|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Kan man ikke få vinterdæk til lastbiler? Fra : JS
 | 
 Dato :  22-02-07 09:35
 | 
 |  | Hvis jo, hvorfor bruger de dem så ikke og hvorfor smækker de ikke snekæder
 på?
 
 
 
 
 |  |  | 
  Dak (22-02-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Dak
 | 
 Dato :  22-02-07 12:30
 | 
 |  | 
 "JS" <js_539@hotmail.com> wrote in message 
 news:45dd5565$0$52140$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > Hvis jo, hvorfor bruger de dem så ikke og hvorfor smækker de ikke snekæder 
 > på?
 Højst sandsynligt fordi de har en million dæk på nogen lastbiler så 
 omkostningerne ville være skyhøje både at anskaffe og skifte. Desuden så er 
 det jo som regel en vognmand eller hvad det nu hedder som ejer en flåde af 
 biler.
  Angående snekæder så tror jeg da ikke der findes nogen som kan modstå en 
 fuld lastet lastbil i længere tid uden at være på tykkelse med wirerne på 
 storebæltsbroen.    men bare min mening.
 Dak
 Ford Sierra 2.0i Azur DOHC EFI '90 4.dørs + 1 bagageklap
 "Nu nysynet"
            
             |  |  | 
  Klaus G. (22-02-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Klaus G.
 | 
 Dato :  22-02-07 19:51
 | 
 |  | 
 
            > Højst sandsynligt fordi de har en million dæk på nogen lastbiler så 
 > omkostningerne ville være skyhøje både at anskaffe og skifte. Desuden så 
 > er det jo som regel en vognmand eller hvad det nu hedder som ejer en flåde 
 > af biler.
 Bare på trækakslen er nok til at de kan komme over bakkerne... Det burde 
 altså ikke koste alverden.
 > Angående snekæder så tror jeg da ikke der findes nogen som kan modstå en 
 > fuld lastet lastbil i længere tid uden at være på tykkelse med wirerne på 
 > storebæltsbroen.    men bare min mening.
 Kan nemt skaffes. Lastbilen i firmaet har kæder til alle aksler, da han tit 
 er i Norge. Og han var også ca. den eneste lastbil som kunne køre i går og i 
 dag op/ned gennem jylannds :)
 -- 
 Klaus G.  // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery |  |  | 
   Morten (22-02-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten
 | 
 Dato :  22-02-07 20:13
 | 
 |  | 
 
            snekæder ødelægger lastbildæk. derfor
 Morten
 "Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:45dde627$0$48432$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 >> Højst sandsynligt fordi de har en million dæk på nogen lastbiler så 
 >> omkostningerne ville være skyhøje både at anskaffe og skifte. Desuden så 
 >> er det jo som regel en vognmand eller hvad det nu hedder som ejer en 
 >> flåde af biler.
 > Bare på trækakslen er nok til at de kan komme over bakkerne... Det burde 
 > altså ikke koste alverden.
 >
 >> Angående snekæder så tror jeg da ikke der findes nogen som kan modstå en 
 >> fuld lastet lastbil i længere tid uden at være på tykkelse med wirerne på 
 >> storebæltsbroen.    men bare min mening.
 > Kan nemt skaffes. Lastbilen i firmaet har kæder til alle aksler, da han 
 > tit er i Norge. Og han var også ca. den eneste lastbil som kunne køre i 
 > går og i dag op/ned gennem jylannds :)
 >
 > -- 
 > Klaus G.  // Seth-Enoch
 > www.seth-enoch.dk/gallery > 
            
             |  |  | 
    JS (22-02-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : JS
 | 
 Dato :  22-02-07 21:45
 | 
 |  | Morten wrote:
 > snekæder ødelægger lastbildæk. derfor
 
 Ja lastbil-sommer-dæk. Det er vel det samme som på bildæk?
 
 
 
 
 |  |  | 
     Finn Guldmann (24-02-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Finn Guldmann
 | 
 Dato :  24-02-07 19:51
 | 
 |  | JS skrev:
 >> snekæder ødelægger lastbildæk. derfor
 > Ja lastbil-sommer-dæk. Det er vel det samme som på bildæk?
 >
 Mener du mønstermæssig?
 
 Jeg har mere mønster på mine lastbildæk end jeg har set på vinterdæk på
 Legobiler. (Bortset fra rigtige 4wd dæk)
 
 --
 MVH Finn         Tid at hejse flaget!!!
 Der er fundet en kræftform rygning IKKE får skylden for.
 
 
 |  |  | 
      JS (24-02-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : JS
 | 
 Dato :  24-02-07 23:00
 | 
 |  | 
 
            Finn Guldmann wrote:
 > JS skrev:
 >>> snekæder ødelægger lastbildæk. derfor
 >> Ja lastbil-sommer-dæk. Det er vel det samme som på bildæk?
 >>
 > Mener du mønstermæssig?
 Nej, jeg svarer på påstanden om at snekæder ødelægger lastbildæk. Snekæder 
 må på Legobiler (hvis det er sådan vi skal tale sammen) ikke sættes på 
 sommerdæk, da de herved kan ødelægges. Min påstand er, at det samme er 
 gældende på truckernosserslæde-sommerdæk, men jeg ved det ikke - kan du 
 af/bekræfte?
 > Jeg har mere mønster på mine lastbildæk end jeg har set på vinterdæk
 > på Legobiler. (Bortset fra rigtige 4wd dæk)
 Ja, det har vi efterhånden hørt    Men det er jo så heller ikke uvæsentligt om mønsteret er designet til at 
 lede vand væk eller til at få fodfæste... 
            
             |  |  | 
       Finn Guldmann (25-02-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Finn Guldmann
 | 
 Dato :  25-02-07 00:32
 | 
 |  | 
 
            JS skrev:
 >>>> snekæder ødelægger lastbildæk. derfor
 >>> Ja lastbil-sommer-dæk. Det er vel det samme som på bildæk?
 >> Mener du mønstermæssig?
 > Nej, jeg svarer på påstanden om at snekæder ødelægger lastbildæk. Snekæder 
 > må på Legobiler (hvis det er sådan vi skal tale sammen) ikke sættes på 
 > sommerdæk, da de herved kan ødelægges. Min påstand er, at det samme er 
 > gældende på truckernosserslæde-sommerdæk, men jeg ved det ikke - kan du 
 > af/bekræfte?
 > 
 Jeg ved ikke ret meget om kørsel med kæder. Har gjort det i ialt ca 4 timer.
 Kommer jeg steder hen hvor de forlanger kæder på kan de anvise mig et 
 sted jeg kan holde til jeg igen må køre uden.
 >> Jeg har mere mønster på mine lastbildæk end jeg har set på vinterdæk
 >> på Legobiler. (Bortset fra rigtige 4wd dæk)
 > Ja, det har vi efterhånden hørt    > Men det er jo så heller ikke uvæsentligt om mønsteret er designet til at 
 > lede vand væk eller til at få fodfæste... 
 > 
 Jeg kan ikke se den store forskel på de "vinter"dæk til lastbil der kom 
 link til og på dem der sidder på Volvo ude i indkørsel. Og det er ikke 
 vinterdæk.
 -- 
 MVH Finn         Tid at hejse flaget!!!
 Der er fundet en kræftform rygning IKKE får skylden for.
            
             |  |  | 
        Brian (25-02-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian
 | 
 Dato :  25-02-07 14:25
 | 
 |  | Finn Guldmann wrote:
 
 > Kommer jeg steder hen hvor de forlanger kæder på kan de anvise mig et
 > sted jeg kan holde til jeg igen må køre uden.
 
 Hvorfor ?
 
 Hvis jeg arbejdede under de betingelser, som der bliver fremført for tiden,
 turde jeg dælme ikke gøre andet end at få fedtet de kæder på.
 
 Her tænker jeg på det enorme pres i er under, med en arbejdsgiver åndene i
 nakken og (gulp!) deadlines!!
 
 Det er dælme ikke at spøge med...
 
 /Brian
 
 
 
 
 |  |  | 
         Folmer Rasmussen (25-02-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Folmer Rasmussen
 | 
 Dato :  25-02-07 14:58
 | 
 |  | 
 
            On Sun, 25 Feb 2007 14:24:31 +0100, "Brian" <nej@tak.du> wrote:
 >Finn Guldmann wrote:
 >
 >> Kommer jeg steder hen hvor de forlanger kæder på kan de anvise mig et
 >> sted jeg kan holde til jeg igen må køre uden.
 >
 >Hvorfor ?
 >
 >Hvis jeg arbejdede under de betingelser, som der bliver fremført for tiden, 
 >turde jeg dælme ikke gøre andet end at få fedtet de kæder på.
 >
 >Her tænker jeg på det enorme pres i er under, med en arbejdsgiver åndene i 
 >nakken og (gulp!) deadlines!!
 >--
 Min vognmand bor i Paris, så hans hede ånde er kølnet betydeligt inden
 den når min nakke.    >--
 >Det er dælme ikke at spøge med...
 >--
 Nej, det er en yderst alvorlig sag.    -- 
 Venlig hilsen
 Folmer
            
             |  |  | 
          Brian (25-02-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian
 | 
 Dato :  25-02-07 16:31
 | 
 |  | 
 
            Folmer Rasmussen wrote:
 > Min vognmand bor i Paris, så hans hede ånde er kølnet betydeligt inden
 > den når min nakke.    Du virker også betydelig mere afbalanceret i dine skriblerier, end et par af 
 de andre arbejdsramte chauffører her i gruppen - og det er en _stor_ 
 kompliment    /Brian 
            
             |  |  | 
           Folmer Rasmussen (25-02-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Folmer Rasmussen
 | 
 Dato :  25-02-07 16:56
 | 
 |  | 
 
            On Sun, 25 Feb 2007 16:30:45 +0100, "Brian" <nej@tak.du> wrote:
 >Folmer Rasmussen wrote:
 >
 >> Min vognmand bor i Paris, så hans hede ånde er kølnet betydeligt inden
 >> den når min nakke.    >
 >Du virker også betydelig mere afbalanceret i dine skriblerier, end et par af 
 >de andre arbejdsramte chauffører her i gruppen - og det er en _stor_ 
 >kompliment    >--
 Af hjertet tak.    Det er jo så simpelt som at forholde sig til det der er foran snuden
 på én, og så handle derefter.
 Desuden har min betragteligt høje alder nok også lidt indflydelse på
 sagerne.    Min frisør siger det på denne måde, når jeg efter endt behandling
 spørger om jeg er pæn nok til at færdes på offentlige steder:
 "Jeg vil gerne erindre om, at jeg er frisør, ikke plastickirurg.    -- 
 Venlig hilsen
 Folmer
            
             |  |  | 
            Brian (25-02-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian
 | 
 Dato :  25-02-07 17:16
 | 
 |  | 
 
            Folmer Rasmussen wrote:
 > Min frisør siger det på denne måde, når jeg efter endt behandling
 > spørger om jeg er pæn nok til at færdes på offentlige steder:
 >
 > "Jeg vil gerne erindre om, at jeg er frisør, ikke plastickirurg.    ROFL - håner han/hun er billig    /Brian 
            
             |  |  | 
         Finn Guldmann (25-02-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Finn Guldmann
 | 
 Dato :  25-02-07 16:46
 | 
 |  | 
 
            Brian skrev:
 >> Kommer jeg steder hen hvor de forlanger kæder på kan de anvise mig et
 >> sted jeg kan holde til jeg igen må køre uden.
 > Hvorfor ?
 > 
 Hvis vejmyndighederne ikke kan holde vejene så rene at det lader sig 
 gøre at køre uden snekæder er der jo ikke den store grund til at prøve 
 at komme igennem.
 Her tænker jeg så ikke på lande der bevist, i deres strategi for 
 vinterkørsel, nedprioriterer oprensning af vejene og i stedet løber an 
 på at alle køretøjer er forsynet med snekæder (F.eks. Norge). Men den 
 slags lande holder jeg mig så blot fra i vinterperioden.
 > Hvis jeg arbejdede under de betingelser, som der bliver fremført for tiden, 
 > turde jeg dælme ikke gøre andet end at få fedtet de kæder på.
 > 
 Foreholder man disponenten at det er bedre at holde sig tilbage og kunne 
 køre når forholdene bliver bedre end at køre ud i skidtet og risikere at 
 sætte fast på ubestemt tid, er de fleste villige til at lytte.
 > Her tænker jeg på det enorme pres i er under, med en arbejdsgiver åndene i 
 > nakken og (gulp!) deadlines!!
 > Det er dælme ikke at spøge med...
 > 
 Der ER en blonde.    -- 
 MVH Finn         Tid at hejse flaget!!!
 Der er fundet en kræftform rygning IKKE får skylden for.
            
             |  |  | 
    Fam. Olsen (23-02-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Fam. Olsen
 | 
 Dato :  23-02-07 16:13
 | 
 |  | 
 "Morten" <bladlus@get2net.dk> skrev i en meddelelse
 news:45ddeb50$0$140$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
 > snekæder ødelægger lastbildæk. derfor
 >
 
 Hvordan det?
 
 
 MVH Niels
 
 
 
 
 |  |  | 
  Allan J (22-02-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Allan J
 | 
 Dato :  22-02-07 12:37
 | 
 |  |  |  |  | 
  Allan J (22-02-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Allan J
 | 
 Dato :  22-02-07 12:51
 | 
 |  | 
 
            Allan J udtrykte præcist:
 > JS forklarede den 22-02-2007:
 >> Hvis jo, hvorfor bruger de dem så ikke og hvorfor smækker de ikke snekæder 
 >> på?
 >
 > Kan man få vinterdæk til lastbiler?
 > http://www.bridgestone.dk/bfe/v/index.jsp?vgnextoid=000000000000000000000000000000001499RCRD&origin=000000000000000000000000000000001499RCRD&locale=da_DK > fortæller at det kan man godt...
 > men det er nok mere viljen der mangler...
 Hvis man ser på denne nyhed om nlasbildæk, - så går resultatet direkte 
 i modsat retning..
 Citat begynd:
 Transportmagasinets seneste nyheder
 Ny gummiblanding i lastbildæk
 Af Jesper B. Nielsen
 Continental har netop introduceret de nye lastvognsdæk HSL1 og HDL1 
 Eco-Plus. HSL1 er et forhjulsdæk, mens HDL1 er et trækdæk.
 - De giver bedre kilometerydelse og lavere brændstofomkostninger i 
 forhold til forgængerne, og det er virkelig noget, som kommer branchen 
 til gode netop nu, hvor brændstofpriserne aldrig har været højere, 
 siger Frank Hansen, der er teknisk konsulent hos Continental Dæk 
 Danmark.
 Dækkene spiller en vigtigt rolle for vognmandsvirksomhederne. Op til 29 
 procent af driftsomkostningerne kan have indflydelse på det rigtige 
 dækvalg.
 - Det, der tæller, er god holdbarhed, høj kilometerydelse, de bedste 
 styreegenskaber og høj karkasseudnyttelse.
 - Det er blandt andet disse kriterier, som vi har arbejdet med, da vi 
 udviklede de nye dæk.
 Der er udviklet en ny gummiblanding, som giver øget præstation, 
 fortsætter Frank Hansen.
 - Nye compound-komponenter med lavere deformation og højere stivhed 
 fører til mindre dækdeformation. Det reducerer rullemodstanden.
 - Vognmænd vil opleve denne forbedring gennem et lavere 
 brændstofforbrug.
 - Ydermere byder dækkonturen og den optimerede trykfordeling på 
 vejbanen forbedret kilometerydelse.
 © Transport-Magasinet / Aller Business AB 2006
 E-mail: info@transportmagasinet.dk
 Citat slut.
            
             |  |  | 
  Solid Ground (22-02-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Solid Ground
 | 
 Dato :  22-02-07 14:14
 | 
 |  | Hvorfor kører du ikke på pigdæk og har firehjulstræk ???
 
 En lastbil på "sommer"dæk står fint fast om vinteren, det er med tom bil,
 problemerne opstår.
 Uden mange tons på bagakslen, er der ikke noget at gøre på glatis.
 
 Snekæder ville virke under alle omstændigheder, koster ikke alverden, men er
 noget lort at sætte på.
 
 Vi har jo også næsten arktisk klima det méste af året . NOT
 
 Skyd alt ned med kanoner, særligt gråspurve og nu også kolibrier og myrer.
 
 KHS
 
 "JS" <js_539@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:45dd5565$0$52140$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > Hvis jo, hvorfor bruger de dem så ikke og hvorfor smækker de ikke snekæder
 > på?
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
  Karsten Feddersen (22-02-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Karsten Feddersen
 | 
 Dato :  22-02-07 14:29
 | 
 |  | 
 
            Hej
 Solid Ground wrote:
 > En lastbil på "sommer"dæk står fint fast om vinteren, det er med tom bil, 
 > problemerne opstår.
 Der er skam undtagelser og vi ser dem hver gang der er glatte veje. Jeg 
 synes tydeligt at huske noget fra radioen i går om at lastbilerne ikke 
 kunne komme op ad nogle bakker omkring Skanderborg. I Vejle kan de også 
 have deres problemer.
 > Uden mange tons på bagakslen, er der ikke noget at gøre på glatis.
 Jeps. Så en i går som have sat sin hænger og så skulle forcere en 
 stigning på maks 2%. På afstand undrede jeg mig over hvorfor han kørte 
 frem og tilbage hele tiden. Da jeg så kom tæt på kunne jeg se at han 
 slet ikke kunne komme op.
 > Snekæder ville virke under alle omstændigheder, koster ikke alverden, men er 
 > noget lort at sætte på.
 Er der ikke noget med at det faktisk er pligt for lastbiler at have dem med?
 -- 
 Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk |  |  | 
   Fam. Olsen (23-02-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Fam. Olsen
 | 
 Dato :  23-02-07 16:15
 | 
 |  | 
 "Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
 news:45dd9a77$0$876$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 
 > Er der ikke noget med at det faktisk er pligt for lastbiler at have dem
 > med?
 
 Jo i hvisse lande med bjerge. Her hjemme mener jeg kun det er ADR tankvogne
 det er lovpligtigt for.
 
 
 MVH Niels
 
 
 
 
 |  |  | 
   Finn Guldmann (24-02-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Finn Guldmann
 | 
 Dato :  24-02-07 18:52
 | 
 |  | Karsten Feddersen skrev:
 >> En lastbil på "sommer"dæk står fint fast om vinteren, det er med tom
 >> bil, problemerne opstår.
 > Der er skam undtagelser og vi ser dem hver gang der er glatte veje. Jeg
 > synes tydeligt at huske noget fra radioen i går om at lastbilerne ikke
 > kunne komme op ad nogle bakker omkring Skanderborg. I Vejle kan de også
 > have deres problemer.
 >> Uden mange tons på bagakslen, er der ikke noget at gøre på glatis.
 > Jeps. Så en i går som have sat sin hænger og så skulle forcere en
 > stigning på maks 2%. På afstand undrede jeg mig over hvorfor han kørte
 > frem og tilbage hele tiden. Da jeg så kom tæt på kunne jeg se at han
 > slet ikke kunne komme op.
 >
 Mon ikke det netop er det ovenfor beskrevne, om vægt på trækhjulene, der
 er problemet?
 
 >> Snekæder ville virke under alle omstændigheder, koster ikke alverden,
 >> men er noget lort at sætte på.
 > Er der ikke noget med at det faktisk er pligt for lastbiler at have dem
 > med?
 >
 I Norge og Sverige jo, men nu har de vist også lidt mere vinter end vi har.
 
 --
 MVH Finn         Tid at hejse flaget!!!
 Der er fundet en kræftform rygning IKKE får skylden for.
 
 
 |  |  | 
  JS (22-02-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : JS
 | 
 Dato :  22-02-07 19:02
 | 
 |  | Solid Ground wrote:
 > Hvorfor kører du ikke på pigdæk og har firehjulstræk ???
 
 Det er der ikke behov for. Jeg kan komme igennem alt jeg har mødt indtil nu
 og kender bilens begrænsninger - bliver derfor hjemme, hvis jeg kan se hvor
 det bærer hen.
 
 > En lastbil på "sommer"dæk står fint fast om vinteren, det er med tom
 > bil, problemerne opstår.
 > Uden mange tons på bagakslen, er der ikke noget at gøre på glatis.
 
 Det klarer de da fint i Sverige og Norge med vinterdæk på.
 
 > Snekæder ville virke under alle omstændigheder, koster ikke alverden,
 > men er noget lort at sætte på.
 
 Og i stedet skal vi andre sidde i kø og pjække fra arbejde pga. nogle dovne
 truckere? Sådan en dag som i dag koster vanvittigt meget for samfundet.
 Meget af det kunne være undgået, hvis lastbilerne ikke sad fast allevegne og
 spærrede det hele.
 
 > Vi har jo også næsten arktisk klima det méste af året . NOT
 Det er ikke nogen undskyldning. Der er mange ting og forhold her i verden vi
 sikrer os og forsikrer os imod uden at det forekommer ret tit eller måske
 aldrig.
 
 > Skyd alt ned med kanoner, særligt gråspurve og nu også kolibrier og
 > myrer.
 
 Ikk' forstået
 
 > KHS
 
 Gider du skrive under det du svarer på tak.
 
 >
 > "JS" <js_539@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 > news:45dd5565$0$52140$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >> Hvis jo, hvorfor bruger de dem så ikke og hvorfor smækker de ikke
 >> snekæder på?
 
 
 
 
 |  |  | 
   Finn Guldmann (24-02-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Finn Guldmann
 | 
 Dato :  24-02-07 19:49
 | 
 |  | JS skrev:
 >> En lastbil på "sommer"dæk står fint fast om vinteren, det er med tom
 >> bil, problemerne opstår.
 >> Uden mange tons på bagakslen, er der ikke noget at gøre på glatis.
 > Det klarer de da fint i Sverige og Norge med vinterdæk på.
 >
 Og det ved du naturligvis alt om. Er det mon så noget du vil indvi vi
 andre i?
 
 >> Snekæder ville virke under alle omstændigheder, koster ikke alverden,
 >> men er noget lort at sætte på.
 > Og i stedet skal vi andre sidde i kø og pjække fra arbejde pga. nogle dovne
 > truckere? Sådan en dag som i dag koster vanvittigt meget for samfundet.
 > Meget af det kunne være undgået, hvis lastbilerne ikke sad fast allevegne og
 > spærrede det hele.
 >
 Og mange af de lastbiler der sidder fast kunne undgåes hvis de ikke
 skulle finde sig i underligheder fra Legobiler der ikke har fattet hvad
 sne er for noget.
 
 >> Vi har jo også næsten arktisk klima det méste af året . NOT
 > Det er ikke nogen undskyldning. Der er mange ting og forhold her i verden vi
 > sikrer os og forsikrer os imod uden at det forekommer ret tit eller måske
 > aldrig.
 >
 Hvis du nu viste hvad du snakkede om er jeg ret sikker på du ville have
 et lidt anderledes syn på sagen.
 
 Lastbildæk er altså ikke noget man køber 4 for 1000,- kr.
 
 >> Skyd alt ned med kanoner, særligt gråspurve og nu også kolibrier og
 >> myrer.
 > Ikk' forstået
 >
 Man kan forlange så mange ting at end krav er helt ude at proportioner.
 
 F.eks. ville de fleste af ulemperne ved de sidste dages vintervejr være
 undgået hvis ikke de sidste års milde vintre har fået myndighederne til
 at nedprioritere vinterberedskabet så meget at når der så endelig kommer
 sne står de med håret i postkassen.
 
 F.eks. oplyste tv at der var 33.000 tons salt på lager i Region
 Sjælland. Måske var det en idé at få noget af det smidt ud på vejene i
 denne vinter i stedet for at forsøge at spare det til næste vinter.
 
 Men i stedet skyder man på lastbilerne.
 
 --
 MVH Finn         Tid at hejse flaget!!!
 Der er fundet en kræftform rygning IKKE får skylden for.
 
 
 |  |  | 
    JS (24-02-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : JS
 | 
 Dato :  24-02-07 23:07
 | 
 |  | Finn Guldmann wrote:
 > JS skrev:
 >>> En lastbil på "sommer"dæk står fint fast om vinteren, det er med tom
 >>> bil, problemerne opstår.
 >>> Uden mange tons på bagakslen, er der ikke noget at gøre på glatis.
 >> Det klarer de da fint i Sverige og Norge med vinterdæk på.
 >>
 > Og det ved du naturligvis alt om. Er det mon så noget du vil indvi vi
 > andre i?
 
 Alt? Nej det har jeg ikke påstået. Jeg kan kun sammenligne min erfaring fra
 trafikken i Norge/Sverige med erfaringen fra den danske vintertrafik. Jeg
 har kørt i lignende møgvejr nordpå men aldrig oplebet de samme problemer som
 herhjemme.
 
 
 >>> Snekæder ville virke under alle omstændigheder, koster ikke
 >>> alverden, men er noget lort at sætte på.
 >> Og i stedet skal vi andre sidde i kø og pjække fra arbejde pga.
 >> nogle dovne truckere? Sådan en dag som i dag koster vanvittigt meget
 >> for samfundet. Meget af det kunne være undgået, hvis lastbilerne
 >> ikke sad fast allevegne og spærrede det hele.
 >>
 > Og mange af de lastbiler der sidder fast kunne undgåes hvis de ikke
 > skulle finde sig i underligheder fra Legobiler der ikke har fattet
 > hvad sne er for noget.
 
 Der er mange man sidder og ryster på hovedet af, men sjældent udvikler det
 sig til problemer, så vidt jeg har erfaret.
 
 >>> Vi har jo også næsten arktisk klima det méste af året . NOT
 >> Det er ikke nogen undskyldning. Der er mange ting og forhold her i
 >> verden vi sikrer os og forsikrer os imod uden at det forekommer ret
 >> tit eller måske aldrig.
 >>
 > Hvis du nu viste hvad du snakkede om er jeg ret sikker på du ville
 > have et lidt anderledes syn på sagen.
 
 Jamen hvorfor indvier du mig så ikke og ryster op med din viden?
 
 > Lastbildæk er altså ikke noget man køber 4 for 1000,- kr.
 
 Sikkert ikke, men det er ikke nogen undskyldning. Det er peanuts i forhold
 til samfundsomkostningerne.
 
 >>> Skyd alt ned med kanoner, særligt gråspurve og nu også kolibrier og
 >>> myrer.
 >> Ikk' forstået
 >>
 > Man kan forlange så mange ting at end krav er helt ude at
 > proportioner.
 > F.eks. ville de fleste af ulemperne ved de sidste dages vintervejr
 > være undgået hvis ikke de sidste års milde vintre har fået
 > myndighederne til at nedprioritere vinterberedskabet så meget at når
 > der så endelig kommer sne står de med håret i postkassen.
 >
 > F.eks. oplyste tv at der var 33.000 tons salt på lager i Region
 > Sjælland. Måske var det en idé at få noget af det smidt ud på vejene i
 > denne vinter i stedet for at forsøge at spare det til næste vinter.
 >
 > Men i stedet skyder man på lastbilerne.
 
 Lad nu være med at tude. Jeg kan godt forstå, at du svarer igen på
 kritikken, men det ville klæde dig lidt at være lidt selvkritisk.
 
 
 
 
 |  |  | 
     Finn Guldmann (25-02-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Finn Guldmann
 | 
 Dato :  25-02-07 00:45
 | 
 |  | JS skrev:
 >>>> En lastbil på "sommer"dæk står fint fast om vinteren, det er med tom
 >>>> bil, problemerne opstår.
 >>>> Uden mange tons på bagakslen, er der ikke noget at gøre på glatis.
 >>> Det klarer de da fint i Sverige og Norge med vinterdæk på.
 >> Og det ved du naturligvis alt om. Er det mon så noget du vil indvi vi
 >> andre i?
 > Alt? Nej det har jeg ikke påstået. Jeg kan kun sammenligne min erfaring fra
 > trafikken i Norge/Sverige med erfaringen fra den danske vintertrafik. Jeg
 > har kørt i lignende møgvejr nordpå men aldrig oplebet de samme problemer som
 > herhjemme.
 >
 Svjv har de en noget anden holdning til sne oppe nordpå. Noget med at de
 ikke salter, og skaber det pløre vi oftest kører rundt i herhjemme.
 
 Men jeg vil tro Folmer ved ret meget mere end mig om hvordan de gør deroppe.
 
 >> Og mange af de lastbiler der sidder fast kunne undgåes hvis de ikke
 >> skulle finde sig i underligheder fra Legobiler der ikke har fattet
 >> hvad sne er for noget.
 > Der er mange man sidder og ryster på hovedet af, men sjældent udvikler det
 > sig til problemer, så vidt jeg har erfaret.
 >
 Men det er ikke Legobilernes skyld at det ikke udvikler sig.
 
 >>>> Vi har jo også næsten arktisk klima det méste af året . NOT
 >>> Det er ikke nogen undskyldning. Der er mange ting og forhold her i
 >>> verden vi sikrer os og forsikrer os imod uden at det forekommer ret
 >>> tit eller måske aldrig.
 >> Hvis du nu viste hvad du snakkede om er jeg ret sikker på du ville
 >> have et lidt anderledes syn på sagen.
 > Jamen hvorfor indvier du mig så ikke og ryster op med din viden?
 >> Lastbildæk er altså ikke noget man køber 4 for 1000,- kr.
 > Sikkert ikke, men det er ikke nogen undskyldning. Det er peanuts i forhold
 > til samfundsomkostningerne.
 >
 Hvis vi skal til at blande samfundsøkonomien ind i det er det helt andre
 boller der skal på suppen.
 
 Samfundsøkonomisk kan det slet ikke betale sig at lastbilerne står
 stille. Så fra den vinkel ville det blive noget med at Legobilerne fik
 påbud om at blive hjemme, og alle kræfter blev sat ind på at få
 lastbilerne igennem.
 
 >> Man kan forlange så mange ting at end krav er helt ude at
 >> proportioner.
 >> F.eks. ville de fleste af ulemperne ved de sidste dages vintervejr
 >> være undgået hvis ikke de sidste års milde vintre har fået
 >> myndighederne til at nedprioritere vinterberedskabet så meget at når
 >> der så endelig kommer sne står de med håret i postkassen.
 >> F.eks. oplyste tv at der var 33.000 tons salt på lager i Region
 >> Sjælland. Måske var det en idé at få noget af det smidt ud på vejene i
 >> denne vinter i stedet for at forsøge at spare det til næste vinter.
 >> Men i stedet skyder man på lastbilerne.
 > Lad nu være med at tude. Jeg kan godt forstå, at du svarer igen på
 > kritikken, men det ville klæde dig lidt at være lidt selvkritisk.
 >
 Jeg finder det "sjovt" når det er lastbilerne der forlanges at være
 selvkritisk. Det "sjove" er at det med selvkritik absolut ikke må gælde
 for myndigheder eller Legobilister.
 
 Jeg ved godt at det ikke er videre populært at fremhæve det, men
 Legobilerne ER altså ikke det vigtigste på vejene.
 
 Den sidste uge har med al ønskelig tydelighed vist at op mod 90% af dem
 burde blive hjemme.
 
 --
 MVH Finn         Tid at hejse flaget!!!
 Der er fundet en kræftform rygning IKKE får skylden for.
 
 
 |  |  | 
      Brian (25-02-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian
 | 
 Dato :  25-02-07 14:27
 | 
 |  | Finn Guldmann wrote:
 
 > Samfundsøkonomisk kan det slet ikke betale sig at lastbilerne står
 > stille. Så fra den vinkel ville det blive noget med at Legobilerne fik
 > påbud om at blive hjemme, og alle kræfter blev sat ind på at få
 > lastbilerne igennem.
 
 Det er helt klart, vi ved jo alle at det ikke er forbruget, men den daglige
 levering af varer der holder samfundet igang...
 
 /Brian
 
 
 
 
 |  |  | 
       Folmer Rasmussen (25-02-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Folmer Rasmussen
 | 
 Dato :  25-02-07 15:02
 | 
 |  | On Sun, 25 Feb 2007 14:27:27 +0100, "Brian" <nej@tak.du> wrote:
 
 >Finn Guldmann wrote:
 >
 >> Samfundsøkonomisk kan det slet ikke betale sig at lastbilerne står
 >> stille. Så fra den vinkel ville det blive noget med at Legobilerne fik
 >> påbud om at blive hjemme, og alle kræfter blev sat ind på at få
 >> lastbilerne igennem.
 >
 >Det er helt klart, vi ved jo alle at det ikke er forbruget, men den daglige
 >levering af varer der holder samfundet igang...
 
 >--
 
 Næh, alvorligt talt så skyldes det, at flere og flere har set fidusen
 i, at bestille varer fra dag til dag, for at spare lagerkapacitet. Så
 går det hurtigt i udu, når fremkommeligheden ikke er optimal.
 
 Det er én af grundene til at det ikke kan hidse mig op, at jeg bliver
 forsinket. det er ren spekulation i ussel mammon efter devicen: Går
 den, så går den.
 
 --
 
 Venlig hilsen
 Folmer
 
 
 |  |  | 
        Brian (25-02-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian
 | 
 Dato :  25-02-07 16:34
 | 
 |  | Folmer Rasmussen wrote:
 
 >> Det er helt klart, vi ved jo alle at det ikke er forbruget, men den
 >> daglige levering af varer der holder samfundet igang...
 >
 > Næh, alvorligt talt så skyldes det, at flere og flere har set fidusen
 > i, at bestille varer fra dag til dag, for at spare lagerkapacitet. Så
 > går det hurtigt i udu, når fremkommeligheden ikke er optimal.
 
 Det skulle læses som en sarkastisk stikpille til Finn. Han har lidt svært
 ved at indse at behovet for varer, følger efterspørgslen fra den arbejdende
 pøbel.
 
 /Brian
 
 
 
 
 |  |  | 
         Finn Guldmann (25-02-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Finn Guldmann
 | 
 Dato :  25-02-07 17:49
 | 
 |  | Brian skrev:
 >>> Det er helt klart, vi ved jo alle at det ikke er forbruget, men den
 >>> daglige levering af varer der holder samfundet igang...
 >> Næh, alvorligt talt så skyldes det, at flere og flere har set fidusen
 >> i, at bestille varer fra dag til dag, for at spare lagerkapacitet. Så
 >> går det hurtigt i udu, når fremkommeligheden ikke er optimal.
 > Det skulle læses som en sarkastisk stikpille til Finn. Han har lidt svært
 > ved at indse at behovet for varer, følger efterspørgslen fra den arbejdende
 > pøbel.
 >
 Det har han ikke problemer med at se. Men har du øje for at de ikke
 altid følges tidsmæssig?
 
 --
 MVH Finn         Tid at hejse flaget!!!
 Der er fundet en kræftform rygning IKKE får skylden for.
 
 
 |  |  | 
       Finn Guldmann (25-02-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Finn Guldmann
 | 
 Dato :  25-02-07 16:38
 | 
 |  | Brian skrev:
 >> Samfundsøkonomisk kan det slet ikke betale sig at lastbilerne står
 >> stille. Så fra den vinkel ville det blive noget med at Legobilerne fik
 >> påbud om at blive hjemme, og alle kræfter blev sat ind på at få
 >> lastbilerne igennem.
 > Det er helt klart, vi ved jo alle at det ikke er forbruget, men den daglige
 > levering af varer der holder samfundet igang...
 >
 Og hvordan vil du kunne forbruge uden leveringer?
 
 (At du ikke kan komme på arbejde i din Legobil er jo ikke automatisk
 ensbetydende med at du ikke kan komme på arbejde.)
 
 --
 MVH Finn         Tid at hejse flaget!!!
 Der er fundet en kræftform rygning IKKE får skylden for.
 
 
 |  |  | 
        Brian (25-02-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian
 | 
 Dato :  25-02-07 16:50
 | 
 |  | Finn Guldmann wrote:
 
 > Og hvordan vil du kunne forbruge uden leveringer?
 
 Det kan jeg ikke - sjovt som det hele hænger sammen, hva' ?
 
 > (At du ikke kan komme på arbejde i din Legobil er jo ikke automatisk
 > ensbetydende med at du ikke kan komme på arbejde.)
 
 Øhh... hvad ?
 
 Busserne kørte ikke, men jeg kørte alligevel på arbejde. Jeg kunne
 selvfølgelig have gået de 21Km, men det var jeg ikke lige i humør til.
 
 Det lyder ikke til at du har været i nærheden af et offentligt
 transportmiddel i mange år, endsige haft et job længere væk end 2Km fra din
 bopæl.
 
 /Brian
 
 
 
 
 |  |  | 
         Finn Guldmann (25-02-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Finn Guldmann
 | 
 Dato :  25-02-07 17:52
 | 
 |  | 
 
            Brian skrev:
 >> Og hvordan vil du kunne forbruge uden leveringer?
 > Det kan jeg ikke - sjovt som det hele hænger sammen, hva' ?
 >> (At du ikke kan komme på arbejde i din Legobil er jo ikke automatisk
 >> ensbetydende med at du ikke kan komme på arbejde.)
 > Øhh... hvad ?
 > Busserne kørte ikke, men jeg kørte alligevel på arbejde. Jeg kunne 
 > selvfølgelig have gået de 21Km, men det var jeg ikke lige i humør til.
 > 
 Hvis nu der ikke skulle bruges tid og energi på at slæbe 10.000 
 Legobiler op af grøfterne på tre dage tror du så ikke der kunne blive 
 lidt til overs til at holde tog og busser kørende?
 > Det lyder ikke til at du har været i nærheden af et offentligt 
 > transportmiddel i mange år, endsige haft et job længere væk end 2Km fra din 
 > bopæl.
 > 
 Den slags holder jeg mig såvidt overhovedet muligt fra. Jeg tilhører de 
 25% af befolkningen der ikke er ønsket der.    -- 
 MVH Finn         Tid at hejse flaget!!!
 Der er fundet en kræftform rygning IKKE får skylden for.
            
             |  |  | 
  Ib Jakobsen (24-02-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ib Jakobsen
 | 
 Dato :  24-02-07 23:20
 | 
 |  | 
 
            JS skrev:
 > Hvis jo, hvorfor bruger de dem så ikke og hvorfor smækker de ikke snekæder 
 > på? 
 Det kan man sagtens. Hvordan tror du ellers man får en dobbeltdækkerbus 
 op ad Alpe d'huez, når det er glat?. Du får ikke lov til at starte 
 opstigningen uden kæder. Har du ikke det så sender de en monstergummiged 
 ned med kæder alle hjul. Det går langsomt, men op kommer den.    -- 
 MVH
 Ib Jakobsen
            
             |  |  | 
 |  |