/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
upside down forgaffel expert søges :-)
Fra : Peter Jakobsen


Dato : 17-03-07 08:29

Har fået fat i nogle hårdere fjedre til min Öhlins forgaffel, og problemet
er ikke at skifte dem.

Se side 7 på denne pdf øverst til venstre (Model C/D) :
http://www.ohlins.com/Portals/0/documents/manuals/07282-02.pdf

Når jeg har fået skiftet fjedrene, og skruer "top nut assy" på, er der nogen
der siger, at man lige skruer denne en kvart omgang ud igen, inden man
spænder kontra-møtrikken.

Andre mener at "top nut assy" bare skal skrues fast med fingrene og så
spænde kontra-møtrikken.

Hvilken metode er rigtig og hvorfor ???


M V H

Peter Jakobsen
KAWASAKI ZX12R '01
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=160
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1152



 
 
Steen Gruby (17-03-2007)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 17-03-07 09:06

On Sat, 17 Mar 2007 08:29:02 +0100, "Peter Jakobsen"
<this-email-is-not@valid.nu> wrote:

Hej Peter.
>
>Når jeg har fået skiftet fjedrene, og skruer "top nut assy" på, er der nogen
>der siger, at man lige skruer denne en kvart omgang ud igen, inden man
>spænder kontra-møtrikken.
>
>Andre mener at "top nut assy" bare skal skrues fast med fingrene og så
>spænde kontra-møtrikken.
>
>Hvilken metode er rigtig og hvorfor ???
>
Ingen af metoderne er helt rigtige, men begge kan bruges - Og dog.
Formålet med den første er at få trukket lejerne helt an, og så løsne
lidt så de ikke klemmer.
På den anden side må der heller ikke være slør, så den med 1/4 omgang
ud er for generel.
Metode to får ikke spendt lejerne sammen, så i tilfælde af at der er
skiftet lejer er den ikke anbefalelsesværdig.
Hvis man nu kombinerer de to metoder og spænder moderat, drejer 1/4
omgang tilbage og prøver om man kan spænde lidt ind igen med fingrene,
så burde den være der.
Man kan kontrollere opspændingen ved at løfte forhjulet fri af jorden
og dreje styret fra side til side.
Det skal gå let uden at klemme eller gå i "hak".
På den anden side må der heller ikke være slør når der løftes i
hjulet, eller når cyklens forhjul køres op mod en væg.
Den rigtige tilspænding kan ikke specificeres som "gør dit eller gør
dat" det er en følelsessag - "Fingerspitzengefühl".

Opspændingen bør kontrolleres efter en uges tid.


--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Rasmus og Ditte (17-03-2007)
Kommentar
Fra : Rasmus og Ditte


Dato : 17-03-07 11:01

> Ingen af metoderne er helt rigtige, men begge kan bruges - Og dog.
> Formålet med den første er at få trukket lejerne helt an, og så løsne
> lidt så de ikke klemmer.
> På den anden side må der heller ikke være slør, så den med 1/4 omgang
> ud er for generel.
> Metode to får ikke spendt lejerne sammen, så i tilfælde af at der er
> skiftet lejer er den ikke anbefalelsesværdig.
> Hvis man nu kombinerer de to metoder og spænder moderat, drejer 1/4
> omgang tilbage og prøver om man kan spænde lidt ind igen med fingrene,
> så burde den være der.
> Man kan kontrollere opspændingen ved at løfte forhjulet fri af jorden
> og dreje styret fra side til side.
> Det skal gå let uden at klemme eller gå i "hak".
> På den anden side må der heller ikke være slør når der løftes i
> hjulet, eller når cyklens forhjul køres op mod en væg.
> Den rigtige tilspænding kan ikke specificeres som "gør dit eller gør
> dat" det er en følelsessag - "Fingerspitzengefühl".
>
> Opspændingen bør kontrolleres efter en uges tid.

Hej Steen.
Er det ikke top møtrikken til kronrørslejerne du snakker om?
Han mener topskruen i selve fjederbenet såvidt jeg kan forstå.
Jeg har desværre ikke den store erfaring med upsidedown,så jeg kan ikke
hjælpe så meget med det aktuelle problem.
Mvh
Rasmus H



Steen Gruby (17-03-2007)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 17-03-07 11:09

On Sat, 17 Mar 2007 11:01:14 +0100, "Rasmus og Ditte" <ditras@mail.dk>
wrote:

Hej Rasmus.

>Er det ikke top møtrikken til kronrørslejerne du snakker om?
>Han mener topskruen i selve fjederbenet såvidt jeg kan forstå.
>Jeg har desværre ikke den store erfaring med upsidedown,så jeg kan ikke
>hjælpe så meget med det aktuelle problem.
>

UNDSKYLD !!!!!!!!!
UNDSKYLD !!!!!!!!!
(Skamme).

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Finn og Angela (17-03-2007)
Kommentar
Fra : Finn og Angela


Dato : 17-03-07 12:45


"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
news:3efnv2puabkipn8fniruakjr2ogribph4t@4ax.com...
> On Sat, 17 Mar 2007 11:01:14 +0100, "Rasmus og Ditte" <ditras@mail.dk>
> wrote:
>
> Hej Rasmus.
>
>>Er det ikke top møtrikken til kronrørslejerne du snakker om?
>>Han mener topskruen i selve fjederbenet såvidt jeg kan forstå.
>>Jeg har desværre ikke den store erfaring med upsidedown,så jeg kan ikke
>>hjælpe så meget med det aktuelle problem.
>>
>
> UNDSKYLD !!!!!!!!!
> UNDSKYLD !!!!!!!!!
> (Skamme).

Det er ellers en rigtig god forklaring


--
Hilsen
Finn Christensen
Yamaha XJ700N Maxim
http://hjem.get2net.dk/xjmaximdk



Peter Jakobsen (17-03-2007)
Kommentar
Fra : Peter Jakobsen


Dato : 17-03-07 14:11


"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> wrote in message
news:3efnv2puabkipn8fniruakjr2ogribph4t@4ax.com...
> On Sat, 17 Mar 2007 11:01:14 +0100, "Rasmus og Ditte" <ditras@mail.dk>
> wrote:
>
> Hej Rasmus.
>
>>Er det ikke top møtrikken til kronrørslejerne du snakker om?
>>Han mener topskruen i selve fjederbenet såvidt jeg kan forstå.
>>Jeg har desværre ikke den store erfaring med upsidedown,så jeg kan ikke
>>hjælpe så meget med det aktuelle problem.
>>
>
> UNDSKYLD !!!!!!!!!
> UNDSKYLD !!!!!!!!!
> (Skamme).
>
Helt ok, og Rasmus har fuldstændig ret, det er topskruen i fjederbenet jeg
spørger om.

Har du også et svar på det "rigtige" spørgsmål ???

MVH Peter



Steen Gruby (17-03-2007)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 17-03-07 14:35

On Sat, 17 Mar 2007 14:10:37 +0100, "Peter Jakobsen"
<this-email-is-not@valid.nu> wrote:

Hej Peter-
>>
>Helt ok, og Rasmus har fuldstændig ret, det er topskruen i fjederbenet jeg
>spørger om.
>
>Har du også et svar på det "rigtige" spørgsmål ???
>
Det tør jeg ikke svare direkte på.
Jeg ville vælge den første metode for at vøre sikker på at det er
trukket helt an og så slække den lidt.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Jakob (17-03-2007)
Kommentar
Fra : Jakob


Dato : 17-03-07 18:03

Peter Jakobsen wrote:
> Har fået fat i nogle hårdere fjedre til min Öhlins forgaffel, og problemet
> er ikke at skifte dem.
>
> Se side 7 på denne pdf øverst til venstre (Model C/D) :
> http://www.ohlins.com/Portals/0/documents/manuals/07282-02.pdf
>
> Når jeg har fået skiftet fjedrene, og skruer "top nut assy" på, er der nogen
> der siger, at man lige skruer denne en kvart omgang ud igen, inden man
> spænder kontra-møtrikken.
>
> Andre mener at "top nut assy" bare skal skrues fast med fingrene og så
> spænde kontra-møtrikken.
>
> Hvilken metode er rigtig og hvorfor ???

De er begge "rigtige". Det drejer sig blot om at du skal bruge
kontramøtrikken til at spænde med og ikke bare spænde ned mod slutningen
af gevindet. Forskellen på resultatet af de 2 metoder må også siges at
være minimal.

--
Jakob

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408935
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste