| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Nedkøling af turbolader Fra : Søren Hansen | 
  Dato :  02-02-07 23:52 |  
  |  
 
            I instruktionsbogen til min nye Kia Carnival er der en advarsel klistret 
 ind foran:
 ADVARSEL - Turbolader
 - Deres bil er udstyret med turboladet motor hvilket medfører, at 
 motoren ikke må stoppes umiddelbart efter kørsel.
 - Lad motoren køre i tomgang ca. 60 sekunder før motoren slukkes, 
 således turboladeren køles ned.
 - Følges dette råd ikke, kan turboladeren tage skade.
 Hvor farligt er det ikke at følge advarslen? Er der forskel på, om man 
 kører en afslappet tur ifht en "hidsig" tur?
 Hvad er det, der kan ske med turboladeren? Er det et gradvist problem 
 eller kan det pludseligt opstå, bare ud fra een uheldig gang?
 Kender I tilfælde, hvor problemer med turboladeren kan henføres til 
 manglende nedkøling?
 Er det muligt at eftermontere en timer, der selv foretager denne 
 afkøling hver gang? Hvad kan sådan en svend koste at få monteret, bare 
 sådan i runde tal?
 --
 Søren
 http://kiaklub.dk/
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Ukendt (03-02-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  03-02-07 00:06 |  
  |  
 
            On Fri, 02 Feb 2007 23:51:42 +0100, Søren Hansen
 <kiaklubslet@kiaklub.dk> wrote:
 >I instruktionsbogen til min nye Kia Carnival er der en advarsel klistret 
 >ind foran:
 >
 >ADVARSEL - Turbolader
 >- Deres bil er udstyret med turboladet motor hvilket medfører, at 
 >motoren ikke må stoppes umiddelbart efter kørsel.
 >- Lad motoren køre i tomgang ca. 60 sekunder før motoren slukkes, 
 >således turboladeren køles ned.
 >- Følges dette råd ikke, kan turboladeren tage skade.
 >
 >Hvor farligt er det ikke at følge advarslen? Er der forskel på, om man 
 >kører en afslappet tur ifht en "hidsig" tur?
 >
 >Hvad er det, der kan ske med turboladeren? Er det et gradvist problem 
 >eller kan det pludseligt opstå, bare ud fra een uheldig gang?
 >
 >Kender I tilfælde, hvor problemer med turboladeren kan henføres til 
 >manglende nedkøling?
 >
 >Er det muligt at eftermontere en timer, der selv foretager denne 
 >afkøling hver gang? Hvad kan sådan en svend koste at få monteret, bare 
 >sådan i runde tal?
 Der er vel tale om en turbodiesel. Jeg har et par stykker af slagsen
 og gør som følger:
 - hvis jeg længe har kørt 130 og holder ind på en rasteplads får den
 lige lov at snurre et halvt minuts tid (den har slappet en del af
 allerede under nedbremsning og rulle hen til stop)
 - normalturene er oftest med nogle km landevej/by uden de store
 accelerationer, så når jeg standser/parkerer, stopper jeg maskinen
 - hvis jeg hvad polisen forbyder skulle finde på at "trykke den af"
 får den et par minutter til at "falde til ro" (er vist nok sket en
 enkelt gang - hvem fører regnskab?  
-- 
 Ivan Madsen,
 Xsara Weekend HDi
 Fiat Punto JTD
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Per Henneberg Kriste~ (03-02-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ | 
  Dato :  03-02-07 00:13 |  
  |   
            Søren Hansen wrote:
 > I instruktionsbogen til min nye Kia Carnival er der en advarsel
 > klistret ind foran:
 >
 > ADVARSEL - Turbolader
 > - Deres bil er udstyret med turboladet motor hvilket medfører, at
 > motoren ikke må stoppes umiddelbart efter kørsel.
 > - Lad motoren køre i tomgang ca. 60 sekunder før motoren slukkes,
 > således turboladeren køles ned.
 > - Følges dette råd ikke, kan turboladeren tage skade.
 >
 > Hvor farligt er det ikke at følge advarslen? Er der forskel på, om man
 > kører en afslappet tur ifht en "hidsig" tur?
 
 Hvis du slukker motoren før turboen er færdig med at køre rundt, så 
 forsvinder olietrykket og varmen laver kul af olien. Når den har gjort det 
 tilstrækkelig mange gange, synes den det bliver træls at dreje rundt - og 
 lader være.
 
 Dette var især et problem med de første turbodieseler fra VW, der bliver 
 brugt som taxa. Der er som bekendt kun een stilling for speederen på taxa´er 
 :)
 
 Nogle har løst problemet med ekstra olietryk og vandkøling, tror jeg. Men 
 nok ikke Kia :)
 
 -- 
 Per, Esbjerg
 Skistøvler sælges størrelse 44-45 til 300 kr. parret,
 meget billigt til prisen, er som nye,
 sælges fordi jeg er blevet for handicappet til at stå på ski :) 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Uffe Bærentsen (03-02-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Uffe Bærentsen | 
  Dato :  03-02-07 00:23 |  
  |   
            
"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse 
 news:45c3c569$0$48604$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 > Dette var især et problem med de første turbodieseler fra VW, der bliver 
 > brugt som taxa. Der er som bekendt kun een stilling for speederen på 
 > taxa´er :)
 Der er faktisk 2 stillinger:
 1) 'Stor sort røgsky bagud'
 2) 'Ingen røgsignaler'
  
-- 
 mvh Uffe
 Mondeo 1,8i
 Tipo 1,6i 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Uffe Bærentsen (04-02-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Uffe Bærentsen | 
  Dato :  04-02-07 00:13 |  
  |   
            
"Uffe Bærentsen" <leitiFJERNES@hotmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:45c3c7d3$0$52104$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > Der er faktisk 2 stillinger:
 > 1) 'Stor sort røgsky bagud'
 > 2) 'Ingen røgsignaler'
 Dette er btw. konstateret her i byen.
 Sidst på en taxa model Völle stationcar,
 den kan godt nok komme med sorte skyer   
-- 
 mvh Uffe
 Mondeo 1,8i
 Tipo 1,6i 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Hr. Jensen (03-02-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Hr. Jensen | 
  Dato :  03-02-07 03:30 |  
  |   
            On Sat, 3 Feb 2007 00:12:40 +0100 "Per Henneberg Kristensen"
 <phk_fjern_@esenet.dk> sent the following smoke signals:
 
 >Dette var især et problem med de første turbodieseler fra VW, der bliver 
 >brugt som taxa. Der er som bekendt kun een stilling for speederen på taxa´er 
 
 Nå, jeg har altid troet at speederen i en taxi, var en tænd/sluk-knap...
 
 -- 
 Ryd Jagtvej 69 og luk Christiania!
 
 Abu Laban is dead.
 May he Rest In Piss.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Kragen (03-02-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kragen | 
  Dato :  03-02-07 00:14 |  
  |   
            
"Søren Hansen" <kiaklubslet@kiaklub.dk> skrev i en meddelelse 
 news:45c3c07e$0$4151$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
 >I instruktionsbogen til min nye Kia Carnival er der en advarsel klistret 
 >ind foran:
 >
 > ADVARSEL - Turbolader
 > - Deres bil er udstyret med turboladet motor hvilket medfører, at motoren 
 > ikke må stoppes umiddelbart efter kørsel.
 > - Lad motoren køre i tomgang ca. 60 sekunder før motoren slukkes, således 
 > turboladeren køles ned.
 > - Følges dette råd ikke, kan turboladeren tage skade.
 >
 > Hvor farligt er det ikke at følge advarslen? Er der forskel på, om man 
 > kører en afslappet tur ifht en "hidsig" tur?
 >
 > Hvad er det, der kan ske med turboladeren? Er det et gradvist problem 
 > eller kan det pludseligt opstå, bare ud fra een uheldig gang?
 >
 > Kender I tilfælde, hvor problemer med turboladeren kan henføres til 
 > manglende nedkøling?
 >
 > Er det muligt at eftermontere en timer, der selv foretager denne afkøling 
 > hver gang? Hvad kan sådan en svend koste at få monteret, bare sådan i 
 > runde tal?
 >
 > --
 > Søren
 >  http://kiaklub.dk/
Det tror jeg ikke du skal  ligge så meget i.!!
 Turbuen er oftest kølet af motorolien og hvis ikke du har kørt med rød turbo 
 (sportskørsel eller campingvogn) tror jeg såmen ikke der sker noget ved at 
 stoppe maskineriet med det samme.!!
 Hyg Bo 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Henrik B. (04-02-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henrik B. | 
  Dato :  04-02-07 11:39 |  
  |   
            "Kragen" <bokrag@removetele2adsl.dk> skrev i en meddelelse 
 news:%APwh.63$dF7.11@news.get2net.dk...
 
 > Det tror jeg ikke du skal  ligge så meget i.!!
 > Turbuen er oftest kølet af motorolien og hvis ikke du har kørt med rød 
 > turbo (sportskørsel eller campingvogn) tror jeg såmen ikke der sker noget 
 > ved at stoppe maskineriet med det samme.!!
 
 Du får en rødglædende turbolader af almindelig motervejskørsel (120 - 130 
 km/t).
 
 -- 
 --------------------------------
 Rigtige biler har over 420 Nm... 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Folmer Rasmussen (04-02-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Folmer Rasmussen | 
  Dato :  04-02-07 12:20 |  
  |   
            On Sun, 4 Feb 2007 11:39:20 +0100, "Henrik B."
 <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:
 
 >"Kragen" <bokrag@removetele2adsl.dk> skrev i en meddelelse 
 >news:%APwh.63$dF7.11@news.get2net.dk...
 >
 >> Det tror jeg ikke du skal  ligge så meget i.!!
 >> Turbuen er oftest kølet af motorolien og hvis ikke du har kørt med rød 
 >> turbo (sportskørsel eller campingvogn) tror jeg såmen ikke der sker noget 
 >> ved at stoppe maskineriet med det samme.!!
 >
 >Du får en rødglædende turbolader af almindelig motervejskørsel (120 - 130 
 >km/t).
 
 >--
 
 Ja, lidt afhængigt af størrelsen på laderen, så render de ca. 100- til
 130.000 o/min.
 
 Det tager jo lidt tid før sådan en svend falder til ro igen, efter
 endt arbejde.
 
 -- 
 
 Venlig hilsen
 Folmer
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Henrik B. (04-02-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henrik B. | 
  Dato :  04-02-07 12:32 |  
  |  
 
            "Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i en meddelelse 
 news:r7gbs2dl4m54tl5hr31a263j3aq2cnhlim@4ax.com...
 >>Du får en rødglædende turbolader af almindelig motervejskørsel (120 - 130
 >>km/t).
 >
 >>--
 >
 > Ja, lidt afhængigt af størrelsen på laderen, så render de ca. 100- til
 > 130.000 o/min.
 De små hidsige render skam op imod 200.000 rpm.    
-- 
 --------------------------------
 Rigtige biler har over 420 Nm... 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
              Folmer Rasmussen (04-02-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Folmer Rasmussen | 
  Dato :  04-02-07 12:34 |  
  |  
 
            On Sun, 4 Feb 2007 12:32:24 +0100, "Henrik B."
 <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:
 >"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i en meddelelse 
 >news:r7gbs2dl4m54tl5hr31a263j3aq2cnhlim@4ax.com...
 >
 >>>Du får en rødglædende turbolader af almindelig motervejskørsel (120 - 130
 >>>km/t).
 >>
 >>>--
 >>
 >> Ja, lidt afhængigt af størrelsen på laderen, så render de ca. 100- til
 >> 130.000 o/min.
 >
 >De små hidsige render skam op imod 200.000 rpm.    
>--
 Det ved jeg godt, men du véd jo godt at jeg er vant til de lidt større
 modeller.   
-- 
 Venlig hilsen
 Folmer
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Jes Vestervang (03-02-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jes Vestervang | 
  Dato :  03-02-07 00:55 |  
  |   
            "Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> writes:
 
 > Hvis du slukker motoren før turboen er færdig med at køre rundt, så
 > forsvinder olietrykket og varmen laver kul af olien. Når den har
 > gjort det tilstrækkelig mange gange, synes den det bliver træls at
 > dreje rundt - og lader være.
 
 Er det ikke nærmere varmen som fortrinsvist er blevet tilført via
 udstødningsgassen, der skal ledes væk af olien indtil turboladeren har
 når en sikker temperatur?
 -- 
 Mvh Jes Vestervang
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Jes Vestervang (03-02-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jes Vestervang | 
  Dato :  03-02-07 00:57 |  
  |   
            "Kragen" <bokrag@removetele2adsl.dk> writes:
 
 > Turbuen er oftest kølet af motorolien og hvis ikke du har kørt med
 > rød turbo (sportskørsel eller campingvogn) tror jeg såmen ikke der
 > sker noget ved at stoppe maskineriet med det samme.!!
 
 I praksis har du nok ret, men motorolien bliver svjh. slidt ret
 kraftigt af at komme meget over normale motortemperaturer. Måske
 problemet ikke er så stort med moderne olier.
 -- 
 Mvh Jes Vestervang
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Klaus G. (03-02-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Klaus G. | 
  Dato :  03-02-07 02:02 |  
  |   
            
> Er det muligt at eftermontere en timer, der selv foretager denne
 > afkøling hver gang? Hvad kan sådan en svend koste at få monteret, bare 
 > sådan i runde tal?
 Det er muligt, hvilket jeg også har overvejet til min A4 Avant 1.8T. Men har 
 bare ikke gravet så meget i priser osv..
 Med en timer, så slipper man jo for at tænke på, hvor længe man skal holde i 
 tomgang, for sådan en timer indstilles typisk til 2min.
 -- 
 Klaus G.  // Seth-Enoch
 www.seth-enoch.dk/gallery 
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Dennis Pedersen (03-02-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Dennis Pedersen | 
  Dato :  03-02-07 12:22 |  
  |   
            
 "Søren Hansen" <kiaklubslet@kiaklub.dk> skrev i en meddelelse 
 news:45c3c07e$0$4151$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
 
 > Er det muligt at eftermontere en timer, der selv foretager denne afkøling 
 > hver gang? Hvad kan sådan en svend koste at få monteret, bare sådan i 
 > runde tal?
 
 Den koster en tussebasse i diverse blade. Det er vel bare et kredsløb der 
 sørger for at holde tændingsledningen med et relæ eller noget i det 
 forudindstillede tidsinterval.
 Jeg vil ikke tro det er noget der kunne tage meget mere end en time eller 2 
 at sætte i (uden jeg har kigget nogen installationsmanualer)
 
 
 /Dennis 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Ulrich (03-02-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ulrich | 
  Dato :  03-02-07 13:56 |  
  |   
            
 "Dennis Pedersen" <usenetspam*FJERNDETTE*@daydreamer.dk> skrev i en 
 meddelelse news:45c47072$0$187$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >
 > "Søren Hansen" <kiaklubslet@kiaklub.dk> skrev i en meddelelse 
 > news:45c3c07e$0$4151$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
 >
 >> Er det muligt at eftermontere en timer, der selv foretager denne afkøling 
 >> hver gang? Hvad kan sådan en svend koste at få monteret, bare sådan i 
 >> runde tal?
 >
 > Den koster en tussebasse i diverse blade. Det er vel bare et kredsløb der 
 > sørger for at holde tændingsledningen med et relæ eller noget i det 
 > forudindstillede tidsinterval.
 > Jeg vil ikke tro det er noget der kunne tage meget mere end en time eller 
 > 2 at sætte i (uden jeg har kigget nogen installationsmanualer)
 >
 >
 
 Hvad med startspærre?
 Nogen modeler har noget chipværk i nøglen.
 
 
 -- 
 Hygge Ulrich 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Morten Trab (03-02-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Morten Trab | 
  Dato :  03-02-07 13:14 |  
  |   
            On Fri, 02 Feb 2007 23:51:42 +0100, Søren Hansen
 <kiaklubslet@kiaklub.dk> wrote:
 
 >Hvor farligt er det ikke at følge advarslen? Er der forskel på, om man 
 >kører en afslappet tur ifht en "hidsig" tur?
 
 Ja, da den under hård belastning (motorvej eller med godt læs) skal
 arbejde hårdere...
 
 Det der sker når du slukker motoren er, som flere har sagt, så
 forsvinder olietrykket af åbenlyse grunde...
 
 Lejerne i langt de fleste turboer er flydende, dvs. det er en oliefilm
 der er "leje" i sådan en fætter...
 Uden olietryk, intet leje, altså sllider den sig selv så meget at
 olien en dag render ud af de kanaler de danner leje i, og så sætter
 skidtet sig...
 
 Det ses af og til på f.eks. VW Transporter T3 (´80-´92), hvor de har
 sorte bagklapper :D
 Det er første skridt mod døden, det er i mange tilfælde olien fra
 "lejerne" der bliver smidt ud af udstødningen istedet for at blive i
 de dertil indrettede kanaler, næste station for turboen er at den
 sætter sig - og ja, taler af erfaring, min nåede dog ikke at sætte sig
 men den havde 5 mm slør = ikke særligt godt :D
 
 Det er også noget af det man lærer når man tager C kort ;) ALDRIG
 slukke motoren før den lige har kørt et minutstid i tomgang, så
 turboen lige kan falde til ro...
 
 Mvh. Morten
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Morten Fruergaard (03-02-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Morten Fruergaard | 
  Dato :  03-02-07 14:07 |  
  |  
 
            Søren Hansen wrote:
 >> Hvor farligt er det ikke at følge advarslen? Er der forskel på, om man
 > kører en afslappet tur ifht en "hidsig" tur?
 Ja. Ved afslappet tur slukker jeg med det samme.
 Hvis den har fået lov at arbejde får den et par min at slappe af i.
 > Er det muligt at eftermontere en timer, der selv foretager denne
 > afkøling hver gang? Hvad kan sådan en svend koste at få monteret, bare
 > sådan i runde tal?
 Fra ca. 1.500 kr. inkl. alt.
 -- 
 Mvh. Morten Fruergaard -  www.4x4butikken.dk
Alt under 6 cyl er ikke en rigtig motor - med mindre den yder 166 hk/L
 Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - OGSÅ til personbiler!
 Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Jes Vestervang (03-02-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jes Vestervang | 
  Dato :  03-02-07 15:52 |  
  |  
 
            "Brian" <nej@tak.du> writes:
 > Jes Vestervang wrote:
 >
 >> I praksis har du nok ret, men motorolien bliver svjh. slidt ret
 >> kraftigt af at komme meget over normale motortemperaturer. Måske
 >> problemet ikke er så stort med moderne olier.
 >
 > Det er svært i forvejen at holde varme på en moderne turbodiesel
 > motor. Min dytski har olietemperatur måler, og den har endnu ikke
 > været over 104 grader. Bare at få den op at kysse 100 grader, kræver
 > en seriøs indsats   
Olietemperaturen aflæses jo et sted hvor den er blevet blandet sammen
 med resten af olien og i øvrigt køles af hele motoren. Olien der
 kommer i kontakt med det varme metal ude i turboen skal nok blive
 meget varmere end det, der kan aflæses.
 -- 
 Mvh Jes Vestervang
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Thomas Landberg (03-02-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Thomas Landberg | 
  Dato :  03-02-07 20:17 |  
  |  
 
            > ADVARSEL - Turbolader
 > - Deres bil er udstyret med turboladet motor hvilket medfører, at motoren 
 > ikke må stoppes umiddelbart efter kørsel.
 > - Lad motoren køre i tomgang ca. 60 sekunder før motoren slukkes, således 
 > turboladeren køles ned.
 > - Følges dette råd ikke, kan turboladeren tage skade.
 >
 > Hvor farligt er det ikke at følge advarslen? Er der forskel på, om man 
 > kører en afslappet tur ifht en "hidsig" tur?
 Som vi typisk kører bil i Danmark er der ikke de store problemer. Måler man 
 ladetrykket i en turbodiesel så vil sådan en motor oftest køre uden 
 turbotryk, da vi simpelthen kører for langsomt til at turboen opbygger tryk. 
 Hvis du kører f.eks. 80km/t på landevejen vil turboen ikke lade og vil 
 derfor ikke blive varm og det er helt unødvendigt at lade motoren og turboen 
 køle af inden stop. Hvis du kører motorvej med +110km/t og kører ind for at 
 tanke kan det være en god ide at lade motoren køre lidt inden du slukker 
 det, men det er først ved højere hastigheder at den rigtigt laver noget. 
 Hastigheden svinger en del med bilens størrelse kontra motorens størrelse. 
 Det eneste tidspunkt jeg kan komme i tanke om man kan være rigtigt hård ved 
 en turbolader er hvis man på vej på ferie sydpå en sommerdag kører med noget 
 nær tophastighed og kører direkte ind på en tank og slukke motoren. Så er 
 man rigeligt hård ved turboen. Men ved almindelig dansk kørsel indenfor 
 fartgrænserne kan man næsten ikke belaste turboen.
 -- 
 Thomas Landberg -  www.landberg.dk
Chiptuning/OBD-tuning inkl. måling på felt: 3.995kr.
 Danmarks laveste priser på Philips og Osram autopærer samt Castrol 
 motorolie. 
            
              |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |