/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Mc med 3500 hypper
Fra : Thomas Jensen


Dato : 18-01-07 21:37

Prøv at møde op til syn med den her:

http://ekstrabladet.dk/nyheder/videnskab_og_teknik/article262408.ece


--
mvh

Thomas Jensen
Honda CBR1000F ´94 & DT125 ´88
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=11



 
 
Jimmi Nielsen (18-01-2007)
Kommentar
Fra : Jimmi Nielsen


Dato : 18-01-07 22:29

> Prøv at møde op til syn med den her:
> http://ekstrabladet.dk/nyheder/videnskab_og_teknik/article262408.ece

Gad vide om den overhovedet kan køre, eller om den skyder i vejret ved
første vrid?

/Jimmi
Thruxton '06



Ukendt (19-01-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 19-01-07 18:12

> Gad vide om den overhovedet kan køre, eller om den skyder i vejret ved
> første vrid?

Den har jo den fordel, at den ikke er drevet af baghjulet. Så dens evne til
at stejle (på traditionel vis) er nok begrænset.

Allan



Ivar (21-01-2007)
Kommentar
Fra : Ivar


Dato : 21-01-07 14:14

AW skrev:

>> Gad vide om den overhovedet kan køre, eller om den skyder i vejret ved
>> første vrid?

> Den har jo den fordel, at den ikke er drevet af baghjulet. Så dens evne til
> at stejle (på traditionel vis) er nok begrænset.

Bemærk, at det er en turbinemotor fra en helikopter, ikke en jet motor.


Ivar Magnusson

--
Bruger du Outlook Express?
Se her, hvad den gratis MesNews kan:
http://LexInfo.dk/MesNews/



Armand (21-01-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 21-01-07 14:57


"AW" <allan[snabela]malwis[prik]dk> skrev i en meddelelse
news:45b0fbd5$0$4172$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
>> Gad vide om den overhovedet kan køre, eller om den skyder i vejret ved
>> første vrid?
>
> Den har jo den fordel, at den ikke er drevet af baghjulet. Så dens evne
> til at stejle (på traditionel vis) er nok begrænset.

Hvis det er meningen at den ska komme ud af røret, og dét er det jo med en
dragster, så er fast forbindelse mod underlaget langt mere effektivt end en
flamme bagud :-|
Det er således ganske sikkert at der er træk på hjulet!

--
Armand.



Ivar (21-01-2007)
Kommentar
Fra : Ivar


Dato : 21-01-07 16:35

Armand skrev:

> Hvis det er meningen at den ska komme ud af røret, og dét er det jo med en
> dragster, så er fast forbindelse mod underlaget langt mere effektivt end en
> flamme bagud :-|

Det er ikke rigtigt, hvis det drejer sig om maksimal acceleration eller
fart, er det muligt at opnå højere værdier med reaktionsdrift end med
gummihjul.


Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/



Armand (21-01-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 21-01-07 17:09


"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse
news:mn.abe37d713a5b737a.31159@nozpamwebspeed.dk...
> Armand skrev:
>
>> Hvis det er meningen at den ska komme ud af røret, og dét er det jo med
>> en dragster, så er fast forbindelse mod underlaget langt mere effektivt
>> end en flamme bagud :-|
>
> Det er ikke rigtigt, hvis det drejer sig om maksimal acceleration eller
> fart, er det muligt at opnå højere værdier med reaktionsdrift end med
> gummihjul.

Ikke fra igangsætnings-øjeblikket - Og dét er nok det mest betydningsfulde
ved dragrace's korte distance!
Den navnkundige tuner Fritz Egli arrangerede engang i starten af 80'erne et
race mellem såvel Egli-tunede Porsche's som ditto turbo-kawa'er og en
Phantom jetjager: Over distancen (á en startbane-længde) var der nærmest
dødt løb, men fra 1. sekund formedelst sprang køretøjerne tydeligt fremad i
forhold til jetten
Kuriositum: I den modsatte ende var det Pahntom'en der viste sig at bremse
bedst, derved at dén havde bedst "fat i underlaget" qua krog&wire-princippet
kendt fra hangarskibe

--
Armand.



Ivar (21-01-2007)
Kommentar
Fra : Ivar


Dato : 21-01-07 17:44

Armand skrev:

> Over distancen (á en startbane-længde) var der nærmest dødt løb, men fra 1.
> sekund formedelst sprang køretøjerne tydeligt fremad i forhold til jetten

Det har noget at gøre med forholdet mellem køretøjernes masse,
luftmodstand og effekt, ikke kraftoverførslen. Ved stilstand kan
man stort set bruge formlen a=F/m. Når køretøjerne kommer i fart
får vindmodstand mm størst betydning for de lette køretøjer.
(Endvidre skal man huske at en jetmotor er lang tid om at komme op
i omdrejninger, det er derfor fly bruger bremserne for start)

Man kan få mere acceleration med reaktionsdrift end med gummihjul.
Hvis man ikke bruger dæk der smelter sig ned i asfalten, vil det
ikke være muligt at accelerere mere end 9,8 m/s (ca. 35 km/t/s)
horisontalt. Da gnidningskoefficienten vil være mindre end 1.

Hvis en nytårsraket brugte krudtet til at trække sig frem med hjul
(ok, nu bliver det måske lidt fortænkt ) ville den højst kunne
accelerer med 1 g. Hvilket er det samme som, hvis du blot lader den
falde. Hvis du har prøvet at fyrre en raket af, er du ikke
et sekund i tvivl om, at reaktionsdrift kan give den større
acceleration.


Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express? Prøv dog noget nyt !!!
MesNews er lige til at gå til.
http://LexInfo.dk/MesNews/



Armand (21-01-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 21-01-07 18:04


"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse
news:mn.ac287d71bc683e31.31159@nozpamwebspeed.dk...
> Armand skrev:
>
>> Over distancen (á en startbane-længde) var der nærmest dødt løb, men fra
>> 1. sekund formedelst sprang køretøjerne tydeligt fremad i forhold til
>> jetten
>
> Det har noget at gøre med forholdet mellem køretøjernes masse,
> luftmodstand og effekt, ikke kraftoverførslen.

Detr matcher også med Egli's lille race: Motorcyklerne tog teten fra start;
men grundet distancen nåede Porsche'erne at udnytte deres bedre luftmodstand
til større fart og halede ind på motorcyklerne den sidste halve banelængde!

> Man kan få mere acceleration med reaktionsdrift end med gummihjul.
> Hvis man ikke bruger dæk der smelter sig ned i asfalten, vil det
> ikke være muligt at accelerere mere end 9,8 m/s (ca. 35 km/t/s)
> horisontalt. Da gnidningskoefficienten vil være mindre end 1.

Nu "smelter" dæk sig i en vis grad ned i asfalten, hvorved at accelerationen
kán overstige tyngde-accelerationen - Dét kan også ses den anden vej: Ved
nedbremsning, hvor 9,8m/s² ofte overskrides.
Men en overskridelse á nytårsraket bliver det aldrig til

> Hvis en nytårsraket brugte krudtet til at trække sig frem med hjul
> (ok, nu bliver det måske lidt fortænkt ) ville den højst kunne
> accelerer med 1 g. Hvilket er det samme som, hvis du blot lader den
> falde. Hvis du har prøvet at fyrre en raket af, er du ikke
> et sekund i tvivl om, at reaktionsdrift kan give den større
> acceleration.

Nu løber det ud i raketvidenskab!
Jeg vil dog mene at der er langt større reaktion i raketters forbrænding,
end i jetmotorers!
Grunden til eksistensen af turboprop's er vel også at propeller i den sidste
ende har bedre fat i luften end jetmotorens reaktionsdrift :-/

--
Armand.



Ivar (21-01-2007)
Kommentar
Fra : Ivar


Dato : 21-01-07 19:34

Armand skrev:

> Jeg vil dog mene at der er langt større reaktion i raketters forbrænding, end
> i jetmotorers!

Det er afhængig af størrelsen. Reaktionskraften i en nytårsraket er
langt mindre end selv den mindste jetmotor til fly (altså med mindre
det er modelfly).


Ivar Magnusson

--
Bruger du Outlook Express?
Se her, hvad den gratis MesNews kan:
http://LexInfo.dk/MesNews/



Preben Riis Sørensen (21-01-2007)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 21-01-07 20:39


"Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev
> Grunden til eksistensen af turboprop's er vel også at propeller i den
sidste
> ende har bedre fat i luften end jetmotorens reaktionsdrift :-/

Der er jo kun suget til forskel, og da der jo også er et sug i en jetmotor
(findes også med indvendig 'prop'), er det vist mere et spørgsmål om at få
det bedste trækkraft/vægt-forhold ud af en given turbine. Du tænker måske på
en stempelmotordrevet?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Martin Sørensen (23-01-2007)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 23-01-07 00:12

> Hvis man ikke bruger dæk der smelter sig ned i asfalten, vil det
> ikke være muligt at accelerere mere end 9,8 m/s (ca. 35 km/t/s)
> horisontalt. Da gnidningskoefficienten vil være mindre end 1.

Det er da noget sludder.. Der er ingen fast grænse for hvor hurtigt man kan
accelerere ud fra den måde du beskriver.
Friktion fungerer jo netop ved at to materialer 'griber ind' i hinanden som
to tandhjul, alt afhængigt af materialernes struktur, og så er der ingen
umiddelbare grænser for hvor meget friktion der kan opnås (udover de
molekylære kræfter, som sætter en grænse). Det er rigtigt at man på et
tidspunkt troede at en friktionskoefficient på 1 var en grænse, men det var
blot fordi man på det tidspunkt ikke var kommet over, og ikke kunne
forestille sig at det kunne lade sig gøre.

En Bugatti Veyron kan forresten accelerere fra 0 til 100 på 2.5 sekunder,
hvilket svarer til ca. 1.13 G..

--
signing off.. Martin Sørensen



Martin Sørensen (23-01-2007)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 23-01-07 00:17

>> Hvis man ikke bruger dæk der smelter sig ned i asfalten, vil det
>> ikke være muligt at accelerere mere end 9,8 m/s (ca. 35 km/t/s)
>> horisontalt. Da gnidningskoefficienten vil være mindre end 1.

http://en.wikipedia.org/wiki/Friction skriver forresten at et dæk på beton
på gode dage kan have en friktionskoefficient på 1,7, og det er tydeligt
højere end 1.

--
signing off.. Martin Sørensen



CL (21-01-2007)
Kommentar
Fra : CL


Dato : 21-01-07 17:19

Armand wrote:
>>
> Hvis det er meningen at den ska komme ud af røret, og dét er det jo
> med en dragster, så er fast forbindelse mod underlaget langt mere
> effektivt end en flamme bagud :-|
> Det er således ganske sikkert at der er træk på hjulet!
>
>
Ahh hvis den flamme bliver leveret af en raketmoter,
så ved jeg godt hvem der kommer først
--
H
Carsten Larsen
CBR 1K DUAL



Stephan G (22-01-2007)
Kommentar
Fra : Stephan G


Dato : 22-01-07 23:26

Gad vide, hvad sådan en kører på literen (eller kubikmeteren,
måske)

Her tænker jeg især på, hvad aktionsradius mon er... Kan vel
sammenlignes med afstanden fra at en molotow-coctail rammer jorden til
flammerne er slukkede...

Stephan


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408946
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste