|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Ujævn turbo-træk på Octavia 1,8 benzin. Fra : Stuhr
 | 
 Dato :  06-03-07 21:18
 | 
 |  | Jeg er blevet en glad ejer af en 1999'er Skoda Octavia 1,8 turbo-
 benzin, med 170 tkm på tælleren. Den kører utroligt godt, men har en
 lidt sjov reaktion fra turboen, under acceleration. Det ligner
 almindelig turbo-tøven, men er det ikke:
 Hvis jeg giver fuld gas, så går der, som normalt, 1-3 sekunder, før
 turboen sætter ind, og det forstår jeg godt. MEN, hvis jeg ved
 accaleration kun træder måske 40% ned på speederen, så får jeg først
 lidt svag træk (turbotøven) så slår turboen til og giver et pænt
 spark, hvorefter trækket pludseligt falder en del igen. Under dette
 forløb, hvor jeg accelerere i måske 10 - 13 sekunder, ændre jeg ikke
 på speederindstillingen.
 Ikke at vognen er sløv, men det er som om turboen ikke rigtig ved, om
 den skal arbejde, og hvor meget.
 
 Ved nogen hvad dette kan skyldes? Eller er det "normalt"?
 
 Tak for hjælpen.
 
 Ole
 
 
 
 |  |  | 
  Tom (06-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Tom
 | 
 Dato :  06-03-07 21:30
 | 
 |  | 
 "Stuhr" <OleStuhr@jubii.dk> skrev i en meddelelse
 news:1173212307.712411.167990@8g2000cwh.googlegroups.com...
 Jeg er blevet en glad ejer af en 1999'er Skoda Octavia 1,8 turbo-
 benzin, med 170 tkm på tælleren. Den kører utroligt godt, men har en
 lidt sjov reaktion fra turboen, under acceleration. Det ligner
 almindelig turbo-tøven, men er det ikke:
 Hvis jeg giver fuld gas, så går der, som normalt, 1-3 sekunder, før
 turboen sætter ind, og det forstår jeg godt. MEN, hvis jeg ved
 accaleration kun træder måske 40% ned på speederen, så får jeg først
 lidt svag træk (turbotøven) så slår turboen til og giver et pænt
 spark, hvorefter trækket pludseligt falder en del igen. Under dette
 forløb, hvor jeg accelerere i måske 10 - 13 sekunder, ændre jeg ikke
 på speederindstillingen.
 Ikke at vognen er sløv, men det er som om turboen ikke rigtig ved, om
 den skal arbejde, og hvor meget.
 
 Ved nogen hvad dette kan skyldes? Eller er det "normalt"?
 
 Tak for hjælpen.
 
 -------------------------------------
 Der skal VARME til at skabe tryk fra turboen. Hvis man ikke giver motoren
 masser af speeder, så udvikler den heller ikke ret meget varme og vil derfor
 have svært ved at opbygge tryk. Det lyder normalt som du beskriver det
 
 --
 Tom
 
 
 
 
 |  |  | 
  Per Henneberg Kriste~ (06-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~
 | 
 Dato :  06-03-07 23:59
 | 
 |  | Tom wrote:
 
 > Der skal VARME til at skabe tryk fra turboen. Hvis man ikke giver
 > motoren masser af speeder, så udvikler den heller ikke ret meget
 > varme og vil derfor have svært ved at opbygge tryk. Det lyder normalt
 > som du beskriver det
 
 Varme? Det er da trykket fra udstødningsgasserne, der sætter gang i turboen,
 det har da ikke noget med varme at skaffe.
 
 Des flere omdrejninger des mere tryk des mere HK, når speederen står i samme
 stilling.
 
 SÅ forskellig kan en benziner ikke være fra et oliefyr.
 
 --
 Per, Esbjerg
 
 
 
 
 |  |  | 
   p.jarnbak (07-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : p.jarnbak
 | 
 Dato :  07-03-07 03:19
 | 
 |  | 
 "Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> wrote in message
 news:45edf21e$0$171$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > Tom wrote:
 >
 >> Der skal VARME til at skabe tryk fra turboen. Hvis man ikke giver
 >> motoren masser af speeder, så udvikler den heller ikke ret meget
 >> varme og vil derfor have svært ved at opbygge tryk. Det lyder normalt
 >> som du beskriver det
 >
 > Varme? Det er da trykket fra udstødningsgasserne, der sætter gang i
 > turboen, det har da ikke noget med varme at skaffe.
 
 Nej,det er varmeenergien fra udstødningsgassen der bliver brugt.Det gælder
 gasturbiner,dampturbiner
 og turbiner der driver en kompressor i en turbolader.Jo højre temperatur,jo
 højre effekt,derfor isolere
 men ofte udstødningen på en turbomotor for ikke at miste for meget varme før
 turboen.
 Hej Palle.
 
 
 
 
 |  |  | 
    Per Henneberg Kriste~ (07-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~
 | 
 Dato :  07-03-07 06:39
 | 
 |  | p.jarnbak wrote:
 > "Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> wrote in message
 > news:45edf21e$0$171$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >> Tom wrote:
 >>
 >>> Der skal VARME til at skabe tryk fra turboen. Hvis man ikke giver
 >>> motoren masser af speeder, så udvikler den heller ikke ret meget
 >>> varme og vil derfor have svært ved at opbygge tryk. Det lyder
 >>> normalt som du beskriver det
 >>
 >> Varme? Det er da trykket fra udstødningsgasserne, der sætter gang i
 >> turboen, det har da ikke noget med varme at skaffe.
 >
 > Nej,det er varmeenergien fra udstødningsgassen der bliver brugt.Det
 > gælder gasturbiner,dampturbiner
 > og turbiner der driver en kompressor i en turbolader.Jo højre
 > temperatur,jo højre effekt,derfor isolere
 > men ofte udstødningen på en turbomotor for ikke at miste for meget
 > varme før turboen.
 
 Turboen går op i omdrejninger og sender mere luft ind i forbrændingskammerat
 og ud i turboen, som så igen går endnu længere op i omdrejninger ... osv.
 
 Selvfølgelig fylder varm luft mere end kold luft, men det må da primært være
 pga. den større mængde luft turboen begynder at køre hurtigere?
 
 
 --
 Per, Esbjerg
 
 
 
 
 > Hej Palle.
 
 
 
 
 |  |  | 
     Brian Sørup (07-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian Sørup
 | 
 Dato :  07-03-07 13:33
 | 
 |  | 
 "Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse
 news:45ee500c$0$170$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > p.jarnbak wrote:
 >
 > Turboen går op i omdrejninger og sender mere luft ind i
 forbrændingskammerat
 > og ud i turboen, som så igen går endnu længere op i omdrejninger ...
 osv.
 >
 > Selvfølgelig fylder varm luft mere end kold luft, men det må da
 primært være
 > pga. den større mængde luft turboen begynder at køre hurtigere?
 >
 
 Nej, det er varmen der er den primære faktor, hvorfor tror du en
 diesel-turbo er større end til en benziner ? - der er 2 årsager :
 Dels kører en Diesel med et meget større luftoverskud end benzin, men
 udstødningen er også en del koldere.
 --
 Brian Sørup
 Volvo V70 2,5T Aut.
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
      KASO (07-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : KASO
 | 
 Dato :  07-03-07 18:37
 | 
 |  | 
 "Brian Sørup" <camaroFJERNpower454@hotmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:45eeb0e0$0$90263$14726298@news.sunsite.dk...
 >
 > "Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse
 > news:45ee500c$0$170$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >> p.jarnbak wrote:
 >>
 >> Turboen går op i omdrejninger og sender mere luft ind i
 > forbrændingskammerat
 >> og ud i turboen, som så igen går endnu længere op i omdrejninger ...
 > osv.
 >>
 >> Selvfølgelig fylder varm luft mere end kold luft, men det må da
 > primært være
 >> pga. den større mængde luft turboen begynder at køre hurtigere?
 >>
 >
 > Nej, det er varmen der er den primære faktor, hvorfor tror du en
 > diesel-turbo er større end til en benziner ? - der er 2 årsager :
 > Dels kører en Diesel med et meget større luftoverskud end benzin, men
 > udstødningen er også en del koldere.
 > --
 Øh - mon ikke snarere det er fordi en diesel kører med langt højere tryk?
 Og hvis det var varmen, ville en kold (nystartet) turbomotor jo ikke have 
 trækkraft - hvilket absolut ikke holder!
http://auto.howstuffworks.com/turbo1.htm "The exhaust from the cylinders passes through the turbine blades, causing 
 the turbine to spin. The more exhaust that goes through the blades, the 
 faster they spin. " 
            
             |  |  | 
       Tom (07-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Tom
 | 
 Dato :  07-03-07 19:01
 | 
 |  | 
 "KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse
 news:45eef80a$0$838$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 >
 > "Brian Sørup" <camaroFJERNpower454@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 > news:45eeb0e0$0$90263$14726298@news.sunsite.dk...
 >>
 >> "Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse
 >> news:45ee500c$0$170$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >>> p.jarnbak wrote:
 >>>
 >>> Turboen går op i omdrejninger og sender mere luft ind i
 >> forbrændingskammerat
 >>> og ud i turboen, som så igen går endnu længere op i omdrejninger ...
 >> osv.
 >>>
 >>> Selvfølgelig fylder varm luft mere end kold luft, men det må da
 >> primært være
 >>> pga. den større mængde luft turboen begynder at køre hurtigere?
 >>>
 >>
 >> Nej, det er varmen der er den primære faktor, hvorfor tror du en
 >> diesel-turbo er større end til en benziner ? - der er 2 årsager :
 >> Dels kører en Diesel med et meget større luftoverskud end benzin, men
 >> udstødningen er også en del koldere.
 >> --
 > Øh - mon ikke snarere det er fordi en diesel kører med langt højere tryk?
 >
 > Og hvis det var varmen, ville en kold (nystartet) turbomotor jo ikke have
 > trækkraft - hvilket absolut ikke holder!
 
 Forbrændingstemperaturen er tusindvis af grader allerede fra første
 stempelslag, så jo det holder ganske fint. Alle turboer har begrænset deres
 ydelse via en wastegate så du vil aldrig opdage forskel på kold og varm
 motor
 
 --
 Tom
 
 
 
 
 |  |  | 
        KASO (08-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : KASO
 | 
 Dato :  08-03-07 07:45
 | 
 |  | 
 "Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
 news:45eefdc8$0$15892$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 >
 > "KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse
 > news:45eef80a$0$838$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 >>
 >> "Brian Sørup" <camaroFJERNpower454@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 >> news:45eeb0e0$0$90263$14726298@news.sunsite.dk...
 >>>
 >>> "Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse
 >>> news:45ee500c$0$170$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >>>> p.jarnbak wrote:
 >>>>
 >>>> Turboen går op i omdrejninger og sender mere luft ind i
 >>> forbrændingskammerat
 >>>> og ud i turboen, som så igen går endnu længere op i omdrejninger ...
 >>> osv.
 >>>>
 >>>> Selvfølgelig fylder varm luft mere end kold luft, men det må da
 >>> primært være
 >>>> pga. den større mængde luft turboen begynder at køre hurtigere?
 >>>>
 >>>
 >>> Nej, det er varmen der er den primære faktor, hvorfor tror du en
 >>> diesel-turbo er større end til en benziner ? - der er 2 årsager :
 >>> Dels kører en Diesel med et meget større luftoverskud end benzin, men
 >>> udstødningen er også en del koldere.
 >>> --
 >> Øh - mon ikke snarere det er fordi en diesel kører med langt højere tryk?
 >>
 >> Og hvis det var varmen, ville en kold (nystartet) turbomotor jo ikke have
 >> trækkraft - hvilket absolut ikke holder!
 >
 > Forbrændingstemperaturen er tusindvis af grader allerede fra første
 > stempelslag, så jo det holder ganske fint. Alle turboer har begrænset
 > deres ydelse via en wastegate så du vil aldrig opdage forskel på kold og
 > varm motor
 
 Ja - forbrændingstemperaturen - men ikke temperaturen i turboen, der er
 iskold.
 
 Læste du mit link, der så vidt jeg kan se bekræfter, at det er mængden af
 udstødning - og ikke temperaturen på den - det opbygger trykket?
 
 
 
 
 |  |  | 
     Tom (07-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Tom
 | 
 Dato :  07-03-07 19:07
 | 
 |  | 
 "Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse
 news:45ee500c$0$170$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 
 > Turboen går op i omdrejninger og sender mere luft ind i
 > forbrændingskammerat og ud i turboen, som så igen går endnu længere op i
 > omdrejninger ... osv.
 >
 > Selvfølgelig fylder varm luft mere end kold luft, men det må da primært
 > være pga. den større mængde luft turboen begynder at køre hurtigere?
 
 Det er ret let selv at efterprøve. Man behøver en benziner med turbo og så
 slukker man for motoren mens den har noget at trække på. I ca. samme sekund
 vil man kunne se at ladetrykket falder til ingenting,
 
 En anden måde er at man kan se når man gasser bilen op i frigear så bygger
 den heller ingen ladetryk op, det er først når der kommer belastning på. Det
 er med belastning at der kommer varme.
 
 --
 Tom
 
 
 
 
 |  |  | 
      KASO (08-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : KASO
 | 
 Dato :  08-03-07 07:48
 | 
 |  | 
 "Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
 news:45eeff2f$0$15885$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 >
 > "Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse
 > news:45ee500c$0$170$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >
 >> Turboen går op i omdrejninger og sender mere luft ind i
 >> forbrændingskammerat og ud i turboen, som så igen går endnu længere op i
 >> omdrejninger ... osv.
 >>
 >> Selvfølgelig fylder varm luft mere end kold luft, men det må da primært
 >> være pga. den større mængde luft turboen begynder at køre hurtigere?
 >
 > Det er ret let selv at efterprøve. Man behøver en benziner med turbo og så
 > slukker man for motoren mens den har noget at trække på. I ca. samme
 > sekund vil man kunne se at ladetrykket falder til ingenting,
 
 Hvilket også gælder for udstødningsgasserne - så det har intet med
 temperatur at gøre....
 
 > En anden måde er at man kan se når man gasser bilen op i frigear så bygger
 > den heller ingen ladetryk op, det er først når der kommer belastning på.
 > Det er med belastning at der kommer varme.
 
 Igen: Temperaturen stiger ikke på grund af belastningen (i sig selv) - men
 fordi der forbrændes mere brændstof - som igen giver flere udstødningsgasser
 (under højere tryk) = mere fart på turbinebladene og højere tryk på
 indblæsningssiden....
 
 
 
 
 |  |  | 
       Tom (08-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Tom
 | 
 Dato :  08-03-07 17:09
 | 
 |  | 
 "KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse
 news:45efb163$0$880$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 
 >> En anden måde er at man kan se når man gasser bilen op i frigear så
 >> bygger den heller ingen ladetryk op, det er først når der kommer
 >> belastning på. Det er med belastning at der kommer varme.
 >
 > Igen: Temperaturen stiger ikke på grund af belastningen (i sig selv) - men
 > fordi der forbrændes mere brændstof - som igen giver flere
 > udstødningsgasser (under højere tryk) = mere fart på turbinebladene og
 > højere tryk på indblæsningssiden....
 
 PRØV DET.
 PRØV at give gas i frigear og se på manometeret at der faktisk ikke opbygges
 noget ladetryk. Det gør der derimod når motoren har noget at trække på.
 
 Ellers så EOD herfra, gider ikke argumentere mod bedre vidende
 
 --
 Tom
 
 
 
 
 |  |  | 
        Lars L. Hansen (08-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lars L. Hansen
 | 
 Dato :  08-03-07 19:32
 | 
 |  | Tom wrote:
 > PRØV DET.
 > PRØV at give gas i frigear og se på manometeret at der faktisk ikke opbygges
 > noget ladetryk. Det gør der derimod når motoren har noget at trække på.
 
 Jo, der opbygges ladetryk, men ikke lige så meget som når motoren er
 belastet. Og det skyldes selvfølgelig at motoren får mere suppe når den
 er belastet. Se mit svar til Per H.C.
 
 Mvh.
 
 
 |  |  | 
         Tom (08-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Tom
 | 
 Dato :  08-03-07 19:42
 | 
 |  | 
 "Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:45f0569d$0$90271$14726298@news.sunsite.dk...
 > Tom wrote:
 >  > PRØV DET.
 >> PRØV at give gas i frigear og se på manometeret at der faktisk ikke 
 >> opbygges noget ladetryk. Det gør der derimod når motoren har noget at 
 >> trække på.
 >
 > Jo, der opbygges ladetryk, men ikke lige så meget som når motoren er 
 > belastet. Og det skyldes selvfølgelig at motoren får mere suppe når den er 
 > belastet. Se mit svar til Per H.C.
 Jep men nu HÅBER jeg at nogen GIDER læse f.eks Henrik Mortensens indlæg fra 
 dengang. Han ved faktisk mere om turbotuning end os andre.
http://groups.google.dk/group/dk.fritid.bil/browse_frm/thread/2e874de0a3f3b312/fcd3b55a0be46941?lnk=st&q=varme+turbo&rnum=4&hl=da#fcd3b55a0be46941 Kunne jo være sjovt om nogen ville prøve at montere turboen i enden af 
 udstødningen og se hvor lidt tryk der så ville være i stand til at opbygge.
 --
 Tom
            
             |  |  | 
          Lars L. Hansen (08-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lars L. Hansen
 | 
 Dato :  08-03-07 21:00
 | 
 |  | 
 
            Tom wrote:
 > Jep men nu HÅBER jeg at nogen GIDER læse f.eks Henrik Mortensens indlæg fra 
 > dengang. Han ved faktisk mere om turbotuning end os andre.
 > 
 > http://groups.google.dk/group/dk.fritid.bil/browse_frm/thread/2e874de0a3f3b312/fcd3b55a0be46941?lnk=st&q=varme+turbo&rnum=4&hl=da#fcd3b55a0be46941 > 
 > Kunne jo være sjovt om nogen ville prøve at montere turboen i enden af 
 > udstødningen og se hvor lidt tryk der så ville være i stand til at opbygge.
 Her er en turbo-manifold til en Subaru Impreza - den er rimeligt lang:
http://www.powerpage.dk/tuning_turbomanifold_1eksempler-filer/manifold_12.jpg Uden at kende Henrik Mortensen, lyder det som om han har læst det første 
 afsnit i denne artikel: http://en.wikipedia.org/wiki/Turbocharger Artikelen er noget rod, og man taler det ene øjeblik om at turboen 
 udnytter varmeenergien, det andet øjeblik om at den kinetiske energi i 
 udstødningen udnyttes, og at varmen er et problem.
 Det turboen udnytter, er at luft/benzin-blandingen er blevet antændt, og 
 nu skubbes ud af cylinderen igen. Temperatur, tryk, volumen - det er tre 
 sider af samme sag! Tjek selv idealgasligningen:
http://da.wikipedia.org/wiki/Idealgasligning Hvis gassen bliver afkølet, falder trykket og/eller volumen, alt efter 
 hvordan man vælger at anskue det system der udgøres af cylinder, 
 manifold og turbo. Så det er rigtigt at man skal forsøge at undgå 
 afkøling af gassen, inden den når til turboen.
 Men at sige at det er varmeenergien turboen udnytter, er noget vrøvl.
 Ja, gassen er blevet varm, men det betyder at trykket er steget - nok 
 til at presse stemplet ned. Der er stadig tryk på når 
 udstødningsventilen åbnes, og luft/benzinblandingen er måske ikke engang 
 helt færdig med at forbrænde, så gassens tryk/volumen stiger stadig. I 
 det system der udgøres af udstødningsmanifold og turbo, veksler 
 temperaturen meget langsommmere end tryk og volumen, og kan nok godt 
 betragtes som konstant. Varm luft alene gør ikke noget - der skal tryk 
 og volumen til.
 Og hvis du ikke tror mig, så har jeg nogle soldrevne vindmøller jeg 
 gerne vil sælge dig :)
 Mvh.
            
             |  |  | 
        KASO (10-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : KASO
 | 
 Dato :  10-03-07 13:06
 | 
 |  | 
 "Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse 
 news:45f03509$0$15875$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 >
 > "KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse 
 > news:45efb163$0$880$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 >
 >>> En anden måde er at man kan se når man gasser bilen op i frigear så 
 >>> bygger den heller ingen ladetryk op, det er først når der kommer 
 >>> belastning på. Det er med belastning at der kommer varme.
 >>
 >> Igen: Temperaturen stiger ikke på grund af belastningen (i sig selv) - 
 >> men fordi der forbrændes mere brændstof - som igen giver flere 
 >> udstødningsgasser (under højere tryk) = mere fart på turbinebladene og 
 >> højere tryk på indblæsningssiden....
 >
 > PRØV DET.
 > PRØV at give gas i frigear og se på manometeret at der faktisk ikke 
 > opbygges noget ladetryk. Det gør der derimod når motoren har noget at 
 > trække på.
 Nu er hverken bilen eller jeg udstyret med et manometer - men prøv at læse 
 igen: Der skal ikke meget brændstof til at bringe omdrejningerne op i 
 frigear - men langt mere under belastning. Derfor kommer der naturligvis 
 også langt mere udstødning - og dermed større tryk på Turboen. Det er let at 
 aflæse på computeren i bilen - og ganske logisk!
 > Ellers så EOD herfra, gider ikke argumentere mod bedre vidende
 Ahh- så du er slet ikke bedrevidende - selv om du ikke gider at læse på 
 lektien selv?    |  |  | 
     Lars L. Hansen (07-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lars L. Hansen
 | 
 Dato :  07-03-07 23:01
 | 
 |  | Per Henneberg Kristensen wrote:
 > Turboen går op i omdrejninger og sender mere luft ind i forbrændingskammerat
 > og ud i turboen, som så igen går endnu længere op i omdrejninger ... osv.
 
 Evighedsmaskine anyone?
 
 > Selvfølgelig fylder varm luft mere end kold luft, men det må da primært være
 > pga. den større mængde luft turboen begynder at køre hurtigere?
 
 Det er driver turboen rundt, er selvfølgelig at gasserne bliver presset
 ud af cylinderen når stemplet går i top efter at have været presset i
 bund af forbrændingen.
 Men det der gør den effektiv, er at gasserne faktisk ikke er helt
 færdige med at forbrænde, idet de bliver presset ud af cylinderen. De
 ekspanderer stadig, og det er det der virkelig sætter fut i turboen.
 
 Mvh.
 
 
 |  |  | 
   Tom (07-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Tom
 | 
 Dato :  07-03-07 17:59
 | 
 |  | 
 "Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse
 news:45edf21e$0$171$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > Tom wrote:
 >
 >> Der skal VARME til at skabe tryk fra turboen. Hvis man ikke giver
 >> motoren masser af speeder, så udvikler den heller ikke ret meget
 >> varme og vil derfor have svært ved at opbygge tryk. Det lyder normalt
 >> som du beskriver det
 >
 > Varme? Det er da trykket fra udstødningsgasserne, der sætter gang i
 > turboen, det har da ikke noget med varme at skaffe.
 
 Desværre, jeg troede selv det var lufttrykket der fik turboen i
 omdrejningern, men efter en laaaang tråd med Henrik Mortensen (Volvo), så
 blev jeg overbevist om at det er varmen der får turboen i omdrejninger.
 
 --
 Tom
 
 
 
 
 |  |  | 
  Brian (07-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian
 | 
 Dato :  07-03-07 18:47
 | 
 |  | Min OE kan ikke citere dit indlæg, men jeg skal da lige prøve at gøre dig
 tricket efter i min. Det er en Octavia 1.8T fra 7/2000, altså også den gamle
 model, og med 173kkm på klokken...
 Altså knap halv gas og så prøver jeg at beskrive hvordan motoren trækker de
 næste 15sek?
 
 
 
 
 |  |  | 
  Brian (08-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian
 | 
 Dato :  08-03-07 19:00
 | 
 |  | "Brian" <Suzuki@cool.dk> skrev i en meddelelse
 news:45eefaa5$0$4172$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
 > Min OE kan ikke citere dit indlæg, men jeg skal da lige prøve at gøre dig
 > tricket efter i min. Det er en Octavia 1.8T fra 7/2000, altså også den
 > gamle model, og med 173kkm på klokken...
 > Altså knap halv gas og så prøver jeg at beskrive hvordan motoren trækker
 > de næste 15sek?
 
 Jeg tror at du bare skal vænne dig til at køre turbo-benziner, jeg mærker
 muligvis noget af det du beskriver, men er så vant til det at jeg ikke
 lægger mærke til det. Kan godt huske at jeg i starter sagde til en kammerat
 at man da lige skulle vænne sig til at køre med sådan en motor - trækket
 føltes "ujævnt", forstået som anderledes i fht. en sugemotor...
 
 
 
 
 |  |  | 
   Brian (08-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian
 | 
 Dato :  08-03-07 19:07
 | 
 |  | 
 
            Brian wrote:
 > Kan godt huske at jeg i starter sagde
 > til en kammerat at man da lige skulle vænne sig til at køre med sådan
 > en motor - trækket føltes "ujævnt", forstået som anderledes i fht. en
 > sugemotor...
 Mon ikke du mener at trækket er mere jævnt ? En sugemotor trækker jo 
 normalvis hårdere, jo flere tæsk den får. Når du har en bette turbo på, 
 skulle trækket gerne være mere jævnt og komme tidligt.
 /En anden Brian    |  |  | 
  Andersinscotland@yah~ (08-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Andersinscotland@yah~
 | 
 Dato :  08-03-07 21:30
 | 
 |  | 
 > Kunne jo være sjovt om nogen ville prøve at montere turboen i enden af
 > udstødningen og se hvor lidt tryk der så ville være i stand til at opbygge.
 >
 > --
 > Tom
 Det behøves du ikke drømme om,,, denne her 810Hk M5, burde overbevise
 dig om at det er mængden af luft der passere turboen der skaber
 ladetryk, og ikke varmen. Her sidder turboen placeret ved
 baghjulsophængene langt fra motor og varme.
 Grunden til at man nogen gange isolere udstødningen på en turbo bil,
 er bl.a. for at undgå at strålevarme skal påvirke intercooleren.
 Link: http://www.autobild.dk/Default.aspx?ID=11&M=News&PID=480&NewsID=1107 MVH
 Anders Thorup
            
             |  |  | 
  ShutEye (08-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : ShutEye
 | 
 Dato :  08-03-07 22:06
 | 
 |  | 
 
            >> Kunne jo være sjovt om nogen ville prøve at montere turboen i enden af
 >> udstødningen og se hvor lidt tryk der så ville være i stand til at 
 >> opbygge.
 >
 >Det behøves du ikke drømme om,,, denne her 810Hk M5, burde overbevise
 >dig om at det er mængden af luft der passere turboen der skaber
 >ladetryk, og ikke varmen. Her sidder turboen placeret ved
 >baghjulsophængene langt fra motor og varme.
 >Grunden til at man nogen gange isolere udstødningen på en turbo bil,
 >er bl.a. for at undgå at strålevarme skal påvirke intercooleren.
 >
 >Link: http://www.autobild.dk/Default.aspx?ID=11&M=News&PID=480&NewsID=1107 Manner manner manner.
 Må ha sådan en :)
 2.000.000 uden afgifter ... skal nok lige spare lidt op først!
 Jeg synes nok at m5/m6 v10'eren med 507 heste lyder vild i forvejen, men 
 810hk og 386kmt .... shit :)
            
             |  |  | 
  Tom (08-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Tom
 | 
 Dato :  08-03-07 22:15
 | 
 |  | 
 <Andersinscotland@yahoo.co.uk> skrev i en meddelelse 
 news:1173385821.757367.267640@8g2000cwh.googlegroups.com...
 > Kunne jo være sjovt om nogen ville prøve at montere turboen i enden af
 > udstødningen og se hvor lidt tryk der så ville være i stand til at 
 > opbygge.
 >
 > --
 > Tom
 Det behøves du ikke drømme om,,, denne her 810Hk M5, burde overbevise
 dig om at det er mængden af luft der passere turboen der skaber
 ladetryk, og ikke varmen. Her sidder turboen placeret ved
 baghjulsophængene langt fra motor og varme.
 Grunden til at man nogen gange isolere udstødningen på en turbo bil,
 er bl.a. for at undgå at strålevarme skal påvirke intercooleren.
 Link: http://www.autobild.dk/Default.aspx?ID=11&M=News&PID=480&NewsID=1107 MVH
 Anders Thorup
 -------------------------------------------------------------------------------------------
http://en.wikipedia.org/wiki/Turbocharger A turbocharger is a compressor or pump that recovers energy from one moving 
 fluid stream and uses it to add energy to another moving fluid stream. It is 
 used to recover either kinetic or heat energy in industrial processes, 
 however it is most often used to recover heat from the exhaust gasses of an 
 internal-combustion engine that would normally be expelled as waste heat and 
 uses that energy to compress air for the engine's intake. The compressed air 
 increases the power output by increasing the amount of available oxygen. 
 Like superchargers, turbochargers increase engine power with little increase 
 in weight, but operate without the parasitic loss incurred by superchargers 
 because they operate using waste heat
 .........
 For this reason turbochargers are ideally more efficient, since their 
 turbines are actually heat engines, converting some of the kinetic energy 
 from the exhaust gas that would otherwise be wasted, into useful work
 .........
 --
 Tom
            
             |  |  | 
  Flaffy (09-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Flaffy
 | 
 Dato :  09-03-07 00:21
 | 
 |  | 
 
            Jeg prøver lige igen.
 Tjek dette her link http://auto.howstuffworks.com/turbo1.htm En turbo er grundlæggende ikke andet en to "møllehjul" forbundet med
 en aksel. Møllehjulet på udstødningsiden bliver spundet op i
 omdrejninger af udstødningsgassen. Dette driver møllehjulet på
 indsugningssiden som "blæser" luft ind i indsugningen.
 Det er i bund og grund en simpel funktion. Ligesom en hårtørrer, men
 istedet for en el-motor til at drive "blæseren" er denne drevet af en
 anden "blæser" der er drevet af luft(udstødningsgas) der passerer i
 modsat retning.
 "For this reason turbochargers are ideally more efficient, since
 their
 turbines are actually heat engines, converting some of the kinetic
 energy
 from the exhaust gas that would otherwise be wasted, into useful work
 "
 Den ovenstående sætning er jo meningsløs!!  De snakker om en turbo er
 en "heat engine", som konvertere kinetisk energi(bevægelsesenergi) fra
 udstødningsgassen???
 Som en anden skribent sagde tidligere er wikipedia nogen gange noget
 rod, og her er et godt eksempel.
 Det eneste som har en lille smule sandhed er, at jo varmere
 udstødningsgassen er når den passerer turboen, jo mere fylder den,
 ergo et større "flow" henover "møllehjulet" på udstødnings-siden.
 I teorien vil du kunne bruge trykluft i stedet for udstødningsgas til
 at drive turboen, også selvom denne luft er kold og ikke indeholder
 nogen varme.
 MVH
 Anders Thorup
            
             |  |  | 
  Uffe Bærentsen (09-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Uffe Bærentsen
 | 
 Dato :  09-03-07 10:05
 | 
 |  | 
 "Stuhr" <OleStuhr@jubii.dk> skrev i en meddelelse
 news:1173212307.712411.167990@8g2000cwh.googlegroups.com...
 
 Denne tråd er vist blevet til et dejligt eksempel på følgende:
 
 'Mod guder kæmper selv tåberne forgæves!'
 
 
 
 
 --
 mvh Uffe
 Mondeo 1,8i
 Tipo 1,6i
 
 
 
 
 |  |  | 
  Flaffy (09-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Flaffy
 | 
 Dato :  09-03-07 10:17
 | 
 |  | 
 
            Øhh,, skal det ikke være omvendt??
 "Mod tåber kæmper selv guderne forgæves"???     MVH
 Anders THorup
 On 9 Mar., 10:05, "Uffe Bærentsen" <leitiFJER...@hotmail.com> wrote:
 > "Stuhr" <OleSt...@jubii.dk> skrev i en meddelelsenews:1173212307.712411.167990@8g2000cwh.googlegroups.com...
 >
 > Denne tråd er vist blevet til et dejligt eksempel på følgende:
 >
 > 'Mod guder kæmper selv tåberne forgæves!'
 >
 > --
 > mvh Uffe
 > Mondeo 1,8i
 > Tipo 1,6i
            
             |  |  | 
  Uffe Bærentsen (09-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Uffe Bærentsen
 | 
 Dato :  09-03-07 11:00
 | 
 |  | 
 "Flaffy" <Andersinscotland@yahoo.co.uk> skrev i en meddelelse 
 news:1173431841.704096.14550@n33g2000cwc.googlegroups.com...
 > Øhh,, skal det ikke være omvendt??
 > "Mod tåber kæmper selv guderne forgæves"???     Nope.
 Lidt humor skal der da være plads til    Kinesisk energi.
 Potentiel energi.
 Varme energi.
 Tryk energi.
 _Alle_ former bliver vist udnyttet i en turbo.
 -- 
 mvh Uffe
 Mondeo 1,8i
 Tipo 1,6i 
            
             |  |  | 
 |  |