/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Motorstørrelse i forhold til ydelse (2-4 t~
Fra : Begbie


Dato : 21-01-07 11:09

Af ren nysgerrighed, er der nogen der kan forklar hvordan en 2-takts
125 kubik motor kan yde 34hk, når en 4-taks måske yder 12hk?

Jeg erkender at svaret nok er common knowledge for de fleste, men jeg
har ikke selv kunne finde en kortfattet svar på det.

Er det antallet af omdrejning på 2-takts motoren,
forbrændingsteknikken, eller?

Venlig hilsen,

Den ikke særlig mekaniskmindet


 
 
MKS - 74 (21-01-2007)
Kommentar
Fra : MKS - 74


Dato : 21-01-07 11:24

On 21 Jan 2007 02:08:49 -0800, "Begbie" <y2j66_99@yahoo.dk> wrote:

>Er det antallet af omdrejning på 2-takts motoren,
>forbrændingsteknikken, eller?

http://www.howstuffworks.com/two-stroke1.htm

--
-Michael
Div. Aprilia RS250 og Honda CBR600+VF500-dele m.m. til salg på:
http://www.hondacbr600.frac.dk/

Thomas (21-01-2007)
Kommentar
Fra : Thomas


Dato : 21-01-07 11:55

En to-takter forbrænder benzin efter to taktslag, en firetakter efter fire.
Altså er 2-takteren i princippet dobbelt så effektiv som en firetakter.
Mange andre forhold spiller dog ind (benzinindsprøjtning, kompression,
luftflow gennem motoren) - og den primære grund til firetakternes lavere
ydelse idag er forurening, hvor to-takterne ikke kan følge med de nye krav.
Derfor udgår de fleste (alle?) to-taktere, mens firetaktere kan opfylde de
nyeste krav - ved katalysator m.v. Det koster dog hestekræfter.....

/Ths.



Arne Rohr Pedersen (21-01-2007)
Kommentar
Fra : Arne Rohr Pedersen


Dato : 21-01-07 14:23


"Begbie" <y2j66_99@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:1169374129.814420.256340@51g2000cwl.googlegroups.com...
Af ren nysgerrighed, er der nogen der kan forklar hvordan en 2-takts
125 kubik motor kan yde 34hk, når en 4-taks måske yder 12hk?

Jeg erkender at svaret nok er common knowledge for de fleste, men jeg
har ikke selv kunne finde en kortfattet svar på det.

Er det antallet af omdrejning på 2-takts motoren,
forbrændingsteknikken, eller?

Venlig hilsen,

Den ikke særlig mekaniskmindet

Hej
Nu er det ikke afgørende om det er 2- eller 4-takts motor, men mere hvad man
har af andre krav (forurening, sejtræk, holdbarhed mv.) til motoren der er
afgørende for dens ydelse. Man kunne lige så godt spørge om hvorfor en rød
motorcykel yder mere (eller mindre) end en blå.

--
Arne Rohr Pedersen



flopper (21-01-2007)
Kommentar
Fra : flopper


Dato : 21-01-07 15:51

Efter mange tanker skrev Arne Rohr Pedersen:
> "Begbie" <y2j66_99@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> news:1169374129.814420.256340@51g2000cwl.googlegroups.com...
> Af ren nysgerrighed, er der nogen der kan forklar hvordan en 2-takts
> 125 kubik motor kan yde 34hk, når en 4-taks måske yder 12hk?
>
> Jeg erkender at svaret nok er common knowledge for de fleste, men jeg
> har ikke selv kunne finde en kortfattet svar på det.
>
> Er det antallet af omdrejning på 2-takts motoren,
> forbrændingsteknikken, eller?
>
> Venlig hilsen,
>
> Den ikke særlig mekaniskmindet
>
> Hej
> Nu er det ikke afgørende om det er 2- eller 4-takts motor, men mere hvad man
> har af andre krav (forurening, sejtræk, holdbarhed mv.) til motoren der er
> afgørende for dens ydelse. Man kunne lige så godt spørge om hvorfor en rød
> motorcykel yder mere (eller mindre) end en blå.

derudover er der jo, som beskrevet i et tidligere indlæg, det faktum at
en totakter tænder en gang for hver omdrejning af krumtappen, hvor en
firtakter kun tænder en gang for hver ande omgang. Mange andre faktorer
har betynding for en motors ydelse f.eks. flowet gennem motoren,
forholdet mellem boring ( diamteren på stemplet/ cylinderen) og
slaglængden ( den længde stemplet bevæger sig fra top til
bundstilling), kompressionen (hvor hårdt bliver brændstof/luft
blandingen presset sammen inden den antændes)og hvor meget energi tab
er der i selve motoren (den skal bruge enrgi på at trække knastaksler
og ventiler rundt ( firtakter) o.s.v.. Alle disse forhold kan
ingeniørerne arbejde med, og få en motor ud af det, som leverer en
bestemt ydelse på en bestemt måde. Det er nemlig ikke kun antallet af
hestekræfter der har betydning for en motorsydelse, imho er det langt
vigtigere hvordan disse hk bliver afleveret. personligt foretrækker jeg
en motor som har et stort moment (hvor hårdt kan motoren træde i
padalerne) ved lave omdrejninger, velegnet til touring, hvor andre, til
andre formål, foretrækker en motor med mange hk ( lidt populært: hvor
hurtigt kan motoren dreje pedalerne rundt) men leveret i et smalt
omdrejningsområde.
håber ikke det blev for teknisk for "Den ikke særlig mekaniskmindet"

mvh flopper



JHR (21-01-2007)
Kommentar
Fra : JHR


Dato : 21-01-07 15:55

Nej.
2-takts motoren tænder hvergang stemplet kommer op, 4-takts motoren kun
hveranden gang. Derfor er en 2 takts dobbelt så kraftig som en tilsvarende 4
takter.

Da MotoGP kørte med 2-taktere var de 500 kubik, det satte de, af ovennævnte
grund, op til 1000 kubik da de gik over til 4 takt (uanset farven og hvor
meget de forurenede...)

Mvh
Jeppe.


"Arne Rohr Pedersen" <arne_rohr@privat.dk> skrev i en meddelelse
news:45b368e7$0$3501$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Begbie" <y2j66_99@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> news:1169374129.814420.256340@51g2000cwl.googlegroups.com...
> Af ren nysgerrighed, er der nogen der kan forklar hvordan en 2-takts
> 125 kubik motor kan yde 34hk, når en 4-taks måske yder 12hk?
>
> Jeg erkender at svaret nok er common knowledge for de fleste, men jeg
> har ikke selv kunne finde en kortfattet svar på det.
>
> Er det antallet af omdrejning på 2-takts motoren,
> forbrændingsteknikken, eller?
>
> Venlig hilsen,
>
> Den ikke særlig mekaniskmindet
>
> Hej
> Nu er det ikke afgørende om det er 2- eller 4-takts motor, men mere hvad
> man har af andre krav (forurening, sejtræk, holdbarhed mv.) til motoren
> der er afgørende for dens ydelse. Man kunne lige så godt spørge om hvorfor
> en rød motorcykel yder mere (eller mindre) end en blå.
>
> --
> Arne Rohr Pedersen
>



Begbie (22-01-2007)
Kommentar
Fra : Begbie


Dato : 22-01-07 17:12

Tak for tilbagemeldningerne, så kan jeg også følge med i
motorsamtalerne næste gang


JHR skrev:
> Nej.
> 2-takts motoren tænder hvergang stemplet kommer op, 4-takts motoren kun
> hveranden gang. Derfor er en 2 takts dobbelt så kraftig som en tilsvarende 4
> takter.
>
> Da MotoGP kørte med 2-taktere var de 500 kubik, det satte de, af ovennævnte
> grund, op til 1000 kubik da de gik over til 4 takt (uanset farven og hvor
> meget de forurenede...)
>
> Mvh
> Jeppe.
>
>
> "Arne Rohr Pedersen" <arne_rohr@privat.dk> skrev i en meddelelse
> news:45b368e7$0$3501$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> >
> > "Begbie" <y2j66_99@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> > news:1169374129.814420.256340@51g2000cwl.googlegroups.com...
> > Af ren nysgerrighed, er der nogen der kan forklar hvordan en 2-takts
> > 125 kubik motor kan yde 34hk, når en 4-taks måske yder 12hk?
> >
> > Jeg erkender at svaret nok er common knowledge for de fleste, men jeg
> > har ikke selv kunne finde en kortfattet svar på det.
> >
> > Er det antallet af omdrejning på 2-takts motoren,
> > forbrændingsteknikken, eller?
> >
> > Venlig hilsen,
> >
> > Den ikke særlig mekaniskmindet
> >
> > Hej
> > Nu er det ikke afgørende om det er 2- eller 4-takts motor, men mere hvad
> > man har af andre krav (forurening, sejtræk, holdbarhed mv.) til motoren
> > der er afgørende for dens ydelse. Man kunne lige så godt spørge om hvorfor
> > en rød motorcykel yder mere (eller mindre) end en blå.
> >
> > --
> > Arne Rohr Pedersen
> >


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408936
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste