/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Stort bagdæk til SV650S
Fra : paahlman


Dato : 15-03-07 15:36

Hej NG.

Jeg skal have nyt bagdæk til SV'eren og har tænkt på cotinental
RoadAttack. Er der nogen der har erfaringer med dette dæk.
Jeg har indtil nu kørt med et bagdæk der er større end anbefalet og
det kunne jeg godt tænke mig at fortsætte med, men hvad mener i? Skal
jeg købe en anbefalet størrelse (der ser lidt tam ud) eller skal jeg
bare købe det størst mulige? Argumenterne med forringede
køreegenskaber har jeg hørt, men ingen har kunnet dokumentere noget -
kan i?

/jacob


 
 
Torben Scheel (15-03-2007)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 15-03-07 15:55

paahlman wrote:

> Jeg har indtil nu kørt med et bagdæk der er større end anbefalet og
> det kunne jeg godt tænke mig at fortsætte med, men hvad mener i? Skal
> jeg købe en anbefalet størrelse (der ser lidt tam ud) eller skal jeg
> bare købe det størst mulige? Argumenterne med forringede
> køreegenskaber har jeg hørt, men ingen har kunnet dokumentere noget -
> kan i?

Hvis bare fælgen er egnet til dækbredden burde dækket blive brugt som
fabrikanten mener det bør, så er det kun MC-fabrikanten du er klogere
end

Tænk på at marketingafdelingen ville helst have et 190 bagpå alle
maskinerne, så det er kun trukket så langt ned mod det fornuftige som en
samling ingeniører og testkørere har formået.

Bare mine .02$

--
vh
Torben

Hekto (15-03-2007)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 15-03-07 16:03

paahlman was thinking very hard :
> jeg købe en anbefalet størrelse (der ser lidt tam ud) eller skal jeg
> bare købe det størst mulige? Argumenterne med forringede
> køreegenskaber har jeg hørt, men ingen har kunnet dokumentere noget -
> kan i?

Prøv begge typer .. det må da være den bedste
dokumentation du kan få?

Eller forestiller du dig at nogen har aget
omgangstider på en SV650 med det ene og det andet
dæk????

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer
Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og
Elefanter!



Hans Posselt (15-03-2007)
Kommentar
Fra : Hans Posselt


Dato : 15-03-07 16:52

Road Attack er vist et sportstouring dæk, der har scoret gode points i
tests - ingen personlige erfaringer.
Hold dig til de foreskrevne størrelser. Hvis du propper et alt for stort dæk
ned i en lille fælg, kan du i pressede sitiuationer risikere at dækket
popper ud igen - det kan vel nok give en eller anden sved på panden
eller...... - du pådrager dig også skyld for skade på tredjemand.
God fornøjelse med et 160ér

Hans
"paahlman" <jacob@paahlman.dk> skrev i en meddelelse
news:1173969374.077319.10720@y80g2000hsf.googlegroups.com...
Hej NG.

Jeg skal have nyt bagdæk til SV'eren og har tænkt på cotinental
RoadAttack. Er der nogen der har erfaringer med dette dæk.
Jeg har indtil nu kørt med et bagdæk der er større end anbefalet og
det kunne jeg godt tænke mig at fortsætte med, men hvad mener i? Skal
jeg købe en anbefalet størrelse (der ser lidt tam ud) eller skal jeg
bare købe det størst mulige? Argumenterne med forringede
køreegenskaber har jeg hørt, men ingen har kunnet dokumentere noget -
kan i?

/jacob





Ukendt (15-03-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 15-03-07 17:38

On 15 Mar 2007 07:36:14 -0700, paahlman wrote:

> Hej NG.
>
> Jeg skal have nyt bagdæk til SV'eren og har tænkt på cotinental
> RoadAttack. Er der nogen der har erfaringer med dette dæk.
> Jeg har indtil nu kørt med et bagdæk der er større end anbefalet og
> det kunne jeg godt tænke mig at fortsætte med, men hvad mener i? Skal
> jeg købe en anbefalet størrelse (der ser lidt tam ud) eller skal jeg
> bare købe det størst mulige? Argumenterne med forringede
> køreegenskaber har jeg hørt, men ingen har kunnet dokumentere noget -
> kan i?

Det er i hvert fald sikkert og vist, at kyllingestriberne bliver bredere på
et for bredt, og dermed for krumt, bagdæk


--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Armand (15-03-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 15-03-07 18:59


"paahlman" <jacob@paahlman.dk> skrev i en meddelelse
news:1173969374.077319.10720@y80g2000hsf.googlegroups.com...

> Jeg har indtil nu kørt med et bagdæk der er større end anbefalet og
> det kunne jeg godt tænke mig at fortsætte med, men hvad mener i? Skal
> jeg købe en anbefalet størrelse (der ser lidt tam ud) eller skal jeg
> bare købe det størst mulige? Argumenterne med forringede
> køreegenskaber har jeg hørt, men ingen har kunnet dokumentere noget -
> kan i?

Hvad er dokumentation i dette tilfælde?
De fleste der taler imod porno-dækbredder gør det vel ud fra egen erfaring,
hvorimod det sagtens kan tænkes at dem der taler for breede sutter blot
hyler med i porno koret :-/
Jeg er enig i at brede dæk ser fedt ud, men har erfaring fra flere
motorcykler omkring at original størrelsen får motorcyklen til at kaste sig
gennem rundkørsler i forhold til. Hvis du vil have dokumentation så køb dig
original-størrelse nu og mærk forskellen - Når det hen på sommeren atter er
tid for at skifte bagdæk, kan du jo genoverveje om de brederes optik er
mer-udgiften værd i.f.t. køreegenskaberne!

--
Armand.



J.C.Kløve (15-03-2007)
Kommentar
Fra : J.C.Kløve


Dato : 15-03-07 19:48

On 15 Mar., 18:58, "Armand" <kim-arm...@mail.dk> wrote:
> "paahlman" <j...@paahlman.dk> skrev i en meddelelsenews:1173969374.077319..10720@y80g2000hsf.googlegroups.com...
>
> > Jeg har indtil nu kørt med et bagdæk der er større end anbefalet og
> > det kunne jeg godt tænke mig at fortsætte med, men hvad mener i? Skal
> > jeg købe en anbefalet størrelse (der ser lidt tam ud) eller skal jeg
> > bare købe det størst mulige? Argumenterne med forringede
> > køreegenskaber har jeg hørt, men ingen har kunnet dokumentere noget -
> > kan i?
>
> Hvad er dokumentation i dette tilfælde?
> De fleste der taler imod porno-dækbredder gør det vel ud fra egen erfaring,
> hvorimod det sagtens kan tænkes at dem der taler for breede sutter blot
> hyler med i porno koret :-/
> Jeg er enig i at brede dæk ser fedt ud, men har erfaring fra flere
> motorcykler omkring at original størrelsen får motorcyklen til at kaste sig
> gennem rundkørsler i forhold til. Hvis du vil have dokumentation så køb dig
> original-størrelse nu og mærk forskellen - Når det hen på sommeren atter er
> tid for at skifte bagdæk, kan du jo genoverveje om de brederes optik er
> mer-udgiften værd i.f.t. køreegenskaberne!

Porno.... Hø ja det kan man da godt kalde det - men ser det nu så
smart ud? Det må bero på en smagssag ikk? - hvis man vil ligne en
chopper/fat-boy/Viraly sag ja så ser det da givet godt ud :-/

Generelt ødelægger det køreegenskaberne (har selv været der) dog med
enkelte undtagelser, - SV'eren er ikke en undtagelse - Så kan man jo
eksperimentere med at ændre på styregeometrien á sænke gaflerne i
broen med et par milimeter eller tre, for at give lidt styrevillighed
tilbage, men jeg tvivler på at et sådant projekt ender op i noget
godt :-/

--
Dun@nt


J.C.Kløve (15-03-2007)
Kommentar
Fra : J.C.Kløve


Dato : 15-03-07 19:58

On 15 Mar., 15:36, "paahlman" <j...@paahlman.dk> wrote:
> Hej NG.
>
> Jeg skal have nyt bagdæk til SV'eren og har tænkt på cotinental
> RoadAttack. Er der nogen der har erfaringer med dette dæk.
> Jeg har indtil nu kørt med et bagdæk der er større end anbefalet og
> det kunne jeg godt tænke mig at fortsætte med, men hvad mener i? Skal
> jeg købe en anbefalet størrelse (der ser lidt tam ud) eller skal jeg
> bare købe det størst mulige? Argumenterne med forringede
> køreegenskaber har jeg hørt, men ingen har kunnet dokumentere noget -
> kan i?

Jeg har Road Attack på Sv'eren i tiden, og dem er jeg udmærket
tilfreds med.
Der er efter 6500 km ikke det store nedslidning (der er nok ca.. det
dobbelte tilbage).
Der er et acceptabelt grip i tørt vejr - men der fås dæk der er bedre
på dette punkt.
Dækkene advarer når men er ved at være ved grænsen, á en "stille
drift" - så de slipper altså ikke lige pludselig.
Der er et formidagelt grip i vådt føre, jeg var simpelthen rystet
første gang jeg farede gennem et øs-pøs regnvejr.

De ovenfor nævnte erfaringer er opnået fra 0-6500 km kørsel - om der
er betydeligt tab af nogen af egenskaberne når dækket slides
yderligere vides altså ikke.

Når der skal skiftes dæk hen under sommer, kommer Attack i spil igen,
ikke mindst på grund af regnvejrsegenskaberne og holdbarheden(so far).

Skulle valget falde på noget ande ville det blive Pilot Power, men så
er det fordi jeg finder tid og penge til et par banedage

--
Dun@nt




paahlman (16-03-2007)
Kommentar
Fra : paahlman


Dato : 16-03-07 12:20


> Jeg har Road Attack på Sv'eren i tiden, og dem er jeg udmærket
> tilfreds med.

Hvilken størrelse bruger du?

/jacob


paahlman (16-03-2007)
Kommentar
Fra : paahlman


Dato : 16-03-07 14:10

> Eller forestiller du dig at nogen har aget
> omgangstider på en SV650 med det ene og det andet
> dæk????


ØØh nej. mener du da selv omgangstider er specielt god
dokumentation...
Jeg er mere interesseret i artikler eller test der omhandler
køreegenskaber ved foskellige dækstørrelser. Men jeg har åbenbart ikke
udtrykt mig klart nok, håber det er bedre nu.

/jacob



Hekto (16-03-2007)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 16-03-07 14:39

After serious thinking paahlman wrote :
>> Eller forestiller du dig at nogen har aget
>> omgangstider på en SV650 med det ene og det andet
>> dæk????
>
>
> ØØh nej. mener du da selv omgangstider er specielt god
> dokumentation...
> Jeg er mere interesseret i artikler eller test der omhandler
> køreegenskaber ved foskellige dækstørrelser. Men jeg har åbenbart ikke
> udtrykt mig klart nok, håber det er bedre nu.
>
> /jacob

Hvis omgangstiderne er bedre, kunne man jo godt
antage at køreegenskaberne er bedre? Forudsat det
er samme cykel, person o.s.v.

Jeg tror ikke rigtigt at nogen har set det som en
opgave at teste dæk, dækbredde og køreegenskaber,
sådan på et populært plan. Der foregår givet vis
intensiv afprøvning når der designes motorcykler
og/eller skal køree race.

Som Armand er inde på, er diskutionen om
dækbredde ofte mere et spørgsmål om 'porno' end
om noget praktisk anvendeligt.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer
Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og
Elefanter!



Armand (17-03-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 17-03-07 01:00


"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT13> skrev i en meddelelse
news:mn.836e7d731cbcb575.41842@urxgb.qxROT13...
> After serious thinking paahlman wrote :
>>> Eller forestiller du dig at nogen har aget
>>> omgangstider på en SV650 med det ene og det andet
>>> dæk????
>>
>> ... mener du da selv omgangstider er specielt god dokumentation...
>
> Hvis omgangstiderne er bedre, kunne man jo godt
> antage at køreegenskaberne er bedre? Forudsat det
> er samme cykel, person o.s.v.

Brede dæktyper stammer fra racing, hvor det er en ubestridt fordel at have
meget gummi mod asfalten under store nedlægninger med høj fart og
påbegyndende acceleration, så racinglignende sammenligningstests vil give
mer-point til de brede typer!
Og dog: Da man road-racede med RD350LC var det en kendt sandhed at trods
dens endog temmeligt smalle dækbestykning skulle man ikke up-grade
dækbredden da styreegenskaberne derved blev langt mere forringede end
gevinsten under nedlægning kunne forsvare

--
Armand.



Ukendt (17-03-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 17-03-07 11:48

On Sat, 17 Mar 2007 01:00:11 +0100, Armand wrote:


> Brede dæktyper stammer fra racing, hvor det er en ubestridt fordel at have
> meget gummi mod asfalten under store nedlægninger med høj fart og
> påbegyndende acceleration, så racinglignende sammenligningstests vil give
> mer-point til de brede typer!

Jo-jo, men det forudsætter vel at fælgbredden følger med. Et for stort dæk
til en given fælg bliver jo for krumt, og giver ikke væsentlig mere
kontaktflade.


--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

J.C.Kløve (16-03-2007)
Kommentar
Fra : J.C.Kløve


Dato : 16-03-07 14:55

On 16 Mar., 12:19, "paahlman" <j...@paahlman.dk> wrote:
> > Jeg har Road Attack på Sv'eren i tiden, og dem er jeg udmærket
> > tilfreds med.
>
> Hvilken størrelse bruger du?
>
> /jacob

180/55-18 (standart størrelse på en 1000'er

--
Dun@nt


paahlman (17-03-2007)
Kommentar
Fra : paahlman


Dato : 17-03-07 15:28

Efter kløgtige teoretiske overvejelser udtaler Hekto:

> Hvis omgangstiderne er bedre, kunne man jo godt
> antage at køreegenskaberne er bedre? Forudsat det
> er samme cykel, person o.s.v.

ROFL. jaja, det kan man da.
Det giver jo bare ikke den tekniske indsigt jeg forsøger at opnå.

/jacob


Hekto (19-03-2007)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 19-03-07 09:54

paahlman wrote :
> ROFL. jaja, det kan man da.
> Det giver jo bare ikke den tekniske indsigt jeg forsøger at opnå.

Teorien er sådan set enkel nok.

Når cyklen lægges ned i et sving, vil bagdæækets
større bredde, i forhold til forhjulet, gøre at
bagenden løftes.

Sænker man en cykel fortil ændres styregeometrien
og dermed køreegenskaberne. Oftest bliver den
mere styrevillig på bekostning af
retningsstabilitet.
Man kan ved sænkningen opnå at styringen bliver
'nervøs' og alt andet end stabil og behagelig.

Samme indvirkning har selvfølgelig højere og
lavere dækprofiler, og større og mindre
dækbredder.

Hvordan den aktuelt vil opføre sig, er svært at
sige helt konkret. Dér må man lytte sig lidt
frem.
Som Orla er inde på, kan man ikke sætte
ubegrænset brede dæk på en given fælg. Kanterne
krænges så meget indad, at de drastisk ændrer
'rundingen' sideværts på dækket.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer
Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og
Elefanter!



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408935
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste