elegante 3-dørs GTC-coupé til en meget 
 agil og letløbende bil."
 "Alligevel kan den ved blandet kørsel præstere et gennemsnit på 12,9 km/l 
 eller mere alt efter, om speederen betjenes med moderat fodarbejde eller 
 bydes op til overdreven quickstep. Det sidste burde være unødvendigt ved en 
 forsvarlig udnyttelse af motorens maksimale drejningsmoment."
 Hehe ikke ringe, når min 1300ccm kun levere 55hk..
 Hvor lang levetid mon sådan en motor har??
 Mvh
 Morten 
            
             |  |  | 
  Torben Scheel (13-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Torben Scheel
 | 
 Dato :  13-03-07 14:15
 | 
 |  | 
 
            Mr J.. wrote:
 > http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article280058.ece > 
 > "Både i det selskab og i forhold til adskillige konkurrenter kommer den nye 
 > 1,6-liters model godt fra start. Den er kraftfuld, smidig, sej, støjsvag og 
 > forholdsvis økonomisk.
  >
 > Ydelsen på 180 hk bliver fulgt godt til dørs af et maksimalt drejningsmoment 
 > på 230 Nm, og tilsammen gør det den elegante 3-dørs GTC-coupé til en meget 
 > agil og letløbende bil."
 Uden turbo? Pænt (af en bilmotor at være). Det er faktisk lidt højere 
 litereffekt end min FJ1100 fra 1984 (nøj, udviklingen går hurtigt    > "Alligevel kan den ved blandet kørsel præstere et gennemsnit på 12,9 km/l 
 > eller mere alt efter, om speederen betjenes med moderat fodarbejde eller 
 > bydes op til overdreven quickstep. Det sidste burde være unødvendigt ved en 
 > forsvarlig udnyttelse af motorens maksimale drejningsmoment."
 > 
 > Hehe ikke ringe, når min 1300ccm kun levere 55hk..
 > Hvor lang levetid mon sådan en motor har??
 > 
 Ahr - de der VW-heste er altså nogen bryggerheste i forhold til de 
 andres papirheste    Et par hundredetusinde km velsagtens (hvis den får en stak tandremme at 
 tygge på).
 -- 
 vh
 Torben
            
             |  |  | 
  Mr J.. (13-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mr J..
 | 
 Dato :  13-03-07 14:36
 | 
 |  | 
 
            > Uden turbo? Pænt (af en bilmotor at være). Det er faktisk lidt højere 
 > litereffekt end min FJ1100 fra 1984 (nøj, udviklingen går hurtigt    haha nej med turbo..
 Ja men gad ikke sidde i en bil, med en fj1100 motor der intet moment har, og 
 som skal op på 10Krpm før der sker noget   )
 Mvh
 Morten 
            
             |  |  | 
   Torben Scheel (13-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Torben Scheel
 | 
 Dato :  13-03-07 14:56
 | 
 |  | 
 
            Mr J.. wrote:
 > 
 > haha nej med turbo..
 > Ja men gad ikke sidde i en bil, med en fj1100 motor der intet moment har, og 
 > som skal op på 10Krpm før der sker noget   )
 > 
 Du kender tydeligvis ikke FJ'en - men du har da ret i at det ikke er en 
 bilmotor (selvom omdrejningsglade MC-ister vil sige noget andet). Det 
 var nu også mere for at sætte udviklingen i ydelse lidt i relief. 
 Direkte omregnet til 1600ccm ville FJ konstruktionen have 150Nm og 
 ~170hk. Luftkølet, uden turbo.
 Den bruges forresten i Legend car i USA : 
http://en.wikipedia.org/wiki/Legend_car_racing -- 
 vh
 Torben
            
             |  |  | 
    Karsten Andersen (14-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Karsten Andersen
 | 
 Dato :  14-03-07 19:26
 | 
 |  | 
 
            Tue, 13 Mar 2007 14:56:13 +0100, skrev Torben Scheel, på 18 linier, i
 <45f6ad7d$0$90272$14726298@news.sunsite.dk>, :
 >Mr J.. wrote:
 >> 
 >> haha nej med turbo..
 >> Ja men gad ikke sidde i en bil, med en fj1100 motor der intet moment har, og 
 >> som skal op på 10Krpm før der sker noget   )
 >> 
 >Du kender tydeligvis ikke FJ'en - men du har da ret i at det ikke er en 
 >bilmotor (selvom omdrejningsglade MC-ister vil sige noget andet). Det 
 >var nu også mere for at sætte udviklingen i ydelse lidt i relief. 
 >Direkte omregnet til 1600ccm ville FJ konstruktionen have 150Nm og 
 >~170hk. Luftkølet, uden turbo.
 >
 >Den bruges forresten i Legend car i USA : 
 >http://en.wikipedia.org/wiki/Legend_car_racing den har jo heller ikke noget moment.
 Selv en 1,6 16V opelmotor med 100 hk har mere end 150 Nm.
 -- 
 MVH Karsten 
 Horsens
            
             |  |  | 
     Torben Scheel (15-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Torben Scheel
 | 
 Dato :  15-03-07 08:12
 | 
 |  | Karsten Andersen wrote:
 
 > den har jo heller ikke noget moment.
 > Selv en 1,6 16V opelmotor med 100 hk har mere end 150 Nm.
 >
 >
 Fra 1984?
 
 --
 vh
 Torben
 
 
 |  |  | 
      Karsten Andersen (15-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Karsten Andersen
 | 
 Dato :  15-03-07 14:02
 | 
 |  | Thu, 15 Mar 2007 08:11:32 +0100, skrev Torben Scheel, på 11 linier, i
 <45f8f1a4$0$90276$14726298@news.sunsite.dk>, :
 
 >Karsten Andersen wrote:
 >
 >> den har jo heller ikke noget moment.
 >> Selv en 1,6 16V opelmotor med 100 hk har mere end 150 Nm.
 >>
 >>
 >Fra 1984?
 
 Næ men 150 Nm til 170 Hk er da intet.
 Selv i 67 kunne en 1600 da have 130Nm for de 100 HK
 130 *1,7 = 221 Nm
 
 --
 MVH Karsten
 Horsens
 
 
 |  |  | 
       Torben Scheel (15-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Torben Scheel
 | 
 Dato :  15-03-07 15:31
 | 
 |  | Karsten Andersen wrote:
 
 >> Fra 1984?
 >
 > Næ men 150 Nm til 170 Hk er da intet.
 
 Nej, den er jo lavet til en MC. Det slår mig bare at man er nød til at
 ty til turbo for at leve op til litereffekten på en +20 års luftkølet MC
 konstruktion. Jeg har selv haft en Rover 620 ti, og er såmænd ret
 begejstret for lavtryksturbo - men stadig ikke imponeret over litereffekten.
 
 > Selv i 67 kunne en 1600 da have 130Nm for de 100 HK
 > 130 *1,7 = 221 Nm
 
 Hvilken motor taler du om, og hvorfor ganger du momentet med 1,7?
 
 --
 vh
 Torben
 
 
 |  |  | 
        Karsten Andersen (15-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Karsten Andersen
 | 
 Dato :  15-03-07 19:14
 | 
 |  | Thu, 15 Mar 2007 15:31:22 +0100, skrev Torben Scheel, på 19 linier, i
 <45f958be$0$13958$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, :
 
 >Karsten Andersen wrote:
 >
 >>> Fra 1984?
 >>
 >> Næ men 150 Nm til 170 Hk er da intet.
 >
 >Nej, den er jo lavet til en MC. Det slår mig bare at man er nød til at
 >ty til turbo for at leve op til litereffekten på en +20 års luftkølet MC
 >konstruktion. Jeg har selv haft en Rover 620 ti, og er såmænd ret
 >begejstret for lavtryksturbo - men stadig ikke imponeret over litereffekten.
 >
 >> Selv i 67 kunne en 1600 da have 130Nm for de 100 HK
 >> 130 *1,7 = 221 Nm
 >
 >Hvilken motor taler du om, og hvorfor ganger du momentet med 1,7?
 
 Feks den gamle Fiat 125S TC motor.
 170 HK /1,7 = 100 HK
 
 --
 MVH Karsten
 Horsens
 
 
 |  |  | 
        Karsten Andersen (15-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Karsten Andersen
 | 
 Dato :  15-03-07 19:17
 | 
 |  | 
 
            Thu, 15 Mar 2007 15:31:22 +0100, skrev Torben Scheel, på 19 linier, i
 <45f958be$0$13958$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, :
 >Karsten Andersen wrote:
 >
 >>> Fra 1984?
 >> 
 >> Næ men 150 Nm til 170 Hk er da intet.
 >
 >Nej, den er jo lavet til en MC. Det slår mig bare at man er nød til at 
 >ty til turbo for at leve op til litereffekten på en +20 års luftkølet MC 
 >konstruktion. Jeg har selv haft en Rover 620 ti, og er såmænd ret 
 >begejstret for lavtryksturbo - men stadig ikke imponeret over litereffekten.
 >
 Den liter effekt kan du jo ikke bruge til noget.
 I en bil gider man ikke fræsse afsted med 8000 omdr. på motorvejsfart
   En bil blive jo normalt kørt under 4000 omdr og der kan den MC motor
 intet.
 -- 
 MVH Karsten 
 Horsens
            
             |  |  | 
         Torben Scheel (17-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Torben Scheel
 | 
 Dato :  17-03-07 13:41
 | 
 |  | 
 
            Karsten Andersen wrote:
 > 
 > En bil blive jo normalt kørt under 4000 omdr og der kan den MC motor
 > intet.
 > 
 Du kender heller ikke FJ motoren kan jeg høre    Mon ikke du skulle sammenligen momentkurver før du udtaler dig så 
 skråsikkert.
 -- 
 vh
 Torben
            
             |  |  | 
          Karsten Andersen (17-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Karsten Andersen
 | 
 Dato :  17-03-07 21:13
 | 
 |  | 
 
            Sat, 17 Mar 2007 13:40:59 +0100, skrev Torben Scheel, på 14 linier, i
 <45fbe1e1$0$14038$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, :
 >Karsten Andersen wrote:
 >> 
 >> En bil blive jo normalt kørt under 4000 omdr og der kan den MC motor
 >> intet.
 >> 
 >Du kender heller ikke FJ motoren kan jeg høre    >
 >Mon ikke du skulle sammenligen momentkurver før du udtaler dig så 
 >skråsikkert.
 Stadigt giver 150 Nm på 170 Hk altså ikke særligt meget moment i de
 omdreninger jeg bruger i en bil.
 Hk er = Omdr x Nm
 Men find du bare en moment kurve over den FJ motor tvivler på den har
 sit Nm under de 5000 omdr.
 X16XEL har 140 nm fra 3000-5000 omdr.
 stadigt kun 100Hk ved 6200 omdr.
 -- 
 MVH Karsten 
 Horsens
            
             |  |  | 
  Hojvaelde@gmail.com (13-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hojvaelde@gmail.com
 | 
 Dato :  13-03-07 15:35
 | 
 |  | 
 
            On 13 Mar., 12:52, "Mr J.." <Nom...@nomail.dk> wrote:
 > http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article280058.ece >
 > "Både i det selskab og i forhold til adskillige konkurrenter kommer den nye
 > 1,6-liters model godt fra start. Den er kraftfuld, smidig, sej, støjsvag og
 > forholdsvis økonomisk.
 >
 > Ydelsen på 180 hk bliver fulgt godt til dørs af et maksimalt drejningsmoment
 > på 230 Nm, og tilsammen gør det den elegante 3-dørs GTC-coupé til en meget
 > agil og letløbende bil."
 >
 > "Alligevel kan den ved blandet kørsel præstere et gennemsnit på 12,9 km/l
 > eller mere alt efter, om speederen betjenes med moderat fodarbejde eller
 > bydes op til overdreven quickstep. Det sidste burde være unødvendigt ved en
 > forsvarlig udnyttelse af motorens maksimale drejningsmoment."
 >
 > Hehe ikke ringe, når min 1300ccm kun levere 55hk..
 > Hvor lang levetid mon sådan en motor har??
 >
 > Mvh
 > Morten
 Tja. Opels "gamle" motorer havde en udmærket levetid hvis man så bort
 fra deres egen dieselmotor (1980 -1990) der var noget arrig lort.
 Hvis du sammenligner med Toyotas Celica motor 193 hk på 1800 er der
 over 400 kkm i motoren som en uofficel Toyota kilde har hvisket mig i
 øret. Det afh. også meget af køre stilen, og at du holder øje med olie
 og vand.
 Min gamle Corolla 1300 (12 ventilet) havde 73 HK og den rundede en
 halv mill uden at bruge over en liter olie per 6000 km. Ved godt at
 visse andre fabrikanter (VW's 1300 bla.) ikke runder 150 kkm uden ad
 skulle været åbet.
 Benny
            
             |  |  | 
  Brian (13-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian
 | 
 Dato :  13-03-07 16:58
 | 
 |  | 
 
            Mr J.. wrote:
 > Hehe ikke ringe, når min 1300ccm kun levere 55hk..
 > Hvor lang levetid mon sådan en motor har??
 Jaa... hvem mon producerer Opel's tandremme for tiden ?    /Brian 
            
             |  |  | 
  Karsten Andersen (14-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Karsten Andersen
 | 
 Dato :  14-03-07 19:25
 | 
 |  | 
 
            Tue, 13 Mar 2007 12:52:03 +0100, skrev Mr J.., på 22 linier, i
 <45f69063$0$90275$14726298@news.sunsite.dk>, :
 >http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article280058.ece >
 >"Både i det selskab og i forhold til adskillige konkurrenter kommer den nye 
 >1,6-liters model godt fra start. Den er kraftfuld, smidig, sej, støjsvag og 
 >forholdsvis økonomisk.
 >
 >Ydelsen på 180 hk bliver fulgt godt til dørs af et maksimalt drejningsmoment 
 >på 230 Nm, og tilsammen gør det den elegante 3-dørs GTC-coupé til en meget 
 >agil og letløbende bil."
 >
 >"Alligevel kan den ved blandet kørsel præstere et gennemsnit på 12,9 km/l 
 >eller mere alt efter, om speederen betjenes med moderat fodarbejde eller 
 >bydes op til overdreven quickstep. Det sidste burde være unødvendigt ved en 
 >forsvarlig udnyttelse af motorens maksimale drejningsmoment."
 >
 >Hehe ikke ringe, når min 1300ccm kun levere 55hk..
 >Hvor lang levetid mon sådan en motor har??
 >
 Levetiden er nok den samme som deres 2.0 motor med 264 hk/353 Nm
 -- 
 MVH Karsten 
 Horsens
            
             |  |  | 
  KASO (15-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : KASO
 | 
 Dato :  15-03-07 21:53
 | 
 |  | 
 "Karsten Andersen" <karsten@jyde.dk> skrev i en meddelelse 
 news:abfgv2tlkglrcg6ieieqvsbj5v3vb2l9k6@4ax.com...
 > Tue, 13 Mar 2007 12:52:03 +0100, skrev Mr J.., på 22 linier, i
 > <45f69063$0$90275$14726298@news.sunsite.dk>, :
 >
 >>http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article280058.ece >>
 >>"Både i det selskab og i forhold til adskillige konkurrenter kommer den 
 >>nye
 >>1,6-liters model godt fra start. Den er kraftfuld, smidig, sej, støjsvag 
 >>og
 >>forholdsvis økonomisk.
 >>
 >>Ydelsen på 180 hk bliver fulgt godt til dørs af et maksimalt 
 >>drejningsmoment
 >>på 230 Nm, og tilsammen gør det den elegante 3-dørs GTC-coupé til en meget
 >>agil og letløbende bil."
 >>
 >>"Alligevel kan den ved blandet kørsel præstere et gennemsnit på 12,9 km/l
 >>eller mere alt efter, om speederen betjenes med moderat fodarbejde eller
 >>bydes op til overdreven quickstep. Det sidste burde være unødvendigt ved 
 >>en
 >>forsvarlig udnyttelse af motorens maksimale drejningsmoment."
 >>
 >>Hehe ikke ringe, når min 1300ccm kun levere 55hk..
 >>Hvor lang levetid mon sådan en motor har??
 >>
 >
 > Levetiden er nok den samme som deres 2.0 motor med 264 hk/353 Nm
 Levetiden på en Opelmotor - er det ikke "til tandremmen springer"?     |  |  | 
   Brian (16-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian
 | 
 Dato :  16-03-07 14:03
 | 
 |  | 
 
            KASO wrote:
 > Levetiden på en Opelmotor - er det ikke "til tandremmen springer"?    Det er det nu på de fleste moderne motorer med tandrem    /Brian 
            
             |  |  | 
  Kim Kristensen (15-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kim Kristensen
 | 
 Dato :  15-03-07 17:40
 | 
 |  | 
 
            On 14 Mar., 19:26, Karsten Andersen <kars...@jyde.dk> wrote:
 > Tue, 13 Mar 2007 14:56:13 +0100, skrev Torben Scheel, på 18 linier, i
 > <45f6ad7d$0$90272$14726...@news.sunsite.dk>, :
 >
 > >Mr J.. wrote:
 >
 > >> haha nej med turbo..
 > >> Ja men gad ikke sidde i en bil, med en fj1100 motor der intet moment har, og
 > >> som skal op på 10Krpm før der sker noget   )
 >
 > >Du kender tydeligvis ikke FJ'en - men du har da ret i at det ikke er en
 > >bilmotor (selvom omdrejningsglade MC-ister vil sige noget andet). Det
 > >var nu også mere for at sætte udviklingen i ydelse lidt i relief.
 > >Direkte omregnet til 1600ccm ville FJ konstruktionen have 150Nm og
 > >~170hk. Luftkølet, uden turbo.
 >
 > >Den bruges forresten i Legend car i USA :
 > >http://en.wikipedia.org/wiki/Legend_car_racing >
 > den har jo heller ikke noget moment.
 > Selv en 1,6 16V opelmotor med 100 hk har mere end 150 Nm.
 >
 > --
 > MVH Karsten
 > Horsens
 Ifølge Bil Revyen 1997 har sådan en 148 Nm, den nyeste Opel 1,6 16V
 103 og 105 hk 150 Nm (fortæller Bil Revyen 2007).
 Med venlig hilsen Kim
            
             |  |  | 
  Karsten Andersen (15-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Karsten Andersen
 | 
 Dato :  15-03-07 19:13
 | 
 |  | 
 
            15 Mar 2007 09:40:11 -0700, skrev Kim Kristensen, på 32 linier, i
 <1173976811.147581.183570@y66g2000hsf.googlegroups.com>, :
 >On 14 Mar., 19:26, Karsten Andersen <kars...@jyde.dk> wrote:
 >> Tue, 13 Mar 2007 14:56:13 +0100, skrev Torben Scheel, på 18 linier, i
 >> <45f6ad7d$0$90272$14726...@news.sunsite.dk>, :
 >>
 >> >Mr J.. wrote:
 >>
 >> >> haha nej med turbo..
 >> >> Ja men gad ikke sidde i en bil, med en fj1100 motor der intet moment har, og
 >> >> som skal op på 10Krpm før der sker noget   )
 >>
 >> >Du kender tydeligvis ikke FJ'en - men du har da ret i at det ikke er en
 >> >bilmotor (selvom omdrejningsglade MC-ister vil sige noget andet). Det
 >> >var nu også mere for at sætte udviklingen i ydelse lidt i relief.
 >> >Direkte omregnet til 1600ccm ville FJ konstruktionen have 150Nm og
 >> >~170hk. Luftkølet, uden turbo.
 >>
 >> >Den bruges forresten i Legend car i USA :
 >> >http://en.wikipedia.org/wiki/Legend_car_racing >>
 >> den har jo heller ikke noget moment.
 >> Selv en 1,6 16V opelmotor med 100 hk har mere end 150 Nm.
 >>
 >> --
 >> MVH Karsten
 >> Horsens
 >
 >Ifølge Bil Revyen 1997 har sådan en 148 Nm, den nyeste Opel 1,6 16V
 >103 og 105 hk 150 Nm (fortæller Bil Revyen 2007).
 >
 >Med venlig hilsen Kim
 Detaljer    -- 
 MVH Karsten 
 Horsens
            
             |  |  | 
  Kim Kristensen (16-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kim Kristensen
 | 
 Dato :  16-03-07 19:40
 | 
 |  | 
 
            On 16 Mar., 14:02, "Brian" <n...@tak.du> wrote:
 > KASO wrote:
 > > Levetiden på en Opelmotor - er det ikke "til tandremmen springer"?    >
 > Det er det nu på de fleste moderne motorer med tandrem    >
 > /Brian
 Nu har Opel jo som KASO antyder i hvert fald tidligere, haft en dårlig
 vane med at købe deres tandremme hos Knæk & Bræk A/S.
 Med venlig hilsen Kim
            
             |  |  | 
  Brian (16-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian
 | 
 Dato :  16-03-07 19:43
 | 
 |  | 
 
            Kim Kristensen wrote:
 > Nu har Opel jo som KASO antyder i hvert fald tidligere, haft en dårlig
 > vane med at købe deres tandremme hos Knæk & Bræk A/S.
 Det ved jeg, jeg har selv antydet det længere oppe - men derfor "dør" alle 
 moderne motorer nu alligevel, hvis tandremmen ryger    /Brian 
            
             |  |  | 
   TheTransporter (17-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : TheTransporter
 | 
 Dato :  17-03-07 06:49
 | 
 |  | 
 
            On Fri, 16 Mar 2007 19:43:29 +0100, "Brian" <nej@tak.du> wrote:
 >Kim Kristensen wrote:
 >
 >> Nu har Opel jo som KASO antyder i hvert fald tidligere, haft en dårlig
 >> vane med at købe deres tandremme hos Knæk & Bræk A/S.
 >
 >Det ved jeg, jeg har selv antydet det længere oppe - men derfor "dør" alle 
 >moderne motorer nu alligevel, hvis tandremmen ryger    Afhænger af hvad du mener med moderne ;). For mener da at nogle af
 toyotas motorer faktisk kunne overleve hvis at tandremmen sprang. Det
 gjaldt dog kun visse motorversioner.
 Men er ikke helt sikker 
 ---
 Mvh
 TheTransporter 
 Passat Variant Highline 2,0 TDI (Taxa)
            
             |  |  | 
    Brian (17-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian
 | 
 Dato :  17-03-07 09:38
 | 
 |  | TheTransporter wrote:
 
 > Afhænger af hvad du mener med moderne ;)
 
 Moderne som i en 16 ventilet motor - der har jeg aldrig hørt om nogen, der
 er sluppet godt afsted med at smide tandremmen.
 
 >For mener da at nogle af
 > toyotas motorer faktisk kunne overleve hvis at tandremmen sprang. Det
 > gjaldt dog kun visse motorversioner.
 
 Der er såmænd også plads på nogle af Opel's gamle motorer.
 
 /Brian
 
 
 
 
 |  |  | 
  Kim Kristensen (17-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kim Kristensen
 | 
 Dato :  17-03-07 10:27
 | 
 |  | 
 
            On 17 Mar., 06:49, TheTransporter <praetorian@t_n_f_s.dk> wrote:
 > On Fri, 16 Mar 2007 19:43:29 +0100, "Brian" <n...@tak.du> wrote:
 > >Kim Kristensen wrote:
 >
 > >> Nu har Opel jo som KASO antyder i hvert fald tidligere, haft en dårlig
 > >> vane med at købe deres tandremme hos Knæk & Bræk A/S.
 >
 > >Det ved jeg, jeg har selv antydet det længere oppe - men derfor "dør" alle
 > >moderne motorer nu alligevel, hvis tandremmen ryger    >
 > Afhænger af hvad du mener med moderne ;). For mener da at nogle af
 > toyotas motorer faktisk kunne overleve hvis at tandremmen sprang. Det
 > gjaldt dog kun visse motorversioner.
 >
 > Men er ikke helt sikker
 >
 > ---
 > Mvh
 > TheTransporter
 > Passat Variant Highline 2,0 TDI (Taxa)
 Det samme gælder for Honda, jeg dog ikke lige check på præcist hvilke.
 Med venlig hilsen Kim
            
             |  |  | 
  Kim Kristensen (17-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kim Kristensen
 | 
 Dato :  17-03-07 10:31
 | 
 |  | On 17 Mar., 09:37, "Brian" <n...@tak.du> wrote:
 > TheTransporter wrote:
 > > Afhænger af hvad du mener med moderne ;)
 >
 > Moderne som i en 16 ventilet motor - der har jeg aldrig hørt om nogen, der
 > er sluppet godt afsted med at smide tandremmen.
 >
 > >For mener da at nogle af
 > > toyotas motorer faktisk kunne overleve hvis at tandremmen sprang. Det
 > > gjaldt dog kun visse motorversioner.
 >
 > Der er såmænd også plads på nogle af Opel's gamle motorer.
 >
 > /Brian
 
 Du må tænke på at Honda og Toyota siden midten af 80'erne brugte 4
 ventiler pr. cylinder i en del af maskinerne, og fra omkring 90 har
 det været næsten umuligt at købe en benzinbil fra de to fabrikker med
 mindre.
 
 Med venlig hilsen Kim
 
 
 
 |  |  | 
 |  |