| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Taxa - 1 tågelys tændt? Fra : Dinovo | 
  Dato :  03-02-07 14:30 |  
  |  
 
            Hej i gruppen,
 Jeg har nu i ca. 6-8 mdr. observeret på de københavnske veje at mange
 taxaer kører med 1 tågelys tændt nogle gange. Da jeg efterhånden har
 set en del forskellige taxer med det (nej, det er ikke den samme taxa
 jeg ser hele tiden   ) må der jo næsten være en mening med det, og
 ikke bare en pære der er gået i dem alle.
 Nogle der han en ide om hvad dette fænomen betyder - jeg forstiller
 mig at de gerne vil signalere et eller andet til andre taxaer eller
 noget. Det kan jo ikke være ledig/ikke ledig da de jo har skiltene på
 taget til dette - måske er det et skjult system for de få indviget?   
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           www.netink.dk  /  ww~ (03-02-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : www.netink.dk  /  ww~ | 
  Dato :  03-02-07 16:44 |  
  |  
 
            Hejsa
 >Jeg har nu i ca. 6-8 mdr. observeret på de københavnske veje at mange
 >taxaer kører med 1 tågelys tændt nogle gange. Da jeg efterhånden har
 >set en del forskellige taxer med det (nej, det er ikke den samme taxa
 >jeg ser hele tiden   ) må der jo næsten være en mening med det, og
 >ikke bare en pære der er gået i dem alle.
 Der er absolut intet andet i det en en defekt pære !
 -- 
 Lars Engelhardt
 ADMIN  www.GPSdebat.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Gordon Shumway (03-02-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Gordon Shumway | 
  Dato :  03-02-07 17:14 |  
  |   
            
"Dinovo" <lundable@gmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:1170509379.330415.135900@j27g2000cwj.googlegroups.com...
 Hej i gruppen,
 Jeg har nu i ca. 6-8 mdr. observeret på de københavnske veje at mange
 taxaer kører med 1 tågelys tændt nogle gange. Da jeg efterhånden har
 set en del forskellige taxer med det (nej, det er ikke den samme taxa
 jeg ser hele tiden   ) må der jo næsten være en mening med det, og
 ikke bare en pære der er gået i dem alle.
 Nogle der han en ide om hvad dette fænomen betyder - jeg forstiller
 mig at de gerne vil signalere et eller andet til andre taxaer eller
 noget. Det kan jo ikke være ledig/ikke ledig da de jo har skiltene på
 taget til dette - måske er det et skjult system for de få indviget?   
Kan være det her:
 http://www.mercedes-benz.de/content/germany/mpc/mpc_germany_website/de/home_mpc/passenger_cars/home/products/new_cars/eclass_saloon/intelligent_light_system.0001.0001.html
Jeg kan faktisk ikke forstå det er lovligt!
 /shumway
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Niels Bengaard (03-02-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Niels Bengaard | 
  Dato :  03-02-07 17:30 |  
  |  
 
            Hej i gruppen,
 Jeg har nu i ca. 6-8 mdr. observeret på de københavnske veje at mange
 taxaer kører med 1 tågelys tændt nogle gange. Da jeg efterhånden har
 set en del forskellige taxer med det (nej, det er ikke den samme taxa
 jeg ser hele tiden   ) må der jo næsten være en mening med det, og
 ikke bare en pære der er gået i dem alle.
 Nogle der han en ide om hvad dette fænomen betyder - jeg forstiller
 mig at de gerne vil signalere et eller andet til andre taxaer eller
 noget. Det kan jo ikke være ledig/ikke ledig da de jo har skiltene på
 taget til dette - måske er det et skjult system for de få indviget?   
Bagpå biler er det meget normalt med kun en tågelygte.
 Mvh Niels 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Henning (03-02-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henning | 
  Dato :  03-02-07 17:38 |  
  |  
 
            On 3 Feb 2007 05:29:39 -0800, "Dinovo" <lundable@gmail.com> wrote:
 >Hej i gruppen,
 >
 >Jeg har nu i ca. 6-8 mdr. observeret på de københavnske veje at mange
 >taxaer kører med 1 tågelys tændt nogle gange. Da jeg efterhånden har
 >set en del forskellige taxer med det (nej, det er ikke den samme taxa
 >jeg ser hele tiden   ) må der jo næsten være en mening med det, og
 >ikke bare en pære der er gået i dem alle.
 >
 >Nogle der han en ide om hvad dette fænomen betyder - jeg forstiller
 >mig at de gerne vil signalere et eller andet til andre taxaer eller
 >noget. Det kan jo ikke være ledig/ikke ledig da de jo har skiltene på
 >taget til dette - måske er det et skjult system for de få indviget?   
De tænder i forbindelse med aktivering af blinklys. Dermed oplyses
 svinget bedre, de er på vej ind i.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Dinovo (03-02-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Dinovo | 
  Dato :  03-02-07 17:48 |  
  |  
 
            > Der er absolut intet andet i det en en defekt pære !
 Den tror jeg nu ikke på - bare i denne uge har jeg set mindst 10
 forskellige taxaer med dette fænomen. At de alle tilfældigvis skulle
 køre rundt med en defekt tågelygte foran, er selvfølgelig en mulighed
 - men ret så usandsynligt.   
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Henrik (03-02-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henrik | 
  Dato :  03-02-07 21:21 |  
  |  
 
            On 2007-02-03 17:47:32 +0100, "Dinovo" <lundable@gmail.com> said:
 >> Der er absolut intet andet i det en en defekt pære !
 > 
 > Den tror jeg nu ikke på - bare i denne uge har jeg set mindst 10
 > forskellige taxaer med dette fænomen. At de alle tilfældigvis skulle
 > køre rundt med en defekt tågelygte foran, er selvfølgelig en mulighed
 > - men ret så usandsynligt.   
En sammensværgelse??????????????
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           www.netink.dk  /  ww~ (04-02-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : www.netink.dk  /  ww~ | 
  Dato :  04-02-07 15:55 |  
  |  
 
            Hesja
 >Den tror jeg nu ikke på - bare i denne uge har jeg set mindst 10
 >forskellige taxaer med dette fænomen. At de alle tilfældigvis skulle
 >køre rundt med en defekt tågelygte foran, er selvfølgelig en mulighed
 >- men ret så usandsynligt.   
Men det er skam sådan der er !
 Grunden til at mange taxaer benytter tågelys+p-lys i stedet for alm.
 nærlys er af sparehensyn   
Tågelås bruger ikke nær så meget energi som nærlys, og så er der strøm
 til noget mere elektronik i taxaen - der er meget strømkrænvende....
 Taxa skilt på taget
 Fri lygte i forruden
 Computrskræm til chaufføren
 Dankortterminal
 Computer i bagagerummet
 video i bagagerumet til videoovervågning.
 Kalderadio til centralen
 foruden det der ellers er i bilen der kræver strøm !
 Der skal spares hvor der spares kan !
 -- 
 Lars Engelhardt
 ADMIN  www.GPSdebat.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Leonard (04-02-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Leonard | 
  Dato :  04-02-07 16:13 |  
  |   
            www.netink.dk  /   www.GPSdebat.dk <infoFJERN@netinkFJERN.dk> wrote:
 >Tågelås bruger ikke nær så meget energi som nærlys, og så er der strøm
 >til noget mere elektronik i taxaen - der er meget strømkrænvende....
 Jeg tror mere på at det er fordi en Xenonpære koster betydeligt mere
 end en tågelyspære, og kan skifte på stedet af en chauffør i stedet
 for at skulle en tur på værksted.
 -- 
 Leonard
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Jørgen L. (04-02-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jørgen L. | 
  Dato :  04-02-07 17:33 |  
  |   
            > Tågelås bruger ikke nær så meget energi som nærlys, og så er der strøm
 > til noget mere elektronik i taxaen - der er meget strømkrænvende....
 
 Hmm, xenon nærlys, 2 x 35 W mod tåbelysets 2 x 55 W halogen.
 
 -- 
 Hilsen Jørgen
 Toyota Landcruiser 3,0 D-4D
 LMC Lord Ambassador 560 RD
 Garmin SP 2610, 2650 og GPS 12
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             claus b. p. (05-02-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : claus b. p. | 
  Dato :  05-02-07 11:14 |  
  |   
            
 "Jørgen L." <Noemail@noemail.dk> wrote in message 
 news:45c60ac5$0$49208$14726298@news.sunsite.dk...
 >> Tågelås bruger ikke nær så meget energi som nærlys, og så er der strøm
 >> til noget mere elektronik i taxaen - der er meget strømkrænvende....
 >
 > Hmm, xenon nærlys, 2 x 35 W mod tåbelysets 2 x 55 W halogen.
 >
 Det er altså ikke alle der har monteret Xenon!
 
 PS: Jeg ved hvorfor,  -  men hvis jeg fortalte jer det ville jeg være nødt 
 til at slå jer ihjel!
 
 /Claus 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Dinovo (03-02-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Dinovo | 
  Dato :  03-02-07 17:49 |  
  |   
            > Bagpå biler er det meget normalt med kun en tågelygte.
 > Mvh Niels
 
 Jeg glemte selvfølgelig at specificere at det er foran på bilerne jeg
 ser fænoment - beklager misforståelsen.
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Dinovo (03-02-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Dinovo | 
  Dato :  03-02-07 17:51 |  
  |   |   |   
            
        
 
            
         
           Dinovo (03-02-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Dinovo | 
  Dato :  03-02-07 17:52 |  
  |  
 
            > De tænder i forbindelse med aktivering af blinklys. Dermed oplyses
 > svinget bedre, de er på vej ind i.
 Jeg har også set fænoment på en helt lige vej hvor bilerne IKKE havde
 blinklyset aktiveret - så det må også være en nitte.   
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Peter Juul (03-02-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Peter Juul | 
  Dato :  03-02-07 19:41 |  
  |   
            
"Dinovo"  skrev
 >Jeg har også set fænoment på en helt lige vej hvor bilerne IKKE havde
 >blinklyset aktiveret - så det må også være en nitte.   
Nope... Det virker sådan, at hvis rattet drejes til en af siderne med en 
 hastighed under 40 km/t, lyser tågelygten i den pågældende side. Det _er_ en 
 del af Mercedes' "intelligent lys", og er ifølge de af mine kolleger, der 
 har det, helt forrygende at køre med. SVJV er det muligt som extra på alle 
 Mercedes-biler i dag. I hvertfald er det ikke længe siden jeg så en ny ML'er 
 med samme feature, og jeg ved at den nye Sprinter osse kan leveres med det i 
 forbindelse med Bi-xenonlygter ab fabrik
 Det findes kun på den nyeste aftapning af W211 (E-klassen), den med de 
 forchromede lister ved tågelygterne mm.
 VenHils
 PeterJ
 Renault Laguna 2,0 16v RN st.car '01
 Ford Transit 130 T300 Kombi '07 snart på båndet i Tyrkiet....
 VenHils
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Klaus D. Mikkelsen (03-02-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen | 
  Dato :  03-02-07 19:50 |  
  |  
 
            Peter Juul skriver:
 > 
 > Nope... Det virker sådan, at hvis rattet drejes til en af siderne med en
 > hastighed under 40 km/t, lyser tågelygten i den pågældende side. Det _er_ en
 > del af Mercedes' "intelligent lys"
 Det ses også på Skoda Roomster....
 Klaus
 -- 
   Modelbane Europas hjemmeside:  http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
  Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
                  http://home6.inet.tele.dk/moppe
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Peter Juul (03-02-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Peter Juul | 
  Dato :  03-02-07 19:56 |  
  |   
            
"Klaus D. Mikkelsen" skrev
 > Peter Juul skriver:
 >>
 >> Nope... Det virker sådan, at hvis rattet drejes til en af siderne med en
 >> hastighed under 40 km/t, lyser tågelygten i den pågældende side. Det _er_ 
 >> en
 >> del af Mercedes' "intelligent lys"
 >
 > Det ses også på Skoda Roomster....
 >
 Jowjow... Volvo er osse på vej med det - Det er vel mest af alt de gamle 
 drejelygter fra Citroën DS, der har læst videre   
VenHils
 PeterJ 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
              Klaus D. Mikkelsen (03-02-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen | 
  Dato :  03-02-07 19:57 |  
  |  
 
            Peter Juul skriver:
 > 
 > Jowjow... Volvo er osse på vej med det - Det er vel mest af alt de gamle
 > drejelygter fra Citroën DS, der har læst videre   
"Tucker, en mand og hans drøm" (se filmen).... der var drejelygterne
 også. Opel har dem vel endnu ?
 Klaus
 -- 
   Modelbane Europas hjemmeside:  http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
  Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
                  http://home6.inet.tele.dk/moppe
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Brian (03-02-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Brian | 
  Dato :  03-02-07 19:57 |  
  |  
 
            Peter Juul wrote:
 > Nope... Det virker sådan, at hvis rattet drejes til en af siderne med
 > en hastighed under 40 km/t, lyser tågelygten i den pågældende side.
 > Det _er_ en del af Mercedes' "intelligent lys", og er ifølge de af
 > mine kolleger, der har det, helt forrygende at køre med.
 Altså istedet for at lave kurvelys, napper man sådan en fattigmandsudgave ? 
  
/Brian 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Mogens... (03-02-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mogens... | 
  Dato :  03-02-07 20:26 |  
  |   
            "Brian" <nej@tak.du> skrev i en meddelelse 
 news:45c4db08$0$49204$14726298@news.sunsite.dk...
 
 > Altså istedet for at lave kurvelys, napper man sådan en fattigmandsudgave 
 > ?
 
 He he - var ude at få et tilbud på en Seat Leon 170 TDI idag.
 Den har bi-xenon med kurvelys automatik og alt muligt andet ! 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Brian (03-02-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Brian | 
  Dato :  03-02-07 20:34 |  
  |  
 
            Mogens... wrote:
 > He he - var ude at få et tilbud på en Seat Leon 170 TDI idag.
 > Den har bi-xenon med kurvelys automatik og alt muligt andet !
 Der har jeg netop også oplevet det   
/Brian 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
               Mogens... (03-02-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mogens... | 
  Dato :  03-02-07 20:51 |  
  |  
 
            "Brian" <nej@tak.du> skrev i en meddelelse 
 news:45c4e3ae$0$49208$14726298@news.sunsite.dk...
 >> He he - var ude at få et tilbud på en Seat Leon 170 TDI idag.
 >> Den har bi-xenon med kurvelys automatik og alt muligt andet !
 > Der har jeg netop også oplevet det   
Altså være ude at se på en Leon 170 TDI? 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                Brian (03-02-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Brian | 
  Dato :  03-02-07 21:05 |  
  |  
 
            Mogens... wrote:
 >> Der har jeg netop også oplevet det   
>
 > Altså være ude at se på en Leon 170 TDI?
 Nææ, læste dit skriv lidt forkert. Jeg var ude at prøve en Altea 170 TDi, 
 men den kan også leveres med kurvelys.
 /Brian 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                 Mogens... (03-02-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mogens... | 
  Dato :  03-02-07 21:09 |  
  |   
            "Brian" <nej@tak.du> skrev i en meddelelse 
 news:45c4eaca$0$49208$14726298@news.sunsite.dk...
 
 > Nææ, læste dit skriv lidt forkert. Jeg var ude at prøve en Altea 170 TDi, 
 > men den kan også leveres med kurvelys.
 
 OK - ja bilerne er jo i princippet ret ens. Leon'en koster i DK næsten
 500.000 med det udstyr, vi skal ha' - det er så under det halve hér ovre... 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                  Brian (03-02-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Brian | 
  Dato :  03-02-07 21:31 |  
  |  
 
            Mogens... wrote:
 > OK - ja bilerne er jo i princippet ret ens. Leon'en koster i DK næsten
 > 500.000 med det udstyr, vi skal ha' - det er så under det halve hér
 > ovre...
 På gule plader er Altea nu heller ikke totalt urimelig prismæssigt - for det 
 halve af 500.000 får man alt udstyret, bagsæder undtaget   
Men 170 TDi gider jeg ikke, sålænge den ikke fås med DSG.
 /Brian 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Dinovo (04-02-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Dinovo | 
  Dato :  04-02-07 16:14 |  
  |   
            > Men det er skam sådan der er !
 
 Joh, jah - jeg må dog erkende jeg stadig ikke tror på den forklaring.
 Det er noget de først er begyndt på inden for de sidste 6 mdr. så? For
 jeg har aldrig set fænomenet før da - og de kører ikke nærlys slukket
 og tågelygter tændt - jeg har kun set nærlys + 1. stk tågelys.
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           jacob johansen (04-02-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : jacob johansen | 
  Dato :  04-02-07 21:56 |  
  |   
             og de kører ikke nærlys slukket
 og tågelygter tændt - jeg har kun set nærlys + 1. stk tågelys.
 
 på min onkel`s sprit nye MB taxa er der intiligent lys.... dvs sige át når 
 rattet drejes mere end 10 grader( ? ) tænder det pågældende tågelys....
 
 Så nej det har intet med sparehensyn at gøre...
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |