"Steen Larsen" <steen_larsen@tdc***adsl.dk> skrev i en meddelelse
news:eqgt26$n0f$1@newsbin.cybercity.dk...
> "Sten Bo" <fjerngoss@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> news:45cbb135$0$4160$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>
>> Bortset fra det - står det på regulatoren - og i Danske vogne ved jeg,
>> skal der være en mærkat med regulatortrykket sat op ved flasken.
>>
>> Nu plejer der at dukke nogen op der påstår det er lovligt at bruge 50
>> mbar installation i Danske vogne.
>>
>> Man kan nærlæse bestemmelserne her...
>>
>>
http://www.sik.dk/gasregl/B3.pdf
>>
>>
>>
>>
>> Og om ikke andet står det højt og tydeligt at udstyret skal være Dansk
>> Gas og CE godkendt osv og mærket til de - 30 mbar.
>
> Hej Sten
>
> Hvem er det der skal blande sig i det/udstede bøde. Jeg kender nogle som
> var betænkelig ved at købe en Tysk vogn da den var med 50 mbars tryk. De
> spurte både hos politi og synshal ingen problemer og fik den også synet
> uden problemer. De kører så bare viderer med tyske flasker og regulator,
> bor aligevel i sønderjylland.
>
Hej Steen
Reglerne - reglerne. Det skal Ejeren, der er ansvarlig for at
bestemmelserne overholdes!! Tjek teksten på linket.
Og spørg relevant myndighed
www.sik.dk i Esbjerg. Campingvogne på Danske nr.
plader SKAL opfylde Danske gas bestemmelser - også i forbindelse med syn
eller ved henvendelser til politiet.
Der er nogen her i landet der helst overholder bestemmelserne. Og som jeg er
inde på, skal vognen i det mindste hvis den gensælges være lovlig. (Tja.)
Og i næste række... Det skal gasteknikkeren der ved en eller anden lejlighed
skal godkende vognen ved et eftersyn. Nogle pladser forlanger en gang i
mellem gaseftersyn af deres fastliggere.
Danske synshaller interessere sig ikke i detaljer for gasanlægget. Og
Politiet har næppe forstand på det. Det der skulle til er, som i Sverige,
at synshallen ser efter et periodiske godkendelsesmærke, Ejeren skal der ved
syn dokumentere at vognen er gassynet, og det samme kunne politiet så
forlange ude på landevejen.
Mon ikke Sik vil ta sagen op så der ikke
fremover sker misforståelser?
Jeg tror da ikke det er farligere at køre 50 end 30 mbar, men gætter på at
man ikke vil ha flere tryk i omløb med risikoen for forvekslingen med udstyr
der flyttes rundt. Forkert forbrænding, eller for store flammer. Hullet i en
30 mbar dysse er vel større, sådan at den lader for meget gas suse i gennem
hvis man sætter et 30 mbar apparat til i et 50 mbar system. Og så er der nok
et eller andet med hastigheden gassen i tilfælde af lækager undslipper. Men
om det gør den store forskel ved jeg ikke. Der er vel en grund til de 30 og
ikke 50.
Mvh