|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Løbe en diesel igang ? Fra : Andreas M. Hansen
 | 
 Dato :  28-02-07 22:20
 | 
 |  | Hej i hytterne,
 
 Netop hjemkommet fra en tredages tur til Tyskland, hvor vi landede i Hamburg
 lufthavn, hvor min kolegas Audi A6 2,7 TDI holdt i det nærmeste
 parkeringshus med fladt batteri... (Der var strøm til centrallås, lys og
 radio osv - men starte ? - nææhhh)
 Da vi holdt på 4 sal i P-huset, ville vi jo lige prøve at skubbe bilen hen
 til nedkørselssneglen i midten, og så rulle den i gang nedad. Som sagt så
 gjort - vi kom da op på en ganske pæn fart dernedad, men da koblingen blev
 sluppet da vi nærmede os bunden (2 gear), så blokerede den forhjulene og
 stod ellers bomstille uden at motoren drejede så meget som en omgang....   -
 så vi måtte have sendt en ekspedition langs efter starthjælp, som kom i form
 af en vagtmand fra P-hus firmaet med en Ford Focus og et sæt startkabler, og
 så startede Audien som en svedske.
 Kan man overhovedet i praksis løbe sådan en 6 benet middestor diesel i gang
 ??
 For øvrigt så fik vi i Stuttgart udleveret en Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro
 med tiptronic i stedet for en A4 som vi havde bestilt, men dem var de
 heldigvis løbet tør for - så vi fik A6'eren til samme pris....
 Sådan en A6'er kunne man faktisk godt vænne sig til i stedet for Skodaen....
 
 mvh
 
 Andreas M. Hansen
 
 
 
 |  |  | 
  Tom (28-02-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Tom
 | 
 Dato :  28-02-07 23:04
 | 
 |  | 
 "Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:45e5f1ed$0$837$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 > Hej i hytterne,
 >
 > Netop hjemkommet fra en tredages tur til Tyskland, hvor vi landede i
 > Hamburg lufthavn, hvor min kolegas Audi A6 2,7 TDI holdt i det nærmeste
 > parkeringshus med fladt batteri... (Der var strøm til centrallås, lys og
 > radio osv - men starte ? - nææhhh)
 > Da vi holdt på 4 sal i P-huset, ville vi jo lige prøve at skubbe bilen hen
 > til nedkørselssneglen i midten, og så rulle den i gang nedad. Som sagt så
 > gjort - vi kom da op på en ganske pæn fart dernedad, men da koblingen blev
 > sluppet da vi nærmede os bunden (2 gear), så blokerede den forhjulene og
 > stod ellers bomstille uden at motoren drejede så meget som en
 > gang....   - så vi måtte have sendt en ekspedition langs efter starthjælp,
 > som kom i form af en vagtmand fra P-hus firmaet med en Ford Focus og et
 > sæt startkabler, og så startede Audien som en svedske.
 > Kan man overhovedet i praksis løbe sådan en 6 benet middestor diesel i
 > gang ??
 
 Nej det kan man hverken med benzin eller dieselbiler efter der er kommet alt
 det elektronik i dem. Der mangler jo stadig strøm til at drive pumpen og
 også strøm for at slutte diverse relæ'er i startspærren. Så det kan man godt
 opgive at skubbe en bil igang....det gik kun dengang der var mekaniske
 pumper
 Ja det er ikke engang kun pumpen men også at der skal strøm til at åbne for
 indsprøjtningsdyserne m.m.
 
 --
 Tom
 
 
 
 
 |  |  | 
  Klaus G. (01-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Klaus G.
 | 
 Dato :  01-03-07 06:39
 | 
 |  | 
 
            > Nej det kan man hverken med benzin eller dieselbiler efter der er kommet 
 > alt det elektronik i dem. Der mangler jo stadig strøm til at drive pumpen 
 > og også strøm for at slutte diverse relæ'er i startspærren. Så det kan man 
 > godt opgive at skubbe en bil igang....det gik kun dengang der var 
 > mekaniske pumper
 > Ja det er ikke engang kun pumpen men også at der skal strøm til at åbne 
 > for indsprøjtningsdyserne m.m.
 Jeg har på arbejdet fået gang i en Mercedes Sprinter 213 CDI fra 99'. Så 
 vidt jeg ved sidder der også en del elektronik i sådan en svend? Den blev 
 trukket igang af en anden bil.
 -- 
 Klaus G.  // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery |  |  | 
  Mr J.. (01-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mr J..
 | 
 Dato :  01-03-07 08:57
 | 
 |  | > Nej det kan man hverken med benzin eller dieselbiler efter der er kommet
 > alt det elektronik i dem. Der mangler jo stadig strøm til at drive pumpen
 > og også strøm for at slutte diverse relæ'er i startspærren. Så det kan man
 > godt opgive at skubbe en bil igang....det gik kun dengang der var
 > mekaniske pumper
 
 Fis i en hornlygte, jeg har løbet min polo 1.3i igang med HELT tomt batteri,
 så den holder ikke Tom..
 og den har da både benzpumpe og det hele..
 
 Mvh
 Morten
 
 
 
 
 |  |  | 
   Hr. Jensen (01-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hr. Jensen
 | 
 Dato :  01-03-07 12:32
 | 
 |  | On Thu, 1 Mar 2007 08:57:10 +0100 "Mr J.." <Nomail@nomail.dk> sent the
 following smoke signals:
 
 >> Nej det kan man hverken med benzin eller dieselbiler efter der er kommet
 >> alt det elektronik i dem. Der mangler jo stadig strøm til at drive pumpen
 >> og også strøm for at slutte diverse relæ'er i startspærren. Så det kan man
 >> godt opgive at skubbe en bil igang....det gik kun dengang der var
 >> mekaniske pumper
 >
 >Fis i en hornlygte, jeg har løbet min polo 1.3i igang med HELT tomt batteri,
 >så den holder ikke Tom..
 >og den har da både benzpumpe og det hele..
 
 Og katalysator...
 
 --
 Thomas
 
 The Hangman's Knot Inn
 
 
 |  |  | 
   Klaus D. Mikkelsen (01-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen
 | 
 Dato :  01-03-07 16:23
 | 
 |  | 
 
            "Mr J.." skriver:
 > 
 > Fis i en hornlygte, jeg har løbet min polo 1.3i igang med HELT tomt batteri,
 > så den holder ikke Tom..
 > og den har da både benzpumpe og det hele..
 Hvis den har elektrisk benzinpumpe, og batteriet er _helt_tomt_ kan du
 ikke løbe den i gang.
 Klaus
 -- 
   Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk   Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
                 http://home6.inet.tele.dk/moppe |  |  | 
    Benny (03-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Benny
 | 
 Dato :  03-03-07 22:45
 | 
 |  | 
 "Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
 news:45E6EFC3.982A3418@du.kan.finde.den...
 > "Mr J.." skriver:
 >>
 >> Fis i en hornlygte, jeg har løbet min polo 1.3i igang med HELT tomt
 >> batteri,
 >> så den holder ikke Tom..
 >> og den har da både benzpumpe og det hele..
 >
 > Hvis den har elektrisk benzinpumpe, og batteriet er _helt_tomt_ kan du
 > ikke løbe den i gang.
 
 Nu har jeg repareret mange entreprenørmaskiner og min erfaring er at selv om
 at der INTET  strøm er på batteriet så har der altid været nok til at slå
 generatoren igang. Giver den strøm er der også strøm til elektronikken, og
 den er i gang efter et par omgange.
 
 En diesel hakker skal startes i 4 gear. Det var der første man lærte under
 fejlfinding.
 
 Benny
 
 
 
 
 |  |  | 
     Klaus D. Mikkelsen (03-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen
 | 
 Dato :  03-03-07 22:47
 | 
 |  | 
 
            Benny skriver:
 > 
 > Nu har jeg repareret mange entreprenørmaskiner og min erfaring er at selv om
 > at der INTET  strøm er på batteriet så har der altid været nok til at slå
 > generatoren igang.
 Så er der også strøm på.
 Klaus
 -- 
   Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk   Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
                 http://home6.inet.tele.dk/moppe |  |  | 
     Per Henneberg Kriste~ (04-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~
 | 
 Dato :  04-03-07 19:04
 | 
 |  | Benny wrote:
 
 > En diesel hakker skal startes i 4 gear. Det var der første man lærte
 > under fejlfinding.
 
 Og hvordan får du den op på en 30 stykker, så motoren kan gå i tomgang?
 
 --
 Per, Esbjerg
 Ski sælges med bæretaske, størrelse passer til 175-180 cm person, kr. 500
 
 
 
 
 |  |  | 
   Tom (01-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Tom
 | 
 Dato :  01-03-07 18:01
 | 
 |  | 
 "Mr J.." <Nomail@nomail.dk> skrev i en meddelelse
 news:45e68757$0$90271$14726298@news.sunsite.dk...
 >> Nej det kan man hverken med benzin eller dieselbiler efter der er kommet
 >> alt det elektronik i dem. Der mangler jo stadig strøm til at drive pumpen
 >> og også strøm for at slutte diverse relæ'er i startspærren. Så det kan
 >> man godt opgive at skubbe en bil igang....det gik kun dengang der var
 >> mekaniske pumper
 >
 > Fis i en hornlygte, jeg har løbet min polo 1.3i igang med HELT tomt
 > batteri, så den holder ikke Tom..
 > og den har da både benzpumpe og det hele..
 
 Hvis du med "tomt" batteri mener at der ikke har været nok til at starte men
 alligevel nok til at forsyne computeren, pumpen m.m. med strøm ja så KAN man
 skubbe den igang.
 Men er der noget der nærmer sig 0V på batteriet så kan man ikke, jeg har
 prøvet det efter at bilen har stået stille i en ugen tid.
 Der SKAL strøm til for at starte en moderne bil, dyserne åbner IKKE uden
 strøm og derfor kommer der intet brændstof ind i cylindrene uden strøm.
 
 --
 Tom
 
 
 
 
 |  |  | 
    Rune S. Larsen (01-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Rune S. Larsen
 | 
 Dato :  01-03-07 18:21
 | 
 |  | Tom skrev:
 > Hvis du med "tomt" batteri mener at der ikke har været nok til at starte men
 > alligevel nok til at forsyne computeren, pumpen m.m. med strøm ja så KAN man
 > skubbe den igang.
 > Men er der noget der nærmer sig 0V på batteriet så kan man ikke,
 
 Så snart motoren drejer, så leverer generatoren jo strømmen, og så er
 batteriets spænding vel underordnet. Eller?
 
 Mvh Rune
 Honda Civic
 
 
 |  |  | 
     Tom (01-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Tom
 | 
 Dato :  01-03-07 19:28
 | 
 |  | 
 "Rune S. Larsen" <not@working.email> skrev i en meddelelse 
 news:45e70b62$0$183$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
 > Tom skrev:
 >> Hvis du med "tomt" batteri mener at der ikke har været nok til at starte 
 >> men
 >> alligevel nok til at forsyne computeren, pumpen m.m. med strøm ja så KAN 
 >> man
 >> skubbe den igang.
 >> Men er der noget der nærmer sig 0V på batteriet så kan man ikke,
 >
 > Så snart motoren drejer, så leverer generatoren jo strømmen, og så er
 > batteriets spænding vel underordnet. Eller?
 Det tager lidt tid at hive spændingen op og man plejer ikke at kunne skubbe 
 mere end få sekunder før tungen hænger ud af halsen     --
 Tom
            
             |  |  | 
      Rune S. Larsen (01-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Rune S. Larsen
 | 
 Dato :  01-03-07 19:34
 | 
 |  | 
 
            Tom skrev:
 > man plejer ikke at kunne skubbe 
 > mere end få sekunder før tungen hænger ud af halsen     Hehe, jeg ved det. Min første bil var en karryfarvet Mazda 323 1,3 fra
 '82 med strøm- og startproblemer. Jeg boede heldigvis på toppen af en
 lille, nogenlunde ubefærdet bakke, så den skulle lige have et skub og så
 ind i den, vente på fart og så koble ind i 2. gear. Startede sådan hver
 eneste gang! :)
 Det var værre når jeg skulle hjem fra Basis - der gik det ligeud..
 Mvh Rune
            
             |  |  | 
     ShutEye (01-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : ShutEye
 | 
 Dato :  01-03-07 19:37
 | 
 |  | >> Hvis du med "tomt" batteri mener at der ikke har været nok til at starte
 >> men
 >> alligevel nok til at forsyne computeren, pumpen m.m. med strøm ja så KAN
 >> man
 >> skubbe den igang.
 >> Men er der noget der nærmer sig 0V på batteriet så kan man ikke,
 >
 > Så snart motoren drejer, så leverer generatoren jo strømmen, og så er
 > batteriets spænding vel underordnet. Eller?
 
 Der er vist noget med at der er påkrævet en _smule_ spænding før generatoren
 overhovedet kan lade.
 Min lillebror skulle have sin Toyota Hilux i gang efter en sommer på
 motorcykel, og der var bare ikke noget andet at gøre end at smække en lader
 på. Den kunne hverken trækkes, skubbes eller trues til at starte :)
 Måske en der kender den tekniske forklaring?
 
 
 
 
 |  |  | 
      JBH (01-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : JBH
 | 
 Dato :  01-03-07 20:51
 | 
 |  | "ShutEye" <no@no.no> skrev i en meddelelse
 news:es76k0$p3f$1@news.datemas.de...
 >>> Hvis du med "tomt" batteri mener at der ikke har været nok til at starte
 >>> men
 >>> alligevel nok til at forsyne computeren, pumpen m.m. med strøm ja så KAN
 >>> man
 >>> skubbe den igang.
 >>> Men er der noget der nærmer sig 0V på batteriet så kan man ikke,
 >>
 >> Så snart motoren drejer, så leverer generatoren jo strømmen, og så er
 >> batteriets spænding vel underordnet. Eller?
 >
 > Der er vist noget med at der er påkrævet en _smule_ spænding før
 > generatoren overhovedet kan lade.
 > Min lillebror skulle have sin Toyota Hilux i gang efter en sommer på
 > motorcykel, og der var bare ikke noget andet at gøre end at smække en
 > lader på. Den kunne hverken trækkes, skubbes eller trues til at starte :)
 > Måske en der kender den tekniske forklaring?
 >
 
 Generatoren har en spole (rotoren)  som har brug for en smule strøm (ca 5
 ampere) for at opbygge det nødvendige magnetfelt. for at generere strøm i
 statoren.  At man bruger en spole istedet for en permanentmagnet, skyldes at
 det er let at regulere ladestrømmen  ved at ændre strømmen gennem spolen (=
 ændre magnetens styrke)
 Det er såmænd H.C.Ørsteds opdagelse om elektromagnetisme som ligger til
 grund.
 Nogle generatorer er for-magnetiseret og kan starte op uden strøm "udefra"
 men det bruges svjv. ikke i bil generatorer.
 
 
 
 mvh
 JBH
 
 
 
 
 |  |  | 
       ShutEye (01-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : ShutEye
 | 
 Dato :  01-03-07 21:59
 | 
 |  | >> Måske en der kender den tekniske forklaring?
 >>
 > Generatoren har en spole (rotoren)  som har brug for en smule strøm (ca 5
 > ampere) for at opbygge det nødvendige magnetfelt. for at generere strøm i
 > statoren.  At man bruger en spole istedet for en permanentmagnet, skyldes
 > at det er let at regulere ladestrømmen  ved at ændre strømmen gennem
 > spolen (= ændre magnetens styrke)
 > Det er såmænd H.C.Ørsteds opdagelse om elektromagnetisme som ligger til
 > grund.
 > Nogle generatorer er for-magnetiseret og kan starte op uden strøm "udefra"
 > men det bruges svjv. ikke i bil generatorer.
 
 Takker! Det giver fint mening og passer lige mit eksempel :)
 
 
 
 
 |  |  | 
       Benny (03-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Benny
 | 
 Dato :  03-03-07 22:49
 | 
 |  | 
 "JBH" <Skodkontoen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:45e72ee0$0$48079$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 > "ShutEye" <no@no.no> skrev i en meddelelse
 > news:es76k0$p3f$1@news.datemas.de...
 >>>> Hvis du med "tomt" batteri mener at der ikke har været nok til at
 >>>> starte men
 >>>> alligevel nok til at forsyne computeren, pumpen m.m. med strøm ja så
 >>>> KAN man
 >>>> skubbe den igang.
 >>>> Men er der noget der nærmer sig 0V på batteriet så kan man ikke,
 >>>
 >>> Så snart motoren drejer, så leverer generatoren jo strømmen, og så er
 >>> batteriets spænding vel underordnet. Eller?
 >>
 >> Der er vist noget med at der er påkrævet en _smule_ spænding før
 >> generatoren overhovedet kan lade.
 >> Min lillebror skulle have sin Toyota Hilux i gang efter en sommer på
 >> motorcykel, og der var bare ikke noget andet at gøre end at smække en
 >> lader på. Den kunne hverken trækkes, skubbes eller trues til at starte :)
 >> Måske en der kender den tekniske forklaring?
 >>
 >
 > Generatoren har en spole (rotoren)  som har brug for en smule strøm (ca 5
 > ampere) for at opbygge det nødvendige magnetfelt. for at generere strøm i
 > statoren.  At man bruger en spole istedet for en permanentmagnet, skyldes
 > at det er let at regulere ladestrømmen  ved at ændre strømmen gennem
 > spolen (= ændre magnetens styrke)
 > Det er såmænd H.C.Ørsteds opdagelse om elektromagnetisme som ligger til
 > grund.
 > Nogle generatorer er for-magnetiseret og kan starte op uden strøm "udefra"
 > men det bruges svjv. ikke i bil generatorer.
 
 Njaaaa. Ikke helt rigtig. Generatoren skal kun have få hundrede mA. De 3 - 8
 Amp er ved fuld ladning. Bare der er lidt, kan generatoren langsomt komme
 igang. Den lader lidt hvilket giver lidt mere til spolen der igen giver lidt
 mere OSV. Helt DØD batteri kan ikke slå en generator igang.
 
 Benny
 
 
 
 
 |  |  | 
      Preben Larsen (01-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Preben Larsen
 | 
 Dato :  01-03-07 23:11
 | 
 |  | 
 "ShutEye" <no@no.no> skrev i en meddelelse 
 news:es76k0$p3f$1@news.datemas.de...
 >>> Hvis du med "tomt" batteri mener at der ikke har været nok til at starte 
 >>> men
 >>> alligevel nok til at forsyne computeren, pumpen m.m. med strøm ja så KAN 
 >>> man
 >>> skubbe den igang.
 >>> Men er der noget der nærmer sig 0V på batteriet så kan man ikke,
 >>
 >> Så snart motoren drejer, så leverer generatoren jo strømmen, og så er
 >> batteriets spænding vel underordnet. Eller?
 >
 > Der er vist noget med at der er påkrævet en _smule_ spænding før 
 > generatoren overhovedet kan lade.
 > Min lillebror skulle have sin Toyota Hilux i gang efter en sommer på 
 > motorcykel, og der var bare ikke noget andet at gøre end at smække en 
 > lader på. Den kunne hverken trækkes, skubbes eller trues til at starte :)
 > Måske en der kender den tekniske forklaring?
 >
 Ja, der har ikke været strøm nok til at åbne for brændstof
 Jeg så sådan en Hilux blive slæbt 10km uden at starte    Ældre diesel har som regen mekanisk pumpe, men eletrisk stopkontakt...
 mvh
 Preben
            
             |  |  | 
     Møller (01-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Møller
 | 
 Dato :  01-03-07 20:47
 | 
 |  | 
 "Rune S. Larsen" <not@working.email> wrote in message
 news:45e70b62$0$183$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
 > Tom skrev:
 > > Hvis du med "tomt" batteri mener at der ikke har været nok til at starte
 men
 > > alligevel nok til at forsyne computeren, pumpen m.m. med strøm ja så KAN
 man
 > > skubbe den igang.
 > > Men er der noget der nærmer sig 0V på batteriet så kan man ikke,
 >
 > Så snart motoren drejer, så leverer generatoren jo strømmen, og så er
 > batteriets spænding vel underordnet. Eller?
 Eller også er det forkert    Det er ligesom hvis hele elnettet går ned, så kan kraftværkerne ikke komme
 i gang med at levere strøm får de får ekstern strøm, det være fra en
 dieselmotor der trækker en generator med  eller eksternt.
 Der skal strøm på statoren for at du kan få en vekselstrømsgenerator til at
 levere strøm.
 så simpelt er det, det er derfor du skal bruge startkabler til en bil der er
 helt død. hvis du kan trække den igang og du kan lade batteriet den op, er
 der en restspænding der er stor nok til at give dig et magnetfelt der er
 nødvendig for at du kan producere strøm.
 På gamle biler havde man dynamo med permanent magnetfelt, så der ville du få
 ret, men så skal du mange år tilbage:
 Hvis du vil vide mere, så spørg eller se i wikipedia.com eller
 howstoffworks.com eller:
http://www.mmf.dk/default.asp?WMFN=WCMDocumentRun&WMFT=D&Parm=2251 Møller
            
             |  |  | 
      Møller (01-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Møller
 | 
 Dato :  01-03-07 21:01
 | 
 |  | 
 "Møller" <post.spam@ok.dk> wrote in message
 news:45e72d94$0$2110$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >
 > "Rune S. Larsen" <not@working.email> wrote in message
 > news:45e70b62$0$183$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
 >
 > På gamle biler havde man dynamo med permanent magnetfelt, så der ville du
 få
 > ret, men så skal du mange år tilbage:
 
 
 Lige på falderebet:
 
 Jo jeg ved godt, at dynamo og generatorer bruges i flæng, de flest betragter
 dog en dynamo som en generator med fast magnetisering  der leverer  AC,
 meden en generator leverer DC og har statorvindinger der skal have ekstern
 spænding for at levere strøm, samt en ensretter for at give os DC i bilen.
 
 Møller
 
 
 
 
 |  |  | 
       alexbo (01-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : alexbo
 | 
 Dato :  01-03-07 21:18
 | 
 |  | 
 "Møller"  skrev
 
 > Jo jeg ved godt, at dynamo og generatorer bruges i flæng, de flest
 > betragter
 > dog en dynamo som en generator med fast magnetisering  der leverer  AC,
 > meden en generator leverer DC og har statorvindinger der skal have ekstern
 > spænding for at levere strøm, samt en ensretter for at give os DC i bilen.
 
 Hmm. det gik lidt for stærkt.
 
 En dynamo leverer DC
 En generator leverer AC og skal bruge en ensretter, for at levere DC.
 
 mvh
 Alex Christensen
 
 
 
 
 |  |  | 
       Rune S. Larsen (01-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Rune S. Larsen
 | 
 Dato :  01-03-07 22:25
 | 
 |  | Møller skrev:
 > Jo jeg ved godt, at dynamo og generatorer bruges i flæng
 
 Det er nu ikke min opfattelse. Jeg kender godt forskellen på at inducere
 strømmen fra et magnetfelt lavet med permanent magnet og elektromagnet.
 
 Jeg har ikke prøvet i praksis at have et totalt flat batteri med 0,0V.
 
 Tanken var, at hvis der bare var en smule spænding (fx 0,5V), så kunne
 generatoren bruge denne til at generere en lidt større spænding (0,6V),
 der så blev ført tilbage i en løkke og på den måde få spændingen
 tilstrækkeligt højt op til at elektronikken kunne fungere. Men jeg kan
 forstå på ShutEye, at det ikke fungerede sådan på hans lillebrors Hiace :)
 
 Vh Rune
 Honda Civic (Med startkabler - som dog kun har været brugt til at starte
 andres, tysk-producerede biler :)
 
 
 |  |  | 
        ShutEye (01-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : ShutEye
 | 
 Dato :  01-03-07 23:07
 | 
 |  | >Men jeg kan forstå på ShutEye, at det ikke fungerede sådan på hans
 >lillebrors Hiace :)
 
 Nææh men den havde vist også stået og afladet i måneder :)
 Og så var det nu en Hilux.
 
 > Vh Rune
 > Honda Civic (Med startkabler - som dog kun har været brugt til at starte
 > andres, tysk-producerede biler :)
 
 Heh :) Kører selv en Civic, ikke de store problemer!
 
 
 
 
 |  |  | 
  Peter Dalgaard (01-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Dalgaard
 | 
 Dato :  01-03-07 21:05
 | 
 |  | "Møller" <post.spam@ok.dk> writes:
 
 > Der skal strøm på statoren for at du kan få en vekselstrømsgenerator til at
 > levere strøm.
 
 Whopper? Gu' ve' hvor de har gemt batteriet i en gl.dags
 cykellygtedynamo, så....
 
 
 --
 O__  ---- Peter Dalgaard             Øster Farimagsgade 5, Entr.B
 c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics     PO Box 2099, 1014 Cph. K
 (*) \(*) -- University of Copenhagen   Denmark          Ph:  (+45) 35327918
 ~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk)                  FAX: (+45) 35327907
 
 
 |  |  | 
   ShutEye (01-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : ShutEye
 | 
 Dato :  01-03-07 23:07
 | 
 |  | >> Der skal strøm på statoren for at du kan få en vekselstrømsgenerator til
 >> at
 >> levere strøm.
 >
 > Whopper? Gu' ve' hvor de har gemt batteriet i en gl.dags
 > cykellygtedynamo, så....
 
 Sammen med magneten?
 
 
 
 
 |  |  | 
   alexbo (01-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : alexbo
 | 
 Dato :  01-03-07 23:43
 | 
 |  | 
 "Peter Dalgaard"  skrev
 
 
 >> Der skal strøm på statoren for at du kan få en vekselstrømsgenerator til
 >> at
 >> levere strøm.
 > Whopper? Gu' ve' hvor de har gemt batteriet i en gl.dags
 > cykellygtedynamo, så....
 
 En cykeldynamo er ikke en generator, så der skal ikke bruges startstrøm.
 
 mvh
 Alex Christensen
 
 
 
 
 |  |  | 
    Møller (02-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Møller
 | 
 Dato :  02-03-07 17:34
 | 
 |  | 
 "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message
 news:45e7585d$0$144$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
 >
 > "Peter Dalgaard"  skrev
 >
 >
 > >> Der skal strøm på statoren for at du kan få en vekselstrømsgenerator
 til
 > >> at
 > >> levere strøm.
 > > Whopper? Gu' ve' hvor de har gemt batteriet i en gl.dags
 > > cykellygtedynamo, så....
 >
 > En cykeldynamo er ikke en generator, så der skal ikke bruges startstrøm.
 Det vil jeg også mene    Møller
            
             |  |  | 
  Hans (01-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans
 | 
 Dato :  01-03-07 21:09
 | 
 |  | On 2007-02-28 23:03:34 +0100, "Tom" <christensen@bigfoot.com> said:
 
 > Nej det kan man hverken med benzin eller dieselbiler efter der er
 > kommet alt det elektronik i dem.
 
 Har flere gange prøvet, at min VW T5 TDI er løbet tør for strøm, og den
 kunne skubbes i gang :)
 
 Mvh
 Hans
 
 
 
 |  |  | 
   Møller (01-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Møller
 | 
 Dato :  01-03-07 21:24
 | 
 |  | 
 "Hans" <hom@FJERNMIG@pc.dk> wrote in message
 news:45e732e2$0$158$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > On 2007-02-28 23:03:34 +0100, "Tom" <christensen@bigfoot.com> said:
 >
 > > Nej det kan man hverken med benzin eller dieselbiler efter der er
 > > kommet alt det elektronik i dem.
 >
 > Har flere gange prøvet, at min VW T5 TDI er løbet tør for strøm, og den
 > kunne skubbes i gang :)
 hej Hans
 Jeg vil ikke beskylde dig for at være fuld af løgn, men du udtrykker dig nok
 lidt forkert, du mener nok, at der ikke var strøm på batteriet så du kunne
 starte bilen uden at skubbe den i gang    Hvis du piller batteriet (akkumulatoren) ud vil jeg garantere, at du ikke
 kan starte dyret!
 Det kunne vi på de gamle dieselmaskiner, der havde glødehoveder, mekanisk
 indsprøjtningsmotor, og ikke havde behov for nogen for el, i modsætning til
 benzinmotorer, der trods alt skal kunne frembringe en gnist.
 jeg sejler stadig i en motorbåd med en gammel 1 cylindret motor der skal
 startes med håndkraft, og der er batteri ikke nødvendig. men det er nok ikke
 sådan en du har i folkevognen, der er nok både el-pumpe, el-dyser og anden
 form for motorstyring der kræver el for at fungere.
   Møller
            
             |  |  | 
   Tom (01-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Tom
 | 
 Dato :  01-03-07 21:31
 | 
 |  | 
 "Hans" <hom@FJERNMIG@pc.dk> skrev i en meddelelse
 news:45e732e2$0$158$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > On 2007-02-28 23:03:34 +0100, "Tom" <christensen@bigfoot.com> said:
 >
 >> Nej det kan man hverken med benzin eller dieselbiler efter der er kommet
 >> alt det elektronik i dem.
 >
 > Har flere gange prøvet, at min VW T5 TDI er løbet tør for strøm, og den
 > kunne skubbes i gang :)
 
 Med 0V på batteriet?
 Jeg har prøvet det et par gange i min mondeo benzin fordi den bruger ca. 300
 mA når alt er slukket, så her kan bilen ikke stå mange dage før der er 0V på
 batteriet. Her taler vi virkelig om et tomt batteri fordi der er end ikke
 strøm nok til at tænde den lille pære i kabinen. Så kan absolut intet
 skubbes igang.
 
 Man kan sagtens have 2-3 Ah tilbage på batteriet så der intet er til at
 starte på, men alligevel nok til at holde liv i elektronikken. Jeg kender
 ikke din VW, men vil dog tro at den også SKAL bruge strøm til styreboksen og
 dyserne( magnetventilerne).
 Et batteri er også en sjov ting fordi hvis man slukker for alt forbrug efter
 det er tømt helt, så kan det efter et stykke tid alligevel regenerere sig
 selv så meget at den lige kan få spændingen op på 11V og måske igen få liv i
 lidt elektronik i en kortere periode.
 
 --
 Tom,
 
 
 
 
 |  |  | 
  Peter Dalgaard (01-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Dalgaard
 | 
 Dato :  01-03-07 22:23
 | 
 |  | "alexbo" <alexbo@email.dk> writes:
 
 > "Møller"  skrev
 >
 >> Jo jeg ved godt, at dynamo og generatorer bruges i flæng, de flest
 >> betragter
 >> dog en dynamo som en generator med fast magnetisering  der leverer  AC,
 >> meden en generator leverer DC og har statorvindinger der skal have ekstern
 >> spænding for at levere strøm, samt en ensretter for at give os DC i bilen.
 >
 > Hmm. det gik lidt for stærkt.
 >
 Det gør det vist stadig...
 
 > En dynamo leverer DC
 
 Næh, AC
 
 > En generator leverer AC og skal bruge en ensretter, for at levere DC.
 
 Ja.
 
 Hvis jeg (nu) forstår Møller ret, så er det han kalder en generator en
 dynamo med en elektromagnet i stedet for fastmagnet. (På engelsk
 skelner man ikke mellem de to, begge dele hedder "generator".)
 Strømmen til elektromagneten er DC som kommer fra batteriet, som
 oplades via en ensretter. I princippet kan generatoren forsyne
 elektromagneten direkte, men der er et oplagt høne/æg problem....
 
 
 --
 O__  ---- Peter Dalgaard             Øster Farimagsgade 5, Entr.B
 c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics     PO Box 2099, 1014 Cph. K
 (*) \(*) -- University of Copenhagen   Denmark          Ph:  (+45) 35327918
 ~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk)                  FAX: (+45) 35327907
 
 
 |  |  | 
   Rune S. Larsen (01-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Rune S. Larsen
 | 
 Dato :  01-03-07 22:34
 | 
 |  |  |  |  | 
   alexbo (01-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : alexbo
 | 
 Dato :  01-03-07 22:47
 | 
 |  | 
 "Peter Dalgaard"  skrev
 
 >> En dynamo leverer DC
 > Næh, AC
 
 Der vi ikke enige, en dynamo som tidligere brugtes i biler er en DC, en
 jævnstrømsting, den kunne fungere som elmotor ved at sætte strøm til den.
 Faktisk var der biler med dynastart, en dynamo og starter i en enhed.
 
 >> En generator leverer AC og skal bruge en ensretter, for at levere DC.
 > Ja.
 Mener du hermed at både dynamo og generator er AC, vekselstrøm?
 
 > Hvis jeg (nu) forstår Møller ret, så er det han kalder en generator en
 > dynamo med en elektromagnet i stedet for fastmagnet. (På engelsk
 > skelner man ikke mellem de to, begge dele hedder "generator".)
 
 Heller ikke her er vi enige, på engelsk er en generator en DC, jævnstrøm,
 svarende til dynamo på dansk.
 Mens en dansk generator hedder en alternator på engelsk, en
 vekselstrømsting,.
 
 mvh
 Alex Christensen
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
   Benny (03-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Benny
 | 
 Dato :  03-03-07 22:53
 | 
 |  | 
 "Peter Dalgaard" <p.dalgaard@biostat.ku.dk> skrev i en meddelelse
 news:x2ps7sodza.fsf@viggo.kubism.ku.dk...
 > "alexbo" <alexbo@email.dk> writes:
 >
 >> "Møller"  skrev
 >>
 >>> Jo jeg ved godt, at dynamo og generatorer bruges i flæng, de flest
 >>> betragter
 >>> dog en dynamo som en generator med fast magnetisering  der leverer  AC,
 >>> meden en generator leverer DC og har statorvindinger der skal have
 >>> ekstern
 >>> spænding for at levere strøm, samt en ensretter for at give os DC i
 >>> bilen.
 >>
 >> Hmm. det gik lidt for stærkt.
 >>
 > Det gør det vist stadig...
 >
 >> En dynamo leverer DC
 >
 > Næh, AC
 
 Nej den kan faktisk lave DC også. Reparerede min bedstefars dynamo til
 traktoren (195x model) da jeg var i lære og der var ingen ensretter i.
 
 Benny
 
 
 
 
 |  |  | 
  Peter Dalgaard (01-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Dalgaard
 | 
 Dato :  01-03-07 23:55
 | 
 |  | 
 
            "alexbo" <alexbo@email.dk> writes:
 > "Peter Dalgaard"  skrev
 >
 >>> En dynamo leverer DC
 >> Næh, AC
 >
 > Der vi ikke enige, en dynamo som tidligere brugtes i biler er en DC, en
 > jævnstrømsting, den kunne fungere som elmotor ved at sætte strøm til den.
 > Faktisk var der biler med dynastart, en dynamo og starter i en enhed.
 >
 >>> En generator leverer AC og skal bruge en ensretter, for at levere DC.
 >> Ja.
 > Mener du hermed at både dynamo og generator er AC, vekselstrøm?
 >
 >> Hvis jeg (nu) forstår Møller ret, så er det han kalder en generator en
 >> dynamo med en elektromagnet i stedet for fastmagnet. (På engelsk
 >> skelner man ikke mellem de to, begge dele hedder "generator".)
 >
 > Heller ikke her er vi enige, på engelsk er en generator en DC, jævnstrøm,
 > svarende til dynamo på dansk.
 > Mens en dansk generator hedder en alternator på engelsk, en
 > vekselstrømsting,.
http://en.wikipedia.org/wiki/Electrical_generator
http://en.wikipedia.org/wiki/Alternator Det er en strid om kejserens skæg: Fundamentalt set er alle dimserne
 AC, fordi de består af en roterende spole i et magnetfelt (eller
 omvendt: roterende magnet nær en spole), og der går strømmen den ene
 vej når spolen nærmer sig polen og modsat når den fjerner sig. MEN
 tilføjes en kommutator som bytter om på ledningerne på præcis det
 rette tidspunkt så kommer der DC ud, og tilsvarende hvis man bruger en
 diodeensretter. 
 På samme måde er elektromotorer egentlig vekselstrømsmaskiner (de
 trækker magneten hen til polen og skubber den derefter væk); de af
 dem der kører på jævnstrøm producerer deres egen vekselstrøm med en
 kommutator. 
 -- 
    O__  ---- Peter Dalgaard             Øster Farimagsgade 5, Entr.B
   c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics     PO Box 2099, 1014 Cph. K
  (*) \(*) -- University of Copenhagen   Denmark          Ph:  (+45) 35327918
 ~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk)                  FAX: (+45) 35327907
            
             |  |  | 
   Møller (02-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Møller
 | 
 Dato :  02-03-07 17:51
 | 
 |  | 
 "Peter Dalgaard" <p.dalgaard@biostat.ku.dk> wrote in message
 news:x23b4o60bs.fsf@viggo.kubism.ku.dk...
 > "alexbo" <alexbo@email.dk> writes:
 >
 > > "Peter Dalgaard"  skrev
 > >
 > >>> En dynamo leverer DC
 > >> Næh, AC
 > >
 > > Der vi ikke enige, en dynamo som tidligere brugtes i biler er en DC, en
 > > jævnstrømsting, den kunne fungere som elmotor ved at sætte strøm til
 den.
 > > Faktisk var der biler med dynastart, en dynamo og starter i en enhed.
 > >
 > >>> En generator leverer AC og skal bruge en ensretter, for at levere DC.
 > >> Ja.
 > > Mener du hermed at både dynamo og generator er AC, vekselstrøm?
 > >
 > >> Hvis jeg (nu) forstår Møller ret, så er det han kalder en generator en
 > >> dynamo med en elektromagnet i stedet for fastmagnet. (På engelsk
 > >> skelner man ikke mellem de to, begge dele hedder "generator".)
 > >
 > > Heller ikke her er vi enige, på engelsk er en generator en DC,
 jævnstrøm,
 > > svarende til dynamo på dansk.
 > > Mens en dansk generator hedder en alternator på engelsk, en
 > > vekselstrømsting,.
 >
 > http://en.wikipedia.org/wiki/Electrical_generator > http://en.wikipedia.org/wiki/Alternator >
 > Det er en strid om kejserens skæg: Fundamentalt set er alle dimserne
 > AC, fordi de består af en roterende spole i et magnetfelt (eller
 > omvendt: roterende magnet nær en spole), og der går strømmen den ene
 > vej når spolen nærmer sig polen og modsat når den fjerner sig. MEN
 > tilføjes en kommutator som bytter om på ledningerne på præcis det
 > rette tidspunkt så kommer der DC ud, og tilsvarende hvis man bruger en
 > diodeensretter.
 >
 > På samme måde er elektromotorer egentlig vekselstrømsmaskiner (de
 > trækker magneten hen til polen og skubber den derefter væk); de af
 > dem der kører på jævnstrøm producerer deres egen vekselstrøm med en
 > kommutator.
 Det gik nok lidt hurtigt, for jeg var ret irriteret på min Outlook som går
 ned hvert 5. min.
 Men nu prøver jeg igen.
 Engelsk: generator: bruges både om dynamo og generator:
 Alternator: vekselstrømsgenerator kommer af alternating currencent:
 vekselstrøm: AC har kontaktringe
 og DC kommer fra jævnstrømsgenerator med delt kommutatorer, som beskrevet
 ovenfor, brugt før man havde ordentlige ensretning.
 Dynamo fås både med faste magneter (cykel) og med variabel feltspænding
 direkte koblet så vidt jeg husker.
 Jeg har lige siddet og gloet i en gammel engelsk værkstedshåndbog, og her
 kaldes en dynamo for en dynamo, billede smidt i dk.binaer.motor, hvis man
 vil have alle sider herom så kast en seddel på nettet.
 jeg har også bladet lidt i Ivars motorreparationer af Bjørn Berwik, ( MCML)
 er det ikke 1950? her er også kun dynamo. Skal I også have billeder herfra??
 Har jeg nu forvirret det helt?
 eller skal vi også have et eksploderet billede af en alternator fra Haynes.
 hvor de to kontaktringe tydeligt ses?
 Møller
            
             |  |  | 
  Peter Dalgaard (04-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Dalgaard
 | 
 Dato :  04-03-07 08:52
 | 
 |  | 
 
            "Benny" <hojvaelde R E M O V E@gmail.com> writes:
 > "Peter Dalgaard" <p.dalgaard@biostat.ku.dk> skrev i en meddelelse 
 > news:x2ps7sodza.fsf@viggo.kubism.ku.dk...
 >>> En dynamo leverer DC
 >>
 >> Næh, AC
 >
 > Nej den kan faktisk lave DC også. Reparerede min bedstefars dynamo til 
 > traktoren (195x model) da jeg var i lære og der var ingen ensretter i.
 Nu er langhalmen vist snart tærsket, men: Hvis en dynamo leverer DC,
 så har den en ensretter, formentlig mekanisk (kommutator) hvis den
 ikke lige kan ses. Der er et fint lille billede af sådan en på
http://de.wikipedia.org/wiki/Kommutator_(Elektrotechnik) Det er så en strid om ord om man vil regne dimsen som en del af
 dynamoen.
 -- 
    O__  ---- Peter Dalgaard             Øster Farimagsgade 5, Entr.B
   c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics     PO Box 2099, 1014 Cph. K
  (*) \(*) -- University of Copenhagen   Denmark          Ph:  (+45) 35327918
 ~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk)                  FAX: (+45) 35327907
            
             |  |  | 
   alexbo (04-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : alexbo
 | 
 Dato :  04-03-07 11:34
 | 
 |  | 
 "Peter Dalgaard" skrev
 
 > Nu er langhalmen vist snart tærsket, men: Hvis en dynamo leverer DC,
 > så har den en ensretter, formentlig mekanisk (kommutator) hvis den
 > ikke lige kan ses.
 > Det er så en strid om ord om man vil regne dimsen som en del af
 > dynamoen.
 
 Man kan kalde alting strid om ord, for man kan selvfølgelig selv vælge sin
 betydning af ordene.
 
 Hvis man fjerner kommutatoren på en dynamo virker den ikke,
 hvis man fjerner ensretteren på en generator har det ingen betydning for
 generatoren ydeevne.
 
 En dynamo fremstille DC strøm, den behøver ikke startstrøm, man kan trække
 en bil med dynamo i gang helt uden batteri.
 
 En generator fremstiller AC strøm der bliver ensrettet til DC, den skal have
 startstrøm, en bil med generator kan ikke trækkes i gang uden batteri.
 
 Sådan defineres dynamo og generator i dansk bilbranche.
 
 Men der findes da mennesker der kaldes en dynamo i deres erhverv, eller en
 generator for nye ideer, om de så er AC eller DC skal jeg overlade til dig
 at beslutte.
 
 mvh
 Alex Christensen
 
 
 
 
 |  |  | 
  Peter Dalgaard (04-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Dalgaard
 | 
 Dato :  04-03-07 18:22
 | 
 |  | "alexbo" <alexbo@email.dk> writes:
 
 > "Peter Dalgaard" skrev
 >
 >> Nu er langhalmen vist snart tærsket, men: Hvis en dynamo leverer DC,
 >> så har den en ensretter, formentlig mekanisk (kommutator) hvis den
 >> ikke lige kan ses.
 >> Det er så en strid om ord om man vil regne dimsen som en del af
 >> dynamoen.
 >
 > Man kan kalde alting strid om ord, for man kan selvfølgelig selv vælge sin
 > betydning af ordene.
 >
 > Hvis man fjerner kommutatoren på en dynamo virker den ikke,
 > hvis man fjerner ensretteren på en generator har det ingen betydning for
 > generatoren ydeevne.
 >
 > En dynamo fremstille DC strøm, den behøver ikke startstrøm, man kan trække
 > en bil med dynamo i gang helt uden batteri.
 >
 > En generator fremstiller AC strøm der bliver ensrettet til DC, den skal have
 > startstrøm, en bil med generator kan ikke trækkes i gang uden batteri.
 >
 > Sådan defineres dynamo og generator i dansk bilbranche.
 
 Det skal jeg ikke kunne udelukke - Google antyder at du har ret i det
 omfang biler kan forsynes med to forskellig komponenter kaldes den ene
 en dynamo og den anden en generator, men det er kun på dansk og kun i
 biler, og i modstrid med anden brug af begreberne:
 
 Elektrisk generator
 Fra Wikipedia, den frie encyklopædi
 (Omdirigeret fra Dynamo)
 
 En elektrisk generator eller dynamo (af græsk dynamis, "kraft") er en
 maskine, hvormed bevægelsesenergi omdannes til elektrisk energi i form
 af jævn- eller vekselstrøm.
 
 
 Altså: Generator og dynamo er det samme, og begge kan være AC eller
 DC.
 
 Om der kræves startstrøm har at gøre med om der bruges permanente
 magneter eller elektromagneter, ikke med om der genereres DC eller AC.
 
 I den generelle betydning er det noget vås at en dynamo ikke virker
 uden kommutatoren: En almindelig cykeldynamo genererer fx. vekselstrøm
 da glødelamper er ligeglade med om de får jævn- eller vekselstrøm. Og
 hvis du læser det engelske Wikipedia er det også ret tydeligt at de
 oprindelige "dynamoer" genererede vekselstrøm. Men uden ensretter kan
 man selvfølgelig ikke lade et batteri op.
 
 
 
 > Men der findes da mennesker der kaldes en dynamo i deres erhverv, eller en
 > generator for nye ideer, om de så er AC eller DC skal jeg overlade til dig
 > at beslutte.
 >
 > mvh
 > Alex Christensen
 >
 >
 
 --
 O__  ---- Peter Dalgaard             Øster Farimagsgade 5, Entr.B
 c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics     PO Box 2099, 1014 Cph. K
 (*) \(*) -- University of Copenhagen   Denmark          Ph:  (+45) 35327918
 ~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk)                  FAX: (+45) 35327907
 
 
 |  |  | 
  Per Henneberg Kriste~ (01-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~
 | 
 Dato :  01-03-07 08:07
 | 
 |  | Andreas M. Hansen wrote:
 > Hej i hytterne,
 
 > Netop hjemkommet fra en tredages tur til Tyskland, hvor vi landede i
 > Hamburg lufthavn, hvor min kolegas Audi A6 2,7 TDI holdt i det
 > nærmeste parkeringshus med fladt batteri... (Der var strøm til
 > centrallås, lys og radio osv - men starte ? - nææhhh)
 > Da vi holdt på 4 sal i P-huset, ville vi jo lige prøve at skubbe
 > bilen hen til nedkørselssneglen i midten, og så rulle den i gang
 > nedad. Som sagt så gjort - vi kom da op på en ganske pæn fart
 > dernedad, men da koblingen blev sluppet da vi nærmede os bunden (2
 > gear), så blokerede den forhjulene og stod ellers bomstille uden at
 > motoren drejede så meget som en omgang....   - så vi måtte have sendt
 > en ekspedition langs efter starthjælp, som kom i form af en vagtmand
 > fra P-hus firmaet med en Ford Focus og et sæt startkabler, og så
 > startede Audien som en svedske. Kan man overhovedet i praksis løbe sådan
 > en 6 benet middestor diesel
 > i gang ??
 
 Jeg tror ja - og jeg tror du har gjort noget forkert. Du skulle have brugt
 første gear i stedet og du skulle have lavet en lynhurtig
 koblingsbevægelse - slip og tryk igen. Så går motoren i tomgang i stedet for
 at prøve at få bilen i bevægelse. Da den på det tidspunkt hvor motoren har
 kørt hurtigst rundt under dit startforsøg formentlig har kørt mindre end
 _ca._  15 km/t svarende til tomgang i 2. gear har bilens vægt tvunget
 motoren ned i omdrejninger og hurtigt opgivet.
 
 Da der var strøm nok til centrallås, lys m.m. har der også været strøm nok
 til at holde bilen kørende.
 
 Du spildte din tid på at vente på Falck fordi du ikke brugte ovennævnte
 taktik. Jeg har prøvet det rigtig mange gange med meget lidt strøm på min
 gamle Golf II.
 
 I andre kan godt spare det med at der ikke er strøm til elektronikken - det
 var der jo netop ...
 
 --
 Per, Esbjerg
 Ski sælges med bæretaske, størrelse passer til 175-180 cm person, kr. 500
 
 
 
 
 |  |  | 
  Henning (01-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henning
 | 
 Dato :  01-03-07 12:26
 | 
 |  | 
 >Da der var strøm nok til centrallås, lys m.m. har der også været strøm nok
 >til at holde bilen kørende.
 
 Så vidt jeg ved skal der ikke strøm for at holde en dieselmotor
 kørende?
 
 
 |  |  | 
   Lars Knudsen (01-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lars Knudsen
 | 
 Dato :  01-03-07 13:07
 | 
 |  | 
 
            On Thu, 01 Mar 2007 12:26:09 +0100, Henning
 <newsmail@REMOVETHISmailme.dk> wrote:
 >>Da der var strøm nok til centrallås, lys m.m. har der også været strøm nok 
 >>til at holde bilen kørende.
 >Så vidt jeg ved skal der ikke strøm for at holde en dieselmotor
 >kørende?
 Sådan en moderne højtryksdiesel med pumper, dyser og andet ballade
 tror jeg nu nok kræver strøm for at køre    ** Lars
            
             |  |  | 
    Tom (01-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Tom
 | 
 Dato :  01-03-07 18:07
 | 
 |  | 
 "Lars Knudsen" <larsremove@landligtremove.dkaway> skrev i en meddelelse 
 news:megdu2pvv12rltqkt06eb083adqfp21don@4ax.com...
 > On Thu, 01 Mar 2007 12:26:09 +0100, Henning
 > <newsmail@REMOVETHISmailme.dk> wrote:
 >
 >>>Da der var strøm nok til centrallås, lys m.m. har der også været strøm 
 >>>nok
 >>>til at holde bilen kørende.
 >>Så vidt jeg ved skal der ikke strøm for at holde en dieselmotor
 >>kørende?
 >
 > Sådan en moderne højtryksdiesel med pumper, dyser og andet ballade
 > tror jeg nu nok kræver strøm for at køre    Tja, jeg tvivler på at så forfærdelig mange biler har mekanisk aktiverede 
 dyser og mekaniske pumper. Jeg tror også forsikringsselskaberne ville være 
 kede af det hvis diverse startspærre var så ineffektive af man bare kunne 
 skubbe bilen igang, eller startspærren var en mekanisk anordning (tænker 
 ikke på ratlåsen)
 --
 Tom
            
             |  |  | 
     Lars Knudsen (01-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lars Knudsen
 | 
 Dato :  01-03-07 20:18
 | 
 |  | 
 
            On Thu, 1 Mar 2007 18:07:14 +0100, "Tom" <christensen@bigfoot.com>
 wrote:
 >> Sådan en moderne højtryksdiesel med pumper, dyser og andet ballade
 >> tror jeg nu nok kræver strøm for at køre    >Tja, jeg tvivler på at så forfærdelig mange biler har mekanisk aktiverede 
 >dyser og mekaniske pumper. Jeg tror også forsikringsselskaberne ville være 
 >kede af det hvis diverse startspærre var så ineffektive af man bare kunne 
 >skubbe bilen igang, eller startspærren var en mekanisk anordning (tænker 
 >ikke på ratlåsen)
 Ja præcist - så med andre ord... En bare lidt nyere bil kræver strøm
 for at køre, uanset om det er en diesel, benziner eler noget tredie. 
 ** Lars
            
             |  |  | 
   Per Henneberg Kriste~ (01-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~
 | 
 Dato :  01-03-07 22:03
 | 
 |  | Henning wrote:
 >> Da der var strøm nok til centrallås, lys m.m. har der også været
 >> strøm nok til at holde bilen kørende.
 
 > Så vidt jeg ved skal der ikke strøm for at holde en dieselmotor
 > kørende?
 
 Så hvordan tror du så man slukker for en diesel?
 
 :)
 
 Hint: Man lukker for brændstoftilførselen ... hvordan tror du man gør det?
 
 :)
 
 --
 Per, Esbjerg
 Ski sælges med bæretaske, størrelse passer til 175-180 cm person, kr. 500
 
 
 
 
 |  |  | 
    Lars L. Hansen (01-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lars L. Hansen
 | 
 Dato :  01-03-07 22:37
 | 
 |  | Per Henneberg Kristensen wrote:
 > Henning wrote:
 >>> Da der var strøm nok til centrallås, lys m.m. har der også været
 >>> strøm nok til at holde bilen kørende.
 >
 >> Så vidt jeg ved skal der ikke strøm for at holde en dieselmotor
 >> kørende?
 >
 > Så hvordan tror du så man slukker for en diesel?
 >
 > :)
 >
 > Hint: Man lukker for brændstoftilførselen ... hvordan tror du man gør det?
 
 Man slukker for strømmen til indsprøjtningsdyserne...
 
 Mvh.
 
 
 |  |  | 
    Thomas Rasmussen (02-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas Rasmussen
 | 
 Dato :  02-03-07 15:32
 | 
 |  | 
 
            Per Henneberg Kristensen wrote:
 > Henning wrote:
 >>> Da der var strøm nok til centrallås, lys m.m. har der også været
 >>> strøm nok til at holde bilen kørende.
 > 
 >> Så vidt jeg ved skal der ikke strøm for at holde en dieselmotor
 >> kørende?
 > 
 > Så hvordan tror du så man slukker for en diesel?
 > 
 > :)
 > 
 > Hint: Man lukker for brændstoftilførselen ... hvordan tror du man gør det?
 På helt gamle diesel motorer der sad der nu en fin pind der mekanisk 
 lukkede brændstoftilførslen, så der skulle ikke anvendes strøm til at 
 slukke for den igen    Og så er der så også varianten hvor der skal strøm til at holde en 
 magnetventil ude for at brændstoffet flyder... det er fandme noget 
 skrammel hvis så pludselig spændingen falder og ventil smækker i, så 
 stopper motoren :-| (sådan fungere det på vores dykkerkutter)
 Thomas
            
             |  |  | 
  Thomas Jørgensen (01-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas Jørgensen
 | 
 Dato :  01-03-07 18:33
 | 
 |  | Per Henneberg Kristensen wrote:
 > Andreas M. Hansen wrote:
 >> ...Kan man overhovedet i praksis løbe sådan
 >> en 6 benet middestor diesel
 >> i gang ??
 >
 > Jeg tror ja - og jeg tror du har gjort noget forkert. Du skulle have brugt
 > første gear i stedet og du skulle have lavet en lynhurtig
 > koblingsbevægelse - slip og tryk igen. Så går motoren i tomgang i stedet for
 > at prøve at få bilen i bevægelse. Da den på det tidspunkt hvor motoren har
 > kørt hurtigst rundt under dit startforsøg formentlig har kørt mindre end
 > _ca._  15 km/t svarende til tomgang i 2. gear har bilens vægt tvunget
 > motoren ned i omdrejninger og hurtigt opgivet.
 
 Første gear dur ikke til at skubbe en bil igang. Brug 2. eller 3. gear.
 Og motoren giver skam "ikke op", hvis først den tænder, så skal den nok
 komme. :)
 
 -Thomas Jørgensen.
 
 
 |  |  | 
   Per Henneberg Kriste~ (01-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~
 | 
 Dato :  01-03-07 21:53
 | 
 |  | Thomas Jørgensen wrote:
 > Per Henneberg Kristensen wrote:
 >> Andreas M. Hansen wrote:
 >>> ...Kan man overhovedet i praksis løbe sådan
 >>> en 6 benet middestor diesel
 >>> i gang ??
 >>
 >> Jeg tror ja - og jeg tror du har gjort noget forkert. Du skulle have
 >> brugt første gear i stedet og du skulle have lavet en lynhurtig
 >> koblingsbevægelse - slip og tryk igen. Så går motoren i tomgang i
 >> stedet for at prøve at få bilen i bevægelse. Da den på det tidspunkt
 >> hvor motoren har kørt hurtigst rundt under dit startforsøg
 >> formentlig har kørt mindre end _ca._  15 km/t svarende til tomgang i
 >> 2. gear har bilens vægt tvunget motoren ned i omdrejninger og
 >> hurtigt opgivet.
 >
 > Første gear dur ikke til at skubbe en bil igang. Brug 2. eller 3.
 > gear. Og motoren giver skam "ikke op", hvis først den tænder, så skal
 > den nok komme. :)
 
 Er det noget du har noget erfaring med - det har jeg nemlig. Og du fortæller
 det modsatte af mig.
 
 --
 Per, Esbjerg
 Ski sælges med bæretaske, størrelse passer til 175-180 cm person, kr. 500
 
 
 
 
 |  |  | 
    Uffe Bærentsen (01-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Uffe Bærentsen
 | 
 Dato :  01-03-07 22:16
 | 
 |  | 
 "Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse 
 news:45e73d2e$0$48427$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 > Thomas Jørgensen wrote:
 >> Per Henneberg Kristensen wrote:
 >>> Andreas M. Hansen wrote:
 >>>> ...Kan man overhovedet i praksis løbe sådan
 >>>> en 6 benet middestor diesel
 >>>> i gang ??
 >>>
 >>> Jeg tror ja - og jeg tror du har gjort noget forkert. Du skulle have
 >>> brugt første gear i stedet og du skulle have lavet en lynhurtig
 >>> koblingsbevægelse - slip og tryk igen. Så går motoren i tomgang i
 >>> stedet for at prøve at få bilen i bevægelse. Da den på det tidspunkt
 >>> hvor motoren har kørt hurtigst rundt under dit startforsøg
 >>> formentlig har kørt mindre end _ca._  15 km/t svarende til tomgang i
 >>> 2. gear har bilens vægt tvunget motoren ned i omdrejninger og
 >>> hurtigt opgivet.
 >>
 >> Første gear dur ikke til at skubbe en bil igang. Brug 2. eller 3.
 >> gear. Og motoren giver skam "ikke op", hvis først den tænder, så skal
 >> den nok komme. :)
 >
 > Er det noget du har noget erfaring med - det har jeg nemlig. Og du 
 > fortæller det modsatte af mig.
 Jeg ville også som Thomas have prøvet 2. eller 3. gear et godt stykke af 
 vejen ned.
 Så ville bilen have en chance for at lade lidt.
 Om katalysatoren så ville sige bang eller ej, det forbliver et åbent 
 spørgsmål.
 PS. Har 'lidt' erfarind på området    Hovsa, ser først nu at det er en diesel.
 Har sådan en kat?
 -- 
 mvh Uffe
 Mondeo 1,8i   (nysynet    Tipo 1,6i 
            
             |  |  | 
    Thomas Jørgensen (01-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas Jørgensen
 | 
 Dato :  01-03-07 22:23
 | 
 |  | Per Henneberg Kristensen wrote:
 > Thomas Jørgensen wrote:
 
 >> Første gear dur ikke til at skubbe en bil igang. Brug 2. eller 3.
 >> gear. Og motoren giver skam "ikke op", hvis først den tænder, så skal
 >> den nok komme. :)
 >
 > Er det noget du har noget erfaring med - det har jeg nemlig. Og du fortæller
 > det modsatte af mig.
 
 Ja, det har jeg da. I første gear banker man let panden imod forruden,
 fordi det kræver alt for stort moment på hjulene at sætte en kold motor
 igang..
 Katalysatoren er normalt ikke noget problem - sålænge den er KOLD. Og
 det er den jo typisk på en bil som er løbet tør for strøm.
 En varm katalysator derimod, skal IKKE have et skvat benzin. Så hvis
 bilen er varm, må den endelig ikke skubbes igang. ;)
 
 -Thomas Jørgensen.
 
 
 |  |  | 
     Per Henneberg Kriste~ (02-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~
 | 
 Dato :  02-03-07 07:56
 | 
 |  | Thomas Jørgensen wrote:
 
 > Ja, det har jeg da. I første gear banker man let panden imod forruden,
 
 Og det gør man så _ikke_ hvis man - som jeg beskriver - slipper koblingen og
 trykker den lynhurtigt ned igen!
 
 > fordi det kræver alt for stort moment på hjulene at sætte en kold
 > motor igang.
 
 Forkert jf. ovenstående.
 
 > Katalysatoren er normalt ikke noget problem - sålænge den er KOLD. Og
 > det er den jo typisk på en bil som er løbet tør for strøm.
 > En varm katalysator derimod, skal IKKE have et skvat benzin. Så hvis
 > bilen er varm, må den endelig ikke skubbes igang. ;)
 
 Selvfølgelig må den det. Det er kun et problem hvis bilen ikke vil starte og
 man bliver ved med at prøve.
 
 --
 Per, Esbjerg
 Ski sælges med bæretaske, størrelse passer til 175-180 cm person, kr. 500
 
 
 
 
 |  |  | 
   Per Henneberg Kriste~ (01-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~
 | 
 Dato :  01-03-07 22:06
 | 
 |  | Thomas Jørgensen wrote:
 > Per Henneberg Kristensen wrote:
 >> Andreas M. Hansen wrote:
 >>> ...Kan man overhovedet i praksis løbe sådan
 >>> en 6 benet middestor diesel
 >>> i gang ??
 
 > Første gear dur ikke til at skubbe en bil igang. Brug 2. eller 3.
 > gear. Og motoren giver skam "ikke op", hvis først den tænder, så skal
 > den nok komme. :)
 
 Du mener at hvis motoren kommer med en hastighed på f.eks. 6 km/t, så skal
 den nok banke bilen op på 23 km/t (som er the case med min bil, den kører 23
 km/t i 3. gear tomgang).
 
 Nej - 1. gear, kobling slip og kobling tryk og motoren kører. Legende let.
 Prøv det ;)
 
 Eneste problem der kan være er at underlaget er for glat til den høje
 kompression, sne, sand, jord m.m. er mindre egnet.
 
 --
 Per, Esbjerg
 Ski sælges med bæretaske, størrelse passer til 175-180 cm person, kr. 500
 
 
 
 
 |  |  | 
  Torben Scheel (01-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Torben Scheel
 | 
 Dato :  01-03-07 11:25
 | 
 |  | 
 
            Andreas M. Hansen wrote:
 > For øvrigt så fik vi i Stuttgart udleveret en Audi A6 Avant 3.0 TDI 
 > Quattro med tiptronic i stedet for en A4 som vi havde bestilt, men dem 
 > var de heldigvis løbet tør for - så vi fik A6'eren til samme pris....
 > Sådan en A6'er kunne man faktisk godt vænne sig til i stedet for 
 > Skodaen....
 > 
 Det kan da umuligt passe - alle ved jo at det er præcis de samme biler - 
 der står jo Audi på nogen af stumperne på skodaen    -- 
 vh
 Torben - der ikke ønsker sig en Skoda af min Audi's årgang (1992)
            
             |  |  | 
  Andreas M. Hansen (01-03-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Andreas M. Hansen
 | 
 Dato :  01-03-07 12:46
 | 
 |  | 
 
            > Det kan da umuligt passe - alle ved jo at det er præcis de samme biler - 
 > der står jo Audi på nogen af stumperne på skodaen    >
 Jooooo - det gør der skam, men det er nu ligesom om at der alligevel er en 
 lille smule forskel på hvor meget overarm der er i sådan en 3.0 TDI i 
 forhold til min vilde og voldsomme 1.6 MPI......
   mvh
 Andreas M. Hansen 
            
             |  |  | 
 |  |