|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Højresving og cyklister Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  07-03-07 19:34
 | 
 |  | 
 
            Se venligst dette billede først:
http://home1.stofanet.dk/happyhome/save5.jpg Holder bil "A" eller "B" korrekt placeret når man skal foretage et 
 højresving fra den bane? Altså, skal man lade eventuelle cyklister kunne 
 passere indenom og ud på cykelstien til højre? Eller skal man ALTID helt ind 
 til kantstenen ved højresving, no matter what?
 Nogen der kan hjælpe med, hvad færdselsloven/teoribogen siger?
 Man kan måske argumentere for begge løsninger, men jeg er kun ude efter den 
 lovmæssigt korrekte - altså dén som man kan bestå en teoriprøve med.
 MVH Morten 
            
             |  |  | 
  Jens G (07-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jens G
 | 
 Dato :  07-03-07 19:39
 | 
 |  | 
 
            On Wed, 7 Mar 2007 19:34:15 +0100, "Morten" <-> wrote:
 >Se venligst dette billede først:
 >http://home1.stofanet.dk/happyhome/save5.jpg >
 >Holder bil "A" eller "B" korrekt placeret når man skal foretage et 
 >højresving fra den bane? Altså, skal man lade eventuelle cyklister kunne 
 >passere indenom og ud på cykelstien til højre? Eller skal man ALTID helt ind 
 >til kantstenen ved højresving, no matter what?
 >Nogen der kan hjælpe med, hvad færdselsloven/teoribogen siger?
 Da jeg fik kørekort lærte jeg at holde helt til højre, og derved holde
 eventuelt bagfra kommende cyklister bag mig.
 -- 
 Jens G
 Jeg har IP telefoni hos http://www.everlove.dk Besøg http://voip-user.dk  for debat om ip-telefoni og udstyr
            
             |  |  | 
  Jørgen M. Rasmussen (07-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen
 | 
 Dato :  07-03-07 19:55
 | 
 |  | 
 "Jens G" <nospam061106@kabelmail.dk> skrev i en meddelelse
 
 > Da jeg fik kørekort lærte jeg at holde helt til højre, og derved holde
 > eventuelt bagfra kommende cyklister bag mig.
 >
 Hvor langt ned i køen af højresvingende skal du køre det, 1,2-10?. Det er en
 gummi-§§.
 
 
 
 
 |  |  | 
   Brian (07-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian
 | 
 Dato :  07-03-07 20:31
 | 
 |  | Jørgen M. Rasmussen wrote:
 
 > Hvor langt ned i køen af højresvingende skal du køre det, 1,2-10?.
 > Det er en gummi-§§.
 
 Det er ihvertfald umuligt at praktisere i den virkelige verden. Jeg gik helt
 bort fra det, da en cyklist knaldede mit sidespejl, mens hun var på vej op i
 fart fra stilstand. Efter hun havde knaldet spejlet, vendte hun sig om og
 skældte mig ud, så jeg er sikker på at det ikke var et uheld.
 
 At bilen lige får et dask med hånden, for at sige at man altså godt lige kan
 lave plads til dem, er heller ikke usædvanligt.
 
 /Brian
 
 
 
 
 |  |  | 
    Ukendt (07-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  07-03-07 20:36
 | 
 |  | 
 "Brian" <nej@tak.du> skrev i en meddelelse
 news:45ef1307$0$90263$14726298@news.sunsite.dk...
 > Jørgen M. Rasmussen wrote:
 >
 >> Hvor langt ned i køen af højresvingende skal du køre det, 1,2-10?.
 >> Det er en gummi-§§.
 >
 > Det er ihvertfald umuligt at praktisere i den virkelige verden. Jeg gik
 > helt bort fra det, da en cyklist knaldede mit sidespejl, mens hun var på
 > vej op i fart fra stilstand. Efter hun havde knaldet spejlet, vendte hun
 > sig om og skældte mig ud, så jeg er sikker på at det ikke var et uheld.
 
 Hvordan kan hun komme til det hvis du spærrer for hende? - cykler hun på
 fortovet så?
 
 > At bilen lige får et dask med hånden, for at sige at man altså godt lige
 > kan lave plads til dem, er heller ikke usædvanligt.
 
 Det er helt rigtigt, - oplever man da iblandt, men det er vel også bedre end
 at du kører hen over cyklisten??
 
 
 
 
 |  |  | 
     Brian (07-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian
 | 
 Dato :  07-03-07 20:56
 | 
 |  | Per wrote:
 
 > Hvordan kan hun komme til det hvis du spærrer for hende? - cykler hun
 > på fortovet så?
 
 Nææ, men jeg kørte heller ikke millimeter tæt på kantstenen - det har jeg
 mine fælge for kær til.
 
 Hvis sådan en cykeltrunte vil forbi, skal hun nok komme det.
 
 > Det er helt rigtigt, - oplever man da iblandt, men det er vel også
 > bedre end at du kører hen over cyklisten??
 
 Så absolut, en anden grund til at jeg ikke prøver at spærre vejen for dem,
 er at det er sværere at overse dem når de holder foran fremfor i en ½blind
 vinkel.
 
 /Brian
 
 
 
 
 |  |  | 
      Ukendt (07-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  07-03-07 21:05
 | 
 |  | 
 "Brian" <nej@tak.du> skrev i en meddelelse 
 news:45ef18dd$0$90270$14726298@news.sunsite.dk...
 > Per wrote:
 >
 >> Hvordan kan hun komme til det hvis du spærrer for hende? - cykler hun
 >> på fortovet så?
 >
 > Nææ, men jeg kørte heller ikke millimeter tæt på kantstenen - det har jeg 
 > mine fælge for kær til.
 >
 > Hvis sådan en cykeltrunte vil forbi, skal hun nok komme det.
 Ja, de kan myre gevaldigt, - det må jeg medgi' dig    Per 
            
             |  |  | 
    Ukendt (07-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  07-03-07 20:40
 | 
 |  | 
 > At bilen lige får et dask med hånden, for at sige at man altså godt lige
 > kan
 > lave plads til dem, er heller ikke usædvanligt.
 
 Hvis det sker for mig, kommer der sgu svar fra motor, horn, ellers er ejg
 sikker på at ejg sagtens kan komme længere mod højre, om det så skal koste 2
 stk. fælge...
 
 /SWP
 
 
 
 
 |  |  | 
     Brian (07-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian
 | 
 Dato :  07-03-07 21:58
 | 
 |  | Søren Wagner wrote:
 >> At bilen lige får et dask med hånden, for at sige at man altså godt
 >> lige kan
 >> lave plads til dem, er heller ikke usædvanligt.
 >
 > Hvis det sker for mig, kommer der sgu svar fra motor, horn, ellers er
 > ejg sikker på at ejg sagtens kan komme længere mod højre, om det så
 > skal koste 2 stk. fælge...
 
 Det gider jeg ikke hidse mig videre op over, det fører alligevel ikke til
 noget.
 
 /Brian
 
 
 
 
 |  |  | 
      Ukendt (07-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  07-03-07 22:13
 | 
 |  | 
 >> Hvis det sker for mig, kommer der sgu svar fra motor, horn, ellers er
 >> ejg sikker på at ejg sagtens kan komme længere mod højre, om det så
 >> skal koste 2 stk. fælge...
 >
 > Det gider jeg ikke hidse mig videre op over, det fører alligevel ikke til
 > noget.
 
 Er jeg faktisk glad for, gider heller ikke igenem en lang moralsk
 diskussion, hvor konklussionen bliver at vi har forskellige syn på sagen..
 
 
 /SWP
 
 
 
 
 |  |  | 
    Peter Dalgaard (07-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Dalgaard
 | 
 Dato :  07-03-07 21:15
 | 
 |  | "Brian" <nej@tak.du> writes:
 
 > Jørgen M. Rasmussen wrote:
 >
 >> Hvor langt ned i køen af højresvingende skal du køre det, 1,2-10?.
 >> Det er en gummi-§§.
 >
 > Det er ihvertfald umuligt at praktisere i den virkelige verden. Jeg gik helt
 > bort fra det, da en cyklist knaldede mit sidespejl, mens hun var på vej op i
 > fart fra stilstand. Efter hun havde knaldet spejlet, vendte hun sig om og
 > skældte mig ud, så jeg er sikker på at det ikke var et uheld.
 >
 > At bilen lige får et dask med hånden, for at sige at man altså godt lige kan
 > lave plads til dem, er heller ikke usædvanligt.
 
 Det er nu sjældent jeg ser (i bil eller på cykel) folk lave den slags
 medmindre de ligefrem bliver klemt. Der er ganske mange der kører som
 i køreskolen, og det ser ikke ud til at give de store konflikter. I
 den sidste ende er det jo også noget man gør for at undgå at køre en
 cyklist ned.
 
 De fleste steder kan man jo også køre cyklen venstre om hvis man skal
 lige ud eller til venstre, og så er det irriterende at bilerne *ikke*
 er trukket helt ind. Til gengæld ser jeg en del tumper der ikke holder
 linjen når de kommer fra den position men trækker lige ind foran den
 højresvingende bil (i stedet for at køre ca en billængde frem så bilen
 kan komme rundt).
 
 I praksis tror jeg at de to-tre første biler trækker helt til højre.
 Hvis man ligger senere, afventer man og lader evt. cyklister trille
 ind foran før man selv trækker til højre.
 
 --
 O__  ---- Peter Dalgaard             Øster Farimagsgade 5, Entr.B
 c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics     PO Box 2099, 1014 Cph. K
 (*) \(*) -- University of Copenhagen   Denmark          Ph:  (+45) 35327918
 ~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk)                  FAX: (+45) 35327907
 
 
 |  |  | 
     Brian (07-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian
 | 
 Dato :  07-03-07 22:00
 | 
 |  | Peter Dalgaard wrote:
 
 > Det er nu sjældent jeg ser (i bil eller på cykel) folk lave den slags
 > medmindre de ligefrem bliver klemt. Der er ganske mange der kører som
 > i køreskolen, og det ser ikke ud til at give de store konflikter. I
 > den sidste ende er det jo også noget man gør for at undgå at køre en
 > cyklist ned.
 
 Well... jeg er faktisk holdt med at holde helt mod kantstenen - blandt andet
 for ikke at overse en cyklist.
 
 > De fleste steder kan man jo også køre cyklen venstre om hvis man skal
 > lige ud eller til venstre, og så er det irriterende at bilerne *ikke*
 > er trukket helt ind.
 
 Det kan man da, men her i Horsens er der ikke mange der gør det. Det forstår
 jeg egentlig godt, jeg ville nødig fanges derude på cykel.
 
 /Brian
 
 
 
 
 |  |  | 
      Peter Dalgaard (07-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Dalgaard
 | 
 Dato :  07-03-07 22:18
 | 
 |  | "Brian" <nej@tak.du> writes:
 
 > Peter Dalgaard wrote:
 >
 >> Det er nu sjældent jeg ser (i bil eller på cykel) folk lave den slags
 >> medmindre de ligefrem bliver klemt. Der er ganske mange der kører som
 >> i køreskolen, og det ser ikke ud til at give de store konflikter. I
 >> den sidste ende er det jo også noget man gør for at undgå at køre en
 >> cyklist ned.
 >
 > Well... jeg er faktisk holdt med at holde helt mod kantstenen - blandt andet
 > for ikke at overse en cyklist.
 
 Problemet er at du risikerer at overse en der kommer bagfra og indenom
 efter at du er begyndt at svinge. Det samme kan selvfølgelig ske de
 steder hvor cykelstien er ført helt frem til krydset.
 
 >> De fleste steder kan man jo også køre cyklen venstre om hvis man skal
 >> lige ud eller til venstre, og så er det irriterende at bilerne *ikke*
 >> er trukket helt ind.
 >
 > Det kan man da, men her i Horsens er der ikke mange der gør det. Det forstår
 > jeg egentlig godt, jeg ville nødig fanges derude på cykel.
 
 Det er kun i rene højresvingsbaner at man må, og så er der ikke nogen
 risiko.
 
 --
 O__  ---- Peter Dalgaard             Øster Farimagsgade 5, Entr.B
 c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics     PO Box 2099, 1014 Cph. K
 (*) \(*) -- University of Copenhagen   Denmark          Ph:  (+45) 35327918
 ~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk)                  FAX: (+45) 35327907
 
 
 |  |  | 
       Brian (07-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian
 | 
 Dato :  07-03-07 22:24
 | 
 |  | Peter Dalgaard wrote:
 
 > Problemet er at du risikerer at overse en der kommer bagfra og indenom
 > efter at du er begyndt at svinge. Det samme kan selvfølgelig ske de
 > steder hvor cykelstien er ført helt frem til krydset.
 
 Det kan jo også ske, hvis jeg giver dem plads til at komme foran mig... der
 kan altid komme en bagfra i relativ høj fart.
 
 /Brian
 
 
 
 
 |  |  | 
     Bruno (07-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bruno
 | 
 Dato :  07-03-07 23:58
 | 
 |  | Nu er jeg både bilist og cykelist i Kbh, så jeg vil lige give mit besyv
 med.
 
 
 Peter Dalgaard wrote:
 > De fleste steder kan man jo også køre cyklen venstre om hvis man skal
 > lige ud eller til venstre, og så er det irriterende at bilerne *ikke*
 > er trukket helt ind. Til gengæld ser jeg en del tumper der ikke holder
 > linjen når de kommer fra den position men trækker lige ind foran den
 > højresvingende bil (i stedet for at køre ca en billængde frem så bilen
 > kan komme rundt).
 >
 
 Jeg skal ikke kunne sige om dine oplevelser af, at cykelisten trækker
 ind til højre, efter at havde kørt venstre om, kommer fra de kryds jeg
 tænker på. Men der er steder hvor man som cykelist føler sig meget jaget
 af biler på venstre side af en når man kommer ud i krydset og derfor
 trækker lidt til højre når man er kommet forbi de højresvingende biler.
 
 
 > I praksis tror jeg at de to-tre første biler trækker helt til højre.
 > Hvis man ligger senere, afventer man og lader evt. cyklister trille
 > ind foran før man selv trækker til højre.
 >
 Enig. Når der er knald på trafikken kan det være noget af en kunst at
 komme ind i højresvingsbanen uden at møve lidt, det kan give lidt
 konflikter. Jeg er ret sikker på at ulykkesstatistikkerne taler for at
 man lader cykelstien ophøre før krydset fremfor og køre cykelstien helt
 frem til krydset, når bare cykelisterne ikke insistere på at mase sig
 forbi på venstre side så er risikoen for højresvingsulykker nemlig
 mindsket en del.
 
 Mvh
 Bruno
 
 
 |  |  | 
    Jørgen M. Rasmussen (07-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen
 | 
 Dato :  07-03-07 21:53
 | 
 |  | 
 "Brian" <nej@tak.du> skrev i en meddelelse news:45ef1307$0$90263
 
 > Det er ihvertfald umuligt at praktisere i den virkelige verden.
 
 Enig, her gæller "lovens bogstav ikke.:
 
 
 Jeg gik helt
 > bort fra det, da en cyklist knaldede mit sidespejl, mens hun var på vej op
 > i fart fra stilstand.
 
 Holdt du som nr. 2 el. 10?; hvis det sidste var du jo en blokering, en gene,
 prop i trafikkens fremadskriden . Det har man det bedste overblik over, om
 man er, når man har r.. plantet i en behagelig sofa. For H.... mand, du har
 så rigelig resurser at øse af, hvorrfor være så smålig?.  Hvis du giver
 plads slipper du for dask, men får smil :)..
 
 
 
 
 |  |  | 
     Brian (07-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian
 | 
 Dato :  07-03-07 22:04
 | 
 |  | Jørgen M. Rasmussen wrote:
 >> Jeg gik helt
 >> bort fra det, da en cyklist knaldede mit sidespejl, mens hun var på
 >> vej op i fart fra stilstand.
 >
 > Holdt du som nr. 2 el. 10?;
 
 Jeg holdte forrest.
 
 > For H.... mand, du har så rigelig resurser at øse af, hvorrfor
 > være så smålig?.  Hvis du giver plads slipper du for dask, men får
 > smil :)..
 
 Hvordan kommer du frem til at jeg er smålig ?
 
 Desuden giver det jo ikke et smil at give plads, når nogen cyklister ser det
 som deres ret at mase sig op foran bilerne.
 
 /Brian
 
 
 
 
 |  |  | 
      Jørgen M. Rasmussen (07-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen
 | 
 Dato :  07-03-07 22:11
 | 
 |  | 
 "Brian" <nej@tak.du> skrev i en meddelelse news:45ef28a5$0$90273
 
 > Hvordan kommer du frem til at jeg er smålig ?
 >
 Hvis du maser nogen for at holde på din ret, er du smålig. Se dog ikke på
 det som en krig med mulighed for at vinde fornedrigelse tilbage.
 
 
 
 
 |  |  | 
       Brian (07-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian
 | 
 Dato :  07-03-07 22:14
 | 
 |  | Jørgen M. Rasmussen wrote:
 
 > Hvis du maser nogen for at holde på din ret, er du smålig. Se dog
 > ikke på det som en krig med mulighed for at vinde fornedrigelse
 > tilbage.
 
 Hvor ser du at jeg maser nogen ?
 
 Når jeg holder stille, er det vel cykeltrunten der maser sig frem...
 
 Forøvrigt sjovt at lige netop du snakker om at leve i fred og fordragelig
 hed i trafikken, når man kender dit syn på motorcyklister og varevogne.
 
 /Brian
 
 
 
 
 |  |  | 
        Jørgen M. Rasmussen (07-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen
 | 
 Dato :  07-03-07 22:56
 | 
 |  | 
 "Brian" <nej@tak.du> skrev i en meddelelse news:45ef2b0a$0$90270
 
 > Forøvrigt sjovt at lige netop du snakker om at leve i fred og fordragelig
 > hed i trafikken, når man kender dit syn på motorcyklister og varevogne.
 >
 Jeg viger gerne min plads, og forsvare, de som er svage, og som bliver
 "kanøflet" i trafikken.  De nævnet tilhøre ingen af de kategorier,
 tværtimod.
 
 
 
 
 |  |  | 
         Brian (08-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian
 | 
 Dato :  08-03-07 18:25
 | 
 |  | Jørgen M. Rasmussen wrote:
 
 > Jeg viger gerne min plads, og forsvare, de som er svage, og som bliver
 > "kanøflet" i trafikken.  De nævnet tilhøre ingen af de kategorier,
 > tværtimod.
 
 Hvem slår sig mest: Dig i din Skoda, eller gutten der sidder i Guds frie
 natur på sin motorcykel ?
 
 /Brian
 
 
 
 
 |  |  | 
        Ib Jakobsen (07-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ib Jakobsen
 | 
 Dato :  07-03-07 23:36
 | 
 |  | 
 
            Brian skrev:
 > Forøvrigt sjovt at lige netop du snakker om at leve i fred og fordragelig 
 > hed i trafikken, når man kender dit syn på motorcyklister og varevogne.
 Du skrev det jeg tænkte det kun. For magen til egoisme skal man lede 
 langt efter.    -- 
 MVH
 Ib Jakobsen
            
             |  |  | 
         Brian (08-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian
 | 
 Dato :  08-03-07 18:26
 | 
 |  | 
 
            Ib Jakobsen wrote:
 > Du skrev det jeg tænkte det kun. For magen til egoisme skal man lede
 > langt efter.    Jeg tror såmænd ikke Jørgen er egoist, han ser indimellem bare lidt sjovt på 
 tingene    /Brian 
            
             |  |  | 
          Ib Jakobsen (09-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ib Jakobsen
 | 
 Dato :  09-03-07 20:22
 | 
 |  | 
 
            Brian skrev:
 > Ib Jakobsen wrote:
 > 
 >> Du skrev det jeg tænkte det kun. For magen til egoisme skal man lede
 >> langt efter.    > 
 > Jeg tror såmænd ikke Jørgen er egoist, han ser indimellem bare lidt sjovt på 
 > tingene    Ja, det slog mig i dag da jeg sad i bilen. Faktisk har en fantastisk 
 ironi vinkel ting tingene. Man skal bare lige læse hans indslag om mc'er 
 medet smil på læben og løftede skuldre.    -- 
 MVH
 Ib Jakobsen
            
             |  |  | 
       Finn Guldmann (10-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Finn Guldmann
 | 
 Dato :  10-03-07 11:53
 | 
 |  | Jørgen M. Rasmussen skrev:
 >> Hvordan kommer du frem til at jeg er smålig ?
 > Hvis du maser nogen for at holde på din ret, er du smålig. Se dog ikke på
 > det som en krig med mulighed for at vinde fornedrigelse tilbage.
 >
 Prøv at tænk det om den cyklist der maser sig frem. (evt kører på fortovet.)
 
 --
 MVH Finn         Tid at hejse flaget!!!
 Der er fundet en kræftform rygning IKKE får skylden for.
 
 
 |  |  | 
        Jørgen M. Rasmussen (10-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen
 | 
 Dato :  10-03-07 14:14
 | 
 |  | 
 "Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i en meddelelse
 news:esu2n1$fgi$7@newsbin.cybercity.dk...
 
 > Prøv at tænk det om den cyklist der maser sig frem. (evt kører på
 > fortovet.)
 >
 Det gør jeg også. Hver dag får jeg repeteret 1,2... mange debatter herfra.
 Udfaldet er det samme, "man er sig selv nærmest", hvis man er i
 "målgruppen", man kan gøre hverken fra el. til når andre køre som aber.
 
 
 
 
 |  |  | 
   Ukendt (07-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  07-03-07 20:33
 | 
 |  | >> Da jeg fik kørekort lærte jeg at holde helt til højre, og derved holde
 >> eventuelt bagfra kommende cyklister bag mig.
 
 
 Det er efter min mening også den helt korrekte placering - Man skal ind og
 "spærre" for cyklisterne.
 
 > Hvor langt ned i køen af højresvingende skal du køre det, 1,2-10?. Det er
 > en gummi-§§.
 
 hvor langt ned?? Bilerne på tegningen holder ved hajtænderne, og det er vel
 det der umiddelbart spørges om? Men -
 Hvis jeg er bil nr. 2 der kommer efter den rigtigt placerede, og der er en
 cyklist der er der før mig, så lægger jeg mig stadig helt ind, og ser jo i
 så fald cyklisten foran mig klart og tydeligt... De cykler der nu kommer
 bagfra må pænt blive bagved.. Den teknik bør fortsætte ned i rækken!!
 
 vh. Per
 
 
 
 
 |  |  | 
   Sætterniissen (07-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Sætterniissen
 | 
 Dato :  07-03-07 21:56
 | 
 |  | 
 "Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i en meddelelse
 news:45ef0a7d$0$2084$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >
 > "Jens G" <nospam061106@kabelmail.dk> skrev i en meddelelse
 >
 >> Da jeg fik kørekort lærte jeg at holde helt til højre, og derved holde
 >> eventuelt bagfra kommende cyklister bag mig.
 >>
 > Hvor langt ned i køen af højresvingende skal du køre det, 1,2-10?. Det er
 > en gummi-§§.
 
 Nej det er ikke så svært - kommer cyklen først op til krydset skal den have
 sin plads i køen og du holder på siden af denne eller endnu bedre bagved
 denne. Så er det sådan set ligegyldigt om vi taler om position 1 eller 7.
 
 Problemet er bare at mange cyklister ikke forstår det princip - men maser
 sig op på de 5 cm som måtte være tilbage mellem biler og fortovskant.
 
 Knud
 
 
 
 
 |  |  | 
  Peter Dalgaard (07-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Dalgaard
 | 
 Dato :  07-03-07 20:36
 | 
 |  | 
 
            "Morten" <-> writes:
 > Se venligst dette billede først:
 > http://home1.stofanet.dk/happyhome/save5.jpg >
 > Holder bil "A" eller "B" korrekt placeret når man skal foretage et 
 > højresving fra den bane? Altså, skal man lade eventuelle cyklister kunne 
 > passere indenom og ud på cykelstien til højre? Eller skal man ALTID helt ind 
 > til kantstenen ved højresving, no matter what?
 > Nogen der kan hjælpe med, hvad færdselsloven/teoribogen siger?
 >
 > Man kan måske argumentere for begge løsninger, men jeg er kun ude efter den 
 > lovmæssigt korrekte - altså dén som man kan bestå en teoriprøve med.
 A er korrekt, vil jeg mene. Altså ind og lukke af. Det kan ikke have
 betydning at det er et T-kryds, for cyklen kunne tænkes at skulle til
 venstre (i hvilket tilfælde han sikkert gerne vil kunne placere sig
 til venstre i højresvingsbanen). 
 Færdselsloven siger
 Pgf.16, stk.3:Ved svingning til højre skal køretøjet føres så langt ud
 mod kørebanens højre kant som muligt. Svinget skal gøres så lille som
 muligt.
 -- 
    O__  ---- Peter Dalgaard             Øster Farimagsgade 5, Entr.B
   c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics     PO Box 2099, 1014 Cph. K
  (*) \(*) -- University of Copenhagen   Denmark          Ph:  (+45) 35327918
 ~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk)                  FAX: (+45) 35327907
            
             |  |  | 
  Michael Rasmussen (07-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Michael Rasmussen
 | 
 Dato :  07-03-07 22:30
 | 
 |  | Morten skrev:
 
 > men jeg er kun ude efter den lovmæssigt korrekte - altså dén som man
 > kan bestå en teoriprøve med.
 
 Og den kommer her:
 
 Det afhænger af vejmarkeringen. Hvis der er spærrelinje (ubrudt streg)
 mellem cykelstien og kørebanen, så må man *ikke* lukke af for cyklister,
 men skal holde ved stregen; og den kan være svær at se, hvis man færdes
 i krydset for første gang, da den - i hvert fald visse steder - kun er
 godt 1/2 meter lang og placeret helt henne ved stoplinjen.
 
 Er der ingen markering, så skal man holde helt til højre og lukke af for
 evt. cyklister/knallerter ved højresving.
 
 --
 Michael Rasmussen
 ------------------------------------------------------------------------
 »If you don't fail at least 90 percent of the time,
 you're not aiming high enough«, Alan Kay.
 
 
 |  |  | 
  Peter Dalgaard (07-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Dalgaard
 | 
 Dato :  07-03-07 22:37
 | 
 |  | Michael Rasmussen <news@irczone.invalid> writes:
 
 > Hvis der er spærrelinje (ubrudt streg)
 > mellem cykelstien og kørebanen, så må man *ikke* lukke af for
 > cyklister, men skal holde ved stregen; og den kan være svær at se,
 > hvis man færdes i krydset for første gang, da den - i hvert fald visse
 > steder - kun er godt 1/2 meter lang og placeret helt henne ved
 > stoplinjen.
 
 Av. Det lyder godt nok decideret tåbeligt. Hvor har du set den
 konstruktion?
 
 --
 O__  ---- Peter Dalgaard             Øster Farimagsgade 5, Entr.B
 c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics     PO Box 2099, 1014 Cph. K
 (*) \(*) -- University of Copenhagen   Denmark          Ph:  (+45) 35327918
 ~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk)                  FAX: (+45) 35327907
 
 
 |  |  | 
   Michael Rasmussen (08-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Michael Rasmussen
 | 
 Dato :  08-03-07 13:10
 | 
 |  | 
 
            Peter Dalgaard skrev:
 > Av. Det lyder godt nok decideret tåbeligt. Hvor har du set den
 > konstruktion?
 Jeg vil tro at de findes flere steder, men de steder hvor der også er en 
 fysisk afgrænsning ind til cykelstien (kantsten eller lign.) giver de 
 sig selv. Når cyklisterne kører direkte på kørebanen er det værre.
 Sidstenævnte findes flere steder i Svendborg by, hvor jeg var til 
 køreprøve. Jeg havde på forhånd lært at kigge ekstra godt efter, men 
 ellers kan de godt være lidt lumske at spotte, især de steder hvor 
 striberne samtidig er af ældre dato og derfor utydelige/slidte. 
 Problemet er også, at man gerne vil placere sig korrekt inden man når 
 helt hen i krydset, og der kan det godt være svært at se en (omend bred) 
 kort streg på afstand.
 Jeg kan huske at det var noget jeg talte en del med min kørelære om, for 
 det virkede på mig lidt mærkeligt, at man godt må holde helt til højre, 
 når nu der er tegnet en cykel. Men det må - og skal - man altså, 
 medmindre der også er en ubrudt spærrelinje.
 Desværre har jeg ikke et billede, men hvis man er kendt i Svendborg er 
 det så vidt jeg husker bl.a. i krydsene rundt om bycenteret; altså ret 
 befærdede steder.
 Jeg kan huske at TV2 Fyn i efteråret bragte noget om cyklister i deres 
 "Trafik Etik, Tak" serie, hvor bl.a. højresving også blev omtalt. Det 
 afsnit har jeg fundet frem på nettet, og det burde kunne ses på følgende 
 adresse:
 <URL: http://www.tv2regionerne.dk/reg2005/player.aspx?id=306439&r=2  >
 (Og er vel egentlig et kig værd for alle, der har en mening om 
 cyklisters adfærd i trafikken)
 -- 
 Michael Rasmussen
 ------------------------------------------------------------------------
            »If you don't fail at least 90 percent of the time,
                  you're not aiming high enough«, Alan Kay.
            
             |  |  | 
    Torben Scheel (08-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Torben Scheel
 | 
 Dato :  08-03-07 14:21
 | 
 |  | 
 
            Michael Rasmussen wrote:
 > <URL: http://www.tv2regionerne.dk/reg2005/player.aspx?id=306439&r=2  >
 > (Og er vel egentlig et kig værd for alle, der har en mening om 
 > cyklisters adfærd i trafikken)
 > 
 Underligt indslag. Chaufføren har ikke læst sin færdselslov - damen på 
 den gule cykel holder korrekt hvis hun er kommet tværgående (hvilket 
 cyklens position afslører) og skal til venstre. Derfor må han regne med 
 at der er cyklister ude i krydset, og kan han ikke komme forbi, må han 
 vente. Hvis han ved han kommer faretruende tæt på, hvorfor kører han så?
 En anden forseelse der ikke kommenteres er den Mercedes Taxi der ikke 
 holder tilbage for cyklisten i fodgængerfeltet. Ja hun står overskrævs 
 over cyklen (og cykler efterfølgende over), men han skal sgu' holde 
 tilbage alligevel. Det er bare et eksempel på at alle begår fejl, og de 
 færreste sætter sig ind i andre trafikantgruppers problemer. At cykle 
 over et fodgængerfelt kan sidestilles med en bilist der parkerer foran 
 bageren selv om der er forbud. Irriterende, men sædvanligvis ikke særlig 
 farligt. Og enhver egoist kan se at det er praktisk i situationen.
 Det er i øvrigt en god livreddende tommelfingerregel at køre lidt frem 
 for spærrelinien når man er på cykel for at sikre sig at man bliver set. 
 Dårligt for trafikkarmaen, men indtil der kommer tilbagetrukne 
 spærrelinier for motoriseret trafik og de bliver overholdt er det 
 sikrere end at holde sig bagved.
 Et af dagens store problemer er grøn højrepil - de færreste bilister 
 opfatter det som rødt når den slukker, selvom der stadig er rødt ligeud. 
 Her er cyklister i overhængende fare når der bliver grønt, og de sidste 
 højresvingende biler kommer bagfra.
 -- 
 vh
 Torben
            
             |  |  | 
     Peter Dalgaard (08-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Dalgaard
 | 
 Dato :  08-03-07 15:09
 | 
 |  | 
 
            Torben Scheel <torben_scheel@hotmail.com> writes:
 > Michael Rasmussen wrote:
 >
 >> <URL: http://www.tv2regionerne.dk/reg2005/player.aspx?id=306439&r=2  >
 >> (Og er vel egentlig et kig værd for alle, der har en mening om
 >> cyklisters adfærd i trafikken)
 >>
 > Underligt indslag. Chaufføren har ikke læst sin færdselslov - damen på
 > den gule cykel holder korrekt hvis hun er kommet tværgående (hvilket
 > cyklens position afslører) og skal til venstre. Derfor må han regne
 > med at der er cyklister ude i krydset, og kan han ikke komme forbi, må
 > han vente. Hvis han ved han kommer faretruende tæt på, hvorfor kører
 > han så?
 Nu er jeg midlertidig multimediehæmmet, men er det en situation hvor
 en cyklist i et afbrudt venstresving kommer til at holde i vejen for
 højresvingende biler og cykler ved grøn svingpil? (Ses dagligt i
 krydset Nørre Søgade/Dr.Louises Bro). Den korrekte løsning på den
 situation er at cyklisten gennemfører venstresvinget så snart der er
 fri bane, i praksis: når der er rødt for tværgående. Men lur mig om
 folk er klar over det -- de tror at det er at køre frem for rødt, men
 det er helt efter bogen.
 -- 
    O__  ---- Peter Dalgaard             Øster Farimagsgade 5, Entr.B
   c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics     PO Box 2099, 1014 Cph. K
  (*) \(*) -- University of Copenhagen   Denmark          Ph:  (+45) 35327918
 ~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk)                  FAX: (+45) 35327907
            
             |  |  | 
      Torben Scheel (08-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Torben Scheel
 | 
 Dato :  08-03-07 16:00
 | 
 |  | Peter Dalgaard wrote:
 
 > Nu er jeg midlertidig multimediehæmmet, men er det en situation hvor
 > en cyklist i et afbrudt venstresving kommer til at holde i vejen for
 > højresvingende biler og cykler ved grøn svingpil? (Ses dagligt i
 > krydset Nørre Søgade/Dr.Louises Bro). Den korrekte løsning på den
 > situation er at cyklisten gennemfører venstresvinget så snart der er
 > fri bane, i praksis: når der er rødt for tværgående. Men lur mig om
 > folk er klar over det -- de tror at det er at køre frem for rødt, men
 > det er helt efter bogen.
 >
 Jeps - præcis. Jeg plejer også at holde tilbage ved veje af en vis
 størrelse, både fordi det er svært at overskue det hele, og fordi mange
 bilister tror man skider på færdselsloven hvis man kører frem. Især hvis
 de ikke har set at man kommer på tværs først ser det sært ud. Og der er
 rigeligt af "alle cyklister kører over for rødt, så jeg respekterer dem
 ikke"-opfattelse derude i forvejen.
 
 --
 vh
 Torben
 
 
 |  |  | 
  Finn Guldmann (10-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Finn Guldmann
 | 
 Dato :  10-03-07 11:51
 | 
 |  | Michael Rasmussen skrev:
 >> men jeg er kun ude efter den lovmæssigt korrekte - altså dén som man
 >> kan bestå en teoriprøve med.
 > Og den kommer her:
 > Det afhænger af vejmarkeringen. Hvis der er spærrelinje (ubrudt streg)
 > mellem cykelstien og kørebanen, så må man *ikke* lukke af for cyklister,
 > men skal holde ved stregen; og den kan være svær at se, hvis man færdes
 > i krydset for første gang, da den - i hvert fald visse steder - kun er
 > godt 1/2 meter lang og placeret helt henne ved stoplinjen.
 >
 Hvis stregen kun er ½m lang gælder den vel kun der hvor den er?
 
 Således at man inden man kommer op til stregen godt må holde helt til højre?
 
 > Er der ingen markering, så skal man holde helt til højre og lukke af for
 > evt. cyklister/knallerter ved højresving.
 >
 Det ses ofte at hvis cyklen kan få hjulet med mellem kantsten og bil er
 det ok hvis cyklisten kommer hoppende forbi på det ene ben med cyklen i
 en sær 45 grd vinkel.
 
 Det er nok med cyklerne overfor bilerne som det er med Legobilerne
 overfor lastbilerne; Man SKAL bare foran, koste hvad det koste vil.
 
 --
 MVH Finn         Tid at hejse flaget!!!
 Der er fundet en kræftform rygning IKKE får skylden for.
 
 
 |  |  | 
   Michael Rasmussen (10-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Michael Rasmussen
 | 
 Dato :  10-03-07 18:45
 | 
 |  | 
 
            Finn Guldmann skrev:
 > Hvis stregen kun er ½m lang gælder den vel kun der hvor den er?
 >
 > Således at man inden man kommer op til stregen godt må holde helt til 
 > højre?
 Jo, men selvom første bil holder rigtigt ved stregen, så hjælper det jo 
 ikke meget, hvis bil nr. 2 eller 3 holder helt til højre og lukker af 
 for cyklister. Men hvis der ikke er andre biler, og man ikke genere 
 nogen cyklister, så må vel egentlig godt køre i højre side helt hen til 
 krydset. Problemet opstår nok først, hvis der er en bil foran og man 
 stopper mens man er inde på cyklisternes "område", som stregen længere 
 fremme indikere. Det er i hvert fald ikke noget jeg vil anbefale at man 
 tester under en køreprøve...   Inden man placere sig, bør man altså opdage stregen - eller håbe på at 
 den forankørende bil er korrekt placeret. Min erfaring er desværre, at 
 langt de færreste holder til højre, uanset markeringen.
 -- 
 Michael Rasmussen
 ------------------------------------------------------------------------
            »If you don't fail at least 90 percent of the time,
                  you're not aiming high enough«, Alan Kay.
            
             |  |  | 
  Ukendt (08-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  08-03-07 16:56
 | 
 |  | Findes teoribogen ikke online, i disse moderne tider? Eller færdselsloven?
 
 MVH Morten
 
 
 
 
 |  |  | 
  Peter Dalgaard (08-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Dalgaard
 | 
 Dato :  08-03-07 17:34
 | 
 |  | 
 
            "Morten" <-> writes:
 > Findes teoribogen ikke online, i disse moderne tider? Eller færdselsloven?
 Færdselsloven, jo. Teoribogen (er der kun en?), næppe -- den vil nogen
 vist gerne tjene penge på.
 Færdselsloven ligger her
http://147.29.40.90/_LINK_0/0&ACCN/A20060110029 (Den intuitive og letforståelige webadresse repræsenterer vist vores
 statsadministrations høje teknologiske niveau...)
 -- 
    O__  ---- Peter Dalgaard             Øster Farimagsgade 5, Entr.B
   c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics     PO Box 2099, 1014 Cph. K
  (*) \(*) -- University of Copenhagen   Denmark          Ph:  (+45) 35327918
 ~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk)                  FAX: (+45) 35327907
            
             |  |  | 
   Ukendt (09-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  09-03-07 14:21
 | 
 |  | Peter Dalgaard wrote:
 > (Den intuitive og letforståelige webadresse repræsenterer vist vores
 > statsadministrations høje teknologiske niveau...)
 
 *LOL* ja
 Tak.
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |