/ Forside / Interesser / Hus og have / Hus og have / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Hus og have
#NavnPoint
Nordsted1 30351
3773 24011
pbp_et 20871
dova 19847
ans 15297
stig54 12614
vagnr 12599
transor 11828
katekismus 10999
10  trimare46 9702
Drivhus i storm
Fra : Ebbe Hansen


Dato : 14-01-07 14:49

Mit drivhus ligger højt og frit, øst vest.
Denne vestenstorm fik trykket et glas ud i gavlen, så der nok
blev lidt rigeligt tryk på, det løftede i hvertfald 2 glas af i
taget. Jeg pillede et glas mere af i vestgavlen, og åbnede den
ene dør i østgavlen så kan stormen muntre sig, til jeg kan få
nogle nye glas. Men jeg bemærkede at det ikke ruskede så slemt,
så her kommer endelig spørgsmålet, ville det ikke være bedre ved
stormtid om vinteren, at fjerne et par glas i gavlen, og åbne
døren i modsatte gavl, så vinden kan passere i ro og mag.
Hvad mener i ?
mvh Ebbe

 
 
Anders Majland (14-01-2007)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 14-01-07 14:55

> Mit drivhus ligger højt og frit, øst vest.
> Denne vestenstorm fik trykket et glas ud i gavlen, så der nok
> blev lidt rigeligt tryk på, det løftede i hvertfald 2 glas af i
> taget.

Der er flere ting i det.
- På læ siden kommer der et sug der kan hive glasene ud - Der røg to af
vores i sidste storm for et par uger siden
- Presset på drivhuset kan blive så stort at det giver efter - En stor del
af stabiliten kommer fra glasene så når første de fjernes eller knækker så
kollapser det meget nemmere.

To naboernes drivhuse røg natten til i går, men vores står heldigvis stadig
.... Både deres og vores drivhus er genopførte efter stormen/orkanen for 2 år
siden. De genopførste samme sted. Vi har flyttet det så det ligger mere i læ
af huset og det har sikkert reddet det i denne omgang (kobineret med at det
sat på en støbt sokkel)

/A



Mads Lie Jensen (14-01-2007)
Kommentar
Fra : Mads Lie Jensen


Dato : 14-01-07 15:15

On Sun, 14 Jan 2007 14:54:53 +0100, "Anders Majland"
<See.Signature@Address.invalid> wrote:

>To naboernes drivhuse røg natten til i går, men vores står heldigvis stadig
>... Både deres og vores drivhus er genopførte efter stormen/orkanen for 2 år
>siden. De genopførste samme sted. Vi har flyttet det så det ligger mere i læ
>af huset og det har sikkert reddet det i denne omgang (kobineret med at det
>sat på en støbt sokkel)

Lalalalal jeg hører ikke efter ....
Jeg sidder her og er ved at skide i bukserne pga. blæsten og drivhuset -
det rusker fuldstændig vildt i mit. De siger godt nok vinden har toppet
her, men sådan føles det ikke

Jeg er _meget_ nervøs for om plasten ryger af mit hus - jeg tror faktisk
jeg går ind og lægger mig .....

--
Mads Lie Jensen - mads@gartneriet.dk - ICQ #25478403
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Palle Andersen (15-01-2007)
Kommentar
Fra : Palle Andersen


Dato : 15-01-07 11:48


"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev i en meddelelse
news:1kekq2hurb1v69hih59sqs986gk2eosf20@4ax.com...
>> Lalalalal jeg hører ikke efter ....
> Jeg sidder her og er ved at skide i bukserne pga. blæsten og drivhuset -
> det rusker fuldstændig vildt i mit. De siger godt nok vinden har toppet
> her, men sådan føles det ikke
>
> Jeg er _meget_ nervøs for om plasten ryger af mit hus - jeg tror faktisk
> jeg går ind og lægger mig .....

LOL
Havde det præcis på samme måde i stormen forrige år. Der er altså noget
uvirkligt ved at sidde og vente på at huset falder.
Det er endnu mere uvirkligt når det endelig falder...

Hvordan gik det med huset Mads?

Palle



Mads Lie Jensen (15-01-2007)
Kommentar
Fra : Mads Lie Jensen


Dato : 15-01-07 20:30

On Mon, 15 Jan 2007 11:47:41 +0100, "Palle Andersen"
<palle.and@NOSPAMpc.dk> wrote:

>>> Lalalalal jeg hører ikke efter ....
>> Jeg sidder her og er ved at skide i bukserne pga. blæsten og drivhuset -
>> det rusker fuldstændig vildt i mit. De siger godt nok vinden har toppet
>> her, men sådan føles det ikke
>>
>> Jeg er _meget_ nervøs for om plasten ryger af mit hus - jeg tror faktisk
>> jeg går ind og lægger mig .....
>
>LOL

Der skal ikke grines

>Havde det præcis på samme måde i stormen forrige år. Der er altså noget
>uvirkligt ved at sidde og vente på at huset falder.
>Det er endnu mere uvirkligt når det endelig falder...
>
>Hvordan gik det med huset Mads?

Det står endnu - uskadt. Det eneste jeg mangler er to sorte spande som
stod over et par muldvarpesakse ude i haven. På et tidspunkt var jeg
også bange for taget på laden - det lød også meget voldsomt.
Hele drivhuset blev nogle gange bukket hvad der lignede 20 cm ind. Det
så _meget_ voldsomt ud.

For en god ordens skyld bør et billede af drivhuset vel også komme på
banen: <http://plantespecialisten.dk/godset/drivhusoprul/img_3452.jpg>

Det undrede mig lidt i går at det især var på østsiden det var værst.
Muligvis skyldes det at der står et læbælte/høj hæk, som er højere end
drivhuset, og der så kommer nogle virvler. Jeg har faktisk tænkt på om
ikke man kan bygge sig en form for vindtunnel, hvor sådan en struktur
kan testes - også så jeg kan finde ud af hvor og hvordan jeg bedst får
etableret læ til huset.
--
Mads Lie Jensen - mads@gartneriet.dk - ICQ #25478403
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Erik Nielsen (15-01-2007)
Kommentar
Fra : Erik Nielsen


Dato : 15-01-07 20:47

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev i en meddelelse
news:t9lnq29na8827coiq2ahhg6002cufpntma@4ax.com...
> On Mon, 15 Jan 2007 11:47:41 +0100, "Palle Andersen"
> <palle.and@NOSPAMpc.dk> wrote:
>
> >>> Lalalalal jeg hører ikke efter ....
> >> Jeg sidder her og er ved at skide i bukserne pga. blæsten og
drivhuset -
> >> det rusker fuldstændig vildt i mit. De siger godt nok vinden har
toppet
> >> her, men sådan føles det ikke
> >>
> >> Jeg er _meget_ nervøs for om plasten ryger af mit hus - jeg tror
faktisk
> >> jeg går ind og lægger mig .....
> >
> >LOL
>
> Der skal ikke grines
>
> >Havde det præcis på samme måde i stormen forrige år. Der er altså
noget
> >uvirkligt ved at sidde og vente på at huset falder.
> >Det er endnu mere uvirkligt når det endelig falder...
> >
> >Hvordan gik det med huset Mads?
>
> Det står endnu - uskadt. Det eneste jeg mangler er to sorte spande som
> stod over et par muldvarpesakse ude i haven. På et tidspunkt var jeg
> også bange for taget på laden - det lød også meget voldsomt.
> Hele drivhuset blev nogle gange bukket hvad der lignede 20 cm ind. Det
> så _meget_ voldsomt ud.
>
> For en god ordens skyld bør et billede af drivhuset vel også komme på
> banen: <http://plantespecialisten.dk/godset/drivhusoprul/img_3452.jpg>
>
> Det undrede mig lidt i går at det især var på østsiden det var værst.
> Muligvis skyldes det at der står et læbælte/høj hæk, som er højere end
> drivhuset, og der så kommer nogle virvler. Jeg har faktisk tænkt på om
> ikke man kan bygge sig en form for vindtunnel, hvor sådan en struktur
> kan testes - også så jeg kan finde ud af hvor og hvordan jeg bedst får
> etableret læ til huset.

Det ser lidt voldsomt ud.

Hvor stort er det drivhus?

--
Venligst Erik N.



Mads Lie Jensen (15-01-2007)
Kommentar
Fra : Mads Lie Jensen


Dato : 15-01-07 22:05

On Mon, 15 Jan 2007 20:47:01 +0100, "Erik Nielsen" <dur@durikke.dk>
wrote:

>Det ser lidt voldsomt ud.
>
>Hvor stort er det drivhus?

480 m2 - og det første stykke plast jeg lagde på i år blæste af dagen
efter. Men det var ikke blevet fastgjort godt nok i den ene side, vejret
skulle iflg. vejrudsigten være stille dagen efter. Og så var gavlene
ikke på dengang. Når så det alligevel bliver blæsevejr, fra nordvest
hvor vinden lige kommer skråt ind i huset, så skal det jo gå galt. Men
det gør så også at jeg er noget nervøs i blæsevejr.
--
Mads Lie Jensen - mads@gartneriet.dk - ICQ #25478403
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Preben Riis Sørensen (15-01-2007)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 15-01-07 21:03


"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev
>.... så jeg kan finde ud af hvor og hvordan jeg bedst får
> etableret læ til huset.

Den bedste læ er 'ikke læ' i form af noget (træer mv.) der ikke lukker helt,
men i hele højden lader en vis del vind passere. Derved undgås hvirvlerne.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Mads Lie Jensen (15-01-2007)
Kommentar
Fra : Mads Lie Jensen


Dato : 15-01-07 22:06

On Mon, 15 Jan 2007 21:02:36 +0100, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>>.... så jeg kan finde ud af hvor og hvordan jeg bedst får
>> etableret læ til huset.
>
>Den bedste læ er 'ikke læ' i form af noget (træer mv.) der ikke lukker helt,
>men i hele højden lader en vis del vind passere. Derved undgås hvirvlerne.

Ja, der skal kunne komme ca. 40% vind igennem.
Men huset er jo "massivt" og formen gør formentlig at vinden følger det
rundt.
Det kunne altså være skægt at prøve en model af det i en vindtunnel....
--
Mads Lie Jensen - mads@gartneriet.dk - ICQ #25478403
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Preben Riis Sørensen (15-01-2007)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 15-01-07 23:42


"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev

>
> Ja, der skal kunne komme ca. 40% vind igennem.
> Men huset er jo "massivt" og formen gør formentlig at vinden følger det
> rundt.

Jeg mente nu læ for drivhuset, evt. i form af træer.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Mads Lie Jensen (16-01-2007)
Kommentar
Fra : Mads Lie Jensen


Dato : 16-01-07 09:19

On Mon, 15 Jan 2007 23:41:49 +0100, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>> Ja, der skal kunne komme ca. 40% vind igennem.
>> Men huset er jo "massivt" og formen gør formentlig at vinden følger det
>> rundt.
>
>Jeg mente nu læ for drivhuset, evt. i form af træer.

Det forstod jeg godt. Men fik nok ikke helt forklaret hvad jeg tænkte.

Hvis jeg har læ foran drivhuset, hvor der slipper vind igennem, så
følger det drivhusets form op over, og laver nogle virvler på bagsiden -
hvor der lige er 3-4 meter fra huset til næste række lægivende træer. Så
vinden måske er lukket lidt inde mellem drivhus og træer.
(Det var sådan jeg følte det da jeg gik en tur derude i stormen i hvert
fald.)
--
Mads Lie Jensen - mads@gartneriet.dk - ICQ #25478403
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Erik Ginnerskov (16-01-2007)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 16-01-07 16:50

Mads Lie Jensen wrote:

> Hvis jeg har læ foran drivhuset, hvor der slipper vind igennem, så
> følger det drivhusets form op over, og laver nogle virvler på
> bagsiden -

De hvirvler vil ikke være nær så kraftige, som hvis du ikke foran har læ,
der nedsætter vindhastigheden hen over drivhuset.

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://hjemmesideskolen.dk/ - http://ginnerskov.dk/
http://html-faq.dk



Martin (16-01-2007)
Kommentar
Fra : Martin


Dato : 16-01-07 09:49

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev i en meddelelse
news:t9lnq29na8827coiq2ahhg6002cufpntma@4ax.com...
> On Mon, 15 Jan 2007 11:47:41 +0100, "Palle Andersen"
> <palle.and@NOSPAMpc.dk> wrote:

<CUT>

> Det undrede mig lidt i går at det især var på østsiden det var værst.
> Muligvis skyldes det at der står et læbælte/høj hæk, som er højere end
> drivhuset, og der så kommer nogle virvler. Jeg har faktisk tænkt på om
> ikke man kan bygge sig en form for vindtunnel, hvor sådan en struktur
> kan testes - også så jeg kan finde ud af hvor og hvordan jeg bedst får
> etableret læ til huset.

Stormskader er meget normale på "læ-siden". Det skyldes, at der der kan
opstå et meget stort undertryk. Om det lige er tilfældet for dit drivhus ved
jeg ikke, men der er normalt den måde at tage blæses af huse.

/Martin



Lars Fischer (16-01-2007)
Kommentar
Fra : Lars Fischer


Dato : 16-01-07 17:37



>
> Stormskader er meget normale på "læ-siden". Det skyldes, at der der kan
> opstå et meget stort undertryk. Om det lige er tilfældet for dit drivhus
> ved jeg ikke, men der er normalt den måde at tage blæses af huse.
>
Det er ofte sådan at når der kommer storm åbner man vinduerne en lille smule
i læ siden
for at der ikke kommer undertryk som er det der giver de værste skader.
Os der arbejder i gartnerierne har som regel sat automatikken til så de
åbner 2% af sig selv, det koster lidt i varme, men ikke så meget som
reparationen.
Hvis glassene ligger ordenligt sker der som regel ikke noget, kun hvis de
bliver ramt af flyvende genstande.

Lars



Preben Riis Sørensen (14-01-2007)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 14-01-07 15:20


"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev
> - Presset på drivhuset kan blive så stort at det giver efter - En stor del
> af stabiliten kommer fra glasene så når første de fjernes eller knækker så
> kollapser det meget nemmere.

Min erfaring er, at det altid starter ved hjørner, fordi disse bøjer under
presset, og derfor vil der her efterhånden springe clips af her/falde ruder
ud. Derfor har jeg sidestøtter(kraftigt vinkeljern) gående 45 grader op og
rammer 2/3 oppe på hjørnerne. Desuden har jeg strivere fra midt dørstolpe
til 1.fag, fordi her er en 2-dørs ikke stærk nok. Og så har jeg ståltråde
fra midt gavlstolper hen til 1.fag. Da huset ydermere er en genopstilling,
og deraf svækket, har jeg lavet ekstra hanebånd og gavlforstærkning. Siden
er der kun enkelte ruder, der er revnet, men ikke faldet ud. Sideflader kan
iøvrigt passende forstærkes vedvarende og praktisk, ved at man sætter en
smal hylde her.

Og så er det klogt ved 2-dørs skydedøre at binde dem sammen, så de ikke
arbejder sig op.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Andersen [3650] (14-01-2007)
Kommentar
Fra : Andersen [3650]


Dato : 14-01-07 21:13

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:45aa3c09$0$72753$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Min erfaring er, at det altid starter ved hjørner, fordi disse bøjer under
> presset, og derfor vil der her efterhånden springe clips af her/falde
> ruder
> ud. Derfor har jeg sidestøtter(kraftigt vinkeljern) gående 45 grader op og
> rammer 2/3 oppe på hjørnerne. Desuden har jeg strivere fra midt dørstolpe
> til 1.fag, fordi her er en 2-dørs ikke stærk nok. Og så har jeg ståltråde
> fra midt gavlstolper hen til 1.fag. Da huset ydermere er en genopstilling,
> og deraf svækket, har jeg lavet ekstra hanebånd og gavlforstærkning. Siden
> er der kun enkelte ruder, der er revnet, men ikke faldet ud. Sideflader
> kan
> iøvrigt passende forstærkes vedvarende og praktisk, ved at man sætter en
> smal hylde her.
>
Er det noget du kunne berige os med ved at poste nogle fotos.
Stormen lader jo ikke til at forlade os sådan lige med det samme
Godt nok røg vores 1 januar, men et nyt afventer opførelse, og så kunne man
jo godt lige sikre det lidt ekstra. For indtil nu har det kostet et par
tusinde
pr. år at have drivhus, og med den udskrivning er agurkerne sq billigere i
Netto,
når man tager alle omkostningerne med.



Preben Riis Sørensen (14-01-2007)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 14-01-07 21:35


"Andersen [3650]" <siger@det.ikke> skrev
> Er det noget du kunne berige os med ved at poste nogle fotos.
> Stormen lader jo ikke til at forlade os sådan lige med det samme
> Godt nok røg vores 1 januar, men et nyt afventer opførelse, og så kunne
man
> jo godt lige sikre det lidt ekstra. For indtil nu har det kostet et par
> tusinde
> pr. år at have drivhus, og med den udskrivning er agurkerne sq billigere i
> Netto,
> når man tager alle omkostningerne med.

Nej, jeg fotograferer mest det jeg er stolt af....

Hvis du præcicerer hvad du kunne forestille dig at skulle gøre/ ikke lige
forstår, kan jeg forklare nærmere.

Men for jeres vedkommende med et nyt, vil jeg mene at der skal bruges flid
på at lave et fundament, så der er god vandret/plan understøttelse, samt at
det er sikret mod at lette. Dernæst at i ser jer om efter et hus med de
solideste profiler og gode hjørnesamlinger. Måske finde en placering med
lidt mere læ?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Preben Riis Sørensen (14-01-2007)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 14-01-07 15:04


"Ebbe Hansen" <ebbeh@mail1.stofanet.invalid> skrev ...
....> så her kommer endelig spørgsmålet, ville det ikke være bedre ved
> stormtid om vinteren, at fjerne et par glas i gavlen, og åbne
> døren i modsatte gavl, så vinden kan passere i ro og mag.
> Hvad mener i ?

Jeg mener at huset er mest sikkert, sålænge døre og vinduer er hele og
lukkede. Du undgår godtnok at der ikke opbygges tryk, men de tryk og
undertryk stormen laver udvendigt over glasfladerne, nu får frit spil til at
ruske, trykke og hive mest muligt
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




BA (14-01-2007)
Kommentar
Fra : BA


Dato : 14-01-07 21:11

Ih altså:

Har lige set i den nye XLavis, at der er tilbud på drivhusvinduer. Desværre
har vi fået brug for et nyt. Gad vide, hvordan vi sætter sådan et i, når
der, hvor det sad fast er vredet skævt. Vi har nu åbnet i den anden ende af
drivhuset.
--
Venlig hilsen
BA

OBS: Ved direkte henvendelse skal du fjerne dyret fra min emailadresse.....



Ebbe Hansen (15-01-2007)
Kommentar
Fra : Ebbe Hansen


Dato : 15-01-07 10:19

On Sun, 14 Jan 2007 14:48:52 +0100, Ebbe Hansen
<ebbeh@mail1.stofanet.invalid> wrote:
Tak for interessen.
Det ser ud til at anbefalingen bliver et lukket hus, som så
forstærkes her og der. Det står på støbt fundament, forsvarligt
fastsat. Det står frit, uden mulighed for at komme mere i læ, så
altså flere forstærkninger, (og evt. at surre vintermåtter på
taget for at dæmpe svingninger
mvh Ebbe

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408935
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste