/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Hvad yder mon generatoren på Yamaha?
Fra : 2


Dato : 08-01-07 11:02

Jeg kunne tænke mig mere lys på min MC og for at få nemmere adgang til
alm H4 pære, men kan generator yde nok?
MC er Yamaha DT 175 1997 nu med en 35/35 W pære HS1 fatning,
heldigvis passer en H4 pære også i. Jeg har dog ikke kunne finde hvad
generator yder, og kan holde til i længere tid, ved I det?
Vil den kunne trække en 60/55 W pære, jeg kan pille forlygte
postionspæren ud 4 W, da den ingen funktion har?

Så kan generator mon yde de ca 20 W mere?


Torben


 
 
Anders Majland (08-01-2007)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 08-01-07 12:42

> Jeg kunne tænke mig mere lys på min MC og for at få nemmere adgang til
> alm H4 pære, men kan generator yde nok?
> MC er Yamaha DT 175 1997 nu med en 35/35 W pære HS1 fatning,
> heldigvis passer en H4 pære også i. Jeg har dog ikke kunne finde hvad
> generator yder, og kan holde til i længere tid, ved I det?
> Vil den kunne trække en 60/55 W pære, jeg kan pille forlygte
> postionspæren ud 4 W, da den ingen funktion har?

Pos.lys pæren skal være der for ikke at risikere en bøde på 500kr ... Men
hvad er der i din baglygte ?

På min XT600 sad der to 21/5 W så ved at erstatte dem med led's sparede jeg
8-9W der (Jeg skiftede fordi de sprang hvre ~5-6000km pga vibrationer)

Men regn med at generatoren er underdimensioneret - bare til det originale.
Den er designet i en tid før man tænkte på at nogen kunne finde på at påbyde
kørelys om dagen ...

Det eneste sikre du kan gøre at at måle på det ... Men du har vel en
kickstarter som backup hvis det skulle knibe med strømmen en dag...

Generatoren skal nok holde - Det er mere et spørgsmål om du kan holde
batteriet helt opladet. Hvis du f.eks kører meget bykørsel hvor du tit
holder med blinklys og stoplys tændt i tomgang kan det måske nok knibe



2 (08-01-2007)
Kommentar
Fra : 2


Dato : 08-01-07 14:00


>
>Pos.lys pæren skal være der for ikke at risikere en bøde på 500kr ... Men
>hvad er der i din baglygte ?
>
>På min XT600 sad der to 21/5 W så ved at erstatte dem med led's sparede jeg
>8-9W der (Jeg skiftede fordi de sprang hvre ~5-6000km pga vibrationer)
>
>Men regn med at generatoren er underdimensioneret - bare til det originale.
>Den er designet i en tid før man tænkte på at nogen kunne finde på at påbyde
>kørelys om dagen ...
>
>Det eneste sikre du kan gøre at at måle på det ... Men du har vel en
>kickstarter som backup hvis det skulle knibe med strømmen en dag...
>
>Generatoren skal nok holde - Det er mere et spørgsmål om du kan holde
>batteriet helt opladet. Hvis du f.eks kører meget bykørsel hvor du tit
>holder med blinklys og stoplys tændt i tomgang kan det måske nok knibe
>

Hej der er bare ikke en seperat kontakt til at tænde pos.lys, og
den tænder jo kun lys når motor er igang. Troede der skulle have
været et "P" i tændingslås men det er der ikke, og den er jo synet
sådan.

DT 175 har kun kickstarter.

der sidder en 21/5 w i baglygte.
Jeg kører ikke meget bykørsel på denne MC mest terræn, grus, og
landevej til og fra.

Ja jeg vil nok monterer en ekstra eller større akku til
tomgangsperioder, for nu har den kun 4 Ah akku.

Jeg kan jo sætte en lader til hjemme fra så akku er helt opladet ved
start og så generator kun holder vedligeholder strøm, men hvis
forbruget på en 60 W pære plus andet strømforbrug er større end
geneartor kan give, er spænding da lavere og så kommer der måske kun
40 W ud selvom det er en 60 W pære der sidder i?

Godt nok at du mener at jeg ikke kan brænde generatoren af, men måske
kun lavere spænding på akku, og så stadig kan starte og køre, men så
svagere lys i tomgang.

Torben

Anders Majland (08-01-2007)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 08-01-07 14:25

> Jeg kører ikke meget bykørsel på denne MC mest terræn, grus, og
> landevej til og fra.

Så prøv det. I en periode kan du jo lige tage og måle spændingen på
batteriet inden du tager afsted - Så burde du opdage hvis det ikke ligger så
højt som det plejer ...

> Ja jeg vil nok monterer en ekstra eller større akku til
> tomgangsperioder, for nu har den kun 4 Ah akku.

Den er der jo bare som "buffer" - en kondensater burde kunne klare det ...
Hvis ensretteren ikke kan holde spændingen falder den nok bare lidt og dit
strømforbrug falder jo så også ... Køb evt et billigt voltmeter i thansen,
biltema eller lign og monter det halvpermanent. Så kan du under kørsel holde
øje med om den lader eller ej ... (nemmere end at køre rundt med et
voltmeter stripset fast

/A



Hekto (08-01-2007)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 08-01-07 15:32

After serious thinking 2 wrote :
> Hej der er bare ikke en seperat kontakt til at tænde pos.lys, og
> den tænder jo kun lys når motor er igang. Troede der skulle have
> været et "P" i tændingslås men det er der ikke, og den er jo synet
> sådan.

Positionslyset kan også erstates af en LED der
bruger vesentligt mindre end en pære.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer
Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og
Elefanter!



Klaus Nielsen (09-01-2007)
Kommentar
Fra : Klaus Nielsen


Dato : 09-01-07 00:52


"2" <fuptilspam@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:ul44q2hhom7r2mb9hrgp92isps7enf1rlo@4ax.com...
> Jeg kunne tænke mig mere lys på min MC og for at få nemmere adgang til
> alm H4 pære, men kan generator yde nok?
> MC er Yamaha DT 175 1997 nu med en 35/35 W pære HS1 fatning,
> heldigvis passer en H4 pære også i. Jeg har dog ikke kunne finde hvad
> generator yder, og kan holde til i længere tid, ved I det?
> Vil den kunne trække en 60/55 W pære, jeg kan pille forlygte
> postionspæren ud 4 W, da den ingen funktion har?
>
> Så kan generator mon yde de ca 20 W mere?
>
>
> Torben
>

dit batteri har ingen forbindelse med dit kørelys på sådan en. det bruges
kun til bremselys,instrumentlys,blinklys. og i nogle tilfælde også til
baglys.
din lys generator går til forlygten via afbryder og din høj/lav lys
kontakt.og parralelt, altså fra ledningen til lyset og til stel er der en
spændningsregulator der sørger for at din pære ikke brænder af. rigtig mange
offroadere,scootere og knallerter har lysanlæget opbygget på denne måde.
prøv at måle spændningen helt ude ved pæren. den skal ligge på ca 12v.ved
feks 2-3000omdr i min. (medmindre den har 6v anlæg naturligvis)
tjek dine forbindelser for ir og dårlige samlinger. man kan evt montere
tykkere ledninger der minimerer tabet
din generator kan nemt trække det du har brug for.

mvh klaus nielsen



Klaus Nielsen (09-01-2007)
Kommentar
Fra : Klaus Nielsen


Dato : 09-01-07 00:57


>> Så kan generator mon yde de ca 20 W mere?
>>
>>
>> Torben
>>
>
> dit batteri har ingen forbindelse med dit kørelys på sådan en. det bruges
> kun til bremselys,instrumentlys,blinklys. og i nogle tilfælde også til
> baglys.
> din lys generator går til forlygten via afbryder og din høj/lav lys
> kontakt.og parralelt, altså fra ledningen til lyset og til stel er der en
> spændningsregulator der sørger for at din pære ikke brænder af. rigtig
> mange offroadere,scootere og knallerter har lysanlæget opbygget på denne
> måde.
> prøv at måle spændningen helt ude ved pæren. den skal ligge på ca 12v.ved
> feks 2-3000omdr i min. (medmindre den har 6v anlæg naturligvis)
> tjek dine forbindelser for ir og dårlige samlinger. man kan evt montere
> tykkere ledninger der minimerer tabet
> din generator kan nemt trække det du har brug for.
>
> mvh klaus nielsen
>
jeg glemte lige at sige at hvis du sætter en større pære i kan du jo bare
måle spændningen hen over pæren og se om generatoren er i stand til at holde
spændningen på de 12v. dykker spændningen er din generator overbelastet

hilsen klaus



2 (09-01-2007)
Kommentar
Fra : 2


Dato : 09-01-07 18:46


>> dit batteri har ingen forbindelse med dit kørelys på sådan en. det bruges
>> kun til bremselys,instrumentlys,blinklys. og i nogle tilfælde også til
>> baglys.


Ja du har ret. dog uden baglys.
Det er 12 V anlæg


>> din lys generator går til forlygten via afbryder og din høj/lav lys
>> kontakt.og parralelt, altså fra ledningen til lyset og til stel er der en
>> spændningsregulator der sørger for at din pære ikke brænder af. rigtig
>> mange offroadere,scootere og knallerter har lysanlæget opbygget på denne
>> måde.
>> prøv at måle spændningen helt ude ved pæren. den skal ligge på ca 12v.ved
>> feks 2-3000omdr i min. (medmindre den har 6v anlæg naturligvis)
>> tjek dine forbindelser for ir og dårlige samlinger. man kan evt montere
>> tykkere ledninger der minimerer tabet
>> din generator kan nemt trække det du har brug for.


Forbindelserne i stik er gode, ved ikke med kontakter indeni har ikke
haft dem skilt ad, men ledningerne forkommer ret tynde, omkring
0,75-1 mm2


>jeg glemte lige at sige at hvis du sætter en større pære i kan du jo bare
>måle spændningen hen over pæren og se om generatoren er i stand til at holde
>spændningen på de 12v. dykker spændningen er din generator overbelastet


Jeg målt en del akku før start 12,91 v med tænding og
instrumentlys så kun 8,49 v

med motor igang RPM
1500 14,2 v
2000 14,6 v
3000 14,3 v og stadig 14,3 v med flere RPM
-----------------------

målt på fatning på forlygte med 35/35 w pære og det var sandelig AC
spænding på den.

RPM
1500 10,1 v
2000 11,7 v
3000 10,8 v ( ja det målte jeg altså ??)
3000 12,6 v med bremselys

1500 10,5 v med 4 w pos.pære frakoblet
-------------------------

så i med 60/55 W H4 pære
RPM
1500 7,8 v
2000 9,5 v
2500 11,5 v
3000 12,0 v
4000 12,4 v
5000 12,0 v


Har også været på lang testtur og i mørke og der er kraftigere og
bedre lys på nu.
Men når jeg bremser og blinker samt motor nærmer sig tomgang, ved
sving, så er der ikke meget lys ud på vejen, kun igen efter svinget
hvor jeg igen giver gas, så kommer der godt lys igen.

Så selvom det er en god forbedring nu, skulle jeg vel kunne få 1-2 v
ekstra ud til pæren, ved kraftigere ledninger og en større akku.
Og det ville være fristende at køre al strøm fra generator igennem en
fx 25 A brokobling og så til akku, og så tage al forbrug der fra.
Altså at droppe de regulatorer der orginalt er for ydelse og forbrug
er jo stortset i balance og modstand falder jo i akku når den er
opladet, så system ikke kan nå at blive overopladet.
Hvad mener I om det?

Torben





Anders Majland (09-01-2007)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 09-01-07 19:08

> Og det ville være fristende at køre al strøm fra generator igennem en
> fx 25 A brokobling og så til akku, og så tage al forbrug der fra.
> Altså at droppe de regulatorer der orginalt er for ydelse og forbrug
> er jo stortset i balance og modstand falder jo i akku når den er
> opladet, så system ikke kan nå at blive overopladet.
> Hvad mener I om det?

Det vil sikkert have en negativ indflydelse på gensalgsværdien med uorignal
el (Mange er med rette nervøse for fejlfinding på sådant) men eller ikke
nogen dum ide at lave det lidt mere moderne .... Så hvis du synes det er et
sjovt projekt så go for it - Men kan du overhovedet få plads til et større
batteri ?

Btw så er de her "starthjælpsbatterier" en billig kilde til et 17Ah
vedligeholdelsesfrit batteri. Jeg har set dem til 3-400kr.

/A



Ukendt (09-01-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 09-01-07 21:51

On Tue, 09 Jan 2007 18:46:20 +0100, 2 wrote:

> Så selvom det er en god forbedring nu, skulle jeg vel kunne få 1-2 v
> ekstra ud til pæren, ved kraftigere ledninger og en større akku.

I det originale system vil en større akku ikke hjælpe dig.

> Og det ville være fristende at køre al strøm fra generator igennem en
> fx 25 A brokobling og så til akku, og så tage al forbrug der fra.

Njaeh, faktisk hellere en ensretter/regulator fra eksempelvis en VFR/VTR,
så er der styr på spændingen.

> Altså at droppe de regulatorer der orginalt er for ydelse og forbrug
> er jo stortset i balance og modstand falder jo i akku når den er
> opladet, så system ikke kan nå at blive overopladet.

Nej, når akku'en er opladet stiger den interne modstand, og systemet kan
løbe løbsk.

> Hvad mener I om det?

Ideen er grundlæggende rigtig, men der kan være en del faldgruber. Der er
flere viklingssæt fra DT-generatoren, og alt efter hvordan at de internt er
forbundet, så kan det muligvis blive svært, til umuligt, at få den fulde
effekt ført til akkumulatoren :-/

Har Du et eldiagram for DT'en ?

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Klaus Nielsen (10-01-2007)
Kommentar
Fra : Klaus Nielsen


Dato : 10-01-07 01:43


> med motor igang RPM
> 1500 14,2 v
> 2000 14,6 v
> 3000 14,3 v og stadig 14,3 v med flere RPM
> -----------------------

værdierne her fortæller at din regulator er aktiv. pil ikke mere ved den.

>
> målt på fatning på forlygte med 35/35 w pære og det var sandelig AC
> spænding på den.
>
> RPM
> 1500 10,1 v
> 2000 11,7 v
> 3000 10,8 v ( ja det målte jeg altså ??)
> 3000 12,6 v med bremselys
>
> 1500 10,5 v med 4 w pos.pære frakoblet
> -------------------------
det samme her... spændningen er lige i det laveste. men den er fastsat af
regulatoren.. tjek evt stel forbindelser. ved eks stel forbindelser og andre
samlinger. sæt voltmeter på hver side af samlingerne. så kan du se
spændingsfaldet der. den målte værdi er = med det din pære får for lidt..
mål også helt nede ved generator og på"samme" ledning ved pæren. der kan man
tit se fejlspændning pga for tynde ledninger og evt dårlige samlinger

>
> så i med 60/55 W H4 pære
> RPM
> 1500 7,8 v
> 2000 9,5 v
> 2500 11,5 v
> 3000 12,0 v
> 4000 12,4 v
> 5000 12,0 v
>
her æder din pære strømmen inden regulatoren når at få sin andel til
regulering.. her er du faktisk på kanten af max ydeevne på generator

> Har også været på lang testtur og i mørke og der er kraftigere og
> bedre lys på nu.
> Men når jeg bremser og blinker samt motor nærmer sig tomgang, ved
> sving, så er der ikke meget lys ud på vejen, kun igen efter svinget
> hvor jeg igen giver gas, så kommer der godt lys igen.
>
et par viklinger mere på lys spolen kunne løse dette. din regulator skal nok
tage det der bliver for meget..


> Så selvom det er en god forbedring nu, skulle jeg vel kunne få 1-2 v
> ekstra ud til pæren, ved kraftigere ledninger og en større akku.
> Og det ville være fristende at køre al strøm fra generator igennem en
> fx 25 A brokobling og så til akku, og så tage al forbrug der fra.
> Altså at droppe de regulatorer der orginalt er for ydelse og forbrug
> er jo stortset i balance og modstand falder jo i akku når den er
> opladet, så system ikke kan nå at blive overopladet.
> Hvad mener I om det?
>
> Torben
>
farlig. dit batteri vil koge tør. og blive ødelagt på en uge. max lade med
14.7v. du skal desuden lave generatoren helt om. da du ikke kan få de to
lade anlæg til at enes.. altså det oprindelige kan ikke lade samtidigt med
med den med diodebroen.. og hver især vil de sikkert lade for lidt.. husk at
batteriet også dør ved underspændning i en periode. hvis du skal lave det
anlæg skal det være så det kan holde batteriet helt opladet altid. evt finde
deep cykle batterier. de holder lidt bedre til det. men kan til gengæld ikke
tåle at blive hårdt afladet (mange ampere)
en nævnte lade regulator fra en vfr/vtr. den kan du kun bruge hvis du har en
3 faset generator. men det har du ikke.
jeg har selv en vfr hvor regulatoren stod af på flere gange. jeg blev træt
af det. jeg skildte en bil generator ad. tog diodebroen ud.ledninger på. 3
ind fra generator.2 ud. direkte op på batteriet.. det alene lader jo alt for
meget..overspændning skal så bare kvæles. (der er jo intet felt at regulere
på) fluks finde en vindmølle regulator fra den tybe vindmøller man sætter på
både..(aerogen hedder møllen vist) direkte på batteriet med ledningerne i
den ene ende. og de to andre ledninger går ud til en stor grøn trådviklet
modstand. det system magter at brænde 20A af og det luner meget så den
grønne modstand skal sidde i det fri.. vifferens generator giver over 20A.
men resten bruges i div lamper osv. så regulatoren har fint magt over det.
jeg har kørt med det problemfrit i ca 5 år nu.
det kan også laves mekanisk med et relæ og lidt kreativ snilde.. det gider
jeg ikke forklare for det bliver sjældent rigtig godt
i gamle dage brugte man bare en zener diode.´men de er svære at finde som er
store nok til at klare det
suzuki har også brugt noget med at afbalancere ladning og forbrug... fungere
ved at koble en ekstra lade spole ind i det øjeblik hvor lyset bliver
tændt...
du har ingen starter. og parkeringslyset har man vist ikke meget at bruge
til. det betyder at du ikke har brug for et batteri.... kun hvis din lade
spole ikke magter opgaven. blinklys er vist bare i vejen på offroadere..

mvh klaus nielsen



Ukendt (10-01-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 10-01-07 07:27

On Wed, 10 Jan 2007 01:43:25 +0100, Klaus Nielsen wrote:

> en nævnte lade regulator fra en vfr/vtr. den kan du kun bruge hvis du har en
> 3 faset generator. men det har du ikke.

Sikke noget vås, den regulator/ensretter virker fint på to faser, blot får
Du en ledning i overskud.

> jeg har selv en vfr hvor regulatoren stod af på flere gange. jeg blev træt
> af det. jeg skildte en bil generator ad. tog diodebroen ud.ledninger på. 3
> ind fra generator.2 ud. direkte op på batteriet.. det alene lader jo alt for
> meget..overspændning skal så bare kvæles. (der er jo intet felt at regulere
> på) fluks finde en vindmølle regulator fra den tybe vindmøller man sætter på
> både..(aerogen hedder møllen vist) direkte på batteriet med ledningerne i
> den ene ende. og de to andre ledninger går ud til en stor grøn trådviklet
> modstand. det system magter at brænde 20A af og det luner meget så den
> grønne modstand skal sidde i det fri.. vifferens generator giver over 20A.
> men resten bruges i div lamper osv. så regulatoren har fint magt over det.
> jeg har kørt med det problemfrit i ca 5 år nu.

Det var dog en kompliceret løsning, Hint: Schnabel i Kjøvenhavn. Han laver
den fineste serieregulator uden tab.

Du har i øvrigt misfortået den originale reguleringsmetode, faktisk brænder
man ikke den overskydende energi af i regulatoren, derimod "brænder" man
den overskydende energi af i generatoren. Læs evt Steen Gruby's fine skrift
derom, jeg gider ikke finde linket til dig men det findes på min sides
linksamling.

--
mvh
Orla Pedersen, 68.000 Km på VTR uden regulatorbøvl, så værre er de nu ikke.
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Klaus Nielsen (10-01-2007)
Kommentar
Fra : Klaus Nielsen


Dato : 10-01-07 20:21


"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:1dajyfxbh29rx.311qg8vjb2yf.dlg@40tude.net...
> On Wed, 10 Jan 2007 01:43:25 +0100, Klaus Nielsen wrote:
>
>> en nævnte lade regulator fra en vfr/vtr. den kan du kun bruge hvis du har
>> en
>> 3 faset generator. men det har du ikke.
>
> Sikke noget vås, den regulator/ensretter virker fint på to faser, blot får
> Du en ledning i overskud.

det har jeg ikke efterprøvet. det er muligt du har ret i det. men lige i
farten gav dette ikke mening der var jeg ikke så sikker på at den kunne
finde ud af at regulere.

>> jeg har selv en vfr hvor regulatoren stod af på flere gange. jeg blev
>> træt
>> af det. jeg skildte en bil generator ad. tog diodebroen ud.ledninger på.
>> 3
>> ind fra generator.2 ud. direkte op på batteriet.. det alene lader jo alt
>> for
>> meget..overspændning skal så bare kvæles. (der er jo intet felt at
>> regulere
>> på) fluks finde en vindmølle regulator fra den tybe vindmøller man sætter
>> på
>> både..(aerogen hedder møllen vist) direkte på batteriet med ledningerne
>> i
>> den ene ende. og de to andre ledninger går ud til en stor grøn trådviklet
>> modstand. det system magter at brænde 20A af og det luner meget så den
>> grønne modstand skal sidde i det fri.. vifferens generator giver over
>> 20A.
>> men resten bruges i div lamper osv. så regulatoren har fint magt over
>> det.
>> jeg har kørt med det problemfrit i ca 5 år nu.
>
> Det var dog en kompliceret løsning, Hint: Schnabel i Kjøvenhavn. Han laver
> den fineste serieregulator uden tab.
>
> Du har i øvrigt misfortået den originale reguleringsmetode, faktisk
> brænder
> man ikke den overskydende energi af i regulatoren, derimod "brænder" man
> den overskydende energi af i generatoren. Læs evt Steen Gruby's fine
> skrift
> derom, jeg gider ikke finde linket til dig men det findes på min sides
> linksamling.
> --
> mvh
> Orla Pedersen, 68.000 Km på VTR uden regulatorbøvl, så værre er de nu
> ikke.
> http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

"derimod "brænder" man den overskydende energi af i generatoren"
det ved jeg og det er jeg enig med dig i og det var heller ikke det jeg
skrev at den originale regulator gjorde. men det gør den jeg kører med nu.
og det virker perfekt. også selv om det er spild af strøm.
jeg kender ikke noget til Schnabel. jeg har kørt med to originale og to af
dem fra england. de er i det der tykke mc katalog som jeg har glemt hvad
hedder. og ingen af dem virkede ordenligt. den ene af dem eksploderede
direkte så kåben på indvendig side far fyldt med noget sort tjære agtigt
klister
jeg ved godt at mine metoder kan virke underlige og bøvlede. men som regel
virker de. det har også noget med penge at gøre. den første regulator tog
garantien. og resten skulle jeg selv betale. og vindmølle regulatoren havde
jeg på lager. jeg skulle bare have sat den på fra starten af
vi skal lære så længe vi lever.. ik?

mvh klaus nielsen




Ukendt (10-01-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 10-01-07 20:44

On Wed, 10 Jan 2007 20:21:23 +0100, Klaus Nielsen wrote:


> jeg ved godt at mine metoder kan virke underlige og bøvlede. men som regel
> virker de. det har også noget med penge at gøre. den første regulator tog
> garantien. og resten skulle jeg selv betale. og vindmølle regulatoren havde
> jeg på lager. jeg skulle bare have sat den på fra starten af
> vi skal lære så længe vi lever.. ik?

Den med genbrug af dele, der er på lager kan jeg fint følge

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

2 (10-01-2007)
Kommentar
Fra : 2


Dato : 10-01-07 12:57

Tak for jeres gode idéer til ombygning og hvilke dele der kan bruges.
Jo genbrugsværdi kan måske ændres, både op og ned, og det er jo en
forbedring der laves, og de org. dele kan jo stadig beholdes. Så
heller godt lys uorg. og forbedret, end ringe lys og orginalt.
Ved oprindelig akku placering er der ikke meget plads, men op under
sadlen i skærmen længst fremme er der god plads, også forvandring af
baghjul.


Eldiagram chapter 7-8 side 2
http://null.dk/~michal/yamaha-dt175-1992/


tanken var at droppe punkt 4 ensretter og regulator, og så lade den
ledning som går til forlygten gå igennem en ny 25 A brokobling og så
til akku.

Sådan gjorde jeg på en 65 hk påhængsmotor og det virker fint endnu på
10. år men var dog på en 60 Ah bilakku.

Når man lader en akku fra 230 v stikkontakt så lader laderen jo med
en stor strøm i starten og så dalende efterhånden som akku bliver
opladet. Er forholdet ikke det samme på en MC generator, at strømmen
falder når behovet ikke er så stort selvom man bruger en brokobling
uden spændingsregulator?

Og generator ydelse og forbrug er da stort set i balance lige på denne
MC, over tid? Så selvom man burde kunne køre uden akku, så er akku
der for at sikre nok lys rundt i sving og overforbrug ved blink, når
motor går nær tomgang.

Smart nok at bruge diodebro fra bilgenerator til din VFR, så er den
overdimentioneret. For på MCer synes jeg at ledningsnet er langt fra
imponerende, især op til forlygten,( på de 6 stk MC jeg har set på)
Det er ihvertfald ikke det som MC fabrikater bruger som
salgsargument.
Jeg har fornyligt lavet bedre lys på en VFR, som "kun" tabte 1,6 v
til nærlys og hele 2,0 V til fjernlyset. Stik var gode, ved ikke med
kontakterne, men satte 2 relæer på og 6 mm2 ledninger, så nu er tabte
fra akku til forlygte sølle 0,04 V

Jeg har desværre ikke regulator fra vindmølle, men hvad så med
spændingsregulatoren fra en bilgenerator?
Hvis det er nødvending med regulator? For ved lave RPM bliver der jo
bare produceret/indukceret det mindre i generator?

Torben

Orla Pedersen (10-01-2007)
Kommentar
Fra : Orla Pedersen


Dato : 10-01-07 14:39


> Eldiagram chapter 7-8 side 2
> http://null.dk/~michal/yamaha-dt175-1992/

Der er ikke meget at Du kan gøre :-/

> Når man lader en akku fra 230 v stikkontakt så lader laderen jo med
> en stor strøm i starten og så dalende efterhånden som akku bliver
> opladet. Er forholdet ikke det samme på en MC generator, at strømmen
> falder når behovet ikke er så stort selvom man bruger en brokobling
> uden spændingsregulator?

Nej ikke helt, generatoren er en højimpedant strømkilde, og stiger
ubelastet til omkring 50-80 volt.

Læs lige Gruby's skrift: http://www.ducati.dk/teknik/MC_Elektro.pdf Det
forklarer det meste.

> Jeg har desværre ikke regulator fra vindmølle, men hvad så med
> spændingsregulatoren fra en bilgenerator?

Bilgeneratorer bruger et helt andet reguleringsprincip med feltregulering,
og det kan Du ikke bruge.

mvh
Orla




2 (11-01-2007)
Kommentar
Fra : 2


Dato : 11-01-07 22:30


>
>> Eldiagram chapter 7-8 side 2
>> http://null.dk/~michal/yamaha-dt175-1992/
>
>Der er ikke meget at Du kan gøre :-/

Der er også kommet bedre lys på nu med 60 W pære. Men det gløder kun
lidt lys ud på vejen ved sving. Så en lidt forhøjet tomgang kan løse
det lidt.
Og ellers måske bare sætte en ensretter og en ekstra akku kun på
ledning til forlygte, så kan den holde lys bedre og konstant.
Og der kan nok ikke nå at komme overspænding, da mine målinger kun
knapt nåede 12,5 v på forlygten.


>> Når man lader en akku fra 230 v stikkontakt så lader laderen jo med
>> en stor strøm i starten og så dalende efterhånden som akku bliver
>> opladet. Er forholdet ikke det samme på en MC generator, at strømmen
>> falder når behovet ikke er så stort selvom man bruger en brokobling
>> uden spændingsregulator?
>
>Nej ikke helt, generatoren er en højimpedant strømkilde, og stiger
>ubelastet til omkring 50-80 volt.

Jo men forbrug er jo stortset lig generator ydelse, i det her tilfælde
på den MC. så ubelastet bliver den langt fra.


>Læs lige Gruby's skrift: http://www.ducati.dk/teknik/MC_Elektro.pdf Det
>forklarer det meste.

ja der står meget godt.
Dog på side 9 nederst, med at generatorer uden magnetter ikke kan
starte selv. Det kan de nu godt hvis man fx tager en bilgenerator og
væk med spændingsregulator, og laver en serieforbindelse. Så løber den
friløb i lang tid, indtil den når grænsen på ca 1800-2500 RPM, så slå
generatoren selv til og yder fuldt kort, og bliver vedvarende igang.




Tak for indlæggene

Torben

Armand (12-01-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 12-01-07 03:57


"2" <fuptilspam@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:48adq2pjgv36tsbbjni1pkbo6ovnp8f7hd@4ax.com...
>
>
> Der er også kommet bedre lys på nu med 60 W pære. Men det gløder kun
> lidt lys ud på vejen ved sving. Så en lidt forhøjet tomgang kan løse
> det lidt.
> Og ellers måske bare sætte en ensretter og en ekstra akku kun på
> ledning til forlygte, så kan den holde lys bedre og konstant.

Hvis kun lige at der er strøm til lyset, og dét kun når motoren spinder høje
omdrejninger, hvorfra mener du så at der skal blive lade-overskud til at
fylde på en akkumulator også?

> Og der kan nok ikke nå at komme overspænding, da mine målinger kun
> knapt nåede 12,5 v på forlygten.

Ja, nemlig ja: Spændingen skal over 12V for at kunne fylde på en 12V
akkumulator - Helst helt op på over 14V!

Rent sagligt, og uden at være nedladende: Glem det - Det er ikke andet end
en knallert, så spild ikke tid på at bygge elnettet om til GoldWing status
:-|

--
Armand.



2 (12-01-2007)
Kommentar
Fra : 2


Dato : 12-01-07 17:30


>Hvis kun lige at der er strøm til lyset, og dét kun når motoren spinder høje
>omdrejninger, hvorfra mener du så at der skal blive lade-overskud til at
>fylde på en akkumulator også?
>
>> Og der kan nok ikke nå at komme overspænding, da mine målinger kun
>> knapt nåede 12,5 v på forlygten.
>
>Ja, nemlig ja: Spændingen skal over 12V for at kunne fylde på en 12V
>akkumulator - Helst helt op på over 14V!
>
>Rent sagligt, og uden at være nedladende: Glem det - Det er ikke andet end
>en knallert, så spild ikke tid på at bygge elnettet om til GoldWing status
>:-|

Fordi at generator så holder akku vedlige og lyset konstant og
stabilt, og hvis akku mangler strøm kan jeg bare lade det op før
kørsel via stikkontakt.
Og tykke ledninger vil bringe en højere spænding frem til akku og
lygte.

DT 175 gør det godt for at være knallert, dog ikke i modvind.
Når generator kun er lige omkring forbruget, så er det jo vigtigere
med et godt ledningsnet. For en overdimentioneret generator på større
MC kan vel trække det dobbelt af ydelse. Og på DT 175 bøver jeg jo
kun en god nok forlygte og en baglygte, og ikke 5 forlygter og 21
baglygter som nogle Goldwing kører rundt med

Torben

Armand (09-01-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 09-01-07 01:51


"Klaus Nielsen" <klausvfr@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:45a2d90a$0$84799$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
>
> dit batteri har ingen forbindelse med dit kørelys på sådan en...... din
> lys generator går til forlygten via afbryder og din høj/lav lys kontakt.og
> parralelt, altså fra ledningen til lyset og til stel er der en
> spændningsregulator der sørger for at din pære ikke brænder af. rigtig
> mange offroadere,scootere og knallerter har lysanlæget opbygget på denne
> måde.

I rest my case!

--
Armand.



Peter (09-01-2007)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 09-01-07 21:50


"2" <fuptilspam@yahoo.dk> wrote in message
news:ul44q2hhom7r2mb9hrgp92isps7enf1rlo@4ax.com...
> Jeg kunne tænke mig mere lys på min MC og for at få nemmere adgang til
> alm H4 pære, men kan generator yde nok?
> MC er Yamaha DT 175 1997 nu med en 35/35 W pære HS1 fatning,
> heldigvis passer en H4 pære også i. Jeg har dog ikke kunne finde hvad

Du skal være opmærksom på at hvis glødetrådene i en H4 pære ikke sidder i
samme afstand fra parabolen som glødetrådene i din nuværende pære, vil
lyskeglen få en anden form.

--
Peter
FJR1300A & NTV650



2 (10-01-2007)
Kommentar
Fra : 2


Dato : 10-01-07 12:59

On Tue, 9 Jan 2007 21:49:35 +0100, "Peter" <fiktiv@invalid> wrote:

>
>"2" <fuptilspam@yahoo.dk> wrote in message
>news:ul44q2hhom7r2mb9hrgp92isps7enf1rlo@4ax.com...
>> Jeg kunne tænke mig mere lys på min MC og for at få nemmere adgang til
>> alm H4 pære, men kan generator yde nok?
>> MC er Yamaha DT 175 1997 nu med en 35/35 W pære HS1 fatning,
>> heldigvis passer en H4 pære også i. Jeg har dog ikke kunne finde hvad
>
>Du skal være opmærksom på at hvis glødetrådene i en H4 pære ikke sidder i
>samme afstand fra parabolen som glødetrådene i din nuværende pære, vil
>lyskeglen få en anden form.

Tak, men heldigvis sidder glødetrådene samme sted. Men en anden pære
fra Biltema sad de sandelig 3 mm forskudt, og det gav et underligt og
svagt lys på en anden MC. Så jeg har lavet en skabelon, som jeg
kontrollerer pærer med før jeg køber den.

Torben

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408946
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste