/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
ang. gel batteri
Fra : Kim H.


Dato : 19-03-07 00:18

Jeg har lige et hurtigt spørgsmål.

Jeg står overfor at skulle købe et nyt batteri til min GPZ500S, og kan finde
et af den alm. slags til ca.250,- incl. syre (12N14-3A). Jeg har så set at
f.eks. Biltema har et 12V 14Ah i samme mål som mit nuværende. Kan jeg uden
videre bare købe biltemas gel batteri, og smide i, i stedet for at købe et
alm.?

Grunden til at jeg gerne vil skifte til et gel batteri er, at jeg har hørt
de skulle aflade langsommere end alm. batterier, og når det ikke er hver uge
jeg har cyklen fremme, så ville det være fedt med et batteri der holder lidt
bedre på strømmen end jeg syntes det alm. syrebatteri gør.


Kim
(Der tit kun får startet alarmen på cyklen og ikke motoren, p.g.a. for lidt
strøm på batteriet :0| )



 
 
Thomas Gulholm (19-03-2007)
Kommentar
Fra : Thomas Gulholm


Dato : 19-03-07 09:47

Kim H. wrote:

> Jeg står overfor at skulle købe et nyt batteri til min GPZ500S, og kan
> finde et af den alm. slags til ca.250,- incl. syre (12N14-3A). Jeg har så
> set at f.eks. Biltema har et 12V 14Ah i samme mål som mit nuværende. Kan
> jeg uden videre bare købe biltemas gel batteri, og smide i, i stedet for
> at købe et alm.?

Der skulle som sådan ikke være nogle problemer med at bruge et gel-batteri -
har dog læst noget om at man skal passe på med at lade for kraftigt på dem
(prøv at søg tilbage i gruppen, evt via groups.google.com - det har været
oppe før).

> Grunden til at jeg gerne vil skifte til et gel batteri er, at jeg har hørt
> de skulle aflade langsommere end alm. batterier, og når det ikke er hver
> uge jeg har cyklen fremme, så ville det være fedt med et batteri der
> holder lidt bedre på strømmen end jeg syntes det alm. syrebatteri gør.

Et almindeligt (rent) syrebatteri bude ikke have problemer med at holde
strømmen - har da også hørt om folk der har haft batteriet siddende i
cyklen (uden lader) vinteren over, og startet uden problemer når det blev
forår. Problemet er nok ikke at det er et syrebatteri, men at DIT
syrebatteri er færdig - skift og blive overrasket... det gjore jeg selv
sidste efterår, da jeg havde startproblemer efter bare en enkelt kold (~5
grader) nat.

Der er selvfølgelig den mulighed at din cykel aflader ekstraordinært meget,
måske på grund af alarmen - prøv at måle strømforbruget med nøglen i "off",
pil evt alarmen fra og mål igen, så burde det være 0.

--
Mvh Thomas Gulholm aka GT | Yamaha XJ 600, 1986
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=1010
Spejder og MCist..? -> http://www.scoutriders.dk

Anders Majland (19-03-2007)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 19-03-07 12:03

>> Jeg står overfor at skulle købe et nyt batteri til min GPZ500S, og kan
>> finde et af den alm. slags til ca.250,- incl. syre (12N14-3A). Jeg har så
>> set at f.eks. Biltema har et 12V 14Ah i samme mål som mit nuværende. Kan
>> jeg uden videre bare købe biltemas gel batteri, og smide i, i stedet for
>> at købe et alm.?

> Et almindeligt (rent) syrebatteri bude ikke have problemer med at holde
> strømmen - har da også hørt om folk der har haft batteriet siddende i
> cyklen (uden lader) vinteren over, og startet uden problemer når det blev
> forår. Problemet er nok ikke at det er et syrebatteri, men at DIT
> syrebatteri er færdig - skift og blive overrasket... det gjore jeg selv
> sidste efterår, da jeg havde startproblemer efter bare en enkelt kold (~5
> grader) nat.

Hvis merprisen er ubetydelig så køb bare gel-batteriet. Det giver da et
punkt mindre at service (kontrol af væske) og gel batterier kan generelt
give en ganske god startstrøm.

I de her billige "starhjælp" æsker ligger der typisk et 15-17Ah gel batteri
og der står stadig i anvisningern at det skal lades regelmæssigt. Så jeg ved
ikke hvor meget mindre selvafladningen er.

> Der er selvfølgelig den mulighed at din cykel aflader ekstraordinært
> meget,
> måske på grund af alarmen - prøv at måle strømforbruget med nøglen i
> "off",
> pil evt alarmen fra og mål igen, så burde det være 0.

Yep - og så er løsningen istedet en billig vedligeholdelseslader når den
står parkeret (altså hvis der er en alarm der bruger strøm)

/A



KentBM (19-03-2007)
Kommentar
Fra : KentBM


Dato : 19-03-07 21:14

Kim H. skrev:
> Grunden til at jeg gerne vil skifte til et gel batteri er, at jeg har hørt
> de skulle aflade langsommere end alm. batterier, og når det ikke er hver uge
> jeg har cyklen fremme, så ville det være fedt med et batteri der holder lidt
> bedre på strømmen end jeg syntes det alm. syrebatteri gør.
Min BMW er meget følsom over for om batteriet er ladt nok op. Både
alarmen og ABS-bremserne kan få problemer, hvis batteriet ikke er på
dubberne. I den forbindelse skulle den største fordel med et GEL-batteri
være, at det er muligt at have en lader på hele tiden.

Og på BMWen tager det ca. 1 time at få tanken af og på igen efter
kontrol af syreniveau.

--

Kent

Armand (19-03-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 19-03-07 22:58


"Kim H." <futtown@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:45fdc8a1$0$52121$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> Grunden til at jeg gerne vil skifte til et gel batteri er, at jeg har hørt
> de skulle aflade langsommere end alm. batterier, og når det ikke er hver
> uge jeg har cyklen fremme, så ville det være fedt med et batteri der
> holder lidt bedre på strømmen end jeg syntes det alm. syrebatteri gør.
>
Sidste vinter (Barbie er ikke kommet frem endnu i år) spænede starteren
velvillig rundt da jeg i irritation over ikke at kunne finde mine
startkabler desperat forsøgte at trykke på starterknappen, uden navlestrengs
back-up'en.
Batteriet var dok kun ét år gammelt, men til gengæld af den uglesete
T-hansen oprindelse!¨
Hvis din motorcykel har svært ved at holde strøm længer end en uge, trænger
du enten til et nyt batteri, som efterfølgende vil kunne klare dét krav en
fem års tid fremover (uanset kvalitet og konstruktion) - Eller også har
ledningsnettet et krybende forbrug et sted.
Jeg vil anbefale dig at få startet modellen op når du beslutter at foråret
er kommet og efterfølgende kører en time-lang tur for at få opladet
batteriet optimalt v.h.a. motorcyklens eget ladesystem og derefter afmontere
den ene af batteriforbindelserne ved henstilling (á den næste uges tid?) -
Ud fra hvorvidt at batteriet aflader sædvanligt eller ej i dén periode kan
du konkludere om det ér batteriet der aflader eller om batteriet kan holde
strømmen og det derfor må være i ledningnettet at der skal søges efter
aflade-fejl!

--
Armand.



Anders Majland (20-03-2007)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 20-03-07 21:49

> Ud fra hvorvidt at batteriet aflader sædvanligt eller ej i dén periode kan
> du konkludere om det ér batteriet der aflader eller om batteriet kan holde
> strømmen og det derfor må være i ledningnettet at der skal søges efter
> aflade-fejl!

Jeg vil lige tilføje at ved en mc der ved efter stilstand ikke bare springer
let igang kan man lynhurtigt dræne selv et frisk fuldt opladet batteri ved
en håndfuld startforsøg...



Jes Vestervang (20-03-2007)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 20-03-07 17:49

"Armand" <kim-armand@mail.dk> writes:

> Hvis din motorcykel har svært ved at holde strøm længer end en uge, trænger
> du enten til et nyt batteri

A propos batterier, så blev jeg ret imponeret over Fazerens fra 1999
da den skulle startes efter et par måneders vinterhi. Den fes lystigt
rundt i starteren, endda også i de fem-ti sekunders tid, der skulle
til før motoren sprang igang. Det synes jeg egentlig er ganske ok,
taget i betragtning at der aldrig har været en lader på batteriet i de
fem år jeg har haft den - af og til undres jeg lidt over folks snak om
vedligeholdelsesopladning

Den stod så også i en opvarmet kælder i de to måneder.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 @ DT125R

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408935
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste