/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Spørgsmål Til "Slipper" Kobling
Fra : Kasper Egebo


Dato : 24-02-07 03:43

Hej Forum.

Jeg hørte om disse slipper koblinge første gang da jeg begyndte at tage
rundt til dragrace rundt omkring.
Tænkte ikke videre over dem, men nu er jeg stødt på dem igen.

Kom til at læse om deres virkemåde og fandt det ganske interessant.
Så de at fås en god kvalitet til relativt små maskiner, også som gør gavn af
dem ved at udglatte nedgearingerne.

Men ville disse "små" koblingstyper også kunne bruges til at dæmpe en
accleration? Fx ved sprint. Det burde jo være det samme.

Hvor stort et interval for moment justering er der på sådan nogle?


Mvh
Kasper Egebo



 
 
Ukendt (24-02-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 24-02-07 09:42

On Sat, 24 Feb 2007 03:43:17 +0100, Kasper Egebo wrote:

> Hej Forum.

Gruppe tak

> Men ville disse "små" koblingstyper også kunne bruges til at dæmpe en
> accleration? Fx ved sprint. Det burde jo være det samme.

Nej, i praksis ikke, dertil er moment, og dermed effektafsættelse > varme,
alt for stort. Det ville jo svare til at "fire" manuelt med en kobling
under fuld accelleration. Det kan de færreste koblinger klare at overleve i
længden.

En motor kan trodsalt afgive væsentlig mere "trækeffekt" end at den kan
optage bremseeffekt.

Men der findes vist noget voldsomt overdimensioneret koblings
regulering/grej til netop sprint.... :-/

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Kasper Egebo (24-02-2007)
Kommentar
Fra : Kasper Egebo


Dato : 24-02-07 11:27


"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:17bcz6841vxk1$.sd9qf02abhle.dlg@40tude.net...

> Nej, i praksis ikke, dertil er moment, og dermed effektafsættelse > varme,
> alt for stort. Det ville jo svare til at "fire" manuelt med en kobling
> under fuld accelleration. Det kan de færreste koblinger klare at overleve
> i
> længden.

Jeg kan godt se din pointe, men er ikke sikker på at varmeudviklingen vil
være så voldsom alligevel. Hvis jeg skulle bruge en til en sprint maskine så
snakker vi maskine med max 18 - 22 hk. ved 13.000 - 15.000 rpm. Det giver
ikke noget synderligt stort moment at holde styr på. Tror derfor at det vil
blive forholdsvis lidt energi koblingen skulle lade gå.

Men movendt burde jeg nok hellere finde ud af hvordan jeg kunne få flere hk
lagt i vejen i stedet for at smide dem ud




Ukendt (24-02-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 24-02-07 12:03

On Sat, 24 Feb 2007 11:27:22 +0100, Kasper Egebo wrote:


> Men movendt burde jeg nok hellere finde ud af hvordan jeg kunne få flere hk
> lagt i vejen i stedet for at smide dem ud

Jo-deet.....

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Ukendt (24-02-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 24-02-07 15:36

Jeg tor det spørger efter er en Lock up kobling , det er dem vi bruger i
Dragracing alså det modsatte af en slipper

www.kvikteam.dk
PE
x112kvik4u ( A ) dotcomprik . DK
"



Kasper Egebo (25-02-2007)
Kommentar
Fra : Kasper Egebo


Dato : 25-02-07 13:27


"PE" <x112kvik4u ( A ) dotcomprik . dk> skrev i en meddelelse
news:45e04d35$0$8701$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Jeg tor det spørger efter er en Lock up kobling , det er dem vi bruger i
> Dragracing alså det modsatte af en slipper


En kobling som kun sender et bestemt moment til baghjulet under
acclerationen?



Armand (25-02-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 25-02-07 13:53


"Kasper Egebo" <kasper_egebo@FJERNhatomail.com> skrev i en meddelelse
news:45e18081$0$137$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>
> "PE" <x112kvik4u ( A ) dotcomprik . dk> skrev i en meddelelse
> news:45e04d35$0$8701$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
>> Jeg tor det spørger efter er en Lock up kobling , det er dem vi bruger i
>> Dragracing alså det modsatte af en slipper
>
> En kobling som kun sender et bestemt moment til baghjulet under
> acclerationen?

En slipper-kobling sender kun et bestemt moment til baghjulet, så det
modsatte skulle vel give sig selv, ikke mindst når den tillige benævnes
"lock-up"-kobling :-|

--
Armand.



Kasper Egebo (25-02-2007)
Kommentar
Fra : Kasper Egebo


Dato : 25-02-07 14:01


"Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:45e1863c$0$920$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...


> En slipper-kobling sender kun et bestemt moment til baghjulet, så det
> modsatte skulle vel give sig selv, ikke mindst når den tillige benævnes
> "lock-up"-kobling :-|


Tja måske bare mig.
Efter hvad jeg kan finde fungere lockup koblingen som en alindelig kobling.
Bare med den undtagelse at den bruger centrifugal kraft til at låse
koblingen med, hvilket gør at den ikke "glider."



Armand (25-02-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 25-02-07 14:22


"Kasper Egebo" <kasper_egebo@FJERNhatomail.com> skrev i en meddelelse
news:45e18884$0$141$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>
> "Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:45e1863c$0$920$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
>
>> En slipper-kobling sender kun et bestemt moment til baghjulet, så det
>> modsatte skulle vel give sig selv, ikke mindst når den tillige benævnes
>> "lock-up"-kobling :-|
>
> Tja måske bare mig.
> Efter hvad jeg kan finde fungere lockup koblingen som en alindelig
> kobling. Bare med den undtagelse at den bruger centrifugal kraft til at
> låse koblingen med, hvilket gør at den ikke "glider."

Hvilket også er korrekt!

Slipper-koblingen er på samme måde en alm. flerpladekobling, men med en
mekanisme der, når belastningen vender (á motorbremsning), skiller pladerne
en anelse fra hinanden således at d´koblingen på et tidligt tidspunkt
begynder at glide!

--
Armand.



Kasper Egebo (25-02-2007)
Kommentar
Fra : Kasper Egebo


Dato : 25-02-07 14:38


"Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:45e18d40$0$872$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Hvilket også er korrekt!
>
> Slipper-koblingen er på samme måde en alm. flerpladekobling, men med en
> mekanisme der, når belastningen vender (á motorbremsning), skiller
> pladerne en anelse fra hinanden således at d´koblingen på et tidligt
> tidspunkt begynder at glide!
>
> --
> Armand.


Ja det er rigtigt. Kan nok ikke rigtig bruge nogle af delene.
Var bare lige ude efter en måde at kunne styre kraftoverførslen til
baghjulet.



Armand (25-02-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 25-02-07 15:14


----- Original Message -----
From: "Kasper Egebo" <kasper_egebo@FJERNhatomail.com>
Newsgroups: dk.fritid.motorcykel
Sent: Sunday, February 25, 2007 2:38 PM
Subject: Re: Spørgsmål Til "Slipper" Kobling


>
> "Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:45e18d40$0$872$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
>> Hvilket også er korrekt!
>>
>> Slipper-koblingen er på samme måde en alm. flerpladekobling, men med en
>> mekanisme der, når belastningen vender (á motorbremsning), skiller
>> pladerne en anelse fra hinanden således at d´koblingen på et tidligt
>> tidspunkt begynder at glide!
>>
> Ja det er rigtigt. Kan nok ikke rigtig bruge nogle af delene.
> Var bare lige ude efter en måde at kunne styre kraftoverførslen til
> baghjulet.
Hvad er det for en motorcykel?
På de fleste motorcykler idag sidder der indbygget en mekanisme i hver ende
af styret lige netop med dét formål!

No kidding! Jeg har en kammerat der udnyttede fuldt ud at hans tumge
touring-Kawa ikke kunne løftes på baghjulet uden vold og ved grønt lys vred
gassen i bund og lynhurtigt regulerede omdrejningstæller-nålens placering
v.h.a. koblingsgrebet - Holddakæft hvor kunne den damper komme ud af
hullet!!

Du har tidligere nævnt at det er til at bruge i sprint - Hvor meget
kunst/sportslighed er der tilbage hvis alle sætter sig op på en "Puch Maxi"
og giver gas? Ligger opgaven netop ikke i at kunne kombinere højre og
venstre hånd optimalt??

--
Armand.



Kasper Egebo (25-02-2007)
Kommentar
Fra : Kasper Egebo


Dato : 25-02-07 17:10


"Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:45e1994e$0$840$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Hvad er det for en motorcykel?
> På de fleste motorcykler idag sidder der indbygget en mekanisme i hver
> ende
> af styret lige netop med dét formål!

Det er ikke nogen bestemt maskine. Er blot ved at udforske koncepter
Gas og kobling er alt hvad der behøves, det er rigtigt, men tror på at man
mekanisk kan styre det til perfektion.

> No kidding! Jeg har en kammerat der udnyttede fuldt ud at hans tumge
> touring-Kawa ikke kunne løftes på baghjulet uden vold og ved grønt lys
> vred
> gassen i bund og lynhurtigt regulerede omdrejningstæller-nålens placering
> v.h.a. koblingsgrebet - Holddakæft hvor kunne den damper komme ud af
> hullet!!
>
> Du har tidligere nævnt at det er til at bruge i sprint - Hvor meget
> kunst/sportslighed er der tilbage hvis alle sætter sig op på en "Puch
> Maxi"
> og giver gas? Ligger opgaven netop ikke i at kunne kombinere højre og
> venstre hånd optimalt??

Ikke for mig. For mig er det resultatet der er vigtigst. Dvs. for sprint
gælder det om at komme fra A til B hurtigst muligt.
Selvfølgelig inden for visse rammer med motorstørrelse osv.



Armand (25-02-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 25-02-07 18:36


"Kasper Egebo" <kasper_egebo@FJERNhatomail.com> skrev i en meddelelse
news:45e1b4c9$0$182$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>
> "Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:45e1994e$0$840$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
>> .................... Hvor meget kunst/sportslighed er der tilbage hvis
>> alle sætter sig op på en "Puch Maxi" og giver gas? Ligger opgaven netop
>> ikke i at kunne kombinere højre og venstre hånd optimalt??
>
> Ikke for mig. For mig er det resultatet der er vigtigst. Dvs. for sprint
> gælder det om at komme fra A til B hurtigst muligt.
> Selvfølgelig inden for visse rammer med motorstørrelse osv.
Hvad så med en scooter med variomatic indenfor kubikrammerne?
Eller kan du ikke se hvor tris et race dét bliver når/hvis alle stiller op
med dét?

--
Armand.



Kasper Egebo (25-02-2007)
Kommentar
Fra : Kasper Egebo


Dato : 25-02-07 18:58


"Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:45e1c8c7$0$835$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Hvad så med en scooter med variomatic indenfor kubikrammerne?
> Eller kan du ikke se hvor tris et race dét bliver når/hvis alle stiller op
> med dét?

Variomatic er godt, men jeg tror det kan gøres bedre.
For mig blir det ikke et trist løb. Man må bare tænke i andre baner for at
blive bedre end andre.



Mureren (25-02-2007)
Kommentar
Fra : Mureren


Dato : 25-02-07 18:43

> Det er ikke nogen bestemt maskine. Er blot ved at udforske koncepter
> Gas og kobling er alt hvad der behøves, det er rigtigt, men tror på at man
> mekanisk kan styre det til perfektion.
>

Google er din ven hvis du søger på f.eks. Revloc, Suter clutch, Recluse
m.fl.

Det er jævnligt brugt af supermotard kørere, for bedre at kunne styre den
voldsomme motorbremsning ind i et sving på en ondskabsfuld, nederdrægtig,
usympatisk éncylindret motherf...er

Mvh.
Mureren
Husaberg FS650e 2003
(uden sådan en lækker indretning!)



TA (26-02-2007)
Kommentar
Fra : TA


Dato : 26-02-07 00:51

"Kasper Egebo" <kasper_egebo@FJERNhatomail.com> wrote in message
news:45e0130c$0$178$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>
> Men movendt burde jeg nok hellere finde ud af hvordan jeg kunne få flere
hk
> lagt i vejen i stedet for at smide dem ud

Ja, det ville nok være en god ide

I stedet for at brænde den overskydende energi af i en kobling kunne man
istedet reducere motorens trækkraft ved at afbryde eller retardere tændingen
kortvarigt.

Baghjulsspin kan fx detekteres når for- og bag-hjul ikke roterer med samme
hastighed (når bortses fra slip i baghjulet), og et løftet forhjul kan fx
detekteres med en kviksølvkontakt eller et accelerometer.

--
TA



Armand (26-02-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 26-02-07 22:29


"TA" <not@active.invalid> skrev i en meddelelse
news:45e22053$0$177$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>
> Baghjulsspin kan fx detekteres når for- og bag-hjul ikke roterer med samme
> hastighed (når bortses fra slip i baghjulet), og et løftet forhjul kan fx
> detekteres med en kviksølvkontakt eller et accelerometer.
>
Strengt taget ville sådan en bag-spinn detektor også registrere et løftet
forhjul som "baghjulet tiltager i hastighed uden at forhjulet gør ditto" og
derfor også reagere på dét!

--
Armand.



Kasper Egebo (27-02-2007)
Kommentar
Fra : Kasper Egebo


Dato : 27-02-07 02:27


"Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:45e350c6$0$853$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

>> Baghjulsspin kan fx detekteres når for- og bag-hjul ikke roterer med
>> samme
>> hastighed (når bortses fra slip i baghjulet), og et løftet forhjul kan fx
>> detekteres med en kviksølvkontakt eller et accelerometer.
>>
> Strengt taget ville sådan en bag-spinn detektor også registrere et løftet
> forhjul som "baghjulet tiltager i hastighed uden at forhjulet gør ditto"
> og derfor også reagere på dét!


Ja det er faktisk en rigtig god ide. Den mand er genial
På den måde kunne man skire sig aldrig at få for meget energi til baghjulet.
Specielt ved start må dette komme til gode.

Pønser dog stadig på hvordan jeg kan udnytte gemt energi i noget roterende
vægt til at give mig yderligere forspring til flokken.
Ikke helt så nemt som jeg troede.

Vægten skal roteres/lades op før start hvilket sagtens kan lade sig gøre.
Men højest sandsynligt kan energien ikke bruges ved start da det vil give
for meget energi til baghjulet, og maskinen spinner eller løfter forhjulet.
Det kunne TA's forslag løse men så har man ikke opnået noget extra.

Dvs vægten skal kunne kobles fra under start og først kobles til så snart
den extra energi kan bruges, for derefter igen at blive koblet fri når
energien er brugt op.
Det er straks værre

Jeg forestiller mig at så snart vægten acclerere op i rpm efter start med et
bestemt rpm interval så kan man antage at energien er brugt op.


Kasper Egebo



Armand (27-02-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 27-02-07 22:47


"Kasper Egebo" <kasper_egebo@FJERNhatomail.com> skrev i en meddelelse
news:45e388d2$0$141$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>
> Pønser dog stadig på hvordan jeg kan udnytte gemt energi i noget roterende
> vægt til at give mig yderligere forspring til flokken.
> Ikke helt så nemt som jeg troede.

Det er langtfra umulig at oplagre energi som inerti og specielt omkring
busser har der været eksperimenteret med kollossale svinghjul der skulle
sættes i sving af opbremsningen og siden bruges til at lægge fra land lige
efter.
Men med den gemte energis mængde stiger inerti-mediets størrelse og faktisk
er en af betænkelighederne ved bus-projektet at det kæmpe svinghjul der skal
til for at klare dét job kan være en kæmpe skadesvolder hvis det ved et
givent uhel river sig løs og gyro-danser ned ad algade =
Skal man have sendt en motorcykel ud af røret over 5-10 sekunder, kræver det
sikkert et svinghjul af en størrelse så alene svinghjulets egenvægt bliver
en hæmsko for motorcyklen som ellers lukrerer kraftigt på at være et let
køretøj!

> Vægten skal roteres/lades op før start hvilket sagtens kan lade sig gøre.
> Men højest sandsynligt kan energien ikke bruges ved start da det vil give
> for meget energi til baghjulet, og maskinen spinner eller løfter
> forhjulet.....
>
Tjoh - Du ser jo i forvejen et problem i at kontrollere energien fra
motoren, og et svinghjul med fast rotation (når først bragt i omdrejninger)
fornøder jo også en grundig firing af koblingsforbindelsen mellem dén og
gearkasse, så dér står du altså stadig trods mekanikken!
>
> Dvs vægten skal kunne kobles fra under start og først kobles til så snart
> den extra energi kan bruges, for derefter igen at blive koblet fri når
> energien er brugt op.
> Det er straks værre

Det er da ikke værre end hvad en slyngkoblin kan klare!

> Jeg forestiller mig at så snart vægten acclerere op i rpm efter start med
> et bestemt rpm interval så kan man antage at energien er brugt op.

Igennem 1.gear accelererer motoren også ganske hurtigt op til max.rpm,
hvorunder den "indhenter" svinghjulets omdrejninger, ligesom at svinghjulets
inerti-assistance vil være hastigt faldende med den svindende
omdrejnings-forskel mellem svinghjul og motor, så det er ikke alene først
ved redline at man pludselig mister tilskudseffekten ved det halve
omdrejningstal er understøningsmuligheden allerede svundet til 50%

I forbindelse med noget vario-teknik var det til gengæld ikke helt tosset
:-/

--
Armand.



Kasper Egebo (28-02-2007)
Kommentar
Fra : Kasper Egebo


Dato : 28-02-07 02:30


"Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:45e4a6ab$0$830$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Det er langtfra umulig at oplagre energi som inerti og specielt omkring
> busser har der været eksperimenteret med kollossale svinghjul der skulle
> sættes i sving af opbremsningen og siden bruges til at lægge fra land lige
> efter.
> Men med den gemte energis mængde stiger inerti-mediets størrelse og
> faktisk er en af betænkelighederne ved bus-projektet at det kæmpe
> svinghjul der skal til for at klare dét job kan være en kæmpe skadesvolder
> hvis det ved et givent uhel river sig løs og gyro-danser ned ad algade
> =
> Skal man have sendt en motorcykel ud af røret over 5-10 sekunder, kræver
> det sikkert et svinghjul af en størrelse så alene svinghjulets egenvægt
> bliver en hæmsko for motorcyklen som ellers lukrerer kraftigt på at være
> et let køretøj!

Jeg regner kun med at projektet bliver på 70cc stadiet uden gas dvs det er
begrænset hvad HK de giver. 25 hk på tappen er MAX. Tager man 20-30% tab fra
i varioen bliver det til
20 - 17,5 hk på baghjulet.

Normalt kører de hurtigeste scootere til 150m sprint tider på 7-8 sek og
alle kører med innerroter tænding.
Jeg har i mit udkast forestillet mig en extra vægt, i stål, med
dimensionerne:
D = 15cm
Ø = 1,2cm
B = 2cm

Vægten bliver så 2,747 kg.

Ud fra rpm betemmes den kenitiske energi så.
Almindeligvis har sprint scootere en tilkobling omkring 8.000 - 10.000 rpm,
men jeg vil nu gerne noget højere for at skabe mere energi, dog kun hvis
denne energi kan gemmes og bruges når der er brug for den.

Hvis jeg nu antager at min vægt bliver roteret op til 9.000 rpm, som ville
være normalt, ville den "indeholde" 3453,7 J

Lod man nu motoren komme op i dens peakområde (13.500 rpm er meget typisk)
ville vægten derimod indeholde 7770,9 J

Da de hurtigste sprint tager 7-8 sek har vi en tidsfaktor at koble tallene
på således at vi kan sætte en effekt på.
Jeg antager at energien i den extra vægt kan blive brugt på, havldelen eller
mindre, af løbet. Dvs fx 4 sek.
For 9.000 rpm giver det en extra effekt på 1,54 HK
For 13.500 rpm giver det en extra effekt på 3,47 HK

Det lyder måske ikke af meget, men er sikker på at det på banen vil betyde
rigtig meget.

En anden måde at stille det op på kunne være således:
2 scootere med samme HK på tappen og bahjul, hvoraf den ene har min vægt på
og den anden kun en pickup. Begge maskiner vejer 50 kg.
Der vil jeg ved eksempel 1, med 9.000 rpm vinde 7,05m i forhold til
modstanderen,
og i eksempel 2, ved 13.500 rpm vinde 15,86m i forhold til modstanderen.

Ihvertfald i forhold til min fysik viden (10 kl. eksamen med 7. dvs.
Vind, Ruller og mekanisk modstand ikke er regnet med)

Det giver jo et ikke så dårligt smil på læben


> Tjoh - Du ser jo i forvejen et problem i at kontrollere energien fra
> motoren, og et svinghjul med fast rotation (når først bragt i
> omdrejninger) fornøder jo også en grundig firing af koblingsforbindelsen
> mellem dén og gearkasse, så dér står du altså stadig trods mekanikken!

Under en start vil det kræve meget firing. Men kunne man nu gemme
rotationen/energien til maskinen har opbygget lidt fart vil jeg tro man
sagtens kan ligge hele effekten i baghjulet.
Løsning 2 burde ikke tabe megen energi under tilkobling.


> Det er da ikke værre end hvad en slyngkoblin kan klare!

Nah. Fik sagt det forkert. Vægten skal først lades op og kunne kobles fra
lige ved start.
Derefter skal den kobles ved igen så snart energien kan bruges, og koble fra
igen så snart den kun fungere som dødvægt.
Det kan jeg ummidelbart ikke se en slyngkobling gøre.


> Igennem 1.gear accelererer motoren også ganske hurtigt op til max.rpm,
> hvorunder den "indhenter" svinghjulets omdrejninger, ligesom at
> svinghjulets inerti-assistance vil være hastigt faldende med den svindende
> omdrejnings-forskel mellem svinghjul og motor, så det er ikke alene først
> ved redline at man pludselig mister tilskudseffekten ved det halve
> omdrejningstal er understøningsmuligheden allerede svundet til 50%
>
> I forbindelse med noget vario-teknik var det til gengæld ikke helt tosset

Jeg ser personligt vario-teknikken som den absolutte top når det drejer sig
om sprint. Godtnok er effekttabet til varme ganske stort, men samtidigt er
gevindsten ved at kunne holde max HK hele vejen også betydelig.
Derfor er iden tiltængt en vario maskine/scooter.


Mvh
Kasper Egebo




Torben Scheel (28-02-2007)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 28-02-07 07:42

Kasper Egebo wrote:
>
> Normalt kører de hurtigeste scootere til 150m sprint tider på 7-8 sek og
> alle kører med innerroter tænding.
> Jeg har i mit udkast forestillet mig en extra vægt, i stål, med
> dimensionerne:
> D = 15cm
> Ø = 1,2cm
> B = 2cm

I har tydeligvis gang i en spændende teknisk diskussion - men kunne i
ikke poste et par links til noget sprintrelateret for uvidende
ignoranter som mig, der får glasagtige øjne når i taler om scooterræs,
150m, 70ccm osv.? Jeg har aldrig set noget der passer på den
beskrivelse, bortset fra knægtene foran biografen lørdag aften Jeg
anede ikke der fandtes sådan en sport..

--
vh
Torben

Kasper Egebo (28-02-2007)
Kommentar
Fra : Kasper Egebo


Dato : 28-02-07 11:20


"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:45e52441$0$13957$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> I har tydeligvis gang i en spændende teknisk diskussion - men kunne i ikke
> poste et par links til noget sprintrelateret for uvidende ignoranter som
> mig, der får glasagtige øjne når i taler om scooterræs, 150m, 70ccm osv.?
> Jeg har aldrig set noget der passer på den beskrivelse, bortset fra
> knægtene foran biografen lørdag aften Jeg anede ikke der fandtes sådan
> en sport..

http://www.danmarkshurtigstescooter.dk/
Er hvis det eneste udelukkende sprint engement hvor sprint er det vigtigste.
Ellers kører man somme tider også den type sprint til de "store" scootertræf
rundt om i landet.



Torben Scheel (28-02-2007)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 28-02-07 15:49

Kasper Egebo wrote:
> "Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:45e52441$0$13957$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
>> I har tydeligvis gang i en spændende teknisk diskussion - men kunne i ikke
>> poste et par links til noget sprintrelateret for uvidende ignoranter som
>> mig, der får glasagtige øjne når i taler om scooterræs, 150m, 70ccm osv.?
>> Jeg har aldrig set noget der passer på den beskrivelse, bortset fra
>> knægtene foran biografen lørdag aften Jeg anede ikke der fandtes sådan
>> en sport..
>
> http://www.danmarkshurtigstescooter.dk/
> Er hvis det eneste udelukkende sprint engement hvor sprint er det vigtigste.
> Ellers kører man somme tider også den type sprint til de "store" scootertræf
> rundt om i landet.
>
Hmm. Ser sjovt ud - og til at komme i nærheden af økonomisk. Decideret
roadrace på scootere ville dog nok tænde mig mere - jeg forestiller mig
at det må være billigere end polinirace.

--
vh
Torben

Kasper Egebo (01-03-2007)
Kommentar
Fra : Kasper Egebo


Dato : 01-03-07 00:48


"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:45e596e7$0$13999$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> Hmm. Ser sjovt ud - og til at komme i nærheden af økonomisk. Decideret
> roadrace på scootere ville dog nok tænde mig mere - jeg forestiller mig at
> det må være billigere end polinirace.

Netop det økonomiske aspekt i det tiltaler også mig. Alle kan være med, og
have sjov for relativt små penge.

Der findes en Scooter cup man kan køre i men det kræver licens, dragt osv. +
forskellige krav til maskinen. Vil tro det er noget i stil med at køre
motocross.

Mvh
Kasper Egebo



Armand (28-02-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 28-02-07 19:10


"Kasper Egebo" <kasper_egebo@FJERNhatomail.com> skrev i en meddelelse
news:45e4db2f$0$143$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>
> Jeg ser personligt vario-teknikken som den absolutte top når det drejer
> sig om sprint. Godtnok er effekttabet til varme ganske stort, men
> samtidigt er gevindsten ved at kunne holde max HK hele vejen også
> betydelig.
> Derfor er iden tiltængt en vario maskine/scooter.
>
- - - - Hvormed det bliver svært at "gasse svinghjulet op" når man holder
ved stregen - Dét kræver et frigear eller en udkoblings-mekanisme

--
Armand.



Kasper Egebo (01-03-2007)
Kommentar
Fra : Kasper Egebo


Dato : 01-03-07 00:51


"Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:45e5c53e$0$885$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> - - - - Hvormed det bliver svært at "gasse svinghjulet op" når man holder
> ved stregen - Dét kræver et frigear eller en udkoblings-mekanisme

Præcis. Det mekansike aspekt er ikke helt enkelt.
Må ligge hjernen lidt i blød.

Kasper Egebo



Jes Vestervang (26-02-2007)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 26-02-07 01:40

"TA" <not@active.invalid> writes:
> og et løftet forhjul kan fx detekteres med en kviksølvkontakt

Sådan en binær måling er nok ikke meget værd, hvis man ikke vil ende
med en hoppende dans ud ad banen. I stedet skal man have en måling af
hvor højt forhjulet er over asfalten, kombineret med hvor meget vægt
der er på hjulet når det rører jorden.

> eller et accelerometer.

Der skal man så bare kende mc'ens acceleration for kunne trække den
fra den samlede påvirkning. Hvis hjulenee er for upålidelige er der
vist nogen der har fundet på at bruge et system, der minder om det der
bruges på en optisk mus.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 @ DT125R

Henrik (28-02-2007)
Kommentar
Fra : Henrik


Dato : 28-02-07 08:40

Kasper Egebo wrote:

> Hej Forum.

> Jeg hørte om disse slipper koblinge første gang da jeg begyndte at tage
> rundt til dragrace rundt omkring.
> Tænkte ikke videre over dem, men nu er jeg stødt på dem igen.

> Kom til at læse om deres virkemåde og fandt det ganske interessant.
> Så de at fås en god kvalitet til relativt små maskiner, også som gør gavn af
> dem ved at udglatte nedgearingerne.

> Men ville disse "små" koblingstyper også kunne bruges til at dæmpe en
> accleration? Fx ved sprint. Det burde jo være det samme.

> Hvor stort et interval for moment justering er der på sådan nogle?


> Mvh
> Kasper Egebo


Det kan siges klart og tydeligt: NEJ !!!





Jes Vestervang (28-02-2007)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 28-02-07 10:03

"Kasper Egebo" <kasper_egebo@FJERNhatomail.com> writes:

> "Jes Vestervang" <jes.vestervang@gmail.com> skrev...
>> "TA" <not@active.invalid> writes:
>
>>> og et løftet forhjul kan fx detekteres med en kviksølvkontakt
>>> eller et accelerometer.
>>
>> Der skal man så bare kende mc'ens acceleration for kunne trække den
>> fra den samlede påvirkning. Hvis hjulenee er for upålidelige er der
>> vist nogen der har fundet på at bruge et system, der minder om det
>> der bruges på en optisk mus.
>
> Hmm er det noget du ved mere om?

Ikke musemetoden, det var bare noget jeg engang læste om et eller
andet sted
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 @ DT125R

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408936
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste